BEG airport status
[ISTRAŽIVANJE] Kako su oprema i alati za održavanje Gazela u Rakovici privatizacijom došli u ruke vlasnika lanca „Lilly“ drogerija Kako je država Srbija u aljkavo sprovedenoj privatizaciji ugrozila nekadašnji vazduhoplovno-industrijski kapacitet i time dovela u pitanje sposobnosti održavanja letelica RV i PVO / Foto: CINS

[ISTRAŽIVANJE] Kako su oprema i alati za održavanje Gazela u Rakovici privatizacijom došli u ruke vlasnika lanca „Lilly“ drogerija

Tango Six danas u celosti prenosi istraživanje novinarke Centra za istraživačko novinarstvo Srbije i nekadašnje zamenice glavnog i odgovornog urednika portala Tango Six Dine Đorđević

Rezervni delovi i oprema za vojne helikoptere gazele koji se nalaze u fabrici 21. maj, stavljeni su van upotrebe nakon što je lanac drogerija Lilly privatizovao fabriku 2012. godine. Vrednost opreme je označena kao „poverljiva“, a u međuvremenu je fabrika prešla u ruke preduzeća Treća petoletka. Vlasnik oba preduzeća je narodni poslanik Mladen Grujić.

U fabrici 21. maj u beogradskom naselju Rakovica nalaze se oprema i alati za proizvodnju mehaničkih komponenti i rezervnih delova za vojne helikoptere gazele, ali Vojska Srbije ne može da ih koristi otkako je država fabriku prodala lancu drogerija Lilly. Prodaja se dogodila u julu 2012., a Ministarstvo odbrane i Lilly su od oktobra te godine bez uspeha pokušavali da se dogovore kako da reše status sporne vojne imovine.

U Ministarstvu navode da bi upotrebom ove opreme i alata, odnosno, remontom gazela u zemlji umesto kod inostranih ponuđača, moglo značajno da se uštedi.

O problemu sa rezervnim delovima za borbene helikoptere, među kojima su i gazele, govorio je polovinom 2016. godine i sadašnji predsednik Srbije, tada premijer, Aleksandar Vučić.

Ministarstvo odbrane je više puta ukazivalo Agenciji da je privatizacija u odnosu na vojnu imovinu sporna, „odnosno da do promene statusa tih sredstava, kao i njihovog otuđenja nije moglo da dođe“ bez saglasnosti Ministarstva. Agenciji su novembra 2015. godine predložili da raskine privatizaciju.

To se ipak nije desilo, uprkos kontrolama Ministarstva privrede i Saveta za borbu protiv korupcije, kao i policijskoj istrazi.

U međuvremenu je 21. maj prešao u vlasništvo firme Treća petoletka, čija je delatnost iznajmljivanje i upravljanje nekretninama. Njen vlasnik je Mladen Grujić, koji je ujedno i jedan od suvlasnika drogerije Lilly. Grujić je samostalni poslanik u Skupštini Srbije, a u sazivu od aprila 2014. godine bio je poslanik Nove Srbije Velimira Ilića.

Grujić nije pristao na razgovor niti je odgovorio na većinu pitanja koja mu je Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) poslao, uz objašnjenje da je Ministarstvo odbrane najveći broj dokumenata koji se odnose na privatizaciju označilo tajnim, zbog čega je njegov stav da se ceo postupak pregovora tretira kao takav. Dodao je da bi pristao na razgovor ukoliko Ministarstvo odbrane ukloni oznake “službena tajna” i “poverljivo”.

Sudski spor koji je Grujićeva kompanija Lilly pokrenula protiv Agencije za privatizaciju, zbog odbijanja Agencije da im izda potvrdu o ispunjenosti ugovornih obaveza posle privatizacije, okončan je 20. jula 2017. godine. Grujić je povukao tužbu u oktobru 2016, a Privredni apelacioni sud je prekoredno rešavanje spora pokrenuo nakon što je dobio CINS-ov zahtev za pristup informacijama o ovom slučaju.

Parfemi ili turbine? Pare. / Foto: CINS

Ministarstvo odbrane nije odgovorilo na najveći broj pitanja CINS-a poslatih marta ove godine, uz objašnjenje da je reč o poverljivim informacijama. U odgovoru CINS-u ovo Ministarstvo navodi da je stupilo u kontakt sa Trećom petoletkom, kao novim vlasnikom 21. maja, kako bi rešili sporna pitanja, ali do objavljivanja ovog teksta nisu zvanično potvrdili da li se u međuvremenu nešto promenilo.

Uprkos zahtevu novinara CINS-a, Ministarstvo odbrane im nije obezbedilo ni razgovor sa tadašnjim državnim sekretarom, a kasnije i resornim ministrom Zoranom Đorđevićem, koji je bio uključen u pregovore o rešavanju ovog pitanja.

Oprema možda i skuplja od sporne privatizacije

Osnovna delatnost Fabrike turbomotora i transmisija 21. maj, prema podacima Agencije za privredne registre, jeste proizvodnja ostalih delova i dodatne opreme za motorna vozila. Preduzeće je osnovano 1948. godine i nalazi se u beogradskom naselju Rakovica.

Fabrika je pravila motore za avione i helikoptere, a sredinom osamdesetih počinju da proizvode i remontuju motore, kvačila i transmisije za helikoptere gazele za Jugoslovensku narodnu armiju, po licenci francuskog proizvođača Aerospatiale. Za te potrebe instalirani su oprema i specijalni alati koje se i danas nalaze u fabrici.

Fabrika je sve do privatizacije bila zadužena za remontovanje gazela Vojske Srbije.

Nakon nekoliko neuspelih aukcija preduzeće 21. maj prodato je lancu drogerija Lilly 2012. godine, za 1,4 miliona evra, iako je procenjena vrednost prema kupoprodajnom ugovoru bila skoro šest puta veća – oko 8,26 miliona evra.

Kupovinom fabrike 21. majLilly je došao u posed opreme i specijalnih alata za remont kvačila i transmisije helikoptera gazela.

Mešovita komisija iz Ministarstva odbrane i Vojske Srbije je tokom 2014. i 2015. godine izvršila uvid u spiskove delova i opreme u skladištima fabrike i „identifikovala konačan spisak mašina, alata, opreme i rezervnih delova, nakon čega je utvrđeno da oprema nakon privatizacije nije korišćena ni otuđena od strane novog vlasnika“.

Kolika je vrednost opreme koja se nalazi u fabrici novinari CINS-a nisu uspeli da utvrde. Na pitanja o tome iz Ministarstva su odbili da odgovore, rekavši da su ti podaci „poverljivi“. Sa istim obrazloženjem je i vlasnik drogerije Lilly, Mladen Grujić, odbio da odgovori na pitanje o vrednosti opreme. Ipak, podatak o tome je izneo na jednom od sastanaka sa tadašnjim državnim sekretarom, a kasnije ministrom odbrane, Zoranom Đorđevićem, sredinom 2013. godine.

Grujić je tada rekao da rezervni delovi po knjigama vrede 7,2 miliona evra kao i da će svim zakonskim sredstvima pokušati da spreči poništenje privatizacije.

Ministarstvo odbrane i Lilly su od 2012. godine u više navrata pregovarali o rešavanju statusa ove imovine, ali nisu postigli nikakav dogovor.

U junu 2014. godine Vojska i vazduhoplovni zavod Moma Stanojlović, koji je takođe remontovao gazele, pre i posle privatizacije, od 21. maja su kupili deo rezervnih delova, po ceni od nešto više od 50 hiljada evra. Posle nešto više od mesec dana, Lilly je Ministarstvu odbrane ponudio da imovinu iz 21. maja za koju je Ministarstvo zainteresovano otkupi po ceni starog gvožđa, za 10 hiljada evra.

Ministarstvo je ovu ponudu odbilo uz objašnjenje da bi to značilo da otkupljuje sopstvenu imovinu.

Nikada nije realizovan ni pokušaj dogovora iz marta 2015. godine, kada je Ministarstvo odbrane predložilo da izvrši uvid u dokumentaciju svoje imovine nakon čega bi zaključilo spisak rezervnih delova, opreme, alata i rezervnih delova. Ta imovina bi bez naknade bila ustupljena Ministarstvu, a ono bi zauzvrat izdalo potvrdu da nema drugih potraživanja od preduzeća 21 maj.

Uslovi iz ugovora ispunjeni – pregovori u toku

Navodeći da je oprema u fabrici 21. maj od posebne važnosti za sistem odbrane, Ministarstvo odbrane se u dopisu Agenciji za privatizaciju poziva na odredbe Zakona o proizvodnji i prometu naoružanja i vojne opreme po kojima preduzeće koje se bavi tom proizvodnjom treba kontinuirano da radi, a promena delatnosti može da se izvrši samo uz saglasnost Ministarstva. U slučаju 21. maja, Ministаrstvo nije dаlo bilo kаkvu sаglаsnost, niti im je ona tražena.

Ministarstvo je 2014. godine tražilo od Agencije za privatizaciju da joj se oprema i specijalni alati za remont transmisija i kvačila što hitnije vrate. Takođe, pod oznakom hitno, naveli su da će predložiti čak i poništenje privatizacije, a pre toga i da sumnjaju da je fabrika privatizovana protivzakonito, za šta su tvrdili da imaju dokaze. U jednom od dopisa Agenciji kao rešenje pominju i raskid ugovora, a razlog za to su videli u upotrebnoj vrednosti vojne imovine, zaštiti državnog interesa i uštedi novca koju bi omogućio remont gazela u zemlji umesto u inostranstvu.

Agencija je u julu 2014. sprovela kontrolu ugovornih obaveza kompanije Lilly za drugu godinu poslovanja u 21. maju, nakon koje je zaključila da ne može da zauzme stav jer joj iz ove firme tom prilikom nisu dostavili kompletnu dokumentaciju. Ugovor o prodaji 21. maja predviđao je da Lilly mora da otpočne pregovore sa Ministarstvom odbrane o rešavanju pitanja sporne imovine, ali nigde se ne navodi da je za okončavanje privatizacije nužno da do dogovora i dođe. Uprkos tome što su pregovori otpočeli u roku, Agencija je odbila da kompaniji Lilly izda potvrdu da su ispunjeni svi uslovi iz ugovora, uključujući i taj oko koga je spor nastao.

U aprilu 2015. godine, Lilly je zbog toga tužio Agenciju Privrednom sudu. Sud je odbacio tužbu u septembru iste godine, a slučaj se nakon žalbe našao pred Privrednim apelacionim sudom. U februaru prošle godine postupak po žalbi je prekinut jer se u međuvremenu Agencija za privatizaciju ugasila.

Agencija za vođenje sporova u postupku privatizacije, predložila je nastavak postupka sredinom oktobra 2016. godine, ali je dve nedelje nakon toga Lilly povukao tužbu. U odgovoru Ministarstva privrede CINS-u stoji da je Komisija za kontrolu izvršenja ugovornih obaveza kupaca usvojila mišljenje revizorske kuće KPMG iz 2014. godine, koje Agencija za privatizaciju nije želela da usvoji u celosti, a kojim je zaključeno da je Lilly ispunio i tu ugovornu obavezu. Od tada Ministarstvo privrede ne kontroliše poštovanje ugovora u slučaju ove privatizacije.

Istrage o privatizaciji bez rezultata

Prema rečima nekadašnjeg ministra privrede Saše Radulovića, zbog sumnje da je došlo do korupcije, istragu nad radom Agencije za privatizaciju pokrenulo je i Ministarstvo privrede u januaru 2014. godine, na osnovu dopisa Ministarstva odbrane:

„Ja nisam učestvovao u pregovorima, ali mislim da je stanovište Ministarstva odbrane, koje je podržalo Ministarstvo privrede, bilo da ta oprema nije ni bila predmet privatizacije jer nije bila procenjena, dakle nije bila deo prospekta nego je otišla kao staro gvožđe, te da kupac nema pravo na tu opremu“, kaže Radulović.

Nadzor je obustavljen početkom avgusta 2016. jer je pre toga donet zakon kojim je Agencija ugašena. Privatizacijom se jedno vreme bavio i Savet za borbu protiv korupcije, koji novinarima nije obezbedio sagovornika na ovu temu, iako im je tražen intervju.

Istragu o slučaju privatizacije 21. maja vodila je i policija. Oni su aprila 2015. godine svu dokumentaciju koju su prikupili tokom istrage dostavili Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu na dalje postupanje.

Iz ovog tužilaštva navode da je na osnovu predatih spisa formiran predmet o eventualnim nepravilnostima u poslovanju preduzeća Lilly DrogerieFap Famos i 21. maj, kao i da je, u vezi sa njim, u toku predistražni postupak.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Dina, svaka čast.
Skidam šešir! Ljubim ruke! Otvaram vrata!
Kratko, jasno, jezgrovito.

Odgovori
Be

Muka mi kad ovako nesto procitam.

Kako moze vojna imovina, pa bilo to i staro gvozdje, preci u vlasnistvo jedne drogerije cija delatnost a ma bas nista nema sa vojnom opremom.
A ako je to samo staro gvozdje, zasto se vlasnik bori za taj otpad.

Ne mogu da razumem vlasnika, sem ako je zlonameran ili hoce samo da se obogati sa necim sta nije i ne moze biti njegovo.

Ovo je naj bolji primer onoga sta ja uvek govorim. Svi pljujemo po drzavi i vlasti, a kada bi sami dosli na neke pozicije/funkicje isto bi to radili.
Tako i ovaj vlasnik iskoristava nesposobnost ljudi koji su privatizovali tu imovinu samo da bi se licno obogatio.
A ne interesuje ga dali bi za vojsku ili drzavu bilo bolje da se on jednostavno odrekne ili preda tu opremu koja a ma bas nista nema sa drogerijom i sa kojom nista ne moze da uradi.

Ovo je cisti Balkanski bezobrazluk!

Kao sto sam milion puta rekao: moramo menjati mentalitet, navike i ponasanje. Bez toga tesko ce mo napredovati.

Odgovori
Ne

@beli
Beli, vi kao da ne zivite u austriji negi na drugoj planeti( izvinite, ali stvarno nije pezorativno)! Mnogi ti alati imaju primenu i u civilnom sektoru. To je bio model privatizacije koji je nastavljen….prethodnici su unistili fabrike, a sadasnji su pretvorili preostali zivalj u belo roblje( podatak minimalni cas rada u srbistanu 1eur,u bugarskoj 4- juce objavio provladin dnevni list sa najduzom tradiciom u zemlji)….pametnom dosta

In

Bravo Dina! Htedoh 2009te/10te da svisnem od muke zbog ovoga, vec se tada kuvalo oko kupovine. A nisu samo oprema za odrzavanje transmisija ili rezervni delovi koji su ostali u magacinu u pitanju vec kompletan proizvodni pogon za turbinske i turbovratilne motore za vazduhoplovstvo, od kompletnog postrojenja za termicku obradu, obradnih centara, opreme za montazu i reglazu motora, „ciste sobe“ za montazu i sklapanje, opreme i alata za kontrolu kvaliteta i precizna merenja. Ono sto je u drugim zemljama tretirano kao strateska industrija i stratesko ulaganje uz sve moguce zastite drzave kod nas je optad koji se ni ne popisuje ali bitan je plac u Rakovici, za sve ostalo tu je mastercard….jako veliki faktor u odluci za iseljenje iz zemlje!

Odgovori
Be

@Inzenjer

Bas tako! Nista nije ni popisano.

Setite se onog slucaja sa akumulatorima za Mig-29 koje smo imali a mislili da ih nemamo.

Ili setite se kada je ovaj rezim pre 3-4 godine posle preuzimanja vlasti hteo da zna koliko radnika je zaposleno u drzavnim kompanijama ili upravama, to jeste koliko osoba prima plate direktno od drzave.
Niko nije mogao da kaze tacnu cifru brojevi su varirali od 500 do 800 hiljada. Mislim da su tek pre par meseci dobili prave brojke.
Neverovatno sta se u ovoj drzavi desavalo do pre nekoliko godina. Posledice su jos uvek tu i bice ih do neke mere i sledecih 10-20 godina, ne ce to moci nestati od danas na sutra. Neke greske se i sad ponavljaju ali je vlast dosta pazljivija kada se radi o privatizacijama pa cesto odlaze preuzimanje drzavnih kompanija kroz druge kompanije.
Zato se od privatizacije Telekoma odustalo, zelezara je trebala 3 godine, privatizacija Galenike se stalno odlaze a ko zna i kada ce aerodrom otici u koncesiju.

Be

Mislio sam na agregate, ne na akumulatore.

Mr

ово је циркус шта се ради…да није жалосно било би смешно!!!

Odgovori
Al

Kupac kupio, možda ne bi ni izbliza toliko platio da to sve nije unutra. Pogriješio je onaj tko mu je prodao, dakle država i sada ona mora snositi konzekvence, tj. kupiti vlastitu imovinu. Prestrašno.

I sad, država koja si dozvoli ovakav propust, ide u pregovore oko koncesije Aerodroma Beograd, gdje ih sa druge strane ne čeka mali balkanski businessmenic, nego globalne lisice koje su plačene stotine tisuća EUR mjesečno i najveći su eksperti u pravnim, financijskim, trgovačkim, zrakoplovnim i inim resorima i opako su fianancijski motivirani da „izmuljare“ nesposobne, needucirane, ljene i nemotivirane državne službenike sa plačom od par stotina EUR.

Odgovori
Dj

Drzava je kao savetnika za davanje aerodroma u koncesiju angazovala konsultanta Lazard a konacnu odluku sigurno nece doneti „nesposobni, needucirani, ljeni i nemotivirani državni službenici sa plačom od par stotina eur“, vec neko drugi. Imas pravo jedan put da pogodis ko ;)

Al

Kao što se to nije desilo u Zagrebu i drugdje. Ne govorim napamet, nego sam temeljem ozbiljnog pračenja stanja upozoravao Hrvatsku na isto. I opet se desio fijasko u prvom redu radi loše pripremljenog ugovora. Naravno, i u Zagrebu je agnažiran strani konzultatnt.

E sad, pročitajte malo moje članke ovdje na Tango 6 o toj temi, pa pročitajte što se sve desilo početkom ovog ljeta… Mudrome dosta.

re

Muka mi je kada ovo čitam, obuzeo me je takav bes da bih izašao na terasu i urlao od jada.
Čoveče imali ovo igde, da li iko u ovoj državi razmišlja o ovakvim stvarima, pa nama ne treba bombardovanje, dovoljno su ovakve stvari da nestanemo jer izgleda da i ne zaslužujemo da postojimo.
uhhhhh

Odgovori
DE

Lilly je obaveze uredno platio, a to sto su se u Ministarstvu odbrane naknadno setili da Gazele nece da lete same od sebe – mogu da okace macku o rep.

Ministarstvo odbrane je imalo sansu da se iz cele situacije elegantno izvuce vise nego velikodusnom ponudom novog vlasnika Lilly-a, da za svega 10.000eur otkupi sporne masine, koje bi onda prebacili u MOST Batajnica :

„Posle nešto više od mesec dana, Lilly je Ministarstvu odbrane ponudio da imovinu iz 21. maja za koju je Ministarstvo zainteresovano otkupi po ceni starog gvožđa, za 10 hiljada evra. Ministarstvo je ovu ponudu odbilo uz objašnjenje da bi to značilo da otkupljuje sopstvenu imovinu. “

10.000 EUR, toliko kosta 1 jedini deo koji se na tim masinama napravi za Gazelu.
Sad covek iz inata treba da isece sve te masine i stvarno ih proda na kilo.

Odgovori
Đ

Potpuno se slažem sa Vama.
Sa druge strane, nas građane pokorne filuju PATRIOTIZMOM kad god nam treba uzeti , mobilisati, i svaku muku trpeti. Stoga pzivam gospodina Grujića na patriotski čin. Verujem da mu tih 10 000 evrića manje znače od Otadžbine.

Sh

Upravo tako! Vlasnik, ma kakav da je, se pokazao kao fer. A to što MO neće da „kupuje sopstvenu imovinu“, pa gde su bili tokom privatizacije??? Šta su radili, o čemu su razmišljali, čime su se bavili??? Treba da se pročešlja i Ministarstvo odbrane, baš kao i Agencija za privatizaciju, i tu treba angažovati nekog sa strane, npr. firmu poput Kroll, jer u ovom svinjcu nikome ne odgovara da stvari izađu na čistac.

be

O matere ti Jokine……
Sta reci a ne zaplakati

Odgovori
IL

Gde su sada Beli i botine da kaze kako se stvari krecu nabolje i kako cemo uskoro da remontujemo H145M u Momi? Nazvati nas banana drzavom teska je uvreda za bananu…

Odgovori
Pe

Kupac kupi firmu od Agencije za privatizaciju ( neko je tamo napravio program privatizacije i uradio licnu kartu preduzeca koje se privatizuje) plati sve sto treba, a onda se pojavi vojska i kaze: e ne moze. I posle silnih peripetija, kupac im ponudi da opremu, delove i alate vredne 7 mil eur kupe za 10.000 euro i oni odgovore: e necemo sad, iz principa. Ne razumem

Odgovori
St

A sto drzava to ne resi s Lilijem ??? Pa covek je narodni poslanik, dovoljno je samo da ga pozovu.

Odgovori
Su

Lako je proveriti da je Agencija za privatizaciju u nekoliko navrata pokusavala da proda 21.Maj, ali kupaca nije bilo, tako da mi malo suludo deluje tvrdnja Ministarstva odbrane da nisu imali pojma sta se desava. Jos cudnije mi deluje da odbijes ponudu da nesto sto vredi 7.200.000 e dobijes fakticki dzabe

Odgovori
Sh

Tako je Suzana! Ne bi me uopšte čudilo da je ovome kumovao neko iz Ministarstva odbrane.

Du

Eh da je tu prava i pravednosti neki bi dobili omču na vrat umesto zlatnog lanca ili jednostavno pod zid

Odgovori
ZI

Da li neko razume postupke Ministarstva odbrane?? Da citiram delove teksta :

1.U junu 2014. godine Vojska i vazduhoplovni zavod Moma Stanojlović, koji je takođe remontovao gazele, pre i posle privatizacije, od 21. maja su kupili deo rezervnih delova, po ceni od nešto više od 50 hiljada evra. Posle nešto više od mesec dana, Lilly je Ministarstvu odbrane ponudio da imovinu iz 21. maja za koju je Ministarstvo zainteresovano otkupi po ceni starog gvožđa, za 10 hiljada evra

2.Nikada nije realizovan ni pokušaj dogovora iz marta 2015. godine, kada je Ministarstvo odbrane predložilo da izvrši uvid u dokumentaciju svoje imovine nakon čega bi zaključilo spisak rezervnih delova, opreme, alata i rezervnih delova. Ta imovina bi bez naknade bila ustupljena Ministarstvu, a ono bi zauzvrat izdalo potvrdu da nema drugih potraživanja od preduzeća 21 maj.

Bez necega navodno ne mozes, a onda se istog odreknes cak i kada ti se to nudi za dzabe?

Odgovori
Mi

Zasto neko nije mislio o tim delovima pre pocetka privatizacije, koja je ako se ne varam, trajala vise godina, vec tek kada je sve zavrseno neko se u Ministarstvu odbrane probudio iz visegodisnjeg sna? I da li je moguce da nisu prihvatili ponudu da sve dobiju nazad budzasto. Monti Pajton nam nije ravan

Odgovori
AC

Srpska posla. Koliko ja ovo razumem ovde su nagrabusili samo iz Lilija, jer su, i ako su ispunili sve ugovorom predvidjene obaveze, morali da jure Agenciju da i ona ispostuje sve ono sto je sama odredila, a Ministarstvo odbrane ne bih da komentarisem, posto je sve jasno. Kupis delove za 50.000 e, a odbijes poklon od 7 miliona.

Odgovori
Gu

U MO u Upravi za odbrambene tehnologije sede sami mr. i dr. nauka na čelu sa generalom isto tako dr. Mnogi od njih su se još kao poručnici dočepali komandi i uprava 90 tih godina i postali po zanimanju profesionalni đaci (sa kursa na kurs). Dok su njihove koleg gulile i dalje gule stajanke i hangare oni su lepo učili i na poslu i posle posla i eto tako nastane d..e glava. I šta je najzanimljivije njihovi radovi nisu odraz potreba sistema već ličnih interesovanja. Ko veli kada imam vremena zašto se ne bih naprimer usavršio iz mehanike leta npr. teorije kovita, jes da nikome ne treba ali treba meni jer je to uslov da postaneš kao mr. pukovnik. Retko koji je školovan za potrebe vojske. Ima teoriju
a praksa 0. Mnogi i ne znaju kako sistem funkcioniše.Takođe i Momu vode mr. dr. i sl. Čist koncentrat svekolikih znanja i pameti. Neke je i T6 hvalio na veliko. I gde su sada rezultati njihovog rukovodjenja. Pa napravili su štetu državi svojim neznanjem nobaveštenošću i najpre nemarom. A odgovornost. O tome nema ni reči. Tako je to kada su pojedine funkcije u MO i VS (neretko i u uniformama) pored redovne plate članovi raznoraznih upravnih odbora. Da se nađe i da se podmaže tamo gde treba. Ipak možda je rešenje još koji čin i premeštaj na drugu funkciju. A za Gazele koga je briga i onako ih leti desetak. O divljanju sa kvačilima u Momi koji kako pročitasmo ne poseduje tehnologiju da bi se održala jadna ispravnost ne treba pisati. Bilo bi zanimljivo znati koliko Gazela ne leti zbog kvačila koja inače kod Francuza koštaju oko 110000 eura komad. To je milionska dodatna šteta. A mnogi piloti redovno primaju plate i prinadležnosti sa nalet manji od 10 do 20 sati godišnje. Šta mislite da li je i to kolateralna šteta. Kako bogata i sposobna vojska i država. O operativnim sposobnostima kako se to danas kaže za borbenu gotovost ne treba ni govoriti. To vrlo dobro znaju komandant RV i načelnik GŠ. A 21.maj je samo deo ledenog brege. VBA o ovome vereovatno nema pojma. I na kraju nije ništa čudno šta se dešava. Za primer je G 4 u čiji projekat modernizacije (koji je završen) uložiš milione a onda od svega odustaneš i modernizuješ (čista laž) Orla hitno za godinu dana jer tako hoće poitičar. Struka a? Ko nas vodi dobro i da imamo neku avijaciju, a kome to i treba ionako sme sve ratove dobili i opet pokazali da smo najjači, najsposobniji i najhrabriji.

Odgovori
Pa

nekom moze biti jasna podrska kadrovdskim resenjima koja ne donose boljitak, vecini ne. bez hvalospeva ovom i onom, cinjenica da ne valja bas….I opet ce neko da se kolateralno pravi mutav, sa sve ekskluzivom

mi

ameri bi usli milom ili silom kad je vojna oprema u pitanju, a pre sa vojskom nego da mole nekoga

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Casual Observer na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Miloš77 u pravu je da Ukrajina dobija mrvice. Novih tenkova su dobili circa 50 komada. U veće. broju su dobili samo laka oklopna vozila. Kad bi samo Grčka i Bugarska otvorile skladišta i poslali svoje tenkove produžili bi rat za još dve godine sigurno. E sad zamislite kad bi Amerikanci poslali 500 M1 Abramsa umesto…

15. Feb 2025.Pogledaj

Dragan Brankovic na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Po mom mišljenju ubedljivo najlepši avion. Voleo bih da ga vidim kod nas na aeromitingu a i u našem RV ( što je verovatno nemoguće).

15. Feb 2025.Pogledaj

Dogma na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

I podrsak za Suhoj da se konacno odrekao zelenih felni na avionima! Znaci pakao kada vidim moderne avione i zelene felne is sssr-a

14. Feb 2025.Pogledaj

Zivko na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Rusija je 2013 godine oprostila Alžirskoj Narodnoj Demokratskoj Republici cak 4,7 miljardi dollara sovjetskog duga osim Alzira dugovi su oprosteni i Avganistanu i Mongoliji - po 11 milijardi dolara.Vijetnamu i Siriji 10 milijardi. Iraku josam milijardi,, Libiji 4,5, Etiopiji 4 milijarde dolara i Laosu 700 miliona dolara. Jedina zemlja koja Rusiji nije oprostila „sovjetski dug“…

14. Feb 2025.Pogledaj