BEG airport status
Improvizacija kao u SR Jugoslaviji 1999. godine: Huti iznad Jemena pogodili saudijski F-15 raketom vazduh-vazduh R-27 koja je lansirana sa zemlje Raketa srednjeg dometa R-27 prvi put upotrebljena sa zemaljskog lansera / Foto: iz video snimka televizije Al Mansirah

Improvizacija kao u SR Jugoslaviji 1999. godine: Huti iznad Jemena pogodili saudijski F-15 raketom vazduh-vazduh R-27 koja je lansirana sa zemlje

Saudijska novinska agencija SPA prenela je 21. marta izjavu portparola koalicije pod vođstvom Saudijske Arabije koja se u Jemenu bori protiv pobunjeničkog pokreta Huti, da je toga dana u 15:48 časova po lokalnom vremenu iznad severnog Jemena raketom zemlja-vazduh pogođen borbeni avion F-15 RV S. Arabije.

Pukovnik Turki Al-Maliki izjavio je da je posada i pored oštećenja vazduhoplova uspela da izvrši zadatak i da se bezbedno vrati u bazu. On je takođe rekao da je raketa koja je oštetila F-15 lansirana s položaja koji se nalazio na aerodromu Sada. Pokret Ansar Allah (Huti) tvrdili su da su tog dana baš iznad Sade pogodili avion koalicionih snaga a svoju tvrdnju su podržali video snimkom.

Izviđački snimak saudijske koalicije na kome je još u novembru 2017. u naoružanju Huta primećen kamion s lanserom rakete R-27T1.

Na pokazanom video snimku videla se još jedna zanimljiva ratna improvizacija, Huti nisu koristili neki od raketnih sistema zemlja-vazduh s kojima raspolažu već je to bila raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa tipa R-27 (NATO oznaka AA-10 “Alamo“). Pukovnik Al-Maliki je izneo tvrdnju da je to još jedan dokaz da Hute u Jemenu naoružava Iran jer oni pre početka sukoba nisu raspolagali ovakvim sistemom.

Međutim rakete vazduh-vazduh su se nalazile u naoružanju lovačkih aviona MiG-29 koji su bili u sastavu vazduhoplovnih snaga Jemena. Na video snimku se vidi da je lansirana verzija rakete R-27T1 s infracrvenim samonavođenjem koja se ne nalazi u arsenalu starijih verzija MiG-a 29 9.12 i 9.13 ali treba podsetiti da je Jemen posedovao savremeniju varijantu MiG-29SMT 9.18 nastalu modernizacijom 9.12.

Efekat dejstva rakete R-27 na saudijski F-15 čija je posada uspela da se vrati u bazu..

Znalo se da pokret Ansar Allah ima u svom naoružanju ovakav sistem bar od novembra 2017. jer je tada saudijska koalicija pokazala fotografije nastale osmatranjem iz vazduha, na kojima se vidi lanser s raketom R-27T1 koji je montiran na šasiju kamiona.

Danas postoje raketni sistemi za protivvazduhoplovna dejstva koje koriste varijante raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa, poput norveškog NASAMS-a s američkim AMRAAM-ima ali do sada u vojnim sukobima u svetu nije viđeno dejstvo raketama ove klase koje su u borbenim uslovima usled preke potrebe prilagođene upotrebi s zemaljskih lansera.

Raketni sistemi RL-4M i RL-2M nastali kao ratna improvizacija u SRJ tokom rata 1999. godine.

Slične ratne dorade jesu pravljene i korišćene ali s raketama vazduh-vazduh malog dometa. Svakako najpoznatiji su sistemi koji su konstruisani i upotrebljavani na ovim prostorima, u Republici Srpskoj i Republici Srpskoj Krajini početkom 90-tih godina kao i Saveznoj Republici Jugoslaviji 1999. godine.

Za ovakve improvizacije korišćene su infracrveno samonavođene rakete R-13M kojima su bili naoružani lovci presretači MiG-21 (sistem nazvan “Ciciban“), zatim rakete R-3S i R-13M na sistemu RL-1, potom “Praćka“, RL-2 i RL-3 s raketama R-60MK i RL-4 s raketama R-73E koji je deo arsenala lovaca MiG-29.

Tokom rata 1999. PVO VJ je imala na raspolaganju jedan RL-1 i 9 RL-2, RL-3 i RL-4, sistem RL-1 je nasleđen od Resora državne bezbednosti MUP-a Srbije i njime je tokom rata dejstvovano bar 6 puta. Radovi na razvoju sistema RL-2, 3 i 4 započeti su 27. marta 1999. a cilj je bio da se naprave sistemi za dejstvo po ciljevima u vazduhu na većim visinama bez potrebe zračenja radara prilikom praćenja ciljeva i navođenja raketa.

Na njihovom konstruisanju radili su pripadnici VTSl, VZ MOST, VOC i VTI a prva ispitivanja su izvršena 13. aprila 1999. na poligonu Nikinci. Domet ovih sistema i pored dodavanja bustera na rakete (na sistemima RL-2M i RL-4M) ipak nije bio dovoljan da ugrozi NATO avione na većim visinama a sistemom RL-4M je tokom rata izvršeno 5 dejstava.

Video snimak televizije Al Mansirah na kome se vidi dejstvo raketom R-27T1 PVO Huta 21. marta:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Od

Samo da dodam da nije prva borbena upotreba R27T. Huti su koristili R27T koristili i u januaru u sprezi sa FLIR-om „Flir Systems ULTRA 8500“ prilikom obaranja/oštećenja F15S. Snimak na https://www.youtube.com/watch?v=bWf005OkOj0

Odgovori
Ž

За тај догађај ипак постоји и инфо да је авион оштећен ракетом система С-75.

Ro

Ova snimka iz januara – nije potvrđeno da je oboren, nit se samo par sekundi nakon snimke može utvrditi šta se s njime dalje dešavalo. Izgleda kao da su motori i dalje u forsažu što više ukazuje na blizinsku, a ne kontaktnu detonaciju. Da je oboren, FLIR bi to jasno pokazao kroz dezintegraciju trupa i/ili gubitak kontrolnih površina uz jasnu promjenu trajektorije. Ovaj se nije ni osvrnuo iako je skoro pa nemoguće da je neokrznut. Bit će interesantno pratiti jel ovo zaista bio R-27 i koliko je štete napravio na avionu.

BB

Kad ne može MIG29, može kamion…

Odgovori
Gu

Ipak nije oboren,mora se priznati zilav avion,eksplozija na snimku nije bila uopste naivna.Ta raketa R27 ima neko slabo punjenje eksploziva ili cega vec kada nije uspijela unistiti F-15..

Odgovori
Ro

Malo jest čudno za R-27 jer je bojeva glava na toj raketi vrlo slična onoj na AIM-7M Sparrow (dokazano sposobna napraviti dar-mar, MIG-25 srušeni s ovom raketom su praktički isparili). Koliko je avion žilav, najbolje kaže ovaj snimak za slučaj prije 35 godina. https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA
F-15E (odnosno I i S) ima dodatna strukturalna ojačanja u odnosu na F-15A iz snimke, isplati se pogledati cijeli video.

Jo

@Robert – ,, praktički isparili,,… daj… Inače bojeva glava je tipična za svoju klasu.

Jo

Kapa dole,zamalo da ga obore. Da su uspeli bio bi to prvi oboreni f15 ikada, ako se ne varam. Da su je lansirali sa 29-tke i makar ostetili f15 castio bi pice,ali dobro.

Odgovori
Ž

У нападу на Ирак 1991. САД су изгубиле два Ф-15Е, један је оборен дејством противавионске артиљерије а други ракетним системом С-75.

De

Čini mi se da i u toku napada na Libiju oboren jedan F15

Ro

@Dejan. Prema deklasificiranom izvještaju, F-15 je pao u blizini Bengazija, uzrok nije vatra sa zemlje nego flat spin. U objašnjenju se navodi da je avion tijekom leta registrirao problem s protokom goriva iz jednog od vanjskih tankova prema tzv.feeder tanku čime se stvorila bitna asimetrija u silama na desno krilo koje je inače teže zbog topa i senzorskog kontejnera Sniper/LANTIRN. Avion je usprkos tome nastavio misiju te odbacio bojni teret na ciljeve s visine ne manje od 20,000 stopa. Tijekom izlaznog manevra, koristeći raspoloživi G, avion je znatno izgubio energiju/brzinu te je pilot ubrzo izgubio kontrolu nosa. Teško je parirati tehnički prilično uvjerljivom izvještaju ali kad se pogledaju slike od prije točno 7 godina, avion zaosta izgleda kao da je ‘legao na zemlju’.

an

SAF je koristio F-15 u Zaljevskom ratu 1991., gdje su imali velikih uspjeha. F-15 se uglavnom koristio u noćnim letovima pri potrazi za SCUD projektilima i artiljerijskim položajima.

USAF je potvrdio da je F-15 oborio 34 iračka zrakoplova, uglavnom raketama. Od toga oboreno je: MiG-29 „Fulcruma“, dva MiG-25 „Foxbat“, osam MiG-23 „Floggera“, dva MiG-21 „Fishbed“, dva Su-25 „Frogfoota“ , četri Su-22 „Fittera“, jedan Su-7, šest Miraga F1, jedan Il-76, jedan Pilatus PC-9 trener, i dva Mi-8 helikoptera. Nakon što je uspostavljena zračna dominacija, sva sljedeća rušenja su se dogodila dok su irački zrakoplovi pokušavali prebjeći na teritorij Irana. Dva F-15 su bila oborena od strane paljbe s tla i jedan je bio teško oštećen prilikom napada na SCUD projektile. 1994. dva američka UH-60 Black Hawk helikoptera su oborena od F-15 iznad Iraka, jer ih je pilot zamjenio za Iračke Mil Mi-24 Hind helikoptere. Američki F-15 Eagleovi su oborili 4 jugoslavenska MiGa-29 tijekom NATO-va bombardiranja 1999. godine. Veliki broj rušenja su postigli izraelski piloti F-15.

Odgovori
Ma

Ne mogu da shvatim kako mogu ljudi u USAF-u da se ponose činjenicom da im je F 15 oborio neki helikopter, a pogotovo tromi mi-8, pa još da se hvale kako su obarali pretrome transportne avione Il-76, pa pilatuse…. I onda sve to uračunaju u ukupan broj oborenih vazduhoplova i onda je cifra impresivna. Niko ne spominje u kakvom su stanju bili ti oboreni vazduhoplovi niti kako su bili obučeni piloti, a to je presudno. Piloti heroji RV i PVO VJ koji su poletili protiv tih USAF pederčina na F-15, su poleteli u neispravnim avionima sa isteklim resursima i sa svega 24č naleta godišnje, al to izgleda da niko ne uzima u obzir. Ja bih se pokrio ušima, a ne bih se hvalio time! Pitam se šta bi bilo i kakvo bi iživljavanje postalo da su Ruski piloti u recimo Su 35S, naleteli na recimo Turske pilote u F-4…a kako bi se tada naobarali bato moj. A tek što bi se naobarali C-130 i helikoptera Chinook….

ID

Markus, slažem se potpuno.
Oni, pre svega mašu, podatkom da F15 nije nikada oboren u vezdušnom duelu. Stavljati transportne avione i helikoptere u „pobede“ je smešno. Duel ne postoji sa Mig 29, koliko je superioran, a ne sa Il76… Ali tako oni to rade, napadaš na višestruko slabije i demnstriraš apsolutnu premoć.

Vl

ID i Markus,
Avioni F15 i F16 su oborili sve našta su naišli. To što korisnici sovjetske ratne tehnike ne održavaju svoje avione a njihovi piloti ne lete nije problem USAF-a već njihov. U ratu ke postoji puj pike ne važi zato smo i izgubili sve ratove na prostoru bivše jugoslavije, jednostavno naša vojna akademija ne proizvodi kadrove sposobne da vode i dobiju rat, već pozere po slavama i svadbama.

Ma

@Vlado, ovde nije reč o održavanju aviona ili o obuci pilota već o nečijem bezobrazluku i bahatosti, u ovom slučaju američkih pilota koji su obarali helikoptere i teške transportne avione koji nisu mogli da se brane. Isto kao i Nemci nacisti u 2. sv ratu kad su pucali na padobrance koji su još u vazduhu… težak prekršaj svih vojnih pravila i pravila Ženevskih konvencija. Šta misliš kako bi prošli helikopteri UH 1, AH 64 i sl. da su ih gađali sa R 73 ili R 27 iz 29-tki u tim istim sukobima?! Ali i za to postoji lek, zato što ne mogu ni oni da se ponašaju kako oni hoće, barem neće još dugo. Kada je u pitanju naša Vojna akademija, ista je iškolovala sjajne oficire koji su sjajno obavili svoju dužnost, a političari su ti koji su izgubili sve ratove i koji sve vreme poziraju!!! Znaš, moji su bili na svim ratištima 90-tih i znam kako su se borili, tako da nemoj da mi pričaš bajke, molim te.

an

F-15 nije nikada oboren niti od jednog drugog aviona a ima preko stotinu zračnih pobjeda

Odgovori
va

Nikada nisu ni ugledali ravnopravnu borbu sa istim pandanima iste generacijske nadogradnje uostalom Huti su oborili jedan sa zemlje pre par meseci !

Т

Зато je Ф16 обаран и обаран комшо

https://www.b92.net/biz/vesti/region.php?yyyy=2018&mm=03&dd=26&nav_id=1373625

Ne

isto kao i F117

Pe

https://forum.keypublishing.com/showthread.php?95299-MiG-23-Flogger-Action-in-Afghanistan/page2

Tema je MiG-23, ali se spominju malo i F-15. Iskreno, mislim da Izrael priznaje samo gubitke koje je nemoguće sakriti, pogotovo što npr. u ratu 1982. F-16 koji su se tada koristili nisu imali nikakvu praktičnu BWR sposobnost.

Sl

I opet, bar tako kažu javna sredstva. Druga strana tvrdi suprotno.

an

Za T5

Prijatelju neće biti tako.F16 je avion proizveden u više od 4500 primjeraka i u upotrebi u preko 25 zemalja svijeta sa nekoliko desetina tisuća borbenih naleta.
U direktnim zračnim sukobima nije zabilježeno neko veče obaranje a sukobio se uglavnom protiv ruskih aviona.Spominje se obaranje jednog pakistanskog F16 u srazu sa 4 mig 23 ali je nedvojbeno uvrđeno da je oboren raketom AIM 9 sidewinder od drugog pakistanskog lovca jer su migovi bili između spomenutih F16.
Primjera radi samo u operaciji Mir za GalilejuIzraelci su oborili 44 tada najsuvremenija ruska aviona sa F16 bez gubitka i jednog sopstvenog,Naravno tamo s druge strane su letjeli polupismeni nedorasli piloti,s daleko daleko lošijim aparatima nego ruski originali itd.Te Vaše priče su već odavno poznate.Slično je bilo i iznad Iraka ,kao i iznad drugih ratišta.
Avioni koji su obarani a njih je veoma malo obarani su vatrom sa zemlje što je u odnosu na broj naleta minorno,ili po narodnoj i ćorava kokoš pogodi zrno
Što se tiče Hrvatske nabave ,za koju se toplo nadamo da će se desiti izrelskih F16 BARAK block 40 ,Hrvatska dobiva i te kako potentan višenamjenski avion s vrhunskim radarom, elektronikom i nosivosti do sedam tona naoružanja.Uz to po informacijama koje imamo i više nego dobar paket vrhunskog naoružanja kako zrak-zrak tako i zrak -zemlja sredstava,dva simulatora,te obuku cjelokupnog letačkog i tehničkog kadra i to uče od najboljih-izraelskih pilota.Avioni još imaju iviše nego dovoljan broj sati letenja do isteka resursa.
Naravno da je love bilo bi bolje kupiti vipera ali u ovom trenutku si to može priuštiti i pokrit period od 20-25 godina.Osobno mi je draži izbor nego Grippen
U svakom slučaju više nego dostojan protivnik su hojima 27 (++++++…..) i migovima 29(+++++…),mada ih rusi sa svim tim silnim plusovima klasificiraju kao mig 35 ili kako već te su 30,34,35 ili kako već…

Odgovori
de

E,i zaboravih :):):).Izvini sto su Huti oborili saudiski F 15 .Mislim barte preterujes.xaxaxaxaxa

Dr

Mislio sam ne pisati više na ovaj portal zato što sebovde sloboda govora naš i ne kotira kako bi trebalo , ali prosto ne mogu a da vam ne odgovorim.
Vidite najveća mana , bilo koga pa i vas u ovom slučaju , je dizanje u nebesa bilo koje letelica pa i tog famoznog Phantom F-16 nadograđenog u Israelu i imenovanog „Barak“ . Prenebegavate činjenicu da je Pilot jedan od važnijih stavki kao i oprema na letelici , sledeće , nije isto pustinja ili neka država u Africi ili Arapskom poluostrvu i Država u Evropi ( ili po vašem EurOpi ) gde postoji velika verovatnoća da će vam letelice napasti sa distance PVO sistemom S3/400 ili jednim od eqvivalenta pa će u evasivnom manevru biti napadnut letelicom Drzave koja je napadnuta , možete li zamisliti u kakvom škripcu će se naći Pilot kada ga gađaju sa dve PVO Rakete i usput bude napadnut od letelica recimo MiG 21 “ Fishbed“ … sumnjam da će imati vremena da se odbrani …. Ratovi se više sigurno neće voditi kao ’99 u to budite sigurni…. pogotovo ta šaka F-16 „Barak“ koje će HR kupiti može bilo šta da izvede….. verujte pre će te letelice završiti na nekom ratištu koje je izazvao USA ! Ne bio ja u koži vaših pilota !!!

Be

Ajmo ponovo na osnove.
Phantom je samo jedan, a to nije F16 vec F4

Ma

Komšije, želimo vam sve najbolje u upotrebi F-16 Barak, ukoliko se odlučite za taj avion! Po mom skromnom mišljenju taj avion bi mnogo bolje ispunio vaše potrebe nego li Jas 39 Gripen. Ne treba trošiti reči koliko je to dobar avion, a i nema potrebe porediti ga ni sa jednom novijom verzijom aviona mig-29, jer isti neće dolaziti u sukob. Iznad svega je bitno uzeti u obzir ono najbitnije a to su dobro obučeni i motivisani piloti.

MO

F-16 Barak je odličan posao ….za Izrael umesto u otpad za staro željezo prodali su avione nekome …. samo toliko

Odgovori
Sl

Tako se to radi. Tako smo mi „dobili“ MiG-ove…

Sl

Postoji li neki drugi, pouzdan dokaz da nije oboren osim, šta znam, izjava zvaničnika? Msm, svi valjda dobro znamo da niko neće da prizna gubitak osim ako je očigledan, sa kršom na zemlji ili zarobljenim pilotima. Meni lično je ovo delovalo kao opako oštećenje, a i R-27 nije mala raketa…uz svo poštovanje prema F-15 na kome jesu primenjene tehnologije za povećanje preživljavanja pogotka. Rekao bih da je ovaj bio gotov…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Sv na: SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

Koji razlog imaju da daju otkaz. Ako im ne odgovara vrata su im otvorena.

13. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Nemate predstave koliko je to jeftinije. Koliko je kg tereta brodskog transporta u odnosu na avion? Razlika je nebo i zemlja, pardon, more.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj