BEG airport status
LYBE 2603:30 Z 110°03KT CAVOK 14/10 Q1017 NOSIG=
Jermenija kupuje Su-30SM Do sada su avione Su-30SM po cenama za rusku vojsku nabavili Belorusija i Kazahstan / Foto: UAC

Jermenija kupuje Su-30SM

Sekretar za medije Ministarstva odbrane Jermenije Arcrun Ovanisjan potvrdio je u ponedeljak 4. februara da će njegova zemlja od Rusije nabaviti 4 borbena aviona Su-30SM, prenela je istog dana ruska novinska agencija Interfaks.

Ovanisjan je u emisiji jermenskog radija Radio Sloboda rekao da se sporazum nalazi u procesu realizacije, da će se 4 aviona nabaviti u preliminarnoj fazi, da postoje pravne, vojne i produktivne procedure koje su u toku i da se sporazum ne može zaključiti u toku samo jednog dana.

On je takođe rekao da će Jermenija kupiti avione po cenama koje su predviđene za rusku vojsku jer sa Rusijom ali i unutar organizacije ODKB ima odgovarajući normativno-pravni okvir prema kojem Jermenija već dugo nabavlja različito naoružanje po domaćim ruskim cenama. Ovanisjan je dodao i da njegova zemlja prvi put nabavlja nove savremene borbene avione što će povećati odbrambeni i ofanzivni potencijal, da njihove želje i planovi nisu ograničene na ova četiri aviona ali da oni mogu izmeniti situaciju što se tiče balansa snaga u regionu

Ovom izjavom sekretara za medije jermenskog ministarstva odbrane potvrđene su informacije koje je u četvrtak 31. januara izneo ruski list ‘’Komersant’’ koji je tada, pozivajući se na neimenovanog rukovodioca jednog preduzeća odbrambene industrije, preneo vest da Jermenija od Rusije kupuje 4 višenamenska borbena aviona Su-30SM. U ovom izveštaju navedeno je da su ruski pregovarači radi realizacije posla sa saveznikom u ODKB učinili ozbiljne ustupke, ne samo da su dodelili kredit već su avione prodali po unutrašnjim ruskim a ne po izvoznim cenama. Prema uslovima ugovora Jermenija će četiri nova Su-30SM dobiti već sledeće godine.

Komersant je u istom tekstu izneo podatak da je Jermenija još 2010. godine pokazala interesovanje za nabavku aviona Su-30 a da su 2012. Moskva i Jerevan potpisali ugovor koji je predviđao da u narednih nekoliko godina Jermenija kupi 12 borbenih aviona. Međutim ugovor nikada nije stupio na snagu zbog finansijskih poteškoća naručioca. Moskva je odlučivši da Jermeniji proda avione po cenama za rusku vojsku rešila finansijski problem a prema Komersantu za ovu nabavku odobren je kredit od 100 miliona dolara.

Treba dodati i da je prošle godine na aerodromu Erebuni gde se nalazi ruska 3624. vazduhoplovna baza gde je između ostalog stacionirana i eskadrila ruskih lovaca MiG-29, Jermenima pokazan višenamenski Su-30SM a tom prilikom je na društvenoj mreži Facebook jermenski premijer Nikol Pašinjan postavio fotografiju na kojoj se vidi da sedi u prednjoj kabini ruskog Su-30SM.

Kao što je sekretar za medije Ministarstva odbrane Jermenije Arcrun Ovanisjan već izjavio, nabavka Su-30SM biće prva kupovina novih borbenih aviona za Ratno vazduhoplovstvo Jermenije, do sada je Jermenija uglavnom ili dobijala ili kupovala polovne aviona iz Rusije i Slovačke. Takođe Su-30SM će biti i prvi avion sposoban za lovačka dejstva pošto su do sada što se tiče borbenih aviona korišćeni samo jurišnici Su-25.

Biće interesantno kako će na ovu nabavku odgovoriti Azerbejdžan sa kojim je Jermenija već više decenija u konstantnom ratnom sukobu koji je uglavnom bio niskog intenziteta, sa povremenim rasplamsavanjem borbenih dejstava. Azerbejdžan trenutno koristi eskadrilu lovaca MiG-29 u verzijama 9.13 i 9.51 (UB) koji su kao polovni kupljeni od Ukrajine gde su prethodno prošli kroz remont i modernizaciju (standard MU1) u kojoj je učestvovala i Belorusija (obezbedila sisteme za protivelektronska dejstva Talisman). Već nekoliko godina Azeri tragaju za novim višenamenskim borbenim avionom, njihovu nabavku dozvoljava dobra ekonomska situacija u zemlji, novca imaju a uglavnom se kao najozbiljniji kandidat za novi borbeni avion spominjao kinesko-pakistanski FC-1 ‘’Xiaolong odnosno JF-17 ‘’Thunder’’.

Komentari

D

Vrhunski aparat .
4 ovakva aviona su korisnija i sposobnija za sve vrste zadataka nego eskadrila Mig 29.

Odgovori
P

Eskadrila je eskadrila ipak.
4 aviona su ipak samo za neke osnovne urgentne namjene u kombinaciji sa Mig 29 koji su u resursu, koje Jermenija vec ima.

Ž

Јерменија нема МиГ-29, то је руска ескадрила.

A

Ako lete kao Izraelci onomad „u tri smene“… I 4 komada nije malo

P

Ahh, da da jeste to su ruski.

D

Cena za avione je odlična, ali ipak mislim da Jermeni to nisu trebali kupovati, jer Azeri imaju odličan PVO.
Azeri su relativno skoro nabavili 2 diviziona S300 pmu2, belorski BUK mb, Izraelski Barak 8 (PVO sistem nije f16), a imaju još gomilu PVO iz vremena Sovjetskog saveza. Azerbejdžan ima enklavu okruženu Jermenijom (i Turskom) odakle im pokrivaju čitavu teritoriju, bukvalno mogu oboriti avion čim poleti.
Za Jermeniju bi bilo bolje da su uložili novac u PVO, mada ni njih nije za bacanje imaju 1 divizion starijeg S300 PS, kao i Bukove takođe starije verzije od Azerbejdžana.

N

@ Dejan

Slažem se, a tamo su i Rusi sa svojim 29 kama.

Ipak, Armenci su ponosan narod i ponos svakog naroda je vojska.
Iz tog kuta treba gledati nabavu Su – 30.

Posebno jer sukob sa Azerima nije gotov.

M

@Dejan

Azerbejdzan ima enklavu okruzenu Jermenijom i Iranom. Istovremeno Nagorno Karabah koji de fakto kontrolise Jermenija nalazi se unutar Azerbejdzana. Sve u svemu katastrofa. Nista bolje nisu ni granice ostalih centralnoazijskih republika…

A

Gospodine brankovicu…dali bi nasim tehnicarima bio problem rad na suhoima tj. Imali slicnosti sa migom.

n

odlican avion za zemlje velike povrsine mali smo mi za ovaj avion

Odgovori
Ž

Површина Јерменије 29,743 km2.

Површина Србије 88,361 km2.

m

Srpski avioni ne lete iznad Kosova, što se površine tiče. Inače, kolika je površina izraela pa ima 300 i kusur aviona.

D

Nikola,
Na čemu temeljite takav zaključak?
Površina Jermenije je manja od površine Srbije. A avion kao avion aposlutno je u klasi sa drugim sličnim tipovima, nije veliki bombarder pa da izvršava zadatke nekoliko hiljada km od baze.

M

Jermenija ima 3 miliona stanovnika i kupuje nove avione kao Su 30 dok genije Aleksandar mora da sa Vulinom moljaka Lukasenka i Putina za prastare polovnjake mig 29. Znaju bacuske da nema leba od nas.

Ž

mr

Површина Србије без КиМ је 77,474 km2

Ž

Mikica

Јерменија купује Су-30СМ за око 25 милиона по авиону али то је цена без наоружања и логистике а обуку ће сигурно добити бесплатно.

Белорусија купује 12 Су-30СМ али то заједно са наоружањем и логистиком кошта 600 милиона долара, дакле 50 милиона по авиону.

Србија тешко да је имала тај новац а цена би била и већа него за Белорусију.

M

Mikica….. Sutanovac ti je inace pre nego sto je otisao… aleku i vulinu ostavio eskadrilu f16…… Pametnije bi ti bilo da cutis…. Jer smo imali jedan jedini koji je mogao leteti i to bez naoružanja….. Zato ako nista drugo postuj neciji trud jer su ljudi spasili rv od gasenja

P

Srbija je mozda sad tek u nekim realnim mogucnostima da razamislja o nekom sasvim novom avionu, ali kako god se pogleda najoptimalnije je da to bude mig-35. Ali za sada prvo da obezbjedimo 50tak pilota nadzvucne avijacije :).

M

>> odlican avion za zemlje velike povrsine mali smo mi za ovaj avion

I ako je Jermenija znatno manja od Srbije ocigledno je da oni u nekom hipotetickom sukobu anticipiraju teritoriju celog Azerbejdzana kao mogucu zonu dejstava. Kod Srbije to nije bas tako? Mozda je Su-30 toliko bolji deal od recimo Mig-29 u bilo kojoj varijanti da se jednostavno vise isplati…

z

@Miki Nisam znao da su Vučić i Vulin kupili 6 aviona… RV od gašenja su spasili Rusi, a remont aviona su platili gradjani Srbije.

I

@Miki
Ma sta nam to naprica u tako malo teksta. To ti mozda prodje na nekom drugom mestu, pred nekom drugom publikom koja veruje da smo nabavili avion 4++ generacije, „jos uvek najbolji na svetu“, koji to nikad nije bio, niti ce biti u bilo kojoj varijanti. I ovo malo novca koje „imamo“, samovoljom nekoliko ljudi se trosi po njihovom licnom nahodjenju. Posebno mislim na nabavku H-145M za vojsku, po sigurno je paprenoj ceni, naoruzane domacim nevodjenim sredstvima. Zivo me interesuje da li ce Mi35 doci sa ozbiljnim protivoklopnim raketama, ili cemo i tu na staro dobro nevodjeno. Pre AV-a, Srbija nije ni postojala zapravo. Istina je da je se pre njegovog dolaska bilo blizu raspisivanja tendera za eskadrilu NOVIH aviona, kako to rade sve normalne zemlje na svetu uz razne kompezacije… Srbija i ovakva kakva je moze da izdvoji cca 100 miliona eura godisnje, a bez problema moze da dobije takvu varijantu otplate. Ovako…Imamo primer MiG 29 u Siriji, na koji je „nakalemljena“ R77 izvozna. Koliko su puta ti avioni poleteli na izraelske avione? Bice nula puta…

M

@mr

Izrael ima pristup moru i njegova vojna doktrina je takva da on skoro pa citav Bliski istok posmatra svojom zonom delovanja. Izraelci mogu da lete bukvalno do Spanije u medjunarodnom vazdusnom prostoru. U Srbiji je zaista tako da imas par stotina kilometara da letis. Dakle sta ce ti avion dometa 2000 kilometara ako ti je dovoljno 500? E sad, moguce da Su-30 nije znacajno skuplji u nabavci i eksploataciji od Mig-29 jer oba imaju dva motora npr. u kom slucaju je onda velicina zemlje zaista nebitna

m

Ne znam kakve veze ima SU30sm sa povrsinom neke zemlje. Po toj teoriji sta ce Austriji Eurofighter, ili Svajcerskoj F18,F35… Belgiji F35, Izraelu F15,F35 itd… SU30sm je lovac i za odbranu i za izvodjenje ofanzivnih dejstava. Ako se hoce cuvanje mira i drzave to je taj lovac za nase prilike i neprilike. Zamislite da smo nabavili 12 lovaca SU30sm nato bi doziveo nervni slom.

Odgovori
J

Bi, kako da ne bi NATO doživeo nervni slom. Ne bi znala Amerika šta će s naših 12 aviona…

Ljudi, otkud vama poriv da Srbiju merite i poredite sa VOJNIM SAVEZIMA, pogotovo sa NATO? Da li su sve one priče o (dinarskoj) megalomaniji, mitomaniji i, uličnim rečnikom, ložnjavi, zapravo ublažene verzije aveti koje su u glavama ovog naroda?

A

Dobar dan, dobar dan. Pošto avion?

50 miliona $, gospodine!

Mi smo mala zemlja, možete li da nam sklonite barem pola rezervara za gorivo, skratite domet radara da ostane u granicama države, maknete forsaž da ne izlete ovi momci bez da su poneli pasoš… I ako bi moglo… Skinite jedno dve podvesne tačke da jer smo mala zemlja, nema potrebe da se 2x celi tepih-izbombardujemo.

Mmmm – ne

Ok, ok… Shvatam, komplikovano. Ipak! Jel može taj top od 30mm da se smanji na 20mm, znate moj otac je u JNA služio na trocevcu

o

Tako je. Pri tom dolet koji imaju verzije Su-27/30 dozvoljavaju duge patrole, ali i ofanzivna dejstva u dubini bojišta. Ja od takvih mogućnosti nikada ne bih odustao. SM verzija može da koristi najnovije naoružanje koje Rusija proizvodi i ima elektorniku koja daleko nadmašuje elektroniku na MiG-29.

G

👍

V

@ mateus Ima veze veličina . Jel vi kupujete kombi a treba vam vozilo za po gradu? kombvi je dobar ako iamte veliku porodicu ali za vas same? da li je ekonomicno?

K

umrli bi od smeha,

D

mateus, pita se I Austrija sta ce im Eurofajter – preskup je za njih a oni su bogata zemlja. Vec se prica o zamijeni Eurofajter sa necim jeftinijim.

Svicarska je kupila F/A-18C/D dok je memorija hladnog rata bila svijeza. Trebali su kupiti puno veci broj ali su te planove ukinuli. Sad je plan za 30-40 aviona da zamijene 30 F/A-18 I 26 F-5.

U realnosti da je Srbija bogata zemlja, onda bi se moglo priustiti kako treba RV – ajmo reci 60-72-ak modernih borbenih aviona u 2 puka.

Sjetimo se Norveska sa 5 milijuna ljudi kupuje 52 F-35 a Finci sa slicnom populacijom Norveskom imaju 62 F-18C/D.

Sa 2 puna puka I modernism PVO, onda Srbija moze da odrzava neku pravu vojnu neutralnost.

B

E moj Dead……..Statoil vs NIS

Sad jasnije?

M

@Mateus

EF je u Austriji nabavljen je jer je navodno bilo dogovoreno dosta pratecih poslova, osim toga to je evropski proizvod i to ako mene pitas u EU to bi MORALO tako da se radi pa sta kosta! Uglavnom, mnogo frke je bilo oko toga posla i epilog citave price je da se verovatno radilo o mega korupciji a od pratecih poslova mislim da na kraju nije bilo nista (nista sto nije moglo i bez kupovine EF). Proces je trajao godinama i naravno niko nije „kriv“. Austrijanici takodje imaju kratko pamcenje kao i Srbi ili bilo koji drugi narod. E sad, oni imaju toliko para da ja ne razumem zasto nisu uzeli dve kompletne eskadrile sa svim pratecim i napravili potentno RV u velikom stilu umesto nekih 15 aviona sa najminimalnijim naoruzanjem, mislim da su sposobni bukvalno samo za air policing. Mislim vreme je da se Ceska i Madjarska milom ili silom vrate natrag u Keiserreich :-). I jos da dodam, EF na aeromitinzima, mnogo gotivan avion, ja nista bucnije nisam cuo u zivotu :-).

F

Srbija ima 3 puta veću površinu i skoro duplo veći GDP od Jermenije.

Jermenija nabavlja 4 vrhunska aviona po cenama za rusku armiju.

Srbiji „doniran“ najgori luzer među lovačkim avionima ikada, još se hvalimo time.

Drugovi i drugarice Migoljubi će i dalje tvrditi da smo mi super prošli i da je sve ovo super za naš RV, i da je MiG-29 super avion za malu ali prkosnu Srbiju i da bolje rešenje naši super mudri i kompetentni političari nisu mogli naći, jer Rusija je naš super prijatelj i super saveznik…

Odgovori
A

Malo konteksta i racionalnosti:
1. Srbija nema eskadrilu lovaca i S-300 tudje drzave koji joj cuvaju VAP za dzabe! zakljucno sa svim troskovima
2. Srbiji je isteklo vreme za nabavku novih aviona tako da je trenutno resenje jedino nudilo realizaciju u odgovarajucem roku i u okviru budzeta(za sta smo sami krivi)
3. Jermenija nema potpsiane sporazume sa NATO-om na nivoima koje ima Srbija i ne deli informacije sa istim. Sto bi nas Rusija tretirala isto i cime smo to zasluzili? Otprilike samo ni tu ni tamo, sto je uredu ako tako zelimo, zar ne?
4. Nove Su-30, tada MK verzije, smo trebali naruciti kada se prodavao NIS. Pre svega smo polovinu svoje naftne industrije trebali prodati po fer ceni, a ne daleko ispod i uz to napraviti neki aranzman za opremanje novom tehnikom. To bi se, ubedjen sam, lako, brzo i povoljno zavrsilo. Ali tad je bio plan prelaska na „visemanenski avion“ zapadne proizvodnje i prelazak na NATO standard…pa smo svi videlo kako se to zavrsilo. Otprilike komicno, da ne upotrebim reci koje su mi stvarno na umu.
Da mogli bi da kupimo nove SU-30SM…tj. trebali bi, cak morali bi, ali ta opcija ne bi bila moguca da se prethodno nije napravio ovaj poslednji dil jer bi ostali bez LA sigurno 5 godina sto je previse. Ovde cak LA nije uopste vise hitan problem koliko trenazeri i jurisnici. Cime cemo to zameniti i koliko to kosta? Ili ce i dalje ginuti ljudi bez razloga?
Ne znam sto si opsednut toliko Migom 29 i njegovim „skorom“. Posle skoro 10 godina sankcija, embarga i koriscenja u ratovima, dobro je i poleteo! Nista nam ne bi znacila eskadrila ni F-15E ’99 kad ides protiv ljudi koji na nivou pilota imaju nalet koliko cela tvoja eskadrila, a na tehnoloskom nivou su 20 godina ispred, sa gotovo neogranicenim resursima i brojkama razmere Rusija vs Estonija. I ona 2 oborena aviona su ogroman uspeh obzirom na okolnosti i sisteme na raspolaganju.
A sto te nervira propaganda…pa iskljuci TV. Ja sam ga izbacio iz kuce i mogu ti reci da mi je sve krenulo na bolje.

A

@Falcon Mи за почетак не можемо да набавимо по истим ценама тај авион. МиГ-29 је привремено решење да не дође до гашења РВ. Није се одустало од касније набавке новог авиона.

F

@ AL-41F

Slažem se apsolutno sa svim što si naveo, manje-više sam isto to i konstatovao samo u sažetijoj formi.

Posebno se razumemo za NIS i jeftinu prodaju strateških resursa/kompanija.

Meni je samo neverovatno da od svih aktuelnih aviona na svetu koji se poslednjih 10-ak godina kupuju, prodaju, moderznizuju mi izaberemo najgori avion uz najjadniji paket „modernizacije“.

Da li je moguće da umesto ovih 14 lešina nismo mogli da nabavimo 6 do 8 polovnih ili novih aviona tipa:

F-16, F/A-18, Mirage 2000, SU-30, J-10, JF-17, FA-50, Gripen A/B ili da smo barem išli sa SMT/UPG paketom modernizacije za 29-ku?

Obrni okreni, sve mi se čini da smo opet od dva zla izabrali oba, što je inače glavna karakteristika srpske politike od 1991 do danas…

V

Falkon,
a da mi ipak pišemo Vučku da kupi u ime Srbije par komada F16V, čisto onako, da tebe mine želja…
Da li bi ti onda bilo srce na mestu?
Čoveče, pa ti stvarno ulaziš u opasnu patologiju sa mržnjom prema Mig-u 29 i slepoj ljubavi prema F16…

B

@Falcon

A sa kojim paketom modernizacije jesmo išli? Kakva je to modernizacija sa kojom se „ide“? Trenutno ima 9 letjelica. Kakvih 14 će biti? I kako će biti „modernizovani“? Šta od nabrojanog sa liste može da se dobije za 180/215 miliona i uvede u upotrebu za 18 mjeseci? Jer to znači „umjesto“, jel’? Kada smo kod „liste“, prodaje li neko polovan J-10, JF-17, FA-50, pa čak i SU-30? Rekao bih da je za ovaj dio popisa opcija samo novo…

I

@ AL-41F1
NIS prodat po fer ceni? Ja se sablažnjavam da postoji jedna osoba koja to kaže, a na žalosti ima vas…
U momentu prodaje benzinske pumpe NIS-a i lokali u vlasništvu su kao objekti, lokacije i razrađen posao vredili više od cene kojom je dobijeno SVE. Da ne pominjem naše rezerve nafte koja je ušla u tu cenu.
O ceni „poklona“ je već sve rečeno.

D

Falcon,

Ja ne mislim da bi Amerikanci ikad odobrili prodaju F-16/-18 a mozda ne bih odobrili prodaju JAS-39 ili F/A-50 (kao sto su sprijecili da Uzbekistan kupi F/A-50. Isto tako ne mislim da bih Njemci I Englezi ikad dozvolili prodaju Eurofighter 2000.

Sto se tice Mirage 2000 – polovnih i I nema na trzistu a inace su skupi za operaciju.

Znaci za Srbiju postoje ove opcije:

MiG-29 ili MiG-35
Su-30 ili Su-35
JF-17
FC-20 (izvozna verzija J-10B)
Rafale
Yak-130

A

@Falcon Prosto imas kadar, zemaljsku opremu i deo naoruzanja, a vremena i para nemas. Tih 180/190 miliona je procena ukupnih troskova do 2022 i dalje. Za te pare smo mogli jedino helikoptere naoruzane da kupimo, LA nikako. Eto ti Rumunije pa proceni sam

@ID
„Pre svega smo polovinu svoje naftne industrije trebali prodati po fer ceni“. Ono „trebali prodati“ je kljucno. Nije sve prodato nego 51%, a po meni je vrednost tog dila trebala biti do milijardu ili da smo bar neku kompenzaciju dobili uz obavezu ulaganja i neko softicirano naoruzanje…to bilo, proslo. Sad ne mozemo nista

M

@Dead1

Nemci ne bi odobrili prodaju EF jer bi bili u fazonu, nema sanse, propascete s tim za godinu dana jel znate vi bre koliko to kosta???

Yak-130 ne zadovoljava uslove za air policing jer nije signifikantno brzi od putnickog aviona, ili ja ne kapiram sta su osnovni zahtevi za air policing?

d

dobro bi i nama doslo jedno 2-3 komada Su-30 ali da naoruzanje bude iskljucivo nase gore list, a da avionika bude evro-atlantska i levi motor viper BDž domaće proizvodnje… pa kad poleti a tebi milina. I naravno plaćanje barter nikako keš po našim uslovima, maline i jabuke.

Odgovori
N

Ne znam od kada se vuce ta prica o avionu klase Su 27 kao „prevelikim“ za nas,mozda jos iz doba SFRJ sto je cini jos besmislenijom.Ne znam odakle je to poteklo.Ako je iz vremena SFRJ iz vojnih krugova mozda se mislilo na infrastrukturu,posebno podzemne objekte koji su vec sa dolaskom Mig 29 imali problem smestaja a onda se sa kolena na koleno doslo do neke druge teorije.Sto neko rece pa nije to Tu160 nego letelica nesto veca od Mig 29.Cak i u smislu upotrebe i namene i dalje je to avion sasvim ok za nase potrebe

Odgovori
M

Koliko sam ja razumeo JNA nije htela Su-27 vec MiG-29 zbog toga sto je MiG bio jeftiniji i kao avion, i za odrzavanje i za preobuku, a isti je trebao da bude prelazno resenje do uvodjenja NA u upotrebu. A bile su posle neke price o velicini zemlje, o tome kako nikoga necemo napadati pa nam ne treba veliki dolet i borbeni radijus itd, ali je to vise kao neka argumentacija za sire narodne mase nego sto je realna prica, bar po meni. A danas, u uslovima u kojima je Srbija(okruzena NATO clanicama), bar koliko se ja razumem, je bitno da je lovac sto manjih dimenzija, da bi imao sto manji radarski odraz i da bi sto duze bio neprimecen. Po tome bi MiG-29 trebao biti bolji od Su-27. Jer, ako imamo mali broj aviona, i oni budu lako otriveni i napadnuti od strane veceg broja aviona, koliko god da su Su-27(i avioni koji su od njega nastali) bolji i elektroniski i sto se tice naoruzanja, ne bi mogli nista uraditi protiv superiornijeg i brojnijeg neprijatelja, ako mu se ne bi mogli pribliziti dovoljno da mogu da dejstvuju raketama. Jer Meteor(za sad ga Gripeni imaju, znaci vrvt ga Madjari npr mogu nabaviti, a uskoro ce ga imati koliko sam cuo i F-35, F-16, F-15 i Eurofighter) imaju po nekim navodima no-escape zone od 80km, a mogu da gadjaju na 150km, i sad ako neko zahvati Su-27 na 120km, a Su-27 ne moze mali lovacki avion tipa Gripena da zahvati radarom na recimo 50-60km, to znaci da ce se ponoviti ’99 kad nasi nisu ni znali da su naciljani. Nije tu ni MiG-29 mnogo bolji od Su-27, ali je ipak bolji, manji mu je radarski odraz. E, druga je prica kad si velicine Rusije i imas avakse i stotine lovackih aviona koji su svesni gde je neprijatelj, onda uzimas Su-27 i ostale njegove derivate, sa mocnom elektonikom i naoruzanjem, ili kad se kao Jermenija naslanjas na Rusiju i ista te stiti od Turaka itd. Jermenija ima realan problem samo sa Azerbejdzanom(koji nema avakse i podrsku Nato-a ni neki veliki broj lovackih aviona) i zbog toga oni uzimaju borbeno sposobnije avione, jer ne mogu odrzavati eskadrilu, ali ova 4 aviona se mogu suprotstaviti eskadrili MiG-29 koju poseduju Azerbejdzanci. E sad, uvek se nekome nece svideti, ali za nas je po meni MiG-29smt daleko bolji nego Su-27SM3 npr, a najbolje bi bilo imati Gripen ili Rafal, ali mi te pare nemamo.

J

Za Miloš T
Nisam sasvim ubeđen vaše tvrdnje . Smanjena uočljivost letilice jeste vezana i za njenu veličinu , ali takođe i za oblik krila i trupa .
Dalje tu igraju važnu ulogu vrsta materijala od kojih se gradi , sredstva za elektronsku i protivelektronsku borbu , možda i još toga što moje vrlo uopšteno znanje i ne poznaje.
Pozdrav.

M

Za Jovan Munitlak

Slazem se da nije samo velicina aviona bitna sto se tice radarskog odraza, koliko sam ja cuo podstoji i neka posebna farba/premaz koji upija radarske zrake(nzm kako tacno to funkcionise, ni da li je ispravno reci da upijaja radarske zrake, ja sam laik), pa su bitni vremenski uslovi, naravno, ima dosta i do elektronike, ali Rusi su poznati po tome sto downgrade-uju svu izvoznu borbenu tehnologiju, tako da sumnjam da bismo i sve da imamo da platimo dobili elektorniku koju imaju Rusi na njihovim Suhojima. Mada sumnjam i da bi nam Svedjani ili Francuzi prodali avione sa elektronikom koju prodaju clanicama NATO-a. Negde sam procitao da osnovna verzija MiG-29 ima radarski odraz u nekim idealnim vremenskim uslovima od 5m2, Su-27-15m2, F-16-2m2.. Sad da li je to tacno, nzm, ali ako jeste, velicina aviona igra bitnu(mada ne i jedinu) ulogu.

E

A koliko je velik B-2 Spirit pa ima radarski odraz u X/S frekfencijskom snopu manji od 0.1 m2?

M

Za Ed

Ne razumem poredjenje aviona potpuno drugacije namene? Poredi se bombarder(pritom je u pitanju stealth avion, izgradjen od posebnih materijala, posebnog oblika trupa bas zbog uocljivosti i jako slabih mogucnosti za bilo kakav manevar u vazduhu u odnosu na gore pomenute lovce) i lovci 4. generacije? To po meni veze s vezom nema, prica se o razlici izmedju Su-27 i MiG-29, a pomenuti su jos i F-16, Gripen i Rafal, a po onome sto ja znam, radarski odraz se smanjuje sa manjim dimenzijama aviona u slucaju pomenutih aviona. Ispravite me ako tu gresim. I pritom, rekao sam da je velicina aviona bitna, ali ne i jedina bitna sto se tice radarskog odraza. Drugim recima, da je B-2 manjih dimenzija, a od istih materijala i istog oblika, verovatno bi imao jos manji radarski odraz, zar ne?

B

Neverovatno je da manja i siromašnija zemlja od Srbije može da kupi Su-30, dok se mi krpimo sa izraubovanim polovnjacima. Bez obzira što nikada ne bi mogli da dobijemo avione po ceni po kojoj su ih Jermeni dobili, nemoguće je da nema para za jednu eskadrilu SU-30. Evo, vođa se na sav glas hvali budžetskim suficitom, državni Telekom plaća dvesta miliona za beznačajne kablovske operatere i nastavlja besmislene akvizicije po naduvanim cenama (znači para ima), plus 180 miliona koje ćemo uložiti u remont i modernizaciju polovnih MIG-29, plus remont beloruskih MIG-29, plus sve ono što se nakrade preko javnih (i tajnih) nabavki (npr. novogodišnje osvetljenje u Beogradu od septembra do maja), pa ako tome dodamo i besmisleni auto-put Niš-Priština, eto eskadrile SU-30, logistike i obuke.

Odgovori
B

Autoput Nis-Pristina bi na dugi rok doneo ogromne pogodnosti za Srbiju. Nama odgovara povecanje trgovinske razmene sa kosovom jer nam je pozitivan saldo preko 1000%, slobodno trgovinskim blokom na zapadnom balkanu bi im unistili i ono malo industrije koje odrzavaju vestacki na aparatima. Inace da se zna, na kosovo izvozimo koliko i i rusiju. Inace u realnim uslovima nam mnogo vise znaci savremen PVO negoli eskadrila SU-30SM. Inace samo da objanisnim: gotovo svaka zemlja ima para da se naoruza, problem je sto nece da da. Srbija bi sa 3% bdp-a za vojsku imala 2 milijarde vojni budzet. Ni jermenija ni azerbejdzan nisu bogatije zemlje od nas a imaju iskandere, S-300, T-90-tke, kornete

B

@Brad
Da li čitate novine i gledate vesti? U poslednja tri meseca razmena sa Kosovom je 0. O kakvom slobodnom trgovinskom bloku govorite kada mogu da uvedu takse od 100% kad god im padne na pamet i da nam zatvore prodaju? Koga mi to mozemo da ekonomski unistimo i kakve koristi mozemo da imamo od auto puta velike Albanije? To je potpuna misterija. Ono u čemu mogu da se složim je da ako hoće, svaka zemlja ima pare za naoruzanje. Što se tiče PVO, potreban je balansirani odnos zemaljske i lovačke komponente. Niti samo jedno, niti samo drugo.

B

Kakva takva traljava razmena sa zapadnim balkanom nam je veca i profitabilnija od one sa rusijom i kinom. U bih izvozimo vise nego u rusiju npr. Tako da ne podcenjuj region.Takse su privremena stvar i bice resene ako ne i pre podele. Mi smo na kosovu vec dugo godina najveci spoljnotrgovinski partner

B

Nigde nisam pomenuo ni BiH ni region ni Zapadni Balkan. Tako da ne mogu da potcenjujem ono što nisam ni pomenuo. A koliko su takse privremena stvar, vidimo. Trajaće do priznanja „Kosova“ kako separatistička uprava govori, dok sa druge strane naši kažu da „Kosovo“ nikada neće priznati. Zaključak sam od sebe sledi.

B

Bane,
Zasto bi autoput bio besmislen?

B

U najkraćem, iz istog razloga zbog koga bi bio besmislen autoput između Berlina i Moskve 1943. Ovo je svakako preterivanje, ali siguran sam da ćete shvatiti poentu. I ovo je samo jedan od razloga. Za dosadašnju i svaku buduću ekonomsku aktivnost (u trenutnim okolnostima), postojeća infrastruktura je dovoljna, novi put ne bi povezivao ništa što je od značaja u središnjoj Srbiji, tj. sa tog stanovišta je potpuno bacanje para, mnogo bitniji je put između koridora 10 i 11, ne znam zašto bi nam bila potrebna veza sa lukom Drač, kada imamo koridor ka mnogo bitnijem Solunu i ne toliko bitnom Baru (mada se i na tom pravcu radi auto put kako u Srbiji (gore pomenuti koridor 11) tako i u Crnoj Gori). I na kraju, Niš- Priština da, ali u drugim okolnostima.

B

Napomenuo sam da bi se eventualnim resenjem kosovskog pitanja stvorili uslovi za integrisano trziste na zapadnom balkanu, time put nis-pristina dobija na smislu. Da ne na pominjem da bi pozitivno uticao na razvoj najnerazvijenijih opstina u srbiji. To da je trenutni kapacitet dovoljan vidim svaki put kad odem dole. Saobracaj prolazi kroz centar Prokuplja a ceo put je u ocajnom stanju. Sem toga on je jedan od poslednih u redi prioriteta da ni ne pominjem cinjenicu da fiskalni savet insistira da srbija ima jako mala ulaganja u javnu infrastrukturu, procentualno manja i od siromasnog regiona tako da je defacto ulaganje u bilo koji vid autoputa za srbiju povoljan potez. Kao sto rekos put je poslednji od prioriteta i necemo ga videti godinama u buducnosti tako da je slabo sta mogao uticati na nabavu novih lovaca

m

Sumnjam da nije imalo para za Su30. Ali je potrebno za druge stvari od koje narod nema nikakvih koristi a tu je i kontrolor nato. Moglo je ali se nije htelo iz raznih razloga. Zatim treba nahraniti glomazni drzavni aparat i mnogo toga jos. A za drp sistem da i ne govorim.

Odgovori
K

ako neko zna da li prodaja F-15SE pocela

Odgovori
p

ako mislite na silent eagle odgovor je ne projekat je otkazan

E

Boeing je odustao od F-15SE, jer je presao na razvoj druge varijante tj. F-15 Advanced. Neka rjesenja s SE su koristena na Advanced i F-15X. Prvi kupac Advanced verzije je Izrael, koji je (jos uvjek nesluzbeno) narucio F-15AI (advanced Israel), a US DoD je narucio 12 kom F-15X…

O

Koliko ja znam nije a i vjerovatno i neće. Telenovela, odustajalo se od projekta Silent Eagle-a, Koreja i Saudijska Arabija su odustali a Izrael se najduže lomio.

Elementi F-15SE su djelimično oživljeni kroz novi projekat F-15X (ili F15 Advanced) koji će Izrael vjerovatno kupiti.

A

Nope. To je otkazano. Trenutno najnapredniji F-15 je za S. Arabiju. Sve novo, do 12 AMRAAM-a nosi, a sa novim AMBER nosacima ce potencijalno moci do 22! Katar je narucio jos napredniju verziju sa novim kompozitnim krilom, radarom, kokpitom itd.

O

Su 30SM je skupa igračka, oprema je možda i najbolja u odnosu na sve ostale ruske avione: RLSU – 30MK-r Bars-R, L-150 Pastel RRW, MFI 66 displeji, IKsh 1KI-1 HUD. Ranije serije su imale i Thales displeje i CTH 3022 HUD ali su posle zapadnih sankcija prestali sa ugradnjom zapadne opreme.

Da li u nove jermenske ide ukrajinski Sura-K ili ruski NST T03 nišan spregnut sa kacigom?
Da li u jermenske ide i novi sistem za samodbranu Khibiny-U?

Odgovori
V

ovo je avion koji bi mogao da nam zameni i lovacku i bombardersku avijaciju, dovoljne bi bile 2 eskadrile i resen problem, sad kad vec pricaju kako imamo suficit u budzetu od 600 miliona € ne moze se reci da se para nema, ali svi znamo da u nasoj drzavi nisu pare problem nego strane agenture a i pamet u velikoj meri!

Odgovori
D

A što Jermeni nisu kupili MIG-29M ili MIG-35?.
Zato što je Suhoj ozbiljnija firma.

Odgovori
M

Mozda zato sto Mig-35 realno ne postoji osim na prospektima i u prezentacijama firme te u mokrim snovima odredjenog broja fanova ruske tehnike. Veoma je moguce da Su-30SM nije znacajno skuplji od Mig-35 u nabavci i ekspolataciji, pa ako je tako zasto ne uzeti avion koji leti i proizveden je do sada u svim verzijama reda velicine 500+ primeraka? I jos sa popustom. Medjutim, za nov i skup avion problem je radar ispod danasnjeg standarda i arhaican, neergonomican kokpit (unitra izgleda kao kabina fensi traktora iz osamdesetih) u koji su nabudzena dva displeya koji u medjuvremenu nisu vise ni zapadni neko kapiram nesto sto je napravio Institut za toplotnu providljivost, kibernetiku i elektroniku iz Novosibirska :-) . Ne kapiram zasto kabina nije na nivou Su-35?

D

#Mayer. To pokušavam da kažem. Mikojan je propala firma. O ergonimiji kabine ne treba trošiti reči. Problem je što u Srbiji ako kažeš da ruski avioni (MIGovi) nisu najbolji odmah te proglase za natovca.

A

Egipat je kupio 50ak 29M ako se ne varam? Nema neke velike razlike izmedju njega i 35ice…videcemo kako ce se pokazati. Konceptualno ima veliki potencijal, e sad koliko ce novca firma dobiti za finalizaciju projekta i kakvog ce kvaliteta biti, ne znam. Za sad ima interesantna tehnicka resenja(dva nova OLS-a), nisanski kontejner novi, novo kompozitno krilo. Migu prvenstveno fale motori nove generacije sposobni za super-cruise koji bi povecali dolet, zatim nosaci za 2 VV rakete da se broj raketa poveca sa 8 na recimo 12 posto za onoliko potiska moze i vise(pogledajmo samo Rafala). SU-35 vec ima takve motore, prikazana je statika sa pomenutim nosacima, za radar svi znamo, o kabini ne treba trositi reci, mozda i najbolji kokpit na trzistu(dok advance eagle ne udje u serijsku proizodnju). SU-30SM1 ce uskoro dobiti dosta sistema SU-35. Ne vidim veliku perspektivnu za Mig tu, jedino kad bismo ih bas jeftino dobili i nadopunili sa JF-17. Onda bi imalo finanijski, a i prakticno vise smisla nego SU-30

m

@JU240
Ako nisi shvatio sta je napisano i koja je poruka ja tu nista ne mogu. Mislim da nigde nisam napisao da pobedimo nato sa 12 aviona SU30sm.
@Vojvoda Djuro
Pa ako si primoran prevoziti neku robu moraces da koristis kombi a ne da se vracas 10puta kolima. Gradovima idu i autobusi i kamioni koliko ja znam, smisli neki bolji biser.
Koliko ja znam ta najmocnija sila zvana USA do danas nijednu drzavu nije napala a da joj pruzi fer borbu. Sve napadnute zemlje su pre vojne agresije godinama bile pod surovim sankcijama bez ikakvih mogucnosti da napadnuta drzava obnovi svoje odbrambene kapacitete kupovinom novog oruzja i nabavku delova. Skoro sve napadnute zemlje pre agresije su bile razoruzane. Mi smo od 2000 bili u potpunim kandzama zapada pa sta smo time dobili? Jesu li nam pomogli da ojacamo vojsku ili obrnuto? Jesmo li postali bogatiji? Jesu li nam vratili ono sto su oteli? Jesu li nam donirali F16,F15, Mirage, Rafale…? Ko je posle 2000te mislio na Rusiju? Sta smo dobili? Na prvom mestu enormne pljacke, dodatno gubljenje suvereniteta, enormni porast kriminala svake vrste, razorene institucije, razorena vojska, enormna kontrola svega i svacega od strane glavnog serifa i EU itd… Su30 ima daleko mocnije sisteme za sopstvenu zastitu u odnosu na Mig29. To neki eksperti u Rusiji drugacije zovu elektronski stealth koji je daleko vise primenjen na Su35s dok ce vrhunac te opreme biti integrisan na Su57. Dakle imali smo veliku priliku od 2000te god. da ojacamo vojsku zapadnom tehnologijom. A zasto nismo to treba pitati one koje su tada radili na rusenju drzave i vojske kao i one koji su ih savetovali da to rade.
Da li cemo mi moci da nabavimo novi lovac za 10ak god. to je veliko pitanje? Da li cemo tada biti balkanska ili evropska ekonomska sila ili ne daj Boze bankrot? Kako je krenulo ko zna da li ce od ove Srbije ostati nesto za tih 10ak godina? Na zalost nisam optimista po tom pitanju. I tada ce biti izgovora nemamo mi te pare za novi avion. A tada ce visenamenski borbeni avioni biti jos skuplji, bilo koji. USA imaju tu vrstu srece da tako kazem zato sto u svom savezu ili vazalstvu imaju sve najbogatije zemlje pa im nece predstavljati neki veliki problem za prodaju vojne tehnologije. A sa druge strane su nerazvijene i siromasne zemlje. Tu ne spadaju naravno Kina, Indija, Iran itd… Cinjenica je da i rusko naoruzanje vise nije bas jeftino za manje drzave. Ukoliko uspe revolucija u Venecueli izgubice Rusija i to trziste vojne opreme. Moguce da ce tu SU30 imati prilike da pokaze svoje mogucnosti sto ipak ne bih voleo. Ne zavisi sve to ramo od Su30 vec od citave organizacije RV PVO i od obucenosti pilota kao i broj lovaca u odnosu na brojcane snage protivnika.

Odgovori
i

Praktično da nema teksta o familiji SU-27 a da se onda i ne pomene nabavka i za Srbiju. I onda svaki put ide i priča kako je to prevelik avion za ovu zemlju, najtragičnije što su i pojedini zvaničnici ispaljivali takve bisere. Evo da pokušam da razbijem tu neportrebnu i potencijalno vrlo štetnu mantru.

Koje bi to bile negativne strane nabavke ovog aviona ?

-Povećani troškovi eksploatacije? Sat leta SU-30 je oko 15000$ što je skoro identično troškovima RAFALA i dosta manje od EUROFIGHTER-a a koji su gabaritno mnogo manji

– Zahtevi u dužini PSS su marginalno veći od onih za MIG-29, jedini potencijalni problem je upotreba deonica auto puteva kao PSS ali to je već na nivou nacionalne strategije koja ovde praktično i ne postoji

– Najveći problem je zapravo izgradnja skloništa ali samo ako se planiraju armirano-betonski kaponiri i to onda ako se želi uraditi kako treba zna da košta, no obični sklopivi kaponiri i nisu neki trošak.

Koji su benefiti?

– Avion sa ovakvim doletom može presretati potencijalnog protivnika van VAP Srbije

– Avion sa ovakvom količinom goriva može komotno za presretanje iznad Srbije krenuti sa 60% kapaciteta i tako odmah po uzletanju imati optimalnu masu za manevarsku borbu uz i više nego dovoljan radijus dejstva

– Sa ovolikom količinom goriva a s obzirom na „mali“ vazdušni prostor pilot može komotnije koristiti forsaž kako bi nad protivnikom stekao povoljnije početne parametre tj. visinu i brzinu te može prežaliti par tona goriva za beg znajući da mu ostaje dovoljno da se vrati i pokuša ponovo a to je nešto što je sa MIG-29 nezamislivo.

– Velika količina goriva znači i mogućnost formiranja zona očekivanja te i formiranja zaseda( ako se leti ekstremno nisko)- avion vredi samo dok je u vazduhu, mogućnost ostanka 3+h je ipak taktički značajnija od jedva 1+h

– Velika količina goriva znači da se podkrilni nosači naoružanja koriste upravo za to a ne za dopunske rezervoare…

– Velika količina goriva znači i veliki radijus dejstva (čak i u LO-LO-LO profilu) u ulozi Vazduh-zemlja što je i svojevrsni faktor odvraćanja. Ukupna količina tereta koji može poneti te kombinacije naoružanja su takve da to isto mogu tek 2 MIG-29/F16

– Paleta V-Z naoružanja mu je skroz OK.

– SU-30 nosi do 12 raketa V-V što mu daje par plotuna više u odnosu ne samo na MIG-29 nego i nad F-16, MIRAGE-2000, pa i F-15, F-18 pa čak i nad RAFALE (jer dotični ima neizbežnu potrebu za podkrilnim rezervoarima). Više plotuna po 2 rakete, veća šansa u ukupnoj razmeni vatre.

– Gabariti aviona obezbeđuju više prostora za radar a kod radara veće je uvek bolje ako ništa drugo a ono veća antena uvek ostvaruje bolje rezolucije. Da ne pominjemo „potencijal rasta“ tj modifikacije.

-Gabariti aviona omogućavaju nošenje i gabaritnijih/potentnijih ECM kontejnera. Sa dva Khibiniy ometača na krajevima krila SU-30 i dalje nosi 4 V-V rakete više nego MIG-29 ili F-16

– Uz SU-30SM Indonezija je kupila i data link, doduše zastareo u poređenju sa LINK-16, no ipak, išta je bolje nego ništa. Opet, drastična taktička prednost u odnosu na MIG-29.

– IRST na SU-30 je zapravo upotrebljiv i za borbe na srednjim daljinama. Na MIG-29 baš i ne.

—- Možda bismo imali prilike da na Batajnici gledamo kobru u izvedbi nekog na „vić“—–

Odgovori
M

A zasto se poredi MiG-29 sa Su-30? Fer poredjenje bi bilo MiG-35 sa Su-30, po mom misljenju, ipak je 29-ka u osnovnoj verziji daleko inferiornija od aviona koji je nastao daljim razvojem 27-ce. Ili mozda uporediti polovne Su-27 koji imaju slicnu cenu modernizacije kao MiG-29, pa to uporediti. I sta je sa radarskim odrazom recimo, koliko je to bitno za jednu zemlju kao sto je Srbija, koja je okruzena NATO paktom i koja realno, tesko da ce ikad imati vise od jedne eskardile lovackih aviona?
Pozdrav

i

@ Milos T

Ako ćemo da budemo „fer“ zapravo sa SU-30sm treba porediti MIG-29m ili SMT verzijom jer su generacijski bliske. MIG-35 je još uvek više avion na papiru a tada bi trebalo porediti SU-35 i MIG-35, na kraju krajeva, većina navedenih prednosti Suhoj aviona ostaje, jer MIG-35 je samo max izvlačenje potencijala iz platforme koja nikada neće imati ni dolet ni nosivost kakvu imaju Suhoj avioni. Što se radarskog odraza tiče, nijedna modifikacija neće ni od MIG ni od SU napraviti značajno nevidljiviji avion a postojeće razlike u radarskom odrazu i ne znače mnogo u konkretnom slučaju u današnje vreme. Avioni koji nisu „stealth“ moraju se oslanjati na ECM. Ne posmatrajte stealth tehnologiju kao nešto apsolutno bitno, evo EUROFIGHTER i RAFALE nisu stealth a mogu da se u finoj meri nose sa F-22 dok su od F-35 svakako bolji.

U priči da li Mig ili Suhoj za Srbiju uvek bih birao Suhoj. Ako već gledamo koji bi to najoptimalniji avion bio a uzimajući u obzir i političke prilike te naše realne mogućnosti bezrezervno glasam za J-10B

M

@igor

Slazem se u potpunosti za J-10. A sto se tice radarskog odraza, negde sam procitao na je na MiG-29SMT radarski odraz, tj RCS u odnosu na osnovnu verziju smanjen za 5 puta, tj da iznosi oko 1m2, a ako recimo taj isti MiG-29SMT moze da uoci cilj velicine 3m2(velicine lovackog aviona) na 120km, a cilj velicine 1m2 na 80km, onda je to ipak bitno poboljsanje, pod uslovom da su te informacije koje sam procitao tacne, naravno.

A

Sve stoji i sa svim se slazem, cak bi cena eksploatacije novih SU-30SM bila manja nego trenutnih Migova 29 i to za oko 20%. Jedino gde 29ka moze imati prednosti je kada bi nabavili nove Mig-35(tj. 29M) i nove JF-17, a integrisali iste motore na oba. Tako bi na krupnom planu ustedeli na odrzavanju jer bi LA, LBAE i trenazeri leteli sa istim pogonom, pa bi logistika bila mnogo laksa i sve bi mogao jedan remontni centar da odrzava sa istim alatima i kadrom, a za air-police bi se pobrinuo jeftini JF-17. Jos ako unapredjenje bude teklo po planu(a do sad je islo) block III verzija JF-17 bi trebala imati AESA radar, isto vazi i za Mig-35 i ukupan broj aviona koji bi se mogao borbeno upotrebiti u odbrani zemlje bi vec bio ozbiljan i predstavljao bi neku realno upotrebljivu komponentu. Cenu svega toga bi mogli izdrzati cak i sa trenutnom jadnom privredom. Jedna eskadrila pa i fenomenalnog SU-30 je opet jedna eskadrila. Mimo konflikta u juznoj pokrajini, pod uslovom da ne dobiju opet pomoc(sto najverovatnije nece, samo je pitanje trenutka) je borbeno, skoro beskorisna….Trebaju nam bar 3, optimalno 5+, a to u bliskoj buducnosti ne vidim da ce se desiti.
Sve u svemu, ostaje nam to sto imamo. Za neke osnovne operacije i obuku ok tj. na samoj donjoj granici. Nesto poput SU-30 bi stvarno predstavljao ogroman skok u svakom pogledu pod uslovom da bi mogli i znali da ih kvalitetno odrzavamo na duze staze

M

U 2019 teoretski se odlucimo za kupovinu, mozemo dobiti “savremen“ SU-30SM ispod 65 miliona po komadu :

– Dobijamo BARS-R radar !?
– Dobijamo SVP-24 Gefest (Hephaestus) nisanski sistem !?
– Imamo pristup GLONASS-u !?
– Uzimamo motore АЛ-41Ф-1С !?
– Uzimamo novo naouruzanje koje ide opciono uz ovaj model aviona Kh-59MK2, RVV-SD, RVV-L, ….. !?
– Dozvolice nam nabavku Khibiny-MV-10V, L-175B, L-175M ili slicnog sistema !?

Ako pricamo o savremenom onda se porede SU-30SM i MiG-35, samo imajmo na umu da se porede lovci “lake“ i “teske“ klase (cak F-15 i F-16 su ista tema za poredjenje).Teza klasa po svim parametrima uvek 1.3–1.5 skuplja opcija u odnosu na laku.

Sto se tice MiG-35 treba obratiti paznju na

– “НС-ОАР“ i “ВС-ОАР“ t.j. detekciju “malih meta“ do 30km, dok VV i antiradijacijske rakete moze detektovati do 50 km+

– Drugi clan posade t.z.v. “sistem operater“ moze uz pomoc “СОАР“ novog softvera i hardvera sinhronizovano ECM/ECC napadati sisteme, navoditi rakete VV, pratiti/napadati ispaljene VV rakete neprijateljskog aviona.Cela paleta VV naouruzanja od R-77, RVV-SD, R-73 RDM-2 i RVV-MD se prilagodjava napomenutoj mogucnosti.
To nije nista novo posto Amerikanci u okviru programa SACM-T (Small, Advanced Capability Missile Technologies) testiraju isto.

– Tehnoloski demonstrator “№702 синий“ ima OLS-K koji ima mogucnost navodjenja VZ naouruzanja u zadnjoj hemisferi

– BINS-SP2 navigacioni sistem

– MSP-418K Kedr aktivni sistem ometanja

– Sa 4,800 kg goriva, naouruzan sa 6 raketa RVV-SD, 2 rakete RVV-MD tezi 17.8-18 tona. Nakon uzletanja i srednjeg rastojanja do presretanja.Moze teziti 16 tona kad bude spreman za bitku, imace “thrust-to-weight ratio“ 1.12 kgf / kg.

Mada opet nas najveci promasaj je propustena ponuda sa eskadrilom Yak-130, ti avioni bi vec pripremili dosta generacija za bilo koje “modernizovano“ resenje, a kao noseca platforma mogu odgovoriti na poduhvate tipa “loyal wingmen“, testiranja raznoraznih VZ naouruzanja, obezbediti vrlo solidan cas naleta pilota RVS po vrlo niskoj ceni.

PS
Do 2023 UAV tipa X-47B, CH-7, XQ-222 VALKYRIE, UTAP-22 MAKO, Neuron, Охотник,…… promenice dosta stvari sto se tice prvog kontakta, prevlasti u vazduhu na daljinama do 250km.

i

Da, radi se o avionima različite klase koji u rusiji pripadaju različitim ešalonima i imaju specifičnu namenu. No, navedeno ešaloniranje mogu si priuštiti retke zemlje, malima kao mi ostaje da izaberu po njih najpovoljniju opciju. To da li će nam neko nešto dozvoliti važi i za MIG-35 koliko i za SU-30. Ostajem pri stavu da je tehnološki ispravno porediti SU-30sm i MIG-29m, na MIG-35 se ugrađuje komplet nova elektronika tj. nova generacija a nju može dobiti i neki novi SU-30sm2/3 recimo. Veće ne mora uvek i biti skuplje tj. ne drastično skuplje. Pogledajte cene leta EUROFIGHTER-a….na cenu održavanja dosta utiče elektronika/tehnologija tj. komponente koje periodično treba menjati, cena ili potrošnja goriva marginalno utiču u toj priči.

UCAV imaju potencijal da potpuno promene izgled vazdušne borbe, trenutno je najveći problem autonomnog delovanja tj. odredbe svoj/tuđ a bez komunikacije sa drugim platformama jer upravo je komunikacija još uvek ahilova peta ovih sistema. Već postoje moćni ometači LINK-16. Neophodna je ugradnja modernih IRST sa detaljnom i bogatom bazom podataka tj. slika potencijalnih ciljeva kako bi UCAV bili skroz autonomni. Zato verujem da će u narednoj deceniji upotreba UCAV biti ograničena na uzak dijapazon misija i samo u određenim okolnostima tj. da će se prva generacija koristiti samo za detaljno lečenje svih dečijih bolesti ovog koncepta.

M

Igor

Pa vidite kao i u nekim drugim komentarima ljudi ovde zaboravljavaju, mozda ne uzimaju u obzir vremenski faktor.Rusi i bilo koji strani proizvodjac opreme iz avioindustrije nece nam dati “state of art“ sisteme.Oni mogu opremati sopstvene snage, dok pojedine saveze, saveznike opremaju “skromnije“.Prvenstveno zbog velikih ulozenih sredstava u razvoju istih i dugog procesa do popunjavanja sopsvenih jedinica modernijim sistemima.Sve ostalo odlucuje politika.
Porediti generacijski ili pomocu sistema primenjenih u ovom slucaju na platformu SU-27, MiG-29 je nezahvalan posao.Posto proizvodjaci imaju projekte pod oznakom “tajno“.Sto znaci dobre obavestajne sluzbe ili clanice saveza postaju svesne tih projekata kroz 2-5 godina, dok slabije ipak kroz 5-10 godina.

Cist primer je nabavka 1988 god MiG-29 i projekat NA (jednomotorni Rafal sa skromnijim visenamenskim mogucnostima). Sistemi na MiG 9.12B ili visenamenski NA se razlikuju u zaostatku od 5-15 godina u odnosu na najmodernije u tom trenutku.NA su bile vrlo diskutabilne mogucnosti na sistemima detekcije i navodjenja, dok paleta naouruzanja je uvek zavisila od trenutnih ekonomskih mogucnosti i politike stranih sila.

Sto se tice RVS mislim da je situacija ista kao i tada.Strateski prvo se gleda na :

1.
TT karakteristike na PSS (uvek cemo imati pretnju da nakon prvog udara necemo moci koristiti standardne PSS, vec samo alternative)
1.1
Zato Yak-130 (prilicno manevirbilan avion na podzvucnim brzinama) integrisan sa UAV sistemima i “jurisni“ helikopteri (uvek navodim Mi-28NE zbog trenutne jeftine cene, svog radara, letnih karakteristika na izuzetno malim visinama) su uvek bolja opcija uz integrisani modernizovani PVO od “izleta“ primera modernizacije Orla.

2
Koliko ljudstva opstruira oko opremanja/odrzavanja nosece platforme.
2.2
Dobro ste izkomentarisali, sto je avionika softiciranija veca je cena odrzavanja.Takvi “visoki“ kadrovi cak su u Americkoj vojsci reorganizovani u vidu posebnih jedinica kako bi se uz pomoc “posebnog algoritma/softvera“ smanjila cena odrzavanja.
2.3
Ozbiljni simulatori daju poseban kvalitet posadama, produzavaju planirani radni vek nosecim platformama i smanjuju cenu obuke
2.4
Ozbiljan softver pomocu ozbiljno zasticene mreze takodje moze tehnickom osoblju smanjiti cenu obuke/preobuke, dodatno predefinisano upozoriti na potencijalni problem u odrzavanju (u saradnji sa proizvodjacem) i predefinisati datum kad neki sistem ulazi u operativnu upotrebu.
2.5
Cena goriva nije bas marginalna ako se n.p.r. upotrebljava forsaz ili se noseca platforma cesto upotrebljava sa priblizno maksimalnim opterecenjem, a tezimo kvalitetnoj obuci n.p.r. u sve zahtevnijem okruzenju na malim i srednjim visinama.

3
Tehnicke karakteristike avionike i naouruzanja
3.1
Vidim koristite rec “esalon“, takticki gledano kroz vojnu istoriju primena esalona je vise manje razlicita.Konkretno u datom primeru pored opcije formacijskog prilaza zamisljenoj liniji fronta ovde se radi o eksploataciji (iskoriscavanju na najbolji moguci nacin) VV/VZ/ZV sredstava u precniku od 500km.
3.2
UAV ili mozda bolje vase navedeno UCAV ima velike razlike u nameni.

UAV moze biti raketa poput Izraelske “Dilajle“ kontrolisana putem datalinka ili sa predefinisanim trajektorijama i fazama leta.
UCAV sa vecom nosivoscu prosiruje SWARM ATTACK mogucnosti :

– Pored aviona 4/5/ generacije u esalonu ce se nalaziti 2/4 UCAV
– Komunikacija izmedju aviona 4/5 generacije i UCAV/UAV obavlja ce se pre ulaska u zonu poznatih neprijateljskih sistema
– Svuda mozete primetiti kako UCAV prolazi kroz program “Loyal Wingmen“, UCAV moze imati predefinisane faze leta, to se testira kroz program “Loyal Wingmen“, bebedan autonomni let na malim/srednjim udaljenostima od “svoj/tudj“ ljudski kontrolisanog aviona
– UAV/UCAV Kordinisani formacijski autonomni let visenamenskih bespilotnih letelica u neprijateljskoj zoni/okruzenju (Swarm Attack najvise zavisi od primene Sensor fusion tehnologija).
UAV mogu biti opremljeni senzorima razlicite namene (detekcija/navodjenje/ometanje)
Trenutno UCAV moze biti naouruzan sa 2 UAV rakete veceg dometa ili 4 rakete manjeg dometa
Paleta UCAV naouruzanja se konstantno prosiruje paletom raketa koje sve vise imaju UAV sposobnosti

Ostaje otvoreno pitanje koliko ce ugradnja “Sensor fusion“ tehnologija na UAV/UCAV biti ekonomski isplativa.Samo ako to prporcionalno iznosi 3/1 u odnosu na kvalitetan avion 4/5 generacije mislim da ce biti sire primenljivo.

M

@Mig 29

UCAV sa bilo kakvom autonomijom pa i bez nje je nezamisliv bez senzor fuzije. Senzor fuzija se u letelici sa ljudskom posadom uvodi da bi se povecao situational awarenes i time omogucilo recimo da se pilot bolje skoncentrise na misliju, izvrsi vise zadataka, bolje se izbavi iz nezeljene situacije itd. Kod UCAV, koja uvek ima neku vrstu softwera ili u naprednom slucaju AI, nezamislivo je ne imati sve senzore prikljucene na elektronski mozak letelice odnosno mash-up (fuziju) svih podataka. U stvari, u svim IT sistemima „fragmentacija“ nastaje (odnosno postoji kao legacy) uvek kada je u procesima veliki deo aktivnosti kontrolisan od strane ljudi koji iscitavaju individualne izvore podataka, prate ih i donose odluke na bazi evaluacije vise takvih izvora. To je bio slucaj u avionima 4. generacije gde je pilot iscitavao stanje na radaru, postmatrao sta mu govori IRST, gledao na TV sliku sa zemlje, pratio mapu na mission computer, slusao signal ozracenja i na osnovu svega toga donosio odluke. U cisto automatskim sistemima svi pristupacni podaci su dakle po defaultu fuzionisani…

M

Mayer

Prilicno konfuzan komentar ste mi predocili.

Kako bih vam malo pomogao pojasnicu vam malo koncept.

N.p.r. avion 5 generacije F-35 nece ulaziti u borbu, njegovi sistemi sluze dejstovanju iz “drugog plana“.Ceo sistem na njemu je malo zasticeniji sabirni centar za prijem podataka (pasivan rezim), prvenstveno sluzi za “treci prsten“ koji ce blizu kontakt zone odlucivati kako ce 2/3 esalona dejstvovati na potencijalnu metu ili pretnju.

Fuzija UAV, UCAV, VV/VZ rakete ustvari je mnogo jeftiniji koncept od kvalitetnog aviona 4/5 genracije, cak su TT krakteristike naprednije u dosta predefinisanih situacija.

Nije neophodan isti nivo “AI algoritma“, t,j pozeljne su podeljene role n.p.r. :

mamac za PVO/VV pretnje
izvidjac/ometac sa naprednim senzorima
Izvidjac/lansirna platforma za UAV VV rakete
ometac/lansirna platforma za UAV VZ rakete

1.
UCAV ima apsolutnu autonomiju leta kad ulazi prvi u dobro branjenu zonu nerijatelja, verovatnoca za prisusnost kvalitetnih sistema ometanja je velika
2.
Predefinisane trajektorije leta ne zahtevaju uopste kontrolu ljudskog operatera, on samo moze ispratiti selektovanje meta mada i to nemora biti prioritet.Kako bi vam lakse objasnio predefinisani let, tu nisu ukljuceni skupi senzori, dacu vam primere iz t.z.v. “softvera“ koji je predvidjen za njegov autonomni i kontrolisani let :

– Imate 3D mapiran teren u kome ce UCAV dejstvovati, po tome pravite pripremu za predefinisani let.
– Ubacujete 3 moguca prilaza zoni dejstva (u 3 prilaza koristice razne manevre), dakle UCAV vec ima predefinisane 3 trajektorije koje se razlikuju po visini, brzini i potencijalnim preprekama u vazdusnom prostoru.
– Predefinisane situacije koje vec neki koriste prilikom testiranja u letu n.p.r. su :

Vreme do cilja (Hold current, Go Low, Loiter, ….)
Formiraj formaciju (Fly over that, Follow him, Alert, ……)
Napusti formaciju (Brake, Bare roll, High-side guns pass, …)
Napusti zonu ( Dispense smoke, Forsage, …..)

Shvatite ovo se pravi po prioritetima :

jednokratna upotreba
visekratno koriscenje
laka zamena ostecenih delova
laka implementacija malo slozenijih sistema

Ako napravite sistem sa preskupim senzorima smanjujete upotrebnu vrednost, povecavate selekciju i ogranicavate upotrebu.

M

Mig-29
Hvala na „pomoci“ ali to o cemu Vi gore pisete nema veze sa senzor fuzijom. Da ja Vama malo pomognem:“Sensor fusion is software that intelligently combines data from several sensors for the purpose of improving application or system performance“.

M

Mayer

Vidim uzivate pisati “cudne stvari“ i besmilice.

Dakle kojih i koliko senzora je upotrebljeno na UCAV kako softver (koji je sastavni deo istog sistema u vidu memorijske kartice) moze uz pomoc dobijenih podataka (“ocitavnja“) sa tih senzora bolje funkcionisati – tacnije imati “predefinisan“ autonomno kontrolisan let :

– menjati trajektorije (“izvoditi manevre u vazduhu“)
– menjati brzinu
– izbegavati potencijalne prepreke
– Izvrsiti dijagnostiku svih vitalnih sistema u letu

A vidim niste uopste razumeli prvi komentar, vec nesto cudno pokusavate, misljenja sam kako je prilicno jasno napisano

“Ostaje otvoreno pitanje koliko ce ugradnja “Sensor fusion“ tehnologija na UAV/UCAV biti ekonomski isplativa“.

Dakle te tehnologije su primenjene na UAV/UCAV, samo neke su skuplje dok su druge jeftinije. A najskuplji je “AI algoritam“ koji ne sme pasti potencijalnom neprijatelju operativan u ruke.

Nije mi bas najasnije gde ste vi to u Hrvatskoj imali iskustva iz IT, posto ste ocigledno krenuli i Amerikance uciti pameti posle samo par godina prisustva u NATO !?

N

Nije mi jasna jedna stvar u politici Srbije .

1. Zašto ne izdate diplomatski imunitet ruskom osoblju humanitarnog centra u Nišu ?

2. Zašto se ne priklonite Euroazijskoj uniji s Rusima,Bjelirusima …. ?

Imali biste više koristi nego li gurat se u EU .

Mislim da biste rusku vojnu opremu mogli nabavljati po vrlo popularnim cijenama uz brojne donacije.

Zaista Vam nebi bio problem kupiti eskadrilu Su – 30 .

Što se tiče površine Srbije ,Hrvatske 56 000 kv km ili ajmo reć Izraela koji je 21 000 kvadratnih km npr , Singapur planira kupovinu pet eskadrila iz radionice Lockheed Martin a površine su 700 km kvadratnih !

Odgovori
B

EU je mnogo bolja alternativa za nabavu vojne tehnike za srbiju. Zasto? Jer imamo gde prodati svoje proizvode sto za posledicu ima veci budzet, makar i vise placali. Kad carine padnu u srbiju ce doci mnogo vrednih investicija iz evrope. Jednostavno, bicemo najjeftinija zemlja u evropi sto se tice radne snage a dosta smo blizi velikim trzistima od bugarske npr pri tom nece placati nikome nikakve carine a robu ce prevoziti infrastrukturom podignutom evropskim parama a robu prodavati pod evropskom etiketom. Pritom kao nova clanica cemo imati i dosta sposobnije radnecsnage koja jos nije otisla u inostranstvo

N

@ Brad

U EU postoji puno razmimoilaženja među velikim članicama i iskreno,sumljam da će se kao takva održati.

Ako uđete u EU, vašoj radnoj snazi biti će otvoreno tržište poslova uz puno bolje plaće i uvijete života nego li u Srbiji.

Dogodit će vam se ono što se danas događa Hrvatskoj, a to je nedostatak radnika .
Posebno visokokvalificiranih.

Što se tiče vojne tehnike,držite se Rusa.
Nitko vam bolje i povoljnije nemože ponuditi doli Rusi. Posebno ako shvate da ste pouzdani saveznik ili prijatelj,da tako kažem.

Rusi svoje prijatelje ne ostavljaju na cijedilu.

Sve ostalo su prazne priče.

A

Zato sto ne moramo tj. ne mozemo. Niti moramo u EU i NATO niti u „evroazijsku uniju“. Sustinski, mi da bi bilo sta izvezli u Rusiju, moramo proci kroz EU posto izlaz na more vise nemamo, a kad bi bili zvanicno usko vezani za Rusiju, taj prolaz de facto ne bi dobili(nasli bi oni razlog). Dok sa druge strane u NATO ne mozemo iz ociglenih razloga, a za EU realno nismo kvalifikovani, niti bi nam to odgovaralo trenutno jer bi stvorilo jos veci odliv ljudi i zatvorilo vrata odredjenim investicijama iz Kine, a svakako imamo pristup trzistu EU i oni nasem, nemamo sta da dobijemo….Po meni treba se raditi na saradnji sa Kinom jer trenutno najvise ulazu i najvise trose, pogotovo online, a mi imamo sta da im ponudimo u vidu prehrambenih proizvoda, a oni nama na polju tehnologije…
A za vojnu tehniku…kad imas para lako je, odes i kupis sta ti odgovara(H145m). Za sad nemamo bas puno, pa radimo sa onim sto imamo(Mig-29, Kub itd.)

K

isto pitanje za vas, sta cete u EU

M

@Nenad

Eurazijska unija je neka vrsta prinudne zajednice gde RF svojom gravitacionom silom drzi pojedine drzave sa periferije ex SSSR u nekoj vrsti pritvora a za uzvrat ih subvencionira jeftinim energentima i sa po kojom eskadrilom aviona sa popustom ili nekim S-300. Recimo Belorusija, da ne talasa ona dobija naftu i gas po ruskim cenama tako da moze jeftino proizvoditi razlicite energetski intenzivne hemijske i metalurske poluproizvode koje onda izvozi na zapad po konkurentnim cenama. I sad, sta je bolje, biti zauvek u tom dosadnom poslu ili razvijati se slobodno i imati realne proizvode na realnom trzistu? Srbiji treba korenita modernizacija drustva, reindistrijalizacija, profesionalna drzavna uprava, vladavina prava itd, itd a nista od toga nije tema u Eurazijskoj uniji!

J

Kao prvo Hrvatska je katolička zemlja i usmjerena je na zapadnu civilizaciju, za razliku od Srbije koja je pravoslavna i usmjerena na Rusiju. To je temeljna razlika između Hrvatske i Srbije i povijesna odrednica. Srbija naravno može birati put EU ali tada će doći u sukob s Rusijom koja će uvijek biti antipod USA. Kako će to probavit srpski građani ostavljam vama na prosudbu.

M

@Jurica

>> Kao prvo Hrvatska je katolička zemlja i usmjerena je na zapadnu civilizaciju

Nonsens, u EU ima dovoljno kako sekularnih tako i katolickih i pravoslavnih i protestanskih drzava, EU nije nikakva ekskluzivna zajednica zapadnih katolickih zemalja kako se prividja Zagrebu i Vatikanu. Niti je katolicanstvo dominantno u zap. Evropi, mozda u srednjoj i juznoj. Sve pozitivno u EU potice od protestanskog bloka zemalja + sekularna Francuska. Konzervativne katolicke zemlje kao npr Hrvatska, Madjarska, Poljska nije ni trebalo primati u EU jer vidimo da se tamo EU vrednosti cesto ne postuju te da se vrlo rado flertuje sa USA, sto u EU ne bi smeo biti slucaj! Za Srbiju je po meni jedini put EU i NATO ali tako ne misli preko 50% stanovnistva. To bi se odgovarajucom medijskom kampanjom promenilo u roku od godinu dana da se hoce. Kao sto znamo, narod zeli ono sto mu se dovoljno dugo prikazuje na TV.

T

Aaa, na koje stubove zapadne civilizacije bi se prislonila i sta bi unela u riznicu iste?
Bez pominjanja promodzbenih pseudodokumentarnih serijala koji nemaju zajednicko slovo s pisanom istorijom te iste zapadne civilizacije.
Koliko zabluda seta ovim hodnicima.

B

Grohotom se nasmija……

Jurice, ne pricaj gluposti

N

@ Mayer

Nemoj biti naivan.

Glede eventualnog članstva Srbije u NATO u.
Ja nemogu zamisliti plavu NATO zastavu uz Srpsku na Ministarstvu obrane Srbije. Barem u idućih 20 god.

Možeš li ti ?

D

#Nenad. Na kraju se ipak sve svodi na politiku.
-Nije u pitanju diplomatski imunitet nego status tehničkog osoblja u ambasadi što je daleko od diplomatskog imuniteta. A zašto se ne daje, pa prosto, jer AV je prozapadni političar. Njegov problem je što ima prorusko biračko telo, pa ne može otvoreno da kaže Rusima ne iako je iza kulisa podigao saradnju sa NATO na N-ti stepen.
-Promena našeg bezalternativnog EU kursa je nemoguća, jer je sva naša birokratija natopljena evrofanaticima, a da ne govorim da je gotovo sva privreda i bankarski sektor u rukama Zapada.
-Geostrateški je jako rizično za Srbiju da se nađe u zaleđu kada je linija fronta pomerena pravcem Baltik – Ukrajina i kada Zapad gotovo na silu integriše ostatak Balkana u NATO.
-Na kraju, ono što je za Srbiju još nezgodnije, to je što se nalazi na civilizacijskom rubu, na granici između pravoslavne i katoličke civilizacije (o sukobu civilizacija pisao je i Semjuel Hantington). Tako da u trenutnoj situaciji Srbija može jedino da se vodi izrekom u se i u svoje kljuse bez navijanja i ostrašćenosti.

K

Da li kupuju avione od Rusije ili od Suhoja?

Odgovori
m

@Igor®
Odlican tekst i odlicno baratanje materijom. Voleo bih vase cesce komentare u buduce. Veliki pozdrav.

Odgovori
S

Ako ne gresim najprodavaniji ruski borbeni avion posle raspada SSSR-a.
Jermenija – 4
Mijanmar – 6
Uganda – 6
Indonezija – 11
Angola – 12
Belorusija – 12
Venecuela – 24
Vijetnam – 24
Alzir – 58
Rusija – VKS i VMF oko 116
Kina – 100
Indija 272
Jedino nisam siguran za Kazakstan 23 valjda? Ispravite me ako gresim…

Odgovori
Ж

Вијетнам је набавио 36 авиона односно 37 јер се један срушио грешком произвођача.

Русија тачно 116 авиона али је изнета информација да је изгледа потписан уговор за још 30 авиона као и податак да би до 2027. могло бити испоручено укупно 60 примерака. У фабрици се може видети да производња иде даље и да је вероватно тачно да је наручено још 30.

Казахстан је ипак наручио 24 са планом да набави укупно 36 Су-30СМ.

A

Ako moze neko, a pre svih mislim na Zivojina, da napise neko poredjenje Su-30 i Su-35, sta bi bile prednosti i mane jednog, a sta drugog, dva pilota ili jedan, itd… Moze se uzeti primer da hipoteticki Srbija treba da se odluci izmedju ova dva aviona ( :) ).
Eto mozda i ideje za novi clanak.
Pozdrav

Ž

Су-35 је савременији авион од Су-30 а примарна намена му је. иако је вишенаменски, постизање превласти у ваздушном простору.

Су-30 је вишенаменски борбени авион, са акцентом на дејство ваздух-земља/море. Може бити чак и тактички бомбардер а у дејствима ваздух-ваздух ипак слабији од Су-35 за кога се спрема и ракета ваздух-ваздух Р-37М великог домета која ће бити и део арсенала ловца-пресретача МиГ-31БМ.

У току је модернизација Су-30 односно верзије овог авиона за руске ВКС. То је нови Су-30СМ1 који би требао добити неке од система са авиона Су-35С.

S

Slazem se za Vijetnam, pogresio sam.
Mada za Rusiju nisam uracunao i onih 20 Su-30M2.
U sustini usled povlacenja iz upotrebe starijih Su-27P/UB i MiG-29A/UB VKS ce u narednih 10 godina morati da naruci dodatne kolicine ovog vazduhoplova kako bi kompenzovali povucene avione.
Bice zanimljivo, ako se skinu sankcije Siriji i Iranu da li ce UAC uspeti da proda dodatne avione njima i da li ce pozitivno odgovoriti na zelju Irana da po uzoru na Indiju zapocnu licencnu proizvodju.

Ž

Да у праву сте заборавили смо и 20 Су-30М2 за ВКС Русије.

Ти авиони служе као двоседи у јединицама које су наоружане авионима Су-27СМ, СМ3 као и Су-35С.

За сада се спомиње још 60 Су-30СМ до 2027.

Сирија је била наручила МиГ-29М и М2, мислим да јој одговара и тај тип авиона.

Штос е тиче Ирана, њима треба и Су-30 и МиГ-29М/М2 као и нпр. кинески Ј-10. Имају много типова борбених авиона да замене.

S

Da slazem se, za Siriju sam pretpostavio da bi posle ovog konflikta ipak mozda optirala za Su-30 jer su ga Rusi tamo lepo izreklamirali i borbeno je proveren, mada videcemo kada dodje taj trenutak za koji ce se avion opredeliti MiG-29M/M2 ili Su-30 MK2 tj. SME…
Kako napreduje testiranje i ulaz u operativnu upotrebu T220? Sto je po meni jedini nedostatak navedenih aviona.

D

Da smo bili malo mudriji i ostali zajedno sigurno ne bismo bili u elitni o kojoj svi maštate danas bi sami proizvodili a sigurno i prodavali.

Odgovori
N

@ Dule

“Da smo ostali zajedno ?! “

Ono što valja i što je dobro se NE RASPADA.

Što bismo mi to proizvodili i kome bismo mi to prodavali ?!

Danas imamo ovako :

Korupciju u Hrvatskoj.
Korupciju u Srbiji.
Korupciju u BiH.
Korupciju na Kosovu.
Korupciju čak i u Sloveniji.

Što bi tek bilo da se yuga održala !

D

Nenade ja se držim one narodne“Bolje vrabac u ruci nego golub na grani“ Ti i tebi slični volite da maštate o golubovima zbog takvih smo se i raspali. Da si stariji znao bi što je prije valjalo.

N

E moj Dule ,puno toga nije valjalo u YU za nas iz HR.
Ja to znam i zbog godina koje imam i zbog životnog iskustva.

Što se tiče ratne tehnike mogu izdvojiti odličan zajednički projekt tenka M -84 i odličnog posla s Kuvajtom.
Možda M-80.

Galeb , jurišnik Orao sa Rumunjima i sl. nula bodova.

M

@Nenad

>> E moj Dule ,puno toga nije valjalo u YU za nas iz HR.

Sta je bilo vas najveci problem u SFRJ? To sto niste bili nezavisni? Ok taj problem se po prirodi stvari mogao resiti jedino raskidom…

D

Nisu nama utjerivali demokratiju zato što nas vole ili poštuju nego su nas zbog naše gluposti sveli na razinu konsumenta. Proizvodili smo prema našim mogućnostima i opremali time šta su nam htjeli prodati(motori, elektronika itd.) Da smo se reformirali i zajedno gledali u
budućnost kooperacija donijela bi nove tehnologije i proizvodnju pa i prodaju barem u krajeve trećeg svijeta. A ovako zbog naše gluposti „Tražili ste gledajte i uživajte“ ostaće po nama samo narodne skanseni.

m

@Brad
Autoput Nis Pristina sluzice najvise onima koji nastavljaju da komadaju Srbiju da bi se brze prebacivali u Bugarsku i Rumuniju kada bude trebalo. O kakvoj crnoj trgovinskoj razmeni pricas? Hoces reci da se prekrsi ustav Srbije i neki lik ma ko to bio potpise priznanje ili nekakvo razgranicenje sa KiM? Sto se tice EU zelim ti slatke snove.
@Milos T
Nazalost Mig35 jos nije krenuo sa serijskom proizvodnjom pa je pomalo glupo uporedjivati sa lovcem Su30 koji je prosao i vatreno krstenje. Tek ove godine se ocekuje predaja prvih lovaca Mig35 ruskom RV. Puna operativnost se ocekuje negde izmedju 2025-2027god. Mislim da je bitniji stealth za onoga ko napada u odnosu na onog ko se iskljucivo brani, jer u svom arsenalu koristi i sisteme za PVO. Ali za uspesnu odbranu potrebno je imati adekvatna sredstva PVO vrhunske tehnologije. A mi ne mozemo da nabavimo ni 20 lovaca Mig29 jer neko misli da je i tih 20 mnogo za nas pa nam vise i ne treba, a da razmisljamo o nekom stealth lovcu … Ne daj Boze da nabavimo i 4 SU30 digla bi se i kuka i motika protiv nas jer to remeti necije planove.

Odgovori
д

@Mayer -Аустрија је ограничена међународним уговорима и не сме да користи пуну палету наоружања у авиацију мислим да не сме да користи ракете. То је уговорено 1956 када је Аустрија стекла пуну независност ( када су се повукли савезници из Аустрије)

Odgovori
M

@дане

Austrija nije di defakto ni dejure ogranicena drzavnim ugovorom iz 1955 glede posedovanja recimo raketa vazduh-zemlja ili pametnih bombi. Drzavni ugovor (Staatsvertrag) kojim je rastaurirana austrijska nezavisnost je osim toga u mnogim tackama prevazidjen, jedna od potpisnica, SSSR ne postoji itd. Osim toga, sto kazu nisam pravnik ali mogu da pogledam, upravo sam ga preleteo orginalni tekst na nemackom i trazio na google-u na nemackom i engleskom i nisam nasao nikakvu potvrdu tvojih navoda.

E

@Milos T
Bit je da spominjanje velicine aviona u kontekstu RCS-a bas i nema smisla bez uzimanja u obzir varijante i opreme. Mozemo pogledati razlike RCS-a kod F-16A i F16C, Su-27S i Su-35, F-15C i F-15X…
Recimo F/A-18E je znatno veci od F/A-18C, a ima nekoliko puta manji RCS.
A kad usporedujemo Mig-29 i Su-27, da li govorimo o Mig-29B i Su-27SM3 ili o Mig-29M i Su-27S? Razlike su velike.

Odgovori
A

Naoruzaj bilo sta od pomenutih aviona kako prosecna misija zahteva i oprosti se od nekog malog RCS. To su price za naivne ljude. Smanjeni radarski odraz Rafala i EF je produkt velike upotrebe kompozitnih materijala, ali prakticno nema nikakvog efekta kad ponesu nekoliko tona naoruzanja sto obicno nose. U dobrim vremenskim uslovima 29A ce ih snimiti na daleko vise od 100km tako natovarene(dokazano na vezbama), a ne nesto ozbiljnije tipa F-15 ili SU-35. U nekom kontekstu odbrane, ako ne govorimo o stelt avionima koji naoruzanje nose unutra, prakticno nikakve razlike za moderne radare nema izmedju naoruzanog SU-35 ili 27, Mig-29A ili M, F-16C ili V itd. bilo da se radi o PVO ili radaru unutar nekog aviona 4. generacije. Na papiru da, u praksi ne.

M

@AL-41F1

Ne znam da li si nekada stajao pored F-16 i Su-30? Ja sam imao priliku da vidim i jedan i drugi vise puta, Su-30 cak u proslom veku na Bataji,1997 (ili 1998). Su-30 odaje utisak manjeg putnickog aviona dok je F-16 onako vise pilot koji sedi na motoru sa krilima. Sumnjam da im je radarski odraz „slican“, pogotovo sto i jedan i drugi nose „tone naoruzanja“…

E

@AL-41F1
Moj komentar je bio pojasnenje za @Milos T u kontekstu njegovog misljenja da je mig29 bolji od Su27 za Srbiju jer je manji pa zbog toga ima i manji radarski odraz.
Nije upitno da i podkrilni nosaci i oprema/oruzje na njima drasticno povecavaju RCS, naravno ovisno o obliku, velicini i materijalu…
Ali neupitno je da je onaj koji ima manji RCS u prednosti, primjer:
Dva lovca, jedan od 1m2, drugi od 6 m2 RCS. Da oba koriste isto naoruzanje koje poveca RCS za 4 m2, onda bi jedan bio na 5m2 a drugi na 10m2 RCS… Radar koji otkriva 10 m2 na 200km, otkriva onog s 5 m2 na 168km. Odnosno, ako oba imaju radar istih karakteristika i lete jedan prema drugom, onaj s manjim RCS ima 15-20 sekundi prednosti prije nego je onaj drugi oupce sjestan da je protivnik tu, a to nije zanemarivo.

m

@Majer
Jer ti zivis na drugoj planeti pa ne znas sta se stvarno dogadja. Zar ti mislis da ce te ovakva EU pustiti da radis i proizvodis sta ti hoces? Pogledaj sta nam rade sa gasom? Hoces u nato? A sta tamo ima toliko zanimljivo? Hoces sa onima ko ti razvaljuje dvoriste, mislis da ce sve prestati ulaskom u nato? NECE. Zar ti ne vidis sta se dogadja u Francuskoj, to isto preti i Nemackoj. Italija je hvala Bogu pocela polako da se opire robovanju zvanom EU. Ne tece tamo med i mleko ili umeseno pa obeseno kao sto mislis. Svako ko je u vojni savez zvana nato je na meti ruskih raketnih sistema to su rusi svima stavili do znanja. Jer nato nije nikakva odbrambena organizacija vec ofanzivna koja je na samom pragu ruskih granicama. Iskrivljujes dosta stvari u korist zapada i nato, ali ovo je tema za neki drugi portal.

Odgovori
M

Ne znam u cemu je tvoj problem? Mi mozemo ovako u limbu ostati jos 50 godina a mozemo i da se integrisemo sa zapadom zarad sopstvenog opstanka! Ako ti trecina nacije zivi na zapadu zasto bi ti hteo na istok? Ako su Japanci 1945 posle miliona zrtava i dve atomske bombe mogli da progutaju knedlu i bespogovorno se prikljuce pax Americana mozemo vljda i mi! Ej, Japanci bre, ako njima ponos nije stradao zasto bi morao nama? Problem nas je mozda sto je njihov car 1945 posle poraza saopstio da nije bog nego obican covek a nas car to nije uradio 1999 kada je trebalo!

A

@Mayer
Prosto morate razumeti da u medjunarodnim odnosima nase zemlje i nekih velikih sila fali poverenja. Ono se gradi i ne zavisi od nekog potpisanog papira ili clanstva. Prosto tako je i nikako drugacije. Moze recimo Turska biti clan NATO-a 100 godina, ali Amerika i Z. Evropa jednostavno nemaju potpuno poverenje u nju niti njeni gradjani zive u nekoj „slobodi“ bez obzira na aspiracije i novac koji im privreda generise. Jel moze EU da resi problem korupcije u Bugarskoj, Rumuniji ili Hrvatskoj? E sve te probleme mi moramo sami sebi resiti i ne zavise od spoljnih faktora, a to je retko ko ovde voljan da prizna. Niti bi nam EU mogla resiti korupciju, losu fiskalnu politiku, pogresna ulaganja niti bi nam NATO mogao resiti neozbiljan odnos prema odbrani, narocito RV, kao sto to nije resio Bugarskoj, Hrvatskoj, Crnoj Gori itd. niti ce ikad resiti! Mnogim ljudima ovde fali konteksta i ne zele da sagledaju kompletan odnos bilo koje zemlje, tj. ljudi koji kreiraju politiku, prema nasoj zemlji u nekom duzem vremenskom periodu i misle da su ’99 ili ’91 bile neke prektretnice, bez da analiziraju sta je uopste dovelo do toga i koliko to zapravo traje i koliko smo sami sebe doveli tu. Ok jeste Amerika imala uticaj na KiM 90ih, jesu pogresilu u svom pristupu drasticno ali znam cinjenicu da je pocetkom 80ih postojao separatisticki problem tamo i da se ugrozavao mir Srbima, a da se o tome nije govorilo i da se to nije resilo na vreme dok se moglo(otac mi je bio u MUP-u)….u krajnjem slucaju sami smo dozvolili da nam se republika podeli na 3 dela, a drzava na 6 i time dali legitimitet onom sto se desilo, da ne idemo dalje. Jel za to kriva Amerika, Milosevic, Masoni ili ljudi koje dan danas glorifikuje veci deo populacije? Znamo da je sluzba saznala kako Hasim Taci izgleda tek ’98 godine, a da su isto tako znali kad opozicija ruca, spava i skime prica…jel nam to moze NATO resiti, jel nam za to kriva Amerika ili su samo iskoristili prilike koje smo sami napravili?
Ozbiljnosti fali. To nama treba, dzabe clanstvo ovde ili onde, dzabe Rusija, Amerika, Kina ili bilo koji iznos novca. Moze Amerika da proda Saudijcima F-22, oni nikad dobru vojsku nece imati, moze Kina u Pakistan da upumpa trilion dolara, oni nikad dobro nece ziveti dok sami sebe ne promene.
A da ne govorimo o cinjenici da nam pristup najboljoj tehnologiji nece resiti nista, ako pristup ljudima i poslu ne promenimo. Mozemo se mi odbraniti sa onim sto nam je vec na raspolaganju na trzistu ili sto sami proizvodimo sasvim solidno od bilo koje pretnje, samo je pitanje jel smo spremni na to? Jel smo spremni napraviti ozbiljnu geopoliticku strategiju za narednih 50 godina i prema tome se opremati i obucavati? A ne kao do sada „sta ce nama ovo, sta ce nama ono; to nije/jeste nase“? Jel smo spremni priznati svoje greske? Jel smo spremni da naucimo nesto?
E to prijatelju moj je kljucno, a ne kojem savezu pripadas. Nismo mi Estonija da nam treba NATO, niti smo Belorusija da nam treba zastita Rusije, a nismo ni Izrael da nam treba potpuna militarizacija drustva. Mi imam svoje posebne potrebe i na njih treba da se fokusiramo. Najbolje da se drzimo mimo svih sukoba koliko god je moguce i da radimo na sebi bar dok se ne smire malo odnosi. Da se trudimo da nikome ne zabadmo prst u oko, a da pritom iza svojih interesa stanemo sa svim sto imamo, a ne da se raspravlja sta treba/ne treba raditi kad je steta vec ucinjena. Pouzdanoscu se dobija poverenje, poverenjem se dobija podrska i naravno interesi moraju da se poklope.
To da li cemo kupiti F-16V ili 29B nece promeniti cinjenicu da piloti primaju bednu platu, da lete premalo, da se na akademiju primi 3 kadeta, da se guraju sinovi i cerke gde im nije mesto, da su nadredjeni birani po poslusnosti, a ne sposobnosti itd. itd.
To razdvaja onu Srbiju koja je pobedjivala, koja je napredovala i naglo rasla tamo davnih godina u mnogo tezim okolnostima i ovu sto se smanjuje i propada, a ne strana bespotrebna birokratija

M

Pa dobro, evo mozemo da budemo u NATO i neka nam ne veruju ali ca nas bar ostaviti na miru i mi tu mozemo da blejimo, radimo samo sto mora i sl. To da ce nas neko terati na ruske granice to nije tacno. Ako neces, ne moras, kao da je njima bitno da li si poslao bataljon pesadije u Estoniju. Ako moze prava neutralnost, ok, ali cini mi se da nece moci jer Ameri upravo uterase MK i sad pritiscu BiH. Zbog toga sto je za SRB nezamisliv pristup NATO, u BiH ce doci do ogromnih problema, samo posmatraj. Dalje, „prazan prostor“ koriste zemlje kao npr. Turska, Rusija ili Kina da ti se uvale u dvoriste a iskreno da li nama treba Turska opet na Balkanu posle 350 godina okupacije? Ili da nas neko koristi kao proxy protiv NATO-a?

A

@Mayer
Nemamo zaokruzenu teritoriju i imas nesuglasice unutar tog istog NATO-a po pitanju nas. Amerika vise nema jedinstven stav po pitanju Srbije i mi vec 10 godina nemamo posla samo sa jednom garniturom politicara. Jedni nas smatraju pravim neprijateljima, drugi(kojih je mnogo manje) i ne bas unutar vodece zemlje u NATO-u. Jel to okruzenje u kojem zelih da boravis? Samo pristupanjem u pregovore o clanstvu, izgubices poverenje zemalja koje su nam jedine ostale. Znaci gubis proverene strateskih partnera, kakvih-takvih, da bi te potencijalno neko primio u vojni savez…a najverovatnije ne?
Kamo srece da smo deo NATO-a tamo od 50ih…..ali sad nije trenutak za to. Pogledaj malo sednice UN-a po pitanju juzne pokrajine pa ces shvatiti o kakvim okolnostima se radi. Mi se trenutno borimo protiv ubedjenja cele jedne generacije ljudi da smo mi kao narod prvenstveno, a ne nasi politicari, neki zlikovci….Ti isti politicari koji bi nas navodno primili u NATO moraju sutra pobediti na izborima, a do juce smo im bili neprijatelji? Koliko se novca i vremena tu mora prethodno potrositi? Jel neko spreman za to zarad Srbije koju manje-vise vec kontrolise? Te price „da ce nas ostaviti na miru“…pa ne diraju nas. Imamo redovnu saradnju u okvirima potpisanih sporazuma, nemamo nikakve sankcije, imamo pristup trzistu…Jedino sto moramo je sacekati jos barem 20 godina, da garnitura profesionalnih politicara tipa Hilari i Dzo Bajden ode, pa cemo moci neki pravi konstuktivni odnos da napravimo. Dok su oni tu, zaboravi….za sad nam je tako kako je i u okrviru toga moramo raditi. Jednostavno morate prihvatiti to kao tako, ja bi voleo da nije, ali jeste. Uostalom samo osnovne unutrasnje stvari da resimo i ziveli bi mnogo lezernije i kvalitetnije u odnosu na sad.

z

dobra tema na t6 i vesela rasprava,

Su-30SM po ceni 25 mil $, dobar posao ako vam treba toliko velik avion, koji pri tome predstavlja ofanzivni avion uradjen na zahtev Indije i mogli ste ga videti 97. na batajnici, prema Mirazu 2000 je izgledao kao transportni avion, a pri tome i ne dominantan u odnosu na Mirage

Su-30/zapravo Su-27/ je avion koga treba porediti sa F-15, pa posto je SM, uporedite ga sa F-15AI, eventualno RAFALE zadnje generacije sa AESA radarom i raketama BV AMRAAM, a ne sa MiG-ovima, i onda se proceni da
li je taj avion konkurentan.

Armenia nemoze da bira, mi mozemo i treba birati avion tako da kad stigne u RV donese tehnoloski isko-rak od 50 milja. jer bez konkurentnog aviona u dovo-ljnom broju barem 2 eskadrile, nema ni savremenog PVO.

Odgovori
M

>> prema Mirazu 2000 je izgledao kao transportni avion

Haha, da, da, secam se toga jako dobro. Izgledao je gigantski i kao da su ga napravili u kovacnici, kasnije sam u nekom video na YT cuo izvesnog americkog pilota koji je bio na nekoj da li „razmeni“ u Rusiji i u fazonu da je izrada sovjetskih aviona bila takva da gde nije moralo nije bilo glatko i precizno (verovatno zbog tanke industrijske baze i optimizacije cene/vremena). Na tom aeromitingu je mirage bio pravi highlight, sta mu je radio francuz, to je bio neki njihov vrhunski test pilot…

m

@Mayer
Nemoj me zasmejavat vise svojim biserima.
Jedno pitanje za @Zivojina Kakvo je vase vidjenje zbog cega nismo prihvatili kredit za naoruzanje RF pre nekoliko godina prilikom dolaska Rogozina u Srbiju? I sta je bilo sa bombasticnim izjavama za fabriku oklopnih vozila u Velikoj Plani zajednicka proizvodnja i ulaganja sa Rusijom?
@Mig29
Vrlo dobar komentar. Nazalost SU30sm ostace samo pusti snovi kao i za bilo koji vrhunski lovac. Verujem da bi nam rusi jos spustili koji dolar ispod 50mil. dolara ali treba biti istinski prijatelj a ne glumiti i uvoditi nato ispod zita u Srbiju. Sa SU30 se debelo zakasnilo, neko je odlucio da to bude Mig29. Sve vise sumnjam da od njegove dublje modernizacije nema nista. Za Mig35 moracemo da se nacekamo. Ohotnik bice integrisan sa SU57 i bice udarna pesnica VKS ubudtce. Rusi planiraju da Ohotnik ubuduce bude i bespilotni lovac presretac.

Odgovori
K

iako ste pitanje uslovno postavili Zivojinu, ja cu dati svoje vidjenje:

1. nabavka naoruzanja je politicko pitanje, jer vi smatra-te da smo kredit trebali prihvatiti, ja ne, logican izbor za nas su evropljani + izraelci,

2. pominjete kredit znate li sta se nudilo i cene, jer su rusi poludeli sa cenama, koliki su offseti to znamo 0.00

3. da li smatrate da treba kupovati rusko po default-u
ili verujete da je bolje od zapadnog

4. mozete li objasniti razliku izmedju ruske i zapadne koncepcije vodjenja oruzane borbe, jer iz toga proi-zilaze osnove u projektovanju oruzija

5. komentar da li poljaci grese kupili su sistem Himaris

Ž

mateus

Мислим да Србија реално није имала никаквих могућности да уђе у тај кредит а ту су били и аранжмани са ММФ-ом ради изласка из економске кризе у којој смо се у том тренутку налазили.

Фабрика у Великој Плани склапа оклопна возила али то су мале серије. За Лазар 3 који треба да иде у ВС требало је обезбедити руску куполу са топом 30 милиметара али за сада постоји само један прототип.

Z

Stalno ali stalno u komentarima pravite moguc rat i primenu aviona u istom, o cemu pricate vi ljudi?Srbiji avioni ne sluze a rat imamo ih kao zlu netrebalo.. Izmedju ostalog uveren sam da ce za nekih 5-7 godina stici i mig35 i to nov kad kazem mig ne misilm na 1komad nego celu eskadrilu i uopste se ne brinem da ce do tada 29tke raditi kao sat.Nadam se da ce do tada Srbija i obezbediti svoj put u buducnost, nadam se bez ovoga koji je sad vodi. LJudski je nadati se :)

Odgovori
M

@Zeljko

Naravno da ti „hipoteticki“ avioni izvesno rata videti nece ali ako bi se ponovila godina 2004. onda bi jedna avijacija sa potentnim vazduh-zemlja kapacitetima mogla biti angarzovana da brzinski eliminise one koji bi naredili etnicko ciscenje – dakle akcija po scenariju Izraela na Zap. obali.

m

@Kriticar
Koje oruzje bi vi nabavili sa zapada i za koliko para? Izrael ocigledno ne moze prodati nijedan svoj lovac ni jednoj drzavi dok ih ne vrati u fabricko stanje LM. Sigurno nas debelo kostaju ovi helikopteri H145 jer se cena krije ko zmija noge. Ali zato ima 1000du pitanja koliko kostaju ovi Mig29. Mozda bi vi kupili Himaris ili promasaj veka Patriot?

Odgovori
B

Ne razumem zasenjivanje time da je jako militarizovana zemlja pritom jak ruski saveznik kupila- zamislite 4 aviona. Imam osecaj da je ovde fanatizam i elitizam tolko jak da bi ljudi radije imali 4 SU-30SM nego eskadrilu Mig-29 koji se pritom jos i modernizuju. Ponasate se kao da ste kolektionari i da zelite da dobijete na nekoj lokalnoj izlozbi. A to sto ce od tih 4 aviona ko zna kolko leteti nikog ne zanima. Sto je odrzavanje nekoliko aparata po jedinici skupo takodje. Sto se tice modernizacije vi kao da zelite da vam vucic svakog prvog u mesecu ponavlja da ce je biti a slicno kao platu vec bi ste petog ponaljali kako niste zadovoljni sto vam je dato a da se poslodavac ponasa kao da vas placa kao nuklearnog inzinjera. Ljudi Jermeni su zavrsili gotovo sve grane u vojsci, imaju S-300, kornete, Buk, za svoje mogucnosti bolje oklopne transportere i IFV-ove, jurisnu avijaciju pa i iskadere pritom imaju obavezan vojni rok. A za ove sto navode 2012 i 2013 treba da znaju da tu nabavku treba da realizuju u uslovima gde se poljoprivrednicima ukidaju subvencije za gorivo, seku subvenicije po hektaru za 4 puta, drzava belezi kostantne i ogromne deficite uvek vece od 6% bdpa, inflacija od oko 10%, opadajuci devizni kurs vi bi davali milijardu evra, ne za vojsku vec za jedan rod. Stvar je sad drugacija, imamo budzetske suficite, veci rast, stabilan devizni kurs i inflaciju ali vremena nema, migovi su na izdisaju a evropljani nam nebi cuvali nebo samo da bi kasnije nabavili ruske suhoje a opciju da rusi prelecu preko cele evrope samo da bi obisli nas VAP je jos nerealnije. Jedino sto se mozda moglo uraditi je dokupnja nekoliko migova dok nasi rade remont ili stare avione penzionisu a da se pritom placaju prve rate za nove lovce ali kao sto rekoh vojska ima i drugih prioriteta i dosta toga nam fali

Odgovori
m

@ Brad
A zbog cega nema para ne samo za nove lovce vec za celu VS kao i zbog cega se ukidaju subvencije poljoprivrednicima, zbog cega je poljoprivreda urnisana, zdravstvo, skolstvo, institucije itd…???? Jedan SU30SM je kao 4 Mig29B.

Odgovori
m

@Mayer
Mnogo si naivan covece. Drzi se ti bolje vazduhoplovnih tema nije politika za tebe. Nemoj biti nato lobista na ovom portalu. Zar ti mislis da ce nas ostaviti na miru i ako budemo u nato? Tek tada cemo izgubiti sve sto smo do sada imali. Zar ce nato da te pita hoces ili neces na ruske granice? Svi poslusnici su na ruskim granicama. Mayeru zapad nas vodi za nos vec punih 20ak godina a mi smo u sve gorem polozaju. Mayeru Srbija nestaje pred nasim ocima, ali sve to nije bitno idemo mi i dalje na put bez kraja. Nato obozava naivne ljude jer takvi su mu potrebni za svoje geostrateske interese.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Na velikoj večini od tih aerodroma koje spominjete sam putovao autom iz Zagreba i to višekratno. Za neke od njih putujem više puta godišnje. Čak i iz najudaljenijeg Salzburga sam letio. Ja do Beča, Budimpešte, Venecije i Splita stižem sigurno za tri sata i manje, do Zadara za dva, Pule za dva i pol sata.…

25. Apr 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Sam članak o tome nije dostatan kao tema. Da se, nedaj bože, desi neki incident radi premalog broja zaposlenika, da se desi pobuna ili štrajk zaposlenika, onda bi to možda bila tema. Naime, eventualno smanjeni broj radnika može značiti racionalno poslovanje (svi znamo kako se zapošljava u društvenim poduzećima), može značiti pretjerano šparanje i eksploataciju…

25. Apr 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Statističar: Stvarno se ne bi trebali raspravljati na ovom forumu na ovaj način. Ovo je ipak zrakoplovni forum i tu bi trebao biti neki nivo rasprave. No, dobro, Eindhoven je LCC zračna luka (kao i Hahn, Charleroi, Beauvais idr.). Takve zračne luke su alternative večim zračnim lukama, bitno jeftinije od njih i zato ih masovno…

25. Apr 2019.Pogledaj

veron na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Šengen nije uspostavljen za članice EU već one koji nisu dio zajednice.

25. Apr 2019.Pogledaj

Send this to a friend