Samo nekoliko kilometara udaljen od Novog Sada nalazi se sportski Aerodrom Čenej. Na 60 hektara zemlje, koliko zauzimaju livada i pomoćni objekti, a kada VFR uslovi dozvoljavaju i male sportske letelice, prvo što goste dočekuje jeste zgrada Aero-kluba „Novi Sad“.
Upravo je ona krajem prethodne nedelje dočekala nekolicinu diplomata i predstavnika medija na turi obilaska novosadskih znamenitosti u organizaciji Color Press Grupe.
Tim povodom, Tango Six je bio deo medijske ekipe koja je imala priliku da, zajedno sa posetiocima, prisustvuje i učestvuje u letačkim aktivnostima na čenejskoj livadi.
Kako vremenski uslovi nisu bili prepreka, u sklopu programa su, pored kratkog upoznavanja sa istorijom Aero-kluba „Novi Sad“, posetioci mogli da obiđu letelice poređane ispred hangara ali i da se provozaju jednim Robinsonom R44 i privatnim Belom 206B YU-HLT kompanije Ciklonizacija.
Iako je bilo predviđeno da ugođaj gostima upotpuni i Državno prvenstvo u jedriličarstvu, ono je ipak izostalo sa agende:
– Danas je trebalo da bude otvoreno i Državno prvenstvo u jedriličarstvu. Ono je odloženo, jer u statutu Vazduhoplovnog saveza Srbije stoji da najmanje osam ekipa mora da učestvuje, a s obzirom na to da nismo imali dovoljan broj ekipa mi smo to prolongirali ili za neko drugo vreme ili da se bolje pripremimo za sledeću godinu. Ipak, mi ostajemo i dalje kandidati da se to prvenstvo održi ovde kod nas. – objašnjava nam predsednik Aero-kluba „Novi Sad“ Dragoljub Samardžić.
U razgovoru za Tango Six, Samardžić je govorio i o skorašnjoj najavi izgradnje međunarodnog aerodroma „Čenej“. Kako kaže, projekat je osmišljen i na njemu će uskoro početi da se radi, pri čemu se planira da u početnoj fazi razvoja aerodrom bude dostupan avionima do 10, a kasnije i do 70 mesta:
– Mi smo na našu inicijativu dobili saglasnost Privredne komore Srbije i ljudi iz policije i carine da ovde pravimo međunarodni aerodrom, da ovde sleću mali avioni do 10 mesta koji mogu da slete na travu bezbedno. To će nam biti uvod u izgradnju ozbiljnog međunarodnog aerodroma od 2020. godine.
Projekat će početi da se radi u narednim danima, sve ostalo je stvar naše odluke da li ćemo ići samostalno (grad Novi Sad) u to ili će to biti zajedno sa državnim fondovima, možda čak i neki konsalting. –
Prema njegovim rečima, avioni će sletati direktno na „Čenej“, aerodrom će imati carinsku i pasošku kontrolu, te će na taj način, kako kaže, biti manja alternativa „Tesli“:
– Sada je situacija takva da svi lete na „Nikolu Teslu“. Nepravično je da grad od 500.000 stanovnika nema aerodrom. To je više nego potrebno, jer teritorija Vojvodine obuhvata dva miliona ljudi. Oni su svi oslonjeni na „Nikolu Teslu“, a mi sa ovom našom idejom njega zapravo rasterećujemo i pomažemo mu.
Mi se nećemo baviti nekim visokim turizmom nego će na ovaj aerodrom sletati mali avioni do 70 mesta. To znači da će niskotarifne kompanije dolaziti ovde i praviti ture. Ako može Niš koji je dalji od nas 300 kilometara da ide u Evropu, možemo onda i mi koji smo bliži, a na taj način i da pravimo još bolje cene nego oni. Mi ćemo biti konkurencija, ali će građani uživati u još nižim cenama, što nam je i cilj. –
Ipak, nezavisno od izgradnje međunarodnog aerodroma na „Čeneju“, Aero-klub „Novi Sad“ neće prekinuti sa radom, već će ostati na trenutnoj lokaciji i nastaviti da obavlja svoje aktivnosti, ističe Samardžić.
BB
Marta, u potpis jedne slike vidim „neletački sadržaj“ kad ono tamo „red bull, daje ti krila“… 😀
Što se tiče aerodroma, moje mišljenje je da se ide na uvođenje pasoške kontrole, unapređenje piste za avione do 5,7t MTOW (valjanje trave, kasnije neki beton-asfalt) radi omogućavanja poslovne avijacije. Najavljivati putničke letove u situaciji kad NT ide pod koncesiju će biti kontraproduktivno. S druge strane, aerodrom za male avione bi mogao značajno rasteretiti NT od manje plaćenih usluga tako da to nije u suprotnosti sa logikom.
Ako se I razmišlja o 70 sjedišta, to treba ugraditi u dizajn prvih unapređenja a ne iznositi javno jer će biti sasječeno u korijenu.
Osim toga, ko uvodi novu liniju traži istoriju letova i broj putnika sa aerodroma. A kako će biti putnika ako nema letova? Poznata situacija koka-jaje. Treba pomoću GA stvoriti „gužvu“ pa onda ići na veće avione i linije. Konačno, za GA su značajno manje investicije (većina toga je već tu) dok za veće priče treba hrpa novca.
Radmila Ronhill
Moze asfaltni put , signalicija za noc da se napravi i da odrade posao. Jel se secate da kada je bila ista drzava da su neki Crnogorci leteli sa L-420 par puta za Crnu goru u letnjoj sezoni. Pecs Madjarska je dobar primer.
BB
Može, tako je i Vršac počeo. Asfaltni put, pa kasnije dograđuj…
Kod nas ljudi lako sklizne u megalomaniju, pa kad se pomene međunarodni aerodrom, odmah A380 sleće u kukuruze…
Šta to avion drži u vazduhu? Novac. I neko mora da ga izdvoji. Vizija + avio taxi + Let 410 i eto letova sa međunarodnog travnatog aerodroma ali za uži krug ljudi koji mogu da izdvoje nešto veći novac. Avijacija nije jeftin sport. Ne, ne zavaravajte se cijenom low cost care, uporedite gužvu, parking, čekanje, čekanje sve dodatne usluge, destinaciju koja ne mora da se poklopi sa vašim željama sve to sa malim avio taxijem koji čeka vas leti malo duže ali je sve drugo kraće, skoknem do Beča i Budimpešta isti dan i odradiš dva sastanka i popodne dođeš kući…
E zato trebaju manji aerodromi da se sa njih može poleteti u svijet sa trave (a ne na travi) kao Bikovo, Čenej, Trebinje, Sokolac… I kada imaš malu liniju ili mali čarter lakše je to napuniti (skuplja karta), Zašto bih leto avionom? Zato što cijenom svoje vrijeme… Onaj kome je vrijeme skupo to će i da koristi, onaj ko ima vremena, sedi u mercedes pa na naplatnu rampu pa na granicu i tako sedam puta…
Let 410 ili C182 nije politička priča i može lako da prođe (većina toga je već tu) , ATR72 već ulazi u zonu politike i većih investicija.
TRex
Prvo bi trebalo da se u Planu detaljne regulacije, koji se upravo radi, obezbediti najveću moguću pistu. Onda je i izgraditi, kao i sve ostalo potrebno jednom aerodromu. A, za početak može da se organizuju i čarter letovi, pored letova poslovnih, turističkih i privatnih manjih aviona.
Прле
Најбоље је у ити краву због киле меса.
Да сва ова прича има некакве основе у економији, да је Тесла презаузет и генерише кашњења а да инвестиције у раширење не постоје, да Ниш ради да су запослена два аеродрома фантома, па да кажемо како је неопходна ствар. Овако, нечији дечачки снови и логика, „нека има срамота је да нема“ нису ништа друго него јефтини популизам који има могућност да озбиљно направи штету буџету.
Аеродром је скупа ствар, а ако нема неке предисторије типа био војни аеродром или пак приватног капитала коме је у интересу да баш ту гради све остале маштарије су штетне.
vilim
A šta sa maglom? Niš je u tome u prednosti
Vreme putovanja od NS da
o Bgd je najmanje 2-3 sata Gde je tu rentabilnost?