BEG airport status
LYBE 2311:00 Z 310°04KT 1200 R12/1000N R30/1700U BR BKN003 OVC006 00/00 Q1001 R12/2///95 BECMG 2000 BKN005 OVC010=
[POSLEDNJA VEST] Detaljan opis sletanja aviona EgyptAira i pojašnjenje otkaza na stajnom trapu Po svemu sudeći otkaz tehnike / Foto: Blic

[POSLEDNJA VEST] Detaljan opis sletanja aviona EgyptAira i pojašnjenje otkaza na stajnom trapu

Prekjučerašnji incident pucanja guma na avionu EgyptAira neposredno pri sletanju klasifikovan je od strane Glavnog istražitelja Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju kao „ozbiljna nezgoda“. Na osnovu Obaveštenja o početku istrage, u koje je Tango Six imao uvid, moguće je preciznije rekonstruisati redosled i detalje dešavanja događaja koji je na više sati blokirao pistu „Nikole Tesle“ i prouzrokovao odlaganja dolaznih i odlaznih letova.

Kako se u obaveštenju navodi, posada EgyptAirovog Boinga 737-866 SU-GCO (s/n 35561) izvršila je rutinsku pripremu za let i poletanje iz Kaira prema Beogradu. Tokom leta prema destinaciji i prilazu na sletanje, posada nije imala nikakvih problema:

– Međutim, prilikom stabilnog i kontrolisanog sletanja u pravac 30 poletno-sletne staze aerodroma „Nikola Tesla“, došlo je do blokade točkova glavnog stajnog trapa aviona, što je posada primetila sa trešenjem i zanošenjem aviona. Prvo su zablokirali točkovi desne noge stajnog trapa, a sekund kasnije i leve noge stajnog trapa usled čega je došlo do neravnomernog otpora točkova koji su strugali površinu piste i zanošenja aviona niz pistu. Avion se zaustavio oko 1.100 metara od tačke prvog dodira sa površinom piste. Točkovi desne noge stajnog trapa su imali potpunu blokadu od momenta dodira sa pistom i nakon pucanja guma, nastavili su kretanje struganjem felni točkova o površinu piste, pri čemu je do trenutka zaustavljanja istrošeno 1/5-1/4 površine sa jasnim tragovima na pisti. Točkovi leve noge stajnog trapa su imali naizmenično delimičnu i totalnu blokadu nakon dodira sa pistom, usled čega je došlo do pucanja guma, ali bez oštećena felni točkova.

Vidljiva razlika u oštećenju leve i desne noge stajnog trapa / Foto: Blic
Obaveštenje Istražitelja potvrđuje našu informaciju da je došlo do curenja hidro-ulja i da je korišćen pesak / Foto: Blic

Nakon zaustavljanja aviona, posada je o problemu obavestila kontrolu letenja, koja je obavestila aerodromske službe. Usled pojave dima iz desne noge stajnog trapa, službe aerodroma su primenile postupke u cilju prevencije pojave vatre, sa gašenjem uzroka dima. Usled zaustavljanja aviona, pista je zatvorena do njegovog uklanjanja i izdato je odgovarajuće obaveštenje (NOTAM).

U ovoj ozbiljnoj nezgodi, nije bilo povređenih lica, dok je avion pretrpeo oštećenja lokalizovana na točkovima nogu glavnog stajnog trapa. Pista aerodroma „Nikola Tesla“ nije pretrpela oštećenja i nakon uklanjanja aviona i čišćenja površine vraćena je u upotrebu. U avionu se u trenutku nezgode nalazila samo posada, uz tri putnika – radnika operatera EgyptAira koji su trebali da sprovedu prihvat i otpremu aviona na „Nikoli Tesli“ – stoji u obaveštenju Glavnog istražitelja.

Obaveštenje se završava sa konstatacijom da će se uzrok blokade točkova glavnih nogu stajnog trapa letelice ustanoviti tokom istrage koja je u toku.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

B

Ima li indicija kako je došlo do blokiranja točkova? Anti skid nije radio? Pa iako nije radio, kao neko ograničenje i sigurnosna stavka, nisu se kočnice morale blokirati…

Kakav je sistem kočenja na avionu? šta ga pokreće (pneumatika, hidraulika, struja)?

Da li je vjerovatnije kvar na sistemu ili greška pilota? ili kombinacija?
Tekst se bavi posljedicama a ne (mogućim) uzrokom.

Što se tiče druge piste, tu je više problem administrativne prirode. Druga pista postoji odmah u komšiluku (Batajnica), pa ako nije za rastećenje saobraćaja (za to i ne treba) ali kao rezervna i sigunosna sigurno može da posluži (u stvarnom svijetu da, ali u administrativnom bojim se da NE), ali uvijek je problem bio u organizaciji a ne u nedostatku resursa…

Odgovori
V

BB,
Mnogo pitanja. Treba sačekati kraj istrage i izvestaj Komisije. Dotle, sve je u sferi špekulacija.

Na B737, hidraulika pokreće kočioni sistem. Radni pritisak je 3000psi. Anti Skid može biti INOP, ali tada postoje ograničenja težina aviona.

Naravno da se tekst bavi posledicama. Uzrok će da utvrdi Komisija za istragu udesa. Logično, zar ne?

B

Taman posla da se bavim špekulacijama… Mislio sam na mogućnosti bez prejudiciranja konačnog ishoda.

Nego, kad ćemo na kafu? Oktobar se bliži…

V

Ja sam u BL, 21 i 22 septembra.

P

Druga pista je svršen čin i ne treba trošiti energiju jer je već odlučeno da se gradi. Interesantnije je da li treba druga pista sledećoj zračnoj luci u regionu? To pitanje sada zvuči apsurdno ali kada sleće godine počnu radovi u Beogradu, sigurno će se tamo postaviti pitanje glede druge piste. Da li će oni koji su sada protiv druge piste u BEG podržavati drugu pistu za zračnu luku koristeći druge argumente? Recimo očekivani eksplozivni rast turizma zahteva drugu pistu, ili zato što je normalno da skoro svaki glavni grad EU države ima dve piste itd. Očekujem vrlo kreativne razloge zašto je druga pista potrebna jednom a ne drugom aerodromu.

Odgovori
B

Pitanje da li je potrebna druga pista se rešava jako jednostavno – odgovorom na pitanje “ko će da je plati?” Ako treba da je plati kasirka iz Maksija, kroz porez na svoju platu, iako je nikad neće koristiti, onda druga pista može odmah sutra. Ako treba da se plati iz predvidjenih prihoda te buduće piste, onda… malo kasnije…

Odgovori
S

@Dedalus,
Eto npr. zbog svega onoga sto su Stefan i Alen napisali, kao i zbog mnogo drugih razloga koji zahtjevaju ozbiljnu studiju i profesionalnu analizu a ne pausalne i nepromisljene izjave pune subjektivnog naboja.
Bilo je ovde odlicnih tekstova koje na ovaj nacin objasnjavaju do detalja zasto Beogradu Jos za dugo nece trebati dvije piste. Ako vas zanima mozete naci…

Odgovori
B

Ljudi koji svoje analize baziraju na emocijama tvrde da je BEGu potrebna druga PSS. Struka je vrlo decidna : kada se dostigne broj operacija od xy planirati drugu PSS.BEG je jos daleko od te cifre…
Nije mi jasno sto ne iskoristiše LYBT?

Odgovori
S

Da li je moguce da niko ne objavljuje da je Jar Tehnika pomerila avion sa piste, vec sve zasluge se pripisuju Aerodrom Beograd, necuveno!!!!

Odgovori
A

Svi mediji istog dana preneli izjavu generalnog direktora aerodroma da bez Tehnike ništa ne bi bilo…

G

Najveće oštećenje je pretrpela YU-ARA jer već treći dan ne može da se vrati u normalni red vožnje, i možda će tako da bude još koji dan. Razlog više za drugu pistu.

Odgovori
S

2. pista – ovo je jako pausalna i nepromisljena izjava, ali na to smo bar ovde navikli…

A

Trebao je doći u 5:30, ali je došao u 15:40. u srijedu. Tu istu srijedu trebao je poletjeti nazad u 7:50, što nije mogao zbog kašnjenja. Dosta je riskantno i ovako i onako napraviti povratak nakon samo 2:20 sati, upravo o tome i jesam pisao kada sam govorio o problemu jednog aviona.

U svakom slučaju on je u srijedu krenuo sa nekih 9 sati zakašnjenja i vratio se u četvrtak u 14:22, umjesto u 10:20. Samim time i tu nije mogao kranuti u 13:15 (i opet je za povratak imao tek 2:55 sati planirane stanke, riskantno).

U četvrtak je tako krenuo u 17:50, umjesto u 13:15, dakle sa 4:35 sati zakašnjenja, što je rezultiralo današnjim dolaskom u 14:35 umjesto u 10:20. I danas će se ponoviti isti problem ko sa četvrtka na petak. Avion je kasnio u odlasku nešto manje, 50 minuta manje, ali svejedno je otišao sa zakašnjenjem od 3:45 sati, u 17:00. I ponovo će u subotu kasniti nazad. Tada će se sve stabilizirati jel ne leti u nedjelju. Sve skupa je u prvom redu tako radi nategnutog reda letenja u kome je avion u Beogradu tek malo više od dva sata.

No, bez obzira na to, iskreno potrošiti 300+ milijuna USD radi dva-tri dana kašnjenja jednog aviona bi bilo iskreno puno neracionalno. Mislim da bi tu bitno jeftinije rješenje bilo jednodnevno iznajmljivanje aviona kao alternativa, ili pristati na ovu opciju kašnjenja tri dana uz sve financijske posljedice istog.

D

Zašto bi bila nepromišljena takva izjava? Da je sreće i pameti pa da su je odavno izgradili. Svakako bi bilo više vajde od piste nego od onog divljeg naselja koje se izgradilo ka Surčinu, na zemljištu koje je urbanističkim planom predvidjeno za proširenje aerodroma.

S

Ne znam zasto se potencira pitanje druge piste svaki dan na ovo sajtu. Potpuno je besmisleno da jedan AB koji uopste nema problem sa kasnjenjima uslovljenim prebukiranom pistomi cekanjem u redu za poletanje dok 5 aviona slece, tako da nema potrebe za njom. Pa nije ovo LHR! Ako su jedan Abu Dhabi i jedna Doha(pre otvaranja Hamada) mogli da funkcionisu sa jednom pistom sa onakvim flotama baziranim na njima+ drugim avio-kompanijama koje dolaze tamo, moze i jedan Beograd sa bedno malim saobracajem!

d

YU-ARA ima nategnut raspored letenja, ali bilo kakve druge varijante rasporeda ne bi mogle pomoći ako se nešto „zaštopa“ da se ovaj slučaj desio u subotu stanje bi se „popeglalo“. Ni LF ne može lako popeglati kašnjenja koja nastanu višom silom.
Da aerodrom ima 15 PSS može se desiti belaj.
Ovde treba odati veliko priznanje AS kako za kratko vrijeme uspijeva da pripremi avion za drugi let.
Ali stoji činjenica da AS ne može još dugo, nadam se da je ovo bila poslednja sezona sa jednim širokotrupcem i jednom destinacijom.

J

Stefane,
Postoji nemala razlika između ‘mogu da funkcionišu’ i ‘optimalno funkcionišu’… Ja znam da London Heathrow ima dve piste, ali to je jedna od glavnih nacionalnih tema u UK, još u Pekićevom ‘Besnilu’ se pominje…
Sa druge strane, Denver, Kolorado, ima 6 pista, a u planu je 12…
A aerodrom našeg koncesionara, Lyon Satolas ima dve odavno.
Dalje, pogledaj koliko su imali putnikanBeč i Pešta kad sagradiše drugu pistu (jedno dva miliona).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banjalucanin letac na: Nova linija: Od aprila moguć let Banjaluka-Moskva, vode se pregovori sa jednom „privatnom kompanijom“ iz Rusije

@Beli pa Bec je donekle i blizi recimo u odnosu na Frankfurt ili Berlin gdje ima negdje oko 1400 km do BL, gdje je potrebno oko 19 sati putovanja autom. Ali putovanje sa autom iz tih destinacija je dosta skuplje nego avionom, koliko samo treba za gorivo i putarine. Ali isto tako da ne govorim…

23. Jan 2019.Pogledaj

SINGAPURCANAC na: Er Srbija uvodi direktne celogodišnje letove ka sedam novih destinacija: Prvi put za Madrid i Barselonu; U planu uspostavljanje i sezonskih linija za Nicu i Zadar

Madrid, bcn, i Krasnodar. Fala je dragom bogu da su se pameti prizvali. Još da budu povezane sa Bl, pa da ko čovek idem biciklom na odmor.

23. Jan 2019.Pogledaj

Mayer na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako kompanije mogu uprihoditi na dodatnim uslugama?

>> Najveci problem za regionalne kompanije je to da ako se izuzmu poslovnjaci i strani turisti, vecina nasih putnika nije navikla trositi. Nije bas ispravno generalizovati, recimo moj prvi let Wizz-om za Tuzlu iz Berlina, bikvalno je ceo avion nesto narucio, na letu koji traje sat vremena. Meni je bila fascinantna potreba da se u…

23. Jan 2019.Pogledaj

Amater na: Izrael dejstvovao po ciljevima u Siriji, mete bile i položaji PVO, uništeni i artiljerijsko-raketni sistemi Pancir

Disklejmer: nije uvredljivo, čitajte pažljivo Američka vojska ima sledeću doktrinu prilikom regrutacije: 10% najlošijih - otpada, to je ekvivalent IQ od 80 i manje. McNamara probao sa njima, desila se katastrofa od 10. do 30. percentila - samo 20% ukupnih snaga. To je ekvivalent IQ od 80-90. To su uglavnom najagresivniji, impulsivni ljudi. Ne baš…

23. Jan 2019.Pogledaj

Send this to a friend