Kako je 18. januara preneo Flightglobal, američka firma Frost and Sullivan uradila je analizu svetskog tržišta borbenih aviona za koje je procenila da bi između 2017. do 2026. godine moglo jačati kao i da bi u tom periodu industrija mogla ostvariti ukupan prihod od oko 493,14 milijardi dolara.
U istraživanju je navedeno i da je u 2017. godini tržište borbenih aviona vredelo 45,75 milijardi dolara, da se očekuje da će godišnje do 2026. godine rasti za 0,3 procenata i da će u toj godini vredeti 47,2 milijarde.
U izveštaju se daje procena da će oko 35 procenata budućih ugovora biti potpisano za programe modernizacije, poput ugradnje AESA radara, aktivnih zaštitnih sistema, sistema za elektronske protivmere i protivelektronsku borbu. Ostatak će biti nabavke, uglavnom aviona 4,5 i 5 generacije.
Neke od modernizacija su delom podstaknute novim pretnjama na bojnom polju a u analizi je naveden primer skorijeg gubitka ruskog aviona Su-25 iznad Sirije, verovatno usled dejstva lakog prenosivog raketnog sistema zemlja-vazduh.
Vazduhoplovi koji su raspoređeni u ratnim zonama tako se nadograđuju aktivnim zaštitnim sistemima kako bi se osigurala zaštita od raketa sa toplotno samonavođenim glavama. Stariji zaštitni sistemi koji se sastoje od signalizatora radarskog ozračenja i manuelne bacača mamaca, menjaju se automatizovanim sistemima koji imaju multispektralne senzore, navode u Frost and Sullivan-u.
Druge tehnologije koje će u navedenoj deceniji najverovatnije imati istaknuto mesto na tržištu borbenih aviona biće integrisani paketi senzora, fuzija podataka iz senzora, digitalni kokpiti koji koriste prikazivače osetljive na dodir, i avioni koji su potpomognuti softverom veštačke inteligencije kao i specijalnim materijalima za smanjivanje vidljivosti u širem spektru elektromagnetnog zračenja.
Kada je reč o kupovini aviona predviđa se da će Lokid Martinov F-35 Lightning II dominirati tržištem u narednih 20 godina sa blizu 3000 aviona koji će biti isporučeni SAD, potom međunarodnim partnerima koji su učestvovali u razvoju aviona kao i drugim kupcima kojima će avioni biti prodati kroz program Foreign Military Sales.
Izveštaj navodi i da se F-35 na tržištu neće suočiti sa konkurencijom iz 5. generacije borbenih aviona sve do kraja 2020-tih godina. Flote borbenih aviona bliskoistočnih zemalja, osim Turske i Izraela, mogle bi ostati bez aviona sa smanjenom vidljivošću (stealth) još najmanje pola decenije, dodaje se u analizi.
Mnoge vojne vazduhoplovne snage će se usredsrediti na kupovinu višenamenskih borbenih aviona koji imaju mogućnost promene namena u skladu sa potrebama. Ova Ratna vazduhoplovstva u svojim inventarima smanjuju broj različitih, specijalizovanih tipova aviona, poput lovaca za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru, koji su skupi za održavanje i korišćenje.
Postoji velika potražnja za višenamenskim borbenim avionima, navodi se dalje u izveštaju. Sa budžetskim ograničenjima i povećanjem jedinične cene vazduhoplova, državama će biti teško da priušte veliku flotu vazduhoplova posebne namene, posebno uzimajući u obzir različite logističke zahteve.
Neke siromašnije zemlje koje ne mogu priuštiti moderne zapadne višenamenske borbene avione, poput Boingovog F/A-18 Super Horneta ili Lokid Martinov F-16 Fighting Falcon, nabavljaju kineske alternative poput aviona CAC/PAC FC-1/JF-17 Xiaolong/Thunder. Analiza napominje da se Kina kroz kombinaciju jeftinih platformi, agresivnog marketinga i fleksibilnih mehanizama plaćanja, konsoliduje na tržištima kao što su Afrika, Centralna i Južna Amerika.
Druga jeftinija alternativa su ruski borbeni avioni. Izveštaj navodi da će ruski borbeni avioni u mnogim državama i dalje biti favorizovani zbog njihovih relativno nižih cena i manjeg operativnog troška. Međutim, problemi sa operativnošću i snabdevanjem rezervnim delovima već utiču na njihov tržišni potencijal.
dembelan
Koliko je realno da današnji „stealt“ avioni to budu i za desetak godina?
Sa razvojem „Stealt“ tehnologije ide i razvoj radara. Po meni, budućnost radara će biti u „radarima satelitima“ koji će „odozgo“ da nadgledaju.
Živojin Banković
Питање је колико су и данас “стелт“.
Како сте и рекли, трка у развоју технологија авиона али и радара као и ракетних ПВО система стално траје.
Dead1
Izraelski general je kazao da stealth sposobnosti F-35 ima prednost svega 5 godina nakon sto ude u operativu! Americki mornaricki oficiri su isto tako kazali da stealth sposobnost nije toliko vazna. A to se vidi u kako su smanjili broj planiranih F-35C od 460 planiranih aviona do 340 (od kojih USMC imati 80) a I dalje kupuju E/F/A-18E/F/G.
A sto se tice stealth sposobnosti koliko sam citao F-35 nema sposobnosti F-22.
Sale
Gospodine Živojine, jel može Vaš komentar zašto je SAAB na zadnjem tenderu za višenamjenski borbeni avion za HRZ ponudio stariju verziju Gripena C/D (MS20) a ne najnoviji Gripen E? S obzirom da je i SAAB-ova ponuda bila relativno skupa, kolika bi po procjeni bila razlika u cijeni eskadrile da su ponudili najnoviji Gripen? Ovo pitam jer mi Gripen E izgleda kao znatno ozbiljnija konkurencija za F-16 block 70, nego stariji Gripen.
Živojin Banković
Мислим да Швеђани нису понудили Хрватској Грипен Е из два разлога, први је цена а други рокови испоруке. Исто је и за Бугарску. Нови Грипен Е је сасвим сигурно знатно скупљи од старији Ц и Д, Бразил ће 36 авиона платити 5,44 милијарде долара. Овде имате детаље:
https://tangosix.rs/2016/19/05/saab-predstavio-novu-generaciju-gripena/
Швеђани имају идеју да ако скупе довољно заинтересованих држава поново покрену производњу модела Ц и Д али многи сматрају да уствари желе продати половне авиона из својих вишкова и да их представе као нове.
Слажем се да је Грипен Е прави конкурент Ф-16 Блок 70 и да старији Грипен Ц и Д свакако не може да се мери са најновијом верзијом Ф-16.
Kriticar iz Kapelskih Kresova
Живојине,
на сајту СААБ-а је стајало да је Бразил своје авионе платио 39,6 милијарди Круна, што је мање од 5,44 милијарди $, па мало појашњење ако може
AL-41F1
Ako mislite da je ovaj broj preogroman, tekstilna industrija je vec dostigla 1.3 triliona dolara sa tendencijom kontinuiranog rasta!
Koje su sanse da Srbija svoje J-22 i G-4 u nekoj buducnosti zameni sa JF-17? Naravno kad bude skroz zavrsen dvosed. Nema vise smisla ulagati novac u te platforme jer su dotrajali, o zastarelosti da ne pricamo
Falcon
MiG-29 će dominirati na tržištu starog gvožđa, auto-otpadima u okolini Šapca i našem RV-u. Najjači u regionu…
Slobodan321
Kažu da u Šapcu na otpadu možeš naći sve za Falcona,tj. za F16…
Mayer
Apropo Mig-29, ja proletos u Berlinu na ILA i tu skoro pa jedan pored drugog stoje F-35 i mislim poljski Mig-29. Prvom trup izgleda kao da nije sa ovog sveta a drugi kao da je izasao iz seoske kovacnice (iz okoline Sapca). Ok, mozda poredjenje nije fer a jos na to sve par likova sede na njemu…
Bane
Eno još jednog F-16 na otpadu u Republici Srpskoj. Uz levo krilo dobija se i stabilizator kubove rakete.
Falcon
@ Bane & Slobodan321
Baš tako. Zato i kažem da 29-ka dominira jer se njeni delovi mogu naći svuda po svetu a ne samo u Šapcu i Bosni kao za glupi F-16 (čak 2 oborena na 5000 borbenih misija)…
Bane
@Falcon
A bensedin se nalazi u svakoj apoteci.
Vlad
Falkon, nikada se ti nećeš opametiti…
Voliš da provociraš, čudo jedno…
milko
@falkon Da taj svemoguci F16…Prvo jednu manju zemlju izolujes,satanizujes,uvedes joj sve moguce sankcije i tako je godinama mrcvaris i spolja i iznutra celo vreme glumeci nekog mirotvorca.A onda osetis taj trenutak,nadjes neki bezvezan povod i onda kreces…Prikupis citav copor gladnih vukova i tu uspeh ne moze da izostane,bude par oborenih aviona i idemo dalje…Cim nemas veliku brojcanu prednost obori te neki zaboravljeni sovjetski sistem tipa s200 ili kuba s kraja sezdesetih cisto da te podseti u cemu je tajna tvog velikog uspeha.Naravno da ozbiljne zemlje tipa Rusije,Kine i Indije neces ni pipnuti…
Gomi
Zanima me da li može da se izvede ekonomska račinica za Mig-29 i Mig-35 (proizvođač tvrdi da je 35-tica 2,5 puta lakša i jeftinija za održavanje od stare 29-tke).
Mayer
>> Sa razvojem „Stealt“ tehnologije ide i razvoj radara
Sigurno ali mi vec danas imamo razne AESA radare koji su na vrhuncu i vladace dosta vremena. Najavljivani „kvantni radar“ je verovatno neka patka, takav uredjaj bi imao mali domet i bio zavistan od atmosferskih uslova. Ja mislim da su umrezavanje, fuzija senzora, softver i racunarska snaga polja na kojima ce PVO sredstva da napreduju. Takodje AI i machine learning! Potpuno mogu da zamislii kompletno umrezen nacionalni PVO koji permanentno skupllja sve moguce podatke (big data) i kroz machine learning razvija/usavrsava svoje sposobnisti detekcije i identifikacije stelt aviona…