BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] U Nemačkoj primećen srpski H145M na kome se nastavlja integracija naoružanja Srpski H145M u Donevortu, Nemačka, 6. maja 2020. / Foto: Alexander Lutz

[POSLEDNJA VEST] U Nemačkoj primećen srpski H145M na kome se nastavlja integracija naoružanja

Početkom maja na nemačkom internet sajtu Helionline objavljena je fotografija helikoptera H145M sa prepoznatljivom maskirnom šemom RV i PVO Vojske Srbije ali sa sakrivenim oznakama pripadnosti. Na ovom sajtu su i ranije postavljanje fotografije srpskih H145M. Poslednja objavljena je zanimljivija jer je datum kada je helikopter fotografisan 6. maj ove godine a autor Aleksandar Lutz zapazio je helikopter u Erbasovom nemačkom pogonu u Donevortu.

Letelica nosi privremenu nemačku registraciju D-HADZ koju je pre isporuke Srbiji nosio helikopter koji je dobio srpski vojni evidencijski broj 14503. Na osnovu činjenice da u opisu fotografije stoji da je u pitanju H-50B (srpska službena vojna oznaka borbene verzije) kao i da je to helikopter čiji je c/n (serijski broj) 20246 može se zaključiti da to zaista jeste naš 14503. Takođe, na helikopteru se vidi nosač ubojnih sredstava na kome je postavljen domaći kontejner GH-78 sa mitraljezom M87 kalibra 12,7 mm što je do sada viđeno samo na primerku “503“.

Ovaj helikopter je poslednji H145M isporučen Srbiji a na aerodrom u Batajnici sleteo je 6. decembra 2019. Veoma brzo mogli smo videti da se taj H-50B koristi za integraciju i verifikaciju domaćeg naoružanja na ovaj tip helikoptera u kome pored domaćih učestvuju i Erbasovi stručnjaci. Poslednja faza ovog procesa započela je 20. decembra 2019. kada je u Centru za ispitivanje naoružanja i vojne opreme „Nikinci“ izvršeno gađanje nevođenim raketnim zrnima (NRZ). Ispitivanje je nastavljeno i u januaru a osim NRZ S-8KOM dejstvovano je i mitraljezom 12,7 mm.

Na forumu holandskog spoterskog sajta Scramble može se videti da je 14503 u Donevortu uočen još 12. februara. Najverovatnije je da se tamo dalje radi na integraciji domaćih ubojnih sredstava a u sledećoj fazi naši H145M dobiće i vođeno naoružanje. Iz izjave direktora Vojnotehničkog instituta pukovnika Bojana Pavkovića moglo se saznati da se radi o vođenim raketama za sedmocevni lanser na kome su već ispitane NRZ S-8. Verovatno se radi o laserski poluaktivno vođenoj raketi S-8LGR dometa 6 km zbog koje bi helikopteri trebalo da dobiju optoelektronske sisteme sa laserskim daljinomerom i laserskim obeleživačem cilja, poput američkog WESCAM MX-15D („D“ znači „designator“).

Komentari

z

Za svako poštovanje. Sve oko integracije domaćeg naoružanja na H145M se čini jako dinamično, vrijeme se nije gubilo. Gadjanje u Nikincima je izvršeno samo 20ak dana nakon što su „naoružani“ H145M stigli u Srbiju. Neprocjenjiv je značaj saradnje srpskih inženjera sa Airbusom. Čekamo integraciju Pauka, S-8LGR i 2T5.

Odgovori
B

Mislim da H-Force paket koji smo mi uzeli ne podrzava vodjene rakete.

G

O cemu se tu radi? O ovoj integraciji Pauka sto pricate, pozz

В

Сумњам да ће Паук и 2Т5 бити дио наоружања овог хеликоптера. Ни једна од ове 2 ракете нису ласерски вођене. Да ће бити интегрисане на неку другу платформу свакоако (читај газела). Кад буде готово развијене и способна за борбену употребу, С-8ЛГР ће бити много опасан изазов за Патрије, Кобре, Отокаре исл. ИФВ. За балканске прилике, асиметрично ратовање, борбу против терориста, биће сасвим задовољавајућа. За тенкове не брини те, биће нешто друго ;-) Прва гађања ласерски вођеном ракетом од 70мм, Ербас је извео још децембра 2017. године. Удаљеност 4,5 км, погодак директно у „главу“. Сва тестирања и квалификација овог система су планирана да буду готова до краја 2019. Наравно, предуслов за имплементацију и борбену употребу је ХФорс-3. Тако, мало стрпљења што се тиче С-8ЛГР није на одмет. Кад буде вријеме и тај ниво 3 ће као и сама ракета лећи на своје мјесто и бити интегрисани на Х145М. Ово што се ради је много добро: и по плану и по обиму и по динамици којим се тај план проводи. Сјајно!

s

Bilo bi lepo kada bi Srbija uzela jos ovih helikoptera, pri cemu treba ici ka opremanju sa raketama sa laserskim obelezavanjem ciljeva.
Naime, optoelektronski sistemi sa “laserskim“ podsistemima mogu da se integrisu u postojecu avioniku i opremu helikoptera i sa raketama bez dodatnih strukturalnih izmena na samom helikopteru; prosto receno – operater obelezava cilj koji zahvata raketa nakon lansiranja (a samo lansiranje je po klasicnom principu za nevodjene rakete ili kontejnere sa topovima ili mitraljezima).
Time se stedi i na tezini nove opreme, ali i u finansijama (integracija klasicnih POVR, sa vecim sposobnostima, ide i do 2 miliona USD po letelici, sto je previse ako su postojeci placeni oko 9 miliona USD po letelici). A dobija se lako borbeno sredstvo sa velikim mogucnostima (na primer S-8LGR nadaleko prevazilazi sposobnosti Maljutke).
Istovremeno, tu je Mi-35 za klasicne borbene zadatke (isto bi trebalo jos najmanje 2-4 letelice, kao i najmanje 5 Mi-17, koji bi svi mogli da se opreme sa S-8LGR)

Odgovori

Гдје могу да пронађем податке о ракети С-8ЛГР?

B

mozda preko google trazilice

S

Slavke svaka cast. Znas znanje. Ostaje bitno pitanje otvoreno posle ovoga. Ko ce da radi na ovolikom broju letelica kad su plate vazd. tehnicara u rangu socijale ?

S
D

Kao zagovornik kupovanja francuskoga naoruzanja,smatram da bi trebali na nase helikoptere a iako sa lazarom uspemo nesto da uradimo,da stavalljamo francuske protivoklopne HOT rakete,a i uz to migli bi smo pvo srednjega dometa ako vec ne mozemo buk zbog pretnji sankcijama novi francuako-italijanski SPADA 2000 to je aspide modernizovana raketa za kopnene sisteme ima 60+ kilometara domet,a 20km plafon a mogli bi smo uz to pored pancira koje bi realno trebalo da imamo izmedju 18 i 25 da kupimo sistem crotel i nakacimo ga na bov m11,dosta pratim francusku avio tehnologiju u zadnje vreme i pogotovo ono njihovo MBDA(evropska je firma ali francuzi su najvise tu sa izumima) i odusevljen sam cak ako treba nove avione da uzmemo hteo bi to rafal da bude,a i ameri i rusi mogu ljubomorni samo da bidnu ali nece moci sankcije da lupaju

P

@Djordje Podrzavam francuska je velika tehnoloska sila, i politicki jesu naklonjeni ka Srbiji, mozda bi nam i prodali.
Za nasu vojsku francusko naoruzanje bilo bi sjajna stvar.
Ostaje samo da mastam o „Rafalima“ u nasem RV umesto ovog uzasa koji nas sad leti…

A

@Djordje
Francuska jos ovek odlucuje da li ce biti politicki naklonjena ka nama ili ne(setimo se samo komemoracije stogodisnjice velikog rata) Geopoliticki gledano, Nemci u svojoj orbiti drze stare saveznike iz drugog svetskog rata, tako da Francuzima ostajemo samo mi. Ja bih najvise voleo da se odnosi vrate na onaj nivo iz vremena kralja Petra.

Zar nije logicnije da sami napravimo rakete?
Spada je po sposobnostima u rangu Kuba, samo sa losijim raketama, manje mobilan i eventualno boljim radarom. Stvarno bi to hteli?

U tom rangu(po dometu) od Francuza, MICA-VL nudi aktivno radarsko navodjenje(mnogo bolje resenje), ali i to bez bustera ima upitnu upotrebljivost. Naravno Aster familija bi bila optimalno(ali skupo kao djavo).

Moj predlog ostaje Izrael i Spyder-MR, eventualno david’s sling, ako ne, da modernizujemo to sto imamo, sacekamo i fokusiramo se na resavanje nadolazeceg problema sa kadrom u RViPVO.

P

@AL-41F1 Ako bi Serbija izrazila ozbiljno interesovanje, nema razloga zasto nam ne bi prodali kvalitetno oruzje.Francuska je ima dobru reputaciju kao prodavac, sto je i jedan od razloga zasto su pobedili na tenderu u Indiji, posebno sto se tice politickog uslovljavanja.Prvi su dali oruzje i Izraelu,ali i radili sa Irakom.
Francuska ima domacu proizvodnju nosaca aviona,podmornica, visestepenskih raketa, balistickih i krstarecih raketa, borbenih aviona,civilnih aviona, nuklearnih bombi, najveci broj nuklearnih elektrana za civilnu upotrebe u svetu..
Ne znam kako bi to Srbija mogla da napravi proizvod koji moze da konkurise se njihovim u bilo kojoj oblasti.

A

@Petrovicu Dusan
Da Albanija npr. ima poslednju varijantu M1A2 Abramsa, obratili bi se stranim dobavljacima za najmodernije rakete, posto nema ,ovo nase je i vise nego dovoljno. PO raketa je komplikovan proizvod, ali je unutar nasih tehnickih mogucnosti i sve sto mozemo kvalitetno napraviti sami, to treba i da napravimo.

Francuzima kada izvadis pare, oni ti prodaju, samo mi nemamo para, u tome je problem. Na jednu eskadrilu Rafala bi morali potrositi cetvrtinu naseg REPUBLICKOG budzeta. Nemoguce je, jedino da ne isplatimo plate, penzije i deo kredita za celu godinu.

m

@DuPe
„Francuska je ima dobru reputaciju kao prodavac, sto je i jedan od razloga zasto su pobedili na tenderu u Indiji, posebno sto se tice politickog uslovljavanja.“

Tipični primjer onoga o čemu vam mnogi ovde pišu da ste neznalica i jedino što se vidi u vašim komentarima je stav protiv jedne strane i ništa više. Mistrali Dušane, Mistrali! Toliko o pouzdanosti i otpornosti na političko uslovljavanje.

B

A i vrlo su brzi za isporuku francuzi. Onomad kada je Egipat kupovao Mistral nosače helikoptera, isporučio ih je dok si rek’o keks 🍘.
A i više daju, tako su granate isporučene srpskoj vojsci u velikom ratu bile 3mm duže. Ima se ne žali se 😎

A

Postovani,
Stvarno mislite da je to taj adventiđ koji ce podići naše želje iznad stvarnih očekivanja. Neverovatno je koliko malo mi razumemo šta to znači slikanje nečega za novine, a šta je to za stvarnu upotrebu.
Da bi sutra Vaš sin sedeo za upravljačem borbenog helikoptera valjlo bi znati da je sve to (celi helikopter, naoružanje i integracija) prošlo sveobuhvatna ispitivanja, koja su (usput rečeno) basnoslovno skupa. Pitanje je da li poreznici imaju i uopšte hoće da daju pare za tako nešto… jer bolje je kupiti nešto već integrisano i ispitano, a ne da se to radi na našim sredstvima i sa našim ljudima kao radna snaga i koletaralna šteta (ukoliko se desi nepredviđeno… a to se, na žalost ipak često dešava)…
Mi plačamo te tzv „integracije“ i da bi bile priznate od strane EASE (proizvođaća) platićemo do suza za to….
Da li vi stvarno mislite da borbeni helikopter stvarno može da zameni borbeni avion-jurišnik?? To se još nije desilo koliko ja znam, a pratim situaciju iz daleka…. sa druge strane Atlantika…
Razmislite i nemojte da se radujete nećemu ćemu ne treba uopste da se radujemo… Moramo da se okrenemo sebi, sopstvenim kapacitetima i mogućnostima, sopstvenoj proizvodnji… domaćoj pameti… a ne da nekome plačamo razvoj i ispitivanje, što nikako ne možemo da proguramo kroz skromni buđet za Vojsku na desetogodišnjem nivou.

J

Zanimljiv podatak MOD Srbije o raketi S-8LGR: namenjen za unistavanje lako oklopljenih ciljeva. Znaci nije za upotrebu protiv savremenih borbenih tenkova.

Odgovori
B

@JS

Tako je. Nevodjena raketa S-8 sa kumulativnom bojevom glavim probija oko 400mm oklopa.

Da uporediš: moderne protiv oklopne rakete probijaju najmanje duplo od toga, znači 800 ili više milimetara oklopa.

Da su dovoljno jake za tenkove, helikopteri više nebi nosili Helfire, Ataku, itd.

D

@Petrovic Dusan ima sanse rafale da kupimo nije nama francuska tehnologija nepoznata toliko,ali to mora kada se metro uzme damo im 5 milijardi i jos dobili bi 14 rafala sa oruzjem za 1.2 1.3 milijarde ili ti 85 miliona po avionu.Inace nasi na migovika koriste maske sa miraza 2000,koja je slicna rafalu jedino su nasi migovi krntije i imaju analogne pokazivace ,nazalost vecina ruskih vazudhoplova osim ka 52 i su 35 zato su najbolji ima dosta analognih pokazivaca takodje i mi 28,ali imaju i francuski helikopteri tipa tigar i kugar. Inace mislim da treba francuske protivoklopne rakete da kupimo i helikoptere kugar. Samim tim dobijamo politicku podrsku

Odgovori
P

@Djordje Nazalost,u nasoj vojsci jos uvek postoji ideoloska obojenost ka Rusiji, i ruskoj tehnologiji, te umesto kvalitetnog modernog aviona, kao „Rafal“, ponovo cemo izabrati polovni MiG ili Suhoj iz 1980 za modernizaciju.Daj Boze da nije tako!

V

Mislim da poređenje nekog uređaja da li je dobar ili nije na osnovu toga da li je analogni ili digitalni nije baš najbolje. Ako recimo imamo analogni i digitalni uređaj koji pokazuje veštački horizont on istu informaciju daje pilotu. E sad neko bi rekao da je pozdaniji mehanički, neko bi rekao da je pouzdaniji digitalni. Moje mišljenje je da je to digitalni uređaj koji ima analogni prikaz razumljiv čoveku. Tako da neopravdano insistiranje na digitalnom po svaku cenu nema neku ulogu osim da poskupi uređaj a samim tim i održavanje. Svi digitalni uređaji mogu da imaju mnogo problema u radu. Mehanički imaju potvrdu pouzdanosti kroz godine. Da ne pominjem mogućnost kontrolisanja digitalnih uređaja od strane proizvođača a da toga nije ni svestan korisnik. Mi kao zemlja koja nije u stanju da takve uređaje proizvodi, servisira uvek je bolje koristiti nešto što je provereno.
Koliko se sećam kad je krenuo napad na Irak neki problem je bio sa radarima koje je Irak kupio od Francuza? Šta mislite šta bi bilo sa tehnikom koju bi eventualno kupili od Francuza a ponovo nam se desi 1999g?
Verujem da Mig 29 uopšte nije loš izbor kao ni helikopteri Mi17 i Mi35.
H145 je ništa nego kupovina naklonosti EU zemalja. Gluma neutralnosti i ništa više. H145 je neupotrebljiv u realnim ratnim uslovima. Samo ekran da mu crkne i taj uređaj više ni transport ranjenika ne može da obavi. A zamenski ekran ne bi mogli ni da nabavimo.

D

@AL-41F1 samo cu te ispraviti david sling je maha 7.5 aster je 4.5 ali aster 30 to je kopneni,tako da je davids sling skuplji mnogo,kosta kao americki thaad sve ostalo ok,ali upravu si nasi ne znaju da rivalstvo izmedju britanije francuske i nemacke uvek moze da se obnovi mi smo uvek uzimali francusko oruzje tako i treba da nastavimo,a i zbog politickih poena.Sto se tice tice domace induatrije problem je sto osim edepro sve je drzavno a vidimo na kakvom su mestu po razvoju komunisticke ili socijalisticke zemlje,srbija je i dalje komunisticka mi ne znamo kako kapitalizam funkcionise a trebali bi sa francuzima da saradjujemo oko raketne industrije preko edeproa,samo kada bi drzava pomogla,ali jbg ostvarljiv je rafal samo ako metro kupimo od francuza i dobijamo ga po duplo manjoj ceni jer bi metro bio 5 milijardi,a to ti je klasican kapitalisticki dogovor. Rusija nije rusija nazalost jos od davne 1917 kao sto Srbija nije od 1945 sva kvalitetna intelektualna ekipa nekomunisticka u americi,ostali nadnice u EU

Z

Francuzi su nas usrećili oružjem više puta. Zadnji put ne tako davno sa radio uređajima za tenkove. kao članici NATO-a, ja im ne verujem a i oružje im je preskupo. Kada bi mogao birati PVO Rusija,ostalo Izrael.

A

I sa 70% popusta, nama je Rafal preskup, a 5 milijardi za metro nemamo na zalost.

Mozda kada bi nabavili nekako preko Francuza njihove i arapske(UAE) Mirazeve 2000D, 8-9 komada, pa da zamenimo „jurisnike“ sa udarnim avionima….samo niko za sada ne prodaje dobre avione koji im trebaju, ali eto to bi bio jedan nacin prelaska na francusku tehniku za pocetak.

Srbija je Srbija dokle god u njoj Srbi(i ostali) zive. Vlast i ideologija se promeni, nadam se na bolje i to uskoro….Zaboravljate da je cela vazd. industrija u Francuskoj drzvna, da i dalje imaju „komunisticku partiju“ i da su im sindikati neverovatno jaki….Ne treba se zaletati sa izjavama i podelama, mali smo mi.

B

Francuska nije clanica NATO pakta

A

Beduin
Francuska jeste clanica NATO pakta.

M

>> E sad neko bi rekao da je pozdaniji mehanički, neko bi rekao da je pouzdaniji digitalni.

Koliko je jedan uredjaj pouzdan moze da se izmeri, kvantifikuje i izrazi odredjenim parametrima. Za razlicitu opremu postoje informacije kao recimo prosecno vreme do/izmedju otkaza (Mean time between failures (MTBF)) i itd. Inace, evo vam par „digitalnih“ uredjaja pa procenite sami: https://buy.garmin.com/en-US/US/p/719027
Mozete takodje da pogledate kako izgleda kokpit F-35 ili Gripen E, ili SU-35S koji i ako ima dosta nekih dugmica nema ni jedan jedini analogni pokazivac: https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/11/16/sukhoi-su-35/ Dakle jedini razlog zasto bi neki vazduhoplov danas imao analogne pokazivace je taj sto je mator i ima analognu avioniku.

P

@AL-41F1 Novac je oduvek resavao ishod ratova,i dokle god Srbija nema novca, nece ni imati snaznu vojsku.Cuo sam da ce 2035 Putin, (i tada na vlasti) da nam pokloni SU-27 iz 1983,samo da Srbija plati modernizaciju 200 miliona $.

@Beduin Naravno da je Francuska clanica NATO od samog pocetka,jedino je predsednik Francuske,Sarl De Gol u jednom momentu 1960-ih izuzeo Francusku iz opsteg lanca komandovanja NATO.Ali je Nikola Sarkozi 2007 vratio.

@Vladimir H145 je odlican helikopter za svoju klasu,ali nije to klasa „Apach“ i nema iste zadatke.
MiG-29A, (uprkos „pretnji“ modernizacijom) nije visenamenski avion vec lovac – sluzi samo za borbu u vazduhu.Glavni problem -nema tehnicku mogucnost da prvi uoci savremeni zapadni avion na udaljenosti, vecoj od njihovog dometa radara i njihovog dometa raketa.
Uloga nasih MiG-29A je kontrolisanje neba Srbija za civilnu avijaciju, (obaveza Srbije), i treniranje pilota,naravno,van ratnih sukoba,gde prosto ne bi leteli..
Moderan avion,kao Rafal, Gripen, bi bio prvi borbeni avion Srbije, a MiG-21 i MiG-29 lepo na pravo mesto- u muzej vazduhoplovstva kod aerodroma.

Ž

Beduin

Можете ли нам рећи када је изашла из тог савеза?

https://www.nato.int/cps/en/natohq/nato_countries.htm

B

Od veljace 1966.

B

5milijardi za eskadrilu Rafala. Pa za te pare bi smo kupili najmanje dve eskadrile SU 35 S sa sve trenanzerima i i po par kompletnihnsetova raketa za isti. Po tebi je bitno da pokazivaci budu digitalni. Koja smejurija. Pa rat nije video igrica. U ratnim uslovima ti treba pouzdan, a ne lep uredjaj. Jedan digitalan displej kad otkaze, ode sve u pm. a jedan analogni kad otkaze mozes i dalje da koristis avion. Za tih 5 milijardi mozes opremiti sve rodove vojsk
e sa necim novim, a ne na Rafale.

E

@Beduin
Francuska je član NATO saveza i član vojnog zapovjedništva NATO saveza.
Takav status ima od 04.04.2009. Jedino što je razlikuje od ostalih „glavnih“ članica je što imaju nezavisni sustav nuklearnog odvraćanja, a to je bio i jedan id glavnih razloga razlaza 1966.

b

Rafale je dobar avion, samo kao i Gripen ima problema u slučaju vojnog sukoba podrška Francuske i Švedske kod rezervnih djelova i sl. tu veliku prednost imaju Amerikanci i Rusi

Ž

Beduin,

Како се онда налази на списку НАТО земаља?

За време Де Гола Француска је изашла из заједничке команде али се од 2009. поново налази у истој.

Никада није иступила из савеза.

Y

@ Vladimir

Možda analogija neće baš biti adekvatna, ali čitavu deceniju sam se susretao sa sličnom dilemom – analogno ili digitalno, mehanika ili elektronika – tokom rada u prodaji profi alata vrhunske klase…
Jedina prednost kod digitalnih je bila u lakšem rukovanju, automatskoj primeni zadatih programa (npr. temperatura i protok vazduha ovu ili onu svrhu i sl.), ali je u svemu ostalom prednost bila na starijim modelima – prosto su izdržljiviji i lakši za servisiranje.
Vremenom se u branši iskristalisalo mišljenje – što manje elektronike, manje i kvara – mada isto važi i za količinu pokretnih delova – što ih je više, više će se kvariti, ali ipak znatno manje od modela prenabudženih elektronikom.
Smrt kombinacija je mnogo elektronike koja koordiniše mnoštvo pokretnih delova u aparaturi – samo zaštita od prašine je nauka po sebi…
Lično, ja sam za to da razvijamo svoje aparate – šta košta da košta – isplatiće se inovacije makar u drugim projektima, a pripomagati se stranim ali vrhunskim aparatima/avionima.
Mig 29 nije vrhunski, ali njegov naslednik Mig 35 bi to mogao biti, ali „nemam problem“ da to umesto njega bude Rafal ili Suhoj i sl…

д

Petrovic Dusan кава црна идеолошка обојеност па све до половине шесдесетих смо били наоружани западним оружјем, руско смо имали само оно што смо добили од 45 до 48. Набавке које смо радили од руса шесдесетих су биле економски исплативије ,а тако је и данас економски повољније куповати од руса и то је то.

д

Beduin када су нас бомбардовали били су под нато командом.

A

нисам сигуран да Рафал кошта 14 ком за 5 милијарди ко би га купио, цена индијског од 283 милиона $ је укључивала селење производње, а ствар је запела јер је Индија тражила да Дассо гарантује за авионе који би се монтирали у Индији.

A

@Vladimir

Da nam se opet desi 1999. nikakva tehnika nam ne bi pomogla, kao što nam nije pomogla ni tad. A valjda nismo dovoljno ludi i glupi da nam se to opet desi?

M

>> Како се онда налази на списку НАТО земаља?

Pravi se blesav aludirajuci na manje vise specijalan status koji je Francuska oduvek za sebe reklamirala u NATO-u. To je takodje jedina relevantna NATO zemlja gde USA nema stacionirane trupe. Francuska se medjutim vec par desetina godina angarzuje u NATO-u kao i svaka druga clanica.

A

@Vladimir
H145m nije politicka odluka, nego planska i kvalitetna. Kupljen za CSAR, SAR i MEDEVAC zato sto Rusija nema opremu i platformu tog kvaliteta za te operacije, prosto nema.

Mi-17 je jako kvalitetan srednji-tranportni helikopter, mozda i najbolji ali je trom, oprema mu je losa i ne moze da se meri sa H145m u tim oblastima. Ansat je jos uvek polu-proizvod i prodaje se gotovo iskljucivo u Rusiji, a ne moze se naoruzati zbog uvoznih motora, niti poseduje potrebne bezbednosne sertifikate da bi prevozio civilne putnike(u FBW verziji poput Airbusa).

Dok je H145m veoma napredan, zaokruzen proizvod, sa najboljom mogucnom opremom, digitalnim FBW, a work-load posade je dodatno smanjen najnaprednijim autopilotom. Naravno ne moze da ponese 20+ ljudi kao 17ka ili da prenese vozilo, gomile sanduka municije i sl. ali zato postoji MI-17, a H145m postoji za druge stvari i trebaju nam oba.

D

@Petrovic Dusan nemam ja nista protiv rusije,nisam rusofil cak naprotiv rusi su izmislili helise najpoznatiji americki helikopter sikorski je ruskoga porekla kao i vertol sto je pravio cinuka,dok ga boing nije kupio.U raketnoj tehnologiji hipersonicnoj,rusi su br 1,odma posle njih ide francuska,a amerika je trece mesto. Rusija dosta u svojim sistemima forsira mehanicke pogone dok na zapadu sve ide na elektroniku/avioniku,a problem rusije je sto je i dalje komunisticka drzava u smislu privatnog vlasnistva pa su firme drzavne,dok je manje ideoloski ali na primer glupo ce zvucatiu francuskoj i americi je privatno sve,ali su drzave ideoloski duboko ogrizle u komunizam,pogledaj sta radi ovak sljam komunisticki po americi

Odgovori
P

@Djordje Nemam ni ja protiv ikoga, ipak je neosporna cinjenica da je danas tehnoloski razvoj na strani zapada, a ne Rusije.
Najjaci univerziteti, velika finansijska ulaganja u nauku, uvek daju rezultate.U danasnjoj Rusiji je sa tim slabo,i bice jos gore u buducnosti.

d

Primjer koji je naveden je upravo kontra Rusije. Da je Sikorsky ostao u Rusiji ne bi se ni culo za njega. Zato je i otisao tamo gde je mogao ostvariti svoje zamisli. On je produkt americkog sistema, nikako ne Ruskog.

M

>> Da je Sikorsky ostao u Rusiji ne bi se ni culo za njega.

Oh, ne brinite, posle par godina Gulaga i dobrovoljnog, dozivotnog preselenja u tajni grad K-48 iscedili bi oni sve iz njega :-).

C

@ deki
Igor Sikorski je bio svjetski poznati inzenjer i prije odlaska u Ameriku. Na zapad je otisao silom prilika – on i njegova familija su bili Pravoslavni Hriscani, ubijedjeni monarhisti i ruski nacionalisti i nijesu htjeli da zive u komunistickom SSSR-u. Sikorski je zavrsio Kijevski politehnicki institut i prije te kobne 1919.godine u Rusiji je konstruisao preko 20 modela helikoptera i aviona. Dobitnik je vise nagrada i odlikovanja Carske Rusije za svoj rad. Njegove bombardere je ruska vojska koristila u Prvom svjetskom ratu. Posebno je upecatljiv Ilja Muromec – prvi cetvoromotorni teski bombarder na svijetu. A inace, prije odlaska u Ameriku, bio je u Francusku ali tamo nije dobio priliku jer je njihova vlada nakon Prvog svjetskog rata drasticno smanjila izdvajanja za vojsku, a samim tim i za nove projekte u vazduhoplovstvu.
Svi mi postovani gospodine imamo svoje preferencije i favorite, ali to nikako ne bi smjelo da nam zamagli objektivno sagledavanje cinjenica. Subjektivni dozivljaji najcesce su u koliziji sa stvarnim stanjem stvari.
Sve najbolje Vam zelim

B

Ako i dalje mislite da Francuska ima dobru reputaciju kao prodavac, setite se Mistral za Rusiju. Da nama otkažu narudžbinu pod pritiskom Velikog brata, ne bi ni trepnuli.

Odgovori
A

Ali eto prodase Egipcanima Rafale sa svom mogucnom opremom, a SAD se neckaju da im prodaju AIM-120C7 za F-16ke Block 52 koje vec imaju.

Naravno da bi svaka zemlja otkazala narubdzinu Srbiji pod pritiskom SAD, ali i Srbija bi isto uradila ;)

M

>> Ako i dalje mislite da Francuska ima dobru reputaciju kao prodavac, setite se Mistral za Rusiju.

Pa sad realno, iz perspektive USA dozvoliti jednoj clanici NATO da proda 2+2 veoma specijalna desantna broda Rusiji da bi oni time onda „ugrozavali teritorijalni integritet“ drzava u „bliskom inostranstvu“ bi ipak bilo malo neverovatno, zar ne? S druge strane mozda i ne bi, onda bi NATO imao cime da se zabavlja. To sto je Egipat na kraju uleteo i ni kriv ni duzan dobio dva broda za koje bi im inace trebalo 10 godina da ih dogovore je svima nekako spasilo obraz a i zaradilo se na sve strane. Inace, brodovi su bombonice i egipatske posade i sve na palubama izgleda jako profesionalno, Rusi spostvenim snagama nece nikada uspeti da sastave tako nesto a sad se vise nema ni para…

P

@Balkan NIje tacno da su otkazali pod pritiskom SAD.Otkazali su jer je sama Francuska politicki vrlo ostro reagovala 2014.
Naoruzani upad u susednu zemlju bez bilo kakvog povoda, se nije dogodio u Evropi od Hitlera (Poljska 1939). Francuska je medju prvima uvela sankcije Rusiji zbog ovoga.Naravno da im nece jos davati i oruzje,kad su pokazali sta rade.
Lepo su prodali iste te brodove Egiptu i nista nisu izgubili.

v

Al pa ne bi Rusija pod pritiskom SAD otkazala aranzman o prodaju naoruzanja Srbiji.

Odgovori
A

ali bi Srbija ;)

д

Naoruzani upad u susednu zemlju bez bilo kakvog povoda, Садаму Хусеину су продали чак и нуклеарни рекатор иако је напао Иран без икаквог повода.

A

е ово је добра вест, још ако сами све произведемо макар по лиценци, уз оспособљавање овог хеликоп-тера да носи и озбиљнију ракету, пример британског бримстон-а, или ако се спајдер покаже да је конку-ремтна ракета, можемо да кажемо да смо за повољну цену добили оѕбиљан хеликоптер.

Odgovori
V

@AL-41F1
H145 obara jedan rafal iz automatske puške. Samim tim za vojsku (a ovde je reč o vojnoj verziji) je potpuno nepotreban. U vojsci on može da se koristi samo za vozikanje. Miliciji, civilnom sektoru je takav helikopter svakako potreban.
Treba postaviti pitanje koliko smo mogli ozbiljnog naoružanja, sredstava da kupimo za taj jedan H145 koji bi u nekom ozbiljnom ratnom sukobu bio glineni golub. A čiji ni jedan sklop nismo u stanju da zamenimo niti da do zamenkog dela dođemo.
To je bila svrha mog komentara. Drugim rečima mogu da imam Mercedes S klase ali ako je put zemljan taj Mercedes neće dalje nego do prve džombe.

Odgovori
м

Па деценијама смо одржавали хеликоптерску компоненту на Газелама и ГАМА-ма које осто може да обори рафал из АП. И оне су биле глинени голубови. Ови су сада можда глинени голубови али много софистициранији, много наоружанији и са већом могућношћу преживљавања. Што признаћете није мала разлика.
Уосталом сјетимо се да је H145 лаки борбени хеликоптер, и самим тим има своје намјене, задатке и спектар дјеловања.

A

H145 da, ali H145M(military) kojeg je kupila Srbija ima balisticku zastitu, naoruzan je sredstvima s kojima se dejstvuje cak i izvan dometa teskih mitraljeza, kamoli AP, a od MANPADS sistema je bolje zasticen nego bilo koji ruski helikopter kojeg posedujemo trenutno jer ima AMPS, tako da ne brini.
On ce poprilicno koristiti vojsci jer vojska nije imala platformu za CSAR, a sada ima, a nasa industrija zbog saradnje sa Airbus ce biti u stanju da menja te sklopove.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Mayer na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Uzlet Banja Luke prekinut Koronom

>> Susjedna, a manja Tuzla (koja je 2012. imala manje putnika od Banja Luke) je pokazala da se može i bitno bolje Ne znam kako ali cenim da je razlog ipak mnogo stanovnistva u regiji Tuzla, Bijeljina, Brcko, pa onda sigurno odredjen broj putnika iz Sarajeva i Zenice. Do Banjaluke je bosanskih 150 drumskih km,…

30. Jun 2020.Pogledaj

Boris na: Sputnjik: Srbiji isporučene kineske izviđačko-borbene bespilotne letelice

Axaxxaxaxaxxa.... Pekinska patka, svaka cast... Kako god bilo, dobrodosle

30. Jun 2020.Pogledaj

Mayer na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Uzlet Banja Luke prekinut Koronom

>> i pitanje je da li je ovakav način podrške od strane entitetskog budžeta adekvatan. Naravno da nije, u stvari katastrofa je da proseki obveznici nisu u stanju da saznaju i razmisle kako se trosi njihov novac. U nasim krajevima jos uvek postoji taj neki otudjen odnos gradjana prema porezu i budzetu kao da to…

30. Jun 2020.Pogledaj

AL-41F1 na: Sputnjik: Srbiji isporučene kineske izviđačko-borbene bespilotne letelice

@Stojko Ali ipak smo videli bojevo gadjenje iz MI-35M ubrzo nakon sto su dosli ;)

30. Jun 2020.Pogledaj

Send this to a friend