Kako su u ponedeljak 15. januara prenele banjalučke Nezavisne novine, u Akcionarskom društvu za proizvodnju i remont ’’Orao’’ iz Bijeljine očekuju da do kraja meseca potpišu ugovor sa ruskom firmom ’’Klimov’’ o remontu motora za helikoptere. Istovremeno nastavlja se saradnja sa glavnim poslovnim partnerom – Vojskom Srbije.
Posao sa Rusima bi mogao da garantuje opstanak ’’Orla’’ u narednih 20 godina, trenutno u ovoj firmi, koja se bavi remontom turbomlaznih motora i proizvodnjom specijalnih alata radi 390 radnika, poslovi se obezbeđuju prvenstveno kroz vojne programe ali se postepeno preorijentišu i na civilno tržište. Da će ova kompanija dobiti licencu za remont motora helikoptera ruske proizvodnje dogovoreno je još 17. maja prošle godine u Moskvi prilikom zasedanja međudržavne komisije za trgovinu i ekonomsku saradnju.
Iz izjava zaposlenih može se saznati da postoji napredak, da se kupuju mašine i da se proizvodnja usavršava. Najavljuju se neki novi projekti a do tada će kapaciteti uglavnom biti uposleni remontima turbomlaznih motora što predstavlja vojni program koji zavisi od politike a 85 procenata delatnosti se obavlja za izvoz. Međutim zbog kašnjenja u dostavi motora i naplati potraživanja od poslovnih partnera, prošla godina je bila veoma teška ali sada u ovom zavodu imaju pune ruke posla.
U “Orlu“ se već dve godine pripremaju za, ne samo remont motora ruskih helikoptera već i za osvajanje remonta turboventilatorskih motora RD-33 za lovce MiG-29 što bi bio put ka sigurnoj budućnosti. Država je čak obećala i pomoć za kupovinu licence koja košta 2,9 miliona evra.
Generalni direktor ’’Orla’’ Milan Prica izjavio je da nemaju drugog izbora sem da se pripreme i realizuju generalni remont helikopterskih i motora za lovačke avione što bi otvorilo vrata i obezbedilo posao za duži period. Napominje da su sredstva koja se trenutno remontuju zastarela, da se poneka čak i gase ali da je za rad na njima obezbeđen posao za narednih 10 godina.
Podsetimo 14. decembra prošle godine prilikom sastanka s predsednikom Republike Srpske Miloradom Dodikom, ministar odbrane Srbije Aleksandar Vulin izjavio je da je Srbija obezbedila 280 miliona dinara (oko 2,35 miliona evra) za Remontni zavod ’’Orao’’ za odgovarajuće remonte avionskih motora. Pored toga Ministarstvo odbrane Srbije će za posao remonta tenkovskih motora koji će se obaviti u ’’Fabrici motora specijalne namene’’ Pale potrošiti 63 miliona dinara (oko 530 hiljada evra). Za vojsku Srbije se u bijeljinskom zavodu pre svega remontuju motori za školsko-borbene avione G-4 i jurišnike Orao.
Uskoro će u ’’Orlu’’ doći i do smene generacija, uporedo s prijemom 12 novih majstora i nekoliko inženjera biće imenovana i nova uprava. Ove godine planira se i nabavka dve mašine za obradu metala elektroerozijom, vrednosti 600 hiljada maraka, čime će se ostvariti značajne uštede jer se trenutno za ovakve poslove koriste usluge kompanija iz Italije, Mađarske i Srbije.
ivan1
Samo jedna mala preporuka kompaniji Orao, kada trgujete sa Srbijom nikakva bratska obecanja i sentimenti, unapred trazite vecinu para pa tek onda na posao, al bez domaceg fuseriranja ! Cist racun duga ljubav! A sto se tice uzimanja licenci za Klimov motora meni zvuci kao dobar posao, drzim palceve da uspe!
Mrgud
оно кад имаш тзв. буразерску економију типа ја теби ти мени! зар те силне паре нису могле да се уложе у наш завод Мома Станојловић? да ли је Орао способан да изведе тај посао…и колко је паметно слати виталне-стратешке елементе из система одбране на ремонт у земљу као што је БиХ/РСК!??
нека се браћа преко Дрине не љуте, али ја не бих слао моторе на ремонт преко…
Živojin Banković
I do sada smo tamo radili remonte motora za borbene avione, sem naravno za MiG-29.
DuksBL
Mrgud, da je obrnuta situacija, iz Srpske u Srbiju bio bi sretan…nemoj biti palanacki nastrojen…
Mrgud
@DuksBL
не бре, зашто би био, ми смо богата држава, лидери у региону…можемо ми да издржавамо и РСК…и КиМ…!!!
…мада од кад сам и сам постао порески обвезник, итекако ме занима где иду и моје паре!!! (рецимо једна од ставки коју плаћам у склопу пореза је и “одводњавање” – оно кад драги Бог пусти кишу, па та киша падне на мој посед и отече…е и ту појаву ја уредно плаћам!?) то такво договарање наших политичких шарлатана по принципу “три ‘иљаде за господина” и крк паре из државну касу ко да је то властита прћија…
иначе волео бих да је обрнута ситуација…доста сам плаћао најскупље гориво у региону зарад неког тамо…највеће акцизе…давао којекакве солидарне дневнице за обнову после земљотреса…итеде, итеде…
Ivan
Mrgude, pojma ti nemas i dobro je sto se ne pitas. Logika ti je na nivou deteta.
Andrej
Bezbedniji su tamo nego ovde, nazalost.
Boris
Nisi u pravu Mrgude. Orao u Bijeljini je vrhunska firma za remont jos iz doba Jugoslavije. Ja sam iz R.Srpske. Moj ujak je tamo radio a i sad radi po pozivu. To su sve vrhunski strucnjaci koji su radili remonte i za druge drzave kao sto su Irak Libija Iran i td. Moj ujak je redovno isao i radio remont pogotovu Libija i Irak. Cak i dan danas idu u Libiju i Irak. Eto to ti je Orao. A sto se tice sigurnosti vjeruj mi sigurniji su ovamo motori nego u Srbiji. Znaci od nas Srbiju glava nece zaboljeti jer smo uvjek spremni za Srbiju ginuti a nisam siguran za vas tamo da treba obratno cast izuzecima. Mnogo ste postali mlaki i meki. Gaze vas sa svih strana a vi sutite da bi eto imali dobar bdp. Sramota. Toliko.
BB
Ma nemoj na njega obraćati pažnju, on mrzi sve što se štrumpfno odradi… on ima žešće kriterijume nego RolsRojs.
Inače dobar tekst, i drago mi je da neki dijelovi kompleksnog remontnog sistema bivše Juge se pridiže pomalo.
Duks BL
Mrgud, stvarno ne razumijem sta si htio reci svojim drugim komentarom…mislim da si od drugih vec dobio odgovore…smanji frustraciju, gledaj malo pozitivnije…
Niko
Borise radio sam i ja u vz orao nekad kad se radilo za sfrj i strane drzave. Nekad bilo sad se spominjalo. Mnogi vrhunski strucnjaci su nestali sa ratom zato orao je danas samo djelic od onog sto je nekad bio. Tvoj ujak se sjeca tog orla kao i ja a sigurno se i znamo. Sto se tice davanja zivota vidim jos zivis u srednjem vijeku kao imnogi nazalost. Tu si gdje ako ces za Srbiju davati zivot a iselibse i zivi u Srbiji.
NikoiNeko
Niko…Kada je bio rat kod vas odavde su ljudi dolazili da ginu,ali to se zaboravlja…a jos smo podtali mlaki i meki kako rece Boris.Mi ne ocekujemo niti trazimo od vas tako nesto,sami cemo se boriti sa svpjim problemima.Nikad nece biti sloge medju Srbima,zato i prolazimo ovako.
Vukašin Obr
Bilo bi fantasticno kad bi ih nasa drzava kupila i ulozila veca sredstva i time povecala svoje remontne kapacitete i malo rasteretila Momu!
David
Lepe vesti.
Jovan Munitlak
O lepih li vesti. Neka uskoro i ,,Moma“ i PP Trstenik dobijuneka ozbiljna sredstva i opremu. I da malo ozbiljnije ngrađuju dobre majstore i inžinjere ,a ne da nam stalno manjka istih.
indja
280 miliona dinara nije 23,5 miliona evra i
63 miliona dinara nije 5,3 miliona evra !
Cifre u evrima podelite sa 10 i dobicete tacan iznos.
Živojin Banković
Хвала на исправци, дакле реч је о 2,35 милиона евра и 530 хиљада евра.
Beduin
Losa ti je matematika.
Cifre u RSD dijeli s 100 kako bi dobio pribliznu cifru u €
Beduin
I u mene danas ne rade vijuge kako treba.
Daklem, 1€ je nesto vise od 100 RSD.
Vi racunajte a ja odo kafeljnisat 😉
Aleksa
Rekoh vam ja lepo pre neki dan da nabavka migova najmanje ima veze sa samim avionima.
VZ Orao i Moma S jedina dva zavoda gde se remontuju ruski avioni , helikopteri i njihovi motori van granica Rusije. Naravno Moma dobija i Airbus-ovu licencu , a Orao uveliko remontuje RR motore.
Ovo je jos jedan znak da su migovi 29 prelazno resenje za lovacku avijaciju i da prava nabavka tek sledi za 10-15 godina , a to je MIG 35.
A tada cemo imati i obecene pilote i tehnicere i oba zavoda spremna da servisiraju najnoviju tehniku.Izgleda da je to plan , mozda je moglo i drugacije , ali kako stvari stoje odluka je da ostajemo na ruskoj tehnici !!!???
gagi
bar jedno 10 orlova i 10 galebova da se remontuju motore
Александар, Ниш, СРБИЈА
Поштовање,
Ја био у Орлу у Бјељини… додуше само један дан… али сам обишао фабрику. Са факултетом Машинским…
Лично сам видео полице на којима су стојали делови и то са натписом да су делови од мотора РД-33 и плус додатни бројеви о тачно ком делу за мотор се ради… било неколико мотора тог типа.
Значи… ОРАО је ремонтовао или целе моторе или је радио делове.
Поздрав.