BEG airport status
DCV: Obavljen vanredni inspekcijski nadzor u slučaju deteta sa autizmom – Er Srbija poštovala procedure Bez povrede Zakona o vazdušnom saobraćaju i Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju / Foto: Air Serbia

DCV: Obavljen vanredni inspekcijski nadzor u slučaju deteta sa autizmom – Er Srbija poštovala procedure

Vanredni inspekcijski nadzor Direktorata civilnog vazduhoplovstva (DCV) nad avio-prevoznikom Er Srbija, Aerodromom Nikola Tesla i pružaocem usluga zemaljskog opsluživanja „Air Serbia grounding services“, započet je 10. avgusta, saopšteno je iz DCV-a.

Kako navode, nadzor je započet zbog događaja prilikom registracije putnika 06. avgusta za let JU 184, sa poletanjem za Tivat u 17:05 časova:

– Tokom inspekcijskog nadzora izvršen je uvid u procedure avio-prevozioca u kojima je opisan postupak koji primenjuje avio-prevozilac u slučaju prijema na let putnika sa posebnim potrebama. Shodno navedenim procedurama prilikom registracije putnika za let, lice koje vrši tu registraciju dužno je da izvrši preliminarnu procenu putnika za let, što je i učinjeno , a o čemu je obavešten šef smene zastupnika avio-prevozioca, koji je poštujući navedenu proceduru, zajedno sa putnikom i pratiocem otišao do dežurnog lekara na aerodromu „Nikola Tesla“.

Lekar je izvršio procenu spremnosti putnika za let i utvrdio da putnik u datom trenutku i stanju nije bio spreman za let. Nakon izvršene procene lekara, predstavnik avio-prevozioca na aerodromu doneo je odluku da se putniku uskrati ukrcavanje u vazduhoplov. –

Prema rečima Direktorata, u toku vanrednog inspekcijskog nadzora izvršen je i uvid u zapise iz rezervacionog sistema koji koristi avio-prevoznik gde je utvrđeno da rezervacija putnika kome je uskraćeno ukrcavanje nije sadržala informaciju da se radi o putniku sa posebnim potrebama.

Tada je takođe utvrđeno je da je avio-prevoznik poštovao odredbe procedura navedenih u priručniku, kao i da nije bilo povrede Zakona o vazdušnom saobraćaju i Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju.

– Direktorat podseća, da svi putnici imaju pravo da prilikom rezervacije karata prijave putovanje i lica sa posebnim potrebama kako bi takvim licima bili omogućeni uslovi za prihvat i prioritetno ukrcavanje u vazduhoplov. – kažu iz DCV-a.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

Vl

Moj savet Gospodinu Antiću je da pokrene sve postupke za nadokandu štete kod Kompanije, a ako bude bilo potrebno i kod nadležnog Suda.

Ne sumnjam da su procedure u skladu sa ZVS, pod znakom pitanja je primena procedura. Uostalom ako i ne bude materijalne štete za AS, ogromna šteta je već napravljena.

Odgovori
Ne

Na zalost sam bio ja u pravu kolega, AirSerbia je pokrivena i sve su sanse da ce se izvuci bez tuzbe. Sa druge strane, ovo je marketinska smrt za avio kompaniju.

Vl

Kolega,
Ako se utvrdi da je Priručnik u skladu sa ICAO i EASA propisima, može da se postavi pitanje primene istog. To što je DCV napisao jedino znači da oni nemaju primedbe na sadržaj Priručnika.
Sprovođenje u delo Priručnika je sasvim druga kategorija. Ja bih sačekao da vidim šta će Sud reći. I to više raznih Sudova u nas i van.

Na

To je inače odvratna kompanija, koju finansira država. Molim građane koji često putuju, da ne lete sa njima.

Odgovori
ix

A ja molim vas da se uzdržite od političkog aktivizma tamo gde mu mesto nije. Nije se svakom putniku letenje sa Er Srbijom pretvorilo u noćnu moru niti je krivično delo biti finansiran od države. Ovo je pitanje poštovanja elementarnih prava dece sa smetnjama u razvoju. Obaška što za Tivat lete samo Er Srbija i još jedan prevoznik čiji letovi su dupke puni u letnjoj sezoni, tako da roditelj koji šalje dete tamo baš i nema neku neograničenu lepezu mogućnosti kao što to zamišljaju narajcani internet aktivisti.

ma

interne procedure koje sačinjavaju same kompanije mogu, ali i ne moraju da budu u potpunosti pokrivene zakonima. zato i treba tražiti mogućnost za tužbu baš kroz neusaglašenost internih procedura sa zakonskim i podzakonskim aktima. opet, imamo i praksu drugih zemalja i avio kompanija i sigurno postoji sličan slučaj u praksi. sa druge strane, ne bi bilo prvi put, a da se i delovi nekog zakona ili pravilnika pokažu kao neustavni.
naravno, propusti se dešavaju, i nije kraj sveta ukoliko je putniku uskraćeno pravo na kretanje, ali odgovornost mora da se snosi. ono što je problem u tom slučaju je da lična odgovornost javnih preduzeća i njihovih rukovodioca ne postoji već se sve plaća iz džepa poreskih obveznika. a znamo da AS nije javno preduzeće i da ne dobija subvencije RS :)

Odgovori
Mi

najgora kompanija na svetu, sve zbog debilnih pilota koji imaju plate 600-700k dinara, ostali moraju da rade za njihove plate.
A kondic 30k evra mesecno, pa se pitate zasto se ljudi otpustaju… otpustite malog koji je u nadzornom odboru i nista ne doprinosi kompaniji…

Odgovori
ma

Milenko, ako ti je mala plata zavrsi za pilota. Ako je debilno, to i debil moze…

Mi

zavrsio bi ali mi nnisu mama i tata milioneri pa da mogu da plate vrsac i vezu za poso posle….

Pe

Čuj „država izvršila inspekciju“ u firmi Vučićevih vlasnika… ?
Pa naravno da neće naći nikakvu grešku i naravno da je krivo dete sa autizmom. Još malo, ako ne prestanemo da se borimo za sopstvena prava, naš vođa će i narod da promeni. Kao kralj Ibi…

Odgovori
Be

Nazalost, moralo je da bude tako. Air Serbia je inače odlična kompanija koja je pokrenula aerodrom Nikola Tesla i dosta drugih poslova.

Molim gradjane koji po nekad ili često putuju aviolonijama da lete sa našom kompanijom a ne nekom stranom.
To je dobro za naš BDP, Zaposlenost, promociju Srbije, itd. to je dobro za nas!

Odgovori
Vl

Beli,
Mislim da te je Petar vec jednom opomenuo za odstupanja od teme.
Koje su tvoje kvalifikacije da tvrdiš da je tako moralo da bude? Toliko puta si dokazao, čak i priznao da pojma nemaš o temi koju pišeš da i vrapci to ovde na T6 znaju.
Prestani sa propagandnom, naročito gde je očito da je prekršeno ne samo pravilo Srbije, vec i i ICAO u vezi sa javnim prevozom putnika.
Procitaj Varšavsku konvenciju čiji je potpisnik i Srbija. Ta konvencija je iznad drzavnih ili kompanijskih procedura.

Be

@Vladimir

Ja mislim da ti sa ovim odstupaš od teme.

Ja sam komentarisao članak i u vezi sa tim pokušao da kazem da to ipak nije razlog da pljujemo po našoj kompaniji i da je dalje koristimo kada negde letimo. Ništa loše nisam napisao protiv nikoga, za razliku od tebe koji me ispod svakog članka pratiš i vredjaš.

Ali, ne smeta to meni, samo ti udri! Nisam emotivan i mogu dosta da podnesem i veoma sam strpljiv.

Vo

Neka Sud presudi ko je u pravu ako nije. Zao mi je porodice Antic zbog bolesnog deteta i neprijatnosti koje su doziveli ali siguran sam da sluzbenici na aerodromu i lekar nisu tek tako bez razloga reagovali i doneli takvu odluku samo da bi naudili decaku i njegovoj porodici, vec su postupili po vazecim propisima, DCV je jedna od najpriznatijih i najuglednijih drzavnih institucija koja je za svoj rad dobila zvanicne pohvale od EU da radi i postupa po svim evropskim normama i standardiama ali, na kraju neka Sud presudi ko je upravu ako nije. I zato molim pojedince da ne zloupotrebljavaju ovaj dogadjaj i da nepljuju nacionalnu aviokompaniju.

Odgovori
Vl

Vojo,
Ne pljujemo Komapniju. Komentarišemo primenu procedura. Iz svog svakodnevnog iskustva Vođe Vazduhoplova znam da nisu postupili pravovaljano i u skladu sa Varšavskom konvencijom. Zar je zabranjeno napisati kada nešto pogreše?

ix

Meni je interesantno da jedna od najpriznatijih i najuglednijih državnih institucija, koja je za svoj rad dobila zvanične pohvale od EU za rad po svim evropskim normama i standardima, nije svesna da rezervacija leta za osobe sa smetnjama u razvoju uopšte ne mora da sadrži informaciju o njihovom zdravstvenom stanju, niti u procesu rezervacije postoji mesto gde bi se tako nešto naznačilo. Evropske norme i standardi kažu da je to diskriminacija i da se takve informacije ne mogu tražiti od putnika. Traže se samo informacije o mogućim teškoćama u kretanju, i to isključivo u svrhu pružanja pomoći pri ukrcavanju na let. To su jedine posebne potrebe koje je moguće naznačiti u rezervaciji. Ako gospoda iz uglednog i renomiranog DCV misle da je rezervacija malog Vida Antića mogla ili trebala da sadrži informaciju o njegovom zdravstvenom stanju onda bih rekao da je dotična institucija redak primer inkluzivnosti u Srbiji jer je svoje redove masovno popunila osobama sa najtežim oblicima smetnji u razvoju.

Ne

Posle ovog saopstenja, vrlo sam zabrinut za sigurnost letenja u/iznad Srbije.

Dva su kljucna dokumenta koja tretiraju letenje osoba sa posebnim potrebama :

– ICAO Manual on Access to Air Transport by Persons with Disabilities
– ECAC POLICY STATEMENT IN THE FIELD OF CIVIL AVIATION FACILITATION – ECAC.CEAC Doc No. 30 (PART I) 11th edition/December 2009 Amendment 5 – December 2015

Dakle, ja ne znam da li se autizam deklarise kao mentalna bolest – zaostalost u razvoju ili ne.
Ali, cak i da je tako, APSOLUTNO JE NETACNO da je putnik morao da naglasi pre check-ina i apsolutno je tacno da ima pravo da putuje avionom, i da avio kompanije treba da ucini sve sto realno moze da mu obebzedi da putuje. Ovo dete nije trazilo nista, samo malo paznje.

Takodje, cela sarada sa doktorom je vrlo sumnjiva, jer se u ova dva dokument nigde ne pominje procena lekara, i da on moze da odluci bilo sta.

Nasao sam kako se to radi u Americi – pilotova je poslednja.

Generally, airline personnel may not ask what specific disability the person has, but they can ask questions about a person’s ability to perform specific air travel-related functions, such as boarding, deplaning, or walking through the airport.

Admitting that you have difficulty with one or more of these tasks also does not allow the airline to deny you travel. Rather, the airline must be able to tell you how the safety of all passengers would be affected by your presence on the flight. Unfortunately, the airline does not have to give you such a response until after your day of travel.

If you feel the airline is not following the law and discussing the problem with airline personnel has not resolved the issue, there are other steps you can take.

1. Ask to speak with the CRO
All airlines are required to have a Complaints Resolution Official (CRO) immediately available (even if by phone) to resolve disagreements. You are entitled to talk with a CRO, who has authority to resolve complaints on behalf of the airline, if you feel the airline is not following the ACAA rules.

2. Ask the CRO to confirm his/her decision with the pilot
Discussing the situation with the CRO is the best way to resolve issues and ultimately, the pilot has the final say when it comes to issues of passenger safety. Asking the CRO to confirm his or her decision with the pilot can add another layer of protection for you.

Dakle, Direktorat se nije udostojio da nam citira koja su to pravila i procedure ispostovane kada je „mladom putniku“ (cudan naziv za dete) zabranjeno da se cekira.

Takodje, jos manje se potrudio da razjasni situaciju i objasni sta se desilo. S obzirom na to kako su brso odreagovali, malo je verovatno da su se iole udubili u profesionalnu analizu celog slucaja, prosto ovo saopstenje ne odaje takav utisak – naprotiv, neko ga je sklepao na brzinu koristeci nicim argumentovane fraze, evo ja sam prostim guglanjem nasao da pravila nisu bas kako oni predstavljaju.

Nigde se ne pominje da su kontaktirali porodicu Antic da cuju njihovu verziju dogadjaja, jer bez relevantnih informacija koje samo oni mogu da saopste nisu nikao mogli da ustanove krsenje ili postovanje procedure.

Zacudjuje odlucnost aerodroma i AS da brane svoju poziciju po svaku cenu i pri tome jos vise izazivaju revolt gradjana. Vrlo sam neprijatno iznenadjen da su g. Antica zvali i objasnjavali mu kako nema „case“ umesto da probaju da spuste loptu i nadju neko resenje koje nikoga nece mnog kostati ni materijalno ni psihicki.

Dakle, pravna i PR sluzba AS su postupile na razocaravajuci nacin, kako prvim saostenjem, tako i naknadnim postupcima, sto pokazuje da se oni zapravo nikog ne plase i da veruju da imaju dobru zaledjinu.
PR ocigledno ne zna da iznosenje bilo kakvih medicinskih kvalifikacija/diagnoza o putnilu nije dozvoljeno bez saglasnosti putnika, pa su time pocinili akt povrede privatnosti gradjanina Vida Antica.

Zbog svega ovoga, ja ovo saopstenje Direktorata za Civilno Vazduhoplovstvo dozivljavam iskljucivo kao osloboadjanje od odgovornosti zapsoenih ok chek-in deska i jos jedno nanosenje bola porodici Antic opravdavajuci diskriminaciju njihovog sina.

Za mene je slucaj ovog decaka DISKRIMINACIJA i ZLUPOTREBA PRAVILA jer se slanje putnika kod aerodormskog leakra ne praktikuje u slucaju plakanja ostale dece prema tomre Vid je diskriminisan jer se prema njemu postupalo drugacoje nego prema drugoj deci koja placu.

Odgovori
BB

Odlika glupih ljudi je da zaoštravaju situaciju tamo gdje je mogu da, relativno lako, smire…
Pa ti vidi ko radi na ključnim pozicijama. Šta je trebao Vid? Da maše članskom kartom da bio tretiran kao i ostali?

Ki

Odakle vam to da je decak samo plakao? Nigde se precizno ne navodi u kakvom stanju je dete bilo. A da je samo plakao cisto sumnjam,jer da je u pitanju bio obican plac na njega niko ne bi ni obratio paznju,kao ni na stotine druge dece koja placu.

Vl

Nenade,
Tačno si napisao šta je propust AS u ovom slučaju. Po ICAO procedurama jedino Vođa Vazduhoplova ima pravo da ne primi ili odstrani putnika koji poseduje ispravnu i važeću kartu i neophodna dokumenta za putovanje. To u ovom slučaju nije urađeno.
Kompanija ima pravo da ne primi putnika na let jedino ukoliko nema važeću kartu za let i/ili nema neophodna dokumenta za let (pasoš, vize, podatke o vakcinaciji za zemlje za koje se to zahteva i slčno).
Lekar, bilo lični ili aerodromski, može samo da da isključivo preporuku ili mišljenje. Nema pravo da zabrani putovanje ili da odstrani nekoga sa leta.
Ako Gospodin Antić svoju tužbu zasnuje na ovim činjenicama garantovano dobija u prvostepenom i u svim ostalim sudovima.
Izjavu DCV ne želim uopšte da komentarišem.

Ne

Bravo Nenade, pravo u metu :-)

In

Ja jedino sto mogu da dodam je to da ako su sa pravne strane AS i doktor ispostovali proceduru koja je internim pravilnikom bila propisana (AS pravilnik) onda nista nece moci da se uradi na sudu. Sustinski niko nece moci da optuzi radnike kompanije zato sto su slepo pratili proceduru vec ce jedino moci da izdaju preporuku kako da se pravilnik organizuje ubuduce. Nenad jeste naveo dosta dobre informacije ali ono sto nije naveo je kakav je i kako glasi pravilnik AirSerbia-e?!?

Drugo ako dodje do suda prvo sto ce sudija traziti je sav video materijal sa bezbednosnih kamera pa ako se na snimcima vidi ponasanje deteta ali i nemogocnost roditelja da kontrolisu to dete na zemlji dok razgovaraju sa osobljem onda tu nema sta vise da se raspravlja……

Iako je ovo jedna uzasna situacija i uzasno maltretiranje kako deteta tako i porodice porodice nisam siguran da bi igde ovo moglo da prodje na sudu sa ovakkvim cinjenicama i tezama.

Zanimljivi su pozivi na pravilnik i preporuke medjunarodnih tela da osoba sa ogranicenjima ili medicinskim problemima nije duzna da iste prijavi…tacno….ali takodje je tacno i da kada kompanija ustanovi iste ima slobodu odluke….

Ima mnogo vise drugacijih i delotvornijih nacina da se ovakve (politicke) bitke vode…..

Vl

Inženjer,
U Vašem pisanju ima mnoooogo pretpostavki. Tako Svestko Vazduhoplovstvo ne funkcioniše.
Ukoliko se utvrdi da Priručnik AS nije u skladu sa ICAO i EASA propisima Bog ih neće spasiti.
Ukoliko se utvrdi da je u skladu sa ICAO i EASA propisima utvrdiće se ko nije postupio po njima.
Da li će AS prihvatiti samo da izvrši bilo koju nadoknadu Putniku ili će kazniti i radnika koji je postupio kako je postupio čista je špekulacija.
Osim ICAO i EASA postoji i propisi EU i UN o pravima ljudi sa posebnim potrebama. A oni su još stroIji od ovih vazduhoplovnih.
Ja bih ostavio Sudu, u Srbiji i EU, da reši ko je i zašto kriv, ako je kriv.
Interesantno je da se mnogi sada pozivaju na poltiku i naciju, a da se niko ne zapita zašto se ovako nešto uopšte smelo dogoditi i razviti se do ovih razmera.
Sve i da AS uspe da se izvuče od materijalne nadoknade prema Putniku ovo je za njih marketinško samoubistvo.

Mi

Bravo za lep i strucan komentar.
E sad malo da banalizujemo stvari.
Sta ako je u tom trenutku osoblju trebala karta vise?
Par puta sam imao problema u Amsterdamu (presedanje za Jat). Prakticno su mi otimali deciju kartu iz ruke Jatovi sluzbenici. Vuk dlaku menja cud nikada.

12

Procedure avioprevoznika ispostovane u ovom slucaju. A lekar koji nije ni pregledao autisticno dete?

Odgovori
Su

Hvala Air Serbia na njihovim „svetim“ procedurama, ali koliko god da nam je sudstvo narušeno, ipak smo zemlja koja ima zakone, a onaj o obligacionim odnosima reguliše ovu materiju.

Bez sumnje, Č. Antić će dobiti materijalnu nadoknadu za diskriminaciju prema svojoj porodici i sebi. Ako bude sudske zadovoljštine u Srbiji, onda će platiti Air Serbia, ako ne, onda država Srbija.

Dakle, u svakom slučaju ceh plaćamo svi mi koji plaćamo neki porez u ovoj državi.

Odgovori
As

I aparthejd je bio u skladu sa „procedurama i propisima“.

Odgovori
Fi

Uslovi prevoza dostupni na zvanicnom sajtu air serbia za sve koji zele da koriste njene usluge, i koji, kupovinom karte pristaju na iste.
https://www.airserbia.com/sr-RS/uslovi-prevoza
Tacka 7.

Sto se tice drugih aviokompanija, identicni ili vrlo slicni uslovi:
LH http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/info?nodeid=1200667736&l=en&cid=999997#7

LX https://www.swiss.com/ch/EN/terms-conditions/conditions-of-carriage/article-07

OS https://m.austrian.com//?sc_lang=en&cc=US&ns_campaign=SEM_US&ns_mchannel=ppc&ns_source=go&ns_linkname=austrian%20airlines#home/legal/cond_of_carriage

AF https://www.airfrance.com/RS/en/common/transverse/footer/edito_cgt2_airfrance.htm

Navedene kompanije zemalja koje praktikuju kontinentalno pravo i deo su EU.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

BSD na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

Navalili da snime nisanac da li na FK-3 ili HQ-17, videcemo.

17. Apr 2024.Pogledaj

Amater na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

Sve i da pokriva jedan slučaj, tipa Gerana ili ovih ukrajinskih preradjeno-poljoprivrednih i dalje je korisno jer izbacuje jedan metod napada iz asortimana protivnika. Trocevac može da štiti bilo koji cilj od "poljoprivrednog drona". Da su se Rusi toga setili, ne bi im pada 2 komada na onaj kampus.

17. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

@Nenad (Sr) Mozda sa time daju Srbiji na znanje da i nisu bas prijateljski raspolozeni. Nije li to bio bas Franzuski radar koji je prikazao neki Ballon. Nestao kao sto je se pojavio.

17. Apr 2024.Pogledaj

Stojko na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

@Miloš Mislim da mogu da se nadju analize efikasnosti tog topa iz 1999. pa ce ti biti jasno da tesko sta moze da uradi modernim dronovima.

17. Apr 2024.Pogledaj

Multi Boy na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

BOV treba baciti jer se novi oružani sistem ne može uvesti dok je stari u upotrebi. To isto se odnosi na MRAP i ove Bradley-e koje Milanović forsira. To su stara vozila koje je uništila korozija. HV ima limit za oko 300 vozila, plus MUP 75 . To je jedna tranša gusjeničar, druga na kotačima.…

17. Apr 2024.Pogledaj