Kada Vojska i MUP Srbije budu dobili helikoptere H145M, biće to najsavremenije letelice u njihovom inventaru. Ne samo da će to biti najmoderniji nego i najopremljeniji vazduhoplovi kakvi nisu nabavljani više decenija. Kupljeno je 9 helikoptera u 5 verzija i to za medicinsku evakuaciju (HEMS) jedan primerak, borbeno traganje i spasavanje (CSAR) takođe jedan helikopter, klasično traganje i spasavanje (SAR) dva H145M, borbenu primenu (Combat) 4 helikoptera i još jedan opšte namene (Utility).
Njihova dodatna oprema razlikovaće se u odnosu na to za šta su namenjeni ali će osnovni paket uređaja za sve njih biti isti. Jedan od njih biće sistem za komunikaciju renomiranog nemačkog proizvođača Rohde & Schwarz, taktički radio uređaj R&S MR6000A SOVERON koji predstavlja najmoćniji radio familije R&S M3AR a koristi se za direktnu (line of sight) komunikaciju. MR6000A je poslednja generacija softverski definisanog UHF/VHF radio uređaja sa talasnim oblicima signala koji se mogu razmenjivati u mreži.
U tzv. network centric operacijama omogućuje širokopojasnu i zaštićenu glasovnu komunikaciju kao i razmenu podataka velikom brzinom. Zahvaljujući inovativnoj tehnologiji ovaj radio ima sposobnost istovremenog prenosa podataka i glasovnih poruka, superiorne procedure frekventnih skokova, visoko zaštićene šifrovane algoritme i radiokomunikacione mreže koje se prilagođavaju uslovima mrežne topologije kao i mobilno ad hoc umrežavanje (MANET). Mrežna sinhronizacija omogućena je primenom satelitske navigacije (GPS, ToD – Time of Day, HAVE QUICK intefrace).
Kako bi bez ograničenja vojni vazduhoplovi mogli da lete kroz vazdušni prostor koji se većinom koristi za civilni saobraćaj, Rohde & Schwarz su MR6000A proizveli kao jedini radio na tržištu koji takođe zadovoljava standarde civilne bezbednosti (EASA standardi), omogućujući punu nezavisnost za neograničene zajedničke civilno-vojne operacije. Jedna od bitnih odlika ovog radija je to što je tako dizajniran da se što lakše i brže može integrisati na različite vazduhoplovne platforme a takođe su moguće i različite dorade kako bi se zadovoljile potrebe korisnika.
Uređaj je kompaktan i male težine, smešten u kućištu koje zadovoljava sve ARINC 600 specifikacije konektora, radi u frekventnom područiju od 30 do 512 MHz i može se kontrolisati ili preko magistrale podatka MIL-STD-1553B ili preko interfejsa RS-485. Pogodan je za ugradnju na mlazne i elisne avione kao i na helikoptere i bespilotne letelice. Do sada je isporučeno preko 8000 radio uređaja iz porodice M3AR koje su integrisane na veliki broj tipova vazduhoplovnih platformi.
Tango Six izveštavanje iz Pariza već četvrti put omogućava prvi srpski privatni handling operator kompanija „Sky Partner“.
Vladimir Kostić
Petre,daj molim te ,posebno kacigu.
Hvala unapred!
Petar Vojinovic
Evo ovde – https://youtu.be/KdGKBM0Nv4E?t=172
tegljacmete
Po hiljaditi put da pohvalim portal kao pojam novinarstva o cijem kvalitetu neki drugi, ukljucujuci i glavne medije mogu samo da sanjaju.
Al-41F1
Mozda i najbitniji komad opreme, koji ce ostati u senci raketa, topova, mitraljeza itd(svega sto vec znamo sami da napravimo godinama)
Z
Lep heli. Ja bi ga ipak preradio da bude srpski, ako ima mozgova jos: sto se tice algoritmike zastite signala, gps na glonass, sto se kaze kuciste zadris, a ostalo preradis..Posluzice sigurno..i u sigurnim je rukama.
Sasha
I izgubis EASA sertifikat.
Vlada
Ok al ne znamo šta nude drugi u odnosu na njega, tek se tad vidi razlika. Al meni se posebno dopada deo koji ako sam shvatio da uređaj bez problema funkcioniše i u civilne svrhe. Mi smo mala zemlja i prostor nam je mali pa je to dobar izbor.