BEG airport status
LYBE 2113:00 Z VRB°04KT CAVOK 27/10 Q1022 NOSIG=
Hrvatska uz pomoć Rusije remontuje transportno-borbene helikoptere Mi-171Š, cena remonta oko 26,9 miliona evra Hrvatska je na ime duga bivšeg SSSR-a tokom 2007. i 2008. godine dobila 10 helikoptera Mi-171Š vrednih 65 miliona dolara.

Hrvatska uz pomoć Rusije remontuje transportno-borbene helikoptere Mi-171Š, cena remonta oko 26,9 miliona evra

Hrvatski tportal preneo je pre četiri dana da je Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH) tek nakon tri meseca zvanično odgovorilo na njihovo pitanje o tome ko je dobio posao remonta helikoptera Mi-171Š iz sastava hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva. Ova odluka doneta je na sednici Vlade još 16. novembra prošle godine kada je tportal po drugi put tokom 2017. godine postavio ovo pitanje, prvi put je to bilo u julu mesecu kada se uveliko spekulisalo da će to biti Rusi.

Jula meseca portalu je iz MORH-a odgovoreno da im ne mogu dati takve infromacije jer je tender bio u toku a u novembru je iz tog ministarstva saopšteno da se taj podatak ne krije već da se smatra da u tom trenutku nije korektno posebno isticati navedenu infromaciju s obzirom na to da ugovor još nije bio potpisan. Odgovor portalu na postavljeno pitanje stigao je tek 12. februara ove godine.

– Vezano za vaš upit možemo vas izvestiti da je ugovor o remontu deset helikoptera Mi-171Š u vrednosti 206.943.143,20 kuna s PDV-om potpisan decembra 2017. godine s Zrakoplovno-tehničkim centrom. Inostrani partner ZTC d.d. u sprovođenju predmetnog remonta je ruska kompanija ’’Russian Helicopters’’ iz Ruske Federacije s svojom tehničkom podrškom. Radovi remonta vršiće se u ZTC-u d.d. (konstrukcija, stajni trap, monokok) te u gore navedenim organizacijama održavanja u sklopu JSC ’’Russian Helicopters’’ gde će se izvršavati radovi remonta pojedinih agregata helikoptera. Radovi su započeli rastavljanjem prva četiri helikoptera – saopšteno je za tportal iz MORH-a.

Remont je dakle formalno dodeljen Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) iz Velike Gorice ali kako taj centar nema neophodne sertifikate za takvu vrstu remonta helikoptera Mi-171Š, već na njima može raditi određene vrste pregleda, popravke i servisa, bilo je jasno da će se za posao generalnog remonta morati angažovati strani partner.

Novac za remont helikoptera osiguran je upravo na sednici Vlade 16. novembra 2017. kada je rečeno da će se taj posao sprovesti tokom 2018. i 2019. godine. Odluka o remontu je kasnila zbog nestabilne političke situacije u Hrvatskoj pa je usled toga RV Hrvatske juna proše godine ostala bez poslednjeg operativnog Mi-171Š dok je prvi helikopter tog tipa prizemljen još novembra 2016. godine kada je konačno pokrenut postupak za realizaciju njihovog remonta. U informacijama koje smo narednih meseci nezvanično dobijali iz hrvatskih medija, spomenute radove u Rusiji obaviće 810. avijacijski remontni zavod iz Čite, na istoku Rusije.

Iako je Hrvatska članica NATO-a i ima svoje vojne trupe koje su raspoređene u Poljskoj kao i vrlo blizu ruske granice, u Litvaniji, što se Rusiji naravno nimalo ne dopada, ruska strana je i pored toga insistriala da u remont budu uključene ruske firme koje su kvalifikovane za takve radove.

Takođe, hrvatsko političko rukovodstvo nije imalo mnogo izbora što se tiče odabira stranog partnera u remontu helikoptera Mi-171Š. Razlog pre svega leži u tome što je to relativno nova verzija helikoptera Mi-17 za čiji generalni remont u svetu malo ko ima potrebne sertifikate koje može izdati samo ruska vazduhoplovna industrija. Ti sertifikati se obnavljaju periodično, na svakih par godina ali se može desiti da Rusi to jednostavno ne produže.

Deset transportno-borbenih helikoptera Mi-171Š (izvozni Mi-8AMTŠ iz fabrike Ulan Ude) Hrvatska je nabavila od Rusije putem naplate dela duga bivšeg SSSR-a prema bivšoj Jugoslaviji i to u iznosu od 65 miliona dolara. Prvi Mi-171Š isporučen je 5. decembra 2007. godine da bi poslednji stigao krajem 2008. Ove letelice nalaze se u sastavu eskadrile transportnih helikoptera 91. vazduhoplovne baze Pleso.

Komentari

M

Bilo je i vrijeme… Jos da prodamo onih 14 mi8 i za to da uzmemo jos bar 6 mil 171 za vlastite potrebe od vojne, spasavanja, u sl. katastrofa i to je to! A za NATO (citaj politicke) potrebe mogli bi polako u miru nabaviti 20 ak uh-60 ili ako bude razuma mozda uh-70 i/m! Pohvale Krsticevicu

Odgovori
B

po zavrsetku ovog remonta, stare 8ice se izbacuju iz operativnog sastava.
e sad, da li ce (a znam da nece) ih mjenjati necim primjerenijim i svrsishodnijim, ostaje za vidjeti.

M

Eh… Sad si me izbedirao!!! Pa necemo ostat samo na 10 mil??? Pa sto nisu nasi mokri snovi 20ak jastreba?

B

pticica sa grane mi kaze kako je tako……..bar za sljedecu 5ljetku.

da se razumjemo, 8ce nece biti povucene odmah po povratku misheva sa remonta…….

ugl. jos jedna sapunica u najavi.

B

UH60 ti otprilike dodje u rang misheva.
dakle, dok su mishevi u uporabi, nemas potrebe za UH60.
taj UH60 i nije bas toliko puno manji dimenzijama od misheva.

dok su mishevi u funkciji, ja bi pucao na nesto manje.
H145 kakve Srbija nabavlja bi bili moj mokri san.
10 kom njih i 10 misheva bi bilo sasvim dostatno za HR.

M

Ili bar ec155 tako da stane bar jedna desetina, sa vincem i ostala oprema… Ili ko česi 12ak Venoma pravi bonboncici! Biti ce zanimljivo vidjeti sto ce zamjeniti 8ice… Ali ako se krenulo ozbiljno sa prva dva uh60 ko sto je nedavno receno, moguce da ide u tom smjeru prica

D

Beduin,

Ako se „stare“ Mi-8 izbacuju iz operativnong sastava, sta ce se dogiditi sa Eskadrilom Transportnih Helikoptera koji su bazirani u Splitu?

Za sada nema nikakve odluke sto se tice UH-60 ili slicnog helikoptera.

Inace Hrvastki Mi-8 su 11x Mi-8MTV I 3 x Mi8T/P.

——

A sto je sa odlukom za nove lovce? Zadnje sto sam cuo da su trebali najaviti odluku u Novembru a za sada nema nikakve vijesti.

M

Beduin ja se slazem da 20ak hel. je dovoljno za hrz, ali nismo mi toliko bogati i znam da nikad necemo imati spec. hel. za SAR, gss, požari, katastrofe… Sve to pokrivaju vojni hel. Kad se sve to zbroji 24 hel je dovoljno na granici nedovoljnog! Ako ce biti ko sto kazes… Biti ce to jako tuzan dan za hrz… Pa stare 8ice su nas spasile dok traje ova gungula sa eshicama😢

B

Ukoliko je cilj zamena starih mi-8 necim slicnim, zar nije bolja opcija H215m?

B

Cilj zamjene starih 8ca je nesto manje, kompaktnije i svrsishodnije.

M

Moguce onda aw139/149 vec kad su i dva kom u sastavu mupa?!

B

to ti je skoro pa ista kategorija….taj aw ti je klasa UH60, tek neznato manji of mi8.

nama treba nesto manje od toga.

M

EC155??? Evo taman za nas brz.. orevozi 10-11 ljudi, fenestron, moze nosit naoruzanje, iskusan i na moru (cak izrael ga ima)… Nekako mo h145 mali imamo vec kiowe??

C

Samo 27 milijuna eura za remont 10 Mi-171 ? hmm nekako mi se čini da je to dosta „jeftino“.

Odgovori
M

Ne remontuje se naoruzanje. Ti helikopteri ce biti razoruzani i sluzice od sada samo za transport. Zato je tako „jeftino“.

B

Remont Mi-17 je 3M USD, to mu dodje na isto.

M

иначе два хрватска Ми-171 унајвеће лете у склопу КФОР изнад КиМ и могу вам рећи да су им пилоти врхунски и на нивоу задатка!

Odgovori
M

Hvala mrgude! Zaista piloti helikoptera i kanadera su nas ponos… Ne fali im iskustva od pozara do gss akcija, med. prijevoza sa otoka! Da je jos koji kanader bili bi velesila!

O

Za vrijeme poplava u BiH prije par godina jedan hrvatski Mi 171 je „gostovao“ u Banjaluci kao pomoc u evakuaciji itd. Pilot jako iskusan sto se i dalo vidjeti (gazio je cetrdesete). Momci na nivou.

Odgovori
D

Palo je na Rusiju jer je jeftinija i tim samim kupljeno je produženje sertifikatu a sve ostalo to su želje,čestitke i pozdravi.

Odgovori
D

E, da je bilo pameti kod nas remont 10 Mi.171 Sh već bi bio već na pola završen, cijena bi bila od 6 do 10 milijuna dolara manja, a remontirali bi u ZTC-u i makedonske MI-8 . Napišite po kojoj cijeni vaši uz pomoć Bjelorusa remontiraju makedonske Mi. A kad nnema pameti onda poćinje ovako 2014. god. https://www.defender.hr/republika-hrvatska/vojna-industrija/dok-nato-i-eu-uvode-sankcije-rusiji-ztc-trazi-od-rusa-suradnju-na-remontu-vojnih-helikoptera/

Odgovori
D

A ako je ovo istina da su razoružali Mi.171 SH, onda skidam kapu planeru i voditelju tih procesa, jer ovo već slučajno ne može biti.
https://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/kako-nas-je-rusija-razoruzala-bez-ispaljenog-metka/

B

Jedan savijet.
Uvijek, prilikom citanja, razmisljati!
Ali uvijek.

Osim Hrvatske, u Rusiju na remont svoje helikoptere salju i Madjarska i Ceska.

E, sad kad nas remont stavis u taj kontekst, onda vijest o njemu i nije tako senzacionalna.
Zar ne?

D

Beduin, nisi pročitao moj komentar, da, Rusi su ovog puta kod tog Helikoptera jedini pravi izbor, glupim potezima povećali smo si cijenu za 6-10 milijuna dolara i nismo certificirali ZTC, za remont Mi-171 Sh, a imali smo od 2014.god. dosta vremena kada se krenulo. Da je bilo pameti prvih 5 već bi bilo odremontirano. Nismo uzeli remont Makedonskih Mi-17 za koji ZTC ima državni certifikat i rade perfektno. Ako je točno da su moji razoružali Mi-171Sh, onda moramo sjesti i plakati nad ljudskom glupošću ili …

B

Plakati?
Zasto plakati?

Svi oni koji su sudjelovali u tom procesu su, u konacnici, nas izbor.
Biraj mudrije sljedeci put.

B

No, ako dobro iscitavam, ZTC je i vise nego kadar za obaviti neke popravke na nekim manjim sustavima.
Tako da ne vidim potrebu za tako panicnim navodima tipa „razoruzali nas……..“ kad se ipak radi o najobicnijem elektricnom sklopu.

D

Beduin, mislim da si u pravu. Ako je onaj tekst istinit, što će nam električna instalacija za naoružanje, samo troši struju, jedino je mali problem što je netko platio tu intalaciju kad je ugrađivana. Inaće ZTC da je bilo pameti radio bi sada samostalni remont drugih 5 Mi-171 Sh samostalno kako je radio samostalno i zadnje Mi-8 MTV-1.

B

Darko,
ne ide to tako kako si ti zamislio.

Dokumentacija kume……olitiga IP olitiga intelektualno vlasnistvo.
Ono se bas ne razbacuje okolo tek tako i ne daje se jeftino.

Sta si ti mislio, gledam Ruse kako remontiraju 5 reduktora, pa cu ja ostalih 5?
Ne ide to tako…..niti izdaleka.

D

Beduin, sve može kad imaš mudre ljude, koji poštuju zakone, ali i znaju pogađati poslove. Turska proizvodi po licenci F-16, čak i sada kad je stala uz Rusiju. Politika je mudrost upravljanja svojim resursima kojim raspolažeš,provjereno i uspjelo. Primjer, kao mlade lijepe žene, neke ljepotu i pamet upotrijebe za svoju sreću i sreću svoje obitelji, a neke na žalost usrećuju samo druge i kasno to shvate.

B

Kljucna rijec je licenca.
Prouciti njezino znacenje.

D

Beduin, ne, ključna riječ je IQ.

B

Ne Darko.
Kljucna rijec je realno sagledati situaciju.
Za licencnu proizvodnju F16 su Turci izdvojili oko 3 milijarde $.
Proizvedena kolicina, ona koja je bila zagarantirana, dakle ona za potrebe Turskog RZa je opravdavala takvu investiciju.
E sad, licenca oliti certifikat oliti odobrenje proizvodjaca kako si licenciran/ovlasten……kako god zelis kosta odredjenu hrpu novcica…..poprilicno veliku hrpu.
Da li Hrvatska uopce ima ekonomskog interesa upustati se u takve egzibicije uzevsi u obzor velicinu flote?
Naravno da nema.

Sad ces ti kazat kako uvijek mogu traziti posla na drugim trzistima…….kojima?
Ceske, Madjarske, Makedonije…….moze, neka ZTC izadje…..ali sa svojim novcem.
Ah da, ……. ZTC je jos na dravnim jaslama…..
I eto nas opet na pocetku.

D

Beduin,Možeš li mi reći po kojoj licenci je“ Moma Stanojlović“ dobio remont makedonskih Mi-17,

https://tangosix.rs/2017/20/12/zvanicno-potvrdjeno-srbija-remontuje-makedonske-helikoptere-mi-17/

Ž

Само да напоменем да су Чеси уз одобрење Руса и наравно лиценцу па и помоћ, ремонтовали и модернизовали своје Ми-171Ш у домаћем ремонтном заводу. Али Руси им нису обновили сертификат и то више не могу да обављају.

B

Upravo tako Zivojine.
To sto je netko uvijetno receno otkupio prava na licencu, s njima se i obvezao na nesto nositelju licence.
Tako da ista moze biti povucena iz puno razloga.

D

Živojin Banković, potpuno točno, i još nekoliko zavoda je dobilo vremenski ograničene licence, pretežno za potrebe svoje države, odnosno uz eksplicitnu suglasnost Rusa i za druge kupce po dokumentaciji „razrabotčika“. No da može i drugačije, a da je po zakonu, govori primjer „Mome Stanojlovića“ i sadašnji remont makedonskih Mi-17.

B

Darko,
Pravila igre nisu jednaka za sve igrace niti na svim terenima.
Razliciti igraci imaju razlicite interese i sukladno tome razlicite cipice stavljaju na stol.
Odnosi Srbije i Hrvatske sa Rusijom su dijametralno razliciti.
Tako i postupanja Mome i ZTC ne mozes stavljati pod isti nazivnik da rak raka.

D

Beduin, govorili smo o licencama, a ti si uporno tvrdio da je licenca nešto što je licenca. Ja sam ti ovo što si ti rekao sada, govorio na početku, sve je stvar dogovora pametnih ugovarivača. Slovačka ili Češka je licencu dobila zato, jer je Putin „zahvalio“ za neki posao. Većina zavoda zna sve o Mi-8 grupi, samo treba papire. To je svuda tako u svijetu. Da netko kod nas, imam osjećaj, nije lukavo „minirao“ procese od 2014. godine, remont bi sada bio 6-10 milijuna dolara jeftiniji, a makedonski helikopteri bi bili u ZTC-u. No pametnijima treba uvijek čestitati i naravno učiti.

Ž

Darko

Jeste Srbija sada remontuje dva makedonska Mi-171 ali to u principu rade Rusi, u tim helikopterima nalazi se i oprema poreklom iz Izraela pa će verovatno i oni biti uključeni.

Ali ne zaboravite kakve danas odnose imaju Srbija i Rusija i razmislite o tome da li je možda Makedonija želela da izbegne da se helikopteri direktno šalju u Rusiju.

D

Živojine Banković, do sada koliko Vas pratim, nemate niti jednu pogrešnu procjenu i ova je potpuno točna, osim što tu moramo dodati i malo Bjeloruskih zavoda. Ja mogu samo skinuti kapu na zakonski isposlovanom poslu“ Mome Stanojlovića“ i znam od koga su „prepisali“ vrlo pametni način remonta sve 100% po zakonu. Ja sam jedino tužan što taj vrlo isplativ posao nije dobio ZTC, koji je u tom segmentu bio dobrih 4 godine unaprijed i ima NATO sigurnosni certifikat..Ruse potpuno razumijem i izuzetno cijenim njihovu sposobnost prepoznavanja prioriteta, no biznis je biznis pa tako Ameri kupuju RD-180 raketne motore od Rusa, a Rusi također dosta napredne tehnologije od Amera, a mi mali kako nam skroje.

D

Beduin, govorili smo o licencama, a ti si uporno tvrdio da je licenca nešto što je licenca. Ja sam ti ovo što si ti rekao sada, govorio na početku, sve je stvar dogovora pametnih ugovarivača. Slovačka ili Češka je licencu dobila zato, jer je Putin „zahvalio“ za neki posao. Većina zavoda zna sve o Mi-8 grupi, samo treba papire. To je svuda tako u svijetu. Da netko kod nas, imam osjećaj, nije lukavo „minirao“ procese od 2014. godine, remont bi sada bio 6-10 milijuna dolara jeftiniji, a makedonski helikopteri bi bili u ZTC-u. No pametnijima treba uvijek čestitati i naravno učiti.

Odgovori
B

U politiku zalaziti necu.
Nije moja domena.
A nije ni tvoja

D
B

Kao sto sam nebrojeno puta naznacio, politika nije domena koja je jednoznacna i transoarentna.
U ovom nasem nazovi demokratskom drustvu, biramo persone po samo nama znanom kljucu.
Kad te persone zeznu debelo, onda se ne prestajemo iscudjivat gluposti koju su proizveli zaboravljajuci kako su isti upravo nas izbor.
Darko, nadji se u toj jednadzbi.

D

Beduin, no tu se slažemo i na istoku i na zapadu ovih prostora, poslije ratnih zbivanja, stranke unutar svake države u borbi za vlast zaboravljaju na svoj narod i međusobnim podmetanjem rade štetu svojim narodima, a to veliki znaju iskoristiti. No nadajmo se kad mozak poraste, to samo otpasti.

D

No tu se slažemo i na istoku i na zapadu ovih prostora, poslije ratnih zbivanja, stranke unutar svake države u borbi za vlast zaboravljaju na svoj narod i međusobnim podmetanjem rade štetu svojim narodima, a to veliki znaju iskoristiti. No nadajmo se kad mozak poraste, to samo otpasti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend