BEG airport status
Radić: (“Novi”) MiG-ovi 29 su samo privremeno rešenje, sledeći višenamenski borbeni avion biramo do 2025. godine Sistem održavanja ali i obuke "baždaren" je na MiG-ovima. Uskoro potreba za novim ruskim ili zapadnim višenamenskim borbenim avionima? / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Radić: (“Novi”) MiG-ovi 29 su samo privremeno rešenje, sledeći višenamenski borbeni avion biramo do 2025. godine

– Morate da kažete da mi nemamo pilote. Ljudi nam stare. Piloti, oficiri i podoficiri vazduhoplono-tehničke službe se ne podmlađuju. Piloti su stari u proseku između 40 i 43 godine. Naglo kreću u penziju, godišta od ’68 do ’71 sada su najbrojniji deo kadra a prošle i pretprošle godine imali smo 3 i 4 pilota na Akademiji. –

Vojni analitičar Aleksandar Radić na ovaj način „oglašava uzbunu“ uz opasku da je vreme da se započne „bitka za ljude“ u RV i PVO.
 
 

Trend podmlađivanja nacije potreban i u vojnom vazduhoplovstvu? / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Nakon što se prvi radovi na remontu novopridošlih MiG-ova 29 završe (ove nedelje smo mogli da vidimo da su u toku osnovni tehnički radovi) ući ćemo u sagu modernizacije za koju Radić, kao i naš portal među prvima, kaže da ne predstavlja dugoročno rešenje.

On je gostujući juče na televiziji N1 rekao da će trenutna kompletirana flota biti raspoloživa do kraja 20-tih godina i da je potrebno da se odluka o izboru novog višenamenskog borbenog aviona donese najkasnije do 2025. godine.

Pogledajte Radićevo gostovanje i kažite nam u komentarima šta mislite. Odgovorite i na našu anketu.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

De

Postovani,

Prvo da napomenem da ja nisam strucan ove teme ali drago mi je da razmijenim mislenje osobama koje su strucni.
Po mome mislenju, svaka zemlja, nacija, treba da ima savremen odbrambeni sistem, posebno ratno vazduhoplovstvo. Jer niko nas nece braniti u nekim nedaj Boze situacijama, sto bi reko moj Dedo, tudja ruka svrab ne cese. Tako da i Srbija treba razmisljati za skoriju modernizaciju svoje vojne avijacije. Po mome mislenju cak se ne treba ni toliko cekati.

pozdrav

Odgovori
Mi

Prvo i osnovno za ovu pricu koju on prodaje, republici Srbiji niko nece da proda taj tip aviona.

Odgovori
ma

Srbija prvo treba da odabere stranu kojoj će se priključiti, pa onda da vidi šta može da dobije. U suprotnom bi trebali da se obratimo Kini.

С

Су35С :D :D

Odgovori
Ar

Mislim da bi MiG-35 i MiG-35D bili extra.
Inqce MiG-35D je dvosed koji bi moga da se koristi cak i za slozene borbene operacije.
A ne kao mig-29 Ub koji je dvosedbi ne moze da se koristi u punom kapacitetu.

Odgovori
Du

@Armata555
Skoro sam procitao da su troskovi odrzavanja MiG 35 priblizno Suhoju 30/35, pa onda i ne vidim svrhu uzeti ovaj avion a ne uzeti
Su 35s. A ne znam da li bi MiG 35 bio idealno resenje za nas jer taj avion jos nije u operativnoj upotrebi i jos se ne znaju sve mane ovog aviona. Jos nesto sto mi je upalo u oci kod MiG 35 jeste onaj dim iz motora tokom probnog leta, pa mi deluje da je taj segment isti kao i kod Mig 29 posto i on ume zestoko da dimi! Sto se tice ruskih aviona moj izbor definitivno bi bio Su 35s, a sto se tice zapadnih onda Eurofajter, Rafal ili Gripen dakle bilo koji od ova tri aviona! E sad to su samo moje zelje i pitanje je da li je ovo uopste realno, jer dosta veliku ulogu igra i politika(mislim na stranu koja bi uopste htela da nam proda svoj tip aviona, bila ona prozapadna ili proruska).

BB

Dušane,

a gjde pročita koliki su troškovi održavanja kad nije još uveden u upotrebu?

Vo

Dušan Silni, Armata 555 i Strajo, dajte prestanite halucinirati. Na čemu ste, ali očigledno da je u pitanju overdose i totalno nepoznavanje materije.
Naime zaboravljate da je osnovni problem u kadrovima. Za izobraziti avio kadar treba novaca, vremena i institucija. Treba i zemaljska infrastruktura.
O zapadnoj tehnici se može samo sanjati jer nam se ne vjeruje. Može nam biti ponuđena više deceniska ofucana tehnika. Osim toga rok uvođenja u upotrebu se znatno produžava zbog prelaska na druge standarde.
Su-3x su za naše uvjete neprikladni i nepotrebni aparati jer su to teški lovci dugog doleta, a i preskupa igranka.
Mig-35, premda još nerođeno dite je najprikladniji. Nastao je na osnovu 29tke. Kadar je u tom filmu i filozofiji. Ne treba zaboraviti da se nešto iz zaliha neoružanja moži iskoristiti.
A može i F-22, ako bi nam ga htjeli prodati kao prvom kupcu van USA i ako bi imali hrpetinu šuške..

Ni

@Vortex
Otkud vise ta prica da nam zapad ne bi prodao ovo i ne bi prodao ono. Svi ti avioni poput F-16 i Gripena su samo za patroliranje i ne predstavljaju veliku pretnju, a uz to bi oni imali koristi jer bi nas vezali uz sebe i prodavali nam rezervne delove. Srbija ce pucati sebi u nogu ako nastavi i dalje vojnu saradnju sa Rusijom a zapad ne moze da nas krivi jer nas oni sami guraju ka istoku.

Ba

@Nikola
Kada je različitim proizvođačima poslat RFP za nabavku novog aviona, Šveđani se nisu ni odazvali. Makar kada je u pitanju Gripen, zvanično znamo da ne žele da nam ga prodaju. Sapienti sat.

Mr

…а можда су нас Швеђани одма прочитали јер ко што велиш, они оће да ПРЕОДАЈУ а не да улазе у комбинације са неким ко нема пребијен динар! сиротињо и богу си тешка.

Go

Sustinski je upravu. Treba da se podmladi kadar to je isto toliko vazno kao i modernizacija opreme. Remont i modernizacija do 2020 je isto realan vremenski period. I onda do 2025 da se odlucimo koji tip aviona nam je potreban jer od potpisivanja ugovora do predaje tih letelica nasim jedinicama treba najmanje 3 do 5 god. Logicno resenje bi bilo naravno MIG 35. osnovica tog avione jeste MIG 29. Suhoi je previse velik i skup avion za nase uslove. I nasim pilotima i tehnicarima nebi trebala velika preobuka ako se predje na MIG 35. jer zna se najskuplje nisu avioni dego obuka pilota tehnicara, oprema i druga logistika oko tih letelica.

Odgovori
Mi

Zanima me mišljenje gospodina Živojina o eventualnoj kupovini su-34, možda njegove najnovije verzije koja se najavljuje( najavljuje se nova verzija tog aviona, ne kupovina za srpsko rv), koliko bi on mogao biti sposoban za ulogu lovca, pored svoje primarne uloge? Ili neka kombinacija, po 12 su-34 I su-30.

Odgovori
Ai

Bajke su na drugom spratu.

Mi

Jes’ ti to meni šukn’o?!

B

Su-34 je visenamenski bombarder i samim tim nije izbor za jedinog lovackog aviona. Plus sto je skup, plus sto su svi suhoji namenjeni zemljama za velikom teritorijom i izlazom na more. Plus dva pilota.

sl

Kada se prica o novim avionima, prvo treba kompletirati postojecu eskadrilu sa jos 4-6 Mig29, dovedenih na istovetni standard. Potom se moze pricati o modernizaciji, ali uzevsi u obzir preostale resurse i stanje tih aviona, pitanje je da li raditi uopste neku dublju modernizaciju.
Na primer – Gripen ce dobiti AESA radar dometa kao nas zemaljski TPSovi i Meteor rakete veceg dometa dejstva nego sto se radar na Mig29 moze modernizovati…
Mozda bi bilo pametnije da se deo sredstava godisnje odvaja i uplacuje za avione – za 10tak god bi bilo sredstava za kompletiranje eskadrile Mig35 ili Gripena…
No, u ovoj prici oko Migova, “izgubio“ se PVO. Nema reci ni o Bukovima, samo modernizacija Kubova, koja je i dalje slabija od npr Sirijske (a ni ta verzija se nije dobro pokazala do sada u ratu)…
Niko ne pominje integracije opreme i sistema, ni u vazduhu, ni na zemlji…
A imate kao primer integraciju “BSA“ gde Su30 i Buk M1-2 razmenjuju slike radara, preklapanje i pokrivanje (Su30 moze da koristi sliku radara Buka kako ne bi otkrivao poziciju zracenjem radara). Isti se planira i za Mig35…

Odgovori
М

МиГ-35D убедљиво је најбоље решење за Србију !!!
Надам се да ћемо до 2025. имати довољно новца из BUDGET-a како бисмо купили МиГ-35D који би заменили садашње 29-ке.

Odgovori
Ku

Nasi Mig-29 da se dovedu na standard SMT i za deset godina imamo vremena da razmisljamo o novom avionu za nase RV! Mnogo se nije ulagalo u vojsku od raspada Jugoslavije do „demokratskih promena“ sad je krenulo po meni urgentna je nabavka Mi-171(V5) 8 do 12 komada i daj boze konacna nabavka jurisnog helikoptera MI-24( ili novije verzije Mi-35M)

Hr

Hrvatska ce imat ubedljivo najbolje avione a to su: F-16 Block 70/72
To vam garantiram, do 2023 svi ce bit u aktivnoj uporabi a vi cete tek 2025 pocet pregovarat o navodnim MiG-35D inacica.

Odgovori
Ma

Hrvatska hoce nabaviti F16 Block 70/72 ali 2050 godine, kada Izraelcu otpisu iste :)

De

Jesi siguran za tu informaciju Block70/72? Znas li cijenu jednog takvog primjerka?
Nadam se da ces se javiti kad dobije avione od Izraela pa da se sam demantujes za Block 70/72

Ni

Super Super s lješnjakom,Super s karamelom. Super sendvič…….

12

Susjede, garancija vam je tipa „ražanj za zeca koji je još u šumi“…

Op

Phhhahahahahaa! Ti si verovatno neki novinar sa dnevno.hr/jutarnji.hr/index.hr pošto su ti portali pisali o ovoj nabavci.

Ako Hrvatska dobije taj avion pre 2050., ja ću da pojedem sopstveni telefon sa koga pišem ovaj post.

Kr

HRZ smiješan si. Zapravo mislim da se sprdaš. Kako stvari stoje lako je moguće da RH uopće ne donese odluku. Kakav block 70!? Pred mjesec dana se nebi složio sa sobom danas. Ali sada….
Sa srbiju mislim da je mig35 realna budućnost.

ol

😂😂😂Bolje a i jeftinije da odmah picite na F 35! Eee „susedi“ kakvi ste kompleksasi!

Ma

Poštovani,Zrakoplovu,i ja bih voleo da ovde napišete makar okvirnu cenu koliko znam kupujete 12 aviona,za Block70/72.Prosto nemogu da poverujem,a što se tiče izjave g.Radića vrlo je interesantno da je pre svega govorim o helikopteru H145M,kada se ta informacija pojavila da je na drugoj ružičastoj tv bio pun hvalospeva,tipa kako će naši Generali konačno omirisati nešto novo,što i jeste,a sada kontradiktornost naravno na N1 kako je to bila politička odluka,pa kako je trebo da se pita ovaj i onaj,a Mig29 ja barem neverujem da će to biti SM ili kako pišu nešto izmedju SM i SMT,mislim da Rusi tako nerade modernizaciju ,pre neki dan sam pročita komentar da ukoliko bude pod krilima raketa R77,znači da je posao dobro uradjen.

Du

Nugatino i masta mogu svasta…

De

Kako stoje stvari 2023 ce nad Hrvatskom letjeti Eurofighter F-2000A i JAS-39 Gripen to jest avioni Talijanskog i Madzarskog zrakoplovstva za svrhe air policing.

Kr

Sljedeći tjedan. Sitno brojim.

Pe

Pa zar vec jednom nije odabrano da to bude Mig 29 M/M2 odnosno MiG35…????mislim da je to svakako izvjesno u buducnosti kao izbor. Na ruku ide i to dok mi narucimo prve primjerke, MiG 35 bi mogao biti potpuno operativan sa ‘prelezanim djecijim bolestima’…tako da i ovo ‘prelazno rijesenje’ mozda znaci upravo to u buducnosti.
Inace podrzavam opciju ‘modernizacije’ ne mislim da je kratkog vijeka, jer u najmanju ruku nasi piloti i tehnicari postaju familijarni sa novijim tehnologijama.

Odgovori
Ni

Pitanje aviona je samo kap u moru problema u RV iPVO. Kadar je kako kaže Radić zaista ništa manji problem. Ali suštinski problem je odnos države i vrha vojske prema vazduhoplovstvu.Najzančajnije i najuticajnije starešine iz KoV koji su stvarna moć i vlast u vojsci su izrazito nezadovoljni učinkom avijacije u sukobu 99. To za posledicu ima mnoštvo organizaciskih „revolucionarnih reformi“ poslednjih 12 godina koji je ovaj vid pretrpeo. A svaka revolucija jede svoju decu. I dok su se neki u RV i PVO borili sa politički diktiranim smanjenjima ljudstva da sačuvaju kakav takav kvantitet sve ostalo je pretrpelo poraz i degradaciju. Prvo su penzionisani 2005. najiskusniji.Napravljene monstrum formacije po „uzoru na NATO čak su neki za uzor uzimali organizaciju na nosačima aviona“ ( gde su npr. eskadrile ostale bez tehničara i aviona, gde je inžinjer više zainteresovan da puni gorivo na stajanci nego da rukovodi radionicom jer su mu prinadležnosti manje pa i ne želi da se tehnički usavršava). Onda je ukinuto vazduhoplovno školstvo ( pa pravimo od profesionalnih vojnika po vokaciji limara i automehaničara stručnjake za MiG 29 generacije o moj bože 4++). Moma Stanojlović je desetkovan ( prepolovljen, a zabrana zapošljavanja u javnom sektoru samo je dosolila so na ranu).Ukinuta je vazduholovno tehnička uprava ( kao mozak sistema) i svedena na broj ljudi u GŠ koji je manji od broja prstiju na jednoj ruci, a koji treba da organizuju održavanje i snabdevanje za jedan vid. Tako su dobro radili reorganizaciju tako što su prvo napravili kuću pa temelje. Prvo su napravili neke nove formacije a onda naknadno godinama pokušavali i pokušavaju da usklade pravilski regulativu (normalno prvo su one iskusne oterali u penzije, a ljudi srećni, 45 godina života30 godina staža i ne baš loša penzija). Katastrofa. Godišnja davanja za novcem kako bi se tehnika održala su višestruko manja od potreba od početka raspada, a sve zalihe su iscrpljene do 2000.g. U svoj borbi za minimiziranje RV čak je i ukinut naziv vazduhoplovno tehnička služba a njeni su pripadnici postali tehničari ( i znak su im promenili, pa sada na reveru uniforme imaju znaku službe koji liči na „krilati tenk“.Ljudi odbijaju da ga nose onako iz potaje sve dok ih načelnik od koga se svima tresu gaće ne prevaspita onako kako samo on zna).Jedan visoko pozicionirani oficir u MO pripadnik tehničke službe KoV je jednom čak izneo pitanje “ O čemu vi u RV pričate, te radio stanica na MiG u te na G-4, te na helikopterima, to je sve isto kao i na tenkovima. Može jedan tehničar za radio radar da odžava te sisteme i na više tipova aviona. Reformama su samo loše kopirali NATO, a suštinu nisu shvatili a to je profesionalizam, stručnost i uska specijalizacija, a sve to traži ljude ( istrukom i brojem), funkcionalnu organizaciju i novac. Tako im letači mehaničari idu kao stražari da čuvaju magacine, a mehaničari kose travu seku granje i kreče kancelarije. Inžinjeri oružari se ne školuju više od decenije, a u eskadrilama su ukunuti vodovi za naoružanje jer inžinjera nema pa ih vode tehničari kao najstručnija lica. Školovanje pilota? Na čemu. Pitanje je koliko još ima starih UTVI 75 i da li uopšte lete. Selekciju kandidata će raditi na Lasti? Pa ona kasni sa uvođenjem u naoružanje toliko da nadležni ne znaju kako da reše pitanje fabričkih garancija. ITD. I na kraju skoro je slavljeno 100 godina avijacije u Srba. 100 godina nečijeg rada, truda, muke i iskustva, što su neki stručnjaci veoma uspešno obrisali potezom pera i gumice u nekoliko godina , a sada drugi stručnjaci pokušavaju da oprave tj. da vrate na staro.Avijaciji treba dobar predah, dubok rez i ozbiljna reorganizacija. Najbolje bi bilo kao 50. godina da neko dođe i pouči nas debelo šta je avijacija za 21. vek. Ovako je sve začepljivanje rupa na rešetu, mlaćenje prazne slame, populisička propaganda i arčenje narodnog novca.

Odgovori
Vl

Bravo care!Svaka cast! Konacno neko istinu da napise!

da

A šta ste očekivali od reforme vojske (organizacija i formacija) koju je vodila britanija? Ekipu je doveo Tadić kao ministar odbrane, a naši generalčići to sproveli u delo. Mislim da je zapad uspeo u svojoj nameri, sada nam treba 15-20 godina da stvorimo sposobne ljude.

Mr

Радић бије у центар!!! такође и @Nije istina mame mi!!! наша армада, деценијама није видела школованог водника!!! оваквим системом „производње“ водника ви некако и можете да „направите“ водника рода пешадије али проблем настаје са техничким, специјалистичким родовима где расклапање&склапање пушке на норму, израда огртача од шаторског крила, стављање маске у заштитни положај…апсолутно немају никаквог значаја ако ви не знате да баратате техничким средствима и системима, или ако вам иста стоје у квару!
такође и млади официри тј. потпоручници који долазе са ВА. први сусрет са трупом…одмах и прва разочарења! а шта па друго очекивати кад су вам најбољи кадети из сфера јавне финансије, девојчице са медицинског факултета ВМА, менаџери одбране…
дакле, најбољи показатељ моћи/немоћи неке државе је управо РВ каквим дотична држава располаже и на ком технолошком нивоу се налази…сходно томе, ми смо *ебали јежа у леђа! са нашим „модернизованим“ Миговима ушли смо у ћорсокак из којег нећемо скоро да се извучемо. агонија српског РВ се наставља!

Zo

Ubedljivo najbolje mozda maslinovo ulje prijatelju. Od Izraela ce te kupiti u biti f16 jer kad ga Izraelci ocerupaju od svih svojih nadogradnji, elektronskih, protivelektronskih, moguce i radara slabijih performansi koji ce biti stavljen umesto onih koje oni sad koriste nece tu biti nista od pravog Baraka. Za 500 mil eura oni nece prodati najosetljivije i najvrednije elemente ovog aviona tako od “ ubedljivo najboljeg“ bas i nece biti nesto. Ali i kada ih modernizujete, na srecu vasu, oni ce opet biti ipak konkuretni srpskim 29kama ali samo zato jer nasi od izjave do izjave jos ne znaju na koji standard ce ih modernizovati a hrvatska tu vec ima sansu ako zna sta zeli. Jedino mi ipak nije jasno da niste izabrali Gripene jer politicki i geostrateski ste u ipak u boljoj situaciji od kupovine realno ipak starih letelica. Da ne govorim o dugorocnosti i kvaliteti koju bi takav izbor doneo. Jer novo je novo. Srbija trenutno ne moze drukcije od ovog aranzmana s Rusima. U svakom slucaju nek i jedni i drugi lete u miru. Pozdrav.

Odgovori
om

Zoki nisam baš siguran da će biti tako veliki je novac ovdje u igri i još štošta na geostrateškom i političkom planu. Mi smo do sada sa Izraelom igrali vrlo pošteno i oni su to prepoznali. Poslali smo im eskadrilu za gašenje požara na teren uz promptno odobrenje vlade u roku od 24 sata ,oni su nam ostali do neba zahvalni.Požar ih je tada gutao nemilosrdno ,tada je gorjelo pola Izraela i oni su naravno odreagirali sa sa zahvalnošću i poštovanjem mislim na narod i političko vodstvo Izraela. Pametnom dosta. Dosta je floskula mi smo se pokazali na djelu , zašto bi oni nas sada varali . Zrakoplovi idu u ruke američkih saveznika i članice Natoa uz privolu amerikanaca. Ako je potpisana vojna suradnja od dvadesetak točaka onda nisam siguran da bi imalo smisla da mi potkradamo njihove ideje a još bi bilo besmislenije da ih dajemo drugima. Mi se vojno okoristiti od strane Izraela možemo na drugi način a za potkradanje vjerujem nismo niti sposobni. Izrael će još niz godina zarađivati na svojim zrakoplovima. Još na kraju nisam baš siguran da je bez ogromnih troškova moći vratiti Barake na staro jer Zrakoplovi su izmjenjeni gotovo na svemu od mehanike i zmajeva pa do elektronike i radara.

ol

Brate on prica o F 16 block 70/72, o novim avionima iz Amerike. Izraelski „Barak“ je block 40.

Zo

@Omniameamecumporto i Oliver
Znam brate da prica ili pre reci ima vlazne snove o block 70/72. Ja sam se referisao na ono sto je bar okvirno najavljeno pa sam zato pisao o Baracku. Recimo cinjenicno sam se trudio da objasnim svoje misljenje. Block 70/72 je kao za SRB Su35, fantaziranje cisto. Ali ovde se moze pisati i cinjenicno ali i kompleksaski izgleda. Srbi mig29 u bilo kojoj verziji a mi ji manje ni vise f16 block 70. Vazi al juce. A o potkradanju nisam pisao. Samo da Izrael nece dati za njih da kazem „skakljive elemente“ takvog stroja ni za vece pare a ne za 500 mil evra. Neki paket ce biti napravljen i verovatno ce biti u nivou recimo rumunskih 16ica. To Baraka videti nece. A za zahvalnost Izraela znam. Hrvatska je to svojom pomoci i zasluzila. Ali ne migu se oteti utisku i da je ovo odigrano i kao, recimo, svojevrsno „vadjenje fleka“ koje nesumnjivo postoje kada su u pitanju odnosi Izraela i Hr.

Vl

Znate šta je najgore? Poubijačemo se krntijama, jedninsa istoka drugi sa zapada. Mislite o tome dok pišete komentar, bizarno je.

om

Nemam pojma Zoki ko to lupa o blocku 70/72 najbolje bi bilo da ne kupujemo ništa niti jedni niti drugi,no mi se zapravo bojimo jedni drugih i nažalost kupovine će ipak biti. U Hrvatskoj Barak ili Gripen, a u Srbiji vjerojano neki Rus ili Kinez. U Hrvatskoj čini mi se da još nisu odlučili. Ovo je vrlo važna odluka za nas koja bi mogla imati dalekosežne implikacije u mnogim sferama i na neki način mi je jasno ovo odugovlačenje, ali činjenično je da je neupitna odluka o zadržavanju HRZ-a. Što se tiće flekica nemoj biti sarkastičan, ako sam dobro razumio, ove generacije nemaju i ne mogu imati ništa s tim.Ja sam lično kršćanin -protestant i drag mi je izraelski božji narod. Kada sam rekao da smo za 24 sata od telefonskog poziva bili tamo nisam mislio da ćemo od toga izvlačiti neku korist , ali na sreću ispalo je kako je ispalo i zbližilo je naše narode. Zamisli trebalo je reagirati promptno , telefonska sjednica vlade, priprema eskadrile odabir pilota i tehničkog osoblja, prelet do Izraela.Nisu to brzi zrakoplovi, to su grdosije .
Tamo su se naši odmah prihvatili posla(imamo mi i ženu pilota Kanadera i ona je bila tamo) i oduševili, premijer je došao u našu bazu i lično se raspitivao o našoj taktici te se popeo na jedan naš Kanader. Sve je tada krenulo,posjete na najvišim razinama, potpisi ugovora o vojnoj i civilnoj saradnji na mnogim poljima.
Teško je sada pomisliti da bi nam Izrael dao nešto što nije niti B od
Baraka. Ameri zasigurno znaju sve tajne Baraka i spremni su pratiti njihovo održavanje sa potrebnim rezervnim dijelovima. Remont će vršiti Izrael a mi ćemo biti svedeni na sve ostalo, mislim na inteligentno održavanje i eksploataciju zrakoplova poslije kvalitetne obuke pilota i tehničara i drugih zemaljskih struktura. Teško je sada reći što je još ovdje u igri. Možda se ipak vraća Gripen ali sumnjam jer nemamo mi love za to.

Sh

Sve treba krenuti iz pocetka! Sve ovo do sada nije valjalo ni tehnicki ni takticki ni kadrovski. Dozvolili smo da nemamo vojsku .

Odgovori
ga

Najbolje napraviti svoju fabriku aviona

Odgovori
Pr

Bolje nam od polovnjaka i ne treba,a ko se zanosi Sa (R) V i PVO ,neka nastavi…

Odgovori
Sa

Za air-policing – da napravimo nešto naše i prištedimo pare za vrhunski PVO – ako već može i MIG 21 u te svrhe.
A ako nam trebaju i mašine za odvraćanje – ne bi bilo zgoreg proučiti ovu najavu.
https://rs.rbth.com/science/81360-projekat-modernizacije-su35s
Moje skromno laičko mišljenje se svodi na onu narodnu – ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji…

Odgovori
Ma

Radujem se migovima 29,slazem se da je prelazno resenje , jos uvek je platforma koja se moze nadograditi!Avijacija je najskuplji vid vojne tehnike a najbrze zastareva,sto se tice kadrova preobuka se vrsi i verujem da ce i to doci na meru i brojnost koja je potrebna!Radic cini mi se kao da prica o neprijateljskom RV a ne o nasem!Komsijama zelim sve najbolje, neka kupe najbolje sto mogu!

Odgovori
Bo

Politika će odrediti koji će aparati biti…i da li će biti.Isto se odnosi i na ljudstvo i pvo sistem.Ovo komentiranje izgleda kao spisak želja jer za 10 godina pitanje šta će biti tj.svi aparati koji se sada uvode u službu ili su u upotrebi za 10 godina će biti zreli za modernizaciju pa ovo o čemu sada pišemo pitanje da li će za 10-15 godina biti u mogućnosti odgovoriti na suvremene izazove!Pa ćemo diskutirati šta naj savremenija modernizacija SDXD sadržava!
Pitanje je i koliko aparata se planira nabaviti?Da li je Srbija spremna sa nekom državom ići u dogovor o proizvodnju komponenti ili sklapanje određenog broja aviona(budućnost 10-15 godina)ili će kupiti „moćnu“eskadrilu od 12 aviona i biti naj jači u regionu!Za prvu varijantu već sutra uspostaviti kontakte i odabrati projekat i partnera a za drugu varijantu…sada ima vremena.Uz MIG treba obratiti pažnju i na JF17 te na FTC2000G( možda sklapanje?!)To je na tragu onoga što je tehničarima donekle poznato,mada svaki od ovih aparata je nepoznanica!(motori su Ruski pa je tu Orao).Ova 2 zadnja su jeftiniji a ne lošiji izbor a eventualnu inferiornost nadoknaditi brojnošću(36-48)!

Odgovori
ma

Mislim da SFRJ više ne postoji. Ono o čemu vi pišete (kooperacija, licencna proizvodnja…) je mogla da se realizuje u bivšoj nam državi. Srbija više nema ni proizvodnih ni kadrovskih rešenja, ali ni potencijala da to može obaviti na prihvatljiv način. Uz to ne postoje ni politički uslovi za realizaciju ovakve zamisli.
Budžet ne dozvoljava kupovinu 36 – 48 lasti, a ne jf17 ili sličnih vazduhoplova.

Al

Radic otkrio toplu vodu.Svi znamo da je prelazno resenje
Osposobljavaju se Orao i Moma, kadrovi , licence ……
Nabavljaju se i modernizuju Mig-ovi , da bi sluzili 15-20 godina , ali i da bi se piloti trenirali i obucavali.
Isto je i sa transpornom avijacijom i helikopterima.
Ako u buducnosti bude i dalje strategija da je lovacka avijacija potrebna , MIG 35 je neminovan !!

Odgovori
Dr

Ako malo bolje pogledamo geopolitičku situaciju videćemo da Srbija i nema nekakav izbor već da kupi ili dobije kao „donaciju“ , naravno oko 2030 , tada već relativno stare MiG 35 S/D/M1-2 ili kako će se već nazivati.
Od zapada možemo eventualno da kupimo , i to samo ako budemo bili poslušni , EF 2000 Typhon iz. Druge tranše na kojima danas lete Italijani ,zato što samo od njih možemo da ih kupimo , mi smo njima dodeljeni , dakle nekakve osakaćene verzije sa tehnički još uvek nedorađenim softwareom. Što se tiče Fantoma njih verovatno nikad nećeml moći kupiti razlozi su očigledni što političke što ekonomske prirode. Jedino nam ostaju još Kinezi i njihovi Ruski i zapadni klonovi. Lično sam što se samih Letelica tiče više naklonjen Ruskim letelicama zato što Rusi ne koriste prefiše softicirana sredstva u kontroli letelice više su preferirana inžinjerski/tehnološka sredstva i samo gde se baš nemože kao kod kontrole vektorskog potiska koristi računarska tehnologija i FADEC za kontrolu Mlaznih Motora. Amerikanci su uvek izbegavali tehničkotehnološke probleme i gde god su mogli keširali su ih računarima što u nekoj imaginarnoj borbi sa protivnikom tipa SRJ može i uspeva ali ako se zakrve sa tehnički naprednom vojskom tipa Kineskih i pre svega Ruskih odbrambenih snaga ta prednost se topi i to jednim vrlo jednostavnim koliko i vrlo ubitačnim oružijem tzv. EMPom Rusi imaju takvo Oružije za Kineze neznam.
Dragi moji komentatori možemo mi veličati svako svoje vojske najjača je ona Vojska zbog koje je vodjenje Sukona neupitno a to naše Balkanske Armije zasigurno nisu.
Lep pozdrav svima

Odgovori
Р

Ово ме подсећа на један текст у Аеромагазину о аустријским Дракенима који су тада били у употреби. Према том тексту, аустријанци су набавили у већем броју шведске тренажне 105-це па су хтели да их користе и за чување њиховог ВаП-а, али када су видели да то и није баш најсјајнија идеја вагали су измеђау тадашњих ловаца типа F-5, Mираж-3, Кфир и Ј-35/37. Како су још неко време развлачили, на крају су се одлучили за шведски Ј-35 Дракен. Наравно тада Дракен није био последња реч ваздухоловне технике, али им је и то било тада ок. Када им је Р Перешин дошао у госте са својим извиђачким Фишбедом, одлучили су да уз ловачког Дракен треба да иду и неке ракете в-в које су ипак набавили. Наравно, црв сумње им није дао мира јер је и Дракену истицало време, па су и даље темељно мозгали око његове будуће замене. понуда није да није било, али како су се и даље пишманили, а број Дракена им се смањивао у употреби, изнајмили су од швајцараца Тигрове. Коначно је неко рекао да је њихов ловац будућности Тајфун, који је на крају и купљен. Ми нисмо аустроугари, пардон аустријанци али имам јак утисак да се ова прича понавља и код нас. Да ли ће и 2025 год. како Радић каже стићи нешто назови за нас модерније, а пре бих рекао да ће то бити неки полуислужени 29СМТ, који је наставити традицију „премошћавања“ до доласка неког за нас интергалактичког авиона. :)

Odgovori
Ni

Odgovor se već zna ! Nabavka, remont i potom dovođenje na SD nivo ~ 10 MIG-29 Ki je nabezbolnije, najjeftinije rešenje, dok se ne formaira BAZA = dovoljan broj obučenih pilota, tehničara, logistike … doraslih izazoziva 21 veka ; SD verzija već će posedovati unapređenu verziju N-=19 radara, mogućnost lanisaranja R-77 raketa … i više nego solidan paket moderne avionike; …Odgovor ili dogovor već se ZNA a to je na Batajnici već viđen MIG-29 M2 (vidimo ga već u Egiptu ). Mada su Rusi već MIG-29 M2 dodelili oznaku MIG-35. Potpišite : Upravo to u budućnosti sledi (nabavka novih MIG-35-ca eksportne varijante ) ; Neće imati AESA radar ali sasvim izvesno ZHUK – zadnjih izvedvi. Sve u svoje vreme , a i ne mora sve biti transparentno (na tacni ). Stasaće i dovoljan broj pilota. Prvih 5 a biće ih još već je na ozbiljnoj – svestranoj trenaži i obuci u Rusiji. U grdnoj su zabludi svi koji potcenjuju i SD varijantu a kamoli MIG-29 M-2 ( MIG-35). Prvi put posle niza decenija vuku se pametni potezi i razmišlja blagovremeno. Suštinsku promenu u RV i PVO Srbije donosi novo lice LBA avijacije … Ubrzo 2-3 godine posle Laste -95 V-54 ( veći broj će biti udomljen znanom kupcu ) sledi proizvodnja već zacrtanog turborpoprop COIN leteleice ( ne nužno viđena maketa Kobca .. već miks domaće i ino pameti , otvorene arhitekture ) ; Ništa nije moguće preko noći ali konačno se vuku pravi potezi i to ozbiljni . Helikoptska miks flota itd … je posebna priča. Nikada ne potcenjute invetivnost , znanje i prkos srpske avijacije i generalno RV i PVO kada su je već svi videli kao otpisane. Očekujte i neočekivano. Kada nas svi vide „poražene“ znajte da su ozbiljne promene u toku !!!

Odgovori
St

Ništa ne potcenjujte, a naročito ne insitucionalnu pamet MO i nezavisnost GŠ. Kao što Diković reče, vojska je srećna i zadovoljna, ali to se krije da neprijatelj ne sazna! Već se tajno radi na Stavattijevim modelima, koji će se proizvoditi u Utvi.

Hi

Drugim rečima, očekujte neočekivano i izdržite neizdrživo!

Vl

Naravno da je potrebno podmladjivanje letackog i tehnickog osoblja. Medjutim, pitanje je koliko je drzava Srbija u stanju da to favorizuje? Ako se vratimo u vreme JNA i cuvene vazduhoplovne skole u Mostaru (to je cak i pomenuto u filmu Daleko je nebo) jedan od motiva za ulazak u vrlo kompleksnu pricu oko ucenja za vojnog pilota je i materijalni status. Stoga, primera radi, ako vojni pilot zivi kao podstanar i ne moze da obezbedi svoj krov na glavom, posle nekog vremenskog perioda, taj obuceni pilot preci ce u privatni sektor i sta se desava? Vojna akademija skoluje kadrove za privatni sektor,sto je nedopustivo! Ovo je kapitalizam, a borba za kvalitetan ljudski kapital mora biti prioritet. Toliko od mene. A sada, jedno potpuno laicko pitanje, da li bi kineski borbeni avioni mogli da se uvedu u RV Vojske Srbije?

Odgovori
De

Izgleda na je u biti najveci problem u RV osoblje! Bez pilota i tehnicara, avioni su samo za izlozbu.

To znaci da su najvazniji programi uvodenje Laste i odrzavanje a i modernizacija G-4 Super Galeb.

Bez tih nema veze koliko borbenih aviona kupujete.

A mozda i vrijeme da se J-22 Orao stavi u penziju a da piloti i tehnicari za taj tip se obuku za MiG-29.To znaci i vise novaca za letne sate za MiG-29, Lasta i G-4.

10 aviona MiG-29 sa punim brojem pilota i tehnicara je bolje nego 26 aviona MiG-29/J-22 koji nemaju dovoljno pilota i tehnicara ili satova leta.
.

Odgovori
Ac

Da mi izbacis omiljeni avion „orao“?Orao je bombarder,a mig29 je lovac,nemoj da brkas pojmove.Mi jedini u okruzenju imamo cisto bombardersku avijaciju.Ako bi mogli da obnove proizvodnju orla sa boljim motorom i avionikom to bi bila vest stoleca

ma

Zapad razvaljuje Srbiju u paramparcad a jos uvek neko sanja o zapadnim avionima. Prodace oni nama te avione samo ako budemo ispdod jedne sljive ili zajedno sa njima krenemo na Rusiju i u bilo koju ratnu avanturu sa njima. Ne daje zapad lovce na lepe oci. Meni se licno od svih zapadnih lovaca najvise dopada Rafal. Ali zelje i mastanje su jedno a stvarnost sasvim drugo. Em Francuzi po meni nisu bas pouzdani sto se tice trgovine naoruzanjem a za cenu aparata da i ne pricam. U narednom perjodu nema bolje resenje za sada od Mig35. Jas39 ne bi mogao da se nosi sa Mig35s. Mig35 zbog kolicine naoruzanja koje nosi priblizio se teskim lovcima po tezini. Njegova cena zavisice od opreme i naoruzanja koje ima. Za sada cena je od 40mil. dol.-45mil.d. @Milan Su34 mislim da ne bi bio pogodan za nas. On je namenjen za veoma velike teritorije i daljine. U vazduhu moze ostati nekoliko sati. Ima u kabini i toalet kao jedini visenamenski lovac bombarder. Dosta je skuplji od Mig35. Njegovo naoruzanje V-V vise sluzi zbog sopstvene zastite prilikom izvrsavanja napada na kopnene ciljeve da ne bi se posebno angazovali ostali lovacki avioni kao njegova pratnja. Ima mocan sistem za ometanje. U Siriji se pokazao veoma dobro sto potvrdjuju i zapadni eksperti. Su30sm je okretniji ima vece ubrzanje vece manevarske sposobnosti, vecu brzinu pa samim tim njegova osnovna uloga je presretac za razliku od SU34 koji je vise bombarder nego li presretac.

Odgovori
Go

Ovi migovi su samo prelazno rešenje do uvođenja onog Stavatijevog stratosferskog lovca iz Utve…

Odgovori
Vl

Uz dužno poštovanje prema svim stručnjacima i ljubiteljima ratne avijacije, ovde se nameće jedno logično pitanje.
Uzimajući u obzir trenutni geostrateški i politički položaj Srbije u Europi i svetu, da li Srbiji treba moćna avijacija ili moćna PVO?
Koliko se naučilo iz “Milosrdnog andjela” i da li se doktrina odbrane promenila?
Bez ulaženja u tanka creva i karakteriske pojedinih aparata ili raketnih sistema, a zasnovano na doktrini da je uloga VS isključivo zasnovana na odbrambenom konceptu, čemu ulagati milijarde eura u avijaciju koja u potencijalnom konfliktu nema realnu šansu da odbrani teritoriju I vazdusni prostor zemlje? Da li bi se značajno promenio tok operacije NATO da je Srbija imala još dvadeset Migova, čak i unapredjenih verzija?
Postoje zemlje u svetu koje imaju značajan broj dobrih aparata novije generacije koje nisu imale nisu imale nikakve šanse u sukobu sa NATO, iz jednog i jedinog razloga, vazdusne premoći!
Sirija je savršen primer da NATO avijacija značajno vise zazire od prostora čuvanih PVO sistemima negoli avijacijom.
Nitko ne spori da Srbiji ne treba RV ali do koje granice?
Suština jeste, da li je bolje potrošiti novac na avijaciju ili PV sisteme?
Ili matematički posmatrano, koliko je novca potrebno da bi se vazdusni prostor Srbije smatrao nenarusivim branjen avijacijom a koliko raketno-radarskim sistemima?

Odgovori
Ba

@Vladimir Mihic

Poštovani Vladimire, mnogi prije Vas su postavili slično pitanje. Isto pitanje je kroz stručne radove ali i neformalne razgovore postavljano i u krugovima koji se tom problematikom zaista i bave.

Ima dosta kompleksnih odgovora, ali suština je da se ne može razmišljati na takav način. Taktički gledano, radi se o potpuno dva različita koncepta, vida, koji nisu bez razloga formacijski odvojeni. Svaki ima svoju svrhu, a pitanje je vojne doktrine i političke volje na koji način će se koristiti.

Prije svega, nema savršene PVO. Da smo 1999 imali modernu, slojevitu PVO, sisteme otporne na ometanje i slično, gubici neprijatelja bi bili drastično veći. Ipak, imajte na umu da je na nas tada ispaljeno oko 1300 krstarećih raketa. U kampanji je učestvovalo ukupno, koliko, 900 letjelica? 23000 tona smrtonosnog tereta je bačeno. Ako bi kvalitetna PVO prepolovila ove brojeve, oni bi i dalje bili ogromni. Naravno, slažem se sa predpostavkom da bi kvalitetan PVO u tom trenutku bio mjera odvraćanja da do napada ni ne dođe, ali to možete reći i za kvalitet koji bi postojao u komponenti RV.

Šta želim da kažem- Namjena RV je nešto potpuno drugo- mogućnost sistema da prevashodno ofanzivno djeluje. Vi gledate lovačku komponentu RV koja je u tom sukobu bila neefikasna, ali sistem RV koji je razvijan u JNA, takav, arhaičan, kakav je bio i nije bio razvijan za takav sukob. Koliki je značaj RV možete vidjeti u Siriji naprimjer. Neću pretjerati kada kažem da je uspjeh da zadrže ograničeno djelovanje RV-a do dolaska Rusa, ali i kasnije spasilo SAA i režim Bašara al Asada.

Nama modernizacija ovog šta se ima izgleda premalo i prekasno, ali sa druge strane to se sa mnogo pažnje i brige prati i na Kosovu i u Albaniji. S pravom. Naravno, mnogi će se sada nasmijati i reći- njima to i ne treba, njih brane ti i ti, sukoba nikada neće ni biti, i slično… Ali strateško planiranje se ne radi na bazi trenutnih političkih trendova- kako će stvari izgledati za 20 godina od sada? Ko to može da zna?

Trenutno imamo veoma malo u RV-u, ali vjerujte, dejstvo nekog aviončića tipa G-4 bombicama od 100 kila po obodu šume je HOROR za trupe po kojima djeluje. Jeste, ranjiv je na sistem koji se ispaljuje sa ramena, ovo-ono…ali u praksi- dođe brzo, pobi ti ljude, satra kolonu 100km iza linije, sruši most, razbi energanu, ode skladište…. Shvatate- ratno vazduhoplovstvo ima izraženu korist i funkciju. Ako neprijatelj nema RV- ovo može da bude jasna komparativna prednost koja dobija rat ili ima težinu prilikom diplomatskih pregovora.

U sukobu 1999. malo šta je bilo efikasno, pa tako i RV. Napad je planiran 97/98 baš zbog toga što je oprema i sprema bila takva- da nije napada nebi bilo. Da je PVO bila odlična- napada nebi bilo, slažem se. Ali i da PVO nije bila odlična, ali da smo imali 4 eskadrile potentnih multifunkcionalnih letjelica, ispravnih, modernih, sa pilotima koji stalno lete, protivbrodskim raketama, dobrim BVR A-A raketama, možda kakvim alternativnim podzemnim kompleksom za letjelice- napada opet, vjerovatno nebi bilo.

Odgovor je oduvjek bio u sinergiji ova dva vida. To govori i teorija i praksa. Ali sinergiji kvalitenih, upotrbljivih segmenata, disciplini, obuci i modernim sredstvima, te znanjem i voljom da se ona koriste u punom potencijalu.

Sa

Tačno Vladimire – ko ima PVO kompletiran sa dalekometnim S-300/400 – nema ozbiljnih vojnih pritisaka i time stiče preduslove za razvoj i politiku za svoj račun.
Ko to nije imao – bio je glavna tema u vestima…
Ja sam čak za to i da sami pravimo neke aparate isključivo u svrhe air-policinga (ako to već mogu i Migovi 21) – radi uštede za vrhunski PVO – koji je pritom i defanzivno oružje čime ne podgreva priče o kakvoj trci u naoružanju.
Nije dobro pobrkati prioritete…

Mi

Koliko vidim dzabe vama Banja Luka objasnjava osnove posto se uporno ne shvata poenta – PVO je defanzivna varijanta, a s obzirom kako ne posedujemo neku preteranu sirinu teritorije, okruzeni NATO clanicama, velika zabluda kako bez RV posedujemo moc odvracanja.Cak je PVO sa potencijalnim S-500 toliko ranjiva opcija zbog male sirine nase teritorije.Za sve pretnje postoje drugi rodovi vojske koji mogu vrlo efikasno ugroziti slozene PVO sisteme u ovom slucaju.

O cemu pricate Vladimire, Sasa !? RV u nasem slucaju je najbolja solucija odvracanja posto na napad mozete odgovoriti napadom u vrlo malom vremenskom intervalu.Kojim sredstvima raspolazete je pitanje druge kategorije.

Koja trka u naoruzanju !? Ulaganje u visemilionski PVO, a zatim sopstveni multimilionski razvoj “domaceg Orla“ ili MiG-21.Sasa sledeci put barem saberite iznos vasih ulaganja pa cete izracunati 30 puta veci iznos od ove skromne modernizacije RV.

Ajde ljudi malo ozbiljnosti kad pricate o vrlo slozenom rodu vojske zvanom RV i PVO

Sa

Ajmo malo i odgovornosti uz ozbiljnost – ozbiljnije RV nikada nećemo imati ako prethodno nemamo najozbiljnije PVO.
Ne bi se ni PVO samo borilo…

Vl

Slažem se da su te dve komponente odvojene sa razlogom. Suština mog pitanja jeste ako imamo da potrošimo milijardu dolara u narednih pet godina, na sto je potrošiti i osjećati se sto sigurnije?
Slažem se da ne postoji neosvojiva tvrđava nego samo losi osvajači. Ali se slažem i da nije važno sa kojom se silom boris nego kakvu svetinju braniš.
I naravno da svaki koncept ima svoje argumente. I RV i PVO.
Može se postaviti i pitanje da si pilot NATO aparata, i da imaš zadatak iznad Srbije, da li bi ti bilo neugodnije da znaš da je dole dva para S400 (400-500 mil $)možda nekih desetak Pantsira S2 ili da taj isti prostor brani 25 do 30 aparata 4++ generacije?
I još neki lep Set zemlja-zemlja dometa do 400 km, uz upozorenje komsijama da odobrenje vazdusnog prostora se smatra neprijateljskim činom. Sto vojne objekte u tim zemljama čini legalnim metama. Bilo bi lepo videti u tom scenariju ko bi dozvolio preleta i koliko bi oni bas zurili sa naletima.
Ništa ja nemam protiv RV samo smatram da je brojna i tehnološka nadmoć ipak primarna u sukobu u vaduhu.
U svrhu odvraćanja ništa bolje od dobrih PV sistema…

Sa

Mislim da za NATO avijaciju ni 100 kom. aparata 4++ generacije ne bi bio nerešiv problem – rušili bi ih možda pri poletanju – ili bi prosto iz daljine onesposobili aerodrome ili sl…
Jednostavno ih ima previše i u potpunom smo okruženju i praktično u položaju glinenih golubova – bez PVO koja bi imala veći domet od njihovih v-v i v-z raketa…
Sa tako osposobljenom PVO bi RV mogla da dođe do punog izražaja svoje moći – tim pre što se PVO znatno brže i jeftinije razvija od RV-a…
Ovo je moje laičko mišljenje bazirano na praxi da nema bombardovanja tamo gde ima i dalekometne PVO.
Iran je primer, Venecuela takođe…

Bo

Maxy
Govorimo o periodu od cca 10 godina a ne da će proizvodnja ili sklapanje početi sutra!!
Proizvodnja ili sklapanje npr B250 u dogovoru sa Arapima pa i proizvodnja ili sklapanje FTC2000G sa Kinezima iz ove pozicije čini se kao sf….ali koliko bi se stvari riješilo ako se krene tim pravcem?!?
To su projekti koji „nikom nisu potrebni“ pa samim tim neće izazvati ni pretjeranu pažnju.Sa jedne strane riješiš obuku (početnu i naprednu kao sa npr PC21)sa B250 koji možeš koristiti i kao COIN i protu oklopnu borbu pa time riješiš i potrebu za teškim jurišnim helikopterima!
FTC2000G,jedan motor,nadzvučni,unapređeni MIG21 koga se izvrsno poznaje!Kini nije potreban.Ali kolika bi bila potreba za takvim avionom u Africi i Aziji i Južnoj Americi danas kada su cijene aviona enormne(bilo zapadni ili istočni aparati)Potreba je ogromna!!Kinezi bi napravili isto što i sa Pakistanom ali u srcuEU!!Ovo bi bila projekcija koja bi bila u punoj funkciji za 10 godina!Dvije eskadrileB 250 i tri-četiri eskadrile FTC 2000G (projekti već gotovi i ispitani od eminentnijih stručnjaka!)Sa ovim bi se riješila: obuka kadrova(piloti,tehničari,inženjeri)protu oklopna borba,nadzor neba,jurušni zadaci,napredna obuka…Mislim da su ovo prvi koraci…a i sistem bi bio puno žilaviji u odnosu na 12 bilo kojih aparata!

Odgovori
ma

Ne delim tvoj optimizam.
Pre sam misljenja da ce Srbija uskoro morati da odluci na koju stolicu zeli da smesti polutke, pa ce odntoga i zavisiti isporucilac naoruzanja. Ne bi me cudio ni ulazak u Nato na mala vrata.

Gu

Tu je vec sve odluceno,novi avion ce biti Mig-35,samo kada za to bude bilo para…

Odgovori
Jo

Po mojim dosadasnjim saznanjima mislim da je mig 35 realni naslednik nase avijacije posle miga 29. Verovatno je i doobuka relativno kratka a da negovorimo o mogucnostima koriscenja naoruzanja i dela opreme i delova sa miga 29. Sta reci nego ih naruciti bar tri eskadrile…uz savremene pvo sisteme pancir sm,buk m3,s350 vitjaz….

Bo

Bez obzira koju stolicu izabrala ovo bi trebao biti strateški cilj!Svi vole imati jakog prijatelja ili starijeg brata!Tako je i u NATO savezu.Cilj nato članica je 2% bdp.Koja bi to onda svota bila za VS tj.tada bi bilo novaca!Kažu MIG 35…SU… mogu da ponesu 5-6-7 tona…kojih sredstava?!gdje je naoružanje koje donosi prevagu u sukobu?S8?Što će zamjeniti ORLA…GALEBA..?(2032)Iz LASTE u MIG 35?…

Odgovori
So

Aermacchi M-346/Yak-130 cena novog 20 miliona dolara, moze da sljaka kao trener i jurisnik. Dovoljno bi nam bilo deset aparata!

So

Naravno da su migovi prelazno resenje a kao njihovu zamenu prizeljkujem i vidim francuskog lovca u RV od 2025. Dali smo im Surcin i Momu!

Odgovori
Gu

Nema od toga nista.

Dr

Ma kakvi Francuzi pokazali su da su kao saveznici nepostojani.
Lično nisam za kupovinu zapadnih letelica jer kad im politički ne odgovaramo – nema rezervnih delova.
Čak ni Ruske letelice imaju svoj problem… najbolje bi bilo nastaviti tamo gde se stalo sa „NA“ Koliko je meni poznato sve je bilo spremno za početak proizvodnje.
Uvek je najbolje imati svoje.

ma

@Vladimir Mihic Pre svega mi ne mozemo da zastitimo Srbiju bez jakog saveznika. Ovo oko tzv. vojne neutralnosti ne pije vodu. Mi nismo u NATO ali nato je vec u Srbiji raznim protivpravnim ugovorima. Nama ne preti nikakva opasnost sa istoka da bi nas NATO branio. Od koga da nas brani vec od samog sebe. Vec je situacija sasvim obrnuta. Potrebno je imati i RV i PVO jer nece niko da te brani ako ti sam nista ne cinis po tom pitanju. Za uspesnu odbranu zemlje kao sto je nasa mnogo efikasnija bi bila PVO od RV. Ali je potrebno imati efikasna sredstva da bi se to postiglo. Potrebno je imati PVO sa nekoliko slojeva odbrane kao sto to ima Rusija, od Pancira do S400. A to su astronomske cifre nabaviti sve to. Zato nam je potreban saveznik ako zelimo da opstanemo, ova nazovi neutralnost ne vodi nicemu, a NATO sparta Srbijom. Ako se ne uzmemo u pamet necemo daleko stici. Neki kazu da smo imali i S300 ne bi nam mnogo pomoglo, pa nije bas tako. Prvo zavisi koliko tih sistema bi imali i koje verzije. Ako nista drugo imali bi manje zrtava i manje rusevina nego sto je bilo. Ali kroz istoriju kada se pogleda za svaki rat smo bili totalno nespremni i zateceni tako i 1999g. Za ovo danas i da ne govorim, zlu netrebalo. Dakle bez mocnog saveznika iza sebe uvek cemo prolaziti kroz ono sto smo prolazili kroz istoriju. A na zalost NATO nam nije saveznik niti ce da bude ma sta mi uradili.

Odgovori
Vl

Potpuno se slažemo. Nama ne preti niko osim NATO.
A po već vidjenom scenariju u poslednjih 30 godina, jasno je kao dan kako idu njihove operacije.
Na malom vazdusnom prostoru Srbije apsolutno je suludo aludirati da bi neki broj aparata 4++ generacije moga odvratiti ili parirati tako moćnom savezu.
Mogu da razumom entuzijazam ali ne i iracionalnost u komentarima. Neka neko navede brojno stanje i model aviona koji bi odvratio takvu kampanju?!
S druge strane jasno je da određenim raketno radarskim sistemima može da se deluje i preventivno i praktično efikasno. I posto se stalno spominje novac, jasno je da takva sredstva na duže vreme koštaju manje zbog manjih troškova održavanja i i obuke osoblja.
A naravno da je Srbiji potrebno par eskadrila za AIR policing…
može Srbija nabaviti 20 migova i neće to privući pažnju Zapada ali vjerujem da bi se sve treslo da je nabavila S-300 ili S-400. Takav je slučaj bio i u Siriji.
To je logičan pravac. Bese Churchill rekao da diplomatija ima onoliko snage proporcionalno vojnoj snazi koja stoji iza te diplomatije. Do tada nas niko neće shvatiti ozbiljno.

Mi

Niko vise nece dozvoliti da bill to na Balkanu stvori kapacitete za vodjenje rata. Sve ovo sto se kupuje I modernizuje,mislim naravno na sve bivse Yu republika, je u svrhu populizma.Jedan moj prijatelj I’ma odlicnu izreku za sve ovo I ona glasi: Evo ti nista I drzi ga dobro! Pozdrav svim ljubiteljima avijacije.

Odgovori
ma

@Mikojan Daj boze da je tako kao sto kazes ali… Jel neko gledao u zvezde, horoskop , boraniju, bob,pasulj da moze to 100% da tvrdi. Je li neko sanjao sve ove ratove da ce se dogoditi? Svako ko je govorio u proslosti nece biti sukoba vreme ga je demantovalo. A ko tako nesto izjavljuje taj do sada nista nije naucio.Ja samo upozoravam na opasnosti koje mogu da uslede a mi smo urnisani kao drzava.Ne moj se naljutiti ovo nije upuceno licno tebi ovo sto cu reci. Svako ko tako tvrdi tako nesto ili je naivan ili glup ili zlonameran. Sirija je decenijama zivela u miru i nasi ljudi su isli tamo u potrazi za hlebom. A sta se preko noci desilo sa tom zemljom? Neko ih je zavadio da bi mogao da bude gospodar tog dela sveta. Sta je sa Libijom? Sta je sa Srbijom? To su veoma plitka razmisljanja. Ponavljam nije to upuceno tebi licno. Vec onima koji bi trebalo da brinu o ovoj nazovi vojno neutralnoj „drzavi.“

Odgovori
Mi

Pa na Balkanu je to vec zavrseno,mislim na Siriju, tako da je trenutno faza eksploatacije svake vrste, a za to je potreban Mir. Da ga Neko nebi narusio, nikome see nece dozvoliti da stvori kapacitete da vodi rat. Razmisli,pa mi reci, da li je ubojna moc 6 migova ekvivalentna medijskoj pompi, stvorenoj oko toga? Smatrs da sve ovo nije populizam?Niti se rat moze voditi sa 10 aviona, Niti se sa njima moze odbraniti od nekoga. Pricam to to kao Neko ko je vise od 30 godina u avio prici.

om

Pazi ovako, na ovim prostorima neće nitko ratovati ako to ne budu Hrvati i Srbi. Ako je ovo istina a sigurno je, onda bi trebalo raditi na tome da tako i bude, dakle stvoriti političke i ine pretpostavke za tako nešto. E sada ,po meni trebalo bi ukinuti zrakoplovstvo i logično protivzračnu obranu. Države bi samo trebale zadržati helikoptere za civilne i policijske zadaće. Naravno policijski helići ne bi smjeli biti naoružani niti pripravni za naoružavanje. Svaka država bi slobodno naoružavala svoje zemaljske snage svakojakim naoružanjem po izboru. Avijacija je preskupa i bespotrebna bolje je ulagati u prospereritet društva. Naravno mi bi ovdje i dalje diskutirali, ali o civilnoj komponenti zrakoplovstva jer svakojake prirodne katastrofe dio su naše svakodnevice pa bi imali i te kako o čemu.

Odgovori
ko

Interesantna konstatacija. Potpuno se slazem da se sve se vrti oko srba i hrvata. Kad imaju isti interes onda bude nesto veliko. Kad im se interesi ne poklope onda su ljuti protivnici i konkurenti u svemu i svacemu. Nema zajednickog interesa i nece ga biti u skorijoj buducnosti, mozda dok se istorija ne okrene opet. Sto se ukidanja tice, to bi bilo idealno jer ne moras trositi silne novce. Ali trenutno nije bas ni malo pametno, jer sto Lazo rece, ako si slab ti si direktno provocirajuci faktor komsijama da te napadnu. Sto i vidimo iz svega sto se dogadja sirom sveta na zalost. Prema tome barak i S400 mora se imati makar nemati leba jesti.

Ga

Matere ti Jokine,
od kud vucete te teorije???

21.stoljece, stoljece ratova iz interese a ne teritorijalne expanzijne.

Tko od susjednih zemalja ima ikakvoih prtenzije ili interesa u Srbiji?
Nijedna.

Ops, ne bas nijedna…
Oni s juga ce vam jos dugo o glavi raditi.
Dakle, nije s gorega docekati ih na volej spreman

ma

Ponavljam daj Boze da bude tako. Svaka drzava na svetu ima pravo da kupi naoruzanje koliko hoce ako ima para, to uopste nije problem tako i Hrvatska, mozete vi da nabavite i F22, 35 ni to nije problem. Nadam se da sam bio dovoljno jasan u ova dva prethodna komentara gore da se ne ponavljam. Problem je u necemu drugom. Mozemo mi biti naoruzani do zuba ili razoruzani neko drugi ce odlucivati o nasim sudbinama na celom Balkanu na ovaj ili onaj nacin. Vi u Hrvatskoj ste u nato paktu, a mi ovde u Srbiji glumimo da smo neutralni iako je Srbija vec debelo ne u nato vec POD nato paktom a to je velika razlika.A za uzvrat ne dobijamo apsolutno nista od toga po SOFA sporazumima. Vec se i dalje radi na drobljenju Srbije. To samo slep covek ne vidi ili se pravi da ne vidi. Ako hoces stvarno biti neutralan daj i Rusiji,Kini ono sto si dao nato-u a ne da glumis neku neutralnost. Kojestarija. Ili nemoj nikome nista da dajes, trece nema. O tome moze da se diskutuje do sutra. Necu vise na tu temu. Ne moze neko da mi zamazuje oci i da mi ispira mozak da smo neutralni a za sve mora da se pita EU (u koju nikada necemo uci) i Vasington. A Srbi i dalje neka se zabavljaju zadrugama parovima. Bolje nisu ni zasluzili. Ovo je zadnji put da pisem o politici na ovom portalu ali morao sam.

Odgovori

Свако иоле разуман мора да се сложи са овим што си написао. Набавка опреме је најмањи проблем ако може да се плати што евентуални добављач тражи али немање много новца није изговор да се дозволи оволико пропадање ваздухопловства. У овој ситуацији имање или немање борбених летелица је најмањи проблем (за оно за шта могу да се користе има их доста), проблем је недостатак људи и то првенствено оспособљених пилота. За недовољну обученост пилота не сме и не може изговор да буде то што не можемо (или не жели држава) да купимо нове борбене летелице. Ако овако наставимо идемо у веома лошем смеру и ускоро ћемо доћи у потпуно безизлазну ситуацију. Због хронично премалог и по свим параметрима недовољног налета свих пилота ускоро неће имати ко да држи обуку. Сад у РВ има пилота са преко 40 година који ни борбену обуку нису савладали како треба, а још мало па су зрели за пензију. Налет од 10, 20 или раскошних 30 сати годишње је смешан са тачке гледишта оспособљавања, то једва да је довољно да се не заборави где је шта у кабини, а о неку озбиљнију тренажу да не помињемо. Нама пре свега треба да се погледамо где смо и како што пре да почнемо да се опорављамо. Летелице је лако купити кад се ставе паре на сто али за обуку људи треба нешто летелица за обуку (не ови кршеви које имамо) што не мора да кошта баснословно и пре свега ВРЕМЕ, а њега не можемо да купимо.

ma

@Mikojan Da li je na Balkanu sve zavrseno? Mozda mi obicni smrtnici tako mislimo da je sve gotovo ali ima i neko ko ne misli tako. Ko je taj koji nece dozvoliti da se stvore kapaciteti za rat? Potpuno si u pravu kada kazes da 5 ili 6 20 nije dovoljno da se vodi rat.Ja sam govorio o Srbiji koja je totalno razvaljena od vrtica do vojske. I da to razvaljivanje jos uvek traje bili mi u nato, EU ili ne. Sta god Srbija da uradi drobljenje nece prestati. To se na zalost potvrdjuje iz dana u dan. A sad sto to neki Srbi to ne vide to je druga prica pa se zanose EU i drugim glupostima. Nijedna zemlja na Balkanu nije sposobna da se brani samostalno. Kazem da se brani ne da napada. Zato su skoro svi u okruzenju u neki vojni savez. Samo mala razbucana Srbija oce neku neutralnost koje je vreme pregazilo. A to nas je isuvise mnogo kostalo u proslosti sa ogromnim zrtvama. I sve se to isto ponavlja kao na filmskoj traci. A i kad bi bili u nato samo bi jos vise ubrzali svoj nestanak. Mnogo je lako zavaditi ljude, vrlo tesko ih je pomiriti. Bajke o ulasku u EU su za decu ali ne i za mene. To je samo gubljenje vremena ili prevedeno sir u misolovci. Bar ovakva EU kao sto je sada. Srbiji je u ovim vremenima potreban jak saveznik a ne lazna neutralnost pod nato paktom.

Odgovori
Zo

U vezi starosti pilota i sati leta, pa oni nisu imali na cemu da lete. Koliko sam upoznat zadnja generacija pilota za Mig-29 je odskolovana na Aerodromu Slatina 1998.godine. Nakon te godine znamo sta je usledilo, bombardovanje SRJ 1999.godine. Ostao je mali broj aviona i to stecenih i sa ostecenjima. Krivi su politicari i svi predsednici Drzave sa svim rukovodstvima sto se nije ulagalo u vazduhoplovstvo i sada nakon 19 godina o necemu se pocelo voditi racuna. I da krenu, konacno, nove generacija sa skolovanjem.

Odgovori

А какво школовање нових генерација то може да буде?
На чему? Шта имамо за основну обуку – дотрајале Утве 75 (тек што нису потпуно остале без ресурса) и недовршене и проблематичне Ласте; Г-4 за напредну и прелазну обуку који је на истеку животног века и прилично застарео.
Са ким? Сада чак и да имамо авионе које немамо питање је ко ће да обучава нове пилоте – наставник (инструктор) који већ годинама једва одржава своју тренажу или нови млади наставник летења који ни своју обуку није завршио до краја. А онда долазимо до кандидата за пилоте које треба нечим мотивисати да се уопште упишу на академију.
Економску оправданост обуке пар војних пилота годишње (мали једноцифрен број) нећу ни да помињем.
То што нам МО маже очи најавама неких будућих модернизација је типично одвлачење пажње, нама се у ваздухопловству руше темељи док неко фарба фасаду.

ma

Za namerno unistavanje vojske i drzave u normalnim drzavama se odgovara ma ko to bio. A mi vise nismo drzava vec necija prcija.

Odgovori
ma

Problem od svih problema koje sam naveo je sistematsko pljackanje Srbije godinama. Zato nema para ni za zdravstvo to jest ni za civilne potrebe a posebno za vojsku. Zato nema para! I pred time se zavlaci glava u pesak treba to narod da zaboravi. I sam „vrhovn komandant“ je vise puta izjavljivao kralo se. I na tome se stalo nikome nista. Zar od ovakvih nakaradnih institucija kakve imamo nesto da ocekujemo da zakon vazi za sve sto u ovom slucaju nije niti ce biti. Zalosno ali istinito. Kako cemo mi uopste krenuti od nule sa takvim institucijama koje ne vrse svoj posao za koji su placeni. Ako mi ocekujemo od takvih nazovi institucija da konacno rade kako treba pre ce biti smak sveta. Svi su posteni a para nema. Gde ga to ima? U Tunguziju i u Srbiju. Zato ce Srbija biti ono sto je uvek bila a to je niko i nista. Kakva vojska, godinama je siren defetizam od 2000te na ovamo naravno na preporuku nasih „prijatelja“ sa zapada a sada ocekujemo da imamo veci broj pilota, veliki broj vojnika po ugovoru itd. Gde smo to mi zalutali ljudi. Da li je reforma vojske unistavati sve sto se imalo a istovremeno ne nabavljati nista novo. Naravno sve to mora da odobri mama EU i tata Vasington i sin MMF.

Odgovori
ID

Lepo je čovek objasnio. Da bi se razmišljalo o kupovini novih aviona, mora se opredeliti sa kim se sarađuje. Svi postavljaju političke uslove.
Nisam sigurali++n, šta bi od zapadne tehnike uopšte mogli kupiti i ako bi imali para. Gripen? Nisu se javljali ali tu se lako predomišlja,a ko imaš pare. Ruski avioni uopše nisu mnogo jeftiniji ni u nabavci niu održavanju. Dužina resursa je poseban problem.
Ljudi pominju Mig 35, ajde da ga prvo Rusi uvedu. Taj avion prilično nema svrhu ni u nameni, a ni sa cenom. Jedino što je manji, pa pogodniji za državice.
Ja sa na drugom članku raspravljam sa ljudima i tvrdim da nam treba najjeftinija varijanta. Moj predlog je Jak 130.
Ponoviću što govorim, za air policing bi bio dobar, a za rat sa NATO ne valja ni jedan.

Odgovori
ma

Da nije bilo Rusije ne bi mi imali ni ovo sto je stiglo. Jos to neko ne shvata. Mi ljudi jedva krpimo ove MIGove a neko opet spominje neke zapadne avione, aman. Bilo da se nabavi za air policing ili ne. Svi koji hoce zapadni lovac zelim im srecnu i uspesnu kupovinu nemam nista protiv ako imaju cime i ako se ne dovodi teritorijalna celovitost Srbije i garantovano servisiranje u svakom trenutku kad bude zatrebalo i za 5god.10g.20god… A zapad sa lakocom uvodi embargo nekoj drzavi ako mu se nesto ne dopada, pa izvolte kupujte do mile volje, nikakav problem. Posto nasi „naucnici“ kazu da nema para da se nabavi novo naoruzanje Rusija je bila prinudjena da nam isporuci polovno. Ne mozes ti ispod zita da ugovaras sa nato paktom jedno a da se oslanjas na Rusiju da ti da novo i skupoceno oruzje kao poklon. To ga nema nigde. Ali od takvih se ne moze ocekivati nista drugo. Zar 2000god. nismo potpuno odbacili Rusiju za nevidljivih 6mlr. dolara. Umesto tih 6milij. dol. Srbija je dodatno obogaljena.Pare je dobijala samo vrhuska narod to nije ni namirisao, o cemu mi pricamo. Deceniju nam je nabijano na nos da smo sami krivi za bombardovanje a sada trazimo neku drzavu i neku vojsku. Kukamo kod Rusa samo kad zagusti a hocemo da ona nesto ponovo uradi nesto za nas. Da nije te Rusije mi bi danas morali da placamo nekome odstetu. Jer V. Britanija „veliki prijatelj“ Srbije je podnela rezoluciju o necemu protiv nas. Sve je to Srbija zaboravila ko se toga seca jos,jer Srbi imaju plitku pamet. Da nije S400 i S300 i sistemi koji ih cuvaju Sirija bi vec odavno dozivela ono sto i Srbija 99godine naravno i uz vazdusne snage koje Rusija ima na tom prostoru.

Odgovori
Ut

Mig 29/35 ima smisla jedino u sadejstvu sa mig 31/su 27-30-35. ili opasnom pvo.
Najvise me zabavljaju price o malim avionima za malu drzavu! Jel to obavezuje agresora da nas napadne iskljucivo slicnim?
Jedno 6 mig 31 bi zavrsilo posao (plafon leta je kljuc)

Odgovori
М

Људи дај маните се више приче да је Су фамилија авиона велика за нашу територију.Шта треба се некоме извињавати зато што се уместо два сата у ваздуху може остати пет сати или што се уместо осам ракета носи 12.Пустите те приче…Друго је то што смо јадни и бедни као друштво никакви ти $ па чак ни РДС220 бомбе не могу помоћи.Ово сада није РВ и ПВО већ air policing Доо компанија.За то је сасвим довољно десетак окршених МиГ-29 или F-16 Falcon.А ако ће ми развијати озбиљно РВ и ПВО прво морамо лечити наше болесно друштво,стварати нове животе,просвети се,јачати државу по ободу,јачати привреду,плаћати порез и правити војску по принципу боље тона вишка него грам мањка.Амин.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zoran na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Ne znam zašto, ali svemu napisanom verujem, s obzirom u kakvom smutnom i pokvarenom vremenu živimo. Vreme je najbolji sudija, i brzo će pokazati ko je u pravu. Nekako biti 24 godine direktor bilo čega nije normalno.

18. Jan 2025.Pogledaj

Thomas na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Srbija bi se trebala rijesiti svega sovjetskog-ruskog oruzja sem sta sama ne moze proizvest. Mi-8/18/24/35, M-84 i M-80 se moze Amerikanciman i Nijemciman ponuditi. Obe zemlje bi bili jako zahvalni. Posebno bi to Ukrajinciman bilo drago. Nebi trebali preobuku na zapadnu tehniku. Ako Izrael prodaje Puls i Hermes mogli bi i Merkave.

18. Jan 2025.Pogledaj

Rastko na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Postavljanje Raše na čelo SMATSA predstavlja izuzetno važan korak ka jačanju ove institucije, imajući u vidu njegovo bogato iskustvo i stručnost. SMATSA je ključni stub bezbednosti i efikasnosti vazdušnog saobraćaja u regionu, a sa Rašom na čelu očekujem nastavak unapređenja operativnih kapaciteta. Verujem da će svojim liderstvom i vizijom doprineti daljem razvoju, uz zadržavanje visokih…

18. Jan 2025.Pogledaj

MedoMed na: Završena isporuka Rafala Grčkoj

@Zagy Protubrodske rakete RBS-15 Mk. II su prije dvije godine zamjenjene sa Mk. III. RBS-15 Mk. III. trenutno postoje samo za brodove, kopneni laneseri su još uvijek Mk. II. Gradnja novi OOB ( obalno ophodni ) brodovi napreduju dobro, prije četiri dana su započeti razgovori i planiranje o Korvetama. Mornarica je najskuplja grana bilo koje…

18. Jan 2025.Pogledaj