BEG airport status
Ovako će izgledati novi hangari dežurne pare na aerodromu Batajnica Vizuelizacija montažnih hala za smeštaj aviona MiG-29 u sistemu PVO / Foto: Ministarstvo odbrane

Ovako će izgledati novi hangari dežurne pare na aerodromu Batajnica

U petak 26. maja Vojnograđevinski centar “Beograd“ objavio je, u okviru Javnih nabavki, poziv za podnošenje ponude čiji je predmet izvođenje prethodnih radova i izrada tehničke dokumentacije za izgradnju objekata montažnog tipa za smeštaj helikoptera i aviona na aerodromu “Batajnica“ u Beogradu.

Od potencijalnih ponuđača traže se arhitektonske, tehničke, geodetske kao i geotehničke inženjerske usluge a kriterijum za ocenjivanje ponuda je “najniža ponuđena cena“. Rok do koga moraju stići ponude je 26. jun tekuće godine do 12 časova a pola sata kasnije će se pristupiti njihovom otvaranju.

Naručilac posla odnosno Vojnograđevinski centar “Beograd“ ima rok od 25 dana od dana otvaranja ponuda da donese odluku o tome kome će se dodeliti ugovor.

3D prikaz hangara za helikopter. Interesanto za ovu priliku korišćen je crtež helikoptera familije Super Puma/Kuguar / Foto: Ministarstvo odbrane

Ova javna nabavka podeljena je u dve partije. Partija 1 podrazumeva izvođenje prethodnih radova – geodetskih i geotehničkih radova sa izradom Elaborata geodetskih snimanja i Elaborata o geotehničkim uslovima izgradnje radi izrade tehničke dokumentacije i izgradnje objekata montažnog tipa za smeštaj aviona i helikoptera.

Patrija 2 podrazumeva izradu tehničke dokumentacije odnosno Idejni i Glavni projekat za izgradnju objekta montažnog tipa za smeštaj helikoptera Mi-17 u dežurstvu u Službi traganja i spasavanja i Idejnog i Glavnog projekta za izgradnju objekta montažnog tipa za smeštaj aviona MiG-29 u dežurstvu u Sistemu PVO na aerodromu “Batajnica“.

Idejna skica hangara za dežurnu paru. Zanimljivo da je upotrebljena i projekacija aviona MiG-35 / Foto: Ministarstvo odbrane

Izgradnja objekata planirana je na lokacijama koja se trenutno koriste za razmeštaj dežurnih jedinica STS i Sistema PVO odnosno gde se sada nalaze već pomenuti vazduhoplovi. Uz montažne objekte izgradiće se i prateća infrastruktura, pristupne saobraćajnice odnosno rulnice kao i stajanke. Neke okvirne površine prostorija iznose 900 m2 za smeštaj helikoptera Mi-17 i 916 m2 za MiG-ove 29.

Infrastruktura za smeštaj dva lovca trebalo bi da obuhvata dve lučne hale odn. hangara od po 396 m2, objekat za smeštaj statičkog pretvarača i kompresora od 100 m2 i objekat za smeštaj dva borbena kompleta vođenih ubojnih sredstava od 24 m2.

Komentari

M

ха! разлог свих за*еба у војсци управо лежи у реченици “najniža ponuđena cena“! од кад је уведен овај систем са јавним набавкама војска има танталове муке са снабдевањем! како то изгледа у јединицама: рецимо обичан штампач (пошто свака ј-ца у војсци “производи“ ненормалне количине писаног материјала и наравно тонери и штампачи нам цркавају веома брзо). за један обичан тонер расписује се тендер! чекају се понуде од фирми (обично неко из логистике мора да обија прагове по разне фирме и да прикупи цене). то траје недопустиво споро…штампачи не раде…артије се гомилају…иста ствар је и са резервним деловима за возила, сервисе за вм/в почели су да раде неки трећеразредни сервиси по околним селима јер је њихова понуда била далеко најјефтинија (то што никад нису сервисирали рецимо Пинца јбг. зато нам возила после сервиса цркавају и губе делове по пут!). исто и фирме које су ангажоване за извођење грађевинских радова. монтажни објекти – катастрофа! после пар година, корозија (на контејнерима), врата и прозори отпадају, даске на поду иструлеле…замазуј, зафарбуј…а опет све је то плаћено, наплаћено а квалитет 0!

на жалост, године проведене управо у једном од монтажних објекта не дају ми да будем оптимиста! зато, немојте се заваравати цртежима!!!

Odgovori
i

Ja kad cujem rec tender ono malo kose na glavi mi se digne. Garantujem da smo pre ere tendera kupovali sve jeftinije iako se i onda neko ugradjivao.

P

Najniža ponuđena cena kao kriterijum za izbor ponuda ima smisla samo ako su uslovi konkursa i specifikacije radova, usluga ili dobara dobro definisane. Ako su uslovi ko može da konkuriše potavljeni tako da taj neko mora da zadovolji određene standarde, da ima odgovarajuće kadrovske i ostale kapacitete, onda ne bi mogli ni da se jave neki „levi“ servisi koji su Pinca videli samo na paradi. Isto tako i specifikacije moraju da idu u „sitna crevca“ da se tačno znaju materijali koji se koriste, tehnologije i koje reference mora ponuđač da ima da bi mogao da radi za Vojsku.
Problem sa nabavkama kod nas je uglavnom u tome što onaj ko raspisuje tender podrazumeva mnogo toga, a suština je da ništa ne sme da se podrazumeva, nego da onaj ko bi se javio na tender treba deset puta da razmisli da li može da ispuni zadate uslove da ne bi plaćao milionske penale. A i standardi i sertifikati postoje zbog toga da bi se znalo ko je ko.
Zaključak je sledeći: Ako služba za javne nabavke radi svoj posao kako treba, propusti takvog tipa ne bi smeli da se dešavaju.

Баш тако Иване, …

M

Zašto svi vi koji primećujete probleme ne pokrenete javnu diskusiju i ne podnesete predloge Narodnoj skupštini da se menja zakon i uvede sistem ponuda „cena-kvalitet“ gde se SVE boduje: cena, kvalitet materijala, kvalitet usluge, reference, vreme potrebno za realizaciju itd? Pa se recimo uvedu eliminacioni kriterijumi (npr. ako treba da se popravlja tenk, a nemaš obučen kadar za to, pa ni reference). Kad stignu ponude, sve se lepo boduje i zna se šta odgovara. Šta vas sprečava da radite to, ukoliko je bitno? Tome služe udruženja građana, mediji itd. Svako može da pošalje pismo Skupštini, poslanicima, dopis medijima, kako god.

M

@Марко

зато што за то већ има институције и институције које ТРЕБА тиме да се баве и чији је то посао, али…Србистан бато, кумовско&буразерска економија…

P

@Marko

Sve to već postoji u Zakonu o javnim nabavkama, ali je pitanje da li se i zašto ne sprovodi.

S

Ima tu jedan mali problem tendersku dokumentaciju propisuju „neki“ eksperti I svaka stavka mora sadrzati standard za ono sto se trebuje.Kvalitet nije kvantitet, neko mora proveravati proces instalacije, gradnje I kazniti penalima eventualna kasnjenja, nepostovanja propisanog standarda.

Ovo za hartije I stampace nazalost ima naprednije resenje, ali treba se pogledati zapadno – elektronska razmena hartija od vrednosti (samo opet treba propisati standarde za bezbednost).

Za servis ako je vec firma dobila angazovanje na odredjeni broj godina, takodje moze izgubiti licencu I platiti penale ako se nije pridrzavala propisanog standarda u praksi.

Montazni objekti su najisplativije I takticki najbolje resenje za smestanje vojske na terenu.Na zalost I tu tavorimo sa lose propisanim standardima.Vojno gradjevinsko nema iskustva sa civilnim objektima, zato nema dovoljno iskustva da propise standard koji ce imati zahtevani kvalitet.Toliko materijala sada ima u primeni, sramota je videti tehicko tehnoloske objekte u primeni VS.Sto je najsmesnije ovde vojska moze zaradjivati, puniti budzet sa novim propisanim zakonima, ali posto u vrhu vladaju misljenja kako im sve treba obezbediti drzava nije ni cudo sto su ovakvi rezultati u praksi.

Gospodo u Iraku je stara SFRJ radila gradjevinske objekte, ali je imala nadzorni organ (kontrolu), iz opravdanih ili neopravdanih razloga placala penale.Na kraju statisticki gledano najbolje na terenu su se pokazale Slovenacke firme.Najveci kvalitet I profesionalizam pokazali, dobili najmanje penala.Sa takvom organizacijom vremenom stices kvalitet I znas na koje firme se mozes osloniti u daljoj saradnji.

L

Lepa ideja nadam se da ce valjano biti realizovana i da nece biti problema sa tenderima i izvodjenjem radova.Ovi montazni hangari su super resenje,nema vise smisla praviti betonske,bilo bi dobro da se slican projekat napravi bar na jos jednom aerodromu.Svidja mi se sto je u ovoj prezentaciji koriscen mig 35 :)

Odgovori
s

Slazem se jer bi na aerodromima u Nisu i Kraljevu jos po 1 hangar dobro dosao, uz sredjivanje rulnice i stajalista za helikoptere u Nisu.
Ne razumem samo zasto se ne rasciscavaju ostaci starih kaponira na svim aerodromima, posebno na Batajnici uz sredjivanje kaponira koji su preziveli rat (u Kraljevu je zapoceto i potom se stalo)?

B

Tog dana kad budemo imali para onda da naprave podzemne hangare.
Svedjani su pametno namerno pravili obicne putevo znaci autoputevi ali ekstra siroki da avion moze da sleti ili poleti ako je aerodrom unisten.

Odgovori
j

Koliko znam ima ti autoputeva i kod nas…
Neka neko strucniji ispravi ako gresim?

m

@ ja
koliko ti znaš….
a u stvari ne znaš, samo nagađaš
da znaš onda bi napisao gde se to nalazi

tipično srpski, neko provali glupost pa čeka da ga drugi demantuju

B

Misko, da li se ikada vozio autoputem Novi Sad – Beograd, ne tipicni Srbine? Obrati malo paznji gde su ptuje izmedju traka a gde je asvaltirano.

Наравно да има ауто-путева, али само одређени делови могу да послуже за слетање/полетање авиона. Као што је Bube написао, једна од таквих деоница је налази на ауто-путу НС-БГ. Постоји једна деоница код Краљева (није ауто-пут, већ магистарлни). Код Ниша нисам обраћао пажњу, али сам прилично сигуран да и тамо постоји таква деоница. Неко је знао шта ради, у некој бившој држави…

N

Imaju dve deonice autoputa napravljene da sluze i kao rezervne PSS. Jedna je kao sto je vec receno na autoputu Beograd – Novi Sad, bas pored Batajnice, dok je druga deonica na autoputu Nis – Presevo kod Loznice.
Ne znam za magistralni put kod Kraljeva al je sasvim moguce.

M

@NikolaP
аутопут Ниш-Прешево код Лознице!? обавезно да апдејтујеш ту навигацију коју користиш…залутаћеш човече!

V

Ima mnogo više nego te pomenute deonice. Gde god ima pravac od dva km ili vise, može se za čas posla pripremiti rezervno letilište. Poskidaju se saobraćajni znakovi i ostala vertiklana signalizacije i eto letilišta.
Danas se postavlja pitanje da li nam išta od toga više treba. Nit aviona, nit taktike za upotrebu istih, a čini mi se ni volje u ljudima da se za Zemlju bore.

M

Prije par godina sam imao na radnom stolu sličan projekt za dežurni borbeni dvojac na zagrebačkom aerodromu. Ista glupost s javnim natječajem i tako to….
Ovdje bih naglasio jednu čudnu odluku: da se UBS skladišti odmah do aviona???
U slučaju bilo kakve nezgode koja bi uzrokovala požar (u slučaju bilo kojeg goriva se uvijek radi o hidrokarbonskom požaru), maksimalne temperature se razvijaju praktično odmah (1200+ oC). Nosivost metalne konstrukcije skoro odmah počinje opadati i u roku od par minuta dolazi do urušavanja krova objekta. Moguće je i da dođe do eksplozije (goriva ili isparenja uslijed povećane temperature). Koji je smisao onda staviti UBS tik do mjesta moguće nesreće?
Ne piše da li je zatražen i protivpožarni elaborat te da li je uopće planiran automatski sustav gašenja požara.
Par informacija za one koji ne znaju:
– kod standardnih požara vatrootpornost čelika je do 24 minute,
– sličan problem je i kod projektiranja i izgradnje naftnih platformi i to je razlog njihovih visokih cijena,
– proguglajte „hidrokarbonski požari“, tema je jako zanimljiva.

Odgovori
M

…вала баш, па зар ВУбС нису већ поткачена на дежурну пару!? чему онда тзв. објекат за смештање ВУбС…

ма не треба се ту много правити паметан, само треба видети како се ради у свету и ради тако! искуство нас учи да је зидање армираних заклона, капонира…све бацање пара тј. бетона…

J

A kad stizu oni avioni?

Odgovori
I

Sad ce brzom prugom preko Budimpeste :D

m

za 60 dana reče premijer-predsednik sinoć

B

Radnih ili kalendarskih?

J

Znaci 29. jula , ili tu negde. he!cuj J U L : )

B

@Beduin

Nesmes sve razumeti bukvalno.

Dosli oni za 60 ili 100 dana, to nije toliko bitno. Nije ih bilo 12 godina a sada vam smeta kada zakasne par meseci pa se sprdate.

V

Stizu do pred izbore. Odličan propagandni materijal za ljude kratke pameti i još kraćeg vremena upotrebe mozga.
Stiza će oni godinama. Ko zna, možda jedan dan i stignu?

B

Ne Beli, ja se uopce ne sprdam.
Stvar je instrumenta politicke odgovornosti politicara koja na ovim prostorima ne postoji.

B

@Vladimir

Vladimire, dali ti stvarno mislis da se crta plan, prvi projekat, raspisuje tender, samo da bi to bio propagandni materijal za „kratke pameti…“?

Neverujes da postoje drugi razlozi za kasnjenje itd.

Secas se price oko Beograda na vodi i kasnjenja. Tvoji istomisljenici su govorili kako je to samo patka i obmana naroda i da Arapi nisu ludi da kod nas ulazu. Sada kada se gradi svi cute ili traze pojedine delove u projektu koje kasne.

Tako i sa helikopterima Mi-17, sa privatizacijom Zelezare u Smederevu, sa delimicnom privatizacijom JAT, i i i i i i.

Jeli ti nije smesno da se sprdas sam sa sobom?

d

Nekad je vojska imala inžinjeriju koja se bavila ovakvim poslovima. A sad civili projektuju i grade uz uslov da bude najjeftinije,a to što ne valja nikom ništa. Bitno je da jeftino.

Odgovori
D

Po ovome vidjenome se i vidi buducnost Rv Srbije od 2030. God eskadrila mig 35,
A super puma u narednih 5 godina (dve letilice).
Nista nije slucajno.

Odgovori
r

Jedna sklepana prezentacija u fotosopu je dovoljna da se iznose zakljucci o „svetloj buducnosti“ srpskog vazduhoplovsta….Ta buducnost je svetla, koliko je i ova fotosop-prezentacija profesionalno odradjena.

Po ovome sto je ministarstvo odbrane napravilo ispada da sada imamo neki nepostojeci avion koji je neka varijanta prototipa MIG-29M 9.15 bez „skrga“, posto svi koje imamo sada i koje smo trebali da dobijemo (9.12 A i B, 9.13, 9.51) em imaju skrge, em nemaju taj oblik horizontalnog stabilizatora koji je prvi put upotrebljen na 9.15 pa na 9.31 i kasnije na 9.41… i naravno na „kopnenoj verziji mig-29 KUB, tzv. MIG-35 nekadasnjem M2)

Sve to je promaklo nasim „strucnjacima“ i u ministarstvu i u komentarima, ali to je sve nebitno… bitno je da je ovim potrvdjeno ono sto oni znaju vec 5 godina, a to je da cemo sigurno nabaviti MIG-35…

Odgovori
I

A sta ako padne petard na tak hangar od cinimi se lima? Pa I sirijski bunkeri su bolji…

Odgovori
3

Pa idi u Siriju! Velma prosto

I

Reci to onima koji su pod tim hangarima. Ja sam lepo na sigurnom. A komentar je napravljen u odnosu na sliku. Bolje zvuci podzemni hangari. Ili je ovo samo dnevni parking?

K

Za svaku pohvalu ,verujem i da ce mo videti i nove Mig 35…….samo da se nastavi opremanje sa novim borbenim sistemima!
Jurisne helikoptere Mi 35 ili Mi 28 uzeti kako bi se zamenile Gazele i maljutke…..

Odgovori
J

Helikopteri samo mi 28,mi 35 je izvozna varijanta mi 24 sa zapadnom elektronikom takve ima j.afrika.Slucaj Sirije je pokazao da nema vise velike vajde od betonskih hangara ovi su jeftiniji i svrsishodniji,takve ima Belorusija i to bas uradjene za 29-tke i to jako dobro,pa eto mozemo da prepisemo od njih,oni ovakve hangare koriste vec 15g.slazem se da ih svakako treba napraviti na bar jos jednom aerodromu.Iz one prezentacije bih samo izbacio super pume dobre su ali…jos 2,3 mi 17v5 puna kapa

G

Lepo i savremeno, cak je i slika postavljena od Mig 29/35. Samo fali nesto, neko koci… ali sam jos uvek optimista, za razliku od elitnih igraca koji se prodaju za saku dolara.

Odgovori
N

Ja se nadam da će doći ovi 6 Migova 29 iz Rusije i ona 8 iz Belorusije,pa da imamo bar tih 18 Mig 29 iako za nas treba bar oko 50-ak Lovaca..a ne samo tih 18 ako bog da da imamo….I nemamo nikakve aktivne Jurišne helikoptere,a trebali bi da imamo…A o PVO sistemu da ne pričam uopšte,nama predstavlja problem da nabavimo S-300 a kamoli S-400 što bi trebali da imamo,pošto smo okruženi NATO članicama,a treba da se štitimo,a Bugarska ima S-300…

Odgovori
B

Zanimljivo je kako se svi slažu da „od betonskih hangara nema vajde“.
Naravno, u smislu zaštite od direktnog pogotka „Tomahavkom“ je svejedno, ali u smislu zaštite kapaciteta, zaštite prateće opreme, piste, sekundarnih ciljeva…postoje bitne razlike.

Iskreno, da postoje resurski da se to uradi- više bih ove hangare volio da vidim u obliku masivnih betonskih konstrukcija koje su pokrivene zemljom i zasađene rastinjem. Sve u stilu old school britanske doktrine planiranja aerodroma- ma da sve podsjeća na hobitovu kuću.

Šta god neko mislio o tome, smijao se takvom razmišljanju, ili nazivao takav pristup redundantnim, u vojnom smislu- baš bih volio da mi neko dokaže kako je montažni hangar sa termoizolacionim poliuretanskim panelima bolja opcija? Slažem se: daleko je jeftinije, brže, termička izolacija je odlična, ekonomski gledano-jeftinija stvar za eksplataciju- ali u vojnom smislu- nije bolje.

U vojnom smislu nije dobro kada geler sredstva koje je pogodilo pistu uredno probije bok hangara (pucao sa 7,65 zrnom kroz termo panel 120mm- prođe kao kroz sir…Ma šta sir?!Kolut sira od 12cm debljine bi možda i zaustavio tako slabo zrno! :) ). Takođe, poliuretan od kojeg se pravi ovo je derivat nafte- stvar gori kao nenoramalna- probajte, uzmite komadić i zapalite upaljačem.

Dakle- nije prevaziđeno. Mnogo je bolje od ovog „rješenja“. Drugo je pitanje činjenica da je u pitanju zaštita samo jedne eskadrile, ratnog plana u slučaju napada i naravno, nedostatka sredstava za nešto bolje. U tom smislu- savršeno razumijem ljude što idu na rješenje skladištenja letjelica u okviru svojih mogućnosti- to je ok, šta sad?

Odgovori
O

Potpuno sam saglasan sa ovde napisanim .

S

Banja Luka

Ne zameri ali ipak takticki objekat sa fiksnom lokacijom teze je zastiti od privremenog montaznog objekta.Tu je samo stvar izbora hoces li privlaciti dejstvo neprijatelja (praviti zasedu) ili zavaravati neprijetelja cestim promenama lokacije.

U mirnodopskim uslovima daleko je povoljniji montazni objekat, ako se izaberu pravi materijali moze posluziti godinama, cak spremno menjati ulogu u zavisnosti od prisutnih tehnologija.Finansijski vrlo povoljno, cak ako se primeni najnovije moze se dobiti kvalitet.

Pravili su „stare“ za buducnost, pa kad su dosla zla vremena „polupase ih ocas posla“.

R

Pa zato što su ova dva hangara namenjena da štite avione od atmosferskih uticaja, a ne od gelera. Ni jedan MIG 29 nije čekao bombardovanje 1999. u betonskom kaponiru, već sakriven negde u šumi. Avioni koji su bili u kaponirima su lepo prošli, kao oni u Užicu. Na Batajnici ne postoje mogućnosti iz geoloških razloga za izradu podzemnih tunela kao na aerodromu Priština, tako da, što se tiče aerodroma Batajnica, obični hangari su ok, betonski besmisleni, a podzemni nemogući. Jedino je ovo glupo sa skladištem za rakete pored, opasna stvar.

J

Banja Luka jesi u pravu da su betonski hangari bolji,tu nema price ali…vise ne sluze svrsi ukoliko bi neko napao aerodrom napao bi ga bas tomahavcima a tu beton ne bi pomogao,otpornost betona na sitna zrna ne znaci nista jer realno niko aerodrom nece napasti u helikopterskom manevru.Betonski bi imali smisla na nekom samo po sebi bolje utvrdjenom mestu ponikve,ladjevci a ovi montazni su po meni pravo resenje za Bg i Nis,jer kao sto rekoh ovo treba uraditi na bar jos jednom aerodromu.

B

@SF
Ovo nije montažno-demontažni objekat SF. Ovo je kako kažeš „objekat sa fiksnom lokacijom“ bez obzira na to što je napravljen od prefabrikovanih metalnih elemenata i termo panela. Valjda ne misliš da se ovo u ratnom rasporedu, rasklapa pa sklapa negdje drugo? Čak i da je sve „na vijak“- a nije (u ovom slučaju sve je var) ne ide to tako.

„Pravili su „stare“ za buducnost, pa kad su dosla zla vremena polupase ih ocas posla.“

OK. Za razliku od ovih hangara koji…šta? Nije problem u lupanju, problem je što ti je za svaki kaponir potreban direktan pogodak Tomahawkom ili teškom preciznom avio bombom da bi se uništio jedan kaponir. I to svakako nije bio problem- ne kažem. Ali kod montažnih hangara sve to nije potrebno- dovoljan je jedan pogodak „otprilike negdje“ između ove dvije strukture i sve će da se razleti SF kao kula od karata. Ne postoji „blast containment area“.

Druga stvar. Svi stalno govore o scenariju masovnog napada krstarećim raketama. To je sasvim ok- to smo prošli, sasvim realno. Ipak- to nije jedini scenario, naprotiv. Taktički gledano, mnogo su vjerovatniji scenarija klasičnog sukoba. Npr. mnogo se govorilo poteklih mjeseci o HR nabavci M270 MRLS. Šta u slučaju napada klasičnim artiljerijskim sredstvom? Balističkom raketom sa disperzivnom submunicijom? U tom slučaju „hobit“ kaponir pruža bezbrižnu zaštitu, za razliku od ovakvih hangara. Šta u slučaju proboja neprijateljske kolone iz pravca recimo, Bugarske (primjeri su dati potpuno paušalno, nije bitno koja je država u pitanju).

Normalno je da se linija uspostavi na manje od 50km od aerodroma, u dometu artiljerije. U tom slučaju- ovakvi hangari i hangari „kako je Bog rekao“ su razlika između vojnog aerodroma koji je operativan u ratu i onoh koji to nije (privremenog aerodroma, ili mirnodopskog aerodroma). Scenario terorističkog napada ne želim ni da pominjem. Shvatite da neko TOW-om može da gađa ovakav objekat sa 4 kilometra i da napravi ogromnu štetu državi. U slučaju klasične vojne instalacije to nije moguće, zar ne?

M

@Banja Luka
Kao što sam već rekao u prijašnjem postu, imao sam takav projekt već prije, a navodiš materijale kojima se bavim već 16 godina pa mogu prenijeti neka iskustva:

1. pošto se radi o nadstrešnici, a ne o potpuno zatvorenom objektu (znači postoji protok zraka te konvekcija energije) termoizolacijski paneli ne služe ničemu, praktičnije i jeftinije je uzeti limove (visine vala 20+ mm). Isti mogu biti tvornički lučno savijeni (za viši val) ili se mogu na mjestu lučno savijati (niži val). Nije naveden radijus savijanja na crtežu,

2. Termoizolacijski paneli mogu i ne moraju goriti:
– s PUR pjenom gore malo (B S1 D0) do jako (C S3 D1), ovisno o PUR pjeni,
– s PIR pjenom gore nikako do slabo te se definiraju vatrootpornim u minutama (REI 15 do REI 60)
– s mineralnom vunom (kamenom ili staklenom) ne gore te se definiraju vatrootpornim u minutama (REI 30 do REI 150),
– paneli sa stiropornom jezgrom gore kao blesavi te su zabranjeni za korištenje na javim objektima u EU,
– sve gorenavedeno je sukladno EN 13501.

3. Imao sam test na propucavanje za jedan projekt u Australiji, zidni panel s kamenom vunom od 100 mm, s čeličnim limom 0,6mm vani i 0,6mm unutra na 10 m udaljenosti zaustavlja sve kalibre osobnog naoružanja, a jedino što je prošlo je pancirni 7,62×39 iz AK 47 te 12 mm iz sačmarice (uvjetno rečeno, jer je energija kuglica razbila nosivu konstrukciju).

4. Imao sam i test na eksplozivni val za jedan projekt naftnog polja u Africi. Zidni panel s kamenom vunom od 100 mm s čeličnim limom 0,6mm vani i 0,6mm unutra na raznim udaljenostima izdrži bez problema udarni val (kratkotrajni). I u ovom slučaju je problem konstrukcije, koliko ona može izdržati. Kamena vuna može puno toga izdržati.

5. Limovi mogu biti i bojani, tvornički ili na gradilištu. Može se obojati i prikladno maskirno rješenje s prikladnim bojama.

S

Banja Luka

Medo s mora Vam je dao na uvid specifikacije i hvala mu na tome.
Mogu biti montazno demontazni i odgovoriti na zahtevane vremenske prilike
https://www.aks.com/military-division/aircraft-hangars/
http://www.rubbuk.com/products/military-hangars.htm
https://www.losberger.com/us/en_US/datasheet/large-span-aircraft-hangars/
Imaju i „nova“ sredtsva protivpozarne zastite
https://youtu.be/aT2s6oTV62o
Sad MO je dalo svoje idejno resenje i propisace u tenderskoj dokumentaciji zahtevane materijale, odredjene standarde.Koliko ce biti montazni, mozda nece imati demontazne mogucnosti – zavisi od vizionara u logistici, njihovih pogleda na eventualne sukobe.Primer kako to izgleda
https://www.wbdg.org/ffc/dod/unified-facilities-criteria-ufc/ufc-4-010-01
Znate i sami koliko u „pozadini“ mora biti aerodrom RV kako se mogu efikasno iskoristiti njegova dejstva.
A takticki ako dozivis „first strike“ tesko mozes onda odgovoriti na bilo koji zahtev RV.Globalno gledano ako bude sukoba bice opet kako Ameri propisu, a njihovi su trenutni pogledi malo pojasnjeni :
https://www.stratfor.com/analysis/how-new-bomber-will-shape-us-military-strategy
Ako bude sukoba niskog inteziteta,pridju nam i ne primetimo/protumacimo koncetrisanje trupa mislim da je onda zakazalo dosta sluzbi u VS.Onda vec se moze razmiljati o kapitulaciji i sta se sacuvati moze…..

2

O, prelazimo sa maketa na crteže!

Odgovori
P

Podzemni serodrom postoji na pravcu ka Dunavu. Znaju mala deca u Banovcima. Zato smo i sačuvali avione. A komunalno Stara Pazova produžili tunel 100 metra u Dunav, da ulaze mini podmornice i da sakriju od Evrope trovanje Dunava da ne bi morali da prave biofilter. Ovo je najveća državna tajna. Ni Lazanski ne zna.

Odgovori
3

I kazim im da SDB bombs probija pola metra armiranog betona ! Inercijom probusi da kasnije detonira u bunkeru.

M

Molim da neko objasni zašto se kaže „DEŽURNA PARA“ a ne „DEŽURNI PAR“ ?
Hvala

Odgovori

То је русизам, Руси кажу нпр. дежурная пара истребителей.

3

Mora da je to neki ISO STANDARD! A dezurne pare uzima kontrola letenja.

Z

@beli!, Staje“ av“ govorio napocetku,dalise sjecas(vjerovatno imas selektivnu amneziju,kao mnogi u srbiji) date podsjetim.za 5godina bice izgraden h2o investicija 3mil€,najveci toranj za 2g220metara,itditd.stajedosada investirano nista oni grade samo sa novcima kupaca,a svoj nedaju od bg navodi nit skracena verzija nece biti nista za30g. Kada stanu kupci i vide da od zadanog projekta nema nista i da oni nece dozivjeti to bice zavrsena prica.ps:zasto nisu svoje gradove gradili ovom brzinom jer nebi deset generacija dozivjelo to.ijos nesto staje sa cuvenom Palmom i World projektom sa vilama i svojim plazama nista Veliko jer niko nije dao lovu dase gradi sa njegovom lovom. Jedino u srbijiima budala koji financiraju talibane sa svojom lovom.

Odgovori
J

E moj Zeljko,Milosevic je 96-te obecao Svedski standard a sta smo dobili znamo.Zuti su obecali EU do 2004 pa do 2008,Sutanovac najveci grobar Srpske vojske je te 2008 najavio tender za kupovinu eskadrile novih lovaca u vrednosti milijardu evra !? Najavio je cinimi se 2009 zanavljanje helikopterskih jedinica,nista od toga nije bilo,o obecanjima vezanih za autoputeve,klinicke centre da ne govorim…Vucic kao i svaki politicar lupa i maze,ali ima podrsku naroda ne zato sto nije lagao,nego zato sto je uradio bar nesto,on je 2012 najavio kupovinu 29m/m2 komada sest,na kraju ispade donacija sest plus cetri nasa na sm/smt standard,dobro nije isto ali je nesto,mozda budu i oni beloruski.Najavio je 2+2 teska helikop.dva ruska,dva zapadna,za zapadne je za sada slagao ali stigose ruski novi mi 17,jeste se ciganisao za cenu,da me je bilo sramota,ali su stigli,ugovoreno je 9 h145 sto je stvarno za pohvalu,podsecam da su poslednji helik.i avioni kupljeni 80-tih,namenska malo se sporo pomera od maketa,za par godina 20-tak lazara i isto toliko nora,ali pre toga je zadnji put je nesto napravljeno pre 30g. Ovaj klinicki centar u Nisu kasni,svaki dan prolazim pored njega,ali se radi bice.AV otvara svakih 5km autoputa,tacno ali bar pravi tih 5km.Air Serbia radi zbog subvencija drzave,ali radi kako tako,JAT pre toga ne samo da je nosio ime mrtve i mrske mi Juge nego nije radio uopste,aerodrom Konstantin u Nisu nije bas reprezentativan ali je do pre koju god.bio pod katancem.Po pitanju Kosmeta nije uradio manje nego ovi pre njega,taj briselski sporazum za koji su govorili da je u korist siptara,da je stvarno tako ti isti siptari bi ga do sad sproveli,za Rep.Srpsku je mozda uradio i vise.Znam da ovo zvuci ko politicki pamflet AV,ali zaista nije tako,iskreno nisam glasao uposte ni za ni protiv,ali hocu da kazem da ga ljudi drze na vlasti ne zato sto je uradio mnogo i zato sto nije lagao,nego zato sto je uradjeno nesto,nedovoljno slazem se ali je nesto,a kad narodu ponudis nesto posle 30g.nicega normalno je da ti da neku podrsku.Eto ode predaleko…

R

@Joca

Nabavka aviona (vec gotove stvari, kako su tvrdili ministar i Vucic) se nije ostvarila. Sada odjdnom stizu u narednih 2 meseca, iako je poslednji rok bio april.
Iako je ceo dogovor sumnjiv, a finansijski detalji su sakriveni od ociju javnosti (sto je mimo bilo kakve prakse, jer ovo nije vojna tajna, posto ce sve do tancina da se zna sem CENE), tacnije se kupuje macka u dzaku (jer kada dajes pare ti kupujes) zna se sa sigurnoscu da:
Nista nije potpisano o modernizaciji, tako da ovde pricas nesto sto je netacno i samo je tebi poznato. Cak i ako se bude ista dogovorilo (sto je tesko verovatno) SMT nece biti – to je izjavio sam ministar (bice SM standard, koji je odavno prevazidjen), tako da ovde pises nesto sto nece biti ni u ludilu.

Na stranu sto ne razlikujes razliku izmedju novog aviona sa celim zivotnim vekom pred sobom i aviona kome je istekao prvobitni resurs propisan od strane proizvodjaca od 25 godina i koji su stajali u prijatnim uslovima ruske klime 30 godina na stajanci… Dakle dace se 185 miliona eur za avione koji ce leteti ukupno 7000 sati (najoptimisticnija procena) kada se izvrsi POSLEDNJI preostali remont (ovo likovima poput tebe nikako ne ulazi u glavu) – bilo koji novi zapadni avion moze da leti vise od toga, a ne kosta pola te cifre sa svim pratecim stvarima.
Da ne spominjem da je pitanje da li ovaj 1 nas ikada vise moze da poleti, posto se ispostavilo da su i ovi ruski tako dobro pregledani i tako brizljivo birani da se tek naknadno ispostavilo da je jednom i zmaj u takvom stanju da ce morati CEO da se remontuje u Rusiji. To odmah znaci da ce biti VECA cena remonta i znaci da je sasvim moguce da nece dobiti resurs od 700 sati, ali nema veze…

Po cemu je to Vucic zasluzan za Lazara ili Noru? Hajde mi molim te objasni? Da ih nije dizajnirao, upumpao neka sredstva u VTI na bilo koji nacin pomogao stanje pripadnika vojske?

J

RX,ne bih ulazio u polemiku sa tobom,ako si ti iz jedne moje najobicnije i rekao bih realne analize,gde nisam ulazio previse u „tanka crevca“ avio industrije uspeo da zakljucis koliko se ja ne razumem u materiju i koliko ne pravim razliku izmedju novog i polovnog,sta reci,sada ja trebam da te ubedjujem u suprotno ? A i tvoja recenica upucena meni „likovima poput tebe ne ulazi u glavu“ sta to u stvari znaci? Kakvi su to likovi poput mene? Kada ce „likovi“poput tebe shvatiti da zapad nije hteo da nam proda ni masinu za dubljenje topovskih cevi,a kamoli avion.A tebi brate moj,srecno sa tom pamecu,verovatno je lepo imati je.

R

@Joca

Koliko znam juce smo dobili Hamere, bez potrebe da ih remontujemo, za novac smo narucili helikoptere gle cuda sa zapada…

Za avione smo se opredelili za rusku stranu i to za sada 5 godina nepogresivo ne daje rezultate.

I ti nisi davao nikakvu analizu, ne laskaj sebi.

S

Rx

Cui bono?

Zanimljiv si ti politikolog po profesiji, gde to tvoje “carstvo“ vedri i oblaci.Ovo je Srbija pod “sljivama“, ja nesto “nacuh“ da je “leto“ uvek bio u opciji za 29.
Isto tako “nacuh“ imamo ovde odavno “savetnika“ koji vedri i oblaci.Sto nam onda ne ponudi novih 20 F-18 Block III, par hiljada barela goriva, simulatore i novo tehnolosko naoruzanje (za nekih 5 god) u kompenzaciju za rudnik Trepca, moze i pride formiranje Zastava arms predstavnistva.Sta fali tom predlogu meni se cini onako laicki to bi bila “fer ponuda“

S

Izvinajvam se da preformulisem kompenzaciju 20 F/A-18E/F Super Hornet Block III i 8 EA-18G Growler, sa simulatorima, novim tehnoloskim naouruzanjem, to je otprilike tu negde ……..

r

@SF
Ponovo repliciras sam sebi, niti je iko spomenuo F-18, niti je iko i pomislio na F-18, ali to tebe ne sprecava da udjes u nepovezanu raspravu sam sa sobom

Primarni korisnik superhorneta je MORNARICA SAD – koja poseduje nosace aviona – Srbija nema more niti nosac aviona – zakljucak izvedi sam da li je onda F-18 pravi izbor ili bi bolji bio F-16 – koji je manji, jeftiniji…

EA-18G Growler je avion za ELEKTRONSKO RATOVANJE!!!!!!!!! prvenstveno namenjen za nosace aviona i treba da zameni EA-6B Prowler (elektronsko ratovanje) – Mi pricamo o LOVACKOJ AVIJACIJI, a ti navodis avion koji NEMA TOP i kome je najveci deo podvesnih tacaka prepravljen da bi nosi kontejnere za elektronsku borbu…

S

Sto volim kad Vi ispravljate namenu aviona, gde je to nepisano pravilo za F-18 da je to avion samo za „mornaricu“?
Eto koliko se Vi razumete u avijaciju, lepo ja kazem Vi ste jedan obican demagog.Prosto je fascinantno Vase nepoznavanje aviona i danasnje taktike.A za jeftinocu u odrzavanju krajnje diletanstko razmisljanje.
Pa sta Vam je tesko danas da se malo informisete ? Vi ocigledno i google lose koristite, pustite lepo avione i takticka razmisljanja, vratite se Vi u politiku tamo mozda ima mesta za Vas.

r

@SF

Niko nije ni rekao da je to avion samo za mornaricu, vec je receno da je PRIMARNI korisnik mornarica po cijim je SPECIFIKACIJAMA prototip YF-17 i pravljen. Kada se pravi avion za mornaricu, onda je nekako LOGICNO da te specifikacije NE ODGOVARAJU zemlji koja nema mornaricu. Sa druge strane postoji F-16…

Nemoj da prelazis preko sjajnog predloga EA-18G Growler, mozes li, molim te da objasnis kako nameravas da taj avion zameni lovacki?

Ako je jeftinoca krajnje diletantnsto razmisljanje, reci mi zasto nemamo para za gorivo i rezervne delove za ova 3 MIG-29, te da remontujemo cetvrti?

Politikolog nije isto sto i politicar, nema poente da sirim sada pricu i na to.

O

#RX
Iskreno sumljam da smo imali para za ista novo, a vec smo imali 4 aviona sto je za srbiju mnogo stim da vec imao istrenirane pilote sa stotinama sati na njima a kad bi uzeli nove morali bi te sate tek nakupiti sto snizava borbenu gotovost. Takodje obicni SM-ovi nemaju neki jaci radar dok ce nasi imati a radar je najvaznija karika u avionu i to cak radar sa ok dometom od 120 km za avion velicine lovca kolko sam cuo grcki f16 block 52+ nose radar koji detektuje lovac na 105 km takodje nosice R-77 tako da cemo imati lovce sposobne za BVR i dejstva po zemlji jeste da nije SMT al nije ni cistokrvni SM. Dali ima smisla iskesirati jos po ko zna koliko miliona dolara po avion vise za SMT koji ce leteti samo 15 godina? To si bas i pricao ako vec uzimamo polovne migove zasto ih budziti uopste to je i Radic rekao, ovo je neki balans izmedju jakog SMT-a i racionalnosti. Kao sto rekoh sumljam da imamo para za nove a i da imamo lovci nisu jedina stvar u vojsci. Mi-8 ispadaju 2018-2019 a mislim i onaj stari Mi-17 tako da bi valjalo uzeti jos Mi-17 v-5 takodje mi ni nemamo jurisne helikoptere sto bi takodje trebali nabaviti, BUK isto, jednostavno ima previse problema sa naoruzanjem u celoj vojsci tako da je bacanje para na nove avione za nas vrlo losa ideja. Pogledaj madjare na primer. Sem Gripena nemaju nista respektivno u svojoj vojsci a imaju mnogo jaci BDP od nas cak im je i vojska malo manja (imaju samo 30 tenkova), sta mislis sta bi bio slucaj tek sa siromasnom srbijom?

S

Pa vidite krecete se malo u dobrom pravcu, bezite od „oluje“, lepo je videti malo logike u Vasem razmisljanju, ali opet nedovoljno za neku strucnu analizu.
Ali pomoci cu Vam malo da odrzite „kurs“, sto se tice YF-16 i YF-17 to su ucesnici tendera za „Lightweight Fighter Program“.YF-16 je pobedio i nastao je F-16, medjutim Navy i AirForce uvek imaju razlicite poglede na upotrebu resursa, izdrzljivost aviona pa vec po tradiciji biraju razlicite avione, tako je Mornarica tada odabrala YF-17 iz koga je nastao F-18.Kako ne bih duzio, malo google …pa citajte malo, bez obzira sto nije detaljno sve objasnjeno ima sustinu.Kao n.p.r.
https://fightersweep.com/1494/hornet-vs-viper-part-one/

Sad malo letimo u „paru“ (borbenoj formaciji), to nekako borbenim pilotima „lezi u krvi“…….
Takticki kako bi malo iskoristio BVR, dopunjujes zadatak lovackoj avijaciji tako sto im u formaciju ubacujes jedan avion za elektronsko ometanje.On sluzi ometanju protivnickih radara i ima vrlo nezgodno naouruzanje koje predtavlja nezgodnog protivnika PVO, prosirujes mogucnosti ….vidimo kako se neki zadatci mogu obaviti na vecim visinama.

Idemo sad malo u „lagani zaokret“….
Po naouruzanju, trenutnim modifikacijama F-16,F-18 i Mig-29 postaju punokrvni MCA avioni,siri im se spektar mogucnosti u zavisnosti od tehnologije na njima, dizajna aviona, robusnosti …imaju vrlo male razlike izmedju sebe u pojedinim rolama (lovac, lovac/bombarder, izvidjac).

Idemo sad na sletanje i na analizu leta, po mogucstvu bez neke preterane euforije zbog naleta adrenalina……..

F-16 „cost per flight hour“ iznosi negde oko 12000$
F-18 „cost per flight hour“ iznosi negde oko 13500$

F-16 ima zbog „thrust to weight“ vecu brzinu penjanja, ali zato vecu potrosnju goriva.RCS ima neznatno bolji u zavisnosti od primenjenih tenhologija u materijalima.BVR odbrambene sisteme ima dosta losije od F-18.Radar na novijim verzijama po meni ima dosta losiji od F18.
Pri tome F-18 je dosta robusniji avion i ima vecu otpornost na zamor materijala, dvomotorac je sto ide u prilog bezbednosti pilota i aparata.
Jedino gde F-16 moze imati blagu prednost je „dogfight“, ali to dosta zavisi od pilota koji mora iskoristiti bolje „ubrzanja“ koje mu F-16 pruza, malo vise zahteva pilota otpornijeg na vece G-sile.

E sad Mig-29 …
Nemamo para malo sirok pojam, lako je pricati kad je inflacija u drzavi zapostavila vojsku, samo „bez jake vojske kazu nema ni jake drzave“.
„cost per flight hour“ za stare verzije izlazi ako se ne varam negde oko 26000$.Novi Mig-35 se deklarise na 15600$ otprilike.
Po meni mi smo stari Mig-29 „bahato“ koristili, jednostavno nismo vrsili inovacije na vreme, sto nam je pretvorilo zastareli model aviona (9.12 i 9.51) u „nocnu moru“.

Ja koliko znam politikolog je po definiciji poznavalac politike (samo i tu politiku su prosirili na vise grana…), ne vidim gresku kad sam Vam spomenuo da se drzite politike i potrazite mesto u istoj.

Nadam se uzivali ste u letu i analizi, ako mozete „bacite“ nekad koju dobru rec za ovu kompenzaciju oko Trepce, meni je to stvarno laicki gledano „fer ponuda“.izvinjavam se posto sledeci put ako navratite moram Vam naplatiti let i analizu, posto se na moju zalost danas „ne zivi od vazduha“.

R

@Obrad

Mi imamo 4 aviona kojima je istekao resurs prvobitno predvidjen od proizvodjaca (25 godin) i koji lete na rusko „majke mi i dalje mogu da lete“, koliko je to „majke mi“ pouzdano govori cinjenica da je taj cetvrti MiG-29 (18101) upravo prestao da leti 2010. posle remonta, a posle su ga cerupali za delove. A on se neprekidno ubraja kao da je u letnom stanju ili da moze da se remontuje… pa prestao je da leti posle remonta.

To da imamo istrenirane pilote nije tacno, pitanje je da li imamo ukupno 10 pilota sa izuzetno malim godisnjim naletom, a pogotovo nemamo sa stotinama sati naleta. Pilot koji je poginuo, Rade Randjelovic je imao oko 300 sati naleta na MIG-29 – a zavrsio je akademiju 85. godine i vazio je za najsikusnijeg, toliki broj sati se dostize za 2 godine u iole ozbijljnijem vazduhoplovstvu.

10 pilota nije dovoljno za 5 aviona, za 10 ce morati da se obuce novi piloti, pogotovo sto nam je letacki kadar star.

Bilo kakva prica o radaru dometa od 120km za RERP od 5m2 su puste zemlje, to onda znaci da uzimamo Zhuk-ME. Dakle nemamo para za SMT, ali idemo na radar koji poseduje Indija u svojim UPG, najnaprednijoj varijanti MIG-29? Pa Rusi ne poseduju tako moderne 29-ke…

MIG-29SM ima radar N-019ME, radar koji cemo u slucaju modernizacije i mi dobiti (nikakav poseban radar ili slicno, to su price lazanskog) – isti radar imaju i Peruanski MiG-29SE . Radar po svojim karakteristikama moze (a i ne mora) da zahvati cilj radarske efektivne refleksne površine (RERP) veličine 5m2 u dolasku na daljinama do 80km. Mig-21, F-16C, Rafale, Jas-39, Thphoon svi imaju manju RERP, cak i F-18 ima manju, i ako nisu nacickani raketama i rezervoarima za pomenuti radar su nevidljivi dok ne pridju blize.

F-16 block50/52 nosi AN/APG-68 V(5) ili modernije (Grci imaju i V9) – taj radar je po svim karakteristikama daleko ispred N-019ME.

Avioni nece leteti 15 godina kako kazes, niti ce leteti 13 godina kako to ministar uporno tvrdi. Sam proizvodjac je propisao da se remont radi na 10 godina ili 700 sati, a pitanje je da li je moguce izvuci i toliko. Tako da posto dolaze rasklopljeni i posto ce remont odmah da se radi, a kako je preostao samo jos jedan remont, nece leteti duze od 2028. – ako uopste budu i stigli.

Jesam li ja negde rekao da mi moramo da imamo lovacku avijaciju? Uopste vojsku da moramo da imamo? Ne moramo mi nista da imamo, ali ako vec hocemo nesto da kupujemo, samo lud covek kupuje nesto da bi resio problem na 10 godina i to da mu najelitniji piloti imaju oko 30 sati naleta godisnje.

R

@SF

Sta reci, osim bravo…

I

Niti sam za AV, niti protiv njega. Stvari se menjaju. Neke u korist naseg naroda, dok druge i ne bas. Krivo mi je samo sto se ljudi koji pisu „da li“ zajedno i ne odvajaju „ne“ od glagola uvek nadju prvi da pametuju sta valja, sta ne valja, iznose svoje strucne predloge itd. Sedenjem i kukanjem kako nista ne valja necete nista postici. Kao sto je u komentarima navedeno vec, ukoliko vam nesto smeta organizujte se i menjajte stvari. Pre toga se naravno morate obrazovati.

Voleo bih da se ovaj projekat realizuje u potpunosti i na pravi nacin, bez obzira na to ko stoji iza njega. Ovo je pre svega korak napred za nase vazduhoplovstvo!

Odgovori
L

Idejna resenja firme hupro!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno, gospodine AirBeg (drug bio nikad nisam, pa čak ni u ono vrijeme SFRJ, ali neka ako Vas to veseli). :-) Pa gledali nisu, pitali nisu, ni oni, ni javnost, čak ni arhitekti čiji je projekt ne ogoljen, nego iskasapljen. A to Vam je tako kada se gledati i pitati ne želi. Isti kurs…

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno na pohvalama. Doprijela je ona do samog vrha, vjerujte mi. Konkretne podatke o zaposlenima prije i nakon koncesije drugih aerodroma nemam i vrlo teško je tako nešto naći. No, ovaj podataka o 17% radne snage u usporedbi sa 3,7% prometa je vrlo indikativan, zar ne?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Bojim se da je Beduin u pravu. Branko, za sada imamo samo jednu vrlo nespretnu izjavu predsjednika sa kojom se očito izletio. I još je stavio u kontekst "štete koju je Niški razvoj napravio Beogradu". Moram priznati vrlo neuobičajna izjava za presjednika jedne države.

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala Vladimire na pohvalama. To je ipak stvar Srbije, pregovora i odnosa između države i malih dioničara. Djape: Što je po vama dobit? Ovih 501 milijun koji nisu upitni ili koncesijska naknada?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Ova rečenica govori sve: "Em su imbecili retardirani, em bi rođenu majku prodali za 10% provizije."

18. Jan 2018.Pogledaj