I ove godine, početkom septembra, veliki broj zaljubljenika u avijaciju okupio se u vazduhoplovnoj bazi Hinterstoisser, u blizini austrijskog gradića Zeltweg da prisustvuje jednom nesvakidašnjem događaju u organizaciji austrijske vojske i kompanije Red Bull. AIRPOWER ni ove godine nije izneverio očekivanja publike, pa smo pored uobičajnih učesnika evropskih događaja, mogli da vidimo i neke retke pojave.
Aeromiting je imao jako dinamičan program, i gledaocima nije dozvoljavao da „dođu do daha“. Program je svako jutro počinjao „pozivom na buđenje“ tokom kog je bazu nadletao Douglas DC-6 u pratnji dva Eurofajtera iz sastava austrijskog RV-a.
Nakon toga je defileom helikoptera započinjao letački program, nastupali su austrijski Alouette III, slovački Mi-17 do nemačkog NH90, koji su, svaki posebno, imali kratak solo program, pre nego što bi napustili vidokrug publike.
Ove godine, organizatori nisu imali srece sa vremenom, pa su prvog dana programi radjeni u sniženim šemama, bez mnogo figura u vertikalnoj ravni, pa su se ređale svima dobro poznate tačke koje se mogu videti na većini aeromitinga, grčki „ZEUS“ na F-16, najveći privatni tim Breitling na L-39, kao i austrijski SAAB 105ÖE. Svoju umešnost pred publikom stigli su da pokažu i češki Mi-35, švajcarski F/A-18 Hornet i Super Puma, kao i jedina nadzvučna akro-grupa ove godine, Patrouille Suisse.
Prva „retka zverka“ koja je imala prilike da zapara nebo iznad Zeltwega bio je poljski Su-22 „Fitter“, koji smo prvi put imali prilike da vidimo nakon problema sa izbacivim sedištima koji je pogodio i poljske MiG-ove 29. Iako Poljaci uglavnom rade program sa dva Su-22, ovde je bio samo jedan, i izveo je jako „bojažljiv“ program, što je odalo utisak da piloti nisu u trenaži. Iako je leteo jako visoko, i daleko, obilata upotreba mamaca, kočionog padobrana, i sama pojava Fitter-a, bila je dovoljna da publika bude i više nego očarana. Drugi Su-22 koji je došao iz Poljske, mogao se naći pored slovačkog MiG-a 29 u statičkom delu izložbe.
Kako je program bio podeljen u 4 celine, treći deo je bio rezervisan za blisku manevarsku borbu, gde su se „borili“, avioni istih generacija. Tako se, protiv aviona kog je proslavio Crveni Baron (Fokker DR I), našao švedski Tummelisa, Corsair protiv Spitfire-a, a Sejbr je svog protivnika našao u českom MiG-u 15UTI, kog je tokom celog programa pokušavao da dovede u nišansko staklo. Austrijska vojska je uz veliku buku prikazala poletanje iz pripravnosti, i presretanje „neposlušnog“ aviona, kog je u ovoj prilici predstavljao Red Bull-ov Falcon 900. Nakon toga, na nebu su ostali Tajfuni da prikažu još jednu scenu dogfajta.
U poslednjem delu programa predstavile su se akro-grupe iz Italije i Španije, kao i svima dobro poznati „Dark Falcon“, belgijski F-16. Priliku da zatvori letački program imao je švedski oldtajmer, SAAB Draken, koji je i pored svojih skromnih manevarskih sposobnosti, izveo nekoliko forsiranih zaokreta, što je bilo i više nego dovoljno, da zaokupi pažnju publike.
Narednog dana vreme se dodatno pogoršalo, što je onemogućilo poletanje DC-6, i dovelo do mnogih izmena u programu. Helikopteri su bili prinuđeni da popunjavaju program, kada nije bilo mogućnosti za poletanje aviona, pa su tako otkazani mnogi nastupi, od Triccolora, preko Brietling-a, do MiG-a 15 i Sejbra. Kako kiša nije popuštala, organizatori su morali da puste češkog Hind-a, i belgijskog A109 da svojim sjajnim nastupima popune program, dok se vreme ne popravi.
U međuvremenu su dve jedrilice tima Blanix izvele sjajan program, kojem mogu pozavideti i neke akro-grupe, što je bilo jako dobro prihvaćeno od strane publike. Smelo su sa travnate površine poleteli i popularni „matorci“, Fokker i Tummelisa, koji su uz zvuke mitraljeza i pilotima u autentičnim letačkim kombinezonima, napravili odličan šou, ali u trenutku kada DR I „obara“ švedski avion, pri sletanju se Tummelisa prevrnuo, srećom bez posledica po pilota.
U popodnevnim časovima je došlo do kratkog razvedravanja, pa su organizatori izvukli svoje najjače adute. Prvo su poleteli Patrouille Suisse, koji su svakako odali utisak najuvežbanije akro-grupe, preko popularnog Belgijanca, do Red Bull-ovih Flying Bulls-a, koji su po ovom vremenu izgledali posebno efektno zbog sjajne šeme farbanja. Dok su se B-25 Mitchell, P-38 Lightning, F-4 Corsair i Alpha Jet smenjivali u različitim formacijama i solo nastupima, prazan prostor je popunjavao T-28B „Trojan“, koji je zaglavio palicu „ka sebi“, i konstantno izvodio različite petlje. Nažalost, pri kraju dana, vreme se opet pogoršalo, pa su Draken i mađarski Gripen uz kišu zatvorili program.
Na statici se pored An-2, Jak-11, italijanskog F-35A, kao i velikih aviona kao što su P-3 Orion i A400, našlo mesta i za dva nama zanimljiva primerka. Nemci su uz bogati program na statici punoj Tornada i Tajfuna, došli i sa H145M, u konfiguraciji za njihove specijalne snage. Interesantno je da Luftwafe ima solo display na ovom helikoperu, ali se ove godine nije našlo prostora u programu za njega, kao i za nama najdraži primerak sa statike, Galeb G-2 iz Aerokluba „Galeb“ oko kog su se rado skupljali ljudi iz regiona.
Odziv ljudi je i pored lošeg vremena bio sjajan. Prema rečima organizatora, samo je u subotu kroz aerodrom prošlo preko 185 hiljada ljudi. Ovo je jedan od retkih događaja koji je okrenut spoterskoj zajednici, i omogućava im dodatan pristup namenskim lokacijama za fotografisanje i uživanje u programu.
Bane
Jako lepa reportaža.
Hvala vam mnogo !
Stipe Orlić
Dobar dan svima!
Odličan portal sa jako dobrim tekstovima.
Pitanje za autora teksta,zar nisu i Krila oluje nastupala na ovom mitingu u Austriji pošto se u vašem tekstu to nigdje ne navodi.
Pozdrav!
Branislav Milosevic
Pozdrav Stipe,
Da, tacno je, i Krila Oluje su ucestvovala na ovom aeromitingu, ali ucestvovao je i Hawker Hunter, i akro grupa na SAAB 105 i bilo je predstavljanje svi Diamond -ovih letelica, ali ja nisam bio u mogucnosti sve da ispratim, jer je bio prepun program, nije bilo nikakve zle namere da se neki od display -a namerno izostavi
ONO i DSZ
Da ne uvrijede staticare unatoc neospornoj prevlasti u zraku
Hainekinen
Hats down to your fliers, they did put awesome display
Miloš77
Kakvo divno šarenilo. Hvala na strava reportaži.
Slike su super!!
Al-41F1
Odlicna reportaza.
Mozda sam snob, ali Falcon 900….Cifonelli sa krilima
ID
Odlična reportaža,svaka čast!
Slobodan
Odličan prilog, fantastične fotke!
Petrovic Dusan
MiG-15 i Sabre odlicno izgledaju!
Ali F-35 – kao da su se vanzemaljci prizemljili, toliko je kategorija van svega!
Dead1
F-35 je ruzan avion bez duse a I lici podosta debeo. U biti mislim da je on jedan od najruznijih I neintersantnih aviona u povijesti!
Petrovic Dusan
@dead1 Stvar ukusa, vecina u svetu smatra da je fenomenalan dizajn i jako futuristicki.njihov instagram profil prati oko 90000 korisnika,a tagovan je 130000 puta.
Meni su Ruski avioni toliko ruzni i nezgrapni koliko su i losi.
hahah
Wow, kao da su se vanzemaljci spustili. Kakav komentar kao da ga je pisalo neko dete koje u zivotu nije videlo avion.
A mozda ste od onih koji veruju u americke bajke o vanzemaljcima koji prave testiraju vanzemaljsku tehnologiju u area 51.
Branko
@dead1 @Hahah nevredi se raspravjati sa njim, nema covek ukusa.
Yrraf
F-35 izgleda kao debeli balvan. F-22 je čistokrvna borbena mašina skladnih linija. Ko može za F-14, F-15, Mig-29 i Su-27 da kaže da su ružni taj nema ukusa niti mrvu osećaja za aerodinamiku.
Marko
Pa i Draken izgleda kao da je sa druge planete ali je jako loš avion.Najlepši avion po meni je SU-35 pa Mirage-2000.Postoji poslovica jednog ruskog konstrukttora koja kaže „Ružan avion netreba da poleti“ jedino što rusi znaju da dizajniraju a da se svima svidi jeste avion.Naprimer MIG-29 je savršenstvo dizajna neverovatne proporcije sa savršenim linijama.F-35 je leteća žaba od plastike.Problem rusa je završna obrada ali sama filozofija aviona je ubitačana.Iskreno i ako mnogi neće da se slože meni F-117 je najlepši američki avion za njega može da se kaže da je sa druge planete i ko da ga je dizajnirao Foster.
Dead1
Dusan, po mome zadnji zaista vanzemaljski i zaista ljepi avion koji je Amerika napravili je YF-23. Su-57 me malo podsjeca na YF-23. Oba dva su elegantne letjelice sa zgodnim linijama.
F-35 je vec konservativan avion – manji debeli brat od F-22 kojeg smo prvo vidjeli u ranim 1990-ima.
X-32 je izgledao kao iz naucno fantastickog filma ali je zaista ruzan avion.
Petrovic Dusan
@Dead1 Apsolutno se slazem, taj avion je fantastican i izgleda vanzemaljski!
Navodno je u nekim segmentima bio i bolji of YF-22, ali su odlucile neke druge stvari.
Jedan je u Deytonu,drugi u Kaliforniji, u muzejima,imam ih vec u top listi toga sto treba videti..
STEX 6556
Ta kategorija za sebe izgleda ne sme ni da leti po kiši. Izgleda da ce ta nevidljiva američka kanta morati ići na ponovno farbanje posle ovog izleta.
Dead1
Odlicna reportaza!
opet ja
Zar Mi-35 nema kraća krila sa dva pajlona? Slažem se da F-35 izgleda kao posebna kategorija, ali kako je Marsel Daso davno rekao – samo lep avion može lepo da leti…
Paqe
Mi-35M ima kraca krila i neuvlaceci stajni trap. Onaj bez M ima veca krila i uvlaceci stajni trap.
opet ja
da im nisu uvalili Mi-24 po ceni Mi-35 he he
Ivan Uzice
Au al je f 35 ruzan, ajde sto je najveci promasaj u istoriji avijacije, nego je i grdan do zla Boga. Izgleda da je tacno ono, ruzan avion je i los avion i obratno
Miloš77
Pa dobro, jeste stvar ukusa. Neki vole bucmasto.
Bediin
Ja uvijek biram ljuljanje povrh zuljanja 😉
Al-41F1
izbor cesce zavisi od ozbiljnosti ponude ;)
Dexter023
Koliko komentara na račun izgleda F35-ice. Ajde da vidimo našta će da liči MIG 41 🤮kad bude izašao za jedno 10 godina. A u poređenju sa ostalim avijončićima na izložbi F35 JESTE U F O 👽🥇za njih, osim možda E.F. 2000.🥈
Petrovic Dusan
@Dexter023 Nisam nikoga hteo da uvredim sa tim o F-35 meni izgleda sjajno zbog posebne farbe, stealth oblika, i neverovatnog potencijala koji ima, jer je to revolucionarni avion sa mogucnostima koje (u jurisnom segmentu) nema ni F-22.
A video sam Su-27 vise puta, ogroman je i glomazan,iako deluje kao dobar avion, nikada nisam bio impresioniran nekom „lepotom“
Srbislav Milovanov
Tuzno je da uopste imamo ovakve komentare koje lepsi i bolji Najbitnije da smo dobili jednu sve obuhvatnu reportazu koja je za divljenjeBravo autori Bravo tango six