BEG airport status
“Šabla-2019“: Srpske rakete pogodile i uništile sve lansirane mete, prva žena izvršila gađanje Strelom-2M Bilo je ovo peto gađanje pripadnika 250. raketne brigade za PVD koji su svaki put dejstvovali sistemima Neva i Kub / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

“Šabla-2019“: Srpske rakete pogodile i uništile sve lansirane mete, prva žena izvršila gađanje Strelom-2M

Uspešnim gađanjem ciljeva u vazdušnom prostoru na bugarskom vojnom poligonu ‘’Šabla’’, pripadnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije juče su završili peto zajedničko gađanje sa oružanim snagama Bugarske a ove godine njima su se pridružili pripadnici američke vojske.

Ukupno je na vežbi učestvovalo oko 1400 vojnika od kojih oko 130 iz Srbije a cilj gađanja bio je, što se tiče Vojske Srbije, podizanje nivoa sposobnosti jedinica za zaštitu vazdušnog prostora. Rukovodilac vežbe ‘’Šabla-2019’’ bio je brigadni general bugarske armije Petu Mirčev a njegov zamenik brigadni generak Aleksandar Bjelić.

Poslednji dogovor pred bojevo gađanje, raketni sistemi i posade su spremne / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Domaćini su juče tim povodom organizovali dan visokih zvanica kome su na poziv bugarskog ministra odbrane Krasimira Karakačanova prisustvovali ministar odbrane Srbije Aleksandar Vulin, načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović, komandant RV i PVO general-major Duško Žarković, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović.

Dejstvo raketnog sistema Osa-AKM PVO Kopnene vojske Bugarske / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske
Pripadnici bugarske vojske gađali su topovima ZU-23-2 kalibra 23 mm / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske
Bugarski artiljerci u akciji, samohodne haubice 2S1 “Gvozdika“ / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Pripadnici bugarske armije izvršili su gađanja iz raketnih sistema PVO Strela-2M, Osa-AKM, S-125 ‘’Neva’’, 2K12 ‘’Kub’’, S-300, protivavionskih topova ZU-23-2, raketnog sistema zemlja-zemlja 9K79 ‘’Točka’’, samohodnih haubica 2S1 ‘’Gvozdika’’, haubica M-30, raketama vazduh-vazduh R-60MK i R-73E sa lovaca MiG-29, nevođenim raketnim zrnima S-5 sa jurišnih aviona Su-25 i jurišnih helikoptera Mi-24 a oba tipa vazduhoplova su po ciljevima na moru dejstvovala i mitraljezima i topovima.

Posada PVO Vojske Srbije lansira srpsku raketu sistema 2K12 Kub bugarske armije / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije
Dobro poznata raketa sistema S-125 “Neva“ / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije
Naša vojska od 2004. godine nije imala bojevo gađanje sistemom Strela-2M / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije
Raketni sistem Avenger američke armije / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske
Nevođene aerobalističke mete MAB-766 / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Srpski raketaši izvršili su bojeva dejstva raketnim sistemima Strela-2M, S-125 ‘’Neva’’, 2K12 ‘’Kub’’ a piloti lovci su u MiG-ovima 29 na ciljeve u vazduhu lansirali rakete vazduh-vazduh R-60MK i R-73E. Pripadnici američke vojske (US Army) imali su gađanje iz raketnog sistema PVO Avenger. Gađane su između ostalih, padobranske mete SPM-100, radio-upravljive mete RUM-1, nevođene aerobalističkke mete MAB-766 raketnog sistema S-75M ‘’Volhov’’.

“Cilj postignut u potpunosti, sve mete uništene“ / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

O rezultatima pokazanim na jučerašnjem gađanju govorio je komandant RV i PVO general-major Duško Žarković koji je istakao da lovačka avijacija i raketne jedinice za PVD pokazuju odličnu osposobljenost posada i posluga.

– Meni je zaista bilo zadovoljstvo da prisustvujem ovom gađanju, jer je cilj postignut u potpunosi i sve mete predviđene za uništenje su uništene. Još jednom smo pokazali ispravnost naše obuke na zemlji kako bismo pokazali što bolje rezultate – naglasio je general Žarković.

Drugo gađanje pilota srpskih lovaca MiG-29 na poligonu “Šabla“. Ciljevi u vazduhu prvi put su nakon dužeg vremena raketirani i raketama vazduh-vazduh R-73E / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije
Bugarski MiG-29A i srpski MiG-29UB u zajedničkom letu / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Komandant RV i PVO osvrnuo se i na učešće srpske lovačke avijacije na ovoj vežbi 2011. godine i istakao da smo i tada imali uvežbane pilote aviona MiG-29 ali da ove godine u gađanju učestvuje značajno veći broj pilota i aviona, što znači da imamo veći broj aviona na kojima se ostvaruje nalet i time nivo naleta po pilotu.

– Izuzetno je značajno da što više pilota ima prelet gde ostvaruje vatreno dejstvo, to je najviši nivo obuke i posle ovoga vi ste spremni da izvršavate borbene zadatke – istakao je prvi čovek RV i PVO.

Pripadnici Vojske Srbije vrše praćenje situacije u vazdušnom prostoru / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Da je ovogodišnje gađanje jedinica Vojske Srbije bilo izuzetno, istakao je i komandant 250. raketne brigade za PVD brigadni general Tiosav Janković koji je na ovoj vežbi imao ulogu pomoćnika rukovodioca gađanja za raketne jedinice za PVD.

– Posle 15 godina, poslužioci na sistemu Strela-2M izvršili su uspešno gađanje, lovačka avijacija drugi put na ovom poligonu posle 2011. godine izvela je izuzetno gađanje. Mi ‘’raketaši’’ praktično svake druge dolazimo, a ovo je peto gađanje. Iz mog ugla, mislim da je bilo vrlo dobro i odlično i za svaku pohvalu – ocenio je general Janković.

Na neke od meta lansirano je više od jedne rakete / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Kada je u pitanju uspešnost gađanja, general Janković je istakao da su sve mete koje su bile lansirane pogođene i uništene, četiri padobranske i jedna radio-upravljiva meta RUM kao i tri padobranske mete lansirane za lovačku avijaciju.

– Bojno gađanje je kruna svake obuke i ono ima specifičnu težinu, jer se raketaš postaje tek po izvršenom bojevom gađanju – istakao je general Janković koji je dodao da se u ovako složenim situacijama gađanja ljudi očeliče i vrate kompletni i iskusniji s više znanja.

Nakon 15 godina pripadnici VS izvesli su gađanje raketnim sistemom Strela-2M / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije
Direktan pogodak rakete sistema Strela-2M / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Na ovogodišnjoj vežbi na Šabli gađanje raketnim sistemom Strela-2M izvela je i prva žena iz Vojske Srbije. Komandir raketnog voda u artiljerijsko-raketnoj bateriji za PVD malog dometa u Centru za obuku RV i PVO potporučnik Hristina Filipović ostvarila je odličen rezultat i direktan pogodak.

– Učestvovala sam u bojevom gađanju prenosnim raketnim sistemom za PVD Strela-2M a zadatak je bio gađanje pokretnih ciljeva. Imala sam čast da prva otvorim bojevo gađanje – naglasila je potporučnik Filipović.

Ona je govoreći o značaju iskustva učešća na ovom gađanju istakla da je to bila prilika da primeni svoje znanje koje je stekla tokom školovanja.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Go

Jesu li nasi glavnokomandujuci u Bugarsku otisli sa H145M? 😎

Odgovori
BB

Kakvi su rezultati kod bugara u amera?

Odgovori
Al

Prakticno, jedino je VS od svih ucesnika imala ozbiljnu realnu borbenu upotrebu sa svojim sistemima za PVO.
E sad kolika je trenutna sposobnost, ne znam, kad „komandir“ i to u centru za obuku prvi put u zivotu ima bojevo gadjanje, znaci da drsaticno fali novca. No obzirom na to da se uopste islo na gadjanje posle deceniju ipo, ipak je ovo korak u dobrom pravcu. Finansije ce uvek biti najbitnija stvar u odbrani, a to zavisi od sveobuhvatnog stanja u drzavi( da ostanemo u nekim okvirima stanovnistva, uporedite BDP Srbije, pa zatim Bugarske i onda recimo Madjarske). Zato gotovo sve vojske u okruzenju, uz izuzuzetke, nisu u rangu ozbiljnih oruzanih snaga. Pre svega obuka, pa logistika i tek na kraju sistemi sa kojima raspolazu.

Zivojin verovatno ima info, koliko je ovakvih manpads sistema unisteno 2004. ako se dobro secam?

Sve u svemu, dobra vezba i drago mi je sto je nasa vojska isla, da me ne razumete pogresno. I za kraj, Bugarska 15 godina u NATO-u, pa i dalje „tuku“ gotovo iskljucivo sa sistemima iz SSSR-a. Bilo bi smesno, da nije tuzno.

Odgovori
Ž

У јануару 2004. године уништено је 1200 Стрела-2 али мислим да је тим ракетама био истекао ресурс.

Актуелни министар изнео је информацију да је укупно од 2000. године уништено 9218 комада.

Ni

Da imaju para da kupe zapadne sisteme nebi tukli zastarjelim ruskim…jednostavna matematika.

Yr

@Niko

Pa kad su ih uvlačili u EU i NATO pričale su se bajke o ekonomskom procvatu, jačanju države i opštem blagostanju. Da nije bilo Živkova sad bi im se PVO sastojao od MANPADS-a kojih bi bilo na kašičicu. Toliko su daleko dogurali u poslednjih 30 godina. Pritom ni dana rata ni sankcija. I to vam je cela istočna Evropa, živi u iluziji kako je jako napredovala otkad se otarasila „zlog komunizma“ a kad realno sagledaš sliku, od pada komunizma ovaj deo sveta naglo zaostaje za ostalima. Sve druge nerazvijene svetske regije rastu drastično brže a o demografskoj katastrofi, raspadnutoj industriji i ogromnoj stagnaciji po pitanju tehnološkog razvoja da i ne govorimo.

Pe

@Yrraf

Da, da pogledaj samo Poljsku, Slovacku i Cesku….. propadose jadni. Bitno da smo mi najpametniji, pa duvamo uz vetar da ne kazem nesto drugo….

Al

@Yrraf
Bojim se da EU i NATO ne mogu da iskorene korupciju i urusavanje institucija koje je taj isti „komunizam“ ostavio, pa cak ni u Istocnoj Nemackoj u koju se sliva desetine milijardi godisnje. Sve se radi po „partijskoj liniji“ kod nas. Bugari, trenutno moraju da posluju po zapadnim pravilima i tamo nema gledanja kroz prste kao u doba Sovjetskog Saveza, otuda sve ovo. Pogledajte recimo Sloveniju koja se oslanja na te manapads, ali je tamo prijatelju minimalac od nedavno 800 evra, u Srbiji je koliko? 250…340 sa doprinosima? U vojsci Srbije je plata 38.000 dinara, nek bude 50 sa doprinosima. Malo razmislite o tome i videcete u cemu je stvarni problem i ko je tu ZAPRAVO „jaci“. Korupcija, kradja, kriminal i drzavna opsesija za totalnom kontrolom svakog aspekta zivota od poreza i „doprinosa“ za nepostojece zdravstvo i urusen penzioni sistem, preko kontrole otkupa sirovina, fiksiranja cena i uvodjenja taksi kako vladajucoj partiji odgovara tj. zafali para u budzetu za svoje stranacenje.
Zato istocna Evropa ne moze da finansira svoju odbranu, a ne zbog „EU i NATO“.
Ocekivati da ce Nemacka ili Amerika da vam „srede drzavu“ je ravno totalnom ludilu. Sami smo krivi za svoje stanje i to niko nece da prizna.
Zato prijatelju Bugarska danas ne moze da priusti moderne sisteme, a da ne crknu od gladi. Isto vazi i za Srbiju.
Jugoslavija je prve tenkove dobila kao donaciju od SSSR-a, zatim opet donaciju od Amerike, pa donaciju britanskih spitfajera, pa kasnije opet donacija americkih Sejbrova. Tek onda Migove 21 koje smo placali robom i kesom sto smo dobili od Amera…..ma necu da ulazim dalje, da nije bilo „Trumanovih jaja“ crkli bi svi od gladi, a dan danas velicaju „nocnog bravara“ i petokraku sto nam je raskomadala drzavu na 6, i ovu jadnu republiku na 3 dela, odvojila nas od mora i dopustila da nas siptari isteraju sa ognjista. Muka mi je vise od te teme i ispranih mozgova.
Nikad nece biti bolje ni u vojsci ni u drzavi dok se ne ratosiljamo toga

@ Yrraf

Vi ozbiljno tvrdite da Poljaci, Česi, Slovaci, Rumuni, pa i Bugari, žive lošije sada nego pre 1989? Pitajte ljude koji su u ono vreme putovali u te zemlje koja je to beda bila. Moji su, kao i hiljade Jugovića išli u šoping ture u Rumuniju i Mađarsku jer je sve bilo neverovatno jeftino, naravno, ono što je postojalo da se kupi jer mnoge stvari nisu imali. Naši ponesu najjeftinije cigarete, žvake i vegetu i to prodaju na pijaci a onda kupuju hranu, nameštaj, igračke, dvoglede i slično. Mojoj majci su u Rumuniji, malo pre pada Čaušeskua, neka deca pomogla da ponese stvari do autobusa i ona im je poklonila kesicu bombona oko koje su se potukli. Ne verujem da se sada neko bije oko kesice bombona bilo gde u Evropi. Bratu i meni su dali sto maraka, kada smo bili u Segedinu 1989 ili 1990 kao mlađi tinejdžeri i mi to nismo mogli da potrošimo za ceo dan kupujući svašta nešto što je klincima zanimljivo. Uzgred, Bugarska je najmanje zadužena zemlja u EU. Da hoće, mogli bi da napucaju milijarde iz kredita u armiju, kao što smo mi radili u SFRJ, ali oni umesto toga napraviše metro u Sofiji, a mi u Beogradu, velegradu Balkana, kako neki misle, još nemamo ni prvu liniju. U Sofiji ima linija od aerodroma, a kod nas dežuraju divlji taksisti. Rumunija je ihahaj ispred nas. O Češkoj da ne govorimo. Češka i Estonija su prestigle Grčku po nominalnom gdp per capita, a Slovenija je ispred Portugala. Demografija ima više veze sa raspadom patrijahalnog sistema i ženskom emancipacijom jer je slaba i u razvijenim zemljama.

Yr

Ne tvrdim ja da žive gore, realno narod živi bolje jer su smanjena davanja za vojsku, državne projekte i sl. ali ekonomija im (sem možda Poljaka, Čeha i Slovaka) nije otišla drastično nabolje. Ako računamo da su to ipak bile zemlje u razvoju i uporedimo njihov rast sa nekim zemljama u Aziji u istom periodu, videćemo da ih ti iz drugih delova sveta prestižu samo tako. Ukratko, i sa rastom koji su imali pre pada Berlinskog zida, ove države bi danas bile na ovom nivou razvijenosti, nije im ništa epohalno donela EU. Naprotiv, u velikom broju slučajeva, prerano otvaranje ekonomije srušilo je istočne ekonomije, slomilo kičmu domaćoj industriji i razvoju. Sada svi temeljimo „razvoj“ na stranim ulaganjima i selidbi nerentabilne proizvodnje sa zapada na istok. To vam je u najavi robstvo srednje razvijene zemlje (pogledati primer Meksiko). Nama treba sopstveni razvoj, sopstvena pamet da bi imali održivi napredak, ovako samo čekamo da iste ove investicije odu dalje kad troškovi narastu a mi se vratimo gde smo i bili, na dno evropske ekonomske lestvice. Ništa taj novac neće zadržati u istočnoj Evropi. Pod demografskom katastrofom podrazumevam pre svega iseljavanje aktivnog i sposobnog stanovništva. Prirodni priraštaj je pao u celom svetu nismo izuzetak.
Da celu priču uprostim, zamislite da sada Amerikanci kažu Bugarima da moraju da zamene svo naoružanje novim zapadnim. Zamislite da Bugarska kupi Patriot umesto S-300, 30 F-16 500 Abrams tenkova da bude vojno danas u rangu onoga što je imala u VU 80-ih? Narodu bi iz budžeta ostalo taman koliko su imali te 89.-e. Gledali bi u bombone kao u zlato. Nije ekonomija (u poređenju sa svetskim prosekom tada i danas) otišla mnogo naviše, samo smo promenili prioritete pa imamo privid boljeg života i napredka. Dugovi su ogromni, državna imovina je raskantana i mnogo manja nego tad a pare koje smo dobili od prodaje otišle su u tuđe džepove i na uvoznu robu, vojske i industrije bleda senka onoga što su bili ali je napredak što na 10 minuta od kuće imam tri tržna centra u kojoj mogu da kupim robu iz drugih država za koju čak i nemam para jer ne radim ili radim za bednu platu. Mnogo bolje nego kad su bili prazni rafovi a ti ionako nemaš para da kupuješ. Ne kažem da je ono vreme bilo dobro, već da je i ovo za samu državu podjednako loše. Nema prečice, nema pomoći sa strane nema EU NATO bajke, moraju da se zasuču rukavi i da se menja politika drastično. Da se gleda sopstveni interes i štiti sopstvena ekonomija i država.

Ni

@Al-41F1 bravo za odgovor oko nasledja ‘petokrake i nocnog bravara’, odavno nisam procitao pametniji komentar. (Ne zeleci da omalovazavam borce za slobodu i radnike koji su prebacivali normu za 200%, ali nazalost ideja, idejne vodje i strukture su ih neoprostivo izdale) Ako ponovo ne naucimo da volimo svoje drustvo i drzavu nista lepo nam se nece dogoditi. Kultura, ekonomija i nauka su rezultat naseg drustva nisu tu krivi ni NATO ni Erdogan ni Putin… Srbija bi po prirodi stvari trebalo da ima bar 5 ozbiljnih fabrika iz oblasti vazduhoplovstva, a dozvolili smo da ovi petokrakari dave Utvu utopijama, a na svakog privatnika bace 10 tona birokratije, a ni gram asistencije ili bar ne asistencije u cilju razvoja. Da li bi Pipistrel bio ono sto je danas (svetlosnu godinu udeljen od Utve) da ga je maticna drzava gazila kao neke domace preduzetnike u vazduhoplovnoj industriji… U tim detaljima lezi razlog zasto Grcka i Poljska mogu da razmisljaju o F35, s300, Turska o s400, Slovacka o novim F16, Egipat o Mig 35 i Rafalu, ka52 itd. a mi kao i sva ostala postena sirotinja da vidimo kako da nabudzimo neke lepuskaste felne sa aliekspresa na MiG iz 1989. ako pasuju…

Ba

Ove fotke sa „Strelom 2M“ su blesave- a i ostale fotke ispaljenja izgledaju sjajno.

Odgovori
pl

@Al-41F1 Bravo, direktan pogodak u metu :-)

Mi

Hvala na strava reportaži. Fantastične slike. Najbolje fotografije koje sam do sad video naših PVO u akciji. Svaka čast T6!

Odgovori
Sl

Amerikanci došli da vide srpsku PVO na delu. Ima će šta da raportiraju nadređenima…

Odgovori
Pe

A što to imaju raportirati? Preciznost u mete koje ne pružaju otpor, ne ometaju, ne manevriraju i nisu svjesne opasnosti 100%, a preciznost sa tim istim sustavima tada 20 godina mlađim, 2 oborena aviona, nekoliko oštećenih i uz nekoliko oborenih krstarećih raketa i bespilotnih letjelica to je bilo u 78 dana to.

Stvarnost je na veliku žalost znatno surovija od raznih parada, manevara i vježbi.

Go

@PeroZ
Mete su se zapravo samounistile nakon simulacije raketiranja. Isti princip kao kod vasih migova kad bombarduju fabovkama.

Sl

@PeroZ Zapamtili su oni dobro ekipu iz 250te. Sa opremom starom sada gotovo pola veka,oboreni su ponos USAFa B2 i F 117. Boj ne bije svetlo oružje već srce u junaka !!!

en

@ PeroZ i ta dva aviona su sramota za NATO obzirom kojim su sredstvima tada pre 20 god. oborena,a nasem ljudskom faktoru na ponos. RV i PVO je dejstvovalo svih 78 dana,cak imalo i nalete Orlova. Za razliku od drugih ucesnika vezbe VS ima pravo borbeno PVO iskustvo. Ameri upotrebljavaju samo RV…Bugari nisu imali prilike da bilo sta upotrebljavaju na srecu.

А

@PeroZ Ф117 је стелт а Ф16 је имао вучни мамац. Шта је меродавније од обарања таквих мета застарелом техником? Крстарећих је било оборених двоцифрена бројка. 2 Апача пала а наводно нису ни прешли границу. Чија војска је преживела рат са Америком без стравичних губитака сем Српске, подсети нас?

Be

Vucni mamac????

Ti to ozbiljno????

Be

A glede ove mitologije o prezivljavanju….. Ima ih poprilicno.
Neke ne Samo da su prezivijele, vec su I svoj zacrtani politicki cilj ostvarile.

@ Beduin

Koja je to vojska, bez velikih gubitaka, preživela full američko bombardovanje i ostvarila politički cilj? I to još bez ijednog saveznika.

Ba

@PeroZ
A kako se tek nema o čemu raportirati u vašem slučaju. Kod vas ostaju cele i mete koje se ne brane, pošto ih možete gađati kamenom. U optimističkoj varijanti.

А

@Beduin Towed decoy ако ти је лакше. ALE-50 towed decoy system

Be

Boza, prije nego nastavimo ovo besmisleno mlacenje prazne slame, koja je uopce poanta ratnih djelovanja?
To neki sport koji se igra po liga ili kup sustavu ili nesto drugo?

Da prekinem to stvaranje mita odmah.
Ratna djelovanja sluze postizanju politicka cilja.

Vijatnam npr. je primjer iz udzbenika sto se moze postici kad se mobiliziraju svi resursi u ostvarenju politicka cilja.
Da, gazeni su samo tako punih 30 godina….ali su u konacnici ostvarili svoj cilj.

E sad, ako se ondasnja srpska vlast upustila u neko nad******nje samo kako bi pokazala kako se moze liso proci…..to je vec za psihijatriju.

A to sto Srbija tada nije imala nijednog saveznika, sto ti to govori?

Srbija je, kad se crta podvuce, izgubila Kosovo.
Srecom po sve vas, izgubila ga je brzo.

No opet, da ste se mobilizirali kao vec spomenuti Vijetnamci…….tko zna kakav bi rezultat bio.
No, nedvojbeno je kako bi u tom slucaju srpske zrtve bile neusporedivo vece.

E sad ti meni reci s kojim bi se ti scenarijom slozio?
Jesi spreman bio poginuti tada za Kosovo?

Ni

@Peroz Imaju oni dve stvari za raportirati, prvo da su te baterije Srpskog PVO-a (na koje su oni bezuspesno poslali celu Americku vojnu silu (osim nuklearne) i ostatak onih natovcica da ih uniste i za to imali 78 dana) jos uvek u odlicnoj formi i funkciji po ps-u i drugo da se trenutno nalaze na letovanju.
@Beduin prem da cesto komentarises ovde cudno je bas da ne znas za tu cinjenicu i veliki vojni podvig, da, avion je vukao mamac da bi izazvao reakciju Srpskog PVO, on je izazvao reakciju, ali ne onakvu kakvu je ocekivao i tacno je da posle toga nisu vise vukli mamce. Avionom je pilotirao sadasnji komadant americkih vazduhoplovnih snaga, imas i njegovu potvrdu, potrazi ako te bude dalje zanimalo.

Be

Ono sto ja znam ima cvrsta uporista.
Ono sto ne znam, pokusam dokuciti.
General David L Goldfein, sadasnji CO US Air Force nije oboren ponad Srbije.
To se lako provjeri.

Ono sto znam iz prve ruke i osobna iskustva, u borbeno djelovanje ne ides vukuci dead weight.

Rekoh, mitomanjenje nije zdravo.

Skidam kapu posadi koja je skinula F117.
To je podvig vrijedan postovanja i divljenja.
No, tu treba stati i ne stvarati mit.

@ Beduin

Ja sam pitao da navedete primer vojske koja je preživela sukob sa Amerikancima uz minimalne gubitke a vi navodite zemlju koja je imala 1.1 milion poginulih vojnika i gerilaca plus 2 miliona civila u celom Vijetnamu (vojska J. Vijetnama 250.000 a amerikanci 58.000) a postigla je cilj da Južnom Vijetnamu nametne komunizam a da danas bude jeftina radna snaga za multinacionalne i američke kompanije.

S obzirom na ondašnje političko vođstvo super smo prošli. Nato je zbog otpora VJ bio primoran da vrati loptu u UN i i od onda Zapad pokušava nevojničkim sredstvima da natera Srbiju da prizna Kosmet. Za sada nije uspeo.

Rekao bih da je rezultat nerešen jer smo mi de facto ostali bez Kosmeta, ali se i NATO pokazao kao neefikasna organizacija i politički i vojno.

Onolike pametne bombe, rakete i uzalud potrošeni sati naleta najveće vojne sile u istoriji kada je bila na vrhuncu moći da bi uništili par desetina komada teške tehnike uz apsolutnu vazdušnu, brojčanu i tehnološku prednost je sramota u ratu protiv male, sankcijama iznurene zemlje.

Da nisu počeli terorističko bombardovanje civilne infrastrukture ne bi se mi nikad povukli sa Kosmeta.

Neka im je na čast takva pobeda.

Ni

@Beduin podvucenih crta je bilo i bice… Ali su najtrajnije one kad ih neko sam za sebe podvuce, onako bez ‘mentora’…

Be

Ratna djelovanja nisu olimpijski sport.

Da li je cilj Srbije ostvaren?
Nije.

Tocka,
Nema dalje.

Mislim, uvijek ima dalje ako se pouke izvuku na pravi nacin.
No, ako se krene dalje bez da se pouke izvuku…..taj put nije zdrav.

Ni

@Beduin general David L. Goldfein tenutni glavnokomandujucu USA vazduhoplovstva je oboren 2. Maja iznad zapadne Srbije u svom f16 dok je vukao mamac, pa su mu nasi momci organizovali dejt sa Nevom gde se nije pokazao… Beduin, ovo je vec 5. put da te ja licno obrazujem o notornim i lako proverljivim cinjenicama, ovo je portal za vazduhoplovne entuzijaste, ipak odredjen nivo znanja i interesovanja se podrazumeva u diskusijama ovde. Iskreno te molim malo se edukuj pre nego sto krenes u diskusiju ovde da ne bismo trovali atmosferu, imas toliko portala da gde to mozes da radis. Pozdrav

Be

Vid stvarno, skinuse coeka.
Moj bed.

No ipak, elementarna matematika je neumoljiva.
Slidanje F117 je podvig za anale.

No, ako se uzme neka brojka od 100 sorties ponad Srbije u tih 78 dana kao prosijek (neki dan vise, neki manje…..dodje se do brojke od 7800 sorties.
Mada, sluzbena brojka kaze kako je u NATO angazmanu u tih 78 dana izvrseno 10484 borbenih naleta.
Naravno, nisu svi ti naleti bili ofenzivnog karaktera.

Ali ipak, 10484 vs 2.

Jel to brojka koja potvrdjuje mit o uspijesnom djelovanju PZO?

Pa entuzijasto…..samo ti budi pun entuzijazma, no ipak se zadrzi na Re.kooridinatnoj osi.
Ona Im.pomraci um

@Beduin

10484vs2. Slažem se da je to jako skromno, ali je takav učinak i druge strane.

10484 vs nekoliko desetina komada teške tehnike i prazne kasarne. Da ostavimo po strani civilne ciljeve.

10484 puta nekoliko sati naleta, recimo pet sati. To je oko 50000 sati naleta puta 20000 dolara po satu za prosečan avion, ako uzmemo u obzir da su veliki broj sati naleta napravili skupi i veliki avioni.

Milijardu ondašnjih dolara samo za nalet plus skupa ubojna sredstva potrošena mahom na lažne ciljeve. U jednom trenutku su počeli da ostaju bez rezervnih delova i uzimali su ih od jedinica u SAD.

Ako tako budu ratovali protiv Irana, njihove obalske posade sa protivbrodskim raketama neće imati mnogo razloga za brigu.

Hm

Vs 2 su zvanicni podatci agresora. Posto ne verujem u njihovu propagandu, pogotovo ako se zna da im je trebalo 50. godina da objave gubitke iz korejskog rata, najbolje da izguglate na internetu o toj temi ali iz nasih izvora tj. kokretno iz izvora do kojih su dosli nase obavestajne sluzbe. Ko god misli da je centar Nisa bombardovan kasetnim bombama, ili Aleksinac, tek tako iz cista mira, taj je u zabludi. To je bila cista odmazda, a za sta o tome postoje dokumenti nasih obavestajaca i samih jedinica na terenu koje su prijavljivale uspesne pogodke.

Sa

Gradja o ratu 1999. godine je prakticno nedostupna i za zapadne vojne istoricare a nije izucavana ni na njihovim komandno stabnim akademijama. Dakle ne postoji nikakva publikacija mozda postoji na nivou strogo poverljivo. Ovo ni neki njihovi, inace pouzdani autori, nisu radili ovu temu. Nekolicina njih je pokusala da cacka na toj temi. Najdalje sto su uspeli da stignu to je da je najverovatnije 10 do 15 aviona nakon leta otpisano (oboreno, katastrofa, udes, tesko ostecen sleteo na aerodrom) a jos otprilike toliko je naknadno otpisano jer je opravka bila neracionalna. Po njima ukupno je otpisano oko 25 aviona od cega oko 10 otpada na neborbene uzroke a oko 15 na borbene. Dosta aviona je pogodjeno (od 30 do 50) ali sa manjim ili znatnim ostecenjem. Ovo otprilike odgovara onom do cega su dosle i nase sluzbe na osnovu nezavisnih izvora iz zemalja u okruzenju i nekih nama prijateljskih naklonjenih zemalja u NATO paktu. Nato agresija na SRJ je i u NATO paktu bila vrlo nepopularna pa su informacije curele samo tako. I to su mnogi njihovi zvanicnici namerno radili…

JU

Pitanje za Živojina
Postoji li neki program modernizacije za Strelu 2M i da li je ta modernizacija uopšte perspektivna za tako star sistem.
Lep pozdrav

Odgovori
ve

Najbolja modernizacija za strelu 2,strelu 1 i 10 je njihova zamjena sa iglom ili verbom.

Ž

У свету је неколико земаља извршило модернизацију овог система, а она је зглавном обухватала електронику, батерију, близински упаљач, бојеву главу.

Пример су египатски Sakr Eye и румунски СА-94М.

Систем је и без модернизације и даље опасан, 2016. је изнад Јемена оборен УАЕ Мираж-2000.

Pr

Svakako lepi dani za pripadnike našeg RV i PVO.
Nadam se da će nivo saradnje i učestalost ovakvih aktivnosti u budućnosti porasti.
Jedna stvar me jedino žulja…
Razumem da nema prostora za bojeva gađanja Nevama, Kubovima, ali da ne može da se obezbedi prostor za Strele-2M baš i ne razumem? Nismo baš toliko gusto naseljena zemlja da ne može da se odvoji desetak km Srbije, u nenaseljenom pravcu, pa udri!
Dobro de, sad mi pade na um da ispuštanje osvetljavajućih bombi iznad šumovitih predela baš i nije bezbedno, ali mogu na Pešterskoj visoravni za vreme jesenjih/zimskih meseci kad nema ispaše (a nije napadao sneg).
Potencijalno zanimljiv detalj za ljubitelje računarske tehnike nalazi se na slici:
,,Pripadnici Vojske Srbije vrše praćenje situacije u vazdušnom prostoru…“
Vodnik na slici drži preteču PC miša kojim obeležava ciljeve na monituru… pomeranje „preteče“ po metalnoj pločici korespondira pomeranju kursora(tačke za obeležavanje) po monitoru ; )
Pozdrav!

Odgovori
Л

У рукама Мандушића Вука свака пушка је убојита!
Ми у Српској смо итекако имали успјеха против НАТО агресора са овим што неки кажу превазиђеним, застарјелим системима. Изнад Бања Луке Куб-ом оборен Ф16, над Палама Иглом оборен Мираж 2000, изнад Горажда Стрелом 2М оборен Си Херијер и тешко оштећен Супер Ентард, мало ли је…

om

Strela 2M ,raketni mehaničar,Banja Luka ,Kasarna Kozara. 1983.Ne znam što se tu više ima modernizirati, najstariji laki raketni sistem koji postoji ,Banja luka ih je bila prepuna popodzemnim skladištima po okolnim brdima. Raketa koju može svatko ispucati i za to mu je dosta pola sata obuke. Nisu za to potrebna nikakova bojeva gađanja raketa samo treba da se nađe u rukama obućenog operatera u datom trenutku u vojnoj jedinici. Inače mislim da je ispucavanje KUB-a na metu koja je udaljena dva trikilometra i koja je doslovno samo meta bespotrebno bacanje novca. Ništa tu nema osim podizanja vlastitog ega sa ovim prastarim sistemima.
Mislim da bi bilo puno svrsishodnije u nekoj bližoj budućnosti za vas i nas nabaviti moderne sisteme i sve to odrađivati na simulatorima kao što to odrađuje Izrael,ali oni nažalost imaju prilike isprobati mnogo toga u ratnim uvjetima.
Dakle simulator gdje ti kada naciljaš metu u realnom vremenu meta počinje da se brani i otežava tebi efikasnost , mnogo jeftinije i efikasnije .Što si ti to uvježbao ako u životu ispališ dvije prave rakete … Lijepo druženje i ništa više od toga.

Odgovori
Sv

“Inače mislim da je ispucavanje KUB-a na metu koja je udaljena dva trikilometra i koja je doslovno samo meta bespotrebno bacanje novca. Ništa tu nema osim podizanja vlastitog ega sa ovim prastarim sistemima.“

Pa sta su trebali, da gadjaju putnicki avion da neki sve ovo ne bi shvatili kao podizanje ‘ega’?
Raketasi moraju vezbati, sa onim cime raspolazu.
E sad, sto se neki ‘loze’ na svasta nesto pogotovo na njemu pise made in Israel, sto realno nikad nece imati, to je vec nekad druga prica.

om

Čemu ljutna ,rekao sam starudija, što sada ako su srušili nebranjenu metu sa radarom koji mora pola sata osvetlavati zračni prostor,bolje da nisu niti ispucavali raketu. i palili radare i dovodili svoj položaj u opasnost…. ma dobro može to u nekim prošlim vremenima ,ali danas nisam baš siguran. Jedino pozitivno vidim i lijepo je što vam je avijacija letjela ostalo je besmisleno, ali neka valjda imam ja pravo na svoje mišljenje pa udarajte svi koji se ne slažete.

Pa

Lose brojis sekunde

Tv

Kub je pogodio metu u 13 sekundi leta rakete. 3M puta 13 sekundi je otprilike pola max daljine dejstva. Omnia.. alkar pravo u sridu dakako….

Ba

@Omnia

Neka ih. Prastari sistem koji na Goraždu skine vrlo moderan avion bez problema. Pitaj Vlahu Marića šta misli o ovoj klipi. Jeste prešao na R-44, ali nekad je letio Hind. Stvar košta da je napravimo nekoliko hiljada dolara- a još uvjek je s njom moguće rušiti helikopter vrijedan desetak ili avion vrijedan 40-tak milona dolara. Modernizacija manpad klase naoružanja za Vojsku Srbije je u planu i na ovome se radi. Inače, kao dio sistema PVO- ovakve stvarčice su nezamjenjive.

Što se modernizacije tiče? U bilo kom pravcu da napraviš proboj nećeš pogriješiti- veća brzina rakete, veća masa bojeve glave, pokretna glava za navođenje sa suženim fokusiranjem cilja, otpornim na kontramjere, veći domet po visini… Sve su ovo boljke ovog rješenja- zbog toga 9K38, 9K333, Mistral…

Vo

@omniameamecumporto
Prvo ne znam gde si ti video ‘ljutnju’ u mom komentaru. Drugo, starudija ili ne nasi bar vezbaju a neki mogu samo da glume ‘crvene’ na vezbi. Ne znam sta si ti ocekivao da vidis na ovoj vezbi, pa i bilo kojoj slicnoj, da nisi mozda ocekivao da gadjaju prave avione, a ne mete kao sto je inace praksa svuda u svetu. Trece, pored toga sto su raketasi vezbali ovo je i odlicna prilika da se proveri efikasnost modernizovanih raketa itd. I naravno da ti imas pravo na svoje misljenje, problem je sto tvoje misljenje cesto nije misljenje vec uglavnom pokusaj omalovazavanja srpske Vojske i tehnike, ali i to bi bilo ok da komentarise neki Amer ili Rus a ne neko cija drzava takoreci i nema PVO.

om

@voimijaoca
Što će vam ovo takoreći nemamo PVO, pa mi nemamo ama baš nikakav PVO niti imamo borbene zrakoplove. Ali veseli me što je odlučeno da tako ne ostane.Skup je to sport i veselim se i podržavam ideju da nam piloti što više lete, i naši i vaši. Modernizovane rakete,provera sistema, dobro, ako vi tako kažete. Vi imate puno resursa iz JNA i mislite neka ,nikad se ne zna kad će zatrebati, ali ti resursi zastarjevaju i treba puno ulaganja kako bi se održavali u kondiciji.Mi na sreću ili na nesreću nemamo taj problem i moramo razmišljati samo o efikasnosti u skladu sa našim mogućnostima.
Dakle i dalje mislim da nije nikakav problem pogoditi takovu metu ako je sistem ispravan . Meni se čini da je vrednije što vaši piloti lete ,nego što tamo oficiri i novinari prave senzaciju od pogodaka strele i KUB-a koje je zapravo nemoguće promašit u zadanim uvjetima. Još jedamput bio sam raketaš u JNA i znam o čemu pričam.
Kada jednom mi dobijemo pravu nadzvučnu avijaciju ja našim pilotima želim barem 100 sati naleta , a PZO ovakovo paradiranje neka ostavI za slučaj koji se više nikada ne bi trebao dogoditi na ovim prostorima. Toliko da me se krivo ne shvati, još jednom, mi nemamo ama baš nikakav PVO a niti borbenu avijaciju i zato je kod nas veliko zatišje pred konačnu odluku.
Vi imate puno zaostavštine iz JNA i prenosite neka znanja iz tog vremena a mi nemamo ništa od svega toga i naš će put u vezi sa tim biti sasvim drugačiji, dakle dvije sasvim različite koncepcije u
promišljanju zrakoplovstva.

Lj

@Omni… to što si nekad bio „raketni mehaničar“ u skraćenom vojnom roku, i ne znaš šta bi se moglo modernizovati na S-2M,ne znači da to nije moguće.Postoje ljudi koji o tome znaju mnogo više,nisam jedan od njih,nažalost.Tvoja tvrdnja da KUB-M gađa metu koja je udaljena 2-3 km,jednostavno ne drži vodu i pokazuje tvoje nepoznavanje teme.Ipak,ti imaš neodoljivu potrebu da pokažeš svoje „poznavanje“teme i da se narugaš.I za to imam razumevanje.Upravljanje rakete(3M9M3E) sistema KUB-M počinje tek nakon sagorevanja startnog motora u trajanju 2,9-5,5 sekundi.Za to vreme raketa pređe daljinu do 8 km.Uobičajeno kod raketnih sistema,do postizanja pune brzine.Dakle,loše si procenio ono što si video na snimcima.Ako je za utehu,nisi jedini.Da podsetimo,mete su bile mnogo brže od stvarnih ciljeva.Pozdrav…

Ve

@omniameamecumporto
Ne bih ja bas veselio da vojska moje drzave nema PVO ili avijaciju. Sto se tice resursa JNA, ne bih bas rekao da ni vi nemate taj problem. Jos uvek koristite BVP M-80, M-84,BOV-ove, Ognjeve i jos sto sta. Pogledajte onaj vas ‘mimohod’ pa cete videti da je vecina tehnike koju poseduje vojska hrvatske nista drugo nego prefarbana tehnika nekadasnje JNA.
Sto se tice same vezbe, naravno da nije nikakav problem pogoditi metu, problem je sto Vi takve vezbe zamisljate kao da ce raketasi gadjati prave avione. Sta drugo da gadjaju, ljudi moraju vezbati, ako ne mete? To sto ste Vi ovu vezbu shvatili kao nekakvu medijsku senzaciju, dizanje ega i slicno to je vec neka druga prica. Ako malo bolje pogledate novinske izvestaje i reportaze, videcete da tu nema nikakve senzacije, vezba k’o vezba. Ali dobro, neki bi ocigledno voleli da se o ovome uopste nije ni pisalo, samo ne znam sta takvi rade na portalima koji se manje-vise bave vojnim temama?
Ma to vase ‘zatisje pred konacnu odluku’ traje brat bratu 12-13 godina. Ali dobro, vidim da neki i dalje misle da se PVO i avijacija stvaraju preko noci…

Iv

Iskreno ni ja nevidim puno smisla gadjati nepokretne mete.

Odgovori
Ma

Dobro je sto se kondicira na svim dostupnim sredstvima bez obzira na zastarelost …kako tehnicku tako i upotrebnu.Stvarna potreba ljudstva da osete barut na licu nema cenu.
Ono sto plasi i nervira..pricam u moje ime je to sto su komandne strukture arogantne i ne prihvataju stvarna iskusva iz trupne sluzbe i naravno ratna iskustva i dejstva po ciljevima.
A imam sta da kazem posle 22 ispaljene s2m i r 60mk……
Jos krajem 70 tih god novim konstrukcijama aviona. predvidjeni tercijalni vazduh koji je kruzio oko avionskih motora je zamenjen azotom u zoni dejsva..gotovo je nemoguce dobiti ic ocitavanje na sistemu s2m .Da ovog puta ne pominjem citav spektar zastite novih jurisnih vazduhoplova.
390 g odnosno 420g tnt je malo cak i za helikoptere.visina max 2300m…itd.itd
Morace drzava makar taj laki segment pvo da hitno nabavi ….

Odgovori
Ba

@Master

O da. Ruska ima 370, ne 390 grama, ukupna težina bojeve glave tek malo preko kilogram i 100. Zato smo se i bacili na „Mistral“ k’o beba na puding. Težina bojeve glave 3kg, a brzina čitavih 800 m/s, 60% više. Povećan domet, a seaker je zaista sjajan, pomjera se pod uglom od 40-tak stepeni, dok ugrađeni žiroskop i uski fokus glave umnogome poništavaju dejstvo mamaca. Loše strane- dimenzije, i naravno cijena. Neka se za početak uzme 150 komada- bilo bi dobro.

Vrlo mi je zanimljivo ovo šta ste rekli za IC signal. Jeste li potpuno sigurni. Čuo sam da se uredno dobije očitavanje na motornom benzinskom dronu koji služi za vježbu, da li je moguće da je ipak problem u vremenu nanošenja na cilj? Pozdrav!

Vi

Ako se nabavi mistral ,bojeva glava odlicna,ali domet slab.koga interesuje nek proveri(proizvodjac deklarise razliku za domet ako su u pitanju helikopteri i ako su u pitanju avioni).a svi znamo da je primarni protivnik helikopter

Ba

@Vik

Smatrate da „Mistral“ u manpad varijanti ima loš domet? Koliki mislite da je domet ovog sistema?

Vi

@Banja Luka za avione je u redu 6 kilometara,ali za helikoptere koji su potencijalno najveci problem pesadiji pise da je 30% manji domet od onog za avione.

Ba

@Vik

Ok, ali, evo uzmimo hipotetički, da ste vi na mjestu neke komisije koja odlučuje o ovoj priči i želite najbolje za vojsku- kupili biste koji alternativni sistem sa boljim karakteristikama? 6 kilometara po daljini za sistem koji se ispucava sa ramena je ok. Znate Vik- zahvatiti cilj na kilometar sa ovim je prilično umjeće. Brzina rakete i seaker, zahvat (naročito- pogledajte šta je pisao Master) je mnogo bitnije kod ove klase naoružanja nego sam domet po daljini. Ovo je trupna stvar koju vuku dva poslužioca oko neke linije i u toj namjeni mislim da je napravljen vrlo dobro. Rjedak primjer pvo opreme koji je vjerovatno bolji nego ruski pandan u istoj klasi.

Vi

@ Banja Luka da je bolji od ruskog pandana slazem se da verovatno jeste,da je dobra stvar jeste,da je moglo bolje -moglo je(imam na umu jedan sistem,ali ostavimo mnogo boljim poznavaocima od mene da se na to osvrnu kad dodje do kupovine)
PS :ako dodje do kupovine to ce biti odlicna stvar,ne mora uvek da se kupi sve naj naj.

Ma

Da siguran sam ..na daljini parametra 2500 met čak cetiri duzine aviona iza nedovoljno stabilan signal za start sistema,probao sam na f 15 e ispred nosa sto bi se reklo naravno da je utrosak zin a daleko veći od dva koliko ima u setu po raketi .najbolje reaguje na mirage 2000 otprilike dve duzine aviona ,,,,

Odgovori
MA

Negde sam citao pre da ce VS mozda da kupi najmoderniji ruski MANPADS Verba.
Jel neko cuo nesto tako?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gastritis na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bez obzira na sve najverovatnija varijanta dogadjaja je da je avion unisten na stajanci sa sve pilotom na zemlji. Sve ostalo je idi-mi-dodjimi-pravdanje.

11. Sep 2024.Pogledaj

Dušan na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bivši propadnik čete VOJIN 5.puka VOJIN SFRJ 1985. Bez ljutnje, nadređeni vojnik Zoranu Vukosavljeviću, koji je i učesnik borbenih dejstava, i vrsan poznavalac RV i PVO. Dakle, 1985.godine proveo sam 10 meseci u Kurilovec-u. To je bila četa direktno pod komandom 5.puka VOJIN u kasarni Pleso-Zagreb, gde mi je bila samo komanda, ali smo ipak…

11. Sep 2024.Pogledaj

max na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Ruske laži i manipulacije idu u drugom smjeru. Da su srušili F16 već bi bilo 20 konferencija i 50 vijesti u kojima najave da su ih srušili bar 10. Dovoljno je pobrojati koliku su dosad srušili aviona po njihovim podacima, bar 10x više nego što je ukrajina ikad imala.

11. Sep 2024.Pogledaj

Tile na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bas tako lazima i manipulacijama. Samo cekam kad ce sledeci F-16 da se izgubi…

11. Sep 2024.Pogledaj