BEG airport status
Švajcarska započinje aktivnu fazu ponovnog izbora novog višenamenskog borbenog aviona, u igri pet kandidata Na prethodnom neuspelom tenderu zvanično je bio izabran Gripen NG iako je struka bila za francuski Rafal. Sada umesto tri ima pet kandidata za novi borbeni avion RV Švajcarske / Foto: Armee de l'air

Švajcarska započinje aktivnu fazu ponovnog izbora novog višenamenskog borbenog aviona, u igri pet kandidata

Švajcarska Savezna kancelarija za odbrambene nabavke – Armasuisse primila je 25. januara pet ponuda za novi višenamenski avion švajcarskih vazduhoplovnih snaga. Kako prenosi internet sajt „Defence-aerospace“ kandidati su poslali svoje ponude u skladu sa zahtevima procedure koje je još 12. marta 2018. objavilo Savezno ministarstvo odbrane, civilne zaštite i sporta. Ponude su poslali američki Boing za F/A-18 ‘’Super Hornet’’, Lokid Martin za F-35A, francuski Dassault za avion Rafale, evropski konzorcijum Airbus za Eurofighter EF-2000 i švedski SAAB za Gripen E.

„Defence-aerospace“ dalje prenosi da podnošenje ovih početnih ponuda označava početak faze analize i ispitivanja. Od februara do marta ove godine, stručnjaci Armasuisse i RV Švajcarske će ispitati avione u odgovarajućim simulatorima. Ove aktivnosti odvijaće se u pogonima proizvođača koji su predali ponude i trajaće paralelno sa proverom podrške proizvoda odnosno vazduhoplova. Tokom ovih revizija, vazduhoplovne snage zemalja proizvođača će predstaviti operativne i procedure održavanja za svaki vazduhoplov kao i njihov kurs obuke.

Nakon izvršenih provera biće izvršene analize odgovora u upitniku koji su proizvođači morali da popune u svojim početnim ponudama. Istovremeno, između aprila i jula ove godine, borbeni avioni će biti predmet letnih i zemaljskih ispitivanja u švajcarskoj vazduhoplovnoj bazi Payerne. Zanimljivo da zainteresovane osobe mogu posetiti ovaj aerodrom, dani za posete medija i vazduhoplovne spotere biće takođe obezbeđeni. Sve infromacije koje se odnose na dane posete biće dostupne početkom aprila na internet sajtu Saveznog ministarstva odbrane, civilne zaštite i sporta.

Armasuisse će u saradnji sa Štabom odbrane, Ratnim vazduhoplovstvom, Odbrambenom logističkom bazom i bazom Komande za podršku, načiniti stručne izveštaje na osnovu informacija dobijenih tokom analize i ispitivanja svakog od predloženih aviona. Ovi izveštaji će predstavljati osnovu za sistematsko i sveobuhvatno poređenje kandidata koja će biti provedena tokom druge polovine 2020. godine. Oni će takođe poslužiti za određivanje veličine potrebne flote za svaki model aviona.

Na osnovu toga, trenutni raspored aktivnosti obavezuje Armasuisse da pripremi drugi Zahtev za ponudama koji će biti poslat već pomenutim proizvođačima. Na osnovu saznanja stečenog iz druge ponude, Armasuisse će zatim međusobno uporediti kandidate na osnovu izveštaja stručnjaka i utvrditi ukupnu korisnost svakog kandidata. Potom će se izraditi izveštaj o proceni koji će uporediti opštu korisnost sa troškovima nabavke kao i operativnim troškovima za period od 30 godina. Savezno veće Švajcarske će zatim odabrati željeni model borbenog aviona.

Podsetimo prethodni tender za nabavku novih borbenih aviona koji bi u RV Švajcarske zamenili zastarele američke F-5E i F ‘’Tiger II’’ nije uspeo. Proces nabavke trajao je od 2008. godine kada su prikupljene ponude a kandidati su bili švedski Gripen, francuski Rafal i evropski EF-2000 čije je ispitivanje izvršeno u Švajcarskoj tokom 2009. godine. 30. novembra 2011. švajcarska vlada je objavila da je odlučila da se kupe 22 Gripena NG (danas Gripen E) za oko 3,2 milijarde dolara iako su tada ispitivani, u tom trenutku aktuelni modeli JAS-39C i D.

2012. godine u javnost je iscureo poverljivi izveštaj o ispitivanjima u kojem je među tri pomenuta kandidata Gripen bio najlošije ocenjen, znatno iza Rafala i EF-2000 a zadovoljio je samo za izvršavanje izviđačkih zadataka. Tokom procena mogućnosti utvrđeno je da je najbolje karakteristike imao francuski Rafal ali je bezbednosna parlamentarna komisija i pored toga što je švedska ponuda za novi Gripen NG imala najviše rizika, ipak odabrala ovaj tip kao najjeftiniju opciju. Za Gripen NG je na kraju procenjeno da je zadovoljavajuće rešenje što se tiče svih zadataka za koje bi bio namenjen.

Švedske i švajcarske vlasti potvrdile su plan za naručivanje Gripena avgusta 2012. godine, isporuke su trebale biti realizovane između 2018. i 2021. godine, švedska vlada garantovala je cenu, performanse aviona, operativnu podobnost a u cenu su bili uključeni troškovi razvoja, sertifikacija, novi sistem planiranja misija, početna logistička podrška i snabdevanje rezervnim delovima kao i obuka. 2013. godine SAAB je ponudio i offset odnosno ulaganje švedske industrije u Švajcarsku u vrednosti od preko 100 procenata vrednosti posla.

Do septembra 2013. svi nivoi švajcarskih vlasti su odobrili nabavku ali je to moralo biti potvrđeno na nacionalnom referendumu koji je održan 18. maja 2014. kada je sa 53,4 procenata protiv kupovina odbijena. Ponovno pokretanje tendera trebalo je da se dogodi aprila 2015. a tada je definisano da novim borbenim avionom ne bi bio zamenjen samo F-5 već i drugi tip borbenog aviona RV Švajcarske – F/A-18 Hornet.

Marta prošle godine konačno je pokrenut novi proces nabavke višenamenskog borbenog aviona za koji je određen budžet od oko 8 milijardi dolara ali ovoga puta on podrazumeva ne samo borbene avione već i zemaljske protivvazduhoplovne sisteme. Sada je u igri kupovina 30 do 40 aviona a oktobra prošle godine britanski Jane’s objavio je da bi se pre svega zbog troškova nabavke mogao ponovo biti izabran jednomotorni avion.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Su

Secam se kampanje za referendum, na kojima je ponistena odluka o kupovini aviona.
Svuda s u bili plakati sa velikim NEIN.

U CH ne moze da dodje politicar i da kaze da je dogovorio veliki trosak za zemlju, ili da pregovara o necemu, ali ne sme da kaze o cemu.

Kad bi neko uradio ono sto se kod nas smatra normalnim, zemlja bi se raspala.

Odgovori
Cr

Pitanje za kolegu Beduina. Pomenuli ste vise puta da bi dobra opcija za HRZ bila nabavka korejskih ili singapurskih F-5 kao prijelazno rjesenje do nabavke novih borbenih aviona. Moze li Hrvatska kupiti ove svajcarske? Kakvi su ovi njihovi F-5 u odnosu na korejske i singapurske? Ako sam dobro shvatio kopajuci po internetu svajcarski su malcice mladji (mozda grijesim)? Cijene?
Hvala unaprijed!

Odgovori
Iv

Pošto su stari kao mig21, možda bi bilo pametnije naše migove modernizirati u Izraelu. Sa njihovom elektronikom i naoružanjem bili bi mirni još 15 god.

Be

Nisu mi poznati Svicarski F5, niti stanje istih

al

Beduinov komentar se odnosio na mogucnost trenutnog preuzimanja aviona sa stock-a kao prelazno resenje do odabira dugorocnijeg resenja. Ovi svajcarski i kad bi bili interesantni ne bi bili u ponudi dok ne stigne njihova zamena…

Cr

@ Alexanto
Moja greska, mislio sam da su i svajcarski na stock-u kao i oni drugi. Hvala Vam!
@ Beduin
Vi izgleda definitivno zaobilazite Evropu i bavite se egzoticnim destinacijama i zemljama :-) :-) :-)
A i moja ljepsa polovina navalila da idemo ili na Tajland ili na Bali, ha, ha, ha.
Pozdrav!

Be

Ivane…djelova za MiG21 nema na trzistu.
Ta opcija je bila aktualna prije 15ak godina.
Vise nije.
Za F5 ima dijelova, tj.koliko toliko su dostupniji nego za MiG21.
No, ni za njih nece biti dijelova vjecno.

Modernizirati nesto sto je na izdisaju ili nabaviti vec modernizirano, mislim kako je tu odgovor sam po sebi jasan.

Be

Crnogorac,
Tamo gdje je tvoja ljepsa polovica navalila, predlazem ti da tamo ipak odes s jaranima 😉.
A ljepsu polovicu odvedi u Oman.
Vjeruj mi, neces omanuti.
Em je blize, em je nerazvikanije, em je ljepse.

Alexanto,
U pravu su.
HR nema toliko vremena.
U najboljem slucaju, Svicarski F5 ce biti povuceni iz uporabe za bekih 5 godina.
HR nema toliko vremena.
Vrijeme je potraceno uzalud…..rijesenje se mora naci odmah s tim kako realizacija ne smije potrajati dulje od 3 godine.
Sve dulje od toga ce biti kriticno.
Jako kriticno.

Mr

Svicarski f5 negdje sam procitao da su poceli pucati…. Struktura zmaja do nepopravljivosti! Zato tako nagla potreba za novim avioncekima!

Ed

@Crnogorac
…na tajland se ne ide s ljepsom polovicom… ;)

Be

Ed,
Boga mi, ne ide se…..
Tamo se s ekipom ide 😉

Ed

F5 nije napredak u odnosu na Mig-21, iako modernizirani ipak nisu ni blizu moderni… npr. Bison ili LanceR su ista „kategorija“ s F5, cak neke varijante koriste iste komponente (LanceR – F-5M, F-5 Tiger III Plus, F-5T Tigris isti radar EL/M2032, DASH kaciga, Phyton i Derby)
Ekonomski ima smisla u vidu nekakvog spasavanja/odrzavanja ove komponente HRZ, ali ne vidim opravdanost prelaska i prilagodbe na sustav koji je davno napusten i trazit ce uskoro ponovo prelazak i prilagodbu na nesto sto je opet potpuno razlicito…
Iskreno, osobno misljenje, izgurat s Mig-2.
Na kraju krajeva cijena eskadrile polovnih F-16 je 100-150 milUSD. A na trzistu su Grcki, Portugalski, a uskoro Belgijski, SIngapurski,…
SIngapurski F-5 ne lete od 2015, a Koreanci mjenjaju F-5 sa FA-50…

Be

Tko je rekao da su cutting edge tehnologija?
Moderniziran F5 koji je povucen iz uporabe u Singapuru je nekoliko svijetlosnih godina ispred MiG21 Bis kakav Hrvatska trenutno ima.
Na raspolaganju je odmah.
U ovom slucaju, vrijeme je jedini ogranicavajuci element.
Hrvatska vremena vise nema

AL

MIslim da ce Svajcarci svoje F-5 rashodovati, kao i Srbija Mig-21. Sta da rade s njima sad? F/A-18 mozda prodaju Fincima, pa da oni urade MLU i dignu ih na nivo svojih F/A-18. Zavisi od kapaciteta RV, iovako su tesni sa prostorom, a mozda im Svajcarci odrade MLU i zadrze ih. Ipak je to mornaricki avion koriscen u normalnim uslovima, a nije bas tako davno kupljen. Moze on jos dosta da sljaka. Bar jos 2 decenije bez problema, verovatno i jace

Iv

Hrvatska ima vremena koliko hoće. Krstičević i kokoška pizde bez veze. Ameri će isprsiti F-16 block50 iz Minnesote, obučiti pilote i srediti infrastrukturu, a mi se obavezati na kupnju block70 kroz neki period. Gotova stvar.

Iv

Istina beduin, ali za 21 imamo pilote i infrastrukturu, a za prijelazno rješenje se ne isplati ulagati u nijedno. Osposobi bilo kakvu krntiju da se digne u nebo, stavi jebeni radar da preskenira, osposobi da lansira bilo koju modernu BWR raketu i kaj ti više treba za air policing? Nek utrpaju u miga paket iz Baraka i to je to! :-)

De

Svicarski F-5 su u losem stanju. Imali su probleme s krilima i neki broj su povuceni zbog ovih problema.

https://www.thelocal.ch/20150415/cracks-force-air-force-to-scrap-ten-planes

Inace ne mislim da su ista modernizirani tako da lete s tehnologijom iz kasnih 1970-ih/ranih 1980-ima.

De

Beduin.

Singaporski F-5 su modernizirani sa Izraelskom tehnologijom. Znaci isti problem kao F-16C/D Barak – treba F-5 vratitit u originalnu konfigiraciju prije nego sto Singapore be ih mogao prodati Hrvatskoj.

Cr

@ Beduin
@ Ed
Auuu… Izgleda da sam umjesto na portal o vazduhoplovstvu zalutao na palubu pijanih mornara, ha, ha, ha :-) :-) :-)
Salu na stranu, ja sam za mirniji odmor ipak. Setnje, lijepa priroda, mir i tisina, kulturno-istorijske znamenitosti…
Hvala Vam dragi prijatelji!

Be

Dead1,
Nije isti problem.
Zmaj F5 nije diran.

Dr

Ako sam dobro shvatio, htjeli su kupiti naj jeftinije rijesenje ? Ne naj bolje ili ono sto struka kaze da je naj bolje sa naj vecim ulaganjem u privredu

Odgovori
De

Bedouin, Singaporski F-5 su moderniziani na F-5S/T standard sa FIAR Grifo radar
Marconi HUDi Elisra RWR. Tu je I fruit promijena, racunajuci vadenja jedan od 20mm topova.

Jo

Sta god da kupe mogu slobodno da uklone komoru za dodatno sagorevenje, jer uzimajuci u obzir velicinu njihove teritorije forsaz im ne treba. A da, tu je Izrarel sa 20 000 km2 i 300 borbenih aviona. Kad god se setim toga badnu mi na pamet saveti dusebriznika da je Srbija mala za LA, eventualno jedna eskadrila.
Elem, cudi me da nema f16 blok 70/72 u ponudi? Zar ne bi kud i kamo bio logicnije resenje od Horneta?

Odgovori
Ž

Локид Мартин је понудио Ф-35А стога није било смисла да понуди и Ф-16 Блок 70/72.

Iv

To je za sirotinju. Za njih je F35.

Ž

Ф-16 Блок 70 и 72 није баш за сиротињу, Словачка ће 14 авиона платити oko 1,59 милијарди евра односно око 113,6 милиона евра по авиону.

ah

paaa
bas zato sto su mali, forsaz im dobro dodje
za kratke i nagle operacije
na velikim povrsinama to ionako ne dolazi do izrazaa jer se na forsazu bas ne moze dugo letjeti…

Iv

Znači da se kupuje F-35 pošto je jedini jednomotorac, a Gripen je odbijen. Čudno je da je Gripen tako loše ocijenjen….

Odgovori
Ž

Не, нисте добро разумели, одлука још није донета.

Претходни тендер из 2008. је пропао а том приликом је одабран Грипен.

Kr

Nije uopće čudno. Pa to je poluproizvod. Školski avion, a ne multirole

Ni

Krunoslav…Nije uopće čudno. Pa to je poluproizvod. Školski avion, a ne multirole

Ocito se ne razumijes ni u avione ni u avijaciju. Tako da mi se i neda opisivati sta je fakticki JAS 39..

Iv

Dobro sam ja razumio, oni traže jednomotprca, Gripena su odbili, znači ostaje samo F35.

De

Ivan,

JAS-39 nije odbila vlada nego narod u referendumu (zato sto je Svicarska prava demokracija!).

A narod mozda odbije i ovaj plan da se kupi 30-40 novih aviona i noi PVO sistem.

Br

2009 trebali da kupe 22 Gripena E za 3.2 milijarde, sa pocetnom logistickom podrskom i obukom, znaci bez nekog dodatnog naoruzanja… 145 miliona za Gripen??

Odgovori
Tv

kupice ono sto im amerikanci kazu
isto kao pri kupovini f/a-18
njima je bas taj avion trebao da zameni huntere u vreme ko-zna-koji-put podignute prasine oko deponovanog kapitala iz vremena II sv rata.
mozda ovaj put kupe konacno i katapult.

Odgovori
Yo

Offset program ulaganja od preko 100% vrednosti nabavke Gripena je izgleda presudio u prethodnom postupku selekcije – koji ipak nije prošao na referendumu…
Kada bi mi dobijali takve ponude – laički – zadužio bih se i kod MMF-a za 3-4 nove eskadrile.. :)
Švajcarci će izabrati šta već izaberu – njihova stvar – ali bih stvarno voleo da čujem mišljenje upućenijih u ovu problematiku, tj. šta bi oni izabrali na mestu bogatih Švajcaraca.
Stručni komentari bi mogli dopuniti inače sjajan članak…

Odgovori
za

tu je EU sebi pucala u glavu, offset izmedju EU zemalja dozvoljava samo vojne ugovore ne i civilne, otuda MIM-104 pac 3 u Poljskoj i Rumuniji F-16V u zemljama gde ste mogli ocekivati JAS- 39E, a Svajcarska je neutralna 100%

ovo je inace regulisano lisabonskim sporazumom izme-njen je clan i ne dopustaju se civilni ugovori.

krediti su uglavnom medjudrzavni, od MMF se mogu dobiti samo krediti za busnu kesu, tj budzet,

inace na ovaj nacin su Poljaci za 16-ce dobili offset-e 6 milijardi $, otuda fabrika Opel, Sikorski helikopteri, motori za F-16, tesna saradnja sa Leonardo helikopters itd………….

Ma

Što ne probaju sa ruskim avionima SU-35 bi bio idealan za neutralnu zemlju u srcu zapadnog sveta.Na žalost politika je ta koja o svemu odlučuje.Rusi ih ne bi ucenjivali kao njihovi zapadni prijatelji isporučil bi im sve što žele po razumnoj ceni.

Odgovori
Be

To bi pak zahtijevalo puno ulaganja.
Svicarci imaju problem gabarita.
Ako avion ne stane u odredjene gabarite, ne mogu ga u svoja brda pospremiti.
SU je malo prevelik za njihova podzemna/ukopana sklonista.

De

Beduin je upravu sto se tice podzemna sklonista.

Su-35 je pre skup za misiju airpolicing za tako malu drzavu.

Fa

@ Marko

Nije sporno da SU-35S ima svojih kvaliteta. Međutim, pored razloga koje su naveli Beduin i Dead1 (a koji su možda i najbanalniji) dodao bih još:

– činjenica da se zbog razlike u kvalitetu elektronike Suhoji iz familije SU-30 redovno nadograđuju zapadnom avionikom francuskog, južnoafričkog, izraelskog porekla

– SU-35 nema AESA radar, za razliku od većine navedenih zapadnih konkurenata, na primer F-16 Block 70 & APG-83 SABR

– bez obzira koliko Švajcarcima to treba ili ne ali veliki zaostatak je evidentan i u vazduh-zemlja naoružanju i opremi. Opet se rešenje traži u francuskom Thales Damocles nišanskom kontejneru, dakle opet zapadna oprema, verovatno bi usledila i nadogradnja i integracija zapadnih ubojnih sredstava

– verovatno i najveća boljka kada se šuruje sa Rusima je njihova „poslovna profesionalnost“. Možda je danas situacija bolja nego pre par godina ali evo dela teksta iz jednog TangoSix članka, 24.04.2013:

„Opšte je poznato da Rusi imaju katastrofalan sistem podrške svojih aviona kao i da su cene na koje korisnik može da naleti ubitačne tako da ko ne plati na Drini, plati na ćupriji. Gorka iskustva Malezije sa održavanjem i podrškom MiG-29 flote i SU-30MKM gde je bilo slučajeva kada je i više od pola flote bilo prizemljeno a cene su varirale od aviona do aviona, od smene do smene u Rosoborneksportu i sl.“

Ma

@Falcon
Otkud ti to da SU-35 nema AESA radra, to je standrad u današnjim borbenim avionima kinezi ga masovno proizvode zbog dobro razvijene elektroske industrije.Gde si to pročitao da ima probleme u snabdevanju delovao , po toj logici pola ruskog vazduhuplovstva ne bi letelo jer je su-35 derivat su-27.U pitanju je isključivo politika i sfera uticaja a tehnologije su slične.

Ma

>> Otkud ti to da SU-35 nema AESA radra

Opstepoznata stvar, Su-35 ima Irbis-E PESA radar!

Fa

@ Marko

Irbis-E na SU-35S nije AESA radar.

Pročitaj koji ruski avioni imaju (ili tačnije nemaju) AESA radare. Pročitaj šta je od zapadne opreme umesto originalne ruske ugrađeno u recimo malezijske i indijske SU-30.

Što se tiče tehničke podrške i logistike ruskih aviona citat sam izvukao iz ovog članka, izvoli:

https://tangosix.rs/2013/24/04/koliko-je-mig-29m2-zaista-kvalitetan-kao-izbor-za-srpsko-vipvo/

Ništa od navedenog nisam izmislio nego pročitao, većinu toga na ovom portalu. Predlažem ti da uradiš isto.

Ž

Falcon

За Малезију је утврђено да нису довољно улагали у флоту Су-30МКМ тако да ту Руси нису нимало криви. Исто је и са флотом МиГ-ова 29.

Marko

Су-35С нема АЕСА (АФАР) већ ПЕСА (ФАР) радар.

AL

@Falcon
Nije bas klasican PESA. Unutrasnji sum mu je nivoa AESA radara, takodje ima opasno dobru rezoluciju. Razlika je sto pojacavici signala nisu solid-state konstrukcije nego su neki inovativni novi cevni pojacivaci, verovatno su isli na veliku energiju signala(barem mi to deluje logicno)…no ne mozemo bas suditi dok ne neko od nasih ne isproba, zar ne? Recimo jedan top-gun pilot je bas opisivao kako je radar na F-14 imao prednosti u detekciji u odnosu na F/A-18, dok je 18ka imala prednost u pracenju na manjim daljinama. Ovako „s papira“ ima Irbis-E svoje prednosti u odnosu na mnoge AESA radare, a ima i mane. Nije to bas tako sve crno-na-belo a je uvek bolje od b. Posle Sirije je utvrdjen neki plan unapredjenja i modernizacije, menjace resetke na usnicnicima recimo i neke sisteme, dok je za radar bas ustanovljeno da mu je to jaca strana, nece nista dirati, cak ni softver(barem nisu javno nista rekli).
Za Indiju i Maleziju zaboravljas kada su kupljeni ti avioni, davno je to bilo, a i imali su neke specificne zahteve. Po meni su odradili vrhunsku stvar, skrojili su platformu tacno prema svojim potrebama. Bas na vezbama u domenu VV pokazuju poprilicnu dominaciju, mada to je i do indijskih pilota koji imaju opasan nalet.
To po strani, slazem se da bi SU-35 bio jako los izbor za Svajcarsku, nemaju mesta, a nagomilao bi logisticke probleme i troskove. Bolje im je da se drze F/A-18 ili eventualno da predju na Rafala. Gripena nek zaobidju u sirokom luku!
Nama bi recimo SU-35 pokrio sve rupe u LA koje postoje iskreno 40+ godina, ali onu u trenaznoj(trenutno hitnija) ne bi

Ma

@AL-41F1

Sorry ali PESA radar nema ama bas nikakvu prednost u odnosu na AESA. to lezi u prirodi jedne i druge tehnologije. AESA radar je uvek osetljiviji (u smislu suma), precizniji i tezi za detekciju i ometanje (LPI). Recimo AESA radar (kao jedna od vise mera koje se primenjuju da bi se kreirao LPI) moze da proizvede vise beamova na razlicitim frekfencijama i da time osvetli cilj ciji ECM onda ne moze nikako (ili jako tesko) da ga detektuje. ECM u stvari jedva da moze da izadje na kraj sa jednom AESA radarom. Kako god, ako je Rusija zdovoljna sa Irbis-E na SU-35 onda sam i ja!

Ž

AESA радари још увек нису усавршени, има проблема у њиховом раду, поузданост им није задовољавајућа и нису баш толико супериорни.

Али њихов развој и даље траје и ти проблеми ће временом бити решени.

Ma

@Živojin Banković

U zadnjih 10-20 godina niko u lovacke avione ne instalira dopler ili PESA radar osim ako ne moze da priusti state of the art AESA uradjaj. AESA tehnologija postoji vec od osamdesetih. Lista AESA radara je prilicno dugacka. Rusi bi u SU-35 ugradili takav radar da su ga imali operativnog! Takodje ne bi razvijali jedan za SU-57 da je tehnologija jos uvek nezrela a PESA radar radi isti posao.

AL

@Mayer
I da i ne. Nije da je bas bez „ikakve prednosti“ konkretno Irbis-E. Prosto sa solid state pojacivacima ne mozes postici toliku energiju signala zbog njihove prirode. (nesto kao lampasko i solid state pojacalo gde je prvo u proseku 3 puta glasnije ako ne i vise za istu deklarisanu snagu). E sad gde je to bitno? Da zbog prirode modulacije i demodulacije u AESA tehnologiji, dovoljan je znatno nizi nivo da bi se generisala kristalna „slika“ i posto su odvojeni TR moduli, moze da „bimuje“ istovremeno na vise frekvencija kako si rekao. Samo sve ima svoje limitacije. Ne znam kako ces sa trenutno dostupnim AESA radarima, kao npr. u Rafalu(za F-35 malo znamo iskreno i ko zna sta ce to cudo moci) postici detekciju na „reklamiranih“ 400km kao sto to moze SU-35? Nece imati tu energiju, a da ostane tako kompaktan, sprzices pojacivace. Konkretno u ovom slucaju, nivo unutrasnjeg suma Irbis-E jeste na nivou AESA radara tj. ispod 3.5db ako se dobro secam brojke. Kako su to postigli? Tako sto su napravili skroz drugaciju tehnologiju. Jesu mi telekomunikacije „bliske“ samo opet ponavljam, ne znamo nista dok neko od nasih to ne isproba u praksi A vs B radar tj lovac. E sad rekao si da „niko ne instalira dopler ili PESA radar“ u poslednjih 20 godina. Koliko ja znam „najsavremeniji lovac“ Eurofighter jos uvek nema operativan AESA radar, cak je i testiranje odlozeno prosle godine, mozda sam nesto pogresio? Pa ni Gripen jos uvek. Mnostvo F-16 i F-15 nemaju i dalje, prosto ne moze se postici. Da jeste u globalu savremenija tehnologija, ali radar u SU-35 nije klasican PESA kao npr. Zaslon i ima neke prednosti u odnosu na neke radare(ne sve). Sigurno je radar na poslednjoj seriji F-15 azdaja i tu nema sta da se komentarise ali nije tako u svakom slucaju. Jos jedna stvar, SU-35 pored radarski samonavodjenih raketa se oslanja i na pasivno vodjenje rakete srednjeg dometa, kao i na mnostvo pasivnih i aktivnih senzora. Ne znam kakvo je stanje sa Tikhomirov NIIP L-band AESA senzorom? Vidjali smo ga u Siriji u konfiguraciji 2 R-77, 2-R27ET i R-73…tako da ima odgovor na svaku pretnju. Imaju Franzuci slicna resenja, samo ne sa toliko sirokom paletom u pogledu VV i bojim se ne toliko mocna, a Amerikanci ni blizu. Imaju tu jednu opciju, vrlo mocnu, ali opet samo jednu.
Pretpostavljam da Rusi, posto su jos uvek tesni sa kesom, ne mogu se oslanjati na nesto sto nisu do kraja testirali, dok sa druge strane imaju mocan proizvod koji radi ono sto bi trebao da radi. Jedino kako mozemo znati u praksi je da SU-35 pocne da obara ili ne obara po Siriji, ali to hvala bogu se nece desiti. Prevelik je rizik od eskalacije. I dodao bi, ne znam kako racunati na LPI konkretno u slucaju SU-35 platforme kad je to grodosija od 30 tona i koje velicine? Malo bolji PVO radar iz 80ih ce ga detektovati na stotinama km.
No sve u svemu, imacemo sigurno priliku da vidimo kako ce se pokazati.

Ba

@Mayer
„Sorry ali PESA radar nema ama bas nikakvu prednost u odnosu na AESA…“

Kao neko ko očigledno sjajno poznaje tehnologiju radarskog zračenja, možete li mi pomoći da naučim nešto i objasniti mi koje su to, osim logističkih (težina, potrošnja energije) prednosti AESA u odnosu na PESA? Evo uzmimo ovaj koji ste pomenuli- Irbis E?

AL
Ma

Realno, na netu ima dovoljno clanaka o AESA radarima. AESA radar je jednostavno ekonomicniji, otporniji, precizniji, brzi i tezi za detekciju i ometanje. Nejgov beam je znatno uzi a osetljivost veca te postize veci domet sa manje energije. TR moduli AESA radara (GaAs) imaju snagu od oko 15W tako da radari APG-77 sa svojih 1900 modula ili APG-81 sa 1500 modula imaju snagu uporedivu ili mozda vecu od Irbis-E (20 KW) kombinovanu sa prednostima AESA tehnologije. Irbis-E ima vecu povrsinu antene. EF nema AESA radar kao ni Gripen ali ti avioni su projektovani pre 20+ godina. Za oba postoje projekti modernizacije koji ukljucuju ugradnju AESA radara.

Ba

@AL-41F1

Neisčitah čitav tekst AL, ali ne radi se o tome. Poenta onog šta sam htio da kažem je drugačija. U diskusiji u kojoj se potencira priča o „nemogućnosti“ jedne države da „već jednom“ razvije AESA radar za borbeni avion, gube se iz vida neke očigledne činjenice, a zarad predpostavki koje su…postavljene pojednostavljeno i laički. Ovo je usko specijalizovano polje, koje po prirodi stvari predstavlja u tehnološkom smislu najveću nepoznanicu- tajnu širem auditorijumu. Egzaktnih podataka jednostavno nema, postoje predpostavke i pojedinačne šture objave o nekim navodnim mogućnostima pojedinih komponenti nekih varijanti AESA/PESA, koje se onda od strane hobista interpretiraju na sve moguće načine- kao što je to inače slučaj sa problematikom o kojoj mnogi polemišu, a podaci ne postoje.

Smatram da u konkretnoj temi još uvjek može razgovarati samo u domenu predpostavki- ali i te predpostavke nemoraju obavezno biti navijačkog karaktera tipa „Android ili IOS“- mogu biti izvedene i iz nekih konkretnih tehnoloških znanja. Problem je što tih tehnoloških znanja kod većine manjka- pa onda imamo paušalne ocjene i zaključke svakog ko se ne boji da kuca nešto o problematici o kojoj se ovdje govori tonom potpune sigurnosti i omalovažavanja.

U tom smislu, a osvrćući se na na neke prethodne komentare želim da primjetim sledeće stvari:

1. Rusija PESA i AESA program razvija uporedo, već godinama. Ako uporedite proizvode NIIP-a iz 2007-08 vidjećete da su operativni prototipi testirani u Žukovskom uporedo.
2. Čudno mi je kada pojedinci dovode u pitanje tehnološki kapacitet „rusa“ da naprave AESA radar, obzirom da se radi o naciji koja godinama izbacije vrhunske AESA radare, koje operativno koristi uspješno i u praksi, čak i kroz borbenu primjenu. Naravno govorim o AESA tehnologiji na ruskim PVO sistemima, odnosno njihovim komponentama poput 1L119 NEBO, VNIIRT Gama DE, pa zatim 50N6A radar, pa zatim 42S6 koji je trenutno u razvoju, pa zatim…Dakle govorimo o potpuno primjenjenoj AESA tehnologiji, kompletnoj, odavno implementiranoj i godinama operativnoj.

Dakle ljudi proizvode vrhunske „ground based“ AESA uređaje, u apsolutnom svjetskom vrhu- ali eto operiše se teorijom, da za avion to nemogu, neće ili „ne mogu da priušte“. Smatram da je to glupost.

2. „State of the art“. Mayer, taj Irbis-E zaista jeste „state of the art“ proizvod. Možeš misliti o zapadnim AESA takmacima šta god hoćeš i predpostavljati ovo ili ono- ali ovo nije PESA radar iz sedamdesetih- ovo je genijalan derivat koji je namjerom izabran za ovu letjelicu. Dakle- nekakvim tehničkim zahtijevima kojima postojeće AESA reješenje kojim se raspolagalo nije moglo odgovoriti. Zato sam pitao za prednosti i mane, jer meni ovo nije poznato. JER:

3. I radar na Suhoju i radar na, neznam- Rafalu? su pulsni radari. Moderni PESA može automatski frekfentno skakati na isti način kao AESA i istom brzinom (nemožeš ga ometati na način kako se to zamišlja), oba mogu raditi u visokom i niskom frekfentnom opsegu, zavisi od potrebe, oba se mogu koristiti za ECM, pasivno skeniranje i slično. Oba prate ogroman broj ciljeva. Jedina tehnološka razlika je u izvoru RF signala, koji je kod Irbisa unificiran izvor RF signala koji ide kroz ampflikator pa u antenu (potpuna tehnološka tajna za ovaj radar- niko nema pojma kako amplifikator radi i odakle tolika snaga), dok se kod klasičnih AESA rješenja koristi višesrtuka TRM mreža. To je sve. Jedina razlika između Irbisa i bilo kog zapadnog AESA pandana je ovo. Nikakve mistifikacije tu nema. Čak i pomjeranje antene. Nema nikakve potrebe da se to čini- 130 stepeni prednje hemisfere ovog PESA radara pokriveno je digitalizovanim usmjeravanjem radarskog snopa u svim tačkama pregleda BEZ usmjeravanja antene, vrlo jednostavno, uz hiljade pulseva u sekundi. Frekfencija se i u jednom i u drugom slučaju može mjenjati svakim „pulsom“ ako se to želi. Oba rješenja mogu da vrše automatsku detekciju ometanja i evazione promjene frekfencije- pilot ne mora da vrši nikakvo prilagođavanje bilo čega. AESA može da vrši bimovanje više ciljeva na različitoj frekfenciji svaki, ali u tom slučaju se drastično degradira jačina i domet signala. Praktično, u realnim borbenim uslovima multifrekfencijsko bimovanje može da ima smisla za dva cilja, ali ne više, pogotovo u uslovima modernog ratovanja i BVR borbe.

4. Razlike. Po meni- praktično, po onome šta je poznato- samo logističke prirode. PESA je teži, uglavnom zbog mehanizma unificiranog izvora RF signala, koji zahtijeva aparaturu za hlađenje i podršku. Hlađenje i power output su takođe razlozi zbog kojih troši i više energije. Savremen PESA je izrazito pogodan za velike letjelice kao Su-35, ali ne tako pogodan za Rafal ili F-16. Gabariti, masa i energija.

5. Pouzdanost. Kod Irbisa može da crkne unificirani izvor RF signala i onda gubiš čitav radar- slijep si. Osim ovoga- maltene ništa. Dobra strana ovog rješenja što se opravka sastoji u zamjeni JEDNOG velikog, skupog i bitnog djela od kojeg sve zavisi- zamjeni ovo i imaš operativan radar nakon par sati. Kod AESA radara- pritisak na svaki od hiljadu transmitera je daleko manji, kvar će dovesti do degradacije sistema, ali može da radi- međutim….Održavanje takvog radara zahtijeva sofisiciranu dijagnostiku svaki put kada se sleti, a postoji glič. Priča se o nesnosnom broju radnih sati koje nekad tehničari „stuku“ u potrazi za izvorom problema kada se on desi. A desi se. Priča je puno na ovu temu- vjerovatno je na nešto tog tipa Živojin mislio kad je pomenuo pouzdanost. Normalno je da avion leži danima zbog radova na AESA radaru i to u mirnodopskim uslovima kada je sve „na poziv“. Ovo može da bude problem i nije u sladu sa Ruskom doktrinom.

6.Doktrina. Niko ne govori o ovome. Niko ne govori o IZBORU kakvu ćeš tehnologiju i opremu da koristiš u strateškim letjelicama svoje vojne sile i u kakvom potencijalnom sukobu. IrbisE je naprimjer navodno otporan na djelovanje elektromagnetnog pulsa visokog inteziteta. AESA po prirodi stvari nije. Nije moguće adekvatno zaštiti par hiljada, stotina, nije bitno koliko RF trasmitera od posljedica EMP-a. Ne sa materijalima koji se danas koriste. Da li je nekom palo na pamet da se letjelice ove klase planiraju za sukobe u slučaju nuklerano kompromitovanog ratišta? Pa nebi bilo prvi put. Znate i sami da su MIG-25/31 namjenski pravili sa lampama zbog ovoga, iako su dvije decenije posjedovali tehnologiju za izradu tranzistora. U vrijeme kada su ljudi po kućama u SSSR-u već imali radio aparate i kućnu tehniku sa tranzistorima, biroi tadašnje Sovjetske armije su razvijali BRLS-8B „Zaslon“ sa lampama zato što su to tako željeli. Godinama su letjelice američkog svemirskog programa pogonili računari iz praistorije, namjenski, zbog svoje pouzdanosti- tako se htjelo, a kapacitetom su mogli odlično da obave posao za koji su namjenjeni. To je bila doktrina- tako se htjelo. Nije valjda niko lud da kaže- NASA je poslala ljude na Mjesec, ali nisu mogli da razviju „state of the art“ računar?

Na kraju želio bih da kažem…Nije to priča za nas. Tema je toliko tehnološki specifična, razmatranje ovoga traži mnogo veći broj varijabli da bi se mogla podvesti pod šoping logiku. Unaprijed se izvinjavam radistima ako sam rekao nešto nevješto- desi se- veoma je teško komotno govoriti o ovoj problematici. Pozdrav svima!

Ж

Mayer

Veoma malo tipova borbenih aviona ima AESA radar, naveli ste i da ga zapadni avioni 4,5 generacije, Gripen, EF i Rafale nemaju ali će ga naravno dobiti jer to postaje standard. Dobiće ga i F-15, 16, 18, .

Ti radari su sve bolji ali imaju mana i naravno da ce ga u sledećoj deceniji imati gotovo svi savremeni borbeni avioni u svetu.

Što se tiče Rusa ima ga Su-57, tu su zatim raketni PVO sistemi i radari, helikopteri Ka-27M.

AL

@Banja Luka
Kao sto sam rekao, ne znamo u potpunosti nista dok neko od nasih ne sedne, isproba pa kaze svoj sud i tacno odredi sta su dobre i lose strane oba neka konkretna sistema. Kao npr. Suad o debati „F-5 vs Mig-21“. Mogu i Rusi i Amerikanci da „drve“ do prekosutra o svom proizvodu kad je nas covek probao oba i dao sud. Isto vazi i za recimo SU-35 i bilo koji drugi proizvod. Dovoljno je da je softver negde bolje odradjen i prikaz prilagodjen odredjenoj skoli pilota pa prosto vise odgovara i time drasticno poveca efektivnost u realnim uslovima i obrnuto. Ne bih nikog u globalu potcenjivao. Ali da bi voleo da vidim SU-35 u Srbiji, bi jako. Pa i Rafala, F/A-18, J-10, F-16V, F-15 naravno….sve to radi posao ako je korisnik dobar i okolnosti povoljne

An

Od svih ponudjenih koliko sam upucen jedino su F-18 i Rafale bili u „ratnim uslovima“, za Tajfun nisam siguran, barem nisam cuo da je bio. Gresim li? F-35 je kao ispalio neku raketicu na neku isis Tojotu :) osim ako mozda ne znamo za neki pravi zadatak posto je bio toliko stelt da se ni ne zna za to :D Zapravo zeleo sam da pitam je li ijedan od ovih aviona „combat tested“ kako bi to Ameri rekli? (Osim Rafala i F-18 tj.)

Odgovori
Ed

Eurofighter je bio u „ratnim uslovima“ kao i Rafale, recimo u Libiji (UK), Sirija (UK), Jemen (S. Arabija)… a F-35 je bio u akciji u Siriji (Izrael).
Jedino Gripen nije borbeno koristen.

Be

Ed….franci su Gadafija tukli njegovin Rafalima

9A

da, i ??
po toj logici ne bi trebalo kupovati niti jedan ovi model aviona….

De

Svicarci ne traze bombarder niti avion koji je sposoban bacati bombe. Oni su te sposobnosti izgubili u 1990-ima kad je Hunter povucen. Oni su trebali kupiti jos F/A-18 sa zrak-zemljamogucnosti ali je zavrsetak hladnog rata zaustavio te planove.

Stoga borbeno iskustvo Rafale, Eurofighter a I F/A-18E/F (koji je oborio jedan Sirijski Su-22) su nevazne (a narocito kad su sve te misije protiv protivnika bez PVO).

Svicarska trazi avion za misiju zrak-zrak to jest air policing. U biti oni traze obnovu citavog system PZO.

A usput imaju jako malo novaca za sve ovo, pa idu za najeftinije. JAS-39C/D je odlican avion za Svicarske uslove. JAS-39E je vec podosta skuplji ali I dalje jeftiniji i za kupiti i za koristiti, nego Rafale, Eurofghter, F/A-18E/F ili F-35.

AL

Voditi se logikom, najvise bi im odgovarao F/A-18 super hornet jer ce iz njega izvuci ubedljivo najveci broj letnih sati obzirom na to da je mornaricki avion, pogodan je za sve zadatke plus ce preobuka ici najbrze i komplet naoruzanje koje poseduju je vec integrisano, a na sve to vazi za jako pouzdan avion. Zatim Rafal, takodje sjajna platforma sa ogromnom paletom naoruzanja(njega bi voleo u Srbiji da vidim, ali nemamo mi tih para), malo je skup, ali nudi mnogo. F-35 mislim da nema smisla kupovati je nije zavrsen proizvod! A na to bi dodao nocnu moru za odrzavanje tolikih sistema i stelt tehnolije sto mislim da Svajcarskoj ne bi „leglo“. Na kraju Gripen? Po meni uz EF najgori avion koji se moze kupiti na trzistu. Nista od naoruzanja ne moze biti garantovano od strane proizvodjaca, niti mogu garantovati za ceo paket i neke kljucne sisteme, a iskreno nije bas ni jeftin! Ruku na srce makar je pouzdan za razliku od Eurofighter-a. Neko stvarno mora biti ozbiljno naivan da na EF potrosi novca koliko i na F-15, a da im na kraju leti 20% flote. Ruske opcije necemo komentarisati, to njima na zalost ne dolazi u obzir, nama srecom jos uvek da, samo opet, za najbolje sto Rusija nudi, kesa trenutno nemamo.

Odgovori
Fa

Što se nisam rodio kao švajcarski vojni pilot – leteo bih na nekom modernom zapadnom avionu, nikada rata ne bih video, samo prelepe Alpe i preplanule skijašice, mahao bih turistima iz cockpita dok izvodim razne manevre na Axalp vežbama i primao petocifrenu platu u CHF.

Još ako ipak nabave F-16 Block 70, ufff!

Odoh da lopatam sneg i vratim se u realnost…

Odgovori
Cr

Znaci da rezimiramo: da letite sa F-16, da ne vidite rata, lijepi predjeli, dobra plata…
Norveska i Danska su Vam jos bolji izbori a ni Portugal nije za bacit :-) U Portugalu doduse nije plata sa pet cifara ali imaju lijepe plaze a zadnji put je rat vodjen na njihovoj teritoriji (neka me neko ispravi ako grijesim) prije nekoliko stotina godina.

Fa

@ Crnogorac

Ne zaboravi da za razliku od tih drugih zemalja Švajcarska nije u NATO-u, niti se graniči sa Rusijom.

Najveći rizik kojem se izlažu je da slučajno pojedu pokvareni sir za doručak ili popiju nepodgrejan čaj… ili da im na referendumu izglasaju ruski avion…:)

Cr

@ Falcon
Aha, znaci nova dopuna „uslova na tenderu“ – da se ne granici sa Rusijom, da nije u NATO…
Onda je Austrija pravi izbor za Vas (jes da nemaju F-16 ali EF je jos bolji). Jeftinija je, ljepsa i uredjenija od Svajcarske masu (subjektivno misljenje).
Sto se tice rizika da na referendumu izglasaju ruski avion ako je u pitanju Mig-29 slazem se da je rizik veliki, ali ako je u pitanju neki od Suhojevih modela onda nam se misljenja definitivno razilaze.
Ipak, najmocniji sistem odbrane Svajcarske i garant njene bezbjednosti su bankovni racuni svjetske elite i „elite“ u nihovim bankama. Tako su ih mimoisli svi ratovi do sad.

Ba

@Falcon

Pa zar ste se rodili kao srpski vojni pilot? Samo pitam- ima dosta ovih koji vazduhoplovstvo napuste na trećem semestru i ostave nas da lijemo suze za njihovim kvalitetima… Nemojte da se insinuira kroz svaki drugi post- ajmo sada lijepo i iskreno- Koja klasa, pilot čega i kada ste to letjeli?

Fa

@ Banja Luka

Ne sećam se da sam insuinirao bilo šta od toga, osim da mrzim MiG-29.

Inače nisam pilot već ex-pripadnik 51. Klase RV PVO, smer PVO, Vojna Akademija Vojske Jugoslavije (1994) koji voli zapadne avione i obožava ruski PVO, najbolja kombinacija ikada :)

@ Crnogorac

Slažem se sa tobom 100%, ipak su novac i političko-ekonomski uticaj najjači garant stabilnosti Švajcarske a ne avioni.

AL

Vojska im je uvek spremna za rat, zato zive u miru za razliku od nas i mogu da „masu“ iz svojih aviona. Bitne odluke i posledice za iste donosi i snosi narod, a ne neka „vlast“ i zato zive kako zive dok u privredi ulazu tamo gde mogu biti konkurentni. Uostalom, klasican primer je da imaju avio industriju, vrlo naprednu, ali nisu suludi bacati milijarde u neke neperspektivne projekte(Gripen ili ne daj boze „N.A.“), nego kupe jeftinije na trzistu.
Ne znam sto mrzite Mig-29, nije on kriv sto smo mu mi, a i mnogi drugi, nakacili zadatak za koji nije konstruisan? Pravljen je da cisti nebo direktno iznad frotna od A-6, A-10 i F-111 u saradnji sa Buk-om, za F-15/16/18 bi se brinuli SU-27 i S-300, a za E-3 i RC-135 bi se brinuo Mig-31. Pre ce biti da mrzite opstu predstavu koju su ljudi stekli i tom avionu, nego komad aluminijuma, karbona, polu provodnika i provodnika? Avion ko avion….nije toliko ni bitan, nego sprega sistema u kojim deluje uz taktiku i obuku koje su barem delimicno obavestajno potkovane.

М

Falcon , летео би махао и једног дана улудо изгубио главу због махања и гледања пејзажа .

Fa

@ Miloš

Ameri su i na to mislili. Ne zaboravi da F-16 Block 70 ima Auto CGAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) koji je idealan upravo za mahanje iz kabine i bezbrižno blejanje u pejsaž :)

vl

@Falcon
Da citiram porucnika Pasica iz Karaule: “I ja bi da ka*am Vesnu Zmijanac, al ne ide … “ :)
Lako cemo mi za Svajcarce, snaci ce se oni. Barem imaju novca. Mene brine nasa muka – seci dupe, krpi usi.

at

Kao zamjena za Tornado (kao avion koji moze nositi nuklearno oruzje) u uzi izbor usli Eurofighter (potrebne odredjene prepravke) i F/A-18 (potrebne odredjene prepravke, ali mnogo manje nego Eurofighter). F-35 nije zadovoljio. Mozda je i ovo indikativno za Svicarce, s obzirom da su im skoro iste opcije na stolu.

https://augengeradeaus.net/2019/01/tornado-nachfolge-entscheidung-zwischen-eurofighter-und-f-a-18-f-35-aus-dem-rennen/

Odgovori
ѕ

штета папира

Odgovori
Mi

Vremenom covek shvati ciji su alijasi u komentarima.

E moja gospodo Svajcarska ipak za razliku od Srbije dokazuje koliko sistem i tradicija imaju ocigledne rezultate.

Falcon ako se vodite tekstom iz 2013 gospodina Marka Ivankovica, morate shvatiti kako su se neke taktike i tehnologije vise puta promenile avioindustriju do 2019.Samo idemo hronoloskim redom povodom doticnog teksta gospodina Marka Ivankovica (s obzirom na pohadjanje, stecenom obrazovanju doticnog univerziteta zacudjuce izostavljanje vremenskog intervala neophodnog za primenu novih tehnologija u okviru Vojnih snaga supersila).

1.
“Ratno vazduhoplovstvo, kao jedan on najbitnijih delova oružanih snaga jedne zemlje, služi da obezbedi prevlast i dominaciju na nebu u odnosu na neprijatelja kao i da pruži podršku iz vazduha svojim trupama na zemlji dovodeći ih u taktičku prednost na terenu. Takodje, RV služi da strateški uništi ciljeve u dubini neprijateljske teritorije, obezbedi snabdevanje i logistiku svojih trupa kao i obaveštajne podatke i informacije svojim stratezima.“

Ovako receno mogu reci teska zloupotreba, nepoznavanje vojne strategije sto se tice mogucnosti VS i potencijalnih mogucnosti agresora u 2013 (vrlo sporan nadolazeci period od 2013-2023).Autor se opredelio samo za ofanzivni pristup i “prvi udar“, verovatno po uzoru na drzavu Izrael.Tacnije na osnovu Izraelskih ratova 60′ daje insinuacije u 2013.Takodje nije uzeo u obzir polozaj, sirinu teritorije Srbije u odnosu na NATO clanice i njihove kopnene mogucnosti.A najveci promasaj je nepoznavanje balistickih mogucnosti NATO/Amerike/Rusije, “SWARM“ ATTACK i NET CENTRIC mogucnosti Amerike iz baze u Avianu prvenstveno (inace te doktrine su pablikovane 90′, a kao idejna resenja zastupane pre 90′).

Za obezbedjivanje prevlasti u vazduhu Srbiji po toj strategiji onda treba par “nedodirljivih aerodroma“ sa “punokrvnom“ LA.Dakle po toj teoriji pricamo o RV sa minimum 200 aviona, od toga LA mora imati barem 80 aviona sa visenamenskim mogucnostima.
Sto se tice naoruzanja imamo “GPS“ mogucnosti verovatno sa “naseg“ satelita, posedujemo avione opremljene avionikom sa ECC mogucnostima.“Delimo samare“ zemljama u okruzenju Srbije :

– posto za neki veci obim akcija nemamo kapaciteta
– nismo clanica nekog veceg saveza
– nemamo obezbedjenu zalihu posle upotrebljenih ubojnih sredstava
– nemamo kapacitete sosptvene industrije koje mogu odgovoriti takvom poduhvatu.

Iskreno receno iluzorno uzglavlje teksta vezano za potencijalnu nabavku aviona za RV Srbije.

Pod predpostavkom Srbije u NATO, konflikt izmedju clanica NATO povodom neresenih politickih pitanja je takodje tezak apsurd.

2.
Povodom teksta iz 2013 moram napomenuti nesto vezano za toliko nekima mrski MiG-29.Posto se ocigledno ovde mesaju “babe i zabe“, a spominju se akteri poput gospodina M.Jelena i M.Bilbije.Mogu samo reci jedno su zelje a sasvim drugo realne mogucnosti.

Povodom “prelaznog resenja“ procenu su vrsili “nasi“ strucnjaci, ocigledno pojedini “skolarci“ nisu izucili dovoljno taj period iz istorije vazduhoplovstva – ostavljam mogucnost kako nije bilo kvalitetnih ljudi u vojnom skolstvu koji vodjeni “akademskom mislju“ sporni vremenski period mogu predociti mladjim narastajima.

2.1
Prvi planovi i nacrti “novog“ frontovskog lovca su zapoceti 1969 u okviru programa ПФИ (перспективный фронтовой истребитель) .Po izvestajima i saznanjima o Americkom “FX i FXX“ programu rukovodstvo SSSR shvata potrebu za novim avionom posto je inferiorno sve u posedu u odnosu na postavljene karakteristike za Americki FX i FXX.

Zahtevi programa “ПФИ“

– Veliki dolet
– Sposobnost “brzog poletanja“, mogucnost koriscenja kratkih poletnih staza
– Velike manevarske sposobnosti prilikom zaokreta
– Pouzdan motor koji zahteva minimalno odrzavanje
– Sposobnost nosenja “teskog naouruzanja“
– Brzina iznad 2 maha

MiG-21 koji je u tom trenutku zastupljen kao “moderni lovac“ u RV ima manji dolet, male mogucnosti nadogradnje, malo podvesnih tacka na kojima moze nositi naouruzanje

MiG-23 koji svoje prve letove obavlja 1967 ima brzinu, naouruzanje samo nije agilan – ima vrlo slabu manervibilnost na podzvucnim brzinama.

Pocetna ispitivanja u vazdusnom tunelu (ЦАГИ Т-106) daje idejna resenja OKB Sukhoi, Yakovlev i MiG.Ta resenja su promakla Amerikancima i ako su ih mogli primeniti na svojim projektima.

2.2

– MiG-29 nije frontovski lovac osmisljen za potrebe RV i ako je 1969 odabran kao najbolji predlog za “ПФИ“ program (перспективный фронтовой истребитель) gde su ucestvovali OKB MiG, Sukhoi, Yakovlev.

– iste 1969 nakon iskustava u Vijetnamu, taktickog razmisljanja tada razdvojenih RV i PVO snaga SSSR, potencijalnih ekonomskih problema program “ПФИ“ ostaje neizvesan do 1971 god.Daje se prostora MiG-23 platformi na potencijalnim tehnoloskim nadogradnjama za borbu na malim i srednjim daljinama, uzima se u obzir ulazak platforme MiG-23 u masovniju proizvodnju.

– 1971 god napusta se program “ПФИ“ zbog ocigledno potencijalnih velikih troskova proizvodnje, novih mogucnosti tehnologija na radarskim sistemima, inovacija u raketnim resenjima na vecim daljinama (BVR) i na malim daljinama (VVR)

– 1972 god MiG-29 ozivljava u okviru ЛПФИ (лёгкий перспективный фронтовой истребитель) programa za potrebe PVO, a za potrebe RV vec ponudjeni projekat SU-27 OKB Sukhoi prerasta u ТПФИ program (тяжёлый перспективный фронтовой истребитель).Zahtevi u oba programa su slicni zahtevima “ПФИ“ programa.

-1977 “Продукт 9“ dobija oznaku MiG-29A (9-12A) pravi svoj prvi probni let (F-16 prvi probni let pravi 1974, F-15 prvi probni let pravi 1972, SU-27 prvi probni let pravi 1977)

-1977 Vazdusne jedinice SSSR PVO u balticikim zemljama i Lenjingradskoj oblasti se eksperimentalno reorganizuju u okviru RV, do 1980 sve jedinice vazdusnih snaga integrisu se u VVS.

-1982 Raketa R-60 (koja je usla u proizvodnju 1973 – ОКБ „Молния“) namenjena borbi na malim daljinama – u “visoko manevarskoj borbi“ dokazuje svoje sposobnosti u Izraelskom – Sirijskom ratu.Eksperimentalna raketa R-60M ulazi u naoruzanje MiG-29.R-60 u trenutku ulaska u proizvodnju ostaje kao najlaksa raketa u svojoj klasi

-1984 Raketa R-73 (ОКБ „Вымпел“) ulazi u proizvodnju i prva u svetu ima mogucnost integracije sa HMS (helmet mounted system)

-1984 Tajno visoko rangirani prototip MiG-29 („изделие 7“) sa posebnim zmajem pod oznakom „программы 9“, zbog vec razvijenih sistema u protivelektronskoj borbi dobija sistem „Гардения 1″ na testiranje

-1985 Prototip pod oznakom 9-14 polece sa posebnim nisanskim kontejnerom koji sluzi za gadjanje zemaljskih ciljeva.Ali mala paleta VZ naoruzanja VVS u odsustvu neprihvacene digitalizacije stopirace razvoj do prototipa 9-15 koji upotrebljen za program MiG-29M.

– 1985 “Н-019М Топаз“ radarski nisan omogucava usmeravanja raketa sa polukativnim tragacem u dve svrhe, vrsi se integracija sa novim aktivno navodjenim raketama РВВ-АЕ (Р-77 – testirana 1983) .Novi sistem se nudi od 1992 kao opcija u opremanju verzija MiG-29 pod oznakom 9.12 i 9.13

– 1988 SFRJ nabavlja MiG-29 kao “prelazno resenje“ do dolaska NA (jednomotornog Rafala).SFRJ je imala eksperiment sa Galebom pa nikad nismo dobili motor koji je bio planiran, moze se reci avion je bio kopija HAWK.Nikada posle toga nije izvrsena modernizacija jednog sistema na avionu MiG-29 koji se deklarise kao 9.12B.

3. Procena CPFH je promenljiva od jednog RV do drugog RV, ali dobar komentar o losoj statistici oko MiG-29 pozajmicu iz sledeceg komentara :

“To the disadvantages of the MiG-29 include a low overhaul life (350-400 hours) of the RD-33 engine. (In the last series, it is increased to 700 hours). The resource of the same engine F.100-PW-229 reaches 2000 hours, and F.110-Ge100 – 1500 hours. A significantly higher resource of American engines is explained by a fundamentally different approach to scheduled repairs (by technical condition, and not by the number of hours worked, as in Russia). Such an approach requires the highest qualification of service personnel and a qualitatively higher degree of diagnostics of failures right in the aviation units. This method allows a relatively simple replacement of parts operating in the most intense modes, depending on their wear. However, Russian planes should be in the ranks at all times, (even with less qualified maintenance).“
Najbolji primer su Nemci koji su potvrdili kako je avion lak za odrzavanje ali samo sa sistemom “know-how“.
Takodje mislite kako “laptop dijagnostika“ koja je vise manje standard u 2019 (moze se reci u 2013) ne moze upozoriti korisnika i proizvodjaca o stanju sistema na avionu !?

Svaka cast Zivojinu sto tada prozbori povodom spornog teksta.
Dakle zar se ne vidi po datom primeru Falcon koliki je vremenski interval u poimanju “novih tehnologija“ kod supersila, a predlaze se neophodno RV za narednih 20 godina !? Zar su stvarno neki ubedjeni kako se nista tehnoloski nije promenilo od navedenog perioda !?

Platforme 4 i 5 generacije u skorijoj buducnosti do 2023 imace kao “loyal wingman“ jeftinije UAV platforme sa velikom paletom “stand off“ naouruzanja.
Ako je ranije upotreba osmatrackog radara bila predvidjana 10-15km od linije fronta i garantovana je svesnost situacije na 250 km, a AWACS garantuje na 400km.
Moze se garantovati kako podzvucni mlazni UAV opremljen EA mogucnostima nema prednost u odnosu na “Stealth“ tehnologiju i radar primenjen na avionu 5 generacije !?

Odgovori
DC

Svajcarci zele avion sa jednim motorom (manji troskovi) i sa manjim wingspan-om jer su vec morali da prepravljaju svoje podzemne hangare kada su kupili F18. I avion koji ce moci da se izglasa na referendumu odn da nije mnogo skup, jer je veliko pitanje da li narod zeli da se novac trosi na vojnu avijaciju. Tako da ce izbor biti isti kao i prosli put: Gripen E. Ukoliko prihvate dva motora, velike sanse ima F18 Super Hornet (sa preklopljenim krilima 9.32m naspram 9.94 za F18). Ovi drugi em sto ne staju u ‘garaze’ su isuvise skupi.

Odgovori
Vl

Samo da vas obavestim, nema potrebe da se brinete oko elektromagnetnog pulsa pri nuklearnoj eksploziji. Zašto? Pa jel vi uopšte znate šta pričate? Termonuklearka iznad teritorije znači kontaminaciju aviona i kopletne opreme, pilota, goriva, svega….a to znači sigurnu smrt za pilote. Nema tu rata, to je bum i završena priča. A taj što vam puni glavu sa taktikom u nuklearnom ratu veze nema, jednom pritisnuto dugme je zauvek završena priča za celo čovečanstvo, onda sledi lansiranje za odmazdu i to pokreće ceo lanac. Baš će radar da radi u tolikoj radijaciji i baš če neko da leti i napada svojom avijacijom iznad mesta gde je tresnula hidrogenka, pa tu više nema ništa narednih 1000 godina. Vi ko da ste oficiri vojske Srbije, bez trunke logike.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

09. Jan 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

@Vladimir Ne verujem da je iko obratio paznju na Su-57, po poslednjim podatcima do 2024 je napravljeno 22 komada, jedan pao, i jos 5-(6 tokom 2025, upitnog kvaliteta, svakako Ratna avijacija Rusije zna bolje od Vas kakav je to avion, i ne koriste ga u najvecem ratu u istoriji Ruske Federacije..svakako za to ima neki…

08. Jan 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

@Petar the First @Zoore Slazem se da je RV Srbije izabralo vrhunski avion,kao i Hrvatske sa modelom 3, oba su najbolji nivo avijacije do sad na ovim prostorima. Komentatori shvataju da avio industrija nekadasnjeg SSSR, koja je hvatala korak sa zapadom, nije jednaka industriji jedne od naslednica SSSR, Rusije 2024, sto je i logicno,jer su…

08. Jan 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

@ikim Raffale leti u mnogim armijama sveta, Vojska Srbije imala je prilike da pregleda avion, kao i da konsultuje druge korisnike Raffale o iskustvima (Egipat). Ako bi Srbija i kupovala ruski avion, da nema sankcija, to bi bio proveren avion koji koriste uspesno i druge armije sveta, na primer, Su-30, projektovan i leteo jos u…

08. Jan 2025.Pogledaj

Neno na: Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

@Profa fini Daleko je Mirage 2000 od Rafala F3R po sposobnostima. Čak izmedju F3R i F4 nema velike razlike, manja poboljšanja koja ulaze u proizvodnju aviona.

08. Jan 2025.Pogledaj