BEG airport status
Prvi strani korisnik borbenog helikoptera Ka-52 je Egipat Na egipatskim Ka-52 primećuje se novi nišanski sistem OES-52 smešten ispod nosa helikoptera / Foto: www.facebook.com/pg/EGYDEFPORTA

Prvi strani korisnik borbenog helikoptera Ka-52 je Egipat

Još jedan vazduhoplov ruske proizvodnje dobio je svog prvog stranog korisnika.

Na fabričkom helidromu kompanije “Progres“ iz Arsenijeva primećeni su borbeni helikopteri Kamov Ka-52 “Aligator“ sa oznakama vazduhoplovnih snaga Egipta. Prva isporuka se očekuje krajem leta a egipatski piloti su već započeli obuku. Zanimljivo je da se Egipat odlučio za nabavku Ka-52 iako je već poseduje oko 45 američkih AH-64A i D “Apache“.

Vojno-tehnička saradnja Rusije i Egipta je poslednjih godina značajno porasla a zvanične informacije o tome su bile dosta šture što je doprinelo da se mediji, usled nedostatka pravih podataka, pozivaju na nezvanične i neimenovane izvore kao i da se bave spekulacijama. I pored toga javnost je pre svega preko fotografija i informacija koje su ipak “iscurele“, saznala da je Egipat od Rusije nabavio i višenamenske borbene avione MiG-29M i M2 kao i raketne sisteme PVO S-300VM.

Prva zvanična potvrda da su dve zemlje potpisale ugovor za borbene helikoptere Ka-52 stigla je početkom 2016. kada je saopšteno da je ugovor za 46 primeraka potpisan 2015. godine. Dugo se smatralo da je Egipat potpisao ugovor za mornaričku verziju Ka-52K “Katran“, pošto je prethodno avgusta 2015. od Francuske za 950 miliona dolara kupio dva nosača helikoptera klase “Mistral“ koje je Francuska odbila da isporuči Rusiji.

Ipak pored klasičnih Ka-52, Egipat će uskoro potpisati ugovor i za mornaričku verziju, svi detalji su već dogovoreni i parafiranje dokumenta će biti samo formalnost. Rusija je za svoje oružane snage planirala da nabavi 32 Ka-52K koji su trebali da baziraju na nosačima helikoptera Mistral ali je zbog raskida ugovora za francuske brodove nabavka odnosno narudžbina ovih helikoptera odložena za 2019. godinu. U međuvremenu je pre oko mesec dana saopšteno da je prva faza ispitivanja Ka-52K završena, ovaj helikopter je čak isproban i u Siriji a u ruskim medijima je objavljeno da je trenutno aktivno pet Ka-52K.

Ka-52 ’’Aligator’’ predstavlja dalji razvoj dobro poznatog helikoptera Ka-50 ’’Crna ajkula’’. Za razliku od prethodnika koji je bio jednosed, Ka-52 je dvosed sa rasporedom sedišta jedno pored drugog. Prvobitno je planirano da u naoružanje bude uveden Ka-50 kao osnovni borbeni helikopter dok bi Ka-52 bio proizvođen u mnogo manjem obimu i predstavljao bi komandni helikopter grupi od 4 Ka-50. Usled dugog razvoja (prvi let izveden još 1982), ekonomskih i drugih poteškoća Ka-50 u naoružanje je ušlo  samo 10 primeraka.

Ka-52 je nasledio gotovo 85% delova sa Ka-50 a oba helikoptera su karakteristični i jedinstveni u svetu zbog svog koaksijalnog rotora (kontrarotirajući glavni rotori jedan iznad drugog) i izbacivih sedišta tipa K-37-800M. Prototip Ka-52, nastao preradom jednoseda Ka-50, prvi let je izvršio 25. juna 1997. Obrazac za proizvodnju je poleteo jula 2008. a iste godine počela je i serijska proizvodnja. Naručeno je 140 helikoptera Ka-52 za rusku armijsku avijaciju, prvi Ka-52 uveden je u naoružanje decembra 2010. a do danas su isporučena 104 helikoptera. Ove godine u jedinice bi trebalo da stigne još 14 Ka-52 a isporuka će se završiti do 2020.

Helikopteri Ka-52 namenjeni Egiptu imaju nešto drugačiju elektronsku opremu od ruskih primeraka. Prethodnih godina primećeno je da se na jednom Ka-52 ispituje optoelektronski nišanski sistem OES-52 koji je razvijan u saradnji sa francuskom firmom Sagem a kao deo napora da se ovaj helikopter ponudi stranom tržištu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

at

Interesantan je ovaj Egipat pravo, totalni mix naoruzanja i vojne opreme! :) Citam jutros da su sklopili ugovor za 400 – 500 tenkova T-90MS sa mogucnoscu da se proizvode u Egiptu. Interesantno je da vec imaju u inventaru preko 1000 Abramsa! :)

RV im je jos komplikovanije: Pored Americkih i Ruskih aviona i helikoptera, koriste i Italijanske, Francuske, Brazilske, Njemacke, Kineske, Ceske, Spanske, Britanske, Kanadske i Ukrajinske!!! :)))

Odgovori
Ba

Nije interesantan. Sve je veoma jasno. Nakon urušavanja SSSR-a ljudi su pametno odlučili da plaćaju reket u naoružanju i vojnoj opremi SAD-u misleći da će im to zaštititi suverenitet. Kada su shvatili da su se njihovi „saveznici“ svojski potrudili da im unište državu kroz „Arapsko proljeće“ i Morsija- promjenili su ploču i počeli da kupuju ponovo ono šta im je isplativije.

Da se nije desila brza akcija vojske- oni bi danas bili kao Libija, a čitav sjever Afrike bi gorio. ISIL odate nebi bio iskorenjen decenijama, a možda nikada. Imao bi područije od Sueckog kanala do Alžira u potpunom bezvlašću, da se nesmetano širi i jača. Inače, Tunis i Alžir su izuzetno podložni muslimanskom ekstremizmu, vojne akcije ozbiljnih terorističkih grupa se dešavaju svako malo. Šta mislite zbog čega Alžir tako ozbiljno i rapidno razvija vojsku (gotovo u potpunosti koristeći Rusku tehniku)? Vidjeli su oni na vrijeme šta se sprema, ali je njima prilično teško uvesti priču „spolja“.

Mislili su da će Egipat pokleknuti, ali sreća bilo je odlučnih ljudi u vojsci, pa se sve prekinulo na vrijeme. Da nije bilo tako- jao se Evropi. Zamislite samo opremu Egipatske armije, instalacije za obuku, hemijska postrojenja, PVO, u rukama radikalne „vlade“? Kalifat nikada i nije bio zamišljen da postoji u Siriji i Iraku nego u Sj. Africi. Još uvjek se radi na tome- ideja propada, ali nije napuštena.

Ni

@Banja Luka
Sve ste tačno opisali ali Egipat nije počeo nabavku zapadne vojne opreme nakon propasti SSSR-a već 1973. kada su proterali više hiljada sovjetskih oficira i savetnika zbog poraza u sukobima sa Izraelom. Nakon toga su počeli masovno kupovati zapadnu opremu pa čak i danas održavaju velike vojne manevre sa SAD svake godine.

Be

@Banja Luka

Zemo, nije bas tako jednostavna prica kao sto si opisao.

Egipat je, kako je pisao i Nikola, jos pre raspada SSSR kupovao zapadno naoruzanje.
Egipat je, i posle pokusaja „arapskog proleca“ kupio francuske „Rafale“ i dva nosaca helikoptera „Mistral“ za mnogo para!

Egipat je kao Srbija, nezavisna drzava i nece da pripada ni jednom bloku. Ovi zlonamerni bi rekli da sede na dve stolice ;-)

Ni

@Beli
Egipat je mnogo ozbiljnija država, sa velikom teritorijom i brojnim stanovništvom, izdvajanja za vojsku su ogromna dok je s druge strane, Srbija maksimalno smanjena, okružena sa svih strana i zapostavlja svoju vojsku.
Na dve stolice nije mogla da sedi ni Jugoslavija, a kamoli Republika Srbija.

Be

@Nikola

A na kojoj stolici bi trebala sedeti Srbija?

Na Ruskoj, sama okruzena NATO drzavama ili na Zapadnjačkoj zajedno sa onom organizacijom koja nam je uzela 15 % teritorije?

Jugoslavija je to dobro radila, njen problem je bio komunistički sistem.

Kr

Egipat je prešao na tehniku SAD-a nakon jomkipurskog rata i mirovnog sporazuma. Jedan od uvjeta je bio da Egipat prizna Izrael i odmakne se od sovjetskog utjecaja. Istovremeno je Sinaj vraćen Egiptu. Nikakav uspjeh po mojem skromnom mišljenju što koriste tehniku i SAD-a i Rusije. Isto radi i Indija ali oni mnogo uspješnije dovode proizvodnju u svoju zemlju.

Odgovori
Ni

Isto to su radili Iranci 80-ih i pokazalo se da je isplativije opremu za kopnene snage nabavljati od Rusa i istočnih zemalja dok je pak avijaciju bolje opremati zapadnim letelicama koje su se pokazalo mnogo žilavije protiv Iračkog RV.

op

Egipat je otkupio samo jedan Mistral. RV polako izbacuje američke avione jer su već stari. Okosnicu će činiti MiG-29M1/2 i Rafal. Potvrđeno je uzimaju i T-90MS, koji je bolji od Abramsa. Sa Ka-52 očigledno pokušavaju i da se sa helikopterima distanciraju od američke tehnike. Za čas USA može da se okrene protiv Egipta, videli su to na primeru Libije, Turske i sada Katara.

Odgovori
Ni

Egipat je uzeo oba Mistrala i dodelio im imena po svojim predsednicima- Abdel Gamal Naser i Anwar El Sadat.
Rafal je njihov odgovor na izraelske F-15 i F-35 dok MiG-29 ne može činiti okosnicu RV jer taj avion nema sposobnost dejstva po zemaljskim ciljevima dok će F-16 ostati u upotrebi kod Egipćana još jedno 20 godina.

Ž

@opet ja

Не могу се Египћани дистанцирати од америчке технике када им је нпр. основни борбени авион Ф-16 са око 220 примерака у наоружању. Од америчких ваздухоплова имају још Beech 1900, E-2, AT-802U, C-130, SH-2, UH-60, CH-47, AH-64.

@Nikola

Наравно да МиГ-29М и М2 имају способност дејства по циљевима на земљи. Поседују наравно и вођена УбС ваздух-земља.

Ni

@Živojin Banković
Ipak je nosivost naoružanja kod MiG-29 mnogo manja, nišanske sprave su slabije u poređenju sa višenamenskim avionima poput Su-30 ili F-16…znate i sami da je MiG-29 napravljen kao lovački avion dok je bombarderska dejstva trebalo da obavljaju avioni poput Su-24 i Su-25 što i jeste slučaj danas u Siriji.

Ž

Носивост наоружања од 6500 kg је сасвим довољна а ради се на руском нишанском контејнеру који би Египат могао набавити. Такође може се интегрисати и такав систем стране производње а нуди се комплетан арсенал руског вођеног наоружања ваздух-земља.

А кад смо већ код Сирије тамо су у улози ловца-бомбардера испробани и морнарички МиГ-29КР и КУБР из кога су и настали МиГ-29М и М2 као и МиГ-35.

Ni

@Živojin Banković
Ne znam kakav performans su pokazali avioni ali se nosač aviona nije baš proslavio i ubrzo je povučen nazad.
Svakako da je 6.500kg naoružanja dovoljno za precizne udare ali ostaje pitanje koliko je isplativo Egipćanima da uvode u naoružanje novu letelicu i to dok imaju gomilu drugih, sve te stare avione koje poseduju je trebalo izbaciti iz upotrebe još pre 10-20 godina.

Ž

И до сада су Египћани летели на неколико типова борбених авиона, ту су МиГ-21/Ф-7, Мираж-5, Ф-4, Ф-16, Мираж-2000.

Рафал и МиГ-29М, М2 ће једноставно заменити старије типове који су били прилично бројни.

Pa

Egipat je pokazao interes za najmodernije F-15, prigovorom Izraela ta mogucnost je otpala. Ratne igre Egipta su tematski usmerene ka Izraelu.

sr

A sta se dogodilo sa tih 10-ak Ka-50?? Da li su u upotrebi??

Odgovori
Ž

Више нису. Последњи пут су летели 2013.

op

Resurs mnogih F-16ica je na isteku, to su avioni stari 20-30 godina. Zato su se i odlučili na kupovinu novih aviona. A zbog Mistrala Ka-52 je morao da bude kupljen jer je ceo projekat broda napravljen za rusku tehniku. Pri tom, diverzifikacijom ne mogu da budu ucenjeni od strane samo jedne zemlje ili saveza. U slučaju nekog sukoba sa Izraelom, USA bi automatski stopirala sve isporuke naoružanja.

Odgovori
Ž

Нису се због истека ресурса Ф-16 одлучили на куповину нових авиона већ због замене старијих типова.

Ф-16 ће летети још дуго у РВ Египта, имате авионе старе свега 4-5 година, потом оне који су набављани пре 15, затим 20-25 година и најстарије 30-35 година.

Ови Ка-52 нису за Мистрале, за морнаричке Ка-52К тек треба да се потпише уговор који је сасвим известан.

BB

U čemu je razlika između Katrana i Aligatora?

Odgovori
Ž

Неке основне разлике су да Катран има крила мањег размаха самим тим 4 носача убојних средстава, има склопиве роторе, могућност ношења противбродских ракета, део електронике је прилагођен летовима изнад морских површина, ту је затим појачана антикорозивна заштита.

ra

gospodo . jasno je da će ti isti mistrali poslije nekog vremena otići u rusiju gdje i pripadaju jer je to oralo tako biti zbog nekih politickih odluka u tom vremenu

Odgovori
Mi

Zanimljivo da Rusija nije u stanju da napravi nosač aviona a vamo super sila. Ma idi begaj….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Cinik na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

Istorija se ponavlja, početkom 20 veka u Kraljevini Srbiji je bila velika debata oko nabavke novih topova za srpsku vojsku, u igri su bili Krupp, Škoda i Francuzi i izbor je pao na francuske Schneider topove i ispostavilo se da je to bio pun pogodak i sa tehničkog i sa vojnog i sa političkog stanovišta.…

13. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

@Petrovic Dusan Rusija je uz sankscije razvila i zapocela serijsku proizvodnju Su-57 i Ohotnik S70 koji su letelice potpuno nove generacije koju nijedna Evropska zemlja nije do sada razvila i isti jos uvek modernizuju svoje avione iz Osamdesetih kao sto su Rafal i EF2000. Uz to lako pravi moderinizovane Suhoje 35/34/30SM isto kao sto i…

13. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

Su-35 ima 70% zapadnih delova :-) izuzetno precizna procena jednog ovdasnjeg "eksperta", proroka, i "obozavaoca" ruske vojne opreme. Boze me sacuvaj. Sve sto valja iz Rusije je zapadno, a sto ne valja je 100% rusko. Znaci ruka vojska je bar 70% super po tebi :-) ..Eto kad se zezamo vec...:-)

13. Apr 2024.Pogledaj

Feline na: Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

@Aleksandar O kakvim to “domaćim zadacima” i “ocenjivanju” je reč? Pa još i “mi govor”. Takva frazeologija je prvo dovela na vlast AV a sve vreme ga održava u sedlu. Biće Rafali, F16 nije dovoljan dobar, niti je u ponudi.

12. Apr 2024.Pogledaj

Gandalf na: Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

Srbija 70 % nabavlja od sopstvene proizvodnje. Stoga nam u dođe jeftinije. Srbija proizvodi sve osim aviona lovaca i dalekometnog i srednjeg PVO. Vi nabavljate strano i skuplje. Tako da tvoja ekonomska analiza je dostttttta netačččna.

12. Apr 2024.Pogledaj