BEG airport status
SEAS 2018: Premijerno o prvom srpskom pseudo-satelitu, priča o tome kako je iz Jagodine izvezen avion u Ameriku i kako napreduje razvoj srpske borbene bespilotne letelice Prvi srpski pseudo-satelit premijerno na SEAS-u

SEAS 2018: Premijerno o prvom srpskom pseudo-satelitu, priča o tome kako je iz Jagodine izvezen avion u Ameriku i kako napreduje razvoj srpske borbene bespilotne letelice

Da će drugi Vazduhoplovni vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope biti najinteresantniji i najveći do sada ubedili smo vas „spamovanjem“ na svim našim kanalima (izdržite još malo).

Kada kažemo „najveće okupljanje vazduhoplovne industrije u regionu“ to zaista i mislimo – do danas se na učešće za oba dana samita prijavilo preko 350 delegata iz 85 kompanija uz prisustvo 7 škola i fakulteta.

Ove godine SEAS popirma i izložbeno-sajamski karakter. Ispred glavne sale gde će se održavati prezentacije i panel diskusije biće postavljeno 20 štandova domaćih i inostranih vazduhoplovnih kompanija. Zahvaljujući Aedoromu Nikola Tesla domaća publika imaće priliku da vidi i dva trenutno najmodernija „body-scannera“:

Od ove godine SEAS je i izložbena manifestacija

Panel nad panelima…

U moru interesantnih panela i prezentacija (ažuriranu agendu pogledajte na SEAS sajtu) jedan od najuzbudljivijih svakako će biti „Spectacular aircraft made in Serbia“.

Na ovom panelu govoriće osnivač i vlasnik fabrike aviona Aero East Milorad „Mago“ Matić, osnivač i direktor kompanije Composite Technology Team Petar Matunović i predstavnik kompanije EDePro.

Petar Matunović iz CTT-a će na samitu prvi put javnosti predstaviti svoj najambiciozniji projekat do sada – pseudo-satelit nazvan „Pupin“. Reč je o letelici koja će leteti na visinama od preko 20 kilometara a biće pogonjena elektromotorom za čiji će rad energiju prikupljati foto-električne ćelije:

– Na samitu ćemo prvi put prikazati naš novi projekat, preciznije segment krila koji spada u tzv. „extreme light structures“. To je segment od dva metra koji ima samo 600 grama mase. Posetioce će moći da ga uhvate i osete koliko je lagan. Letelica će imati ekstremno trajanje leta od po nekoliko meseci.

Jedna od SEAS premijera – Pupin

Osnovna namena Pupina biće usko regionalno pokrivanje teritorije radio signalom, signalom mobilne telefonije, internetom, HDTV-om. Osmatranja u naučne svrhe, sondiranje atmosfere, špijunske i bezbednosne misije, rana upozoravanja, praćenja u slucaju nezgoda i elementarnih nepogoda. Nazvali smo je Pupin po čoveku čija je inovacija omogućila prenos telegrafa na velike daljine. Trenutno smo jedna od pet kompanija na planeti koja se upušta u ovakav razvoj. Tri su prikazale svoje letelice do sada – među poznatijim kompanijama to su Facebook, Google i Airbus. – rekao je za Tango Six Petar Matunović i naglasio da je projekat u fazi potrage za investitorima, da se nada pomoći države ali pre svega privatnom kapitalu.

Drugi panelista biće dobro poznati vazduhoplovni industrijalac iz Kraljeva koji je pre nekoliko meseci svoju fabriku ultra-lakih aviona preselio u Jagodinu. Pored njegove uvek interesantne preduzetničke priče čućemo ekskluzivno i više detalja o njegovom najnovijem poduhvatu – izvozu prvih aviona u Ameriku:

– Izvezli smo prva dva aviona u Ameriku pre nekoliko nedelja i to je samo početak. U planu je izvoz oko 50 letelica sa „full glass“ kokpitom. Od 10.-15. aprila Aero East će prvi put izlagati u Lakelandu na poznatom „Sun ‘n’ Fun“ sajmu koji je, kad pričamo o LSA kategoriji, možda i popularniji od Oskosha. – kaže Matić.

Prvi izvoz novog srpskog GA proizvoda u Ameriku nakon više decenija / Foto: Aero East

Ovaj impozantan triling proizvođača letelica iz Srbije otvoriće predstavnik kompanije EDePro koji će predstaviti evoluciju projekta borbene bespilotne letelice Stršljen koju je Tango Six pratio od njenog nastanka.

Na SEAS-u iz prve ruke o detaljima redizajniranog Stršljena / Foto: Ministarstvo odbrane

Ukoliko još niste, registrujte se za drugo izdanje SEAS-a na ovom linku – www.seas.rs

Vidimo se na samitu!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Н

Сјајне вести! Свака част за CTT , Aero East и Edepro.

Надам се да ћете обезбедити и снимке за YouTube/стреам преко Facebook-а, за све нас верне фанове. :-D

Поздрав

Odgovori
ma

Ništa dok ne pošalju stojadina u swemir.

Odgovori
ni

Aero East svaka cast!

Odgovori
Mi

Lepa vest, iskreno se nadam T6 ce ispratiti video materijalom najinteresantnije stvari sa samita kako taj dogadjaj nece ostati nezapazeno posto se radi o zanimljivim inovacijama.

– High Altitude Pseudo-Satellites (HAPS) program sa Pupinom je vrlo zanimljiva kategorija.

Airbus radi trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=LKdZZREgwOI

Kinezi rade trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=HUkKW9ehQk8

Boeing radi trenutno na
https://www.youtube.com/watch?v=5Evuxtg927Y

– Sto se tice Strsljena malo me cudi sto EDePro vise razvija motor nego sto obraca paznju na mogucnosti nano tehnologija.Posto tu postoji dosta tehnoloskih inovacija koja menjaju takticku namenu UAV.Noseca platforma moze biti spora, dok nano UAV ustvari vrse upad, pokusavaju destabilizovati “dobro branjenu zonu“ n.p.r.

https://www.youtube.com/watch?v=t8O_ydUkfSc

Odgovori
An

Ne razumem se bas, pa da pitam, ima li to neke veze sa SWARM-om?

Mi

Andrej

Ni ja ne razumem, ali siguran sam – rebus se nece resiti sam od sebe.

Kr

nisam neki genijalac. Ali ako je na 10.000 m temperatura -60. Za pretpostaviti je da je na 20.000 m još niža. Ako sam dobro shvatio pseudo satelit se kreće svojim pogonom. Odnosno ne koristi gravitaciju i brzinu da ostane na putanji. Kako se išta može rotirati a da ne zamrzne na takvoj temperaturi?

Odgovori
et

nije problem što nisi genijalac
problem je što si lijen koristiti http://www.google.com

Mi

Zavisi od materijala od kojih je izradjena letelica, izolacionih materijala, vrste tecnog derivata, …..

Korisna povrsna objasnjenja mozete pogledati
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-91462016000300249

A neke detalje oko iskustava i planu razvoja u takvom okruzenju mozete pogledati
http://www.unoosa.org/documents/pdf/copuos/stsc/2017/tech-47E.pdf

BB

možda je odgovor na tvoje pitanje: nema vlage pa nema šta zamrznuti. Problem je kada su temperature takve da se tečne kapljice pretvaraju u led, ako nema tečnih kapljca nema ni zamrzavanja.
Toliko od amatera, možda će stručniji krugovi znati bolji odgovor.

Ko

Tako sto je podmazano, i tako sto se vodi racuna da ne dodje do spoja na kome kondenzacija moze da se pretvori u led.

Kr

Eto i mig, hvala. Budući da sam lijen lakše mi je da mi netko pošalje link.

BB

Volio bih saznati malo više o AeroEast, da li se preselio već u Jagodinu? Da li se iskoprcao iz finansijskih problema? Dobio nekog novog partnera? Prije koju godinu je najavljivao četverosjed (plastika a ne metal), pa me interesuje da li je taj projekat zaživio ili dokle je stigao…

Web stranica im je totalno zastarjela…

Odgovori
Љ

Свака вам част. Боље раде приватне високо технолошке фирме него војни заводи. ИМПРЕСИВАН РАЗВОЈ СРПСКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА. Имала је Србија и пре првог и другог светског рата јаку авио индустрију , ВРАЋАМО СЕ ГДЕ НА ЈЕ И БИЛО МЕСТО. ЖИВЕЛИ И С́АМО НАПРЕД.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj