BEG airport status
[SEAS 2018] Nove informacije generala Zrnića o nabavci helikoptera H145M i saradnji Erbasa i Ministarstva odbrane Srbije Srbija će od saradnje s Erbasom imati višestruke koristi, kako na vojnom tako i na industrijskom planu / Foto: Tango Six

[SEAS 2018] Nove informacije generala Zrnića o nabavci helikoptera H145M i saradnji Erbasa i Ministarstva odbrane Srbije

Drugog dana Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope, na panelu o vojnim helikopterima učestvovao je između ostalih i načelnik Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-major Bojan Zrnić koji je imao veoma interesantnu prezentaciju pod nazivom ‘’Projekat H145M’’.

Tema prezentacije nije bila samo nabavka helikoptera za Vojsku Srbije i MUP već i industrijska saradnja između kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije koja je i deo pomenutog projekta.

Mogući izgled srpskih vojnih helikoptera H145M, interesantan je evidencijski broj 14501

Prvi, kraći deo izlaganja generala Zrnića odnosio se na karakteristike nabavljenih helikoptera u kome je izneta i informacija da će prva dva H145M (po jedan za VS i MUP) biti isporučena do kraja ove godine a preostalih 7 tokom 2019. Zanimljivo da se na jednoj od stranica mogao videti crtež helikoptera s oznakama RV i PVO Vojske Srbije u mogućoj maskirnoj šemi koja je vrlo slična ako ne i ista kao na dva nova ruska transportna helikoptera Mi-17V-5 koje je RV dobilo 2016. godine.

Prilikom opisa helikoptera H145M istaknuto je da je to višenamenska platforma koja se može koristiti za izvršavanje velikog broja zadataka. Prilikom transporta trupa, pored jednog ili dva člana posade, može se prevoziti do 10 vojnika u konfiguraciji sa gusto postavljenim sedištima, tu je zatim borbeni zadatak s pilotom i operaterom naoružanja, transport tereta s pilotom i teretom u kabini zapremine 6,03 m³ i medicinski prevoz s jednim ili dva člana posade uz dva pacijenta na nosilima i tri medicinska radnika.

Na početku panela o vojnim helikopterima delegatima se obratio pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović

Helikoptere koje će dobiti Srbija će odlikovati visok nivo bezbednosti i preživljavanja, balistička zaštita, sistem za samozaštitu, veoma napredni tzv. “stakleni“ kokpit, oružani sistem HForce, visoka operativnost kao i mogućnost integracije domaćeg naoružanja. Ključne karakteristike H145M je širok spektar dostupnih opcionih paketa opreme koja se, u zavisnosti od zahteva misije, može veoma brzo postaviti ili ukloniti. U roku od nekoliko minuta vazduhoplov se iz transportne konfiguracije s sedištima može preurediti u helikopter za traganje i spasavanje s dizalicom i nosilima ili da bude helikopter za podršku Specijalnim jedinicama s tzv. sistemom “fast rope“.

U drugom delu prezentacije saznali smo dosta detalja o planiranoj industrijskoj saradnji kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije. Glavni ciljevi ove saradnje su pre svega unapređenje mogućnosti i sposobnosti Vazduhoplovnog zavoda “Moma Stanojlović“ iz Batajnice u održavanju helikoptera tipa Gazela kao i proizvodnji njihovih rezervnih delova i to kroz opremanje, obuku i sertifikaciju koju će izvršiti Erbas. Tu je zatim i transfer tehnologije za održavanje helikoptera H145M kao i sticanje mogućnosti za angažovanje srpske industrije i nabavke njenih roba i usluga.

Srbija će dobiti transfer tehnologije za održavanje i popravke helikoptera H145M / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Plan industrijske saradnje koji je deo potpisanog ugovora o nabavci helikoptera H145M, sadrži 7 projekata.

Prvi je sertifikacija VZ “Moma Stanojlović“ kao proizvodnog snabdevača rezervnih delova za helikoptere SA-341 i 342 Gazela, drugi je transfer proizvodne dokumentacije našem remontnom zavodu a treći transfer dokumentacije za održavanje. Tu je potom sertifikacija zavoda kao regionalnog centra za održavanje helikoptera Gazela, proširenje saradnje Erbasa i Mome na tzv. “aftersales“ tržištu, transfer tehnologije za održavanje i popravku helikoptera H145M i potencijalna mogućnost upošljavanja srpske industrije uz prodaju njenih proizvoda i pružanju njenih usluga.

Navedene su i obaveze obe strane pa je tako kompanija Erbas dužna da obezbedi dokumentaciju za održavanje, popravku i remont kao i proizvodnju rezervnih delova, da isporuči ispitnu opremu i specijalne proizvodne mašine i alate, da obučava osoblje našeg remontnog zavoda i da pruži stručnu podršku u postizanju neophodnih standarda i sertifikacije.

Dolaskom helikoptera H145M RV i PVO će znatno unaprediti mogućnosti vertikalnog transporta / Foto: Petar Vojinović

Obaveza Ministarstva odbrane Srbije je da unapredi pogone za održavanje (radionice, hangare, ostale objekte) kako bi se zadovoljili Erbasovi uslovi i standardi, da obezbedi kvalifikovan kadar za izvršavanje namenskih zadataka kao i za naprednu Erbasovu obuku, da unapredi sistem kontrole kvaliteta QMS (Quality Management System) i da dostigne sertifikat EN 9100.

Prikazajući dosadašnje aktivnosti kompanije Erbas u nastojanju da se VZ “Moma Stanojlović“ sertifikuje kao regionalni servis za helikoptere Gazela kao i proizvodnju rezervnih delova, mogli smo da vidimo da je Erbas tokom 2017. i 2018. godine više puta posetio srpski remontni zavod, da su nakon toga srpskom Ministarstvu odbrane prosleđene procene o sposobnostima Mome kao i da je u toku otklanjanje nedostataka koje su primetili Erbasovi stručnjaci.

U 2017. godini Vlada Republike Srbije je uložila značajna sredstva kako bi podržala dalji razvoj kapaciteta VZ Moma. Glavni projekti u zavodu su modernizacija IT mreže za korišćenje tehničke dokumentacije, nabavka nove opreme za laboratorije, konstruisanje nove farbare i pogona površinske zaštite. Nastavak finansijske podrške zavoda kroz budžet Ministarstva odbrane kao i direktno od Vlade Srbije, očekuje se u narednim fazama.

Odgovoreno je i na pitanje zašto je važno da se VZ “Moma Stanojlović“ sertifikuje za radove na helikopterima Gazela. Navedeno je da u svetu danas ima više od 80 civilnih i više od 390 vojnih primeraka ovog tipa helikoptera i da za sada u svetu postoje 4 centra za održavanje i popravku (Helitehnique, Signy, Francuska; AH Romania, Brasov, Rumunija; HFDI, Cairo, Egipat i C-GAMEC, Šenžen, NR Kina) koje je kompanija Erbas sertifikovala za podršku civilnih Gazela. Napomenuto je i da se u njima rade i vojni helikopteri ali da je cilj srpskog zavoda da postane sledeći civilni centar za održavanje familije helikoptera SA-341 i 342.

RV i PVO VS u svom inventaru ima nešto preko 40 Gazela / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Rezimirano je i koji su glavni ciljevi i kakve će Srbija imati koristi od predstojeće nabavke helikoptera i industrijske saradnje. Što se tiče vojske, nabavkom novih višenamenskih helikoptera H145M Ratno vazduhoplovstvo će unaprediti svoje sposobnosti u oblasti vertikalnog transporta, tokom njihovog životnog veka će se obezbediti logistička podrška kroz postizanje mogućnosti njihovog održavanja i popravke u domaćem zavodu a dogovoreni paket industrijske saradnje će omogućiti dugoročnu operativnost postojeće flote helikoptera Gazela.

U sferi industrijske saradnje istaknuto je da će VZ Moma postati regionalni centar za održavanje helikoptera Gazela i da će se raditi na daljoj promociji zavoda kako bi se otvorile nove mogućnosti dobijanja poslova održavanja vazduhoplova, Moma će imati sertifikovanu proizvodnju za određene rezervne delove helikoptera Gazela i biće uključena u lanac snabdevanja Erbasa. Ponovo je naglašena mogućnost da se sarađuje i s drugim delovima srpske industrije.

Zanimljivo će biti videti da li će saradnja s Erbasom obuhvatiti i moguću modernizaciju naših vojnih Gazela / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Na kraju su iznesena očekivanja kao i mogući izazovi prilikom realizacije čitavog ovog posla. Moguće je da će sertifikacija proizvodnje rezervnih delova za civilne helikoptere Gazela biti praćena raznim teškoćama i da će biti ograničenog interesa na tržištu. Kao posledica nemogućnosti nabavke određenih rezervnih delova od originalnog proizvođača, VZ Moma je razvila kapacitete za izradu pojedinih rezervnih delova (gumenih i mehanički jednostavnijih delova) a za potrebe podrške održavanja, popravke i remonta helikopterske flote Gazela RV i PVO kako bi se zadržao potreban nivo operativne dostupnosti.

Međutim, vremenom je došlo do razlika između ranije uspostavljenih kapaciteta i uslova za sertifikovanu proizvodnju za civilne korisnike. Čitav ovaj proces mogao bi duže trajati i biti zahtevniji od očekivanog ali obe strane na osnovu trenutnog odnosa i nivoa privrženosti, snažno veruju u povoljan ishod započetih projekata, istakao je između ostalog general Zrnić.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ba

Živeli! Neka je sa srećom! Na dobrom je to putu.

Odgovori
Go

Bilo je price da ce Njemacka donirati Vojsci Srbije 4 polovna helikoptera H145 , tako da bi imali eskadrilu od 10 helikoptera. Sta je sa tim ?

Odgovori
Ma

Te price su, najblaze receno, gluposti. To nisu helikopteri iz Vijetnamskog rata da bi se mogli donirati, vec nove masine sa najsavremenijom opremom. Vrlo je moguce da ce se u buducnosti nabavljati jos ovih helikoptera ali sigurno ne kao donacija.

al

Boze me sacuvaj.. Kod nas ljudi u svasta veruju.. Sto bi nam iko donirao 4 nova vojna helikoptera? Gde to jos ima?
Ta Nemacka, je Srbiji mnogo vise para od Rusa donirala, samo to ljudi izgleda zaboravljaju.. Ali Srpska posla.. Ne razmislja se glavom nego veruje u bajke.

Sve u svemu, drago mi je da ce nasa vojska dobiti makar neku novu prekopotrebbnu opremu.. To sto nema para da se vojnicima isplati plata i kupi osnovna oprema je druga prica.. Ali otom potom..

sl

Da ponovimo gradivo:
Ako bi i bila ‘donacija’, to bi bila ‘pomoc’ u daljoj nabavci za nadzor granica, kontrolu migracije, traganje i spasavanje…
I nisu se pominjale vojne verzije, vec samo civilne sa opremom za SAR, FF i nadzor…
Slicno kao i Hrvatskoj sa AW…

Sl

Moram da komentarišem gospodina Alteca koji kaže : Ta nemačka nam je donirala mnogo više od Rusije…. Pa to je površno razmišljanje očito jednog mrzitelja Rusa i Rusije. Kakve veze ima sad u toj diskusiji Rusija a povrh svega jeste nama Nemačka donirala dosta, ali je to mrvica koliko nam je zla učinila te su te donacije mrvica u odnosu na ljudske žrtve iz NATO agresije, a da ne spominjemo ekonomsku štetu. Pa gde je Drugi i Prvi svetski rat ? Alo bre čoveče izginulo bar dva miliona Srba od Nemaca u dva velika rata i onda neko kaže Nemaci su nam donirali više od Rusa. A kada su nas Rusi bombardovali ? Kakav je to zaključak „Srpska posla“ ? Čoveče koji se kriješ iza šifriranog imena jesi li ti uopšte Srbina kada tako relativizuješ stvari. Sram te bilo.

st

Kamuflaža mu čuči ko bombona, valjda će jednog dana svi helikopteri biti u istoj kamuflaži a ne jedan Mi-8 kamuflažni, drugi maslinasto zelen, treći žaba zelen. Samo da možda povećaju rondelu na vratima za 1/3 i zastavu na repu pomere više ka sredini ovako deluje kao da će spasti s repa. Jedva čekam i policijske nadam se da će biti u istoj šemi kao ona prelepa Gazella YU-HEA

Odgovori
Mr

Najveca prednost u tom poslu osim novih vrhunskih helića je prijenos tehnologije o odrzavanju i eventualnu modernizaciju gazela… Bravo susjedi tako se to radi a ne ko mi pa saljemo u Ukrainu, Rumunjsku i kojekakve kombinacije gdje je korupcija osnova ekonomije i to jos dobijes neispravno i opasno…. Nadam se da cemo sa Izraelom barem dobivati ispravne letjelice

Odgovori
Og

Polako komšija. Ako poznaješ prilike u Srbiji, onda ne trči pred rudu – čovek u Srbiji koji može iole normalno da rasuđuje, ne veruje ništa našim vlastima dok se nešto takvo stvarno ne dogodi.

Meni je ovo i dalje u domenu bajke.

Va

Obzirom kako se stvari odvijaju pitanje je da li ćemo uopšte i dobiti te helikoptere iz Nemačke. Časom oni uvedu sankcije za prodaju oružja Srbiji.

Odgovori
si

altec
Ajde malo smanjite vasu prepotetnost.
Niti je Rusija ista donirala niti je Nemacka ista donirala.
Nemacka je svoj ustav pregazila ulazeci u rat 1999,i unistavanjem privrede.
Nemoj da vredjate narod jer narod razmisla svojom glavom za razlikom od vas i vama slicnima.
Sto se tice opremanja niste ste se ni bunili kada je unistavana vojska.
Sto se tice plata,to vi iz vaseg licnog iskustva ili rekla kazala.
Neko je izvisio za nesto pa mu ne odgovara.
U svakom slucaju kakva vojska takve i plate.

Odgovori
FA

U koji rat je Njemačka ušla 1999?

Vl

„FAA“
Nemačka je ušla u rat sa SR Jugolavijom (Srbija i CG) kao i ostale članice NATO-a (njihovi avioni, ljudstvo i logistika su učestvovali u napadu).
A u rat su ušle i sve druge države u susedstvu koje su ustupile svoj vazdušni prostor za prelet agresorskih NATO aviona.
To su činjenice i ratno pravo…
Srbija ne zaboravlja …

Te

Blackhawk maintainance and assembly in Romania at Romaero Bucharest. Romaero will do maintenance of Blackhawk helicopters for Eastern Europe.

FA

lol

Zo

FAA
A smesno naglas je tacno sta?!? Nesto nije istina? Jel neka ismisljotina ili velika istina tipa kakve verovatno gledas na tv kalendaru? Sve je kako je napisao a smesno nije nista. Bar ne nekome pristojnom. Da, bili su ratu sa zemljom koja se sama branila od mnogih u vecih a mali i slabiji su ustupili kad vec ne mogu nista drugo svoj prostor za bombe i rakete milosrdnog andjela. Malo objektivnosti. Nije tako tesko. Lep pozdrav.

Ba

@Tedy
Who cares?

Te

@Bane
I’m sorry I obset you. This was not my intention. @FAA was amused and entertainded, which is a more positive sentiment. It may be my mistake to post an off topic,but one comment was, if I’m not mistaken, about Ro. Since it is an aviation blog I thought it would be interesting for you to now some news from your neighborhood. My mistake and I will not bother you again. Have a nice day.

Ba

@Tedy
This was polite reply. Didn’t mean to be harsh, just don’t like off topics. All the best.

Sl

Dakle neko ko se zanima za ove teme, može samo da se pravi blesav da nas Nemačka nije napala u okviru NATO agresije, mučki kao 1941. godine. Ako je za utehu prema poslednjim ( ruskim) izveštajima mi smo Nemcima oborili deset letilica, među kojima dve bespilotne i najviše onih aviona “ Ubica tenkova“. Ja sam laik za ovu oblast, ali me pamćenje veoma dobro služi o evidencijama koja agresorska zemlja je sa koliko letilica učestovala u napadu. Nemačka je dakle tri puta u jednom veku napadala na Srbiju (Jugoslaviju). Zato se i ne volimo.

Odgovori
Ve

Slobodane,

Jasno da si laik jer Njemačka ne posjeduje „one“ avione „ubice tenkova“, a tek to da smo ih mi oborili deset, pa još kad sve to dolazi iz ruskih izvora….pa nije ni čudo što nas je bombardovalo….

М

@Veso
То „Није ни чудо што нас је бомбардовало“ је најужаснији и уједно најглупљи покушај релативизације НАТО агресије, које појединци у нашем народу баш воле да користе.
Није ни чудо што су рушили мостове, електро-мрежу, топлане и петро-хемијска постројења, гађали возове и колоне избјеглица, што су касетним бомбама гађали пијаце…!? Јел’ то није чудо!?

Мислим да би изгледали много паметнији ако не би сте писали глупости и омаловажавали жртве агресије.

Sl

@altec Ta Nemačka je napala Srbiju 1914, 1941 i 1999. Svaki napad na Srbiju su obeležila ogromna razaranja i ogromni ljudski gubici. Tako da nema govora o donacijama, jer odšteta koju bi trebali da plate za ubistva i razaranja je mnogo mnogo veća. U isto vreme ta Rusija nas nikada nije napala, a za vreme Prvog svetskog rata obim pomoći (ne kredita) je bio presudan da se odupremo napadima tih istih Nemaca do kraja 1915. I krajem Drugog svetskog rata pomoć Sovjetskog saveza je bila veoma značajna u borbama za oslobođenje cele Jugoslavije, a samim tim i Srbije. Pa vi sami izvlačite zaključke jesu li Nemci šta donirali i koliko čija pomoć vredi. Pozdrav.

Odgovori
Mi

A atentat na Ferdinanda u Sarajevu su izveli Eskimi uz podršku Busmana. Nemojmo to ispustiti iz vida.

Moram tako napisati jer je ovo diskusija na temu tko ima većeg.

Dovoljno je pogledati primjer Nje i Fra nakon WW2 gdje je svega desetak godina bilo dovoljno da se Nje posipa pepelom i postane uz Fra i GB vodeća sila Europe.

Na ovim prostorima nažalost ne vrijedi to spominjati jer ovdje vlada Borg i kolektivna svijest koja ne dozvoljava izdvojena mišljenja jer je to blasfemija.

la

@Slobodan To im i ja pričam, ali izgleda da pojedini ljudi ovde imaju izuzetno kratko pamćenje, ili možda namjerno zaboravljaju, k’o zna. Samo ću reći jedno, k’o jednom zaboravi, desiće mu se opet. Prošla su vremena kad su Srbi bili naivni i vjerovali zapadnim komšijama, i onim dalekim, i ovim graničnim. Vjerovali smo zadnjih 100 godina, pa su se naši zapadni prijatelji svaki put potrudili da nas dodatno iznenade nekim svojim postupkom, i uvijek smo mi najviše najebali zbog svoje naivnosti. Više ne vjerujemo ni rodjenoj majci!

Zo

Od Airbusovih helikoptera do 1914e… ali ajd kad si vec kod Ferdinanda, neprezaljenog izgleda…. ok, ubijen je u atentatu. Ali to je jedan u nizu od mnogih u istoriji i sigurno sigurno nije bio vredan 33 % populacije koju je samo Srbija izgubila u prvom sv. ratu. A cinjenica je da je isti bio obicni homofob, antisemit i da je na Slavene gledao da ne kazem na sta a posebno na Srbe jer su bili perjanica i simbol slobode i nezavisnosti medju Slavenima. Iako nisu svi gajili taj slobodarski duh, draze im bilo a bogami i ostalo i danas austro ugarsko uzništvo. Ukr. tog rata bi bilo i bez Gavrila Principa jer je porobljivacki austrougarski projekt vec bio na izdisaju a prica koju neki tako rado vrte kao mantru da su Srbi izazvali 1 svetski rat nek pricaju sebi pred spavanje. Istorijska nepravda je jedino sto je kraj crno zute monarhije odneo tolike zivote sa sobom.

Jo

Gospodine Miki123 , atentat u Sarajevu na Nadvojvodu Franca Ferdinanda nije za ovu temu. A svakako nije mogao i nije opravdanje za pokolje civila koji su potom usledili od strane Dvojne Monarhije.
O ovome dalje neželim da pišem naovom portalu
1. zato što mu to nije tema.
2. istorija je to objasnila na dokumentovan način
3. moje istorisko saznanje o tome je malo veće od prosečnog srbijanskog , ali samo malo i nebih da ulazim u polemike sa polovičnim znanjem iz poštovanja te iste istorije.

iskren pozdrav Jovan

iskreno Vas pozdravljam

Mi

@Jovan Munitlak

Poštovani Jovane,

pa ja sam to nesretnog Ferdinanda spomenuo kao sarkazam na činjenicu da se konstantno u komentarima skreće s teme (citiram sebe: „Moram tako napisati jer je ovo diskusija na temu tko ima većeg.“.).

Nemam namjeru diskutirati šta je bilo u prošlosti (niti me to zanima) jer na to ne mogu utjecati. Više me zanima ono što donosi sutra.

Lp,
Miki

si

Veso
Vi kao nevidjen strucnjak za ovu temu,samim ti globalni proizvodjac hilihoptrea,aviona,raketa,pesadiskog oruzja,ste kadri da kometarisete broj oborenih i ostecenih letelica.
Iz vaseg komentara se da zakluciti da ste licno isli da brojite letelice koje su ostecene ili unistene.
Vas komentar “pa još kad sve to dolazi iz ruskih izvora….pa nije ni čudo što nas je bombardovalo“treba da vas bude sramota sta ste napisali jer su neki ljudi ginuli.
Znaci po vama su trebal da bombarduju sam zato sto neki ljudi drugacije misle od vas.
Povedite racuna da u sledecem ratu kada ga bude da neka raketa nepadene u vasoj blizni desava se.
Ne treba verovati ni zapadnim ni ruskim izvorima jer svi on daju izvestaje koji njima odgovaraju.
Problem je sto ovi u Srbji ne daju tacne izvestaje.

Odgovori
Ve

Sima

Ne vidim zašto Vas pogađa toliko ovo što sam rekao? Moja poenta je samo da ljudi ne bi trebali dolaziti i lupati gluposti javno prije nego makar malo istraže to o čemu bi pisali. Apsolutno ne pretendujem da sam neki vajni stručnjak, ali i ptice na grani znaju da Nijemci nemaju „one avione ubice tenkova“ pa samim tim male su šanse i da ih je neko oborio ovdje te da je ista vijest i došla iz ruskih izvora. (Ono s bombardovanjem je obično karikiranje, valjda je toliko jasno). Naravno Vi i gore čini mi se Mare, kao pravi napaćeni Srbi, ste se uhvatili onog najmanje bitnog u komentaru i interpretirali to upirući prstom u mom smjeru kako bi i ostali vidjeli ko je ko. Dio o padanju raketa kraj mene u nekom budućem ratu ne zaslužuje komentar uopšte. A o omalovažavanju žrtava i ostalom ću Vam samo reći da smo mi ovdje četiti godine krvarili dok ste vi tamo gurali tutu u rikverc. Bombardovalo vas par mjeseci…jaka stvar….

lo

cinjenica je da smo tri puta bili napadani od strane nemacke, sto kaze vranic u seriji Moj rodjak sa sela deda mu se borio 1914 otac 1941 a i kapetan je krenuo njihovim stopama, Ali netreba zaboraviti ni saradnju sa istom tom nemackom, pogledati samo vazduhoplovstvo kraljevine pred drugi rat, koliko Bf-109 Do-17p i drugih smo imali, a da ne govorim o ostalim sverama saradnje Bitno je da se nesto radi, a da li ce mo mi remontovati i praviti delve za Gazele videcemo

Odgovori
Ma

veso.Stavio si tri tačke na kraju tvog srtučno-političkog-analitičkog-vojnog komentara,pa nastavi sa još jednim prosvetli nas jadne neznalice,a što se tiče H145M,svakako potreban za naše RV,i dobrodošo sa našom zastavom i ova maskirna šema je odlična,a kakve veze ima što i MI17V imaju sličnu,ko je sužio vojsku zna šta znači jednobrazno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj