BEG airport status
Ruski MiG-ovi 31 na dežurstvu s hiperzvučnim raketama sistema “Kinžal“ Jedan od 4 lovca-presretača MiG-31 koji se nalaze na opitno-borbenom dežurstvu u bazi Ahtubinsk.

Ruski MiG-ovi 31 na dežurstvu s hiperzvučnim raketama sistema “Kinžal“

Ministarstvo odbrane Ruske Federacije (MORF) saopštilo je 10. marta da je posada aviona MiG-31 Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS) izvršila praktično školsko-borbeno lansiranje hiperzvučne rakete visokopreciznog vazduhoplovnog raketnog kompleksa ‘’Kinžal’’, da je lansiranje bilo uspešno i da je raketa na poligonu pogodila unapred izabrani cilj. Precizirano je i da je poletanje lovca-presretača realizovano s aerodroma na teritoriji Južnog vojnog okruga u okviru sprovođenja opitno-borbenog dežurstva.

 

Definitivna potvrda da Rusi uvode u naoružanje hiperzvučne rakete vazduh-zemlja/more čije se karakteristike najbolje mogu iskoristiti na lovcima-presretačima MiG-31. Moguće je da će ove rakete dobiti i drugi tipovi ruskih borbenih aviona.

Kako je dalje navedeno u MORF, po dobijanju rezultata lansiranja bila je moguća potvrda taktičko-tehničkih karakteristika i vremenskih pokazatelja sistema ‘’Kinžal’’. Zahvaljujući visokim letno-tehničkim sposobnostima aviona MiG-31, hiperzvučnoj aerobalističkoj raketi malog radarskog odraza i visokoj manevarbilnosti, kompleks ‘’Kinžal’’ trenutno nema analoga u svetu.

Dodato je i da je od početka godine, po planu borbene obuke posada koje obavljaju opitno-bojevo dežurstvo s ovim novim vazduhoplovnim kompleksom, izvršeno više od 250 poletanja i da je letni sastav u punom obimu osposobljen za dejstva danju i noću u različitim meteo uslovima.

Pretpoletni pregled aviona i rakete.

Ovim saopštenjem koje je medijski bilo propraćeno video snimcima i fotografijama, potvrđeno je da Rusija zaista u dežurstvu ima borbene avione s hiperzvučnim raketama (rakete brzine preko 5 maha) kojima može da dejstvuje po cljevima na kopnu i moru. To je nešto ranije, 1. marta, u obraćanju Federalnoj skupštini saopštio predsednik Rusije Vladimir Putin kojom prilikom su prikazani i video kadrovi s ispitivanja novog kompleksa nazvanog ‘’Kinžal’’ (bodež). Putin je tada otkrio i da se od 1. decembra prošle godine na aerodromima Južnog vojnog okruga sistem nalazi u opitno-borbenom dežurstvu.

Šef ruske države napomenuo je i da je hiperzvučna raketa (pretpostavlja se da je oznaka H-47M2) kompleksa ‘’Kinžal’’ garantovano sposobna da probije sve postojeće sisteme protivvazduhoplovne i protivraketne odbrane, i da pogodi ciljeve na daljinama do 2000 km s nuklearnom ili običnom bojevom glavom. Ruski zvaničnici su tokom narednih dana govoreći o ovom sistemu rekli da raketa ima brzinu čak 10 puta veću od brzine zvuka i da je zbog toga pratkično neuvatljiva za radare. Takođe treba napomenuti i da mnogi vojni stručnjaci smatraju da raketa koja je viđena na MiG-u 31 veoma podseća i da je to ustvari varijanta rakete sistema zemlja-zemlja tipa ‘’Iskander’’.

Interesantno da je na video snimku zamagljen donji deo aviona, moguće da se ne bi video sistem kačenja rakete.

Na osnovu dostupnih video snimaka i fotografija kao i informacija s ruskih vojnih foruma, utvrđeno je da se dežurstvo avionima MiG-31 s ovim raketama daje u 929. Državnom letnom opitnom centru Vazdušno-kosmičkih Snaga Rusije koji nosi ime V. P. Čkalova, i koji se nalazi na aerodromu Ahtubinsk. Prilikom Putinovog obraćanja skupštini na video kadrovima mogao se videti opitni avion MiG-31BM evidencijskog broja 592 koji pripada kompaniji RSK MiG.

U Ahtubinsku su se, u video kadrovima i na slikama prikaza dežurstva i opitnog lansiranja rakete mogla videti dva aviona  MiG-31 koji predstavljaju novu varijantu ovog lovca-presretača verovatno na bazi modernizovanog MiG-31BM. To su primerci s evidencijskim brojevima 91 i 93 crveni za koje se još uvek sa sigurnošću ne zna oznaka verzije kojoj pripadaju. Jedan od zanimljivih detalja koji je uočen na ovim avionima je nova antena ispred vetrobranskog stakla za koju se smatra da služi za razmenu podataka s satelitima. Ranije su u istoj konfiguraciji primećena još dva ovakva aviona s ev. brojevima 92 i 94. Zanimljivo pomenuta 4 aviona nemaju potkrilne nosače raketa vazduh-vazduh.

Video koji prikazuje dežurstvo MiG-ova 31 s raketama sistema “Kinžal“:

 

Komentari

P

@Zivojin

Obrati paznju molim te na video od 4min i 50 sek…tu je pokazano onako pojednostavljeno sta je Kinzal…klasicna raketa nije. Tek cemo mozda u buducnosti imati vise dostupnih informacija. Link:
https://video.img.ria.ru/Out/Flv/20180323/2018_03_23_ARZAMASPROFINAL2203mixLOGO_t0agn5mc.zu4.mp4

Odgovori
m

Inace Cirkon u zavrsnoj fazi leta blizu cilja leti na 5 do 10metara iznad mora, dok PRO radari nemaju mogucnost otkrivanja ciljeva ispod 50metara. Ne znam da li znas da je Ruski naucni istrazivacki centar himotologije izradio potpuno novi tip goriva pod nazivom Decilin M koje oslobadja veliku energiju za razvijanje hipersonicnih brzina i povecava domet rakete za oko 300km. Uz primenu nanocestica aluminijuma razradili su veliki niz komponenata raketnog goriva sa energetskim kapacitetom povecan oko 20%. Raketama se upravlja potpuno novim sistemima i materijalima. Imam utisak da citav taj naucni proces ne kosta previse ako su Rusi uspeli to da urade pre svih, samo je potrebna velika pamet. Inace Iskander spada u takticko oruzje dometa do 500km mada ce taj domet u narednom perijodu biti povecan i do 1000km i na tome se radi. On je itekako sposoban da unisti PRO u Rumuniji i Poljskoj ako zatreba, najveci problem za Susiju je sto USA PRO moze da koristi i krstarece rakete. Rusija do sada nije imala cime adekvatno da pokriva celu Evropu konvencionalnim oruzjem. Sa svim ovim novim sistemima bice promenjen odnos snaga u Evropi kao i na bliskom istoku.

Odgovori
m

Ima i neka misljenja nekih strucnjaka da klasican raketni motor ne bi mogao da razvije toliku brzinu i da manevrise takvom brzinom sa tako velikom raketom. Iskander da bi mogao ostati neopazen mora leteti nisko prateci reljef povrsine zemlje, razlika je velika izmedju Iskandera i Kinzala po nacinu upotrebe koji mora letieti i na velikim visinama. Da dopunim Olivera da takva eksplozija apsolutno stvara uzasavajuci cunami. Ali nuklearna bojeva glava je najverovatnije namenjena za kopnene ciljeve sem ako za nosace aviona nije namenjena mala snaga dovoljno da ga onesposobi za dalju upotrebu. Sve buduce rakete od strateskog znacaja imace atomski pogon kao Avangard, Sarmat, Cirkon Status 6 itd. Jedan podatak recimo da je proracunato da bi se unistio samo 1 Sarmat bice potrebno oko 48 raketa PRO a to bi i za jedne USA bilo previse i put u bankrot. Potpuno se slazem sa Pericom. Izvoditi takve manevre sa tolikom brzinom velikom raketom sa obicnim raketnim motorom je u ovom trenutku nemoguce. Ako Ruski strucnjaci nisu obezbedili da raketa krstari hipersonicnom brzinom do trenutka kada se priblizava i obrusava na cilj onda nista nisu uradili. A mislim da jesu. Jer je Rusiji ostalo vrlo malo vremena za reagovanje na napad. Zato su im itekako potrebne takvi sistemi ogromnih brzina za odvracanje.

Odgovori
P

Pravo u centar Mateus.
Iskander jeste remek djelo ali klasicne raketne tehnologije. Ovde je na djelu primjena hibridnog ramjet motora, koji ima atomsku pogosku celiju ..itd..a zato se Cirkon i zive Cirkon zar ne :) ..nedavno kad je bio test bulave instalirali su i na nju glavu sa ‘cirkonom’…Recimo nesto razmisljam, kad se krece visokom hipersonicnom brzinom na cilj mozda mu cak ni eksploziv ne treba , moze recimo biti glava od ‘betona’ udari silovito kao meteor. Inace ovi projektili kad lete nalaze se u nekom sloju plazme koja apsorbuje svako radarsko zracenje pa su neuhvatljivi. A najveca je tajna kako se ova plazma generise, kojim procesom. Inace podatak interesantan je..da Cirkon generator moze da traje/ radi samo do 2godine :) ..samo :) jer se kristal posle istopi od temperature.

o

Zasto da ne? Nuklearna bojeva glava na Kinzalu nema potrebu da bude 100% precizna. Par kilotona snage ako se aktivira cak i par stotina metara od nosaca aviona ili nekog drugog broda ima da ga „sprzi“.

Odgovori
m

Sta ako se usisnici automatski otvaraju pred lansiranje da bi se izbegla bilo kakva ostecenja rakete dok je nosi avion? Nije dzabe zamagljen snimak.

Odgovori
m

Perice pravo u centar. Polako i Igor kapira u cemu je stos. Raketa je poput krstarece rakete dakle moze da manevrise u svim pravcima i moze da napada cilj vertikalno i pod uglom od 90°. Zato je i pozeljna velika visina za lansiranje ne mora 20600m vec priblizno. Svaka raketa prilikom starta je usporena dok ne dobije ubrzanje. I USA radi na hipersonicnom oruzju velikom brzinom tzv. „globalni udar“ ali su ih Rusi u tome pretekli. Jer su zamisljali da ce time Rusiji konacno staviti lance. Kod amera sve je to jos u fazi eksperimenata na stolu.

Odgovori
P

Imali su seriju experimenata tokom 2000tih sa X47..od kojih uglavnom nijedan nije uspio, ili bi raketa skrenula sa kursa i explodirala ili se ne bi aktivirao nabojnomlazni motor…to je sve bilo proaceno cak i u medijima tih godina..
Svakako mislim da je ovo veliki proboj u primjeni fundamentalnih nauka, novih materijala i sistema upravljama kod Rusa.

m

Pogledajte recimo sajt koji je predlozio Nesabg. Putin je rekao da uopste ne blefira sa tim oruzjem.

Odgovori
m

Preporucujem da Franko Baraba i dalje gleda crtane filmove, nije ovo za njega i pojedine. Kinzal ima usisnike za vazduh, ima specijalne mlaznice za mesanje smese sa vazduhom. Niti sam ja rusofil niti rusofob vec samo sagledavam ono sto su cinjenice. Ako se neko igrao ratnih igara to su uvek bili ameri. Neki uporno ne mogu da svare da se Rusija vojno ipak krece napred. Danas je gen. Valerij Gerasimov rekao da ce Rusija uzvratiti silom ukoliko se Tramp odluci na vojnu intervenciju u Siriji. A neupuceni i dalje neka gledaju crtane filmove. Koja zemlja na svetu otkriva sve detalje u vezi sa oruzjem to je suludo. Ne moze sve na tacni. Medo je u pravu kada kaze da je Mig31 booster za tu raketu. Ali ima sumnju da moze nositi nuklearnu glavu. Iskander je slican ali i on moze nosi ti nuklearnu bojevu glavu. Raketa je prvenstveno namenjena za unistavanje brodova ali moze da se upotrebljava i za napad na kopnene ciljeve. Brahmos sistem ima mali domet a Rusija mora imati sredstva za zagarantovanu nadmoc u precniku od nekoliko hiljada kilometara. Raketama velikog dometa i sa ogromnim brzinama bi se istopila brojcana prednost protivnika u borbenim avionima i garantovano unistenje brodova u Crnom m. i Sredozemlju, PRO u Rumuniji i Poljskoj cim radarski sistemi registruju lansiranje raketa. Americki PRO moze da koristi i krstarece rakete.

Odgovori
M

Nadam se da je tebi, a i drugima, jasno da se svijetu piše crno ako se počnu stavljati nekakve nuklearne glave na svakakve rakete i onda prijetiti s takvim glupostima.

Ako ova raketa ima klasičnu bojevu glavu, onda je to prikladno za protubrodsku borbu (taktička primjena) ili za gađanje strateških ciljeva na zemlji (strateška primjena).

Ostaje i dalje problem navođenja i upravljanja.

Ova raketa će imati 2 trenutna učinka:
– ruska strana: imamo najjače oružje na svijetu (promocija)
– anti-ruska strana: treba nam još para kako bi mogli parirati Rusima (financije).

Sve ostalo je nebitno ili skoro nebitno.

m

KOLJA izvinjavam se sto sam te pretekao. Pozdrav

Odgovori
m

Ovo nema nikakve veze sa izborima u Rusiji niti ista slicno. Stvar je vrlo ozbiljna ako neki jos nisu shvatili. Rusija je u opasnosti. Glavni problem Rusije sada je PRO USA. Da bi osigurala svoju bezbednost ona mora naci resenje za tako drsko i bezobrazno nasrtanje NATO pakta na njene granice. Ona polako pronalazi neka resenja za takvu situaciju i uopste nije vreme za salu ili za neku propagandu. Situacija je zaista krajnje ozbiljna. A tu smo i mi u istom kosu. U pentagonu i takozvanoj dubokoj drzavi ima dosta jastrebova i psihopata koji vide Rusiju kao zdrobljenu drzavu i na tome uveliko rade. Treba se uozbiljiti. Olako neki govore da nece doci do sukoba te dve sile sto je krajnje budalast zakljucak da tako kazem. Nisu oni dosli u Istocnu Evropu na letovanje i zimovanje sa tenkovima, brodovima i avionima vec da stvore haos. Mir se moze sacuvati samo ako ratni huskaci u pomenutim institucijama gore navedenim, budu zakljucili da svaki nasrtaj na Rusiju ce biti katastrofalan po njih. Ponavljam sve sto sam napisao o tom hiperson. oruzju su proverene informacije koliko mogu biti obelodanjene u ovom trenutku. Mig31 drzi rekorde po brzini i visini od svih borbenih aviona u svetu i da je razvio brzinu u stratosferi 3600kmh pri testiranju. A tu je i nekadasnji Mig25 sa nekoliko rekorda. Ponavljam da motor rakete nije turbo mlazni kao do sada na ostalim raketama vec se razlikuje od njih. Zbog ogromne brzine nemoguce izvrsiti presretanje bilo kojim oruzjem u operativnoj upotrebi. Rusija radi na novom Panciru sa hipersonicnim raketama.

Odgovori
B

Vidi dečko, da smo u g*****a, jesmo, sa ili bez Kinžal-a! Meni na dnevnom nivou nije potrebno da buljim u nebo ili da čitam ovde ili bilo gde šta se „negde preko kuva“… Ko ne nauči istoriju, osuđen je da je ponovi, a to pogotovo važi za sve one koji su krenuli na Ruse – ko je na njih krenuo, iz mesta se z****o! Daaaa, uspeli su Ameri da ih unište (kao SSSR) ali umesto da okončaju celu priču i zabiju poslednji ekser u kovčeg drevnog neprijatelja, ostavili su ih da bi imali spremne izgovore za bilo kakvu histeriju/intervenciju u režiji Ujka Sema. Naravno, i Ujka Vanja ume to obilno da koristi, jer na kraju za tango je potrebno dvoje!
I gde smo mi u svemu tome, gde je Srbija? Na vetrometini i udaru nesposobnih, neobrazovanih, nevaspitanih čiji jedini interes je opstanak „po volji i želji“ Zapada i Istoka, korak levo, pa korak desno… Tango dečkonja tango, samo što ovog vrte prebrzo, pa ima vrtoglavicu i priča bajke, dok njegovi euforični tapšu i mašu… Srpska verzija „tanga“ reklo bi se :D – a svi znamo gde i kako obitavaju tange!
Lepo, i dok se on smeši, busa i priča bajke, o rekordima u nespavanju i radu, ti i ja i svi ovde u regionu očekujemo vrlo skoru praktičnu primenu zapadnih ili istočnih bojevih kompleta – nažalost preko naših glava, jer kao što neko reče, Ujka Sem kampuje Ujka Vanji u dvorištu, obojica su stari i imaju problem sa vidom – jedan je dalekovid, a drugi kratkovid… Ti sad vidi na koju bi stranu u budućem sukobu…

a

Nevjerovatno mi je da Kinzhal operativno dejstvuje brzinama koji se spominju. Kao sto svi znamo, problem ogromne brzine na nizim visinama je zagrijavanje materijala. Mnoge drzave vec dugo razvijaju razne brze sisteme sa ramjet ili scramjet motorima i do sada im je bilo nemoguce prebaciti mach 3 na malim visinama. Kako je moguce brzinu za koju se govori da Kinzhal razvija (pa cak i mnogo manju brzinu) odrzati na maloj visini – ja zaista nemam nikakve ideje. Ako ispalis Kinzhal, on dostigne recimo mach 10 na velikoj visini i onda usporava dok prilazi svojoj meti do neke brzine koja je relativno normalna za male visine – u tom slucaju ona gubi svoju prednost u brzini i postati ce pretnja koju CIWS (ili neki drugi sistem zastite) moze da zaustavi. Koji je onda smisao velike brzine? Generalno, cemu razvijati Kinzhal ako Rusija vec ima Brahmos, koji razvija manje brzine, ali ima istu ulogu? Ili su ipak Rusi smislili nesto spektakularno i napravili stratesku razliku koja ce promijeniti globalni odnos snaga?! Pravi mali puzzle, zar ne?! :) P.S. Ovo za Kinzhal je moje subjektivno misljenje, mozda ima neko normalno objektivno objasnjenje koje ima smisla.

Odgovori
I

Potpuno ste u pravu glede brzine. Primera radi, raketa Iskander a na koju Kinžal neodoljivo podseća ima brzinu od 2600m/s u letu ali joj je terminalna brzina oko 700-800m/s. Ipak, zaboravljate na mogućnost da Kinžal, možda, do cilja može leteti velikom brzinom i na velikoj visini i potom padati na isti vertikalno u nekoj spirali. Tu već pričamo o slepim zonama za radare. Na primer, radar Ground master 400 cilj na visini od 50km može otkrivati na daljinama od 50km i nadalje, sve ispod 50km daljine mu je slepa zona jer ne može da „podigne“ snop. Svi radari imaju ovakve slepe zone, manje ili veće. A padanje bojeve glave na cilj vertikalno i u spirali imao je još i Skad. Gledano „sa strane“ tako padajuća bojeva glava predstavlja složen cilj jer manevriše i po vertikali i po horizontali.

R

Njemački ekspert za rakete profesor Robert Schmucker je za ovo oružje rekao: „hiperzvuk je rupa u sistemu odbrane. To je jedna od flekica gdje mi nemamo nikakvog oružja niti odgovora na njega.“
Osim što je ovo veliki propagandni uspjeh za Putina, osim što će ovo biti duže vrijeme uzrok glavobolje NATO generalčina, ovaj projekat sa još nekim poslednjih godina ukazuju da su se ruski istraživački timovi poslije raspada SSSR-a konsolidirali.
Ne zaboravmo ovo je i velika reklama prema poslovnim ljudima u svijetu koji razmišljaju gdje investirati i oploditi kapital. Ne zabravimo samo prije dvadesetak godina inženjeri su odlazili na Zapad gdje su počinjali od sicijalne pomoći ili u najboljem slučaju kao disponenti DHL paketa. Poznajem neke.

Odgovori
M

Kaže: „gdje mi nemamo nikakvog oružja niti odgovora na njega.“

Čitaj: sada bi nas netko trebao dodatno financirati

Idealan razlog za dodatne investicije i traženje dodatnih para.

M

Ne razumem zasto ljudi uporno spominju Mig-31BM kad je BM modernizacija stvorena za potpuno drugacije stvari koje veze nemju sa lansiranjem rakete Kinžal.

Pitanje za gospodina Živojina B.
Kako se ovakva raketa poredi u praksi sa H-32 tj kh-32? koja ima ogroman ali duplo manji maksimalni domet od oko1000km i znatno je veca sto je ogranicava sto se lansirnog aviona tice. Nisam siguran za poredjenje eksplozivne moci, ako znate molim vas nabedite. Da li Kinžal eliminiše dalju potrebu za H-32? Jedinu prednost H-32 vidim je u lansiranju pod laksim okolnostima tj nizoj brzini i visini lansiranja.

Hvala unapred.

Odgovori
Ž

Х-32 је дубоко модернизована Х-22 намењена бомбардеру Ту-22М3М. Нисам сигуран да ће се Х-47М2 наћи у арсеналу овог авиона, а за сада мало тога знамо о овој ракети и у којим све условима може да се лансира.

N
M

Dobar članak.To i potvrđuje moj zaključak da je MIG-31 samo veliki booster za raketu.

l

@Medo s mora Ne može avion da bude booster za raketu, ako se sam avion kreće sporije od rakete… MiG-31 ima veliku nosivost, zato je izabran za nosača „Kinžala“, i zbog prosto rečeno velike brzine koju može da razvije, i samim tim posle ispaljivanja može brzo da se vrati i prizemlji.

M

Da, može, jer booster ima svrhu postići brzinu potrebnu za lansiranje. Raketa nakon lansiranja ubrzava i postaje brža od aviona.
Nosivost MIG-31 nije upitna, niti letna svojstva.

„posle ispaljivanja može brzo da se vrati i prizemlji“ je malo teška izjava. Misliš da mu odmah namontiraju i slijedeću raketu? Takva raketa nije nevođeno raketno zrno pa da ih lansiraš u velikom broju u kratkom vremenu.

M

чек бре, па зар нису 18. марта у Русији заказани председнички избори!? па можда отуд ова најезда Wunderwaffen-a…можда је све то у служби кампање рускога Цара… ;)

иначе дивни коментари појединаца…супер моћи и томе сл… :)

Odgovori
I

Ha ha u sustini I meni je ovo sve malo sumnjivo kad malo razmislim.

Ž

Да ли заиста Путину све ово треба да би добио изборе? :)

M

разметање силом и војном моћи, итекако има утицај на широке народне масе! а уједно се и шаље порука противницима, како спољашњим тако и „унутрашњим“…значи, одговор је: ДА!

пс. одмах да додам и предухитрим русофиле у одбрани матице Русије и самога рускога Цара: и Америка, итекако зна да се размеће силом и покреће ратове баш у изборним годинама кад се бира нови преЦедник! изборне године у Америци, новијег датума: 1991/92, 1995/96, 1999/2000, 2003/04, 2007/08, 2011/12…упоредите са догађајима из датих периода…

i

Zivojine ne netreba mu, nije njemu tesko nekog poslati u gulag ili otrovati, sigurno mu netreba tamo neka raketa. Ali politiku na stranu ni prvi ni zadnji put da kod nekog oruzja marketing radi bolje od samog oruzja. Tako da samo polako, komentari pojedinaca su zaista na ivici ekstaze, neke stvari ce jos da procure prije ili kasnije, mozda i probaju u Siriji a sa obzirom da je i Su-57 bio tamo lako je moguce pa cemo moci malo pametnije komentarisati.
Na slici se vidi da je odbacio zadnji deo rakete, da li je to samo neki aerodinamican poklopac zbog velikih brzina? Nevide se usisnici, a posto je raketa maltene identicna Iskanderu ja bi rekao da nema ramjet nego raketni motor na cvrsto gorivo.

Ž

Да тако је, мислим да нема набојно-млазног мотора, нема усисника ваздуха, ракета као што сте рекли вероватно има РДТТ.

M

нисам rocket scientist, али управо ово писаније даје неке смернице у вези Кинжала: https://echo.msk.ru/blog/solonin/2163482-echo/

и мени овај Кинжал исти као балистичка ракета Искандар…

i

Sve u svemu moje nagadjanje je da su malo preradili iskander da se moze lansirati iz vazduha, sa MiG-31 i velikom brzinom su postigli povecani domet i fleksibilnost. Posto ima motor na cvrsto gorivo moze verovatno da se lansira i sa drugih sporijih platformi ali tu verovatno nema vecih prednosti u odnosu na lansiranje sa zemlje. Licno neverujem da ima domet veci od 1000km a i to je verovatno onako dobro optimisticka procena. Predpostavljam da se nece ni nac u nekom velikom broju u nauruzanju ruskog RV. Ono sa cim sam zapanjen je vrsta komentara koji su se pojavlil na ovom sajtu, napr na ovoj vesti ko da je nekim ljudima direktno tovaris Putin jutros spremio sendvice. Duze vremena pratim ovaj sajt i svidjali su mi se odlicni clanci a bilo je bogami i dobrih komentatora. Ja predlazem moderatoru da malo kanalise raspravu u neke kvalitetnije vode!

V

Рокај, само рокај!!! 😎💪

Odgovori
G

Tako je!

I

Platforma MiG je ustvari buster, tj. daje početno ubrzanje raketi, to su sl. radili i iranci sa AIM-54 ubrzavali na više od 1,2maha da bi raketa lakše ubrzala i manje goriva utrošila.

Odgovori
i

Koja krmaca od rakete, skoro kao da su Scud nakacili na avion! Pomalo me podseca kada su Iranci na Tomkete stavili protivavionske rakete Hawk! Imali neko ideju sta bi bila namena ove rakete? Moja logika je da Mig-31-ca nema puno, to bi onda bas trebala da bude bas neka jako vazna i dobro branjena meta da bi se ova raketa upotrebljavala. Evropa je na dohvat ruke i bez migova a za napad na ameriku konvencionalnim raketama premali broj nosaca a nuklearne varijante nevazne posto su pred obalom ruske podmornice. A za ko…j.be u Siriji mi se cini skupa varijanta, predpostavljam da su Kh-55 varijante taman dosta. Ustvari za njih su dosta i stare dobre fabovke.

Odgovori
i

Na slici nevidim usisnike na raketi, mada jest nesto zamagljeno i na filmu i na slici. A ako je ramjet mora da ih ima. Generalno nabojnim motorima netreba neka prevelika brzina da bi poceli raditi, svakako ne 3000km/h. Interesantno je da je francuski Nord Griffon iz pedesetih godina imao isto nabojni motor koji su morali ograniciti posto je sa sve vecom brzinom motor radio sve bolje a struktura samog aviona nije izdrzala vise od 2,1 maha. Griffon je imao turbomlazni motor za poletanje i sletanje.

2

Deveselo, Rumunija, i svaka sledeća takva u budućnosti.

m

Hipersonicna raketa koristi nabojno mlazni motor. Da bi se taj motor aktivirao potrebna je brzina od 3000km/h pa navise. MIG31 u stratosferi razvija brzinu od 3600km/h. Zato ostali lovci za sada ne mogu da lansiraju Kinzal, dok se ne nadje novo resenje za startovanje tog motora iz mesta. Sagorevanjem smese u motoru stvara se nadpritisak koji daje raketi ogromnu snagu i brzinu. Takvi motori startuju kada nosac rakete leti od 3000kmh do 3600kmh. Dok hipersonicna raketa Cirkon imace dodatni buster motor da bi mogla da se lansira iz stacionarnih uslova. Plafon leta MIG31 je 20600m a to je idealna visina za lansiranje takvog oruzja. Tu raketu nose modernizovani MIG31BM. Zasto Rusija nije rasporedila te sisteme u zapadni vojni okrug? Zato jer bi se evropljani prestravili, nisu hteli da ih podvrgavaju dodatnom stresu. Tada bi Rusija tom raketom drzala na nisanu celu Evropu. A ona nije samo konvencionalno oruzje kao sto je vec poznato vec i nuklearno. Neki vec zovu tu raketu „leteci ili avio Iskander ili kosmicki Iskander“.

Odgovori
K

Bravo mateus, upravo sam hteo da pojasnim ljudima, kad eto ti lepo napisa sve, k’o u školi, upravo tako kako si napisao. Pozdrav.

Ž

Мислим да МиГ-31 ипак нема толику брзину и да ракета система Кинжал не мора да се лансира при тако великим брзинама.

И да напоменем да ово ипак нису МиГ-31БМ него је то ипак нова варијанта, дорађени и савременији МиГ-31ДЗ.

P

Teoretski, a mozemo samo da nagadjamo. A 31 nikad tu brzinu nije postigao, 3.5 M na preko 20.000m, odakle je to?
Pre verujem da su testirali i novi tip 31 uz raketu, koja pali motor po odbacivanju pa joj velika prenesena pocetna brzina moze praviti problem.

P

Mislim Zivojine da nisi u pravu. Da bi mu se aktivirao takozvani RAMJET pogon mora da postigne veliku brzinu. Ovo je u stvari Cirkon bez klasicnog bustera…inace zove se Cirkon jer koristi Cirkon kristal za tkz nuklearnu propulziju…tako se spekulise u naucnim krugovima koji prate ovu pricu..stvar je vise u domenu atomske fizike manje iz klasicne raketne tehnologije..

D

@Живојин
Колико је мени познато ДЗ ознака је дозаправка у 1987-88 су направљена два примерка тип 01ДЗ. Касније је ово пренесено у тип 12 (Миг 31Б) и ови пимерци не подлежу моденизацији на ниво БМ.
Серийный истребитель-перехватчик, оборудованный системой дозаправки в воздухе (расположение системы дозаправки в воздухе аналогично МиГ-31Б). Оборудование РЭО (РЛС) не подлежит модернизации до изделия БМ. После модернизации индекс ДЗ не изменяется, оборудование остаётся неизменным.

Ž

Перица

МиГ-31 не може да достигне брзину од 3600 километара на час и није потребна толика брзина да би се лансирала ракета Х-47М2.

Дејан

Сматра се да су ови модификовани авиони Изделие 01ДЗ. Варијанта ДЗ јесте Изделије 01 с системо за попуну горива у ваздуху.

Ово су верзије МиГ-а 31:

Е-155МП («изд. 83») – опытные образцы, 2 самолёта «изд. 83/1» и «изд. 83/2»;
МиГ-31 («изд. 01»);
МиГ-31 с АЗТ («изд. 01ДЗ»);
МиГ-31М («изд. 05»);
МиГ-31БС («тип 06»);
МиГ-31Д («изд. 07»);
МиГ-31Б («изд. 12»);
МиГ-31БМ («тип 28») – самолёт полученный путём модернизации из МиГ-31Б («изд. 12»);
МиГ-31БМ («тип 58») – самолёт полученный путём модернизации из МиГ-31БС («изд. 06»);
МиГ-31БМ («тип 78») – самолёт полученный путём модернизации из МиГ-31 («изд. 01»).

Варијанта с ракетом система Кинжал је нова варијанта, нагађа се да је то БМ3 али сачекајмо још неко време за потврду те тврдње.

Поред набројана 4 авиона постоји инфо да ову ракету може да носи још два авиона.

P

Zivojin;

Bas tako Zivojine nije potrebna brzina od 3600km/h ali je potrebna neka supersonicna brzina procjenjujem 2+ maha. Jos jedan razlog zasto se koriste MiG -31 je sto moze da leti vrlo visoko, pa raketa dosta lakse doleti u stratosferu na visinu od 80km. Tako je predstavljen profil leta ove rakete. Inace na toj visini je izmedju ostalog jako tesko pratiti objekte zbog jakih elektromagnetnih ometanja. Inace ako uporedimo brzine avangarda, cirkona i kindzala, kindzal dostize manju brzinu pretpostavljam jer se lansira pri manjoj nrzini,manji gabariti bustera. Ipak pricamo o sredstvima koj predstavljaju veliki proboj u fundamentalnim naukama i materijalima.

Ž

Реците ми где сте нашли информацију да ракета Х-47М2 има набојно-млазни мотор?

По доступним подацима она има класичан РДТТ као и ракета система Искандер.

P

Pa ako uzmes u obzir karakteristike brzine i domet i uz to izgleda da ima usisnike vazduha onda je pogoni neki ‘ramjet’, vjerovatno.
Inace i dr Milic sa odsjeka za rektnu tehnologiju Masinskog u BG takodje tvrdi da je ‘ramjet’ sa nuklearnom propulzijom.
Ostavio sam link gore.
Mislim da sva tri predstavljena nova tipa rakete u sustini imaju isto tehnicko rjesenje, samo je platforma za lansiranje razlicita.

Ž

Х-47М2 нема усиснике ваздуха. И не мора да има ramjet мотор да би имала толику брзину и домет.

P

Zivojine

Tako je ne mora da bude ramjet da postigne tu brzinu’, ali prema navodima ruskih vojnih autoriteta, ‘kinjal’ dostize hipersonicnu brzinu od 8+ maha za manje od 1sec…posle lansiranja..tako je doslovno navedeno, to nije slucaj sa klasicnim raketnim pogonom. Najvjerovatnije da je to varijanta rakete ‘cirkon’ za lansiranje sa letece platforme.
Sto se tice usisnika vazduha, slazem se nisu vidljivi iz prilosenih fotki, ali sta se desava posle lansiranja itd.. ne znamo. Mozes pokusati se konsultovati sa profesorom kojeg sam ti naveo pa mozda saznamo vise.

D

@Живојин
https://rg.ru/2018/03/11/rogozin-modernizaciia-mig-31-shla-parallelno-s-razrabotkoj-kinzhala.html
Можда ракету ипак носи БМ како тврде на линку изнад?
Што се тиче верзије БМ настала је као немогућност саме државе да финансира куповину апарата верзије М па је донесена одлука на државном нивоу да се летелице верзије Б модернизују на стандард БМ тачније летелице верзије Б би добиле већину техничких карактеристика верзије М. Што се и данас ради. Циљ је да ове летелице остану у употреби следећих 15 так година (после модернизације) док у оперативну употребу не уђе наследник на коме се већ интензивно ради.

P

@Zivojin

Prvo kod ‘Kinzal’ – a je upotrijebljen takozvani ‘hibridni ramjet’ motor, koji ima klasicnu komoru za sagorijevanje i komoru sa atomskim pogonom baziranim na ‘cirkon kristalu’ , nuklearna reakcija sa tkz. zatvorenim ciklusom.
Naime nuklearna reakcija se odvija u gasnom jezgru koji je spakovan u Cirkon kristalu …i tako se oslobadja jako visoka temperatura koja stvara ekspanziju.
Inace kad se pominje ‘Iskander’..vec su bilo testovi lanisranja kinzala sa kopna ali za sada nije usvojena. Za ocekivati je da bude mobilna varijanta kopnenog baziranja kao i Iskander.
Eto toliko..inace potpuno je nova tehnologija i samo izgledom podsjeca na Iskander. I jos mnogo toga je nepoznanica.

M

Koja je logika da se s lovca-presretača lansira raketa zrak-zemlja?

Odgovori
Ž

МиГ-31 је изабран због своје велике брзине и могућности летења на великим висинама.

То је веома битно приликом лансирања ракета.

B

Zivojine, ti to ozbiljno?

To meni puno govori i kvaliteti rakete.

M

Je li to znači da je MIG-31 samo veliku booster za raketu?

Г

МиГ-31 је авион сам у својој класи. Нема му равног на свету. Може да гађа четири циља истовремено и то полуактивним-самонавођеним ракетама Р-33. Занимљив је податак да се на авиону налази више од 60 (шездесет) антена за разноразне комуникације. Четри упарена МиГ-31 авиона покривају ваздушни простор ширине од 800 километара!!!! и дубине од неколико стотина километара. И да не набрајам … Шта ли тек може Ми-31БМ?

П

МиГ-31 је у стању да лети на великој висини великом брзином. Може ефикасно да ласира ракету и да се окрене и побегне од свих ловаца пресретача у арсеналу САД и осталих.

Са овим ракетама могу да масакрирају морнарицу САД-а.

Л

Просто и једноставно, ракета је толико великих габарита да ниједан руски ТАКТИЧКИ авион и не може да је носи осим МИГ-31.

Z

Setite se Foklandskog rata, u tom slucaju je bio Exocet raketa koja je dizajnirana za gadanje ciljeva na moru.
Za Mig 31, udjete brzo u zonu dejstva i nestanete.

I

Kombinacija MIG-31 i ove rakete govori da je reč o sistemu za brzo reagovanje. Izgleda da MIG-31 ima najbolje karakteristike podizanja ove rakete na velike visine kao što je i spomenuo G. Banković. Težina rakete je približno ista težini borbenog kompleta vazduh-vazduh koji inače MIG-31 nosi tako da sa tom raketom može sve što može i u presretačkoj ulozi. Ne zaboravite da je po nekim aspektima MIG-31 i dan danas neprevaziđen tj. na visini od 18km može da krstari brzinom od 2500km/h i to sa radijusom od 720km. Takvu platfrormu može da presretne samo F-22 (koji u suštini i nije ništa drugo no odgovor na MIG-31) i to samo ako mu je aerodrom baziranja blizu putanje 31ca. Brzina + visina leta + radijus dejstva + sam domet rakete daju platfromu koja prilikom, recimo, poletanja iz Orjela pokriva zap. Evropu sve do Granica Francuske i Španije. Takođe, moguće je izvršiti udar iz različitih pravaca i to masovan udar. Sve u svemu ovim rusi pokazuju da se ne zezaju.

M

Znači MIG-31 je zapravo samo 1 veliki booster za raketu?

I

Medo s mora

Ne, MiG-31 je visokopoktretna platfroma teška za presretanje. Kako je i u samom tekstu primećeno, raketa neodolljivo podseća na Iskander. Takvoj raketi ne treba buster jer lansirana sa zemlje postiže između 2100-2600m/s. Gorivo koje se troši na postizanje visine i brzine prilikom lansiranja sa zemlje ovde se troši na domet od 2000 a možda i više km.

Ž

Beduin

Да врло озбиљно.

Прочитајте шта је Игор написао, могу само да се сложим с његовим излагањем.

Ниједан други авион није способан да при тако великим брзинама и висинама лансира овакву ракету. А подаци о њој (ако су тачни) су заиста импресивни.

M

@Igor
Imaš dolje link koji objašnjava da se raketa može lansirati samo s MIG-31 jer samo on zadovoljava tehničke potrebe za lansiranje.
Tj. to je SAMO veliki booster.

f

To nema veze sa vezom i ova raketa nema šanse da je išta pogodila osim što je poslužila za snimak ispaljenja ostalo je crtani film. Rusi često koriste crtane i video igrice da prikažu svoju moć / nemoć/ pa tako su nedavno iz igrice objavili slike i tvrdili da to Američka strana udara po ciljevima i slične gluposti da im je to dokaz. Toliko o ozbiljnosti i i profesionalizmu u ruskoj vojsci! – https://imgur.com/a/xUyEc

S

Drugo jedno pitanje mene buni ako neko ima odgovor, kakva je logika dezurstva sa ovakvim ofanzivnim oruzjem ovolikog dometa? Dezurstvo podrazumeva da ocekujete napad?

I

Medo s mora

Na vašem mestu taj portal ne bi previše ozbiljno shvatao. To što ne vidite sa slika da raketa teško da može biti ramjet ili scramjet te da takvoj ne treba buster je samo Vaš problem. Na stranu elementarna logika koja kaže da ako rakete lansirane sa zemaljskih ili morskih platformi/lansera imaju bustere to onda mogu imati i rakete podvešene na vazduhoplovima čime bi se dobila mnogo šira paleta mogućih platformi za nošenje. Ali rusi ko rusi vole sami sebe da ograniče samo na jednu platrformu !!??? Malo manje navijačke ostrašćenosti bi doprinelo logičnijem sagledavanju stvari.

M

@ Igor®

Jesi li ti svjestan što si napisao? Pročitaj još jednom pa razmisli.

Nisi shvatio tehničke razloge korištenja boostera. Isti se ne koriste radi dometa već radi dobijanja brzine.
https://en.wikipedia.org/wiki/Booster_(rocketry)

I

Medo s mora

Bojim se da ste Vi taj koji ne shvata mnogo čega. Zapeli ste, buster pa buster. Jeste li čuli za dvorežimske motore ? Naravno da niste. U 21 veku koristiti avion kao buster. hahaha. Suludo. Evo Vam kratak opis motora rakete 3M9 sa vremešnog SA-6. Nadam se da nabadate engleski:

„The aft fuselage contains the annular solid propellant first stage booster, with a launch mass of ~172 kg and a length of 1.7 metres, using VIK-2 propellant. The igniter initiates a burn along the central 5.4 cm dia. cavity. The engine has burn duration of about 3 to 6 seconds and accelerates the missile from 0 to ~ Mach 1.5. Once the booster has burned out, it becomes the combustion chamber / nozzle for the solid propellant rocket ramjet. Four symmetrically placed air inlets feed into this chamber. Frangible fibreglass covers are used to prevent air ingestion prior to sustainer ignition.“

Zaključke pokušajte da izvučete sami.

F

Buster ili ne,svejedno ako obavlja posao,pa makar bio i lovac.
Pitanje je koju brzinu moze postici Mig 31 noseci Kindzal i da li je bojeva glava dovoljno jaka da sa konvencionalnim punenjem unisti veci brod?

M

@ Igor®

“ U 21 veku koristiti avion kao buster. hahaha. Suludo.“
Totalno se slažem s Vama. Ali moj zaključak je, izgleda, dijametralno suprotan Vašem, iako idemo s istim premisama.

Pogledajte malo parametre lansiranja:
– s aviona u, vjerojatno, punoj brzini (rezultat: velika startna brzina, povećani dolet)
– na izuzetno velikim visinama gdje je atmosfera rjeđa (rezultat: povećani dolet zbog visine, veća brzina radi manjeg otpora zraka).

Po tome se da zaključiti da je lansiranje obavljeno na način da se dobiju ekstremno povoljni rezultati, a koji se kasnije u praksi i ne bi mogli primjenjivati/postići.
Prikladniji test bi bio lansiranje s puno niže visine ili čak s zemlje. Tu bi se dobili puno realniji uvjeti i realniji rezultati.

Osim toga, nema podataka o parametrima mjerenja brzine: ako se kaže da je brzina bila npr: 10+ maha, pitanje je u kojem trenutku leta i u kojem vremenskom roku. O tome tek nema podataka.
Teoretski, raketa je mogla letjeti npr. 1 sekundu takvom brzinom, a ostatak leta puno manjom.

I

Medo s mora

Sve što ste napisali može biti apsolutno tačno. Ostaje samo da „prelomimo“ dal’ ćemo aspekte posmatrati pesimistički, realistički ili optimistički. Brzinu MIG-31 je teško proceniti sa snimka. Da, definitivno se radi o velikoj visini lansiranja. E sad, ako me pamćenje ne vara Kinžal kao da je krenuo u uspon nešto malo po aktiviraju motora. S druge strane, podatke o pogonu nemamo pa možemo u ovome trenutku samo da spekulišemo. Neki, (ne baš 100% provereni) podaci govore da je vreme rada motora Iskandera 25sec. Mislim da bi to i na Kinžalu bilo neko realno vreme rada a to vreme je dovoljno da raketa ubrza do mah10 i ode na 50km visine. E sad:

„Osim toga, nema podataka o parametrima mjerenja brzine: ako se kaže da je brzina bila npr: 10+ maha, pitanje je u kojem trenutku leta i u kojem vremenskom roku. O tome tek nema podataka.
Teoretski, raketa je mogla letjeti npr. 1 sekundu takvom brzinom, a ostatak leta puno manjom.“

Ako je Kinžal na visini od 50km leta max brzinu postigao 1sec pre prestanka rada motora ipak neće ostatak putanje leteti puno manjom brzinom kako predpostavljate. Na visini od 50km vazduh je jako redak te je i otpor vrlo mali a samim time i gubitak brzine. Koliko tačno, trebaju nam dimenzje rakete i živci i vreme da izračunamo…. Na 100km visine leta praktično i da ne bi bilo gubitka brzine. Ako ide na 80km, gubitak je opet još manji nego na 50km. Ali, s obzirom da podacima ne raspolažemo ostaju samo spekulacije.U svakom slučaju, na visini od 50km Kinžal će dobar deo, ako ne i veći, svoje putanje ka cilju ići velikim brzinama, tek u rejonu cilja i po spuštanju u gušće delove atmosfere ove brzine će definitivno osetno pasti. Opet, ostaje nam spekulacija da su, na primer, rusi Kinžal isprogramirali da u rejon cilja stiže na velikoj visini i da na isti pada pod 80-90° u nekoj spirali….

U ovom trenutku previše je nepoznanica. Ako vreme pokaže da Rusi stvarno isti imaju u operativnoj upotrebi logika nalaže da predpostavimo da su na njemu primenjene najbolje tehnologije kojima Rusija raspolaže. A Rusija, takva kakva je, definitivno nije S Koreja. Ne treba rusima MIG-31 kao buster. Uzmimo u obzir „minuli rad“ tj. na primer KH-15 iz 80ih sa mah5, te 53T6 Gazelle sa 5.5km/sec, torpedo Škval….hoću reći, imali su rusi avangardna rešenja još pre par decenija, a ta baza znanja je ostala.

Z

Sve je to lepo ali neobicno mi je da nisu pokazali trenutak kada raketa pogadja metu?! Dali su potvrdu da je pogodjena ali kako prica oko ove rakete od pocetka ima i veliki psiholosko propagandni predznak prema zapadu malo mi je neobicno da je taj detalj, najbitniji zapravo izostavljen.

Odgovori
B

Bolje vjerovati nego provjeravati…

А

Moжда није имала бојеву главу већ је снимак теста. Нема нигде ни број/ознаке ракете видљиве. Можда је то замагљивано.

С

На неким снимцима се може видети и тај део када ракета погађа циљ.

Z

Nisam naisao jos na tu snimku ali verovat cu da je tako. Rusi su ipak preozbiljni za nekakvo montiranje, laziranje dobrog rezultata ovakvog testa. Da je nesto ispalo mimo ocekivanja i planiranog verovatno ne bi ni objavili ovu snimku. Koliko sam procitao o ovom projektu od kad se s njim izaslo u medije radi se o vrlo ozbiljnom „game changer“ oruzju sto bi rekli Amerikanci. Ali jos mi je neverovatno da ukoliko bi mu meta bio, npr americki nosac aviona u mediteranu, da uz sve slojeve zastite koja jedna takva grupacija brodova ima, radari 4 ili 5 generacije, slojevita antiraketna i pvo zastita, satelitsko pracenje okruzenja, da ne bi mogli da se odbrane od ovoga? Ok ruska strana price, naravno. Ali ni ovi nisu u balonu od sapunice valjda.

I

Zoran Vu

Pre svega, ne bih ovu raketu primarno svrstao u protivbrodsko oružje mada itekako ima mesta i toj ulozi. Naravno da nisu Ameri amateri i da itekako imaju dobro oružje i sisteme za odbranu. Po svoj prilici borbena grupa nosača aviona tj nosač i prateći brodovi bi vrlo verovatno oborili nekoliko takvih raketa, uz dosta poteškoća doduše. Ali, ruska taktika eliminacije nosača podrazumeva masovan napad sa više tipova raketa i iz više pravaca. Nikad borbena grupa nosača aviona ne bi bila gađana samo raketama Kinžal, bilo bi tu i Jakunta, Cirkona, SS-27 kao i intenzivnog elektronskog ometanja. Što se složenosti odbrane od same rakete tiče u pitanju je kombinacija brzine, male radarske uočljivosti i manevra. Sateliti koje pominjete tu teško da bi pomogli, jer rusi jako dobro znaju vremena prolaska i pozicije tih satelita. Slojevitost odbrane ne postoji u slučaju rakete Kinžal, zbog brzine, može se gađati samo ABM raketama. Iako najnovija varijanta radara AEGIS namenjena AMB ima ozbiljne domete a isto važi i za raketu STANDARD BLK2 pitanje je koliko mogu da se nose sa raketom koja leti u gornjim slojevima atmosfere i koja je sposobna da manevriše sa opterećenjem od 20-30G. Ovo su mogućnosti rakete Iskander a s obzirom da Kinžal dosta liči na nju vučem tu paralelu. Po medijima a naročito na YT se spekuliše dosta i oko pogona rakete i nekih zaštitnih mera kao na primer plazma Stelt, no ja bih ipak sačekao neki malo ozbiljniji i verodostojniji izvor. Naklapanja tzv stručnjaka bez ikakve argumentovane podloge ne uzimam za ozbiljno pa nek su i čuveni novinari ili pak profesori. Ponavljam, par raketa bi sigurno oborili, ali koliki je stvarni kapacitet u ovom trenutku je jako teško proceniti. Primera radi, svojevremeno je rađena studija mogućnosti običnog AEGIS-a protiv SS-N-22 Sunburn. 7-8 i svaka sledeća raketa je redovno prolazila tj tadašnji AEGIS + Vulkan su imali kapacitet da zaustave do max 8 Sunburn raketa. Pri tom, parametri u studiji su favorizovali uslove u korist odbrane tj. nije bilo ometanja, napad je bio iz jednog pravca i korišćen je samo jedan tip rakete tj. SS-N-22.

B

Crni Živojine, pa nemoj tako naglo! Ostavi bar trag sumnje da je raketa od stiropora, a da piloti nisu piloti nego članovi lokalnog hora, a da 31-ca ustvari i nije avion, nego rekvizit skinut sa ringišpila, koji su amerikanci ionako napravili… Kakvu vezu sa satelitima pominješ? Otkud to sad?

Pa hoćeš da se Petrović i Pero šlagiraju?!

Odgovori
B

Na stranu šala, čitao sam skoro da je Ukrajinski DKKB „Luch“ početkom ove godine iveo uspješno testiranje krstareće rakete bazirane na Kh-35. Predpostavljam da su upravo oni radili motor i/ili elektroniku za ovu porodicu sovjetskih raketa? To rekavši, leko je za predpostaviti da je sve vezano za 35-cu odavno otišlo na nečiji sto u Pentagonu za sitne pare.

Drago mi je što se posljednjih godina radi na zanavljanju ovog djela arsenala. Projekti Brahmos i Kinžal su sjajno osvježenje sa svojim naprednim osobinama. Ipak mislim da bi trebalo razmišljati i o platformi manjeg dometa, prvenstveno zbog gabarita. Nije mi poznato da li je ovo moguće, ali kada bi bilo moguće proizvesti hiperzvučni sistem manjih gabarita kao Kh-31 ili 35, a dometa do 300 kilometara, mislim da bi to bio pun pogodak i multiplikator bilo kakve pomorske odbrane.

„otišlo na nečiji sto u Pentagonu za sitne pare“

Mislim da nije ni za sitne, nego za džabe.

F

Tako je, uvijek je najbitnije da se MIC nahranio. A ostalo… lako ćemo

P

@Banja Luka

Ne ‘Kindzal’ koji u osnovi je ‘Cirkon’ nema ma bas nikakve veze sa Ukrajinom i nekim drugim projektima. Raketa je 10 puta brza od zvuka, dometa oko 2000km (zasto da bude 300km), prakticno je tesko uhvatiti radarom tj ‘nemoguce’ e asd infracrveni odraz je nesto drugo..on prakticno udara kao ‘meteor. Ovo oruzje ima velike implikacije na pomorsko ratovanje jer prakticno pravi ‘no go zonu’ od najmanje 2000 km za borbene grupe nosaca aviona. Sam nosac avion postaje vrlo laka meta. projektil zbog njegove brzine je skoro nemoguce oboriti…ili mig 31 za ovim borbenim sistemom koji leti u podrucju crnog mora pokriva zonu na cijelom juznom mediteranu…kazem ovo us samo ne od implikacija. Inace poslusajte o kojim tehnologijama se govori vise na :https://www.youtube.com/watch?v=2Rx8yan4K-c

M

@Perica
Svi govore u fantastičnoj raketi, ali imam neke nedoumice:
– gdje će staviti bojevu glavu (svima mora biti jasno da se NE MOŽE staviti nuklearna bojeva glava)?
– koje snage/težine?
– gdje je sustav navođenja (dizajn vrha rakete mi ne izgleda pogodan za radarski sustav; poluaktivno navođenje je jako upitno na takvu udaljenost; TV/optičko isto tako; GPS/GLONAS nema smisla kod gađanja pokretnih ciljeva; IC možda, ali nema vremena za zahvat zbog brzine)?

Ovakav dizajn me podsjeća na oblik penetratora u potkalibarskim zrnima koji se koriste za uništavanje tenkova. Je li moguće da Rusi misle tako napadati brodove, samo kinetičkom energijom (nisu prvi s tom idejom)?

Po ovome viđenom, a po mom mišljenju, ovo je samo POC (proof of concept) tehnologije bez praktične iskoristivosti, u ovome trenutku.
A i dobro dođe za izbore i druge političke ciljeve.

B

@Perica

Da, u pravu ste potpuno. Nisam ni htio da kažem da UKR ima nešto sa novim projektima, nego starim, porodicom Kh-31/35. Napisao sam to što sam napisao prvenstveno zbog 35-ce jer je kičma brojnih protivbrodskih sistema. Koriste ga kako na mornaričkim korvetama, fregatama, kao primarno provbrodsko naoružanje mornaričke avijacije, ali i za kopnene sisteme (poput BAL-E).

Za Cirkon ste u pravu- to je upravo ono za šta sam pitao, jer Cirkon, koliko vidim, ima manji deklarisani domet od Kinžala. Logično bi bilo da su gabariti Cirkona manji? Ali nemam nikakav podatak o dimenzijama. Za manji domet i manje gabarite pitam zbog platforme. Koliko god da je Kinžal strašan protivnik, zna se šta mu je namjena, morate dići Mig-31 ili da biste ga koristili. Pola eskadrile Mig-35 može da ponese 15 Kh-35 i napravi masovan napad krstarećim raketama, pri tome noseći pun A-A komplet.

Šta je sa sukobima ograničenog inteziteta (kao Gruzija 2008, npr?) ili sa izvozom? Kinžal vjerovatno nikada neće biti izvezen nigdje, a 35-ca je efikasan, jeftin i uspješan izvozni proizvod. Ako je Cirkon približnih gabarita kao 35-ca, a vjerujem da jeste- to je pun pogodak.

I

Banja Luka

Evo podataka o Cirkonu, nadam se da znate bar malo ruski.

http://militaryrussia.ru/blog/topic-718.html

Izgleda da je Cirkon unapređena verzija P-800 Jakunt. Manji domet ima zbog lansiranja sa „zemlje“.

f

Još jedan crtani film iz Rusije podsjeća me na video o Bumbaru protuoklopnoj raketi za koju sam od početka tvrdija i ovdje pisa da nemože pogodit zgradu kamoli tenk u pokretu! Pa tako je zaustavljen njegov razvoj i mogućnost ulaska u vojsku Srbije . Da stvar bude gora Jugoimport SDPR ga je popljuvao kao nesupjeli projekat jer se raketa ne može stabilizirati niti pogoditi cilj! I naravno opet SDPR ponudio opet maljutku za vojsku!

B

@Igor®

Hvala Igore. Ipak grdosija (između 8 i 10,5 metara?). Znate i sami da H-35 ne prelazi 4m. Posljedica toga je da Su-30/35 može najnormalnije da nosi 5 komada H-35 ili H-59 u jednoj misiji, a samo jedan (teoretski) Cirkon ili Brahmos postavlja određena pitanja, pogotovo ako se uzme u obzir da je domet Kh-59MK skoro 300 kilometara, a domet Kh-35U između 180 i 250.

Znam da je u pitanju mala raketa, sa bojevom glavom oko 150kg, sporija i sa daleko manjim razornim dejstvom na cilj, ali takođe je nemjerljivo jeftinija (400-500k $), pametna protivbrodska raketa sa varijabilnim prilaskom cilju. Ne treba ti Mig-31 ili Tu-22 da bi je koristio, ali čak i da ih imaš predmet rasprave bi mogla biti priča oko toga šta je efikasnije- napasti neku mornaričku grupu sa 6 „Cirkona“ ili 30 H-35? Naravno- odgovor bi bio kombinacija, ali ne govorimo o tome.

Tu donekle vidim problem. Iako Kinžal ide ka tome da postane behemot bez premca i stvarni game changer- problem vidim u tome što mu je potrebna komplikovana platforma u vidu specifičnih jakih i brzih letjelica, satelitska podrška u realnom vremenu da bi se adekvatno vodio, cijena, promjenjivost situacije u mornaričkim konfliktima…Ovo posljednje mi naročito upada u oči. Mislim- domet je 2000km, ok, ali kako se upotrebljava, dok je flota u dolasku? Kada gdje i odakle? Znate i sami da se ovakve situacije komplikuju veoma brzo- npr- za dejstvo u Siriji američka ili francuska sredozemna grupa dobije večeras naređenje za napad. Svi su već u teatru dešavanja- i Ruski brodovi su tu, podmornice… Vrlo pipav i do sada u vojnoj taktici neispitan koncept. Imam osjećaj da je za Kinžal vrijeme kada je rat konvencionalnim sredstvima već iscrpljen? Ovo je malj, koji nema smisla koristiti osim ako ne uništavaš kompletnu flotu u sveopštem zamahu punih kapaciteta, a tada je već vrijeme za nuklearnu razmjenu? Nadam se da nikada nećemo saznati kako se koristi ustvari.

Volio bih da se posvete tome da se napravi dobar i tehnološki moćniji nasljednik za Kh-35, malen, jeftin, pogodan za masovnu primjenu u ograničenim konvencionalnim konfliktima. Jednostavno fali ovakva raketa dometa 300-500 km, ali dva-tri puta brža. Ako bi time naoružali saveznike i svoja plovila, mislim da bi takvo oružije bilo bolji overall faktor odvraćanja nego strateško oružije poput ovoga.

B

@franko

Zar nisi ono ti prije par godina tvrdio kako Rusi nemaju krstareću raketu i kako sa tim što tvrde da imaju ne mogu pogoditi ništa? Kako je Tomahawk nedokučiv za te proizvođače „Lade“ i kako oni samo lažu narod da imaju tehnologiju za krstareće rakete?

I onda je došla Sirija pa su se svi ućutali kada su krenule salve 3M-54 Kalibr preko Kaspijskog mora sa preko 1500km udaljenosti? Kako tada niko nije rekao kako NATO nikada nije koristio krstareće rakete sa tolike udaljenosti? Čak ni sa pola? To je, koliko ja znam, potpuni rekord. Možda griješim, neka me neko ispravi.

Sreća naša da nikada ne saznamo šta ko od velikih nacija ima i može. Kad smo kod velikih nacija Franko, dvije od njih- njemci i rusi imaju nešto zajedničko. Tebe nešto pitaju samo kad se pokvari daljinski za klimu u apartmanu. Drugo im od tebe ne treba, pa se drži svojih kompetencija kada nešto pljuješ nešto što neko pravi. Ni tu klimu ne možeš da kupiš kao HR proizvod, nego najbliže kod komšija u Sloveniju po „Gorenje“. A da, izvini, „Gorenje“ klime se prave u fabrici u Valjevu.

I

@Banja Luka

Upravo zbog svega što ste napisali Kinžal ne smatram primarno protivbrdskom raketom. I dalje, dok se ne dokaže suprotno, Kinžal smatram avio verzijom Iskandera te mislim i da mu je primarna namena vrlo slična Iskanderu. Biće da su se rusi poslužili lukavim i pomalo prljavim trikom. Izgleda da su zaključili da Iskander definitivno može dosta toga da im završi pa su zbog ograničenja dometa za zemaljske lansere od 500km ovo elegantno zaobišli Kinžalom. S obzirom na dimenzije, na prvu mi se čini da je Kinžal tu negde sa SS-N-22 Sunburn a potonju može na centralnom nosaču da nosi i SU-33 te SU-30 i 34. Izbor MIG-31 može biti samo svojevrsna poruka u vidu vrlo brze visokoleteće platforme što tip aviona koji to mogu efikasno presresti svodi na F-22 i Jurofajter (eventualno Rafal).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B3 na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Ako zanemarimo politiku i ovaj SEAD F-16 ipak ako B-1 leti u tvom dometu i baca MK82 sa pokvarenim vratima na vise meta i vrati se u bazu mozda prelazak u pekare nije lose resenje.

25. May 2018.Pogledaj

dragan na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Za tenkove ih nije bilo briga? Hehe zato je Dzejmi Sej svako vece izvestavao o desetinama tenkova unistenih od strane avijacije. A kada je krenulo povlacenje ucutali ko mrtva puvala. Pogodili i unistili sta su hteli? Pa nece biti jer su pogodili zgrade. Cak i za ostrascenog hrvata bas si napisao gluposti

25. May 2018.Pogledaj

Strateg na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Ne sporim ti realnost, ali moram ovo da istaknem. Vazdušni udari NE MOGU da donesu pobedu, već mogu samo da stvore uslove za pobedu. Osim toga, pogledaj desetu epizodu dokumentarne serije "Battleplan".

25. May 2018.Pogledaj

Jason Bourne na: Izgubljena borba za „Ikarus“: Počelo rušenje zgrade prve srpske fabrike aviona

Cek cek, to se pominju Kemoimpex i Neimar visokogradnja. Ova firma Kemoimpex se ranije zvala Agrohim i bavi se trgovinom autogumama i sada su u Nisu prodavci automobila marke Mercedes. Valjalo bi malo procesljati detaljnije cime su se i kako bavili sa izgradnjom stanova na nisavskom keju u samom centru grada. Mutne su se neke…

25. May 2018.Pogledaj

Send this to a friend