Rusija će u narednih nekoliko godina na tržištu civilnih ali i vojnih vazduhoplova konkurisati sa novim tipom letelice – višenamenskim helikopterom Ka-62.
Iako se prototip sa oznakom OP-1 vinuo u nebo još 28. aprila 2016, kada je izvršeno samo lebdenje uz mnogobrojna naginjanja i okretanja zbog provere stabilnosti i upravljivosti helikoptera, prvi pravi let uz horizontalno kretanje izvršen je tek 25. maja ove godine.
Posada koju su činili opitni piloti kompanije Kamov poletela je sa fabričkog aerodroma u Arsenijevu koji se nalazi pored pogona kompanije Progres, let u krugu je trajao samo oko 15 minuta, na visini od 300 metara sa maksimalnom brzinom od 110 km/h. Prilikom leta proveren je rad motora, avionike i agregata a saopšteno je da su svi testovi prošli uspešno.
Razvoj Ka-62 traje već veoma dugo. U sadašnjem obliku njegovo konstruisanje je započelo 2011. godine sa planom da se prvi let izvrši 2013. Međutim sve ovo su pratili veliki organizacioni problemi u okviru grupe ’’Ruski helikopteri’’, nešto lošija saradnja sa stranim partnerima a dodatno usporavanje projekta izazvala je primena velikog broja sistema zapadne proizvodnje među kojima je i pogonska grupa.
Helikopter vuče korene iz projekta vojnog višenamenskog helikoptera Ka-60 ’’Kasatka’’ čiji je razvoj počeo daleke 1983. godine. Potom je 1992. započeo i razvoj civilne verzije Ka-62 koji je zbog loše ekonomske situacije u Rusiji tokom 90-tih obustavljen. To se pre svega odnosi na prekid finansiranja projektovanja nove pogonske grupe zbog čega je kasnije rešenje nađeno u primeni inostranih motora.
Izbor motora francuske proizvodnje firme Turbomeca uticalo je na to da se trenutno razvija samo civilni Ka-62 koji će imati mnošto verzija i namena. Nije ipak isključeno da se u bliskoj budućnosti razvije i vojna varijanta pošto je rusko Ministarstvo odbrane pokazalo interes za ovu kategoriju helikoptera koja se do sada nije nalazila u upotrebi ruske vojske.
Zbog toga što bi Kamov mogao da razvije i vojni Ka-62, vazduhoplovna industrija je izrazila spremnost da krene sa konstruisanjem domaćeg motora kako bi se u budućnosti takva verzija mogla proizvoditi za bezbednosne snage, tržište Rusije i one klijente koji žele ruske motore. Na helikopterskoj izložbi HeliRussia 2017. zvaničnici Kamova su izjavili da bi se mogla napraviti i mornarička palubna verzija.
Na istom događaju direktor kompanije Progres rekao je da se u fabrici nalaze još dva Ka-62 u različitim fazama sklapanja. Posle prvog leta 25. maja mnogi predstavnici, ministri ruske vlade kao i vodeći ljudi vazduhoplovne industrije davali su prilično optimistične izjave. Tako je zamenik ministra trgovine Oleg Bočarov rekao da se razvoj Ka-62 nalazi na trećini puta i da je ta etapa završena probnim letom.
Iako je naglasio da će o daljoj sudbini helikoptera rešavati projektni komitet koji će uskoro zasedati, Bočarov je otkrio da postoji plan za dobijanje sertifikata u 2019. godini dok bi serijska proizvodnja mogla započeti 2020. kada bi i kupci mogli dobiti svoje prve primerke. Nakon 2020. godine nastojaće se da helikopter dobije sve potrebne evropske sertifikate kao i da se svi strani sistemi zamene domaćim.
Veoma optimističan bio je i ministar trgovine Denis Manturov koji je rekao da je njegova prognoza da se do 2030. godine može prodati 365 helikoptera Ka-62, da bi u Rusiji ovaj tip zauzimao oko 15 procenata godišnje proizvedenih helikoptera što bi godišnje iznosilo oko 28 proizvedenih Ka-62. Procene se baziraju i na tome što će ruska letelica biti znatno jeftinija od konkurencije a i na proceni o broju potrebnih helikoptera te kategorije za zadati period.
Zanimljivo da je na početku programa Ka-62 dobio dve inostrane narudžbine od civilnih korisnika ali je status ovih poslova za sada nepoznat zbog toga što se razvoj helikoptera odužio. Decembra 2012. 7 helikoptera je naručila brazilska firma Atlas Taxi Aereo a isporuke je trebala da se realizuje 2015. i 2016. godine. Ugovor je imao i opciju za još 7 primeraka. Kolumbijski prevoznik Vertical de Aviacion je avgusta 2013. naručio pet Ka-62.
Rusi smatraju da će Ka-62, po svim tehničkim i letnim karakteristikama biti konkurentan zapadnim AW139 i AW189 da će imati širo spektar primena počevši od prevoza ljudi, spoljašnjeg i unutrašnjeg tereta, za traganje i spasavanje, za sanitet, za izviđanje i osmatranje, patroliranje, potom prevoza VIP osoba, primeni na naftnim platformama.
Predviđena je upotreba helikoptera kako u uslovima velike nadmorske visine, tako i u uslovima veoma hladne i veoma tople klime. Pošto vuče korene iz vojnog Ka-60, helikopter će se moći prevoziti transportnim avionima Il-76. Ka-62 će nositi 12 do 15 putnika ili do dve tone tereta u kabini ili 2,5 tone spoljašnjeg tereta. Maksimalna masa trebala bi da bude oko 6,5-6,8 tona, maksimalni dolet 600-750 km, vrhunac leta oko 4500 metara a maksimalna brzina oko 315 km/h.
Pogonsku grupu čine dva francuska turboosna motora Turbomeca Ardiden 3G snage po 1300 kW (po 1750 KS), gorivni sistem je takođe francuski, firme Aerazur Zodiac dok je austrijska kompanija Zoerkler obezbedila reduktor i transmisiju. Paket elektronske opreme KBO-2 stigao je iz ruske kompanije Transas iz Sankt Peterburga. Volumen kabine iznosi 0,79 m³ po putniku u konfiguraciji sa 12 sedišta. U konstrukciji letelice primenjeno je 60 procenata kompozita.
Mrgud
Не да се Касатки да полети па то ти је баш као и Мил-38 моделу. Некако неће та руска “вестернизована“ техника да прође и то ти је…
Joca
Citakuci tekst o ovoj ptici sve mi se svidelo do momenta dok ne procitah Francuski motor,i onda sve ode u vodu,ne zato sto su Francuski motori losi,naprotiv Francuska vazduhoplovna ind.je izuzetna,ali za Rusiju je ino-saradnja pogubna,pogotovo ako je sa Francuskom,posle slucaja „mistral“kada su francuzi inace skloni da zavrnu partnere,zaobisli medj.pravo i zavrnuli i Ruse.Kapa dole za celu Franc.vojnu industriju gotovo sve sto su napravili je izuzetno eto Rafal je mala umetnost avio industrije,ali su nepouzdani nadobudni i podredjeni Amrerici,zato od njih samo vino,konjak i sir moze autic poneki nista drugo,pogotovo to netreba Rusima sa takvom industrijom,i ako je kamov izbacio k52 stvarno mi nije jasno sta ih sprecava da samostalno naprave ovaj
Ivan
Vjerovatno zato što Rusi nemaju novca da razvijaju svoje motore, reduktore i transmisiju.
Mrgud
лично мислим да у Русији Мил држи монопол на хеликоптере и да увек форсирају свог „радног коња“ Ми-8!
Joca
Mrgude tu si u pravu sam gospodin ili drug Milj je za vreme zivota bio zasluzni gradjanin sssr,nije samo konstruisao helikoptere nego je imao siri spektar zasluga,pa je mozda kompanija na cijem je celu bio on u startu bila isforsirana,slican je odnos imao i mig u odnosu na suhoj,sve dok su nije izbacio 27 mig je bio u prednosti,vec kad je izasao su27 onda nisu imali kud,a tek sad vidis koliko je su27 mozda i najbolji ruski avio uspeh ikada jer sve na cemu sada zaradjuju pare razne varijante su30 i 35 razvijene su na osnovu 27-ce,mig posle 29-tke i 31-ce je zaglavio nadam se da se sada vraca sa novim mig35. Sto se tice helik.mozda k52 lansira kamov ispred milja,mada tesko kamovi su dosta skupi zahtevniji za odrzavanje,sem kine i indije rusko trziste uglavnom cine ne bas bogate zemlje za koje je mi pristupacniji,pogledaj samo iz linije borbenih mi24 ko ih sve ima,manje vise ceo jugo-istog evrope sem nas,o mi8 da ne govorim
Живојин
Mi-8 kao i novi Mi-38 nisu u klasi u kojoj se nalazi Ka-62.
Što se tiče borbenih helikoptera za sada je naručeno više Ka-52 od Mi-28.
BB
Pa zar ovo nije „paradni konj“ sa manjim kapacitetom od Mi8?
Dexi
Francuski motori se koriste jedino ako kupac to zeli inace se koriste ruski motori drugari citajte malo bolje !
ivan
Kako god bilo ali meni najelegantniji ruski helikopter svih vremena pogotovo u bojama na MAKSu 2013!