Nekoliko specijalizovanih vojnih internet portala prenelo je u prethodnih nekoliko dana informaciju o tome da će Nigerija postati sledeći, drugi inostrani korisnik kinesko-pakistanskog višenamenskog borbenog aviona FC-1 ‘’Xiaolong’’/JF-17 ‘’Thunder’’.
Dokument nigerijskog budžeta za 2018. godinu potvrđuje da je nabavku ovih aviona izdvojeno 36 miliona dolara kao deo finansijskih sredstava kojima će se platiti prva tri JF-17. Ovaj novac će takođe pokriti troškove potrebne opreme za opsluživanje aviona kao i rezervne delove.
Još septembra 2016. u medijima je preneta vest da je Nigerija sa Pakistanom potpisala Memorandum o razumevanju za nabavku ovih aviona a u toj godini je ovu namenu bilo izdvojeno 13,9 miliona dolara. Sada je i zvanično potvrđeno da će se izvršiti realizacija ovog posla a Nigerija će postati prva država za koju je zvanično objavljeno da je kupac JF-17.
Prethodno je na Le Buržeu 2015. godine zvanićnik RV Pakistana izjavio da je potpisan ugovor sa jednom državom iz Azije ali nije rečeno o kojoj zemlji je reč. Međutim prošle godine su se na kineskim društvenim internet mrežama pojavile fotografije nekoliko aviona sa oznakama RV Mjanmara što je potvrda da je ova zemlja prvi inostrani korisnik Thunder-a.
U nigerijskom budžetu za ovu godinu su, osim za nabavku tri JF-17, izdvojena sredstva i za kupovinu dva italijanska višenamenska helikoptera AW109 kao i za remont dva školsko-borbena aviona Alpha Jet i jedan transportni C-130 ‘’Hercules’’. Nigerija u bliskoj budućnosti ima velike ambicije kada je u pitanju opremanje svojih oružanih snaga, posebno Ratnog vazduhoplovstva što će omogućiti da vojska na efikasniji način odgovori na bezbednosne izazove, pre svega u borbi protiv terorističke organizacije Boko Haram.
Vazduhoplovi se nabavljaju sa gotovo svih strana, iz Evrope i SAD, iz Rusije, Kine i Pakistana. Uglavnom se nabavljaju nove ali i polovne letelice. Poslednje veće isporuke obihvataju 12 ruskih desantno-jurišnih helikoptera Mi-35M, 10 pakistanskih školskih aviona Super Mushshak a SAD su odobrile moguću prodaju 12 brazilskih lakih borbenih aviona A-29 ‘’Super Tucano’’ koji se sklapaju u SAD.
Nabavkama tehnike za Vazduhoplovne snage i Ratnu mornaricu je u periodu od 2005. godine do danas posvećena velika pažnja. Iz SAD su nabavljeno 4 polovna školsko-borbena aviona Alpha Jet A kao i tri laka transporteta King Air 350 (deo kasnije dobio opremu za izviđanje), iz NR Kine 15 novih lovaca F-7NI i FT-7NI i bar pet borbenih bespilotnih letelica CH-3.
Iz Italije jedan polovan srednji transporter G222, dva nova patrolna aviona ATR42MP, 10 novih višenamenskih helikoptera A109E i LUH kao i tri AW139. Jedan novi izviđačko-patrolni avion DA42MPP stigao je iz Austrije a 9 bespilotnih letelica Aerostar iz Izraela.
Oko 16 polovnih desantno-jurišnih helikoptera Mi-24V i Mi-24P nabavljeno je iz Belorusije, Rusije i Ukrajine. Iz Rusije je naručeno i 12 srednjih trasnportnih helikoptera Mi-17V-5. U naoružanju su primećeni i polovni helikopteri koji su stigli iz za sada nepoznatih izvora, to su bar tri francuska višenamenska AS-365N ‘’Dauphin’’, tri EC135 kao i određen broj Gazela.
Markus 1463
Očigledno je da Nigerijci ozbiljno rade na unapređenju svojih oružanih snaga, samo minus je činjenica da su te snage previše „šarenolike“, isto kao i kineske. Sigurno će mehaničarima biti noćna mora da održavaju u isto vreme Gazele, Mi 17V-5, A109 E, AS 365N, EC 135, Mi 24V i 24P, Aw 109, Mi-35M itd. Noćna mora za održavanje bez sumnje…. O avionima i da ne pričamo.
Svaka čast g-dine Bankoviću na tekstu! Šta mislite o avionu JF 17?
Srdačan pozdrav
Živojin Banković
Као и сва кинеска техника и ЈФ-17 јесте за нас непознаница. Али ипак мислим да је однос цена-ефикасност веома добра. Пакистанци који дуго година користе Ф-16 су веома задовољни с ЈФ-17.
Ипак они то могу објављивати и у пропагандне сврхе као рекламу и при том немају избора за замену великог броја застарелих борбених авиона.
И НР Кина и Пакистан га сматрају одличном заменом за авионе МиГ-21 и Ф-7, Мираж 3 и 5 као и Ф-5. С тиме се могу сложити.
Strahinja
Slazem se da je ovo mozda logisticki nocna mora…
Mislim da ce sa ovim odnosom cene/kvaliteta JF-17 imati dobru izvoznu prespektivu, kada se pogleda da vecina zemalja Africkog i Azijskog kontinenta oslanja na F-5 i MiG-21(J-7). Kada se bolje pogleda trziste borbenh aviona malo je jednomotornih mlazih aviona koji su jeftini.
Takodje moram dodati da je kraj prethodne i pocetak ove godine bas zanimljiv sto se tice vojne avijacije: Prikazan je MQ-25, Katar je potpisao jos jedan ugovor za 24 Typhoon-a, AG-600 je obavio prvi let, prva eksadrila F-35B je rasporedjena na USS Wasp itd…
PS Odlican tekst
David
Spisak letilica za respekt!
Nigerijci bi ovom tehnikom pola Balkana potamanili :) . A gde smo miiiiiiii ?!
1000 milja kod Žil Verna.
:)
Dghh
Nigerija ima 200 000 000 ljudi.. skoro trecinu stanovnistva EU.. u africi zivot crnca ne vrijedi 1$ :)
gosti-domaci
Ovde bih se opet vratio na svoju teoriju da bismo mi sve svoje probleme resili sa dubokomodernizovanim j-7e!
Aleksa Radojičić
@ gosti-domaci
Koliko se sećam, J-7 se ne proizvodi već 3-4 godine. Poslednji primerci su proizvedeni za Bangladeš.
Živojin Banković
Da tako je, jedino da dobijemo donaciju polovnih J-7E ili G ili H od NR Kine. :)
Milos
@Živojin Banković
I ja mislim da bi bilo dobro da imamo J-7.
Da li postoji mogucnost da nam NR Kina donira npr. 24 komada?
I da li postoji mogucnost da modernizujemo te avione do 3++ ili cak 4. generacije???
zamalo letac
jos bolje da kupimo polovne spitfajere, ili sejbrove
Milos
Imenjace- da parafraziram tvoje pitanje- da li bi policija resila pitanje voznog parka ako nam Nemacka donira 100kom Golfova 2?!
Ja nemam brata kao ON!
@Milos
Pa znas sta, uzimajuci u obzir cinjenicu da je auto kuca Cacak nasilno oteta od strane njegovog Brat(A), kako bi policiji prodali Skode a sebi stavili pare u dzep, verujem da bi Golf2 iz ozbiljne nemacke donacije bilo bolje resenje! Da ne pominjem cinjenicu da je pored prodaje za bog te pita koliko para po komadu, obezbedjeno i „obavezano“ odrzavanje i servis!
gosti-domaci
J-7e, duplo delta krilo, aerodinamicki najsavrsenija varijanta MiGa 21. Pa i da se kupi 50 polovnih, ako nema novih, nista ne fali. Deset bi imali da cerupamo kad nam zafali delova, a sa preostalih 40 bi terorisali sve od Italije do Grcke. To da nam bude jedini tip u naoruzanju. Bili bi mirni 20 godina.
resurs
Sa ovolikom šarolikom tehnikom teško bi se izborila logistika neke daleko ekonomski i tehnološki jače države. Izgleda da je ovde logika dok ide ide, a kad ne ide u knal pored piste.
Boki
Gospodine Bankoviću
Znate li o kojem se „blok-u“ radi i koja je cijena aviona po komadu?
13.9+36=49.9 za 3 komada?odnosno cca
17 000 000 po aparatu sa rezervom dijelovima?Mogu li nositi Ruske rakete i koji je radar integriran?
Tedy
Since you do not have a contact topic, a little off topic. Today, the romanian defence minister has signed the Piranha 5 contract with General Dynamics. This year, the first 6 Piranhas will be produce in Romania at UMB. In 2018, 36 Piranhas will be delivered. The contract is signed for 227 Piranha 5 vbl at a price of 895 mil Eur. 197 of 227 Piranhas will be made in Ro. The turret will have a 30 mm gun.
Živojin Banković
Boki
U tekstu je navedeno da su te sume izdvojene samo kao deo sredstava za avione JF-17. Nismo videli ugovor.
Često se za JF-17 spominjala cena 20-25 miliona dolara ali samo za avion, bez logistike, obuke i naoružanja.
Mislim da se tu radi o Bloku 1 ili eventualno 2 ili nekom hibridu.
U principu smatram da se mogu integrisati i ruske rakete što bi naravn povećalo cenu a standardni radar je kineski KLJ-7.
Tedy
Hvala na informacijama ali mi smo vazduhoplovni portal.
Tedy
@Zivojin
I know. It was just for info.
By the way. Happy new year!
Zivojin Bankovic
Tedy
Hvala! Sve najbolje u Novoj godini!
Tedy
http://www.nasdaq.com/article/raytheon-rtn-wins-634m-deal-to-build-advanced-amraam-cm899005
Boki
Gospodine Bankoviću hvala na odgovoru.
Greška bi bila zavaravati se da Srbija može nabaviti takav aparat!Vezano za komentare o j7;nema ga smisla uvoditi u RV.Mislim da bi na njegovo mjesto trebao doći ftc2000!
Novi aparat nastao da zamjeni j7 i da bude trener za suvremene avione 4-te generacije.Aparat koji savremeno opremljen (oko 15 000 000) u svemu može parirati sadašnjoj(a vjerojatno i budućoj )verziji Mig 29 u RV Srbije.
zamalo letac
interesantan avion za sirotinjska RV, otprilike jednomotorni MiG-29, sa kineskim radarom i raketama, prilicno je jeftin, ali vreme jeftinih aviona je proslo, pogotovu sto se malo zna o PLA raketama uopste, nekako hibrid izmedju F-5, MiG-21 tj njegovih kineskih derivata.
ovo je pak vreme drugacijih aviona smrtonosno preciz-nih opremljenih raketama v-v dometa + 100km i satelitski navodjenih ubojnih sredstava, JDAM, JSOW, SDB, Popeye, njihovih ruskih pandana, ovaj avion podseca na stara dobra vremena, kada je sve zavisilo od pilota, manje od AWACS-a.
pakistansko RV sa JF-17 protiv indijskih Su-30, Rafala, samo da viknu Banzai i krenu na taran
FlyKu
Nije vrhunski,to je fakt.A rakete-citiram ,,The PL-12 (Chinese: 霹雳-12; pinyin: Pī Lì-12; literally: „Thunderbolt-12“) is an active radar-guided beyond-visual-range air-to-air missile developed by the People’s Republic of China. It is considered comparable to the American AIM-120 AMRAAM and the Russian R-77,,.
Znaci,ne treba ga ni potceniti.U ovoj kategoriji,oko 6,5 tona i 1900-2000 km/h je trebao biti i nas NA.
Nepoznanica-kakav bi bio u dogfajtu.
proxy1969
Imaji Pakistanci i Mirage III i 5 , F-16…….
Boki
Jf17 mi se čini kao ozbiljan avion!Aparat dobrih manevarskih sposobnosti,dovoljne nosivosti(kao dva Orla ili Mig29),JEDNOG motora,integriranih dalekometni raketa i V-V i V-Z(blok3 verzija)dobrog radara i u punom resursu od 3000 sati zmaja!TAKO KAŽU…cijena cca32 000 000
Ftc2000 sve isto osim nosivosti od 2000 kg(kao orao ili galeb)radar grifo s7
Cijena oko10 000 000
Koji su taktičko-tehnički zahtjevi RV Srbije za novi avion osim da on bude Mig29?(35)
Hoću reći,jf17 u dobro uvezanom sistemu PVO bi bio opasan protivnik isto kao i F16,Mig35,Gripen,EF…ali SISTEMU!pojedinačno svaki za sebe su komad gvožđa i ni jedan ne bi puno napravio.
Cijena …dva put jeftiniji od naj jeftinijeg zapadnjaka,remont kao na Mig29(ali duplo jeftinije)
To su „prednosti“ da li neko vidi tehničke ili taktičke nedostatke za službu u RV Srbije (pustimo politiku iz teme)?
Gomi
Avion je extra, bolji je od sve i jednog aviona koji je u sastavu oruzanih snaga Srbije, ali eto niko nece da pokrene pricu da se stvari menjaju na bolje.
Zeljko
Prijatelju,nepricaj uposti..
Joca
Po ceni mislim da se radi o bloku 1 mozda cak i polovmim iz rv Pakistana,posto oni uveliko uvode blok2 a razvija se valjda i blok 3. Koliko god da je ovaj avion nepoznanica i macka u dzaku,mislim da bi svaka zemlja koja nije u stanju da finansira nesto skuplje,trebala ozbiljno da razmisli o njemu.
Zivojin Bankovic
Ne, Pakistanci ne prodaju svoje avione jer su im neophodni posto imaju potrebe za najmanje 150 aviona, za sada su proizveli 100 i ide razvoj varijante Blok 3. Potencijalno bi mogli imati i 200 JF-17.
Joca
Zivojine da li ima nagovestaja da ce Kina uvesti ovaj avion u svoje rv. Mislim da je njegove neuvodjenje od strane Kine nazalost njegova najveca anti-reklama,pogotovo ako se zna da Kinezi koriste sve i svasta,cinimi se jos eksplatisu i svoje derivate miga21,ili su ih skoro povukli. Meni je na neki nacin sumljivo da nisu nekom prodali i j10 cisto da mu otvore trziste,pominjala se Argentina ali…ipak je taj avion dovoljno dugo u upotrebi a da ne dobije prvog ino korisnika,mozda cekaju da upotpunost zazivi j20.
Živojin Banković
За сада нема назнака да би ФЦ-1/ЈФ-17 могао бити уведен у РВ НР Кине. Тај авион је развијен пре свега за Пакистан и извоз. Зашто би га Кина уводила у наоружање када има Ј-10?
Аргентина је била заинтересована за ЈФ-17 али је наравно одустала.
Кинези и даље користе Ј-7 а мења га Ј-10.
ЈФ-17 има итекако потенцијала, видимо да је кренуло, прво Мјанмар, сада Нигерија. Мислим да ће бити још купаца.
Мислим да је Ј-10 тек пре пар година одобрен за извоз а први могући купац је Пакистан.
PeroZ
2013. godine tijekom China Air Showa, novinar magazina HV, Tomislav Mesarić odradio je razgovor sa zamjenikom programa razvoja aviona JF-17 brigadnim generalom PAF-a Khalidom Mahmoodom i snimio popratne fotografije. Razgovor sa tada iznesenim, zanimljivim i malo poznatim podacima od drugog čovjeka programa razvoja tog aviona možete pročitati u PDF izdanju tog magazina br. 420 od travnja 2013. godine, na str. 28. do 31.
https://hrvatski-vojnik.hr/pdfmagazin/hv_420.pdf
Gomi
Dobar tekst i lepo opisana prva serija JF-17. Za 4 godine su napravili jos 50 aviona u blok 2 seriji i predstavili novi dvosed sto pokazije veliku ozbiljnost u radu i saradnji izmedju Kine i Pakistana.
Vladimir Gajić Šabac
Poštovani gospodine Bankoviću šta bi Srbija dobila ako bi kupila kineske lovce npr JF-17 ILI ČENDU J-10?
Obrad
100% Sigurno nebo!!!
Nebo
J 10 c je po mom misljenju avioncina koja bez problema parira bilo kom zapadnom ili ruskom avionu. Cena je vise nego pristojna (oko 30 M USD) i njihova nabavka bi resila sve nase probleme. Jedino nisam siguran da li ih uopste prodaju.
Zivojin Bankovic
Mislim da su to solidni avioni a Srbija ce ionako verovatno imati eskadrilu lovaca koji ce sluziti za kontrolu vazdusnog prostora. Jedna eskadrila je u ratu nista.
PeroZ
Posljednji J-7, odnosno F-7BGI isporučeni su 2013. Bangladešu.
Nakon isporuke nekoliko komada (mislim 24) zračnim snagama kineske RM kao trenažnih aviona i nekoliko komada Sudanskom RZ završila je i proizvodnja JL-9, odnosno FTC-2000.
JF-17 se i dalje razvija pretežno pod pakistanskim nadzorom, a kineska verzija FC-1 nije zaživjela. Dakle ukoliko netko želi JF-17 treba kontaktirati Pakistance (PAC), a ne Kineze (CAC). I naravno još uvijek Ruse (RD-93), jer kineska zamjena/ekvivalent (WS-13) je još uvijek u razvoju.
Za razliku i od potpuno moderniziranog MiG-29, avion JF-17 je potpuno digitaliziran (FBW, FADEC, MIL-STD-1553/1760, …). I po izjavama i po tvrdnjama i po svim dosadašnjim primjerima i dokazima on je toliko jednostavan za letenje da za preobuku nije potreban tranzicijski dvosjed, nego je za to dovoljan samo Full Mission Simulator (slično kao kod Gripena).
Od osnovnog naoružanja posjeduje top GŠ-23L (isti kao na MiG-21bis i Orao).
Može koristiti kombinaciju zapadnog (AIM-9, Durandal, Mk. 8X i GBU-1X bombe) i kineskog naoružanja (PL-5, PL-9, SD-10, LS-6 LGB) i opreme (izvidnički, ECM, ciljnički podvjesnici).
Kao radar koristi se kineski KLJ-7, koji je prilagođena (manje dimenzije) verzija radara KLJ-10 iz aviona J-10. Za izvoz Pakistanci su eksperimentirati i sa francuskim Thales RDY-2/3 (Mirage 2000) kao i sa Leonardo (bivši Selex, odnosno Galileo Avionica) Griffo/Vixen radarima. Da je za izvoz to lako moguće napraviti i ugraditi dokaz su raniji primjeri izvoznih verzija J-7, odnosno F-7, koji su imali ugrađene talijanske Griffo radare i koristili su AIM-9 projektile. Uz to sada JF-17 koristi opremu, računala i suvremene sabirnice podataka po MIL-STD-1553 i 1760 standardima koji omogućuju brzu i laku nadogradnju, modernizaciju i prilagodbu. Uostalom PAC je od tvrtke Lockheed-Martin ovlaštena tvrtka za održavanje i radove na 3. (Depot) razini, na avionima tip F-16 za PAF i po potrebi država saveznika u tom dijelu svijeta, tako da su i na njima oni stekli dosta iskustva, što im je i sami priznaju i tvrde pomoglo u razvoju procedura održavanja JF-17 koji je po njima još jednostavniji (i naravno jeftiniji) za održavanje od F-16.
Dakle iz samo ovih osnovnih podataka vidljivo je da bi za Srbiju kao vojno neutralnu državu Pakistanski PAC JF-17, opremljen ruskim RD-93 motorom (18 JF-17 je kao 9 MIG-29 samo što se tiče motora) i opremljen kombinacijom zapadne (francuska, italija, izrael) i istočne (rusija, kina) opreme i naoružanja bio relativno jeftino i napredno rješenje za slijedećih 30 godina (do 2050. godine).
U odnosu na MiG-29 omogućio bi daleko veći broj aviona, jednostavnije i lakše uvođenje (nepotrebni tranzicijski dvosjedi), jeftiniju obuku (simulatori, više aviona, manje, jednostavnije, lakše i brže održavanje, a iz svega toga proizlazi veća raspoloživost i samim time više sati naleta za pilote).
Srbija bi mogla iznos nabave aviona financijski kompenzirati ili barem umanjiti sa Pakistanom opremom koju oni žele ili su nekada željeli nabaviti, poput NORA, Lazara, M-84, …
Zorko
Slazem se sa vama. Ovaj avion je solidan, jeftin I ima dobro naoruzanje. Uz dobar radar bi bio bolji od MIG-29 koji sada Srbija ima. Treba porazmisliti o nabaci ovog aviona. Jeftinije odzavanje znaci da ostaje vise novca za moderno naoruzanje I opremu. Mislim da je to u sustini najvaznije za Srbiju, jeftina nabavka I jeftinije odrzavanje, uz zadovoljavajuci kvalitet I visenamenski tip letelice. Ukoliko ne ovaj avion, onda J-10B bi takodje bio dobar izbor u narednih 30 do 40 godina eksploatacije. Rusi ne nude jednomotorce vec samo skuplje za odrzavanje dvomotorce, sto se u sustini ne isplati zemljama u razvoju kao sto je Srbija, gde treba gledati da se sto vise ustedi a da se pritom ostvari neki tehnoloski skok.
B
Nama bi dobro dosao J-11 kao glavni lovac, JL-9 kao trenazni i J-10 kao visenamenski, prvenstveno za dejstvo po zemaljskim ciljevima. Eventualno i neki modernizovani j-7 u rezervi…
Dejan
Mislim da Srbija treba da ozbiljno razmislja o nabavci aviona J-10.
Vukašin Obr
Ovaj tip aviona bi za nas dugorocno bio super resenje pod uslovom da se stvarno uzme bar 3 eskadrile i mirni smo bar 30 godina!
Stefan
Do sada sam naisao na pozitivne kritike za ovaj avion, mozda ne bi bilo lose da nasi nabave blok 2 ili da ucestvuju u razvoju blok 3 varijante, mada mi odavno nemamo sta da ponudimo :-(
Markus 1463
Evo jedne odlične analize aviona Jf 17 na linku
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/10/23/jf-17-thunder-fighter-or-cac-fc-1-xiaolong-jets/
Posebno je interesantan deo gde je preneta vest da je tokom neke vežbe Kineza sa Pakistancima jedan kineski lovac J 11 (derivat izveden od Su 27) pobedio u bliskoj manevarskoj borbi tzv dogfight-u 2 pakistanska JF 17! Naravno uvek su obuka, motivisanost presudni, ali baš 2:1 i da dobiješ vazdušnu borbu zvuči nestvarno.
Sa navedenom cenom od 30.-35.000.000 $ po avionu za Block II, i nije tako jeftin. Sad pitanje je koliko košta simulator, koliko su rakete, logistika i sl. Ako je tačan podatak da je dovoljna obuka na full flight simulatoru i da je izuzetno jednostavan avion za upravljanje, to su sve izuzetne prednosti, jeftiniji jeste ali def nije sam avion jeftin. A pored J 10, Kinezima stvarno ne treba Jf 17.
Живојин Банковић
Који савремени борбени авион имате за 30-35 милиона долара?
Можда је Пакистанцима довољан симулатор за обуку али су ипак направили двосед.
mile
umesto duboke modernizacije migova 29 starih 30 godina bilo bi isplativije kupiti 6 novih ftc 2000 za obuku i za početak bar jednu eskadrilu novije verzije j7 (ako bi smo dobili donaciju bilo bi super) pa ih dovesti na standard j7bgi koje je nabavio bangladeš. a kasnije kad bude više novca u budzetu opredeliti se za mig 35 ili j10
Markus 1463
Dobro pitanje Živojine, stvarno nema savremenog borbenog aviona za navedeni iznos od 30-35 miliona dolara. Cene su otišle previše, tako da vazduhoplovstva koja su ranije imala preko 200 borbenih aviona, sada imaju problem da skrpe 2 eskadrile.
Boris Sljukic
Lepo izgleda produkt nase saradnje sa Rumunima (YUROM) IAR 95. Posle toliko godina je konacno nase cedo poletelo. IAR-93 ili kako ga mi zovemo J22 Orao je iskoriscen kao leteca platforma za testiranje krila, repa i stajnog trapa za IAR 95. Kako bi se inace objasnila krila i rep koji mogu da izdrze 2M na podzvucnom avionu.