Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[FOTO REPORTAŽA] AIRPOWER 2019: Loše vreme nije pokvarilo zabavu
Posetiocima evropskih aeromitinga dobro je poznat belgijski solo display nazvan ''Dark Falcon'' / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] AIRPOWER 2019: Loše vreme nije pokvarilo zabavu

I ove godine, početkom septembra, veliki broj zaljubljenika u avijaciju okupio se u vazduhoplovnoj bazi Hinterstoisser, u blizini austrijskog gradića Zeltweg da prisustvuje jednom nesvakidašnjem događaju u organizaciji austrijske vojske i kompanije Red Bull. AIRPOWER ni ove godine nije izneverio očekivanja publike, pa smo pored uobičajnih učesnika evropskih događaja, mogli da vidimo i neke retke pojave.

Aeromiting je imao jako dinamičan program, i gledaocima nije dozvoljavao da „dođu do daha“. Program je svako jutro počinjao „pozivom na buđenje“ tokom kog je bazu nadletao Douglas DC-6 u pratnji dva Eurofajtera iz sastava austrijskog RV-a.

Letački program započinjali su helikopteri, među njima i slovački Mi-17 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Austrijski Black Hawk i nemački NH90 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Nakon toga je defileom helikoptera započinjao letački program, nastupali su austrijski Alouette III, slovački Mi-17 do nemačkog NH90, koji su, svaki posebno, imali kratak solo program, pre nego što bi napustili vidokrug publike.

Najveća privatna akro-grupa Breitling na avionima Albatros / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Švajcarski Hornet iz Fliegerstaffel 17 (17. eskadrila) “Sokolovi“ u specijalnoj šemi farbanja / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Patrouille Suisse ostavila je utisak najuvežbanije akro-grupe / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Ove godine, organizatori nisu imali srece sa vremenom, pa su prvog dana programi radjeni u sniženim šemama, bez mnogo figura u vertikalnoj ravni, pa su se ređale svima dobro poznate tačke koje se mogu videti na većini aeromitinga, grčki „ZEUS“ na F-16, najveći privatni tim Breitling na L-39, kao i austrijski SAAB 105ÖE. Svoju umešnost pred publikom stigli su da pokažu i češki Mi-35, švajcarski F/A-18 Hornet i Super Puma, kao i jedina nadzvučna akro-grupa ove godine, Patrouille Suisse.

“Retka zverka“, poljski Su-22M4 imao je vrlo skroman program / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Visoko i daleko, na ovogodišnjem AIRPOWER nastupio je samo jedan poljski Su-22 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Poslednji Fitter u Evropi / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Prva „retka zverka“ koja je imala prilike da zapara nebo iznad Zeltwega bio je poljski Su-22 „Fitter“, koji smo prvi put imali prilike da vidimo nakon problema sa izbacivim sedištima koji je pogodio i poljske MiG-ove 29. Iako Poljaci uglavnom rade program sa dva Su-22, ovde je bio samo jedan, i izveo je jako „bojažljiv“ program, što je odalo utisak da piloti nisu u trenaži. Iako je leteo jako visoko, i daleko, obilata upotreba mamaca, kočionog padobrana, i sama pojava Fitter-a, bila je dovoljna da publika bude i više nego očarana. Drugi Su-22 koji je došao iz Poljske, mogao se naći pored slovačkog MiG-a 29 u statičkom delu izložbe.

Bliska manevarska vazdušna borba aviona Fokker DR.I i aviona Tummelisa / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Piloti Sejbra i MiG-a 15 takođe su izveli dogfajt / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Spitfajer i Korser, ovoga puta “neprijatelji“ u vazdušnoj borbi / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Dva austrijska EF-2000 presreću Red Bull-ov Falcon-900 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Kako je program bio podeljen u 4 celine, treći deo je bio rezervisan za blisku manevarsku borbu, gde su se „borili“, avioni istih generacija. Tako se, protiv aviona kog je proslavio Crveni Baron (Fokker DR I), našao švedski Tummelisa, Corsair protiv Spitfire-a, a Sejbr je svog protivnika našao u českom MiG-u 15UTI, kog je tokom celog programa pokušavao da dovede u nišansko staklo. Austrijska vojska je uz veliku buku prikazala poletanje iz pripravnosti, i presretanje „neposlušnog“ aviona, kog je u ovoj prilici predstavljao Red Bull-ov Falcon 900. Nakon toga, na nebu su ostali Tajfuni da prikažu još jednu scenu dogfajta.

Uvek zanimljivi Frecce Tricolori / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Španska akro-grupa Patrulla Águila, poslednjih godina jedna od najboljih u Evtropi / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Švedski oldtajmer Draken, zbog svog zanimljivog izgleda jedna od najvećih atrakcija na aeromitinzima / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

U poslednjem delu programa predstavile su se akro-grupe iz Italije i Španije, kao i svima dobro poznati „Dark Falcon“, belgijski F-16. Priliku da zatvori letački program imao je švedski oldtajmer, SAAB Draken, koji je i pored svojih skromnih manevarskih sposobnosti, izveo nekoliko forsiranih zaokreta, što je bilo i više nego dovoljno, da zaokupi pažnju publike.

Češki Mi-35 sa generatorima dima na krajevima krila / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Posada belgijskog A109 ispaljuje IC mamce / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Narednog dana vreme se dodatno pogoršalo, što je onemogućilo poletanje DC-6, i dovelo do mnogih izmena u programu. Helikopteri su bili prinuđeni da popunjavaju program, kada nije bilo mogućnosti za poletanje aviona, pa su tako otkazani mnogi nastupi, od Triccolora, preko Brietling-a, do MiG-a 15 i Sejbra. Kako kiša nije popuštala, organizatori su morali da puste češkog Hind-a, i belgijskog A109 da svojim sjajnim nastupima popune program, dok se vreme ne popravi.

Sjajam program jedrilica demo tipa Blanix / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Prevrtanje aviona Tummelisa nakon sletanja, pilot prošao bez posledica / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

U međuvremenu su dve jedrilice tima Blanix izvele sjajan program, kojem mogu pozavideti i neke akro-grupe, što je bilo jako dobro prihvaćeno od strane publike. Smelo su sa travnate površine poleteli i popularni „matorci“, Fokker i Tummelisa, koji su uz zvuke mitraljeza i pilotima u autentičnim letačkim kombinezonima, napravili odličan šou, ali u trenutku kada DR I „obara“ švedski avion, pri sletanju se Tummelisa prevrnuo, srećom bez posledica po pilota.

Flying Bulls kompanije Red Bull na avionima B-25, Corsair, P-38 i Alpha Jet / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Pilot aviona T-28B je popunjavao “prazan prostor“ u letačkom programu / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

U popodnevnim časovima je došlo do kratkog razvedravanja, pa su organizatori izvukli svoje najjače adute. Prvo su poleteli Patrouille Suisse, koji su svakako odali utisak najuvežbanije akro-grupe, preko popularnog Belgijanca, do Red Bull-ovih Flying Bulls-a, koji su po ovom vremenu izgledali posebno efektno zbog sjajne šeme farbanja. Dok su se B-25 Mitchell, P-38 Lightning, F-4 Corsair i Alpha Jet smenjivali u različitim formacijama i solo nastupima, prazan prostor je popunjavao T-28B „Trojan“, koji je zaglavio palicu „ka sebi“, i konstantno izvodio različite petlje. Nažalost, pri kraju dana, vreme se opet pogoršalo, pa su Draken i mađarski Gripen uz kišu zatvorili program.

Italijanski F-35A, ovaj tip aviona retko se za sada u Evropi pojavljuje na aeromitinzima / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Oko srpskog civilnog galeba rado su se okupljali ljubitelji avijacije iz našeg regiona / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Nemački Tornado / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Na statici se pored An-2, Jak-11, italijanskog F-35A, kao i velikih aviona kao što su P-3 Orion i A400, našlo mesta i za dva nama zanimljiva primerka. Nemci su uz bogati program na statici punoj Tornada i Tajfuna, došli i sa H145M, u konfiguraciji za njihove specijalne snage. Interesantno je da Luftwafe ima solo display na ovom helikoperu, ali se ove godine nije našlo prostora u programu za njega, kao i za nama najdraži primerak sa statike, Galeb G-2 iz Aerokluba „Galeb“ oko kog su se rado skupljali ljudi iz regiona.

Odziv ljudi je i pored lošeg vremena bio sjajan. Prema rečima organizatora, samo je u subotu kroz aerodrom prošlo preko 185 hiljada ljudi. Ovo je jedan od retkih događaja koji je okrenut spoterskoj zajednici, i omogućava im dodatan pristup namenskim lokacijama za fotografisanje i uživanje u programu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ba

Jako lepa reportaža.
Hvala vam mnogo !

Odgovori
St

Dobar dan svima!
Odličan portal sa jako dobrim tekstovima.
Pitanje za autora teksta,zar nisu i Krila oluje nastupala na ovom mitingu u Austriji pošto se u vašem tekstu to nigdje ne navodi.
Pozdrav!

Odgovori
Br

Pozdrav Stipe,

Da, tacno je, i Krila Oluje su ucestvovala na ovom aeromitingu, ali ucestvovao je i Hawker Hunter, i akro grupa na SAAB 105 i bilo je predstavljanje svi Diamond -ovih letelica, ali ja nisam bio u mogucnosti sve da ispratim, jer je bio prepun program, nije bilo nikakve zle namere da se neki od display -a namerno izostavi

ON

Da ne uvrijede staticare unatoc neospornoj prevlasti u zraku

Ha

Hats down to your fliers, they did put awesome display

Odgovori
Mi

Kakvo divno šarenilo. Hvala na strava reportaži.
Slike su super!!

Odgovori
Al

Odlicna reportaza.
Mozda sam snob, ali Falcon 900….Cifonelli sa krilima

Odgovori
ID

Odlična reportaža,svaka čast!

Odgovori

Odličan prilog, fantastične fotke!

Odgovori
Pe

MiG-15 i Sabre odlicno izgledaju!
Ali F-35 – kao da su se vanzemaljci prizemljili, toliko je kategorija van svega!

Odgovori
De

F-35 je ruzan avion bez duse a I lici podosta debeo. U biti mislim da je on jedan od najruznijih I neintersantnih aviona u povijesti!

Pe

@dead1 Stvar ukusa, vecina u svetu smatra da je fenomenalan dizajn i jako futuristicki.njihov instagram profil prati oko 90000 korisnika,a tagovan je 130000 puta.
Meni su Ruski avioni toliko ruzni i nezgrapni koliko su i losi.

ha

Wow, kao da su se vanzemaljci spustili. Kakav komentar kao da ga je pisalo neko dete koje u zivotu nije videlo avion.
A mozda ste od onih koji veruju u americke bajke o vanzemaljcima koji prave testiraju vanzemaljsku tehnologiju u area 51.

Br

@dead1 @Hahah nevredi se raspravjati sa njim, nema covek ukusa.

Yr

F-35 izgleda kao debeli balvan. F-22 je čistokrvna borbena mašina skladnih linija. Ko može za F-14, F-15, Mig-29 i Su-27 da kaže da su ružni taj nema ukusa niti mrvu osećaja za aerodinamiku.

Ma

Pa i Draken izgleda kao da je sa druge planete ali je jako loš avion.Najlepši avion po meni je SU-35 pa Mirage-2000.Postoji poslovica jednog ruskog konstrukttora koja kaže „Ružan avion netreba da poleti“ jedino što rusi znaju da dizajniraju a da se svima svidi jeste avion.Naprimer MIG-29 je savršenstvo dizajna neverovatne proporcije sa savršenim linijama.F-35 je leteća žaba od plastike.Problem rusa je završna obrada ali sama filozofija aviona je ubitačana.Iskreno i ako mnogi neće da se slože meni F-117 je najlepši američki avion za njega može da se kaže da je sa druge planete i ko da ga je dizajnirao Foster.

De

Dusan, po mome zadnji zaista vanzemaljski i zaista ljepi avion koji je Amerika napravili je YF-23. Su-57 me malo podsjeca na YF-23. Oba dva su elegantne letjelice sa zgodnim linijama.

F-35 je vec konservativan avion – manji debeli brat od F-22 kojeg smo prvo vidjeli u ranim 1990-ima.

X-32 je izgledao kao iz naucno fantastickog filma ali je zaista ruzan avion.

Pe

@Dead1 Apsolutno se slazem, taj avion je fantastican i izgleda vanzemaljski!
Navodno je u nekim segmentima bio i bolji of YF-22, ali su odlucile neke druge stvari.
Jedan je u Deytonu,drugi u Kaliforniji, u muzejima,imam ih vec u top listi toga sto treba videti..

ST

Ta kategorija za sebe izgleda ne sme ni da leti po kiši. Izgleda da ce ta nevidljiva američka kanta morati ići na ponovno farbanje posle ovog izleta.

Odgovori
De

Odlicna reportaza!

Odgovori
op

Zar Mi-35 nema kraća krila sa dva pajlona? Slažem se da F-35 izgleda kao posebna kategorija, ali kako je Marsel Daso davno rekao – samo lep avion može lepo da leti…

Odgovori

Mi-35M ima kraca krila i neuvlaceci stajni trap. Onaj bez M ima veca krila i uvlaceci stajni trap.

op

da im nisu uvalili Mi-24 po ceni Mi-35 he he

Iv

Au al je f 35 ruzan, ajde sto je najveci promasaj u istoriji avijacije, nego je i grdan do zla Boga. Izgleda da je tacno ono, ruzan avion je i los avion i obratno

Odgovori
Mi

Pa dobro, jeste stvar ukusa. Neki vole bucmasto.

Odgovori
Be

Ja uvijek biram ljuljanje povrh zuljanja 😉

Al

izbor cesce zavisi od ozbiljnosti ponude ;)

De

Koliko komentara na račun izgleda F35-ice. Ajde da vidimo našta će da liči MIG 41 🤮kad bude izašao za jedno 10 godina. A u poređenju sa ostalim avijončićima na izložbi F35 JESTE U F O 👽🥇za njih, osim možda E.F. 2000.🥈

Odgovori
Pe

@Dexter023 Nisam nikoga hteo da uvredim sa tim o F-35 meni izgleda sjajno zbog posebne farbe, stealth oblika, i neverovatnog potencijala koji ima, jer je to revolucionarni avion sa mogucnostima koje (u jurisnom segmentu) nema ni F-22.
A video sam Su-27 vise puta, ogroman je i glomazan,iako deluje kao dobar avion, nikada nisam bio impresioniran nekom „lepotom“

Sr

Tuzno je da uopste imamo ovakve komentare koje lepsi i bolji Najbitnije da smo dobili jednu sve obuhvatnu reportazu koja je za divljenjeBravo autori Bravo tango six

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor