Magazin IHS Jane’s Defense Weekly preneo je pre tri dana da je od Ministarstva odbrane Mađarske dobio saopštenje da su za potrebe mađarskih vazduhoplovnih snaga nabavljena četiri laka trenažna i izviđačka aviona češkog proizvođača Zlin Aircraft.
Klipni avioni, dva dvoseda školska Z-242L i dva izviđačka/višenamenska četvoroseda Z-143LSi stići će u vazduhoplovnu bazu Szolnok krajem marta.
Nabavka je realizovana nakon što je kompanija Zlin pobedila na tenderu koji je Ministarstvo odbrane raspisalo 2016. godine. Ugovor koji je vredan 1,8 miliona dolara obuhvata, osim isporuke aviona, zemaljsku opremu, obuku pilota i zemaljskog osoblja.
Mađarska je za školovanje pilota do sada koristila sovjetske avione Jak-52 i to u rumunskoj varijanti Iak-52. 1994. godine je iz Rumunije nabavljeno 12 primeraka a u udesima su izgubljena dva aviona.
Prvi je izgubljen 2003, drugi 2015. kada je došlo do problema sa motorom a u udesu je jedan pilot zadobio ozbiljne opekotine. Danas su operativna svega tri Iak-52 i nalaze se u sastavu mešovite trenažne eskadrile koja bazira na aerodromu Szolnok.
Dovla
Zlin je na tenderu pobedio Sovu ili je ona jos jedna maketa iz Utve ?Sta se desava sa tim avioncetom?
Živojin Banković
Сова је пројекат који је далеко од реализације.
Zvrle
Sova je projekat koji je pri kraju realizacije, iako mnogo kasni. Razumljivo je i da ce zapadne zemlje radije nabavljati opremu iz drugih zapadnih zemalja. Osim toga, cak i nasem osutom RV treba vise od 4 ovakva aviona, ako se Sova pokaze kao bolja u eksploatacijiu i jeftinija u odrzavanju, sigurno ce biti razmatrana u kasnijim kupovinama. S obzirom da ce biti slican po specifikacijama (oprema, motor, konstrukcija), i pri tome ima 4 sedista, uz konkurentnu cenu ce dobro proci na trzistu. Zelim Utvi sve najbolje, i optimista sam u vezi Sove.
Beduin
Ne spada Sova u ovu kategoriju….Sova je vise ekvivakent Zlinu 143….
Za obuku pilota, posebno vojnih, je potreban zrakoplov skloniji akrobacijama, a to Sova nikako nije.
Dovla
Ili cemo cekati narednih 10 god. Prvu porudzbinu, pa tada krenuti na posao? Nista mi nije jasno sa Utvom.
Živojin Banković
Можете ли нам рећи када је извршен први лет? Пошто кажете да је при крају реализације.
Zvrle
Koliko znam, nije. Kad bude, cucemo :) i nadam se da se nece jos mnogo odugovlaciti.
cobalt 50
Za bilo kavu priću u vezi upotrebljivosti aviona Sova, treba prvo razmišljati gde nabaviti otprilike 4 miljona eura za razvojna ispitinaj i sertifikaciju prema EASA standardima (CS-23). To traje, usput bar jedno dve godine… Sada vi vidite kao ćete da isplanirate obuku i popunite Training syllabus sa određenim tipovima aviona!? Također treba da znate da Utva 75 nije uspela da pribavi tip sertifikat u svojoj klasi aviona, a Sova je kopija tog aviona bez bitnih izmena!? Bez tip seritifikata obuke na avionu mogu da budu priznate isključivounutar žice! Samo vojna obuka i ništa više! Samo letenje u ograničenom vazdušnom prostoru i ništa više! Jel to želite?!
Cobalt 50
Avion Sova ne može da zadovolji nekoliko kriterijuma koje nalažu standardi CS-23. Pored problema sa Stabilnošću i upravljivošću tu će biti veliki problem sa karakteristikama prevućenog leta i kovitom! Ove kampanije ispitivanja su jako složene i moraju da ih rade ljudi sa Sertifikatima koje Europa vidi u svom sistemu! Mi takve ljude još uvek nemamo (koji mogu da rade experimentalna ispitivanja, otvaranja anvelope letenja, kompetentnost 1). Improvizacije u ovom smislu, pre ili kasnije, će nas vratiti na sam početak priče zvane „Razvoj avio industrije u Srbiji“.
Dovla
Eto ti ga sad :( Pomislis da smo uradili dobro avionce…A, na kraju te ljudi ostave komentarima i informacijama sa kojima raspolazu zatecenog… Kako volimo sami sebe da lazemo, a ustvari smo obicne nule i dobri maketari.
Boban
@Dovla, skoro sam na nekom forumu citao prepirku. Sustina je da jos ni jedan nas avion nikada u istoriji od 1945te na ovamo nije radjen prema nekom medjunarodnom standardu. Redovno su nase „pametne glave“ smatrale standarde glupim i insistirale na nekim „nasim resenjima“.
FlyKu
Nadam se da ce od Sove nesto ispasti,ali ako govorimo o obuci vojnih pilota,tu je Lasta 95.