BEG airport status
U okolini Šapca se srušio G-4 pod serijskim brojem 23625 G-4 pod serijskim brojem 23625 na prošlogodišnjem Otvoroneom danu na Batajnici / Foto: Dragan Trifunović

U okolini Šapca se srušio G-4 pod serijskim brojem 23625

Avion G-4 koji se srušio u okolini Šapca nosio je serijski broj 23625, saznaje Tango Six.

Reč je o avionu koji je proizveden 1985. godine, a kojeg je Srbija dobila od Crne Gore 2010. godine na osnovu sporazuma o razmeni sredstava i dokumentacije između Vlada ove dve zemlje.

Preuzimanjem ta dva aviona Srbija je od Crne Gore preuzela ukupno šest takvih letilica, shodno odredbama sporazuma koji su sredinom aprila 2010. potpisali tadašnji ministri odbrane dve države, Dragan Šutanovac i Boro Vučinić.

„Avion bio ispravan“ / Foto: Dragan Trifunović

Avion je remontovan 2015. godine, a govoreći o udesu, komandant RV i PVO, Ranko Živak, naveo je da je bio ispravan i da se u to lično uverio pre poletanja na Batajnici:

– Radilo se o redovnom letačkom, planskom, zadatku obuke, meteo situacija je bila povoljna, piloti su bili odlično osposobljeni – vrsni piloti, avion je bio ispravan, bio sam lično prisutan na aerodromu Batajnica kada su krenule pripreme za zadatak i kada su oni krenuli.

Po planu su poleteli, izvršavali zadatak, javili su se u odlasku preko Inđije i Šapca i posle toga smo izgubili kontakt, nakon čega smo pokrenuli operaciju traganja i spasavanja, pronašli lice mesta, obezbedili i ja sam iz svog domena formirao komisiju za ispitivanje udesa koja će da utvrdi sve okolnosti i uzroke nastanka ove teške tragedije. – izjavio je Živak na mestu nesreće.

RV i PVO nakon ovog udesa poseduje 21 avion G-4 od čega je jedan u varijanti tegljača meta N-62T, jedan prototip verzije G-4M a dva Super Galeba su razoružana. U poslednjih par godina aktivno je oko 9 aviona od čega oko 6-7 u sastavu 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile „Kurjaci sa Ušća’“ a obično su dva do tri aviona na ispomoći u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili „Tigrovi’“. Osim za školovanje, obuku i trenažu pilota G-4 se u slučaju rata može koristiti i kao laki jurišni avion.

Avioni su proizvedeni u periodu od 1980. do 1991.  – jedan 1980. (N-62T), dva 1985, šest 1986, dva 1988, tri 1989, pet 1990. i dva 1991. Iz Vazduhopovnog zavoda „Moma Stanojlović“ je od 2008. do 2017. sa remonta izašlo 9 aviona – u proseku jedan godišnje.

Od osamostaljenja Srbije 2006. godine RV i PVO je imalo 8 udesa. Izgubljena su dva G-4 (2008. i 2017.), tri Orla (2008, 2010, 2013), jedan MiG-29 (2009), Lasta (2012) i Mi-17 (2015).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

T5

Slava im…
Ova statiatika je u najmanju ruku zabrinjavjuća i oslikava tehnološku
zrelost ovog društva ili možda…
Velika opomena…
Da se nikad ne zaboravi…

Odgovori
Zi

8 udesa za 11 godina, pa bas “lep“ prosek. I u vecini sa smrtnim ishodom.

Odgovori
Ra

Na snimku se vidi tj čuje eksplozija i kreće avion da pada. A izgleda da su pre te kobne eksplozije već imali problema odradivši još jedan krug ili polukrug u tom podrućju Slatina – Šabac.
Baš me interesuje šta bi to moglo biti?
Interesantno je, da se na ermontovanim avionima dešavaju kvarovi, a da pre toga onaj prvi resurs fabrički izdrži bez ikakvog kvara, ili nisam u pravu?

Odgovori
da

ne razumes se. nije tacno da na novim nema kvarova,niti bilo ko moze da tvrdi da je rec o teh.otkazu,ono sto ti cujes kao eksploziju,ustvari je potpuno drugacije. Avion leti cuje se rad motora, otpor vazduha i onda odjednom nestaje i avion pada.moguce da je motor stao,ali bili su prenisko i verovatno je doslo do tzv.sloma uzgona. Vrlo tesko je reci ovako sta je ali bar pola/pola je da je moguce i tehnika ali i pilotiranje

Ra

@David
Ono se baš čuje kao eksplozija i nakon toga kao da avion gubi svaku komandu. I oni koji su snimali pokazuju reakciju nakon te eksplozije ili šta je već to bilo…?!

Ra

Vi koji se bolje razumete u vojnu avijaciju govorite da su i u drugim vojskama, i američkoj, ruskoj i td takođe stariji avioni iz 90-tih, 80-tih. Ne svi naravno, ali ih ima dosta. Da nije kod nas problem nestručnost prilikom remonta, jer znamo da je raspadom SFRJ mnogo kvalitetnih inženjera i tehničara otišlo preko okeana da radi u drugim avio firmama!?

Odgovori
zo

Imas li neko resenje Rambo? Ili bas ne volis VZ Momu..
Slobodno poseti VZ i uveri se kako rade.

Ra

@Zoran
Samo pitam ljude koji se bolje razumeju. Ako Moma ima kadrove i sve što je potrebno utoliko bolje.

Sl

Slava im i večno plavo nebo!

Saučešće porodici i prijateljima!

Odgovori
en

Iskreno saučešće porodici na nenadoknadivom gubitku, užasna tragedija, veliki gubitak i za našu državu i vojsku.Neka je večna slava našim poginulim pilotima.

Odgovori
Ja

Vecna slava poginulim pilotima, a drzavu i nadlezne sluzbe molim za objektivnu istragu kako bi se utvrdili tacni uzroci nesrece i predupredili moguci buduci incidenti.

Odgovori
Ig

Da li mogu dobiti odgovor na pitanje koliko je aviona remontovano u Momi Stanojloviću?
Mislim da je procenat palih posle remonta zastrašujuć.
Hvala!

Odgovori

Наравно да не можеш ! Али може овако; све што лети од Г-4 ремонтовано је у Моми Станојловићу. И закључак ти је погрешан; проценат палих после ремонта услед техничког отказа је раван нули. Не знам сада за 23625, сачекајмо истрагу, али онај из 2006.г. је био 100% исправан авион.
Мене мучи једно питање које ником овде није пало на памет: „Због чега се срушени авион пре удеса вртео тако ниско у реону где никад нису летели војни авиони до сада, како је то приметио један од очевидаца ?“

Vl

Tisa,
Palo je to pitanje na um nekolicini, no se čeka zvanična izjava Ministarstva.
Još par pitanja su pala na um, no i za njih čekamo zvaničnu izjavu.

zo

Kakve to veze ima? Valjda se gleda uzrok vazduhoplovnog udesa..Koliko je aviona u svetu palo pre prvog remonta? Znate li?

Ig

Procenat otkaza posle remonta ravan nuli?!?!
Šališ se…
Pogledaj snimak, čuje se motor, ne čuje se motor avion pada. Zaista ne treba biti ekspert. Sad treba neki vojni naučnik da tvrdi da je avion bio ispravan? A moje pitanje je logično. Pala su 3 orla i 2 G4 i Mig 29 poslednjih godina. Uglavnom kvarovi motora. Osim onog orla što je pao u gružansko jezero, njemu nije radio stajni trap. I on je bio „ispravan“?
Naši su se hvalili da je i Mig 29 remontovan uz učešće naših stručnjaka.
Jedno je, bar za mene, sigurno. Postoji strahovit problem sa avionima koji dolaze sa remonta. Otprilike ih je oko 20% palo. Sa mikronaletom, kakav je u našoj avijaciji. Ovde sam čitao da je Moma Stanojlović bez kadra, ulaganja u opremu.Vojska će, kao i uvek, ćutati. I još jedna stvar čim se ti avioni izlože malo većem naporu, padaju kao cigla. Ponavljam govorim o remontima u poslednjih 10 godina. Voleo bih da neko stručno to izanalizira, kao što ovde često čitam sjajne analize.

Ba

@Igor

„Zaista ne treba biti ekspert.“

Ne, Igore- zaista treba. Upravo treba sačekati nalaze stručne istrage i za sada se uzdržati od teorija o lošem remontu, kršenju protokola leta, neiskustvu pilota i slično. Pustite takve priče, pa niste babe.

Pozdrav svima!

Не знам какав снимак је у питању, нигде га нисам нашао. А за анализу снимка, ако постоји, заиста треба бити експерт, што ти свакако ниси. Видим да водиш евиденцију удеса у РВ, па знаш и неке детаље. Кад си тако упућен, како онда не знаш да се ремонт мотора не обавља у Моми Станојловићу ??? Твоја злурада тврдња да су већином пали услед отказа мотора може бити или провокација или потпуно наопака конструкција. Ни један, понављам-НИ ЈЕДАН, од авиона које си побројао није пао због отказа мотора !

Re

Igore, a odakle vama podaci da su pomenuti avioni pali „uglavnom zbog kvarova motora“. Da li bi ste podelili izvor vase informacije, i gde se moze naci neki izvestaj o bilo kom padu?

Al

Mig 29 je pao zbog neodgovornosti pilota i izvodjenja manevra na nebezbednoj visini !!! Isto tako i prethodni pad G -4…greška pilota !!

Ig

Tisa niti sam zlurad, niti bilo šta što pokušavaš da mi zalepiš etiketu. Mnogo mi je žao zbog toga, ali ne treba zabijati glavu u pesak.
Prvo si tvrdio da ni jedan nije pao zbog tehničkog kvara, pa posle da ni jedan nije pa zbog otkaza motora. Usaglasi se sa sobom.
Nalazi stručne istrage će pokazati ništa, kao i do sada. Da ne pominjem Mi 17. Bio je u Politici kompletan transkripot razgovora, pa se može izvući zaključak. A što je nateran na Surčin je d(r)uga priča.
Ja samo postavljam pitanje da se napravi analiza o broju (malom) remontovanih aviona i koliko ih je već palo. Postoji ogroman problem. Taj avion je došao iz CG u stanju koje je bilo za reciklažu, a sada je pao. Jedan od njih je doleteo sa izvučenim stajnim trapom. Ja lično nisam za vojne teorije ćutanja i da je svaki zadatak uspešan. Pitajte tenkiste na koliko komada radi SUV.
Neki od aviona su možda pali zbog pilotske greške, ali ako su svi bili ispravni ? Onda su svi pali zbog pilotske greške. Ja ne verujem u to da su svi bili ispravni, pa što onda padoše ako su ispravni. Meteo uslovi otpadaju, to je jasno. Ja lično imam više poverenja u ljude u vojsci, a ne u tehniku. Moje mišljenje je ako majstor radi generalku na autu i na značajnom procentu se desi havarija, onda postoji problem kod majstora ili u kvalitetu delova. A to odakle mi izvor, je drugo. Zvanični izveštaj nije, ali ima ljudi koji znaju
Ponavljam. brojke ukazuju na OGROMAN problem.

Не покушавам да ти залепим етикету, али ти покушаваш да окривиш људе из ремонта, а очито не познајеш материју. Овај страдали авион је налетео око 300 сати после ремонта. У том периоду је одржаван од стране кадра из првог и другог степена одржавања (тзв експоатационо одржавање), самим тим је одговорност ремонта никаква.
Врло сам усаглашен и прецизан и даље тврдим да ни један Г-4 није пао због техничког отказа (о њима смо говорили, а после си ти убацио све живо), а ни један од авиона који си набројао укључујући и Г-4 није имао отказ мотора (провери код „извора“).
Кад мајстор ради генералку, по теби је одговоран и што се власник пијан слупа у бандеру или му пукне виљушка јер није хтео да је замени или му зариба мотор јер није заменио термостат или није мењао уље ! То не бива, рођаче !

Ig

Nisi u pravu. Ja samo pitam i molim da se to detaljno izanalizira.
Jedno je sigurno, pre remonta nisu tako padali. Grešiš nisam pitao samo za G4, već sve ukupno.
Smatram da je tema više nego potrebna da se detaljno obradi. Da je neprijatna stoji. Ako nisam u pravu i pokaže se da je lože održavanje posle remonta ili su krivi piloti, OK. Ili kako ti posredno reče pijani. Ali u to ne verujem i ranije su se održavali avioni, a najlakše je svaliti na mrtve pilote.
Evo pitam tebe Tisa, koliko je tačno u broj remontovano aviona po tipu. I da vidimo broj palih. Migova 29 20%. Ok treba gledati i koliki je bio nalet. Ono što je činjenica da su avioni padali kada se malo zahtevnije koriste. Mig 21 nije pao godinama, jer je nalet minimalan i što ih maze, jer su na izdisaju. Raspitaj se kako se leti na dvadesetdevetkama posle padova. Što na proslavi 100 godina avijacije ili dana oslobođenja Beograda nije izvedeno ništa sa avionima, osim Orla (ako se uopšte može govoriti o njegovim akrobatskim karakteristikama).Što? Boje se da ne padnu. Samo pravolinijski prelet. Tek kada je i Ranđelović poginuo, ahvatili su da i Kanasi nije tek tako poginuo. Od tada se zaboravlja priča o mitinzima. I treba, jer se leti na kantama, samo što nije moralo da pogine toliko ljudi. A to što se ne slažemo da su svi ispravni neka prosude i oni koji čitaju. Ako je ovaj G4 pao ispravan, onda mu je neko ugasio motor, treće nema. Mislim da mi imamo priču kao Hrvati sa svojim avionima.
Ja sam protiv svih bajki koje su vezane za vojsku i avijaciju, tipa bombardovanje tuzlanskog aerodroma 1999.
Eto rođače, ne poznajem materiju, pa prosvetli me sa podacima. Ja tvrdim da podaci bodu oči. Koliko je remontovano aviona G4 i Orao?

@ Igor
Нисам рекао да је било ко од пилота био пијан. Не знам и не нагађам како је пао авион код Шапца. Не користим лична имена и не оперишем бројкама. Повлачим се .
P.S.
Непристојно је уперити прст у било кога без ваљаног доказа.

Pe

Kao penzionisani pilot sa velikim iskustvom usudjujem se da kazem da se ovde radi o nedisciplini u izvrsavanju letackog zadatka.
Voleo bih da i bio bih srecan da je istina drugacija.

Odgovori
ol

Jesi li ti pogledao snimak?

BB

I meni, kao laiku, se čini da je kršenje procedure, ako ne direktan uzrok, bilo dodatni uzrok nesreće.
Ako malo bolje pogledamo, najčešći uzrok padova (ili bolje rečeno, nesreća) je ljudski faktor. Dok to ne počnemo da istražujemo ivijek će biti ovakvih naslova, nažalost.

Nikad neću zaboraviti prizor: taman prošao Bg kapiju i vidim poljoprivredni avion kako gubi visinu jer mu je stao motor…

Ali tu je disciplina pobijedila.

Be

Na cemu si leteo do penzije?
Ili, na cemu si sve leteo uopste?

OZ

Lupetate. Nedisciplina. Svasta. Let je bi na marsruti 100 m iznad zemlje,redovan zadatak.

pe

Postavlja se pitanje i zašto se piloti nisu katapultirali?

Da li je moguće da martin-baker sedišta nisu imala piro patrone kao u slučaju pada Laste pre par godina

Odgovori
Ž

Ласта нема избацива седишта.

zo

Sedista imaju piropatrone i bez toga se ne ide..Lasta je avion koji nema izbaciva sedista prijatelju..Promeni sajt, nije ovo za tebe.

Sr

@zoran
Velika boljka Srba i Balkanca uopste je nadobudnost i nekultura tokom razgovora. To to tako dobro oslikavas. Valjda ljudi dolaze ovdje da se informisu. Sta, samo 100% specijalisti vojne avijacije smiju da ostavljaju komentare? Sta je onda poenta foruma ako svi znaju sve?

„Promjeni sajt, nije ovo za tebe.“ Brate, promjeni ti sajt, nije komunikacija sa ljudima za tebe.

lo

Cesto se desava da lete relativno nisko iznad naseljenog mesta, treba li to zabraniti, ili samo podici donju granicu letenjaza 100 ili 200m vise, ali onda ne bi imali ovako lepe snimke.
Koja je donja granica kojom pilot sme da leti?

Odgovori
Mi

Očigledno je motor prestao da radi.

Odgovori
ni

neka im je vecna slava

Odgovori
Vi

Sad sam detaljno pregledao snimak i zumirao, vidi se iskakanje (ili se neki deo aviona odvojio). Napravio sam i screenshot, počinje od 13-te sekunde, na 16-toj sekundi se jasno vidi.
Tuga, tragedija, ne poznajem te ljude ali me baš potreslo. Iskreno saučešce porodici i prijateljima nastradalih pilota!

Odgovori
Ma

Saucesce porodicama!!Zasto nisu iskocili?IPonovicu komentar :Cini mi se da su mogli da se katapultiraju,po snimku bilo je vremena da probaju napustanje aviona!? Strasno!Sta god da je uzrok cinjenica je da ljudi malo lete, ako zelimo da se ovo ne desava mora se imati vise sati naleta na ispravnim avionima !Duboko sam potresen! Ne prestajem da razmisljam kako i zasto!?SLAVA JUNACIMA SRPSKO0G NEBA!

Odgovori
Vo

Malo i nedovoljno detalja je poznato da bi donosili zaključke. Samo nek istraga bude profesionalna i korektna radi aktivnih letača.
Preveliki je broj udesa u odnosu na satnicu letenja. Treba postrožiti normative za održavanje aviona i letače „uozbiljiti“.
R.I.P. za stradale.

Odgovori
Ig

Pogledao sam snimku bar 10 puta.
Jasno je da je motor prestao raditi. Cuje se podmukla explozija, zena potom vristi, i avion koji je bio u zaokretu gubi uzgon i pada. Isto je izgledno da su oba pilota iskocila, vidi se iskakanje (obojice) ali nazalost bilo je na premaloj visini.
R.I.P. za poginule :(

Odgovori
Ve

Avionom da jednim motorom ne moze biti dobar avion upravo zbog situacije kad dodje do otkaza motora.

Ai

Nikakvo iskakanje se ne vidi na snimku, piloti se nisu katapultirali. To je receno i u prvim rezultatima istrage.

Gu

Je li moguće da su prilikom pokusaja katapultiranja ispravno odletjeli poklopci kabina ( to sto se nejasno vidi na snimci ), a izbaciva sjedala da su zakazala ??

Odgovori
Gu

Koliko mi je poznato na G-4 su sjedala 0-0, što znači da su iskočili na bilo kojij visini prema gore trebale bi se otvoriti padobrani.

LA

G-4 ne odbacuje poklopac kabine prilikom katapultiranja već ga katapult-sedište probija-

Да ли је могуће да је квар на мотору узрокован усисавањем птице у мотор? На тако малим висинама није немогуће очекивати такав инцидент, Личи ми на пад МИГ-29 на Париском авио митингу 1989…

Odgovori
Ma

Хвала Макс, на подељеном линку.
Мени је упало у очи то што звук на снимку иде бар секунду-две пре слике. Претпостављам да је то многе овде навело на закључак да је мотор престао са радом. Обратите пажњу: жена која коментарише почиње са кукњавом док авион још увек делује стабилно у десном заокрету.
Такође, звук авиона у приласку није тако интензиван; врло често се не чује уопште, а овде грми док се приближава, што је нелогично.
Нисам видео никакво катапултирање, нити било какав траг из мотора, пламен и сл.
Све у свему, из једног сасвим стабилног хоризонталног лета, на малој висини, приликом десног заокрета, авион се забада у земљу.
Остаје моје питање, зашто се све то дешава изнад неког села у Мачви ?

Једна исправка,
сад сам враћао снимак и мерио непоклапање звука и слике. Измерио сам да звук иде читавих 5 (пет) секунди пре слике. На снимку, мотор се утишао на 15-ој секунди, а пад се дешава негде око 17-е секунде. Жена вришти:“…наопако…!“ у 12-ој секунди, а авион пада у 17-ој.

Da

Sad sam ponovo gledao snimak, frejm po frejm, vraćao nazad i upoređivao. Na 14. sekundi je iskakanje, definitivno se od aviona odvaja crna silueta, a zatim identična scena na 16. sekundi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: [ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

@Nursing Nismo. Razmena sa SAD nam je vrlo mala. Da je to što kažete tačno bila bi daleko veća. Mi za to uopšte nismo pogodni. Čak su i EU zemlje u boljem položaju od nas po tom pitanju. Svi pljuju po nama zbog saradnje sa Kinom ali njihova je astronomski veća. Mi sarađujemo malo više…

09. Apr 2025.Pogledaj

Dionizije na: [ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

Ponavljate Trampovu propagandu, EU ne naplacuje nikakve carine na 70% proizvoda koje uvozi iz USA, na automobile se placa 10%, PDV se obracunava na sve robe, i na auto iz Nemacke i na vozilo iz USA, pa tu ne vidim da postoji razlika koja US proizvodjace stavlja u losiju poziciju. Koje su to vece carine…

08. Apr 2025.Pogledaj

KK na: [ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

Ide se van po robu/proizvode ukoliko su jeftiniji, da bi dobili jeftiniji/konkurentniji proizvod. Ukoliko se ta roba/proizvod optereti carinama, proizvodjac ce biti primoran da isti kupuje unutar granica SAD-a, ili, ukoliko je vanjskom proizvodjacu stalo do biznisa i kolicina ima smisla, isti ce otvoriti fabriku u SAD-u, i prodati isto musteriji za 0% tarife. Dakle…

08. Apr 2025.Pogledaj

Perko na: [ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

@Petrovic Dusan Carine bi u teoriji trebalo da zaštite domaću proizvodnju, te i jeste poenta da uvozni proizvod poskupi. Da bi domaći bio cenovno privlačniji. Mada, više mislim da je to samo glupi pregovarački čip da bi se izboksovali ustupci od inostranih država. A to što je Amerika kao napredovala u poslednjih koliko godina.... Sve…

08. Apr 2025.Pogledaj