BEG airport status
Izvršen probni let COMAC-ovog C919 "Made in China"/ Foto: China Xinhua News

Izvršen probni let COMAC-ovog C919

Izvršen je probni let prvog putničkog aviona kompletno razvijenog i proizvedenog u Kini – C919, preneli su inostrani mediji.

Reč je o uskotrupnoj letelici kineskog državnog proizvođača „Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC)“ koji bi trebalo da parira letelicama kompanija „Boeing“ i „Airbus“ – B737 i A320.  Kako je još 2015. godine najavljeno u Šangaju, C919 će imati kapacitet za najviše 168 putnika, a u upotrebu bi trebalo da uđe 2019. godine.

C919 poleteo je sa šangajskog međunarodnog aerodroma „Podong“ nešto posle 14 časova po lokalnom vremenu, a let je trajao oko 80 minuta.

 

COMAC je dva puta odlagao probni let od 2014. godine.

Piloti i inženjeri na probnom letu C919 / Foto: China Xinhua News

C919 koristiće motore i EWIS (Electrical wiring interconnection system) kompanije „Safran“.

Kako je saopšteno iz ove kompanije, C919 će biti prvi avion koji će imati LEAP motore (naslednika CFM56) koji smanjuju potrošnju i emisiju štetnih gasova, manje su bučni pri radu i većim delom su sačinjeni od kompozitnih materijala. 

Na listi partnera za ovaj projekat našli su se i „Honeywell International Inc“ (HON.N), „United Technologies Corp“ (UTX.N) dobavljač „Goodrich, Rockwell Collins Inc“ (COL.N) i jedinica „Parker-Hannifin Corp“ (PH.N).

Prve prognoze

I dok su prvi komentari stručnjaka usmereni na prognozu da C919 ipak neće moći da parira evropskom i američkom konkurentu, kao i da je ulazak na svetsko tržište kompleksno i zahtevno, te da put od probnog leta do zvanične upotrebe letelice u saobraćaju ume da bude dug, prve informacije kažu da već postoji 570 porudžbina novog C919 od strane kineskih avio-kompanija.

O C919 govorilo se još 2009. godine kada su kružile neproverene glasine da je jedan avion A320 u vlasništvu jedne od kineskih avio-kompanija nestao iz evidencije što je objašnjeno sumnjom da je negde u hangarima u Kini rasturen na sastavne delove za kopiranje. Treba se podsetiti i činjenice da kineski AVIC i TJFTZ  sarađuju sa kompanijom „Airbus“ na završnoj montaži aviona A320, ali i ranijih proizvodnji kineskih letelica.

Govori se da ARJ21 avion kompanije AVIC veoma liči na DC-9 (MD90) jer je ista kompanija imala ugovor sa „Mek Donel Daglasom“ za proizvodnju MD90. Ranije se pominjala i afera sa kopiranjem aviona Su-27. Kineska varijanta zove se J11, pravi je firma „Shenyang Aircraft Corporation (SAC)“. U početku projekta transefra tehnologije za proizvodnju licencnih aviona Su-27 kineska strana se bila obavezala da će neke delove aviona, na primer motore, uvek kupovati od Rusije. Međutim u međuvremenu je razvijen kineski motor WS-10A Tai Hang koji veoma podseća na motor AL-31F.

I dok se o dometima i inženjerskim rešenjima za proizvodnju C919 u ovom trenutku može samo nagađati, podaci koje je Erbas izneo krajem 2015. godine pokazuju da će kinesko tržište i te kako imati potrebu za avionima ove veličine.

Prema njihovoj statistici, do 2035. godina u Kini će postojati potražnja za oko 5,400 novih putničkih i teretnih aviona, uključujući i 1.700 širokotrupnih letalica. U ovoj zemlji postoji potražnja za letelicama veličine A320, rečeno je prilikom potpisivanja sporazuma između kompanija „China Aviation Supplies“ i „Airbus“ o nabavci 100 A320 letelica.


[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

iv

Samo kinesko trziste je dosta veliko za ovaj tip aviona, neke azijske i africke kompanije ce sigurno biti kupci ako cena bude niza od Boingovih ili Erbasovih aviona . Ono sto je mozda u celoj prici najvaznije je da ima evropske motore, nesto u cemu kinezi i dalje zaostaju. Sumnjam da ce imati preveliki uspeh na evropskom ili severnoamerickom trzistu. U svakom slucaju mislim da cemo jos citati o ovom avionu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Njofra na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

"Tek za deceniju" ti dođe prije nego kazes keks... Ako zelis za deset godina imati avione, moras danas imati odabranog partnera, dogovarati detalje i datum potpisa ugovora...

02. Feb 2023.Pogledaj

Markus1463 na: [RAT U UKRAJINI] Dok je sva pažnja usmerena na donacije tenkova Ukrajini, da li se u tajnosti sprema paket pomoći koji će sadržati i borbene avione?

@ Pilot Pirx BTW čisto za Vašu informaciju ako neko nema globalistički pogled na svet to ne znači automatski da ima "ruskocentričan" kako ga vi zovete pogled na svet. Izlgeda da rusofobija na jednom delu zapada daje rezultate da se etiketiraju ljudi koji drugačije od njih misle. A pogledajte snimke iz Makejevke koji se odnosi…

02. Feb 2023.Pogledaj

Mislav na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Otislo je 6 iskusnih pilota koji su letjeli na MiG 21. Nakon njih ubrzo ide 6 novih koji nikad nisu samostalno letjeli i njihova obuka traje duze. Obuka prve grupe je na nivou obuka obucavatelja i imat ce sta raditi kad se vrate jer se sigurno nece ostati na 12 pilota na 12 aviona.

02. Feb 2023.Pogledaj

Ivan na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Pa postoji i simulator, a vjerojatno neće biti 15 mjeseci u komadu, bit će i koji mjesec pauze između tih 15 mjeseci obuke ...

02. Feb 2023.Pogledaj

Slavke na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

To samo tako izgleda, ali u praksi je drugacije - na primeru Indije: piloti su prvo zavrsili inicijalnu letacku obuku sa osnovnim borbenim manevrima u Francuskoj, potom je izvrsena primopredaja aviona kupcu (sa proverom od strane tih istih pilota u ime Indije), nakon toga nastavljena je napredna obuka na odabranom modelu i vrstama naoruzanja i…

02. Feb 2023.Pogledaj