BEG airport status
Rusija i Belorusija pozvane da učestvuju na tenderu za obnovu flote bugarskih Su-25 Bugarska trenutno u inventaru RV ima 10 jednoseda Su-25K i 4 dvoseda Su-25UBK / Foto: Anton Balakčiev

Rusija i Belorusija pozvane da učestvuju na tenderu za obnovu flote bugarskih Su-25

Bugarsko Ministarstvo odbrane raspisalo je 21. avgusta tender za poziv na pregovore koji ima za cilj potpisivanje okvirnog sporazuma sa rokom važenja od 48 meseci kojim bi se u periodu od 2019-2022. obnovila celokupna flota od 14 dvomotornih jurišnih aviona Su-25 ‘’Frogfoot’’ bugarskih vazduhoplovnih snaga.

Pozivi za podnošenje ponuda su poslate ruskoj Ujedinjenoj vazduhoplovnoj korporaciji iz Moskve kao i beloruskom 558. vazduhoplovnom remontnom zavodu iz Baranoviča. Bugarsko Ministarstvo odbrane utvrdilo je da su ove firme sposobne da obezbede usluge remonta, održavanja i produženja životnog veka za flotu 10 bugarskih jednoseda Su-25K Frogfoot-A i 4 dvoseda Su-25UBK Frogfoot-B kao i 28 njihovih turbomlaznih motora R-95Š.

RV Bugarske danas u svakom momentu može da računa na samo oko 4 Su-25 / Foto: Anton Balakčiev

Odabrane kompanije su pozvane da dostave svoje početne ponude najkasnije do 10. septembra a predviđeno je da u Sofiji pregovori započnu dva dana kasnije.

Imajući maksimalnu vrednost od 20,96 miliona evra bez PDV-a, koja se odlukom vlade Bugarske naknadno može povećati na 42,19 miliona evra, ovom nabavkom bi avioni Su-25 koji su stacionirani u bazi Bezmer, trebalo da budu opremljeni novom komunikacionom i navigacionom avionikom, zatim bi se obezbedila obuka za 4 pilota i 10 inženjera i mehaničara uz dobijanje različite tehničke dokumentacije, merne, ispitne, i opreme za opsluživanje aviona na zemlji kao i logistiku koja bi omogućila da svaki avion leti 80 sati godišnje.

Tenderom se ostavlja prostor da bugarski Suhoji 25 budu opremljeni novim paketom opreme za samozaštitu od raketa vazduh-vazduh i zemlja-vazduh i takođe postoji opcija za moguću integraciju novog sistema za upravljanje vatrom koji bi podržao upotrebu infracrveno samonavođenih raketa vazduh-vazduh R-73 (Izdelije 72, NATO oznaka AA-11 Archer).

Nakon remonta avioni bi mogli da ostanu u upotrebi do 2028. godine / Foto: Anton Balakčiev

Flota bugarskih Su-25 se u proteklih par godina suočava sa krizom niske operativnosti i trenutno je u svakom momentu operativno ne više od 4 aviona.

Prema okvirnom sporazumu, životni vek bugarskih Su-25 bi trebao da se produži sa 20 godina, koliko je fabrički propisano do najmanje 40 godina. Osim toga, motori R-95Š bi trebalo da dobiju međuremontni rok od 7 godina ili najmanje 500 sati naleta (minimum 95 sati naleta kada se koristi režim ‘’Maksimal’’), pa šta pre istekne. Kako je većina bugarskih Su-25 proizvedena 1987. (10 Su-25K i 2 Su-25UBK) a samo dva Su-25UBK 1988. godine, tekući tender ima za cilj da održi ove avione u upotrebi bar do 2028. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Šteta što se naši nisu odlučili za nabavku SU- 25 umesto razvijanja Orla sa Rumunima, baš šteta. Jeste da bi zavisili od uvoza delova, opreme, obuke u inostranstvu al i to je verovatno bilo bolje rešenje nego proizvodnja neperspektivnih Orlova. Orao je imao smisla jedino iz razloga što je najvećim delom domaći proizvod, upošljavala se domaća industrija, ali sa onako slabim motorima, teško da je mogao i da može da bude zamena za nenadmašni Su 25 u bilo kojoj verziji. Ili ukoliko je Su 25 bio skup, u tom slučaju je vojno i političko rukovodstvo nekadašnje zajedničke države moglo da se odluči za jurišni helikopter mi 24 Hind.

Odgovori
i

Orao je i takav kakav je bio razvijao domacu misao i industriju a Su-25 bi vadio tesko zaradjene dolare iz naseg dzepa. Na iskustvu Orla nastao je G-4 sasvim solidan avionic a posle ta dva projekta mozda bi se i „rodio“ solidni Yu- supersonik. Od neceg covek mora poceti a isve sto proizvedes kod kuce mora bit jeftinije makar za 30% u visini poreza koji se opet vraca u drzavnu kasu.

AL

@i
Objasnio sve kratko i jasno. A Orao kao Orao sa svim manama sluzi i dan danas i jos dugo ce. Da ne zaboravimo kadar koji upravlja tim vazduhoplovima je fenomenalan kao i jedinice u cijem su sastavu. Da se ne uvrede ostali, ali sto se tice RV jednostavno najbolji su

Pe

# i Tako je.

Zi

Treba reci i da je razvoj Orla zapocet mnogo pre nego sto je Su-25 ponudjen za izvoz.

Т

На ово бих додао и цену ремонта, обуке техничара, пилота… плус што се на далеке стазе исплати модернизациjа и интеграциja сопственог оружja

AL

U okvirima od 20 odnosno 42 miliona, koji treba da pokriju troskove komplet remonta i modernizacije kom. i nav. opreme i sisteme samozastite za 14 aviona, ne znam kako bi se modernizacija naoruzanja uklopila u to? Cena pojedinacnih modernih vodjenih raketa su od nekoliko stotina hiljada(R-73), do milion cesto i preko. Jedna-dve rakete po avionu ili tri? Mozda obnove zalihe nevodjenog naoruzanja, ali mimo toga nesto „modernije“ se jednostavno ne uklapa ako izdvajanja ne budu bar duplo tj. cetvorostruko tolika. Jedino sto bi osavremenjivanje SUV omogucilo da koriste R-73 koje vec imaju u inventaru zbog 29ki, ali pitanje u kojem broju i koliko su stare(verovatno mnogo). Sve u sve, sluzice ih lepo, odlicni su to avioni i ovako.

Odgovori
i

Kad smo kod naoruzanja , citam da je Azerbejdzan sa turcima integrisao tursku laserski naodjenu bombu na Su-25, nema nikakvih vesti o nisanskom kontejneru. U svakom slucaju mislim da bi do bila isplativa modernizacija za Su-25.

AL

SU-25 ima u nosu laser designator&range finder tako da mu ne treba kontejner za laserski navodjene bombe.

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-1e8a0a306dd6b7b598a214cd3c87e89e-c

jedina prepreka je da se uskladi kom. sa SUV, ali ako ima mil-std port to se odradi „lako“, ako nema…isto se moze uraditi samo malo teze. Sustinski da, isplati se ako se poseduje vec odredjen broj takvih aviona i ako postoji ispeglana upotreba istih. Meni licno je ceo taj tip jurisnog mlaznog aviona totalno zastareo jer da bi se dejstvovalo u uslovima gde protivnik ima neku PVO pa makar i cevnu(ni jedan avion nije otporan na top. 41mm), mora se dejstvo prebaciti na vece visine, a to onda moze i visenamneski lovac da radi, RV sustinski odrzava dva tipa aviona ni za sta. Za CAS su jurisni helikopteri daleko bolji jer se mogu zadrzati iznad potrebnog mesta, dok avioni samo urade prelet i zapravo su jako kratko tu gde treba. Zemljama poput Kazahstana koje imaju ogromnu teritoriju da pokriju jos uvek jurisnik ima smisla jer je helikopter uvek ogranicen doletom i nosivoscu. Srbiji, Bugarskoj itd. Mi-28 ili Ka-52 bi doneli neuporedivo vise upotrebljive vatrebe moci i mnogo bolju preglednost na modernom bojistu nego Su-25. Ali kad vec posedujemo, oni SU-25, a mi Orla, isplati se svakako modernizovati jer je uvodjenje novih sistema visestruko skuplje od njihove nabavne cene, a budzet je vise nego ogranicen na zalost.

Zi

AL-41F

Modernizacija SUV-a je opcija.

i

Znam za taj laserski obelezivac u nosu ali sudeci po informacijama na netu dosta je los, a i cisto logicki je jasno da mu je ugao pod kojim moze da se okrece veoma mali tako da avion mora vise manje da ostane u pravoliniskom letu do pogotka bombe. Orao ima dosta ogranicenu nosivost ali mi se cini da sa relativno malim ulaganjem u obelezivac moze poprilicno da mu se poveca borbena vrednost. Sa preciznim naouruzanjem zbog vece verovatnoce unistenja cilja mala nosivost i nije toliki problem. U sustini ono sto bugari planiraju da plate zaista nije veliki novac ali ja bi se na njihovom mestu stisnuo i ipak isao na kupovinu novih LB aviona. Nisam siguran da Su-25 ima previse logike u njihovom RV. Mislim da su makedonci napravili veliku budalastinu sto su ih izbacili iz RV, njima ce mozda jos jednom i zatrebati

me

Sta reci osim dobar stri SU-25….jos jedna zemlja Nato-a odlucila da remontuje rusku tehniku!

Odgovori
De

Pa naravno kad nema para za novu zapadnu tehniku ili cak novu Kinesku opremu.

Su-25 je odlican avion ali on je za vraga sto se tice NATO operacija.

Al

A da mi nekako otkupimo bugarske SU-25 i da ih sami modernizujemo?

Te

Ispade nema boljeg od Orla!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj