BEG airport status
Burže 2015: JF-17 „Thunder“ munjevito do narudžbine JF-17 izložen je na ovogodišnjem Buržeu sa kompletnom gamom raspoloživog naoružanja. Foto: Petar Vojinović

Burže 2015: JF-17 „Thunder“ munjevito do narudžbine

Juče je na Buržeu saopšteno da je kinesko-pakistanski višenamenski borbeni avion JF-17 ‘’Thunder’’ prodat prvom inostranom kupcu. Oficir pakistanskih vazduhoplovnih snaga koji je zadužen za prodaju i marketing rekao je da je potpisan ugovor sa jednom azijskom državom, ali na zahtev kupca nije saopšteno o kojoj zemlji je reč. Takođe, nije rečeno ni koliko aviona je prodato, ali jeste da će isporuke aviona krenuti 2017. godine.

Avion JF-17 će na ovogodišnjem Le Buržeu imati premijeru u letačkom delu aeromitinga, a pakistansko RV je došlo sa tri svoja aviona. Jedan će biti na statičkoj izložbi, jedan će leteti, a jedan će služiti kao rezerva. Ekipa koja ima zadatak da što bolje promoviše ovaj avion broji gotovo 80 ljudi što dovoljno govori koliko je ozbiljno shvaćena prilika za marketing JF-17.

Program razvoja JF-17 (kineska oznaka FC-1) započinje juna 1999. godina kada su Kina i Pakistan potpisale ugovor o razvoju i proizvodnji aviona FC-1 sa učešćem u odnosu 50:50, gde bi kineska kompanija Chengdu bila zadužena za konstrukciju i ispitivanje aviona, a pakistanska PAF Kamra za proizvodnju, održavanje i modifikacije. Pakistanske vazduhoplovne snage su u tom periodu iskazale potrebu za 200-250 aviona FC-1 za zamenu flote aviona F-6, F-7, A-5 i Miraž-III/5.

Konstrukcija prvog prototipa započeta je septembra 2002. godine, a maketa u razmeri 1 :1 prikazana je na izložbi Airshow China novembra iste godine. Prvi prototip sa oznakom PT-01 prikazan je maja 2003. godine, a prvi let izvršen je 25 avgusta 2003. Usled nemogućnosti nabavke zapadne opreme, a i da bi se smanjili troškovi razvoja odlučeno je da se na FC-1 izvrši transfer tehnologije sa kineskog borbenog aviona Chengdu J-10, pa se smatra da je na razvoj aviona FC-1/JF-17 potrošeno svega oko 500 miliona dolara.

IMG_3284_M
Pakistansko Ratno vazduhoplovstvo prikazivaće „Thunder“ svakoga dana u vazduhu. Foto: Petar Vojinović

Do 2006. godine napravljeno je 6 prototipova, a prva dva serijska aviona čija je proizvodnja započeta u Kini juna 2006. godine isporučena su Pakistanu 12 marta 2007. Dodatnih 6 aviona isporučeno je 2008. godine.

Avgusta 2007. Rusija je potpisala sporazum o reizvozu 150 motora RD-93 iz Kine u Pakistan za potrebe proizvodnje JF-17. Novembra 2010. na aerosalonu Zhuhai 2010. potpisan je ugovor vredan 238 miliona dolara za prodaju 100 motora RD-93.

Još od 2000. godine kompanija Guizhou Aero Engine Group razvija domaći motor WS-13 Taishan koji predstavlja derivat ruskog motora RD-33. Marta 2009. potpisan je ugovor vredan 800 miliona dolara za nabavku 42 aviona za RV Pakistana koji će se proizvesti u domaćoj fabrici Pakistan Aeronautical Complex – Kamra. Izrada prvog aviona započeta je 30. juna 2009. godine, a novembra iste godine isporučeni su prvi primerci.

IMG_3287_M
Izložene sve opcije borbenog kompleta. Foto: Petar Vojinović

Prva eskadrila pakistanskog RV naoružana sa JF-17 u operativnu upotrebu zvanično je uvedena 18. februara 2010. godine. Bila je to 26. eskadrila ‘’Crni paukovi’’ sa 14 aviona. Ova eskadrila borbeno je upotrebljena iste godine u antiterorističkoj operaciji Rah-e-Nijat u južnom Vaziristanu. Do 2013. godine isporučeni su svi avioni iz prve serije, a 18. decembra 2013. započeta je izrada prvog aviona JF-17 Block 2 (prethodno je za RV Pakistana naručeno 50 aviona u ovoj varijanti).

Do danas su isporučena samo 4 aviona Block 2. Smatra se da će proizvodnja trajati do kraja 2016. godine kada je planiran početak proizvodnje 50 aviona varijante Block 3 koja se nalazi u razvoju. U razvoju je i dvosedna varijanta za obuku i trenažu sa punim borbenim karakteristikama jednoseda koja bi trebala da bude predstavljena ove godine.

Pakistan trenutno proizvodi 58 % aviona, dok je kineski proizvođač zadužen za preostlih 42 %. Navodno je za avion zainteresovano oko 11 država među kojima su Azerbejdžan, Argentina, Bangladeš, Egipat, Maroko, Mijanmar, Nigerija, Saudijska Arabija, Sudan, Šri Lanka, Zimbabve.

Dodatno izveštavanje: Živojin Banković

Tango Six će uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavati svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove sa Buržea kliknite baner:

Burze_post

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Sta je ovo? Mirage neki?

Odgovori
P

JF 17, i sve ti pise u tekstu. U pitanju je lovacki avion koji su razvijali Kina i Pakistan.

J

Prema informacijama koje kruže na pakistanskim i kineskim forumima, prvi strani kupac JF-17 će verovatno biti Šri Lanka . Tvrdi se da je ova zemlja već osigurala bankarski kredit za jednu eskadrilu ovih lovaca (12-14 aviona) . Navodno bi isporuka mogla da počne već 2016.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno, gospodine AirBeg (drug bio nikad nisam, pa čak ni u ono vrijeme SFRJ, ali neka ako Vas to veseli). :-) Pa gledali nisu, pitali nisu, ni oni, ni javnost, čak ni arhitekti čiji je projekt ne ogoljen, nego iskasapljen. A to Vam je tako kada se gledati i pitati ne želi. Isti kurs…

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno na pohvalama. Doprijela je ona do samog vrha, vjerujte mi. Konkretne podatke o zaposlenima prije i nakon koncesije drugih aerodroma nemam i vrlo teško je tako nešto naći. No, ovaj podataka o 17% radne snage u usporedbi sa 3,7% prometa je vrlo indikativan, zar ne?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Bojim se da je Beduin u pravu. Branko, za sada imamo samo jednu vrlo nespretnu izjavu predsjednika sa kojom se očito izletio. I još je stavio u kontekst "štete koju je Niški razvoj napravio Beogradu". Moram priznati vrlo neuobičajna izjava za presjednika jedne države.

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala Vladimire na pohvalama. To je ipak stvar Srbije, pregovora i odnosa između države i malih dioničara. Djape: Što je po vama dobit? Ovih 501 milijun koji nisu upitni ili koncesijska naknada?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Ova rečenica govori sve: "Em su imbecili retardirani, em bi rođenu majku prodali za 10% provizije."

18. Jan 2018.Pogledaj