BEG airport status
LYBE 1205:00 Z 270°07KT 9999 FEW030 01/00 Q1018 NOSIG=
Helikopterska jedinica MUP-a Srbije planira nabavku tri Super Pume Uskoro na Surčinu? Gruzijski H215 odnosno AS-332L1

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije planira nabavku tri Super Pume

Pukovnik policije, pilot helikoptera i komandant Helikopterske jedinice MUP-a Srbije Vladan Kosić od 1. avgusta nalazi se zvanično u penziji. Tema nabavke novih transportnih helikoptera za policijsku eskadrilu našla se u intervjuu koji su Novosti uradile sa pukovnikom povodom njegovog penzionisanja.

Tom prilikom Kosić je izjavio da MUP planira nabavku dodatnih Erbasovih helikoptera, ovoga puta Super Pume:

„Kosić otkriva da je njegov poslednji zadatak bio da poseti Gruziju i pregleda helikoptere „superpuma“ koje prodaje ta zemlja. Kupio ih je Sakašvili 2015. i dosad nisu korišćeni. U želji da zaborave Sakašvilija, Gruzini ih prodaju. Ekskomandant otkriva da je u minuli ponedeljak, dan pre penzije, podneo izveštaj kojim se pruža još jedna mogućnost osavremenjivanja flote. Ideja mu je da, u saradnji sa „Erbasom“, napravi aranžman kojim bi postojeće 41 godinu stare „belove 212″ zamenili za ove savremene ptice. Za vrlo malo novca i za stare helikoptere možemo da dobijemo nove transportne mašine za naredne decenije. Veruje da će se ovaj plan dopasti ministu Stefanoviću.“ – stoji u intervjuu Novostima.

Poslednja misija pukovnika Kosića biće nabavka dodatnih Erbas helikoptera / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Da će doći do zamene Belova 212 Erbasovima prvi je zvanično u aprilu ove godine najavio ministar policije. Predsednik države potvrdio je prošle nedelje da MUP „možda“ na račun vojske dobija još jedan H145M a kako Tango Six saznaje iz više izvora MUP zapravo cilja nabavku 3 srednje-transportna helikoptera H215 Super Puma. Još nije poznato koliko će novih a koliko polovnih letelica biti u sledećoj MUP-ovoj nabavci.

Kako sada stvari stoje, Gruzija ima idealni polovni primerak. Nekad ih je imala dva, sada samo jednu letelicu ovog tipa.

Za potrebe svog Ministarstva odbrane 2010. godine ova zemlja je od Francuske za oko 30 miliona evra naručila dva srednje-transportna višenamenska helikoptera AS-332L1 ‘’Super Puma’’ i to pre svega za zadatke traganja i spasavanja kao i pružanje pomoći prilikom elementarnih nepogoda. Oba helikoptera proizvedena su 2012. godine kada su i isporučeni, jedan helikopter je bio stacioniran u Tbilisiju a drugi na zapadu zemlje.

Međutim, već septembra 2013. ovo ministarstvo je, usled nemogućnosti njihovog korišćenja i održavanja, ove letelice stavilo na prodaju čemu se usprotivio tadašnji predsednik Gruzije Mihail Sakašvili koji je i sam koristio jedan primerak sa opcijom rekonfigurisanja u varijantu za VIP prevoz.

Helikopteri ipak nisu prodati, jedno vreme nisu leteli a zatim su predati Graničnoj policiji Gruzije koja ih je nakon par godina takođe ponudila na prodaju. Helikopteri su redovno servisirani u Rumuniji i imaju izuzetno mali nalet. Jedan od njih (helikopter registracije GBP 10020, fabričkog broja 2820) imao je udes 12. jula ove godine kada je prilikom prinudnog sletanja u regionu Telavi pet članova posade povređeno a helikopter je usled teških oštećenja otpisan.

Gruzijska Granična policija danas koristi francuske lake višenamenske helikoptere AS-350 ‘’Ecureuil’’ kao i ruske srednje transportne Mi-8MTV-1. Oni uglavnom služe za patroliranje blizu granične zone kao i iznad akvatorije, potom za traganje i spasavanje, vazdušno osmatranje i pomoć stanovništvu u slučaju nesreća i prirodnih katastrofa.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Koje bacanje para…

Odgovori
V

Rezime:
Uz H145 i H 215 bićete top!!!
Svaka čast!
Još ako ostane i SK 76,znam da negoduje te ali …..
Svaka čast momci,prva ste liga!!!!

Odgovori
N

Slažem se u potpunosti

А

Зашто је толико шарена флота? Зато што је смислено одржавање за сека персе.

Odgovori
A

Jel ima ovde neko od profesionalnih pilota da daje strucne komentare ili vi maketari mislite da je avion – mig a helikopter-mil?????

Odgovori
K

Od svih američkih, europskih i ruskih avio proizvoda, odabrali ste onu koja nudi najmanje za najviše para – onu europsku.
Zašto ne ka62?

Odgovori
B

Zapravo ne, AS-332 je cenovno u istom ranku kao Mi-17 kao i tehnicki. Stim da Mi-17 nema EASA sertificat

V

A zašto ne tai fighter!?
Pa ka 62 postoji u jednom prototipu i od sertifikacije ima samo sertifikat za motor a kada će krenuti u proizvodnju…..pa treba da se još sačeka!Ali ok,za tebe može i Džon Dir da se kupi!

N

Npr. zato što su novi tipovi vazduhoplova noćna mora za tehniku i budžet jer dok ne prođu „dečije bolesti“ redovno izlaze AD note i SB po kojima moraš da menjaš razne delove o svom trošku, plus puma ima veću resursnu listu. I, naravno nosivost je manja

l

kasatka je manji helikopter od h-215, a kuguar je uz starije sestre pumu i super pumu najprodavaniji helikopter na svetu

l

AW139 kakve nabavlja Hrvatska je vrh za policiju.

Odgovori
T

Nema šta da se kaže,video jednom uzivo. Jači utisak je ostavio taj jedan jednom viđen nego mi -8 ,50 puta.

P

Sta ce im SuperPuma? Ako im zatreba velik helikopter, uvek mogu da angazuju vojni Mi-17.
Mozda je bolje preusmeriti sve H145M u Policiju i zavrsiti obnovu njihove flote. A za Vojsku jos po koji Mi-17 i Mi-35 i da smo zdravo.

Odgovori
d

Puderac, Srpsko RV ima 3 Mi-17 I 3 Mi-8. To nije dovoljno da podrava policiju.

A

Pumne su dobre.

Odgovori
G

To da stvarno valja, kupili bi Rumuni već odavno.

Odgovori
I

Ukoliko Pume menjaju AB212 a H145M menja AB206 onda pored toga sto imamo nove letelice umesto starih,broj tipova ostaje isti,s tim sto imamo jednog proizvodjaca manje (1 iz sikorskog i 3 eurocoptera).

Odgovori
M

Iz teksta mozemo izvuci zakljucak da ovi polovni helikopteri(2012 god) su jako teski i zahtevni za odrzavanje i jako skupi! Naravno da bi sa ekonoske tacke gledista bilo bolje da dokupe jos H-145 ili da se razmislja uzeti MI-17 B5.Cak i najveci kriticari Ruske tehnike slazu se da je jedan od boljih helikoptera.(uraditi kao sto su isporuceni za Indiske snage „glass cockpit“)

Odgovori
V

Mi 17 se ne mogu kupiti za MUP posto ,stručnjaci,već znate da nema EASA sertifikat i samim tim ne može biti u floti HJ.

Z

Zasto se ne mogu kupiti za policiju? Poljska i rumunska policija ih koriste kao i turska zandarmerija.

m

Lepa vest.
Samo nadam se da cemo kojeg da dokupimo i za ratno vazduhoplovstvo da nadopune Mi17 kojih nema puno

Odgovori
M

Ajme ovi vasi kolekcioniraju helikoptere ko šeici aute!! Koliko jos vrsta planirate i to sve 2 do 5 komada??? Jos malo na vasim aeromitinzima nece biti potrebno gostovanje stranih zrakoplovstva! Sve ce se moci vidjeti kod vas!
Dajte nagovorite ih jos da uzmu 3 ka52, 3 nh90, 2 mil26, 1ch47 itd.
Ili to u tisini saptom i vi prelazite na zapadnu tehnologiju prije ulaska u NATO😉

Odgovori
D

Znači baš vöada cinizam među HR komentatorima na ovom članku.
Ako uzmemo u obzir da će se SUPERPUME koristiti u Civilnoj ustanovi što MUP i jeste ništa se ne menja u nabavci za VS. Flota MUP se unificira na neki način a kao budući član EU će mo imati interoperatibilnost sa okolnim Državama tj.
Sa EU u celini….. i kad to
Vidim nije mi jasno o kakvih 5 različitih modela vi ovde pišete. Ili to ljubomora iz vas isikava !!????

M

Sjajna vest! Ako se još realizuje u narednih godinu dana, utoliko bolje. Ta šarenolika flota će biti komplikovana za održavanje, ali makar se radi na unifikaciji da svi helikopteri budu Airbus mašine.

Odgovori
T

Odlicna vest.
Sta god pisali i mislili Srbija je ovih godina zemlja koja ulaze u vojsku i policiju kao nikada u istoriji.

Odgovori
m

И да, још једна ствар. Да ли се разматра могућност да бар један B212 заврши у музеју? YU-HCA има веома занимљиву историју и његова „животна“ прича би требало да буде сачувана.
Наравно, није питање за Т6, али надам се да неко размишља о томе.

Odgovori
m

Који примерци Bell-ова 212 су стари 41 годину? YU-HCA/D/E су стари 38 до 39 година.
Лично ме погађа ово додавање година јер сам вршњак са тим машинама. :)

Odgovori
l

A joj al ce biti sarenisa za odrzavanje i nabavku rezervnih delova na stolovima i papirima za hitne nabavke.
U svakom slucaju helikopteri su neophodni, sto zbog potrebe policije ili vojske, sto zbog potrebe za nedaj boze poplava, pozara i spasavanja zivota kada je transport jednio njima moguc.

Odgovori
N

Što šareniša? Rešiće se Bell-ova i preći kompletno na Airbus. Najbolje moguće rešenje i za održavanje i za nabavku delova.

B

A možda kupe i onu olupinu, ima na njoj rezervnih dijelova…

d

Ne znam zašto, ali mislim da je to previše različitih tipova helikoptera za Srbiju. Ukupno gledano vojsku i policiju.

Odgovori
V

Danas je još raznovrsnija flota :
Bell 206, Sa 341/342,AB 212 i Sikorsky S76B.
Modernizacija i podrazumeva unificiranje flote pa u budućnosti se i planira da to budu H 145 i H 215!
Helikopteri Mup-a su u civilnom registru i poseduju EASA sertifikat te iz tog razloga i ne mogu da koriste helikoptere iz familije Mil,Mi 17 ne poseduje EASA sertifikat!
A za naznake o novim helikopterima ništa do BRAVO momci!!!!

i

Za policiju nikada nije bitno da ima neku unificirano flotu,mada ima neke prednosti . Isto tako je bitno da koliko toliko da je oprema prilagodjena zadatku, glupo je slati Mi-8 da prebaci jednog bolesnika sa tacke a na tacku b.

A

Apsolutno se slazem. Generalno situacija podseca na onu iz 1914. kad je u upotrebi bilo pusaka 6 razlicitih kalibara, a sve iste namene. Na poslednjoj vezbi KV smo videli m21 .223rem, m70 7.62×39, m76 8×57, strele 12.7 uskoro i m07 7.62x54r i m17 6.5mm Grendel….cemu? Kao da smo Indusi. 63. padobranski 4 razlicite jurisne puske u inventaru, sve iste namene?
Uskoro sa helikopterima Gazele, MI-17, H145, Mi-35, i sad jos treba H215??? Mi17/35 koriste iste motore pa je logistika olaksana dosta, H145 je potpuno nova klasa za vojsku i daje nove mogucnosti, potreban je, ali cemu h215? Moze da obavlja zadatke koje Mi-17 ne moze? Ne bih se slozio. Nadam se da nece uci u tu budalastinu i uloziti novce u obuku novih, doobuku postojecih pilota i naoruzanje za postojece i predstojece masine.

l

@dembelan Normalno da je previše, ali zbog politike niko ne pita zdrav razum i logiku..

J

Nije tacno Puma i h145 su od istog proizvodjaca, nase Gazele pripadaju istoj porodici helikoptera, doduse dodju im kao daleki predak :) Ostaju Milovi, ako kupimo mi35 a taj dan cu stvarno da slavim, njegovo odrzavanje je vrlo slicno mi17. Tacnije ne postoji transportni i borbeni hel cije je odrzavanje toliko slicno kao mi17/35.
Kao laki transportni imamo Gazelu, ako se bude menjala logicno je da bude h125 zato je kupovina h145 vise nego logicna, Rusi tu nemaju ekvivalenta. Ansat je diskutabilan, mi34 je nazalost ostao na prototipu. Pume se uklapaju u pricu mi17 je nezamenljiv bogotovo za vojsku, mi35 je najlogicnije resenje za borbeni. Sada mi mozemo da bacimo oko i da vidimo sta nude Italijani, Kinezi pogotovo njihov borbeni wz10, ali dobro, mislim da ovo sto se radi ima neki niz.
Ja licno nisam neki ljubitelj Super Pume, Mi 17 je uvek moj favorit, ali se radujem svakoj nabavci. Svaki dan kada nesto doleti ili dodje u redove VS ili MUP-a treba da se slavi, nismo mi u situaciji da mnogo izvoljevamo.

B

@AL-41F1
Naoruzanje koje si naveo je razlicitih namena M70, M17, M21 su jurisne puske a strela je antimaterijalni snajper a M07 je snajper. Za specijalne snage nije neobicno da koriste vise tipova naoruzanja iste namene u manjim kolicinama. AS-332L1 super puma ide za policiju ne vojsku
@Joca
H215 (novi naziv za super pumu) i H145 proizvodi airbus grupa
Super Puma i Mi-17 su doslovno istih karakteristika a od skoro su i cenovno jednaki stim da Mi-17 nema EASA sertificat

Za sve koji kazu da ovime samo diverzifikujemo potrebu logistike znajte da H215 menja AB-212 a H145 Bell 202

A

@Brad DMR(M76), mitraljez i snajper(m07) treba da budu istog kalibra zbog logistike, izaberi koji ti se svidja 8×57, 7.62x54r, 308win, 6.5 Creedmore itd. jer je nelogicno, hocu reci glupo, koristiti razlicite, a iste su namene. Jurisna puska treba da postoji u jednom kalibru i najidealnije jedan tip zbog logistike, odrzavanja i lakse proizovdnje! I sve te „razlicite“ namene se u ozbiljnim vojskama se svedu na 2 kalibra +12.7, dok je kod nas i 12.7 u dva tipa, recimo strela je 12.7×108(ruski 12.7) dok je teski mitraljez Browing 12.7×99(.50BMG). Jako, jako lose resenje pogotovo sto nije iznudjeno kao recimo 1912/14, nego smo sami tako uradili. Sto bi isto radili sa helikopterima? Laki(gazela), srednji(H145), teski(Mi-17), sta ce nam 2 vrste „teskog“??? Bacanje para i vremena. Bolje dokupiti jos H145 za policiju, a ako se bas nadje potreba za vecom letelicom, tu je vojska i Mi-17, resem problem. Super Puma bukvalno nema smisla u ovom trenutku

B

To sto smo videli kao sto znamo je pokazna vezba nase namenske sto se nadam da su platili jer nasa vojska tesko da je kupila ista od vidjenog sem naravno davno uvedenih tipova. Tesko da vojska ima sta da deli pa i da su umesto puma uzeli jos 3 mila. Sem toga trenutno postoji svetski trend militarizacije policije pa ni ovo nemora da nas cudi. Mozda su dobili i povoljnu ponudu (o cemu imamo informacije u tekstu). Medjunarodna javnost bi ipak malo blaze reagovala kad bi koristili ovu kripto vojsku negoli pravi vojsku u slucaju problema na jugu srbije ili sandzaku. Isto H215 ima EASA sertificat mada ne vidim problem u tome sto policije drugih drzava koriste Mi-17 u policiji. Mozda budemo i radili neke delove za rumune u okviru saradnje sa airbusom tako da je ovo mozda i bolje za logistiku

s

Vec par godina tvrdim da je izbor H215 bolji od Mi17,posebno ako se uzme u obzir da Rumunija trazi kooperante iz drzava koje bi i kupile H215. Rumunija je u nemilosti Airbusa poslednjih meseci jer nema narudzbina koje bi opravdale prevacivanje proizvodnje,tako da bi prelazak Srbije na H215 mogao sa ide u paketu sa povoljnijem odrzavanjem i nekom kooperacijom sa Rumunijom i mozda dalje nabavke.
Vojska Srbije je jos pre par godina postavila minimum zahteva za „ekspeditivne“ helikopterske snage: 6-8 Mi17 ili H215, 8-10 Aw139 ili H145 i 15-20 Sa342 (modernizovani),pri cemu bi svi bili naoruzani.
Radi se na tome da se postojeci helikopteri MUPa prodaju drugim kupcima i da budu ucesce za nabavku H215. Na isti nacin mogu i Mi17 da se prodaju nakon izbacivanja iz upotrebe Mi8 ako pregovori sa Rusijom ne uspeju (a nisu laki). Podsecam i da su hangari za helikoptere radjeni sa H215 kao kriticnim, dok se i za PASARS gledaju rakete iz Evrope…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Itekako bi premijer trebao odlučivati u dogovoru sa ministarstvom jer to je posao vlade svake normalne države. U Srbiji je Ana Brnabić samo marioneta , sva vlast je u rukama jednog čovjeka...... e moj Banja....nemoj nam ništa više otkrivati. Inače u Srbiji se ovakove stvari rade tako da ode AV i dogovori isporuku i to…

11. Dec 2018.Pogledaj

Jovan Munitlak na: Nabavka Super Puma za Helikoptersku jedinicu MUP-a, da li se u budžetu za 2019. krije potvrda?

@Lajavi Ne sporim što tvrdiš.Kad sam naveo časnu instituciju vodio sam se iskustvom od ranije . Znamo da je 1997 ili 8, nisam siguran , usred embarga policija dobila MI 24 , vojska još o njima samo sanja. Policija tih godina nabavlja NOVE hamere u ( civilnoj varijanti , koju su adaptirali naknadno - razlog…

11. Dec 2018.Pogledaj

kiza na: [VIDEO REPORTAŽA] Kako izgledaju novi skeneri za telo na Aerodromu Nikola Tesla

skeniraju za "samo" 3 sekunde? pa klasični metal detektori oduzimaju 0 sekundi, tj. reaguju dok čovek prolazi kroz njih...

11. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend