BEG airport status
Lokid Martin predstavio F-21: Nova verzija F-16 za Indiju Indija bi u slučaju izbora F-16 mogla da u domaćim fabrikama proizvede 200 do 400 aviona koji bi se prodavali i drugim državama / Foto: Lockheed Martin

Lokid Martin predstavio F-21: Nova verzija F-16 za Indiju

Američka kompanija Lokid Martin prikazala je 19. februara novu varijantu svog višenamenskog borbenog aviona F-16 sa kojim učestvuje na tenderu za nabavku 110-115 borbenih aviona vrednih 15-18 milijardi dolara za potrebe Ratnog vazduhoplovstva Indije. U pitanju je dodatno unapređeni F-16 Block 70/72 (nadograđeni F-16V) koji je u ovom slučaju označen kao F-21 (interesantno da su oznaku F-21 “Lion“ imali i avioni Kfir C1 koje su tokom 80-tih iznajmili USN i USMC za imitiranje agresora na vezbama). Proces izbora aviona se trenutno nalazi u fazi odgovara ponuđača na Zahtev za informaciju a smatra se da će se odluka doneti već tokom ove godine.

F-21 je predstavljen pod sloganom “Made in India“ što zadovoljava incijativu indijskih vlasti da se avioni prave u domaćim fabrikama. Lokid Martin, u partnerstvu sa indijskom kompanijom Tata Advanced Systems sa kojom je već dogovorena proizvodnja krila za F-16 Block 70/72, nudi da se u Indiji otvori proizvodni pogon u kojoj će se avioni sklapati i to ne samo za domaće RV već i za druge moguće inostrane korisnike. Do sada se spominjalo da bi se potencijalno moglo sklopiti od 200 do čak 400 F-16. Istovremeno tu je i slogan “India’s Pathway to F-35“ pošto F-21 ima neke elemente aviona 5. generacije kao i sličnosti sa F-35.

Jednosedi F-16 prvi put sa kućištem na leđima koje je do sada bila ugrađivana samo na dvosede / Foto: Lockheed Martin

F-16 je već nuđen na prethodnom indijskom tenderu poznatom kao MMRCA za nabavku 126 aviona na kome je 2015. godine pobedio francuski Rafal ali koji je propao a Indija je potom direktno od Francuske nabavila 36 aviona. Tada je Lokid Martin ponudio F-16 Blok 70/72 odnosno model nastao na osnovu iskustava u programima F-16 Mid-Life Update (MLU) i CCIP – Configuation Improvement Program. Sada je na novom tenderu (nezvanično označenom kao MMRCA 2.0) u igri 7 tipova aviona i to pored F-21 takođe američki Boing F/A-18 Super Hornet Block III, francuski Rafal, evropski EF-2000, švedski SAAB Gripen E i ruski avioni MiG-35 i Su-35.

Novi F-21 imaće sve nadogradnje kao i Block 70/72, između ostalog AESA radar AN/APG-83 koji predstavlja derivat radara AN/APG-77 sa aviona F-22 i AN/APG-81 sa F-35, napredni sistem svoj-tuđ AN/APX-126, sistem za prikazivanje podataka na kaciigi pilota i nišanjenje JHMCS II, magistrale podataka velike brzine, link za prenos podataka Link-16, nišansko-navigacijski kontejner Sniper, precizni satelitski navigacijski sistem, automatski sistem za izbegavanje sudara Auto GCAS, dodatni rezervoari na zmaju aviona tzv. CFT tankovi.

Neke karakteristike aviona F-21 za Indiju / Foto: Lockheed Martin

Na osnovu prvih animacija i rendera koje je do sada objavio Lokid Martin, F-21 će imati i dodatne dorade kao što su sistem za popunu gorivom u letu pomoću creva koji je ugrađen u desni leđni dodatni CFT rezervoar goriva. Tu je potom i sistem vučene mete AN/ALE-50 koji je smešten u korenu vertikalnog stabilizatora a u kokpitu aviona nalaze se širokougaoni gornji elektrooptički prikazivač (HUD) dok se na prednjem panelu nalazi jedan veliki prikazivač tzv. Large Area Avionics Display koji je vrlo sličan onom na avionu F-35. Takođe, leđno kućište koje je do sada ugrađivano samo na dvosede a u kome se obično nalazio sistem za popunu goriva u vazduhu kao i elektronska oprema, prvi put je ugrađeno i na jednosed.

Promotivni video firme Lokid Martin o novoj verziji F-16 za Indiju:

 

Komentari

m

Ako im treba višenamenski avion, ovo je prvi pik, ali ako im treba i air superiority lovac, onda nije dobar izbor. Rafal bi tu bio bolja varijanta,pošto ih već imaju.

Odgovori
M

Suvise korupcije je tu umesano. Da li je to i dalje ideja da zamene sve migove 23/27, 21bizon sa novim avionom?

Ž

МиГ-21 ће бити замењен Теџасом.

T

Rafal je višenamenski avion isto a inače imaju SU 30MKI kao „air superiorety fighter“.

Ž

Су-27 је „air superiorety fighter“ а Су-30МКИ је ипак вишенаменски борбени авион као и Рафал.

A

Koliko sam ja razumeo nije „ugradjeno“ nista posto je ova verzija aviona za sada samo koncept na papiru/ekranu. Da ovakav avion bi im mozda cak savrseno odgovarao, ali iskreno ne vidim veliku sansu da ovaj avion prodje tender. Ne zato sto je „losiji“, naprotiv, fenomenalan je, nego zato sto je Indiji brzina celog projekta ovog puta kljucni faktor. Koliko bi trajala integracija svih sistema, zavrsavanje projekta pa tek onda osposobljavanje indijskih partnera? To je vreme koje Indija trenutno nema. Ako korupcija ne odigra svoje mislim da ce se na kraju odluciti za rusku ponudu jer vec imaju jako veliko iskustvo u sklapanju i odrzavanju konstrukcijski vrlo slicnih aviona, a na duze staze bi im olaksao i unapredio vec postojecu vrlo brojnu flotu SU-30MKI sa novim sistemima poput naprednijih motora i radara koje bi mogli ugraditi. Da nije optimalno resenje jer im treba laksi avion za odrzavanje, ali dodatno vreme ne moze niko da kupi.

Odgovori
Ž

Многи системи које видимо на Ф-21 су већ испитани, како на Ф-16 тако и на другим типовима авиона.

F

@ AL-41F

Rusi bi teorijski sve „mogli“ da ugrade ali se to neće desiti jer nemaju šta da ugrade – počev od AESA radara do preciznog stand-off naoružanja, sofisticiranih nišanskih kontejnera, napredne avionike i elektronske opreme koju realno nemaju ili po karakteristikama zaostaje za američkim proizvodima.

Osim motora Rusi sve ovo tek treba da razviju, do tada bi njihovi SU-30MK morali da se „krpe“ zapadnom opremom i naoružanjem (francuskog, izraelskog, južnoafričkog, indijskog porekla), što znači više modifikacija, više partnera, više para, komplikovanija podrška i održavanje i daleko više vremena.

Od USA Indija bi dobila sve ovo na jednom mestu od jednog partnera, bez naknadnih partnerstava i modifikacija, dokazana oprema i naoružanje u dokazanom jednomotornom avionu.

A

@Zivojin
Mnogi i svi na zalost nije isto. Znamo koliko je kompleksan i dug put razvoja, pa tek onda integracije, serfitikacije i na kraju osposobljavanja za proizvodnju(sto ce mozda i najteze biti). Kupovina ove verzije aviona je poredjenja radi kao da je Srbija tamo pre 10ak godina kupila 29M…u 2019. da mozda i ima smisla, tada ne. F-21 nije gotov proizvod, a Indiji se jako zuri. Bice na kraju ili Rafal ili Suhoj

Ž

Део произвођача нуди сасвим нове верзије авиона а и други ће морати да прилагоде своје понуде захтевима Индијаца. Дакле за све авионе ће мање или више бити потребно време за развој.

Исто важи и за производњу, углавном је понуђено склапање у Индији али нпр. за Су-35 још нема такве информације. Са друге стране МиГ је то понудио.

t

Ne žuri se Indiji, njihovi prijašni natječaji su trajali 10 godina, oni samo mašu sa 15 milijardi dolara i cekaju najbolju priliku. A ovo sto je Lockeed Martin napravio jest najbolje od 4++ generacije i u bacio dijelove od F35 pa je avion napredniji od dosadašnjeg f16 ali sa druge strane to je očajan potez od Lockeed Martina da Indiji ponudi nešto privlačno, što nebi mogli odbit jer 15 milijardi dolara njje malo.

T

Nije samo koncept ovo je malo bolja verzija F16V (viper) i jedna arapska zemlja ne sećam se koja ima 16 aviona F16V.

Ž

Још увек нико у свету нема Блок 70/72 односно F-16V.

Први F-16V полетеће ове године и биће намењен бахреину који је наручио 16 авиона.

P

Živojine, F-16V već od 2015. godine (početak modernizacije ) ima Tajvan
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/4064/

http://www.f-16.net/f-16-news-article4987.html

P

Pa lepo autor u clanku navodi sa kojih aviona su preuzeti sistemi koji su:
1/ispitani
2/serijski proizvedeni
3/nalaze se u vojnoj upotrebi
Dosta vise besmislica o nekakvim „Rusima koji isto mogu da ugrade jos bolje“.
Hajde da se zadrzimi na realnosti? A ne nicim objasnjive ljubavi ka sjajnoj (ali za sad neugradjenoj neispitanoj i nepostojecoj) Ruskoj tehnici.

A

@Petrovic Dusan
Prvo nije zavrseno ispitivanje niti serftifikacija kljucnih sistema jos uvek, pogotov ne radara koji je derivat radara koji jos uvek nema zavrsen softver! Drugo nisam rekao da Rusi mogu „isto samo jos bolje“, napratovi, nego sam rekao da ako bi se odlucili za SU-35 iste motore, pa i radar, mogu integrisati na avione SU-30MKI i time bi dodatno podigli sposobnosti vec postojece flote, sto u slucaju F-16 ne moze. Konkretno, od svih aviona u ponudi jedino su Rafal i SU-35 potpuno zavrseni, testirani i upotrebljeni u ratu. A paralelu sam napravio da je Srbiji Rusija nudila 29M koji nije bio gotov ioako su svi sistemi „vec bili ispitani“, samo sto za razliku od Srbije, indija nema 10 godina da cega i ne moze da se zadovolji sa samo osnovnim kapacitetima LA. Da su na vreme zamenili deo svoje flote sa F-16, ovo bi sada bilo idealno, ali nisu.

Ž

PeroZ

Писао сам за новопроизведене F-16V а не за дорађене авионе.

А прва 4 тајванска F-16V су испоручена тек крајем октобра 2018. док ће њихово увођење у наоружање трајати шест месеци.

P

Treba jasno navesti i razlikovati da F-16V može biti novi (Block 70/72) ili korišteni F-16 koji udovoljava zahtjevima za modernizaciju, podignut na tu F-16V razinu.

Recimo Tajvan podiže svoje Block 20 na F-16V, Bahrein svoje Block 40, a Grci to rade na 85 komada Block 52 i Block 52M.

Od modernizacije starijih Block 50, pa čak i Block 30 na F-16V Grci su odustali.

I

Da li ima podataka šta se sve dobija za tu impozantnu cenu.
Veliko je pitanje koliko od know-how će biti dostupno Indiji i šta i koliko od naoružanja za njega dobijaju.
I proizvodnja(sklapanje) u Indiji nema neku svrhu, ako je sve(kao što je i logično) made in USA. Možda je bolje da proizvode ubojna sredstva za njega. U svakom slučaju, se može očekivati kopiranje na nekom novom indijskom tipu aviona.

Odgovori
z

živojine,

zaista dobar prikaz F-21, mala korekcija, nije propao ugovor sa Dassault-om, već su Francuzi odbili da garan-tuju za avione Rafale, proizvedene u Indiji, tako da je ugovor raskinut.

molba ako nije problem da čitaocima predstaviš Tejas ili indijski LCA, koji je uslovno blizanac YU avionu NA
koji za razliku od Tejas-a neće poleteti

Odgovori
Ž

Добро посао је пропао, може се то рећи и за уговор који јесте раскинут.

Биће једном текст и о Теџасу, за почетак вест о томе да је званично уведен у наоружање.

O

16 Tejas Mk 1 bi trebali biti uvedeni ove godine.
U planu je i rad na Mk 2. Naručili su 83 komada AESA radara of Izraelaca – EL/M-2052 (već ih imaju na Jaguarima) koji bi bili ugrađivani na Mk 1A.

Inače proizvodnja i uvođenje idu jako sporo. Dosta problema i bez Izraelaca pitanje je da li bi ikada projekat bio doveden do kraja.

G
M

Da li se F-21 moze smatrati za novi avion ili je ovo samo marketinski trik? Iako kazete da ce Tejas menjati bisone meni je ovo F-21 vrlo indikativno i deluje mi tendenciozno izabrano mozda se nadaju vecem poslu samo dok voda udje.

Odgovori
Ž

То се сматрало и за Блок 70 који је Индијцима понуђен за први тендер. И онда су га наручили Бахреин и Словачка.

Први Блок 70 полетеће ове године.

P

Kakva kolosalna prevara. Dadoše novo ime vremešnom ali utegnutom F-16 pa, preko lokalne proizvodnje u Indiji, pokušavaju da ih prevedu žedne preko vode. Ko mi nekad’ sa Fergusonom. Za te pare mogu sebi priuštiti F-35 ili Su-57. Tipujem da će na kraju pazariti Rafal ili jeftiniji Su-35., k’o što neko reče.

Odgovori
L

Videli od Rusa samo Rusi od jednog tipa aviona prave vise primer MIG-23/27, SU-27/30/33/35/37, MIG-29/35, da ispadne da kao rade nesto.

D

Ambitious. Da su pametni trebali bi kupiti jos Rafale ili ako zele Americko, F-35A as IAF I F-35B za mornaricu.

Odgovori
D

F35 je smece, za sada.

S

@Dejan
To je dosta usko gledanje na F35. Da li ce biti profitabilan je pitanje, bice verovatni gubitak. Ali pogledajte npr. tehnologiju ili znanje koje je uzeto od F35 i ubaceno u ovaj ili neki naredni avion, ili neki F-XX Block Y.

I

Dejan .Je da smece ,koje Japan dodatno narucuje. Mislim 147 kom?

B

Ovo je samo dokaz na kom nivou se vode pregovori. Kada je u pitanju neka značajnija sila (i vojna, i ekonomska a sve više i politička) onda se može ponuditi i modifikacija nečeg što bi i u matičnoj zemlji bio još uvijek proizvod (s obzirom na nivo kritika na F-35) pa čak i porizvodnja. A da nema konkurencije, ne bi to nudili.
Kako to izgleda kada su u pitanju sitne ribe vidjeli smo na primjeru HR…

Odgovori
N

Gospodine Bankovicu jedna mala informacija za vas , u tekstu ste spomenuli izraelskog lovca Kfir i u tom kontekstu ste napisali da se F 21 zove lav samo da znate Kfir znaci lav na izraelskom mozda ste to znali a mozda i niste . Vrlo rado citam Tangosix , vrlo cenim vase tekstove . Pozdrav is suncanog Frankurta

Odgovori
Ž

Да Кфир је лав или лавић. САД су га наравно означили са Lion.

A

Tajfun i Gripen sumnjam da prolaze, prvi se pokazao preskup jednoj Austriji, a i u ekonomskom dzinu, Nemackoj, barem trecina nije u stanju u kakvom bi trebalo da budu. F-18 kad se uporedi sa MiG-35 i F-21 deluje inferiorno, tako da verujem da je uzi izbor Rafal-Mig-F-21-Su-35. Veoma bitno pitanje je i koliki je takticki radijus aviona. Su-35 ima preko 2 puta veci takticki radijus, a Indija je ogromna zemlja.
Sto se aviona pete generacije tice, deluje da nemaju nikakve planove za sad. Sumnjam da su spremni da izdvoje novce za, jos uvek pomalo nesiguran, F-35, kad su vec odustali od “domaceg“ SU-57.

Odgovori
M

Indijci će se odlučiti … HA!🙄..Grohotom sam se nasmejao :-D

Ruznog li aviona. Vala su ga nabudžili do kraja krajnosti. Samo mu još jedan motor fali. Mislim koliko je to dodatnih kila na tom zmaju i sa tim motorom. Koliko je ugrožen odnos snage i težine interesuje me baš. Čini se da kao i izraelci, od super agilnog efa napraviše platformu za sve da parira Su-30 i F-15.

Šalu na stranu, sa obzirom da su puni love, ova ponuda u celosti im je verovatno najbolji izbor. Takodje, ako se bude rešli na F-21 onda ce kolko god ironicno bilo prelazak na F-35, biti prelazak na lepši avion 😅

Odgovori
T

možda bi Indija mogla kupiti Laste ili Orlove ?? Vi im stavite malobolje motore i radare. i eto.

Y

Ako se dobro sećam – još na prvobitnom konkursu su Ameri ponudili da presele proizvodne linije za F-16 u Indiju – jer im treba prostora za F-35..
Prvobitno je, valjda, bio tražen 1-omotorni, pa izabran Rafal..
Ne znaju Indusi šta hoće – kupuju od svih – ali im je ova nabudžena verzija nabudženog F-16 – sa domaćom proizvodnjom – verovatno ono što im najviše i odgovara..

Odgovori
M

Jedna eskadrila ovih je karika koja nedostaje nasem RZ-u!

Odgovori
S

Predivan avion. Ovo je 10 svetlosnih godina ispred bilo koje varijante Mig 29. Da se malo nasalim, posto ce indijska Tata (inace nisam znao da je to toliko napredna firma, znao sam da prave auta za Indiju) da izvozi, mogli bi i mi da kupimk jednu eskadrili za jedno 10 godina ? Miim da forsiranje Mig 29 nema nikakvog smisla. Koliko god da je to lepa „ptica“ zaostaje za svim vodecim zapadnim avionima na svim poljima. Sta ce biti sa Mig 35, nisam strucan. Ovo je idealan avion za Srbiju za jedno 10 godina. Ili da se oprobamo sa nekom varijantom Su 30. Treba se ugledati na sve vojno uspesne zemlje, medju kojima je i Izrael. Naravno da niko ne ocekuje i ne zeli rat, ali u ne trebalo. Srbija je sposobna da kupi barem 24 komada. Pricam o buducem vremenu, a da Mig 29 ode u zasluzenu penziju.

Odgovori
B

Nisi znao da je Tata „tata“ Jaguaru i Land Roveru? I da je jedna od tri najveća svjetska proizvođača čelika?
E sad je logično zašto LM „spušta gaće“ i nudi ono što nikome ne bi…

S

Znao sam za kola, naveo sam. Nisam imao pojma za vojnu industriju :)

D

Oslađuju im Ameri samo da ne kupe S-400 ili su već kupili? Boim se da će to biti uslov saradnje

Odgovori
M

Frankeštajn sa grbama teško da može da ima vazdušnu dominaciju.Ovde poitika odlučuje šta i kako, za indice ruska i francuska tehnika je uvek dopunjavala jednu drugu uvodjenje treće strane ogroman je bezbedonosan rizik.Francuzi imaju fantastičnu avioniku rusi savršene platforme tako da bi ulaženje u dil sa amerikancima bila čista greška.Lično navijam za ruse i francuze.

Odgovori
m

Ima nekih naznaka da im Rafale stvara poteskoce oko odrzavanja. E sad koliko je to tacno ne znam, a sa druge strane zele novi avion. Ne bih rekao da ce F16V-F21 biti jeftiniji za eksploataciju. Indija ima zelju doci do novih tehnologija u oblasti avio industrije. Ne verujem da ce nastaviti kupovinu Rafala kao i EF2000 ukoliko proizvodjac tih lovaca ne dozvoli transfer tehnologije. Indija i Pakistan su na ivici sukoba jer je Indija juce ujuto izvrsila vazdusni napad na dzihadiste na teritoriji Pakistana u Kasmiru. Pritom su oborili jedan dron. Pakistan kako kaze odgovorice na ovaj napad Indije.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Lošmi na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

Super snimci uzivao sam dok sam gledao ,i sam sam se iznenadio kako jedan ovakav snimak ima na public youtube. Ali je krajnje neprimerno da se vidi faca pilota borbenog aviona . Kao što su napisali već , u cokpitu aviona nema da se vidi ništa tajno , ali je faca mogla biti zamagljena.

17. Sep 2020.Pogledaj

LQBZ na: Kompanija ‘’Ruski helikopteri’’ predstavila nove opcije opreme za helikopter Ansat

Надам се да их видимо ускоро у Републици Српској. Лепа и корисна машина, са новом додатном опремом биће добар избор за све купце.

17. Sep 2020.Pogledaj

Kupujmo kinesko na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

Ehh kad se mora uciti ziviti sa onim pa sa ovim pa..ni grama spontanosti..nego stisnutih zuba uzdahnuti ehhh...pa se miriti sa ovim onim...pa DOKLE VISE..budi i ostani sto jesi! :)

17. Sep 2020.Pogledaj

Dekki PG na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

Svakako da bi ovo trebalo da bude mjesto svih nas koji vole vazduhoplovstvo ne vezano za nečiji politički stav ,mišljenje ili nacionalnu pripadnost bar ja to tako doživljavam , desilo se nažalost to što se desilo realnost je takva kakva je moramo se prilagoditi i naučiti da živimo sa tim.........

17. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend