Kompanija Leonardo SpA saopštila je u petak 13. januara da je sa italijanskim Ministarstvom odbrane potpisan ugovor o isporuci novih trenažnih aviona M-345. Potpisan je i ugovor o razvoju novog borbenog i izviđačkog helikoptera koji bi zamenio postojeće A129 ’’Mangusta’’ a vrednost oba posla iznosi preko 500 miliona evra.
Ugovor za avione podrazumeva isporuku prvih pet aviona kao početni kontigent očekivane narudžbine od 45 M-345 koliko se procenjuje da je potrebno vazduhoplovnim snagama Italije. Isporuka će započeti 2019. a RV Italije će dobiti varijantu sa službenom vojnom oznakom T-345A koji je izveden iz M-345 HET (High Efficiency Trainer). Prototip T-345A imao je prvi let 30. decembra 2016. koji je trajao 30 minuta.
T-345A, koji će zameniti avione MB.339A (T-339A), biće deo novog integrisanog trenažnog sistema italijanskih vojnih pilota koji će biti znatno efikasniji od dosadašnjeg i sa smanjenim operativnim troškovima. Deo sistema obuke činiće i GBTS (ground based training system) kao i 18 trenažnih aviona M-346 (T-346A). Avioni T-345A koristiće se kao međustepenik između početne osnovne i napredne obuke na T-346A.
Smanjenje cene korišćenja postignuto je tako što je vazduhoplov konstruisan i proizveden po tzv. design-to-cost konceptu, kako za jediničnu cenu aviona tako i za cenu sata leta a to će omogućiti znatne uštede u životnom ciklusu M-345. Način sertifikacije je takođe inovativan jer je baziran na evropskoj Direktivi EMAR 2 koju italijanski Direktorat DAAA (Air Armaments and Airworthiness Directorate) primenjuje u svim novorazvijenim sistemima.
Projekat je rezultat saradnje kompanija nacionalne vazduhoplovne industrije u visokotehnološkom istraživanju i razvoju kao i zajedničkog rada odnosno angažovanja tehničkih i administrativnih mogućnosti Generalnog sekretarijata za odbranu i Ministarstva ekonomskog razvoja.
Proizvođač reklamira M-345 kao avion sa veoma niskim troškovima eksploatacije a to je ostvareno i primenom američkog turbofenskog motora Williams FJ44-4M-34. Tako Leonardo tvrdi da je ovaj avion što se tiče cene održavanja i leta sličan ili čak jeftiniji nego školski turboelisni avioni. Kompanija veruje da će na tržištu moći da proda oko 200 primeraka.
M-345 vodi poreklo od aviona S.211 čiji je razvoj 1976. kao privatan projekat pokrenula firma SIAI Marchetti. Cilj je bio konstruisati jeftin mlazni trenažni avion za mala Ratna Vazduhoplovstva koja su u svom inventaru imala školski avion SF.260 koji je takođe proizvodio SIAI Marchetti. Projekat je prikazan na Le Buržeu 1977. a prvi od dva prototipa je poleteo 1981.
Već 1983. S.211 je naručio Singapur koji je nabavio ukupno 32 aviona. Početkom devedesetih iz podršku američke firme Grumman (kasnije Northrop Grumman) učestvuje u nadmetanju za novi trenažni avion američkog RV (poznat kao program JPATS). Zbog toga su napravljena dva prototipa sa oznakom S-211A specijalno po zahtevima pomenutog nadmetanja JPATS. Pored Singapura avion su nabavili Filipini i Haiti.
Proizvodnja je završena 1994. a sva prava u vezi ovog aviona 1997. preuzima Aermacchi (Alenia Aermacchi) koji je 2004. godine tržištu ponudio modernizovanu varijantu M-311 čija je oznaka 2012. promenjena u M-345. Italijansko ministarstvo odbrane je 2013. na vazduhoplovnom salonu Le Burže potpisalo sporazum sa kompanijom Alenia Aermacchi o razvoju nove varijante M-345 HET.
Vesko
Ne bi bilo lose imati nekoliko ovih aviona.
miki
Samo je uradjena remotorizacija starih masina zasada. Cela dva komada. I veliki problem za domace aerodinamicare novi usisni kanal za novi motor. Imace znaci cetiri-pet aviona u sistemu obuke.
FlyKu
Vec sam napisao da ce sve vise biti laksih i jeftinijih trenera.Sta mislis Zivojine,da li bi bas morao M-346 biti sledeca faza ili moze biti alternative -recimo naprednija verzija M-345,ili dvoseda verzija operativnog aviona?Cisto teoretski.Za Italijane,ali i uopste.
Živojin Banković
У свету има много различитих решења. На пример Руске ВКС до сада нису имале школски клипни или турбоелисни авион. Али је део кандидата летео у ДОСААФ на Јак-52.
У неким државама се нпр. са турбоелисног авиона прелази на двоседу верзију борбеног авиона.
Све зависи од концепције обуке али и о материјалним могућностима државе.
Богатије државе могу себи да приуште чак и комбинацију једрилица/клипни школски авион/турбоелисни/млазни школско-борени/двоседа варијанта борбеног авиона.
То је наравно праћено обуци на симулаторима.
Мислим да се и са М-345 какав је сада може прећи на двоседу верзију борбеног авиона.
Pavle
Sem sigurno modernije elektronike, malo snaznijeg, i ekonomicnijeg motora i verovatno vise kompozita u strukturi, sta ovaj aparat izdvaja od pola veka starog Soko G-2?
Vesko
Pavle to sto si nabrojao samo po sebi je dovoljno.U pravu si po opstim karakteristikama ovaj avion je slican sa G2 Ali mi u ovom trenutku ne mozemo da napravimo G2 ni onakav kakav je bio prije pola vijeka a kamoli sa modernom elektronikom,kompozitom I ekonomicnim motoring.
Pavle
meni neverovatno i porazavajuce.
kao i lasta, iracanima valja nama ne….
hoce li ovi experti da zakopaju svaku mogucnost opremanja RV avionima domace izrade?
sto ne odu kad ne mogu posteno nista da zavrse?
miki
Nista oni su inace generacija G3 samo su im ugradili nove usisnike koji su neresivi problem za domace forumase. Tek ce novi biti novonapravljeni znaci cekaju 30 godina na njegovo uvodjenje i IT inace je leteo po ostrvima Haiti Filipini Singapur. Vesko eto zna da ne mozemo, a u Utvi stoje gotovi delovi za G4 na slikama iz proizvodnje Laste. Inace ovdasnji pametnjakovici nemaju pojma da bi trebalo menjati krila kada bi se stavljao jaci motor na G4 sadasnji aeroprofil je kompromis koji su morali da primene zbog preslabog motora. Treba praviti tri nove verzije jednu cisto skolsku bez naoruzanja, drugu skolsku „borbenu“ sa novim krilima i jednosedu kao jurisnik sa novim krilima. Ako ne moze motor sa Yaka bataliti sve.
vesko
Miki ako si ti kojim slucajem zaposlen u Utvi ili na bilo kom drugom mjestu koje ima veze sa projektovanjem aviona i tvrdis da moze da se napravi dobar i upotrebljiv avion kod nas svaka cast samo naprijed.Ako je tako onda me zanima zasto je Utva pred stecajem?niste u stanju ni Lastu da napravite da valja sto je najnizi stadijum u proizvodnji aviona nego nam ginu posade na opitnim letovima.Ako ste tako dobri samo bi sa Lastom mogli da zivite ne bi bili po prinudnim odmorima.Kad dobijete odobrenje da neki od vasih aviona moze da se izvozi u Njemacku,Francusku ili bilo koju drugu drzavu sa pedigreom u avio indrustiji onda se javite.Eto Sila iz Kraljeva u svojoj klasi je dobila odobrenje od LBA da moze da se koristi i izvozi u Njemacku a vi ni jednu Utvu niste prodali napolje!
Pavle
Iskoristiti ono sto se ima, meni su galeb i jastreb blizi srcu od g4 i orla, sto zbog jednostavnosti i slicnosti, to i zbog mogucnosti da se tehnoloski unaprede i opet bi bili nama korisni i konkurentni sire. Ali avaj…
vesko
Miki RV Srbije trbaju skolski-borbeni avion,avion jurisnik i visenamjenski avion koji ce biti lovac i moci da dejstvuje i na ciljeve na zemlji.Praviti jedan skolski avion bez naoruzanja a drugi isti takav sa jacim krilima i sa naoruzanjem je cist visak.Tom jurisnom avionu osim jacih krila treba povecati zilavost i opremiti ga elektonikom koja mu omogucava da ometa neprijateljsku PVO.G4 i Orao pa i Jastreb i G2 su avioni koji su se mogli , a nisu kako je trebalo,upotrebiti na pocetku ratova u Bosni i Hrvatskoj ali kad su se Hrvati opremili PVO sredstvima njihova upotrebna vrijednost je bila znatno smanjena.Sam podatak da su Hrvati srusili oko 35 nasih aviona govori o njihovoj upotrebljivosti.E sad kad vidis koliko para treba da se finasiraju novi projekti pa koliko kosta prizvodnja ,da li bi ti avioni bili konkurenti na ino trizstu ,postavlje se pitanje da li Srbija ima racunucu da se upusta u prozivodnju aviona posebno sto uvjek mora da kupi motore sa strane.Bolje je u Utvi razvijati programe aviona za upotrebu u poljoprivredi,gasenju pozara,unaprijediti projekte Kobac,Lasta i Sova,mozda raditi na razvoju lakog transportnog aviona pa kad bi se u tome dokazali onda mozda da dodju na red borbeni LIFT avioni i jurisnici.
atg51
vesko – odlican komentar i sustina svega, domet srbije i utve.
„Bolje je u Utvi razvijati programe aviona za upotrebu u poljoprivredi, gasenju pozara, unaprijediti projekte Kobac, Lasta i Sova, mozda raditi na razvoju lakog transportnog aviona“.
Nebojsa
Nema nista sto se moze iskoristiti. Vecina kadrova ili je otisla ili je u penziji, utva i soko su samo jedna karika ( bili). Gde je sada petoletka, teleoptik, rakovica…stecaj. Ne postoji sansa za proizvodnju bilo kakve mlazne letelice kod nas, cak i klipni samo se sastavljaju ili eventualno zmaj,sve ostalo made in china + motor iz uvoza i prosto sklapanje…naravno da je i to nesto,ali…za pocetak za sve treba novac
Pavle
@vesko
pa i da ‘miki’ radi u Utvi, niti sam pravi niti sam konstruise.
ko inace radi te poslove?
grupa gradjana zaposlena u nekom institutu?
ko prodaje utvine avione, u zemlji i inostranstvu?
grupa gradjana u nekoj za te potrebe ragistrovanoj kompaniji?
‘miki’?
ko zna kako su prodate laste u irak, cinjenica da je medju zemljama koji ne kupuju opremu ako je ne koristi zemlja proizvodjac.
po opremljenosti sigurno nisu iste sa ‘nasim’.
da li su nama uopste i trebale laste?
da li one ispunjavaju postavljene tt zahteve sad?
vesko
Pavle RV Srbije trebao je avion koji ce da zamjeni UTVU 75 kao avion za pocetnu obuku pilota.Da li zadovoljava sve tt zahtjeve to je pitanje za ljude iz opitnog centra i RV.Licno mislim da Srbija treba da ima proizvodnju aviona tog tipa ali da treba da se radi na tome da se postigne nivo kvaliteta koji ce avion uciniti konkurentnim sa slicnim avionima da bi taj projekat imao sansu da se odrzi i da bude isplativ.
Zato i kazem da se treba potruditi da se prvo avion tipa Laste napravi da bude medju najboljima u svojoj klasi umjesto da se zanosimo sa planovima za supersonicne avione.Pa evo i Italijani rade skolski avion i LIFT avion M 346 a supersonicni avion Eurofighter rade kao kooperanti sa jos 4 evropske drzave a koliko je Italija ekonomski mocnija i jaca od Srbije i svih drzava bivse SFRJ zajedno!?Pa mocna Njemacka nema samostalni projekat prozivodnje supersonicnog aviona nego sve rade u kooperaciji sa drugima.
Pavle
to moze da radi iole opremljenija mini fabrika, eto Sila je primer.
ako postoje mlazni motori iskoristiti ih, ali ne bih forsirao supergaleb i orla kao nove, taj m346 je g2 sa kabinom g4, modernijom elektronikom i motorom, nista spektakularno.
moderniji galeb i jastreb, jednostavniji, dokazani i provereni, i mnogo uspesniji od bilo kog koga smo kasnije pravili
vesko
M 346 je avion koji je Italija razvijala u saradnji sa ruskim Yak-om.To je u stvari italijanska verzija Yak -130 i to je kroz-zvucni avion.To su u ovom trenutku vjerovatno dva najbolja lift aviona na trzistu .Reci za to da nije nista spektakularno je smijesno.
Živojin Banković
Gledao sam uživo Jak-130 u letu, i to sa maksimalnim podvesnim teretom, leteo je bolje od Orla bez ikakvog spoljašnjeg naoružanja.
Tako da je poređenje M-346 sa G-4 a još gore sa G-2 totalno besmisleno.
Pavle
ako je iko razumeo da sam poredio ovaj avion sa g2 ili g4 nije mi bila namera.
g2 i g4 su se pravili i na ovim prostorima, ovaj nikad.
druga su vremena svakako, iz laickog ugla, prodaja pomenutih domacih aviona u zemlje afrike za tadasnju drzavu, sa pratecim uslugama i postrojenjima je nesto cemu treba teziti.
negde jos uvek lete.
meni to nije totalno besmisleno
Živojin Banković
У свету само око 6 авиона Г-2 и Јастреб лети у саставу ваздухопловних снага владе у Триполију.
Што се тиче Г-4, ту је 6 авиона у Мјанмару.
Афричке државе су се у међувремену опремиле углавном кинеско-пакистанским школско-борбеним авионом К-8.
Pavle
tacno.
najveci broj koje je Libija imala(u upotrebi preko 30 godina) operativno je unisten na aerodromu Mistrata prilikom ‘intervencije’ 2011.