BEG airport status
Ministarstvo saobraćaja: Tender za PSO linije nije namešten za Er Srbiju "O svim aktivnostima na uvođenju linija u javnom interesu od samog početka, u skladu sa navedenim propisima, uključene su i konsultovane nadležne agencije Evropske komisije, prvenstveno DG MOVE (Direkcija za mobilnost i transport)." / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ministarstvo saobraćaja: Tender za PSO linije nije namešten za Er Srbiju

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture reagovalo je prošlog petka na optužbe da je tender za obavljanje avio-prevoza na linijama od javnog značaja „namešten za Er Srbiju“. Ministarstvo je listu Danas odgovorilo zbog teksta „Tender namešten za Er Srbiju, žaba za loukostere“.

– U tekstu se tendenciozno, neargumentovano, i pre svega netačno, prejudicira namera države da na diskriminišući način dodeli subvencije Er Srbiji i time eliminiše potencijalne druge učesnike, prvenstveno loukost kompanije, na javnom pozivu za izbor najpovoljnijeg ponuđača za obavljanje avio-prevoza na linijama proglašenim za linije od javnog interesa.

Javni poziv je napravljen prema evropskom modelu i „uputstvu“ za izbor avio-kompanije koja će pružati uslugu avio-prevoza na linijama u javnom interesu. Uslovi iz javnog poziva su postavljeni u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, Pravilnikom o obaveznim elementima konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki i načinu dokazivanja ispunjenosti uslova, Zakonom o vazdušnom saobraćaju, Uredbom o uslovima za proglašenje linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, Odlukom o proglašenju linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, Odlukom o pokretanju postupka javne nabavke za pružanje usluge prevoza na liniji u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, Rešenjem o obrazovanju komisije u postupku javne nabavke za pružanje usluge prevoza na liniji u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, saglasnosti Ministarstva finansija za preuzimanje obaveza po osnovu ugovora koji zbog prirode rashoda zahtevaju plaćanje u više godina i, na kraju, pošto je komisija koja sprovodi postupak javne nabavke objavila javni poziv za dostavljanje ponuda po priloženoj konkursnoj dokumentaciji, nakon objavljivanja ovog poziva, u skladu sa zakonom određen je Građanski nadzornik.

U delu „Tehnička specifikacija“, kriterijumi koji su predmet tendencioznih navoda jesu oni koje treba da ispuni avio-kompanija (ponuđač) u potpunosti prema odgovarajućoj evropskoj praksi koja se primenjuje već niz godina pod nazivom: „Smernice za tumačenje Uredbe (EZ) br. 1008/2008 Evropskog parlamenta i Veća – obaveze javnih usluga (Public Service Obligations (PSO)).

O svim aktivnostima na uvođenju linija u javnom interesu od samog početka, u skladu sa navedenim propisima, uključene su i konsultovane nadležne agencije Evropske komisije, prvenstveno DG MOVE (Direkcija za mobilnost i transport).

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture obezbedilo je transparentnost postupka, nepristrasnost u izboru avio-kompanija koje će obavljati ovu vrstu usluga i puno poštovanje principa slične prakse koja se primenjuje u Evropskoj uniji.

Takođe napominjemo da nije ništa neobično – štaviše postoje brojni primeri – u zemljama Evropske unije gde je sproveden ovakav postupak i gde postoje domaći avio-prevozioci, da su oni na tenderu i pobedili. – stoji u odgovoru.

Ministarstvo dalje odgovara Bojanu Avramoviću, nekadašnjem direktoru Regionalne agencije Jug:

– Tvrdnjama o nesigurnosti ponuđača u isplatu po ugovoru kao “odbijajućem faktoru za sve avio-kompanije koje nisu nacionalne” takođe se pokušava obmanuti javnost, o čemu govori već pomenuta saglasnost Ministarstva finansija za preuzimanje obaveza po osnovu ugovora koji zbog prirode rashoda zahtevaju plaćanje u više godina.

Avramović takođe navodi sledeće: “Ministarstvo saobraćaja je tadašnjem direktoru niškog aerodroma i meni zameralo “preniske” aerodromske takse od tri evra, koje smo utvrdili konkretnim i strateškim odlukama, nazivajući ih “neodrživim rešenjem, a sada će, po svoj prilici, to neodrživo rešenje rado ponuditi i nacionalnom avio-prevozniku. I uz takvu pogodnost, verovatno će im dati još 1,8 milijardi dinara iz državnog budžeta.”

Naime, upravo je neodgovornim odlukama prethodnog menadžmenta, novi menadžment aerodroma doveden u nezavidnu poziciju, jer ugovorene cene nije u mogućnosti da menja zbog propisanog načina izmena cena preporučenog međunarodnom praksom, za šta u ovom trenutku nisu ispunjeni uslovi. U još nepovoljnijoj situaciji je Republika Srbija, koja iz budžeta svih građana mora da pokriva sve veće gubitke i operativne troškove JP “Aerodrom Niš”.

O stručnosti onih koji danas kritikuju poslovanje niškog aerodroma, kao i odluku države o uvođenju avio-linija od javnog interesa, govori i to da je, nakon prvih najava opredeljenosti ka loukost avio-prevoziocima i prognoza koje je iznela potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u junu 2014, prilikom posete niškom aerodromu, RRA uradila elaborate koji su bili neprihvatljivo loši i lošim prognozama pravili pogrešne osnove za dalje poslovanje. Oni koji danas sebi pripisuju zasluge za povećanje rasta broja putnika na Aerodromu Konstantin Veliki u prethodnih nekoliko godina uglavnom su bili prisutni kao svedoci rezultata koji je isključiva posledica direktnog rada Vlade RS, od saobraćajnih prognoza do obezbeđenja potrebnog opremanja za početak operacija, koje su sprovedene uz finansijsku pomoć i podršku subjekata Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, sektora za vazdušni saobraćaj. Podsećamo da na niškom aerodromu nisu menjani komercijalni uslovi za avio-kompanije, dok su bezbednost i efikasnost u pripremi vazduhopolova podignuti na viši nivo, upravo zahvaljujući ulaganjima države u ovaj aerodrom.

Takođe podsećamo da avio-prevozioci na tržištu nastupaju kroz različite modele, boreći za što veći deo „kolača, kako loukost kompanije, tako i svi drugi. Drugim rečima, rade tamo gde im se linija pokaže komercijalno održivom. Oni koji kritikuju u medijima pad saobraćaja na niškom aerodromu u prvom kvartalu sezone zima 2018/2019, otkazivanjem jedne linije Viz era od Niša do Malmea, ne navode da je to posledica loših rezultatatj. slabijeg interesovanja putnika na toj liniji početkom sezone zima 2018/2019. Da je ukidanje te linije tokom zime bilo posledica vraćanja aerodroma u vlasništvo RS, isti prevozilac ne bi letove na istoj liniji obnovio u sezoni leto 2019.

Na kraju, ono što ostaje nejasno je koga i čiji interes štiti Avramović izražavanjem zabrinutosti zbog eventualne konkurentnosti i odlaska loukostera sa neke od linija, jer konkurenciju loukosteru može predstavljati samo onaj koji za građane ponudi bolje uslove što se destinacije i cene prevoza tiče, pa je nejasno da li time stavlja interese loukostera iznad interesa svih drugih pružalaca usluga avio-prevoza, i što je još važnije, iznad interesa građana Niša, južne i jugoistočne Srbije i privrede regiona na čijem se čelu, kao direktor “RRA Jug”, doskoro nalazio. – stoji u odgovoru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Ajd da im verujemo na rec, kao i za sve ostalo.

Odgovori
Go

S obzirom da drugi deo izjave… da ne koristim grublje reči… ne odgovara realnosti, mislim da slobodno mogu da zaključim i da je prvi deo, o tome da tender nije namešten, podjednakog kvaliteta.

Odgovori
Be

Verovali vi ili ne, sve vam je ovde opisano i objasnjeno.

Izgleda da neki ljudi koji su izgubili posao pokusavaju da se osvete drzavi pa pljuju po svakoj odluci.

Mislim cak da su ti neki ljudi i njihovi sledbenici vrlo aktivni na ovom forumu (kao i na FB) i odbacuju sve sto dodje od vlade kao laz.

Samo tako nastavite i nikad nece te imati neku vrstu normalne opozicije a radi toga nece biti ni normalne drzave.
Kritika mora biti osnovana na dokazima a ne na izmisljotinama.

Zeleo bih da imate bar malo strpljenja i poveranja, ipak su prosle 90e i 2.000e godine.

Odgovori

A sada su ? Šta ? Zlatne godine? (‘Neće te’ se zapravo piše ‘nećete’).

Be

@SaleKuleas

Daleko ste od zlatnih godina! To ja nikad nisam ni rekao.
Jos uvek je lose stanje ali skoro svi makroekonomski parametri pokazuju ka gore:
Rast BDP, Inflacija, kurs dinara, strane investicije, izvoz, nezaposlenost, stanje u infrastrukturi, itd.

Ali daleko ste i od 90ih kada je drzava bila medjunarodno izolovana i pod sankcijama. Hiperinflacija, itd. Zatvorene granice. Danas mozete otputovati u svaku zemlju EU.

A daleko ste i od 2000ih kada su neki iskoristili otvaranje drzave prema svetu pa u svoju korist osiromasili drzavu, onda kada je imala realnu sansu da se krene ka boljem.

Sada se te greske moraju sa duplim naporom ispravljati, mislim na javni dug, stanje u administraciji, partijsko zaposljavanje (losa navika), itd.

Izvini zbog pravopisnih gresaka, ali ja zivim u Austriji.
Nadam se da to nije razlog za iskljucenje iz foruma ;-)

Ne

I ti si iz Austrije nasao da pricas kako je ekonomija sjajna. Pa dodji lepo nazad pa uzivaj u blagodetima Srbije. Znas bas je lepo citati novine iz daleka, u novinama je sve bajkovito, dodji lepo u surovu realnost pa onda pisi komentare.

BB

Znači, svađamo se kad nešto ne radi ali se svađamo i kad nešto radi…
Presumcija vlasti (ili donosioca odluka) da Niš nema dovoljnog broja putnika je dokazana kao netačna prije 4 godine. Ako možete bolje, široko vam polje.

Ne smatram nužni loše ako se pomogne AS na ovom tenderu, ali ovo iznošenje „prljavog veša“ koji i nije prljav u suštini mi je strašno prljavo

Odgovori
Vl

Izvinjavam se. Pogrešio sam jer sam prevideo objašnjenje.

Odgovori
Br

Jedina dobra stvar koju je SNS uradio za ovih 7 godina je bilo pokretanje niskog aerodroma, treba ih razumeti, morali su to da upropaste jer oni nisu postavljeni da bi cinili dobra dela… Bilo im se omaklo

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

KG na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Koliko malicioznih komentara na hrvatske Rafale koji su tu i lete iznad Hrvatske. Nisu u dolasku i ne planira se nadogradnja nečega što se ne zna hoće li ikada i stići. Nadogradnja na standard F4.1 je krenula lani u veljači i to je nešto normalno jer se F4.2 očekuje 2030. a F5 2035. Dakle nadogradnje…

31. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Evropa je ustvari jako podeljena u svakom pogledu i zbog toga jačanje i stabilnost ide sporo i teško. Mislim da se to zaboravilo nekako pod američkim NATO kišobranom, ali takodje i generalno, to jest ne vojno. Nadam se da će mudre glave i mir prevladati promenama koje slede.

30. Mar 2025.Pogledaj

K na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Treba biti realistican u nadama i ocekuvanjima. Daleko smo jos od pravog europskog ujedinjenja po tim pitanjima, ali to samo znaci da svaki pa i najmanji korak naprijed treba dobro docekati.

30. Mar 2025.Pogledaj

omniameamecumporto na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Trump i Musk rade gluposti i nanose najveću štetu Americi. Ima ipak nešto dobro u svemu, probuditi će i preustrojiti Europu odnosno EU i napraviti od nje ekonomsku i vojnu silu.

30. Mar 2025.Pogledaj