Erbas Helikopters i Šibel (Schiebel) su u programu MUM-T (Manned-Unmanned Teaming) testirali sposobnosti zajedničke upotrebe helikoptera H145M i bespilotnog vazduhoplovnog sistema CAMCOPTER S-100, čime su postali prvi evropski proizvođači helikoptera koji su pokazali ovu tehnologiju s najvišim stepenom interoperabilnosti (LOI°5).
Kompanije su provele opitne letove uz podršku austrijske agencije za naoružanje i odbrambenu tehnologiju. Dva vazduhoplova su zajednički letela različite scenarije uključujući i otkrivanje objekata skrivenih na mestima koja nisu dostupna običnim helikopterima. Bespilotnim sistemom S-100 je pilotirao operater koji je sedeo u helikopteru. Tokom letova, pilot je takođe privremeno prepuštao kontrolu zemaljskoj kontrolnoj stanici kako bi se simulirao povratak helikoptera s posadom na punjenje goriva.
Ispitivanja koja su sproveli Erbas Helikopters i Šibel su zatim testirana na nivou programa MUM-T LOI 5. Ovo omogućuje platformi s posadom punu kontrolu nad bespilotnim sistemom, uključujući poletanje i sletanje. LOI 1, najniži nivo, je indirektan prijem i/ili prenos podataka dobijenih od senzora koji su preneseni s bespilotnog sistema na vazduhoplov s posadom.
– Manned-Unmanned Teaming umnožava mogućnosti oba sistema – izjavio je program menadžer komanije Erbas Helikopters Mark R. Henning.
– Mali bespilotni sistemi s vertikalnim poletanjem i sletanjem mogu, na primer, da lete oko prepreka kao što su drveće i objekti, bliže nego što bi to mogli helikopteri. Oni su sposobni da istraže nepoznatu teritoriju i dostave informacije posadi helikoptera koja operiše na sigurnom položaju i koja potom može da uskoči s superiornim mogućnostima helikoptera, dobivši jasnu sliku situacije od bespilotnog sistema. Naš vazduhoplovni MUM-T sistem upravljanja postaće veoma atraktivna odlika za naš kompletan asortiman proizvoda, uključujući helikoptere NH90, NFH, Tiger zajedno s H145 jer omogućuje izuzetno vredne operativne sposobnosti. MUM-T se može primeniti na bilo koju vrstu helikoptera i može da uzajamno delovati sa svim tipovima bespilotnih sistema, naročito s novim sistemom VSR 700 kompanije Erbas Helikopters – pojasnio je Mark R. Henning.
U okviru testiranja, izazovi interferencije prilikom razmene podataka, elektromagnetska kompatibilnost bespilotnog sistema i helikoptera kao i integracija kompletnog sistema planiranja misije bespilotne letelice i njenog kontrolnog sistema u arhitekturu helikoptera su uspešno rešeni. Sisteme planiranja zadataka i kontrole obezbedila je kompanija Schiebel. Sledeći korak biće optimizacija interfejsa čovek-mašina koja će biti bazirana na temeljnoj analizi radnog opterećenja posade koristeći rezultate opitnih letova.
Propeler Zviz
Odlična stvar!
Kad je gusto na terenu pošalješ dron, pa ako neko i treba da dobije po nosu bolje on nego helić sa posadom… odnosno značajno povećava šansu preživljavanja a dobro je i za navođenje ubojnih sredstava na prethodno snimljeno.
Jedino što je dron malo glomazniji, bila bi dobra fora kada bi napravili varijantu koja može da se lansira sa samog helikoptera, a ovaj kako sam zaključio kreće za zemlje.
Nadam se da će i srpski helići (jedan, dva primerka) jednog dana implementirati ovu tehniku, ali otom potom da dočekamo mi prvo heliće.
Nemci su imali bespilotne mini-heliće za izviđanje akvatorije na nekim podmornicama još u IIWW, ako me Viasat History nije slagao.
omniameamecumporto
Kiowa strateški nije u HV niti zamišljena da se namješta pa da ju pračkom skidaju, što bi bilo lako moguće. Helić u realnom vremenu daje koordinate pzh-2000 koji udara iz daljine po protivniku uz potrebitu korekciju vatre iz zraka. Isto tako vodi raketu do cilja koja
ispaljena sa drugog helića dok su oba van domašaja neprijateljskog
djelovanja. Upravo su prije nekog vremena simulirane takove akcije u paru. Još će puno vremena proći dok ne dođu dronovi.
Kiowe imaju svoje mjesto u HRZ sa svojom sofi opremom djelujući
pod okriljem noći. Ponovo kažem dobar potez MORH-a
Chris787
Sjajna stvar, pitao sam se ranije zašto se ovako nešto ne napravi jer mnogo može pomoći u situacijama search&rescue ali i u vojnim akcijama. Ovo otvara sada širok spektar drugih mogućnosti i funkcija drona. Slažem se sa prethodnim komentarom da bi bilo dobro da je manje težine i da se može lansirati sa helikoptera. Neke opcije naoružanja drona bi bilo takođe zanimljivo videti.
Ed
Ovo je super mogucnost i to je smjer kojim ce ici borbena avijacija. Planovi za razvoj nove generacije vojnih letjelica ukljucuju i mogucnosti upravljanja grupom od nekoliko BPL istovremeno od strane letjelice s pilotom.
Stvar nije nova, vec se neko vrijeme koristi na vojnim helikopterima. Mogucnosti upravljanja BPL su imali i OH-58F, a danas je to standardna mogucnost na AH-64E koji moze preuzeti potpunu kontrolu nad raznim modelima BPL-ova ukljucujuci i naoruzane MQ-1C.
Mr.D
Negdje sam procitao da na terenu u pravim akcijama zale sto kajowe su zamjenjene dronovima bilo da su upravljane sa 64-ke ili iz kontejnera!