BEG airport status
LYBE 1023:30 Z 250°08KT CAVOK 01/M01 Q1015 NOSIG=
SEAS 2018: Premijerno o prvom srpskom pseudo-satelitu, priča o tome kako je iz Jagodine izvezen avion u Ameriku i kako napreduje razvoj srpske borbene bespilotne letelice Prvi srpski pseudo-satelit premijerno na SEAS-u

SEAS 2018: Premijerno o prvom srpskom pseudo-satelitu, priča o tome kako je iz Jagodine izvezen avion u Ameriku i kako napreduje razvoj srpske borbene bespilotne letelice

Da će drugi Vazduhoplovni vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope biti najinteresantniji i najveći do sada ubedili smo vas „spamovanjem“ na svim našim kanalima (izdržite još malo).

Kada kažemo „najveće okupljanje vazduhoplovne industrije u regionu“ to zaista i mislimo – do danas se na učešće za oba dana samita prijavilo preko 350 delegata iz 85 kompanija uz prisustvo 7 škola i fakulteta.

Ove godine SEAS popirma i izložbeno-sajamski karakter. Ispred glavne sale gde će se održavati prezentacije i panel diskusije biće postavljeno 20 štandova domaćih i inostranih vazduhoplovnih kompanija. Zahvaljujući Aedoromu Nikola Tesla domaća publika imaće priliku da vidi i dva trenutno najmodernija „body-scannera“:

Od ove godine SEAS je i izložbena manifestacija

Panel nad panelima…

U moru interesantnih panela i prezentacija (ažuriranu agendu pogledajte na SEAS sajtu) jedan od najuzbudljivijih svakako će biti „Spectacular aircraft made in Serbia“.

Na ovom panelu govoriće osnivač i vlasnik fabrike aviona Aero East Milorad „Mago“ Matić, osnivač i direktor kompanije Composite Technology Team Petar Matunović i predstavnik kompanije EDePro.

Petar Matunović iz CTT-a će na samitu prvi put javnosti predstaviti svoj najambiciozniji projekat do sada – pseudo-satelit nazvan „Pupin“. Reč je o letelici koja će leteti na visinama od preko 20 kilometara a biće pogonjena elektromotorom za čiji će rad energiju prikupljati foto-električne ćelije:

– Na samitu ćemo prvi put prikazati naš novi projekat, preciznije segment krila koji spada u tzv. „extreme light structures“. To je segment od dva metra koji ima samo 600 grama mase. Posetioce će moći da ga uhvate i osete koliko je lagan. Letelica će imati ekstremno trajanje leta od po nekoliko meseci.

Jedna od SEAS premijera – Pupin

Osnovna namena Pupina biće usko regionalno pokrivanje teritorije radio signalom, signalom mobilne telefonije, internetom, HDTV-om. Osmatranja u naučne svrhe, sondiranje atmosfere, špijunske i bezbednosne misije, rana upozoravanja, praćenja u slucaju nezgoda i elementarnih nepogoda. Nazvali smo je Pupin po čoveku čija je inovacija omogućila prenos telegrafa na velike daljine. Trenutno smo jedna od pet kompanija na planeti koja se upušta u ovakav razvoj. Tri su prikazale svoje letelice do sada – među poznatijim kompanijama to su Facebook, Google i Airbus. – rekao je za Tango Six Petar Matunović i naglasio da je projekat u fazi potrage za investitorima, da se nada pomoći države ali pre svega privatnom kapitalu.

Drugi panelista biće dobro poznati vazduhoplovni industrijalac iz Kraljeva koji je pre nekoliko meseci svoju fabriku ultra-lakih aviona preselio u Jagodinu. Pored njegove uvek interesantne preduzetničke priče čućemo ekskluzivno i više detalja o njegovom najnovijem poduhvatu – izvozu prvih aviona u Ameriku:

– Izvezli smo prva dva aviona u Ameriku pre nekoliko nedelja i to je samo početak. U planu je izvoz oko 50 letelica sa „full glass“ kokpitom. Od 10.-15. aprila Aero East će prvi put izlagati u Lakelandu na poznatom „Sun ‘n’ Fun“ sajmu koji je, kad pričamo o LSA kategoriji, možda i popularniji od Oskosha. – kaže Matić.

Prvi izvoz novog srpskog GA proizvoda u Ameriku nakon više decenija / Foto: Aero East

Ovaj impozantan triling proizvođača letelica iz Srbije otvoriće predstavnik kompanije EDePro koji će predstaviti evoluciju projekta borbene bespilotne letelice Stršljen koju je Tango Six pratio od njenog nastanka.

Na SEAS-u iz prve ruke o detaljima redizajniranog Stršljena / Foto: Ministarstvo odbrane

Ukoliko još niste, registrujte se za drugo izdanje SEAS-a na ovom linku – www.seas.rs

Vidimo se na samitu!

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Љ

Свака вам част. Боље раде приватне високо технолошке фирме него војни заводи. ИМПРЕСИВАН РАЗВОЈ СРПСКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА. Имала је Србија и пре првог и другог светског рата јаку авио индустрију , ВРАЋАМО СЕ ГДЕ НА ЈЕ И БИЛО МЕСТО. ЖИВЕЛИ И С́АМО НАПРЕД.

Odgovori
B

Volio bih saznati malo više o AeroEast, da li se preselio već u Jagodinu? Da li se iskoprcao iz finansijskih problema? Dobio nekog novog partnera? Prije koju godinu je najavljivao četverosjed (plastika a ne metal), pa me interesuje da li je taj projekat zaživio ili dokle je stigao…

Web stranica im je totalno zastarjela…

Odgovori
K

nisam neki genijalac. Ali ako je na 10.000 m temperatura -60. Za pretpostaviti je da je na 20.000 m još niža. Ako sam dobro shvatio pseudo satelit se kreće svojim pogonom. Odnosno ne koristi gravitaciju i brzinu da ostane na putanji. Kako se išta može rotirati a da ne zamrzne na takvoj temperaturi?

Odgovori
e

nije problem što nisi genijalac
problem je što si lijen koristiti http://www.google.com

M

Zavisi od materijala od kojih je izradjena letelica, izolacionih materijala, vrste tecnog derivata, …..

Korisna povrsna objasnjenja mozete pogledati
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-91462016000300249

A neke detalje oko iskustava i planu razvoja u takvom okruzenju mozete pogledati
http://www.unoosa.org/documents/pdf/copuos/stsc/2017/tech-47E.pdf

B

možda je odgovor na tvoje pitanje: nema vlage pa nema šta zamrznuti. Problem je kada su temperature takve da se tečne kapljice pretvaraju u led, ako nema tečnih kapljca nema ni zamrzavanja.
Toliko od amatera, možda će stručniji krugovi znati bolji odgovor.

K

Tako sto je podmazano, i tako sto se vodi racuna da ne dodje do spoja na kome kondenzacija moze da se pretvori u led.

K

Eto i mig, hvala. Budući da sam lijen lakše mi je da mi netko pošalje link.

M

Lepa vest, iskreno se nadam T6 ce ispratiti video materijalom najinteresantnije stvari sa samita kako taj dogadjaj nece ostati nezapazeno posto se radi o zanimljivim inovacijama.

– High Altitude Pseudo-Satellites (HAPS) program sa Pupinom je vrlo zanimljiva kategorija.

Airbus radi trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=LKdZZREgwOI

Kinezi rade trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=HUkKW9ehQk8

Boeing radi trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=5Evuxtg927Y

– Sto se tice Strsljena malo me cudi sto EDePro vise razvija motor nego sto obraca paznju na mogucnosti nano tehnologija.Posto tu postoji dosta tehnoloskih inovacija koja menjaju takticku namenu UAV.Noseca platforma moze biti spora, dok nano UAV ustvari vrse upad, pokusavaju destabilizovati “dobro branjenu zonu“ n.p.r.

https://www.youtube.com/watch?v=t8O_ydUkfSc

Odgovori
A

Ne razumem se bas, pa da pitam, ima li to neke veze sa SWARM-om?

M

Andrej

Ni ja ne razumem, ali siguran sam – rebus se nece resiti sam od sebe.

n

Aero East svaka cast!

Odgovori
m

Ništa dok ne pošalju stojadina u swemir.

Odgovori
Н

Сјајне вести! Свака част за CTT , Aero East и Edepro.

Надам се да ћете обезбедити и снимке за YouTube/стреам преко Facebook-а, за све нас верне фанове. :-D

Поздрав

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

PPC na: Nabavka Super Puma za Helikoptersku jedinicu MUP-a, da li se u budžetu za 2019. krije potvrda?

Nisam zanao da su nam komšije Makedonci tako daleko, čak u Afriki? Batalite te EASA-NATO standarde. Puma je preskupa za nas i nepotrebno šarenilo u klasi srednjih transportnih helikoptera. Što neko reče, ako im je zinulo d.pe za "standardima" eto im AB-412 ko što su (pametno) pazarili Crnogorci za tri puta manje para. Bacanje para…

10. Dec 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

No, Miroslave da je to megalomanski projekt jest. No, na 90 milijuna putnika sigurno trebaju bar tri piste. Istina Heathrow ima dvije piste, ali totalno se ubija sa njima, upravo to je limitirajuć faktor zašto ne mogu više rasti preko 80 milijuna putnika, nasušno im treba treća, i konačno su dobili zeleno svjetlo za istu.…

10. Dec 2018.Pogledaj

Isla na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

Miroslave, Već sam vam rekao da nemam nameru da se upuštam u političke rasprave sa vama jer ovaj portal, za razliku od vas, ne posećujem ni zbog politike ni zbog ideologije. Pošto vas sve u vezi novog aerodroma u Istanbulu tišti i iritira, a posebno podatak da je u svojoj POSLEDNJOJ fazi projektovan za 200…

10. Dec 2018.Pogledaj

Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

Alene, Upravo sam tako i ja razmisljao - iseliti najveci Cargo aerodrom na svetu iz centra grada je bio daleko tezi posao. Znaci - na svega par stotina metara od Aerodroma imali smo centar Cowloona. Imali smo nebodere od 300-400 metara visine, i milione ljudi na ulicama! Nista pre toga nije bilo ni priblizno po…

10. Dec 2018.Pogledaj

Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

Isla, Kad neko kaze ili napise nesto kriticki (pa makar kritikovao i vaseg idola)- to u normalnom svetu ne znaci da je neprijatelj. Postoji izraz drugacije misljenje. Jeste li culi nekad za to? Alen zna da sam kriticko misljenje izrazavao i po pitanju bombasticnog projekta Etihad-Air Serbia. I to u momentu kad su se bacale…

10. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend