Među kompanijama vazduhoplovne industrije koje su, zbog gubitaka nastalih usled pandemije Korona virusa, dobile pomoć od francuske vlade, našla se i kompanija Erbas Helikopters. Osim narudžbine za 20 letelica iz trenutnog proizvodnog programa, dobijena su sredstva za razvoj novog tipa helikoptera koji ima hibridni motor sa niskom emisijom gasova koji će zameniti jedan od najbolje prodavanih modela, lakog višenamenskog H125.
Kako prenosi Flightglobal, to je deo paketa od 15 milijardi evra u iznosu od 1,5 milijardi evra koji će biti potrošen za ispitivanje i razvoj u oblasti komercijlane, poslovne avijacije, propulzije i helikoptera a ima za cilj da Francuska postane svetski lider u takozvanoj ‘’zelenoj’’ avijaciji. Za kompaniju Erbas Helikopters to znači podrška francuske vlade za projektovanje naslednika helikoptera H125.
Teži se letelici sa 40 procenata nižom potrošnjom goriva od sadašnjih tipova helikoptera, sposobnom da u početku koristi hibridni pogonski mehanizam transmisije. Vodonik kao gorivo je predviđeno za kasniju verziju čiji bi se demonstrator, prema planu ministarstva ekomonije Francuske, pojavio 2029. godine.

Iz ministarstva ekonomije je saopšteno da sa ovim planom podrške Francuska može da sačuva zaposlene koji rade na istraživanju i razvoju, veštine svog vazduhoplovnog sektora i da kao tehnički i industrijski lider ima pristup energetskoj tranziciji. Ove godine, Pariz će više nego udvostručiti ulaganje u istraživanje i razvoj, u te svrhe izdvojiće 300 miliona evra, što uključuje finansiranje programa nazvanog ‘’Helybrid’‘ – hibridnog električnog motora za primenu na lakim helikopterima.
H125 je prvobitno poznat pod oznakom AS-350 a nalazi se u upotrebi od 1975. godine. Podaci udruženja proizvođača generalne avijacije govore da je Erbas Helikopters prošle godine isporučio 159 lakih jednomotornih helikoptera od kojih su većina bili H125 u vojnim i civilnim varijantama, plus određen broj nešto težeg helikoptera H130.
Državna pomoć Erbasu podrazumeva i narudžbinu 8 teških dvomotornih helikoptera H225M Caracal koji će u RV Francuske zameniti helikoptere SA-330 Puma koje su u proseku stare 43 godine. Takođe za organizaciju za pomoć u katastrofama Securite Civile biće naručena dva nemačka helikoptera H145 a za Žandarmeriju 10 H160 vrednih 200 miliona evra koji će delimično zameniti 26 helikoptera H125. Pored toga, Pariz će za svoje Ratno vazduhoplovstvo naručiti još tri višenamenska transportna aviona cisterne A330 Phenix kao i jedan dvomotorni turboelisni osmatrački avion.
Jovan Munitlak
Meni je to OK. Mada da je Erbas veličine Pipistrela koliko bi mu pomogli?
AL-41F1
Erbas je drzavni projekat. Nije nikada mogao biti velicine Pipistrela. Setimo se da su poceli sa sirokotrupnim putnickim avionom. Mada valja pomoci i malima kada treba.
Jovan Munitlak
Dobro jeste državni ali ekologija je svetski prioritet. U tekstu se provlači i jasna tema o ekološkim motorima. Zato pominjem Zmajčeke koji prave električne letelice.
PakleniVuk
Vodonik je poprilično nestabilan gas. Setimo se da i u autoindustriji nije zaživela njegova masovna upotreba iako postoji više desetina projekata širom sveta već decenijama unazad. Inače to je gas koji se dobija elektrolizom vode. I sad tu postoje različite varijacije kako ga stabilisati i prevesti u tečno stanje (jer na minus temperaturama on menja agregatno stanje) ali u svakom agregatnom obliku on je podjednako nestabilan. Neka se trude ,ali sumnjam da će napraviti proboj u tom smeru u skorije vreme.
nomen
Elektroliza vode je samo jedan od mogucih nacina. Reformacija zemnog plina se koristi cesto jer je ekonomicnije.
Andrija
@nomen
Kod reformacije prirodnog gasa se gubi poenta pogona na vodonik, tj. njegova ,,ekološkost“. To može biti samo prelazno rešenje.
Djordje
Ovo je savrseno resenju da se zameni gazela nisu skupi helikopteri a nasi bi se brzo navikli
Yrraf
Još jedan primer „tržišne ekonomije“, „evropskih vrednosti“ i „ravnopravne tržišne utakmice“. Sva „pravila“ ne važe kad veliki treba da budu makar i načeti. Razumem ja da je kriza, ali pomagati kompaniju koja ima suveren globalni duopol je suludo kao i u slučaju Lufthanse. Sve je samo lep paravan da se kriza iskoristi kako bi se konsolidovalo tržište i progutalo i ono malo manjih konkurenata što je preživelo.
BB
nomen
A koji su to „manji konkurenti“?
Ako pogledas bolje, ne postoje (vise).
mile
Paqe
Yrraf
U tekstu se piše o pomoći kompaniji Airbus Helicopters. S obzirom da je u pitanju prozvodnja helikoptera u ovoj oblasti baš i ne postoji duopol. Pogotovo ne globalni.
nomen
S obzirom da je u pitanju pomoć Airbus helicopters manji konkurent bi bio recimo Leonardo? Ili ako proširimo Evropu i na Rusiju recimo Helikopteri Rusije (Mil, Kamov). Svetski okviri: Robinson, Kaman od manjih. Textron (Bell), LM (Sikorsky), Boeing, Changhe, Harbin…