Januarski broj časopisa ’’Air International’’ doneo je vrlo zanimljiv tekst o nabavci borbenih aviona F-16 za Rumuniju. Autori teksta Aleksandar Mladenov i Krasimir Grozev su u članku ’’Carpathian Vipers inducted in service’’ izneli, pored već objavljenih informacija, neke do sada nepoznate detalje u vezi ovog posla. Posebno su interesantni delovi koji se odnose na kadrove kao i na dalju perspektivu borbene komponente vazduhoplovnih snaga Rumunije.
Kao što smo već prenosili Rumunija je od Portugala i SAD nabavila 12 F-16 od kojih su 9 jednosedi F-16AM a tri primerka dvosedi F-16BM. To su avioni F-16A i B Block 15 koji su u portugalskom remontom zavodu OGMA Indústria Aeronáutica de Portugal S.A modernizovani u programu MLU (Mid Life Update) na standard M5.2R. Sada znamo da su ti avioni proizvedeni u periodu od jula 1983. do aprila 1984. i da dva dvoseda dolaze iz Portugala a jedan iz SAD. u 2016. je isporučeno 9 primeraka a poslednja tri aviona stići će u oktobru ove godine.
Pismo o nameri da se nabave ovi F-16 bilo je potpisano još u septembu 2012. kada je za iste avione konkurisala i Bugarska. Međutim Bugarska je u februaru 2013. odustala i Rumunija je ostala jedini kandidat za njihovu nabavku. Pored nabavke 12 F-16 ugovor za rumunske F-16 podrazumeva isporuku tri rezervna motora, održavanje aviona kao i rezervne delove. Što se tiče obuke letačkog i zemaljskog sastava ono obuhvata 9 pilota, 69 mehaničara i 10 oficira različitih specijalnosti među kojima su njih četvoro zaduženi za planiranje letenja.
U oktobru 2016. vazduhoplovne snage Rumunije su imale 6 aviona i samo 6 obučenih pilota od kojih je svaki na obuci u Portugaliji imao po 200 sati naleta. U aprilu 2017. u Rumuniju će stići još tri obučena pilota a početnu operativnu sposobnost na F-16 RV Rumunije će, pre svega u zadacima dežurstva u sistemu PVO, dostići u četvrtom kvartalu ove godine. Potpuna operativna sposobnost bi se, po sadašnjim planovima, trebala dostići 2018-19. Pošto je za upotrebu ovih aviona obučen skroman broj pilota i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe pa se Rumunija odlučila da, na period od dve godine, ’’iznajmi’’ pilote, tehničare i inženjere iz Portugalije.
Ukupna cena koja će se platiti za ovih 12 F-16 iznosi 628 miliona evra a odobreno je da se to plati na pet rata od kojih je prva od 97 miliona plaćena 2013. zatim je 2014. uplaćeno 200 miliona, 2015. 174, 2016. 168 a ove godine 64 miliona. Od toga su avioni plaćeni 120 miliona a 508 miliona je otišlo na modernizaciju, produženje resursa, logistiku i naoružanje, obuku pilota i zemaljskog sastava. Takođe posebno je zaključen i ugovor za nabavku nišanskih kontejnera Lockheed Martin Sniper ATP od kojih svaki košta po 1,5 miliona dolara.
Još 32 miliona evra (od kojih je 20 obezbedio NATO) je potrošeno na opremanje i modernizaciju infrastrukture 86. vazduhoplovne baze Fetešti. Radovi su uključivali produženje poletno-slete staze sa 2500 na 2800 metara, instaliranje mreže za zaustavljanje aviona, izgradnju novih hangara i drugih radova koji je potrebno izvršiti radi normalnog korišćenja aviona F-16.
Pošto je za sada nabavljena skromna količina naoružanja još uvek nema zvaničnih saopštenja kada će Rumunija nabaviti dodatnu količinu vođenog naoružanja i kada će vazduhoplovne snage na ovim avionima imati opremu za izviđanje. To će pre svega zavisiti od dostupnih materijalnih sredstava koje će srednjeročno i dugoročno biti odobreno Ministarstvu odbrane.
Danas je čini se prioritet ovladavanje sposobnostima u izvršavanju zadataka protivvazduhoplovne odbrane kako bi se, pre svega u vazdušnoj odbrani crnomorskog basena zamenili avioni MiG-21 LanceR-C odnosno poboljšale mogućnosti kada je u pitanju dužina tj. autonomija leta.
Rumunija će svakako nabaviti još F-16, sadašnji plan podrazumeva opremanje tri eskadrile sa ukupno 36 aviona. Trenutno je i dalje u upotrebi oko 20 modernizovanih MiG-ova 21 koji bi trebali da lete do 2020. godine i koji se nalaze u sastavu dve eskadrile u 71. i 86. vazduhoplovnoj bazi. U 2015. godini odlučeno je da se nabavi još 12 polovnih F-16 a tada se mislilo da će ovi avioni biti dostupni kako iz SAD tako i iz Evrope. 7. oktobra 2016. ministar odbrane Rumunije rekao je međutim da bi se dodatni F-16 mogli nabaviti samo iz SAD, Grčke i Poljske.
SAD poseduju veliki broj uskladištenih aviona F-16A i B koji bi mogli proći modernizaciju na standard MLU a tu je takođe i višak verzija F-16C i D ranijih blokova. Grčka bi mogla prodati svoje F-16C i D Block 30 a nije baš najjasnija informacija zašto bi Poljska prodavala svoje, svega 10 godina stare avione F-16C i D Blosk 52+. Vrlo je verovatan nastavak saradnje sa Portugalom ali bi avioni sasvim sigurno stigli iz SAD koji bi zatim, po relativno povoljnoj ceni, prošli isti proces modernizacije kao i prvih 12 rumunskih F-16.
Nabavka dodatnih aviona ipak će zavisiti i od brzine postizanja punih operativnih sposobnosti ovog tipa u sastavu RV Rumunije. Prelazak sa Lansera koji je relativno jeftin i jednostavan za održavanje neće biti lak. Troškovi korišćenja F-16 su znatno veći a u narednih desetak godina oni još više mogu porasti jer će tada Rumunija biti jedina država u Evropi koja će u naoružanju imati F-16 MLU.
Predstavnici kompanije Lockheed Martin saopštili su da su sa Rumunijom provedeni pregovori o mogućnosti nabavke novoproizvedenih borbenih aviona F-16V. Kako cena ovih aviona nije mala a kako su ekonomske mogućnosti Rumunije skromne, njihova kupovina je malo verovatna. Takođe ukoliko ne bude novih narudžbina, proizvodna linija F-16 u pogonu Lokid Martina u Fort Vortu biće zatvorena 2018. godine.
Ministar odbrane Rumunije najavio je da je u perspektivi pred zemlju postavljen zadatak da se u budućnosti nabave borbeni avioni Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter koji bi za oko 20 godina zamenili F-16. Vreme će pokazati da li su ovakvi planovi realistični i da li će u tom vremenskom periodu Rumunija ostati jedan od glavnih, ako ne i glavni saveznik SAD u ovom delu Evrope.
Nabavka F-16 ali i razmeštanje američke baze za protivraketnu odbranu na aerodromu Deveselu predstavljaju demonstraciju rumunske lojalnosti SAD a ovi potezi su dodatno učvrstili dobre političke i vojne odnose dve države.
Stefan
Kakav sastav flote, zajedno F-16 i MiG 21…
Nisam znao da su rumunski F-16 tog godišta.
Da nema Vas Živojine i portala Tango Six moje znanje o vazduhoplovstvu bi bilo ravno nuli !
Beli
Ipak su ovi avioni dosta stariji nego Migovi, koje mit trebamo dobiti.
A i sigurno imaju dosta vise naleta nego Migovi.
Tako da sada mozete malo bolje sporediti nabavke:
Rumuni su znaci za 12 aviona platili 120 miliona Evra. Znaci 10 miliona po praznom avionu. Ako idemo od toga da su nasi migovi odprilike toliko vredni, onda znaci da je donacija Rusije Srbiji sa 6 Migova oko 60 miliona Evra.
Modernizacija, remont, naoruzanje, delovi, obuka, itd. ce nas kostati 185 miliona Evra za 10 aviona. To je vec objavljeno.
Tako da ce mo mi plati ukupno 185 miliona Evra za 7 aviona na standardu Mig-29SM ili SMT. (bez dvoseda)
—-> po komadu 26,42 miliona evra
Tako da ce Rumuni platiti ukupno 628 miliona Evra za 12 aviona na standardu F-16C.
—-> po komadu 52,33 milina evra
ZA ISTU KLASU AVIONA RUMUNI PLACAJU DUPLO VISE NEGO MI!
rX
@Beli
Ti avioni su placeni toliko jer imaju po 4000-4500 GARANTOVANIH sati po avionu, to je minimum za koji im garantuje SAD. Ovi MIG-29 koje mi jos nismo nabavili ne mogu da lete vise od jos 700 sati po avionu, jer im je preostao jos jedan remont, sto znaci da ce prvi da ispadne 2027 godine, jer tada istice 10 godina.
Tih 700 sati naleta je tragicna realnost srpskog vazduhoplovstva.
Daelj, otkuda ti ideja da cemo da modernizujemo na SMT, prvo nemamo para, drugo ne treba nam sistem za dopunu goriva, da ne pricam da bi bilo suludo modernizovati na najskuplji standard (pored UPG) avion koji ce leteti 700 sati, a onda na otpad.
Svi nasi MIG-29 zajedno ce imati manje letnih casova nego 2 rumunska F-16, da ne pricam da ce imati i daleko manju borbenu sposobnost, jer nasi dvosedi nemaju radar…
Albatros
Rumunski F-16 su samo nekoliko godina stariji od nasih Migova ali su u dosta boljem stanju, naravno da imaju vise naleta jer F-16 godisnje leti i preko 200 casova dok MiG-29 ne moze vise od 100.
Мистер Но
Нешто се не разумем у ваздухоплове али мој колега са посла је бивши техничар СССР ваздухопловства за авионе Миг 23 и Миг 29 тако да њему могу да верујем. Мислим да је говорио да МиГ 29 има животни ресурс 2000 часова или 20.гидина После тога мора проћи ремонт и могу да му продуже ресурс још за 10.година. После тог мора сваке године да иде на ремонт. Тако је било у СССР. Наводно да нема везе дали ваздухоплов лети или је негде у складишту. Исто каже да за наш ваздушни простор је 29 права ствар јер већ имамо кадрове који са њима раде 20.година и пре обука и набавка потребне опреме би нас коштало много више него тих планираних око 200мил.
Živojin Banković
Животни век МиГ-а 29 је био 2500 сати или 25 година. Сада је то повећано на 4000 сати или 40 година. Пре се ишло на ремонт након 9 година употребе.
Beli
@rX
1. Ja UB verzije nisam ni računao u onu cene (pročitaj šta sam tačno napisao) Računao sam 7 aviona.
2. Ja i ne računam da je ovo konačna nabavka za sledećih 40 godina! Ako posluze do 2027 to je to super!
3. u vezi SMT. Napisao sam i SM, pošto nisam bio siguran.
4. Garancija za 4-5.000 sati kod F-16 ti je kao kod novog auta kad kupiš. Garantovani su samo nekvi delovi a sve drugo se plaća. Tako da će se Rumuni isto kao i mi bez garancije naplaćati pre tih 4.000 sati!
RX
@Zivojin
Za koje MIG-29 je povecano na 4000 sati? Za ove proizvedene pre 1990. koje cemo mi da dobijemo? Ili za avione tipa 9.31 i kasnije modele?
Sta nas ima da zanima koliko je zivotni vek Indijskog 9.41 ili koji je zivotni vek prototipa 9.15 (u prospektu), nas treba da zanima koliko cemo mi platiti JEDAN LETNI SAT.
Ili pricas o „MOGUCNOSTI“ da se to desi posle SLEP-a?
Živojin Banković
За старије МиГ-ове 29, дакле 9-12, 13 и 51 је повећан животни век на 40 година или 4000 сати.
Из ремонтних завода и даље излазе старије верзије које су старости 25 до 30 година.
И нашима је био продужен век јер по старом, он је истекао 2012. пошто су произведени 1987.
RX
@ Beli
Mig-29 SM ne moze da se poredi sa rumunskim F16, vec je inferiorniji. Ne moze ni SMT da se poredi sa tim avionom u svim paketima, posto su moguca 3 nivoa paketa, od kojih 1. ima inferirnu avioniku i domet, drugi ima inferiornu avioniku, a tek treci moze da se poredi sa blokom 50.
Metodologija racunanja ti je nekonzistentna, cas racunas samo cenu aviona (Rumuni), cas cenu celog paketa (avioni, delovi, naoruzanje) i onda ne uzmes sve avione…
Plus kao sto sam napisao poredis babe i zabe.
Cak i da imamo priblizno isti avion, a necemo imati, ponovo nasi piloti ce imati daleko manji nalet nego rumunski.
@Zivojin
Slazem se da ne mozemo znati koliki ce nalet imati Rumuni, ali mozemo biti sigurni da nasi piloti nece imati vise od 30-ak sati godisnje. Jedino u sta ne mozemo biti sigruni je da li ce i za toliki nalet da budu obezbedjena sredstva.
Takodje, ovako neplansko trosenje sredstava ce sabotirati bilo kakvu buducu nabavku, jer ce se budzet neprestano prazniti svake godine samo da bi ostali u letnom stanju
Posmatrac
Ovi F-16 koje su Rumuni kupili su zapravo krsevi koji su preskupo placeni a pitanje je koliko ce zapravo jos moci da sluze.
Rumunski RV i PVO sistem je fakticki neupotrebljiv jer ce Rusi najverovatnije montirati svoje najsavremenije sisteme u Moldaviji koja se vratila u sferu uticaja Moskve.Moldavija ce im biti odskocna daska prema poetcijalnim pretnjama iz Rumunije,tako i po pitanju onoga sto je ostalo od Ukrajine.
Bolje receno,dzabe su protracili tolike pare jer im se Ruska armija nalazi uz samu granicu i tu nemaju nikakve sanse.
Rumunija je sebe dovela u bezizlaznu sutuaciju, u slucaju bilo kakvog sukoba sa Rusijom bice prva na udaru a posledice ce biti katastrofalne za ceo region.
Izjave Trampa potpuno negiraju dosadasnju politiku NATO-a. Moguce je da Rumuni ostanu i bez para i bez upotrebljivih aviona.
Albatros
Rumuni su dobili garanciju da ce avioni leteti jos 20 godina tako da uopste nisu lose prosli.
Beli
Moldavija i Rumunija su bratske drzave, isto kao Bugarska i Makedonija.
Tako da neverujem da ce Moldavija dozvoliti napad na Rumuniju preko svoje teritorije.
A glupost je uopste razmisljati o tome, kakve bi to interese imala Rusija u Rumuniji.
Ovi avioni nisu krsevi a nisu ni Rumuni naivni! U NATOu postoje procedure i dobro se izvaga dali je nesto isplatljivo ili ne pre nego sto se kupi!
Free
Господине Банковићу,могли би да напишете неки текст везан за Вучићев боравак у Минску и потпис међудржавних споразума,Вучић је за РТС рекао да очекује набавку ловаца и ПВО система.
Perica
U danasnjem Informeru…Vucic je datom izjavom jutros indirektno potvrdio pisanje!
Stefan
Nema šta da se napiše, još je sve u fazi pregovora, Vučić je danas naveo da će se više znati za mesec-dva, možda od tog posla ne bude ništa.
A onda možeš očekivati lep i detaljan tekst o stanju tih aviona, šta će se raditi na njima(tj. šta će biti najavljeno) i o kakvom PVO sistemu je reč.
Zasad se jedino zna, da Belorusija uvodi u naoružanje Su-30 i da imaju preko 30 MiG-ova 29, 10-tak ih je remondovano u Belorusiji na BM standard, ostali su klasični 9.13
Da nam daju te modernizovane nije realno za očekivati.
MiG29 Marko
Trebali bi mi da od njih ove Lancere preuzmemo. To bi bio dobar posao a za djaba! Onda imat dve eksadrile, jednu sa mig29 a drugu sa mig29.
tapas
Djaba si isao u skolu. Sedi jedan!
Goran
Dobar tekst i potvrda koliko je skup ovaj ‘sport’ čuvanja neba jedne države. Još jedan dokaz koliko politika jedne države može da učini život komplikovano skuplji zarad novih ‘prijatelja’ i odbacivanje starih
Zanima me iskustvo Rumuna za 10 godina eksploatacije, kad se uporedi sa našim novo ofarbanim Migovima.
nikola
vucic je pomenuo nabavku lovaca verovatno jos migova 29 sto bi bilo dobro
Laik
Mene interesuje par stvari. Kaze se da ce Rumuni mozda nabaviti F16C bl.30. Koja je razlika izmedju bl.30 i bl.40 npr? Zar nije bolje uzeti bl.40?Da li se moze na F16C bl.30 uraditi modernizacija ili upgrade na bl.40? I koje su razlike izmedju njih? Kazete u prethodnom tekstu da poljaci imaju na svojim F16 najjace naoruzanje i opremu. Koji je domet njihovih radara APG-68 ako znate? I koji radar imaju F16c bbl.30 i bl.40?
P.S Mislim da je nabavka 12 migova iz BLR previse za nas. Mislim da je mnogo bolja solucija imati eskadrilu od 14 jednoseda. Ovako ako uopste dodje do toga(ne treba previse verovati politicarima i medijima)bolje uzeti od BLR 7 jednoseda.Plus onih 4 iz RUS(jednoseda)i 3 nasa eto eskadrile. Nemamo mi para za odrzavanje i naoruzanje 20 aviona ili kolko vec.
Goran
Sto se tice oko nabavke novih lovaca je ta da Vucic nezna sve o potrebama u vojsci Srbije nego oni dodju sa zeljama i ogromnim spiskovima. A Vule je taj koji sme da im kaze sta moze a sta nemoze i zna covek da povuce rucnu kad su pare u pitanjuju.
E zato on licno vrsi pregovore.
Ovo je kapitalna investicija za nas narod i hvala mu na tome, covek zna gde nam je granica kad je ekonomija u pitanju. Odlicno se snalazi u pregovorima i na istoku i na zapadu, kako bi ponovo pokrenuo namensku industriju u ovoj zemlji i obnovio VS.
@Laik, vojska je prepuna viskovima razlicitog orudja, ali oni ce ti sami reci da od viska neboli glava.
Albatros
Najmoderniji F-16 imaju UAE. Njihovi su block 60 i block 61.
Takodje Emirati poseduju najmoderniju verziju aviona Mirage 2000.
rachiescu
Kada se vrši modernizacija F-16, iliti mid-life upgrade, onda se dotični modernizuje na poslednji postojeći stanudard, što u ovom slučaju znači Block 52+. Samim tim, nije bitno da li je u ptanju F-15A ili F-16C Block 30 ili 40, svejedno je. Ostaju samo zmaj i motor, radar se modernizuje, a sve ostalo se menja.
PeroZ
Balkan, mjesto za odlaganje isluženih viškova Vaših vojnih borbenih aviona.
Rumunjska 33 godine stari F-16 iz Portugala i SAD-a.
Srbija 26 godina stari MiG-29 iz Rusije i Bjelorusije.
Bugarska i Hrvatska eventualno nešto slično kao i Rumunji.
Uvijek je zabavno na Balkanu.
Albatros
@PeroZ
Morao bih da vas ispravim jer su nasi donirani Migovi proizvedeni izmedju 1987. i 1989. znaci i oni su negde oko 30 godina.
dembelan
Znači avioni koje je Srbija kupila/dobila ipak nisu preskupi.
Realista
Šta znači skromna količina naoružanja? I zna li se jesu li dobili AIM 120 ili su samo na Aim 7 i Aim 9.
KIKAN
Evo dobismo i informaciju , vezano za Rumunske F16.Kako kaze nas prijarelj rX dobili su Rumuni sprave za velika dela.Nije da se pravim pametan, ali bukvalno,ovo su< kante<sto bi rekli braca Hrvati.Rumuni su nabavili F16 starije nego sto su im MiG21.U pravu je onda Vucic sto kaze da cemo imati najjace RV,na Balkanu.Ja sam prvo mislio da uzimaju mladje varijante F16 i mozda blok50 pa u redu!Blok 30 im je u srazmeri malo bolji od njihovih MiG21 Lancer,do duse i malo bolji od nasih MiG29 u sadasnjem stanju.Pre svega zbog raketa v-z.To da lete 4000-4500 sati naleta zivi bili pa videli da za 5 godina vise od pola ih nece moci da poleti. Da ne budem zloban da im ne prognoziram i nesto gore.Tacno je da MiG29 ima 700 sati naleta po motoru, sto je proizvodjac propisao ili na svakih 10 godina bez obzira da li avion leteo 1 minut ili svih 700 h.Sto po meni nema logike,ali je tako.Ako se ja pitam za misljenje sta bih kupio dali F16 1983 ili Mig 1989-1990 uvek bi glasao za mladje 6-7 godina i jeftinije, a i bolje kad sve saberem i oduzmem!
rachiescu
Kikane, smanji malo tu rakiju! Pogledaj koliko naleta je još ostalo ovim avionima, pogledaj koliko opsežnu modernizaciju podrazumeva MLU, šta su uzeli u paketu sa ovim avionima, pokušaj da razumeš tekst, pa tek onda opali po tastaturi.
rX
@KIKAN
zasto pises nesto u sta se ne razumes? Sve si izmesao i baratas netacnim pojmovima.
To sto su ovi MIG-29 mladji 2-3 godine, ne znaci nista, jer je njima resurs pred istekom. Posto im je resurs vec u startu 2x manji.
Dalje kada pises da je jeftiniji, ni to nije tacno, jer ti avion placas da bi ti leteo, podeli cenu naseg aranzmana (200 miliona $) sa 7000 sati (maksimalna) koje cemo dobiti za ovih 10 aviona. I podeli njihov ceo paket od 650 miliona $ sa 54 000 (maksimalna) letnih sati koje ce oni dobiti na ovim avionima)
oko 12000$ Rumune kosta letni sat u tom aranzmanu bez goriva, potrosnog materijala…
Srbiju svaki letni sat na ovim MIG-29 kosta 28000$
Svaki avion ima resurs za razlicite komponente, jedne od vaznijih i skupljih su ukupan resurs za ZMAJ i ukupan resurs za MOTOR, odnosno „zivotni vek“. F-16 ima resurs na zmaj u ranim verzijama od 6000 sati, da bi se on povecao u nesto kasnijim na preko 8000 sati. MIG-29 ima resurs na zmaj od 2500 sati za sve verzije proizvodjene seriski ranije (9.12, 9.13, 9.51). F-16 ima nesto sto se zove MLU, sa MLU resurs se produzava do maksimalnih 8 000 sati. MIG-29 ima nesto sto se zove SLEP i to produzava resurs sa 2500 na maksimalno 4000 sati. Da bi se MLU/SLEP mogli odraditi treba kvalitetniji zmaj. Opste je poznato da je MIG-29 avio koji nema kvalitetan zmaj, jer je to proizvod planske sovjetske vojne insutrije, kada je ostvarivanje zacrtanog kvantiteta bilo vaznije od kvaliteta. Takodje je poznato da ni dan danas Rusi nisu u stanju da naprave avion koji ce imati ispostovati ono sto im pise u prospektu – jer im je i dalje problem sa kontrolom kvaliteta ogroman (MIG-29 KUB namenjen Indiji)
Na MIG-29 se radi remont posle 700 sati ili 10 godina, na F-16 je remont po stanju. Oba aviona zahtevaju redovno odrzavanje.
Resurs za MIG-29 motore istice posle 1000 sati, tada ide remont, RD-33 nema dug vek trajanja u prvoj generaciji, vec se menja posle 2000 sati. Motor na F-16 ide na remont posle 4 000 sati (tada MIG-29 ide u staro gvozdje)
Živojin Banković
Тек треба да видимо колико ће Румуни летети на својим Ф-16. Ако имају 4000 сати по авиону или 20 година дакле просечно 200 сати али да ли ће то моћи финансијски да издрже?
KIKAN
Pozdrav za prijatelja rachijescu i da mu kazem, da ja u zivotu nikada nisam bio ni pusac ni alkoholicar,Tako da od njega zahtevam, bar malo civilizovanog obracanja.Druga stvar sto zelim da kazem je, da neko prica prazne floskule, tu mislim i na gosp. rX.Kakve veze ima modernizacija sa starosti aviona?Ja sam rekao da su Rumunski F16 avioni stariji od njihovih MiG21.Druga stvar nas MiG29 je mladji od njihovih 4god i sigurno nije leteo ni cetvrtinu sati naleta.A ovih 6 Ruskih sto stizu, oni su mladji od nasih 2-3 a neki i 4 god.Ja zelim Rumunima da ih ovi F16 sluze narednih 100 godina.Kad pricate da F16 moze da leti 4000 sati i 40 godina bez remonta.Kazete proizvodjac dao garanciju!Skupe su to igracke,za nase komsije.Da li vi mislite da izmedju remonta, nema dodatnih troskova odrzavanja?Ima, naravno!Ako ste vozac i ako redovno servisirate auto,da li samo vozite ili ponekad menjate ulje,filtere,gume,remenje…E pa vidite Rusi kad su proizveli MiG29, oni su garantovali, zbog same pouzdanosti aparata, da ce biti dovoljno da avion leti 20 godina. Jer su racunali da ce posle toga te drzave moci da kupe novi avion, iz njihove porodice.Po uzoru na MiG21.Takva im je politika bila tada.Koliko jos MiG21 leti u svetu ?A ima ih starijih i preko 50 god.Strucnjaci iz fabrike MiG su procenil,a prilikom remonta i modernizacija, na razne standarde da je konstrukcija ili zmaj aviona sposoban za produzenje zivotnog veka na 40 godina.Da li nece vas da pita slucajno za misljenje?Valjda onaj koji nesto napravi, zna od kog je materijala nesto pravio i gde im je slaba tacka.Pa kako to Amerikanci garantuju, po vasem misljenju da F16 besmrtan?Ja znam da je sledeci korak, nabavka novih aviona,a da je ovo kupovina vremena i priprema pilota za novi avion.Sledeci avion, bar 6 kom bice MiG35.Zivi bili pa videli!
Мистер Но
Исто сам негде читао да МиГ29 РВ треба да се модернизују на МиГ29АМ или МиГ29СМ зависи дали је то модел 9.12 или 9.13. Још да коментаришем то шта сам писао горе. Ако су ти МиГови произведени 93 или 94 више се не сећам датума онда могу да лете без већих улагања до 2033 или 2034.
crni
Gospodo ala isfaliste ove kante od f16, kao prvo zmaj aviona na f16 je mnogo……mnogo losiji nego na migu 29. dejstvo g-sile je preko racunara u avionu na f16 ograniceno na 9g jer se ranije dok to nije uradjeno pri opterecenju vecem od 9g u letu zmaj na f16 raspadao ili tesko deformisao dok su na npr na nasim 29kama piloti izvodili manevre pri 11g a ti avioni i danas lete i zmajevi im nisu osteceni. Mig 29 ima bolje letne karakteristike od f16. Kada modernizuju nase 29ke i ove iz rusije u regionu nace postojati mocnije letelice od njih bice bolji cak i od madjarskih gripena. Modernizovane 29ke( 4 nase i 6 iz rusije sa modernizacijom, trenazerima rezernim delovima i raketama v-v r77 koja je slicana amramu 120) kostace 185 miliona evra. Kada se biraju letelice za modernizaciju i produzenje resursa uzimaju se one sa najmanjim brojem sati upotrebe. Mig21 je takodje proizvod sovjetske PLANSKE industrije pa jos uvek leti sirom sveta i posle pedeset godina, leti i mig17 u severnoj koreji. Nasi piloti su 1999 nakon sto bi ih piloti natoa ozracili radarima uspevali da manevrom pobegnu sa istih ali nisu uspeli i avaksima koji su ih otkrivali i navodili opet svoje avione na njih.
miki
Kada to budu priznali sebi mozda se promene.
Srbija
To sto pise RX to blage veze sa zivotom nema ,ni sa zdravom pamecu ,tako da takva lupetanja,netreba ni citati,ali dobor sta je tu je.Prvo laz je gospodine RX da je razlika izmedju nasih 29-TKI i F-16 rumunskih sto se tice godina samo 2-3 kako ste negde u tekstu naveli,jer su rumunski proizvedeni tacnije bolje receno KANTE bez uvijanja 1983/84 godine, pre 33-34 godine.Naj starije donirani srpski mig je iz 1987 godine dok su ostali mladji 89,90 godina.Tako da ste ocgledno bezali sa casova matematike cak i one osnovne jer je razlika izmedju 1983 i 1990 godine, punih 7 godina. Vase lupetanje o zmaju ili ti strukturi aviona je tragikomicno ,“Opste je poznato da je MIG-29 avion koji nema kvalitetan zmaj, jer je to proizvod planske sovjetske vojne insutrije“ gospodine RX ne znam gde je to opste poznato mozda kod vas na vasoj Americkoj planeti.Cinjenice su nesto sasvim drugacije kako je gospodine Bankovic rekao, nalet MIG-29 aviona je sada 4000 sati ili 40 godiena ,tako da gospodine RX opet lazete mislim nas ovde ne mozete ,ali zasto lazete sebe struktura“zmaj“ MIG-29 aviona moze da izdrazi silu preko 14G,dok F-16 tesko da moze i 10G,toliko o strukturi aviona,sama struktura kao i sve ostalo od stajeceg trapa,tockova,motora..Sve je mongo otpornije nego na F-16 avionu .MIG-29 moze da poleti i sleti sa deponije ,dok F-16 mora da ima poseben piste ,i na pistama ni jedan kamenci,jer zbog usisa sa donje strane lako usisava sve to i tu zavrsava karijeru njegov motor,takodej moras da imas nekog ili nesto sto rasteruje ptice oko aerodroma,je u suprotnom ,F-16 ne bi semo da poleti ako postoji neka ptica na 10km oko aerodroma,a znajcu Rumunsku „pedantnost“ ti avioni ce „trajati jako dugo kod,njih“ tako da kada bi F-16 sleteo na pistu u Rusiji vise ne bi uzleteo.Kada govorio performansama ,tu tek F-16 ne moze da pridje 29-tki koje je brza,tripi vece,G sile,izdrzljivija,“zilavija“ ima dva motora,i mnogo vece manevarske sposobnosti,jednostavno receno u borbi jedan na jedan „dogfight“ F-16 nema apsolutnno nikavakve sanse.Zasto,pa zbog samih preforamansa aviona,i raketa kratkog dometa,koje su neuporedivo mocnije od Americkih ,sto se tice raketa dogog dometa R-77 ima nesto manji dometa najnovija verzija oko 100 km ,ali zato verovatnoca pogotoka je mnogo veca nego kod americke rakete AMMRAM,da nepricamo o cuvenim ruskim kacigama…Jedina prednost F-16 je bila radar i sada ima nesto bolji radar,ali to ovga puta nije izrazita predost,ako uzmemo u obzir da je MIG superiroriniji generalno gledajuci po karakteritikama aviona,i da ima bolje rakete od F-16 i ovoga puta radar 120km domet…Takodje jos jedan neistina gospodina RX je i to da kod Ruskih aviona necpostoji odrzavanje po stanju,pa da vas obavestim upravo nase 29-tke ce se odrzavati po stanju aviona,samo sto ce to odrzavanje biti bagatela jer ce to mahom raditi nasi srucanjaci,dok ce Rumuni placati Portugalce papreno da im poravljaju avione jer oni ni MIG-21 nisu mogli da poravljaju a ne F-16,tako da gospodine RX predjite malo na F-16 ali bicikle bice to bolje za vas ,jer je vrlo idikativno kod takvih likova kao vi da nesto sto je u sutini kao koncepcija jace i bolje,izdzljvije i mladje a to su nasi MIG-29 aparati ,kod vas je to „kanta“,a nesto sto je izdrnadano i starije sedam godina od nase najmladje 29-tke super ekstra ocuvanao,odlican avion? Ja sam jako zabrinut za vase zdravlje,mentalno ,kada one prave KANTE koje su placene kada sve uzmemo u obzir skoro miljardu to je za vas super ,a ono sto je stvarno dobro to je za vas KANTA.
YaK38
Zar nisu Rumuni imali MiG-29?
Nailazim na dosta slika sa MiG-29 sa Rumunskim oznakama na „grobljima“