Izvršen je probni let prvog putničkog aviona kompletno razvijenog i proizvedenog u Kini – C919, preneli su inostrani mediji.
Reč je o uskotrupnoj letelici kineskog državnog proizvođača „Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC)“ koji bi trebalo da parira letelicama kompanija „Boeing“ i „Airbus“ – B737 i A320. Kako je još 2015. godine najavljeno u Šangaju, C919 će imati kapacitet za najviše 168 putnika, a u upotrebu bi trebalo da uđe 2019. godine.
Follow the #C919 and the chase plane together at https://t.co/4P4P9EdSHW pic.twitter.com/N1znEevqIU
— Flightradar24 (@flightradar24) May 5, 2017
C919 poleteo je sa šangajskog međunarodnog aerodroma „Podong“ nešto posle 14 časova po lokalnom vremenu, a let je trajao oko 80 minuta.
#C919 took off from Shanghai Pudong Int’l Airport at 1400LT. pic.twitter.com/aIHjHqj0fY
— ChinaAviationReview (@ChinaAvReview) May 5, 2017
The COMAC #C919 is airworthy.
? https://t.co/Zvc1CPC4PJ pic.twitter.com/9rmOB1t4A7
— Flightradar24 (@flightradar24) May 5, 2017
COMAC je dva puta odlagao probni let od 2014. godine.
C919 koristiće motore i EWIS (Electrical wiring interconnection system) kompanije „Safran“.
Kako je saopšteno iz ove kompanije, C919 će biti prvi avion koji će imati LEAP motore (naslednika CFM56) koji smanjuju potrošnju i emisiju štetnih gasova, manje su bučni pri radu i većim delom su sačinjeni od kompozitnih materijala.
Na listi partnera za ovaj projekat našli su se i „Honeywell International Inc“ (HON.N), „United Technologies Corp“ (UTX.N) dobavljač „Goodrich, Rockwell Collins Inc“ (COL.N) i jedinica „Parker-Hannifin Corp“ (PH.N).
Prve prognoze
I dok su prvi komentari stručnjaka usmereni na prognozu da C919 ipak neće moći da parira evropskom i američkom konkurentu, kao i da je ulazak na svetsko tržište kompleksno i zahtevno, te da put od probnog leta do zvanične upotrebe letelice u saobraćaju ume da bude dug, prve informacije kažu da već postoji 570 porudžbina novog C919 od strane kineskih avio-kompanija.
O C919 govorilo se još 2009. godine kada su kružile neproverene glasine da je jedan avion A320 u vlasništvu jedne od kineskih avio-kompanija nestao iz evidencije što je objašnjeno sumnjom da je negde u hangarima u Kini rasturen na sastavne delove za kopiranje. Treba se podsetiti i činjenice da kineski AVIC i TJFTZ sarađuju sa kompanijom „Airbus“ na završnoj montaži aviona A320, ali i ranijih proizvodnji kineskih letelica.
Govori se da ARJ21 avion kompanije AVIC veoma liči na DC-9 (MD90) jer je ista kompanija imala ugovor sa „Mek Donel Daglasom“ za proizvodnju MD90. Ranije se pominjala i afera sa kopiranjem aviona Su-27. Kineska varijanta zove se J11, pravi je firma „Shenyang Aircraft Corporation (SAC)“. U početku projekta transefra tehnologije za proizvodnju licencnih aviona Su-27 kineska strana se bila obavezala da će neke delove aviona, na primer motore, uvek kupovati od Rusije. Međutim u međuvremenu je razvijen kineski motor WS-10A Tai Hang koji veoma podseća na motor AL-31F.
Congratulations #COMAC on the successful first flight of the #C919 – a remarkable milestone in the world’s aviation industry.
— Airbus Aircraft (@Airbus) May 5, 2017
I dok se o dometima i inženjerskim rešenjima za proizvodnju C919 u ovom trenutku može samo nagađati, podaci koje je Erbas izneo krajem 2015. godine pokazuju da će kinesko tržište i te kako imati potrebu za avionima ove veličine.
Prema njihovoj statistici, do 2035. godina u Kini će postojati potražnja za oko 5,400 novih putničkih i teretnih aviona, uključujući i 1.700 širokotrupnih letalica. U ovoj zemlji postoji potražnja za letelicama veličine A320, rečeno je prilikom potpisivanja sporazuma između kompanija „China Aviation Supplies“ i „Airbus“ o nabavci 100 A320 letelica.
ivan
Samo kinesko trziste je dosta veliko za ovaj tip aviona, neke azijske i africke kompanije ce sigurno biti kupci ako cena bude niza od Boingovih ili Erbasovih aviona . Ono sto je mozda u celoj prici najvaznije je da ima evropske motore, nesto u cemu kinezi i dalje zaostaju. Sumnjam da ce imati preveliki uspeh na evropskom ili severnoamerickom trzistu. U svakom slucaju mislim da cemo jos citati o ovom avionu.