BEG airport status
Predsednik države brani helikopteraše i konstatuje: Političari treba da lete vojnim helikopterima, to nije trošak za poreske obveznike Remont HRZ flote Mi-171Sh helikoptera okončan je u septembru prošle godine / Foto: Ministarstvo odbrane Hrvatske

Predsednik države brani helikopteraše i konstatuje: Političari treba da lete vojnim helikopterima, to nije trošak za poreske obveznike

Ukoliko za trenutak pretpostavite da je moguće da predsednik i premijer neke države budu iz dve različite stranke i političke opcije, obratite pažnju na interesantnu političku zavrzlamu koja se ovih dana dešava u Hrvatskoj. Njen indirektni epilog, između ostalog, je i odbrana, od strane vrhovnog komandanta Hrvatske Vojske, korišćenja vojnih helikoptera u svrhu prevoza političara. Tu je i pojašnjenje predsednika države da li prevoz političara vojnim letelicama treba klasifikovati kao trošak poreskih obveznika i koliko političari shvataju preventivno održavanje.

Novi predsednik Hrvatske Zoran Milanović trenutno se nalazi u nečemu što se ne može toliko nazvati aferom koliko pojačanom pažnjom medija u vezi njegovog službenog državnog puta koji je on izveo na anoimniji, nego što je to uobičajeno, način. Kako kaže, napravio je grešku i klasifikovao državnu posetu premijeru Albanije Ediju Rami kao privatnu. Tvrdi da je greška nenamerna i da nije uradio ništa loše koristeći tom prilikom transportni helikopter HRZ-a Mi-171Sh i brod Učka Hrvatske Ratne Mornarice.

Neki misle da je u pitanju netransparentnost i nemar prema vojnim i uopšte gledano resursima poreskih obveznika, drugi misle da mediji preterano zlostavljaju predsednika koji zapravo ništa ne krije i da u pitanju nije afera, dok se u priču uvukao i prethodni slučaj indikacije kvara na jednom Mi-171Sh (celokupna flota nedavno remontovana u Rusiji) koji je predsednik trebalo da koristi uz pitanje koje ne odlazi – da li je remont kvalitetno urađen? Predsednik Hrvatske imao je veoma detaljne i interesantne odgovore na ova pitanja, pre svega na vazduhoplovni deo koji, kao paralela, može da se povuče i sa situacijom u zemljama bivše Jugoslavije, pa i u Srbiji.

„Helikopteri imaju planirani godišnji resurs i piloti moraju naleteti određen broj sati, koji im inače nije dovoljan“ / Foto: M. Karačić, Ministarstvo odbrane Hrvatske

„Helikopteri bi leteli sa mnom ili bez mene“

Milanović je svoju argumentaciju izneo prilično detaljno na konferenciji za medije 28. avgusta. Pojašnjenja njegovih stavova, nekarakteristično transparentna ukoliko gledate iz ugla nekoga ko živi u Srbiji, za trenutak su se čak i poklopila sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem. Naime, i jedan i drugi predsednik slažu se da će i HRZ i RV i PVO imati ozbiljan problem sa pilotima.

Konkretnije, Milanović pojašnjava da je svoj formalno loše definisan ali, kako kaže, ipak službeni put, realizovao prevoznim sredstvima vojske (helikopterom i brodom) isključivo zato što mu je to naložilo njegovo obezbeđenje. Njegova glavna premisa u ovoj raspravi je da helikopter nije koristio i da ga inače ne koristi iz komocije već zato što mu to propisuju bezbednosne procene njegovog obezbeđenja. Kaže da on ne utiče na njegovu upotrebu u operativnom smislu i da je sve to u rukama HRZ-a.

Na logično novinarsko pitanje zbog čega za posetu (koja je hrvatskim medijima sporna po svojoj formalnoj strukturi) koristi resurse koje finansiraju poreski obveznici (helikopter i brod generalno gledano) on odgovara da „nije fer plej“ tumačiti letenje helikoptera kao trošak. Kazao je da jedan helikopter (otprilike) košta oko 15 miliona i da leteo on sa njim ili bez njega – vojni helikopter mora leteti (sa čim se složio i novi ministar odbrane):

– Ako iz ugla poreskog obveznika, na primer čak Amerike, posmatrate letenje helikoptera to je veliki trošak. Ako posmatrate letenje vojnog helikoptera iz ugla vojske – to je rutina. – kaže Milanović uz izrečenu materijalnu grešku da HRZ nema sposobnost letenja svojih helikoptera noću.

Ključni deo njegovog izlaganja bilo je interesantno seciranje aspekata drugih HRZ aktivnosti koje su, jasno je i predsedniku, nešto što vojska ne bi trebalo da radi. Ovde se pre svega misli na indirektnu podršku HRZ-a Hrvatskom turizmu kroz vrstu SAR aktivnosti koje u većini slučajeva  nisu SAR aktivnosti (kako je Milanović kazao – pre su u pitanju pijani turisti) i koje su adekvatnije za civilnu helikopterskoj službi (koju je Hrvatska više puta pokušala bezuspešno da formira).

Milanovićeve primedbe interesantne su jer su primenljive i na druge države bivše Jugoslavije. Već nekoliko puta smo imali medijske događaje gde se prevoz političara ili drugih VIP ličnosti definiše (često iz manevra odbrane tog događaja) kao „trenažni let“. Poznato je da ni jedan jedini pripadnik vojske ili policije u regiji ne voli misije prevoza političara. Budući da su u pitanju državne službe i da su ti sistemi i dalje generalno gledano nesređeni i da „moraju“ da rade sve što im se naloži, ništa se ne menja. Na primer u slučaju Srbije, Avio-služba Vlade nema svoje helikoptere već se za vertikalni transport političara (što je često) koriste Helikopterska jedinica MUP-a i Vojska Srbije. Što ni jednoj od te dve formacije nije i ne bi trebalo da spada u dužnost.

Ukoliko imate vremena obavezno pogledajte Milanovićeva razmišljanja o korišćenju državnih vazduhoplovnih resursa (deo počinje od 12:53) i napišite nam u komentaru šta vi mislite: Da li vojska i policija treba da prevoze političare?

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Yr

Kod nas bi bilo najlogičnije da onaj Sikorski iz policije pređe u vladin avio-servis i da onda imamo zaokruženu priču oko VIP prevoza. To je verovatno najadekvatniji helikopter za tu namenu u ex-yu regionu. Meni prevoz političara u policijskim, a naročito vojnim helikopterima ne deluje čak ni naročito bezbedno. Vojne letilice uglavnom ne ispunjavaju civilne standarde bezbednosti letenja, robusnije su i ne naročito udobne, što je ok ako si obučeni pripadnik vojske koji je treniran da se vozi u takvim mašinama, zna mere opreza i zna šta da radi u slučaju komplikacija. Ovako, to može da se završi tragično. Samo mi smo narod koji voli populizam, dobro zvuči da se oni voze kao „teret“ u trenažnom letu umesto da sede u udobnim sedištima Sikorskog, a to što je tako i skuplje i nebezbednije, to nema veze.

Odgovori
ma

Milanović je vrhovni zapovjednik OS, pa prema tome valjda i jest pripadnik vojske.

Zo

@max
Jeste. I to kakav pripadnik. Valda pri izlasku iz helikoptera ne prolazi kao s onom patrijom 😂

ma

@Zoran – tad je bio premijer, nije bio pripadnik vojske. Sada kad je pripadnik vojske sigurno zna vojnički pasti iz helikoptera :)

Sr

1. Cime god da idu, trosice „novac poreskih obveznika“.
2. Sto se nas tice, avio servis vlade bi trebao da dobije onaj S-76 jer za to je i kupljen(VVIP), samo sto bi posao prevoza opet pao na nekog iz h.j. mupa jer nema ko.

Odgovori
De

Tipicna drzavna korupcija.

Tu u Australiji jos gore. Ne koriste vojne helikoptere nego iznajme civilne i to onda drzava plati.

https://www.abc.net.au/news/2015-07-15/bronwyn-bishop-spends-5000-dollars-80km-charter-flight/6622134

Odgovori
Jo

Колико знам, у већини (европских) земаља војна авијација превози државнике у службене сврхе, зар не?

Odgovori
Ma

Kod nas u Srbiji je to ušinuto ko i sve. Policijske helikoptere lete iskusni ex vojni piloti a naravno tu je i vladin avio servis. Za policiju je stvar prestiža, potpuno zasluženo da sa S-76 voze kragne I toga se nece odreći. Uz H145M I Super Pume kragne se mogu još udobnije i bezbednije razvoziti. Vojska ima H145M koji je definitivno više preporučljivo za prevoz kragni nego Mi-17. Tako da dokle god je bezbedno i sa pravom letelicom nije bitno ko prevozi kragne, a ako kragna želi da se vozi u tovarnom prostoru Mi-35 kragni treba to dozvoliti.

Odgovori
ma

Milanović kad i ima neku pametnu misao uspije to izreži da zvuči idiotski. I da, bolje je da ga vozi vojska koja ionako održava te resurse i piloti moraju letjeti nego da se plaća poseban servis ili još gore privatnik. Još zanimljiviji je slučaj broda s kojim je putovao (nekadašnja Podgorka), ali opet taj brod se ionako održava i na njemu drže posadu pa zašto ga ne koristiti. Gorivo za koje ga se proziva je na kraju najmanja stavka troška i u slučaju broda i u slučaju helikoptera.

Odgovori
Da

„Da li vojska i policija treba da prevoze POLITIČARE?“ je pitanje, i odgovor je jasno, NE.
Ali, ako su u pitanju PREDSJEDNICI država ili predsjednici vlada, odgovor je DA, i to dok obavljaju SLUŽBENE dužnosti, a nikako NE dok su na godišnjem odmoru ili za druge PRIVATNE potrebe.
I u slučaju službene upotrebe to nije nikakva obuka, trenažni let, već naprotiv MISIJA visoke važnosti i samim tim trebala bi biti izvedena po najvišim standardima, a koji moraju biti utvrđeni, propisani i provjerljivi, svakako.

Odgovori
Fl

Darko Vucic
Tako je.A i let sa Mi 171 je sve samo ne udoban.

fr

Sto se tice poklapanja sa Vucicem kako navodite imaju donekle slican stil odgovaranja na pitanja koja smatraju napadom na sebe. Pomalo nadmen i s visoka kad novinari po njihovom misljenju postave glupo pitanje. Na stranu da li je pitanje glupo (nije, vise je glupo insistirati i ponavljati ga kad je vec nekoliko puta odgovoreno), razlika je sto u Vucicevom slucaju postoji svega par medija koji se usude i da postave ovakvo pitanje. Nakon toga bar tri druga medija se javili s vise konstatacijom nego pitanjem kojom osudjuju pitanja svojih kolega i nabacili bi Vucicu loptu da se dodatno da ne kazem sta … po novinarima koji se usudjuju da ga uznemiravaju neugodnim pitanjima.

Odgovori
Sr

Nije uopste za poredjenje.
Ovde vlada bukvalno totalna kontrola svih domacih medija, a politicka scena je krajnje sizofrena. Mogu moji sugradjani da se ne slazu koliko god hoce, ali u HR je to sve mnogo ozbiljnije otp. onoliko ozbiljnije, koliko je Srbija pristupila svom RV u odnosu na HR, cisto da se drzimo teme portala.

ma

Milanović ga voli lupetati i kad ima neku smislenu i ozbiljnu misao, ali srećom nema više nikakve ovlasti. Vučić je ipak druga priča, njegovi odgovori su puno ozbiljnija priča i ozbiljniji problem.

fr

Srbofil, max,
Niti Vučić ne bi trebao kao predsjednik imati ovlasti koje je imao kao premijer. Koliko mi je poznato Srbija nije mijenjala ustav od trenutka kada je sa premijerske prešao na predsjedničku funkciju i zadržao iste ovlasti kao što je imao kao premijer. Pa njega sadašnja premijerka javno oslovljava sa “šefe“.
Otprilike kako je država i njen sustav upravljanja i odlučivanja uređen, tako je i srpski odnos prema RV ozbiljan, da se držimo teme portala.

PO

Frane,Srbofil:Bog vam dao zdravlja,nemojte da se ljutite,slatko ste me nasmejali u prva dva komentara,svaki na svoj način.Vidim,jako dobro poznajete stanje u svom,pa i tuđem dvorištu.Baš se nadopunjujete u mišljenjima,delujete kao dva komplementarna tranzistora.Hajde,vratite se na temu članka,najlepše vas molim.Pozdrav…

Al

@Srbofil
@frane

U Vučićevoj ulozi u osnovi nema nikakve protivustavnosti, jer je naš genijalan Ustav takav da daje u osnovi ceremonijalnoj funkciji veliki legitimitet preko neposrednih izbora. Kada na to još dodamo ne tako razvijenu političku kulturu, rezultati su fascinantni. Upravo ta razlika u političkoj kulturi pravi razliku između Hrvatske i Srbije, iako je politička kultura na jako niskom nivou i u jednoj i u drugoj državi, a i šire po Balkanu.

A što se tiče ozbiljnosti pojedinih RV, bukvalno najsmešnija rasprava ikad. Od sramotnog tendera za nabavku aviona ove preko tajnih akumulatora u logističkoj bazi i ovde pojedinci stavljaju jedne ispred drugih. Komedija.

д

frane за председника се још користи и израз шеф државе тако да то није ништа страшно у основи он јој је и реално шеф. Ovde vlada bukvalno totalna kontrola svih domacih medija, a politicka scena je krajnje sizofrena. Mogu moji sugradjani da se ne slazu koliko god hoce, ali u HR je to sve mnogo ozbiljnije otp. onoliko ozbiljnije страшно озбиљно нарочито Милановић један деда му партизан ,а један усташа па их користи по потреби.

Ja

Ako vlada vec ne poseduje VIP helikopter zasto onda nebi leteli vojnim ili policijskim helikopterom kao sto je u nasem slucaju mislim da je Milanovic apsolutno u pravu kada kaze da vojska mora da ima odredjeni broj sata naleta bez njega ili sa njim.

Odgovori
Al

Imaju oni dovoljno sati naleta i bez njega: SAR operacije po Biokovu i Velebitu te prijevoz bolesnika i nesrecenih sa otoka i obale do bolnica… To je cista isprika za naivne!

Ja

@ Alen Valda se sluzi istoj drzavi ili otadzbini.

Bu

Kada gledam Hrvatsku i ostatak Balkana, to su stvarno dva različita svijeta, pogotovo „politički“.

Odgovori
Т

Tu je problem kad se kupuje letilica ttz postavljaju političari, a kad treba da se održava daj vojsci, policiji i na kraju prodaj…

Odgovori
Vi

Mislim da je ovdje više problem što je išao u privatni posjet, a ne u službeni.

Odgovori
Mr

Cista demagogija….! ako treba precijednik i vrhovni zapovijednik neka koristi i helikopter, avion i ophodni brod i ako treba MRAP ovisno sto nalaže protokol ili sigurnosna služba! Kao u svim drzavama koji imaju resurse i vojsku! I to neka bude na cast i ponos bilo koje drzave!

Odgovori
Al

Gospodo u Srbiji, mislim da treba pojasniti jednu cinjenicu koju Vi vjerojatno ne znate ili niste obratili paznju na nju. Radi se o tome da je posjet bio najavljen kao privatan posjet Zorana Milanovica albanskom predsjedniku. I albanska stampa je izvijestila da se radilo o privatnom posjetu. Tek kada je taj put procurio u hrvatsku javnost te se digla buka oko leta helikoptera na relaciji Hvar-Dubrovnik-Hvar (plus naravno ferry flight Divulje-Hvar/Dubrovnik-Divulje te ponovno Divulje-Dubrovnik/Hvar-Divulje) te koristenja broda do Draca, najednom je taj obiteljski izlet u Albaniju (uz suprugu koja nije sporna na sluzbenom putu, u „pratnji“ je bio i njegov mladji sin koji zaista nema tamo sto traziti ako je put zaista bio sluzbeni) postao „sluzbeni“… Bahatost hrvatskog predsjednika je javnosti dobro poznata jos iz doba kada je bio premijer. Tako je na primjer koristio drzavni avion za let za Rijeku kada je po povratku iz sluzbenog posjeta BiH isao u posjetu jednoj damici: to se onda pokusalo prodati javnosti kao usteda jer je eto let iz Sarajeva za Rijeku kraci no za Zagreb… Da je tu i „prazan“ let RJK-ZAG, pokusalo se elegantno presutiti… Nema govora o tome da drzavni vrh ima ili nema pravo za sluzbene potrebe koristiti avione/helikoptere/brodove, ali ovdje je veliko pitanje da li je to stvarno bio sluzbeni posjet ili je privatni posjet preko noci postao sluzbeni kada je sve procurilo u javnost. Uz to je potrebno spomenuti cinjenicu da je Zoran Milanovic u doba kada nije bio u politici (izmedju izgubljenih parlamentarnih izbora do izbora za predsjenika) imao neku privatnu consulting firmu i da mu je klijent bio upravo albanski predsjednik kojega je sada, priovatno ili sluzbeno, posjetio… I slazem se sa prethodnim komentarima: treba za vrh imati VIP helikopter… Ali jednako tako trebaju jasna pravila kada i gdje ih se moze ili cak mora koristiti…

Odgovori
fr

Tačno, tu je napravio gaf prijavljujući taj posjet kao privatan. Pitanje je da li je stvarno gaf ili ipak nije. sumnjivo je da se tako pravda ali je i činjenica da je posjet prijavljen i prije nego su novinari saznali za njega. Dakle nije se išlo s namjerom da se posjet sakrije. To je činjenica koja ipak baca sumnju i na to da stvarno nije gaf. S druge strane kad jedan državnik posjećuje drugog čak i privatno, pitanje je koliko to privatno može biti. Ipak se tu neizbježno razgovara o istim temama kao i u službanim posjetama. Jedina razlika što taj razgovor može biti prisniji i opušteniji ali i time korisniji. Neovisno na svrhu njegove posjete smatram da vojska ne bi trebalo da obavlja takve zadatke osim u posebnim ceremonijalnim prigodama. Koliko mi je poznato država ima avion na kojeg pravo ima i premijer i čini mi se i predsjednik sabora. Onda ili da nabavi helikopter ili da to pređe u zadatke MUP-a i njihove flote koji i tako osigurava štičene osobe.
Koliko znam policija posjeduje par AW139 kao i nekoliko EC 135 helikoptera koji su za ovakve stvari podesniji nego transportni Mi 117Sh.

PO

Alen:potpuno se slažem sa Vama.I meni je potpuno djetinjasto zvučalo objašnjenje da je put greškom bio objavljen kao privatni.Pa,ne znam tko bi normalan to mogao popljugati?Običnom građaninu od početka je sve jasno,a svaki pokušaj muljanja sa priopćenjima vrijeđa inteligenciju istog tog građanina.Sve što ste naveli je dobro poznato široj javnosti,pa ne vidim razloga zašto mislite da gospoda u Srbiji,kako ste rekli,vjerojatno nisu upoznata sa tim,posebice oni koji prate portale i T6?Druga je stvar koliko je običan čitalac zainteresiran za tu temu.Koliko se sjećam,Plenky je također imao sličnu zgodbu,kada su neki pomiješali ili združili službeni put avionom sa nekim stranačkim događajem u inozemstvu.Evo,i u Sloveniji zadnjih mjesec dana kroz blato provlače jednu gospođu predsjednicu političke stranke,koja je ujedno i ministrica u Vladi.Malo je spojila ugodno sa korisnim,spojivši službeni put sa privatnim.Problem je što nije otvorila svoju lisnicu da bi malo ispeglala karticu,već je sve podvedeno pod službeni put.I nakon toga se pokušava muljati priopćenjima koja vrijeđaju inteligenciju naroda.Nažalost,oduvijek je postojalo nešto što privlači ljude na vlasti kako bi pokazali da si mogu priuštiti malo gušta izvan redovnog protokola.Pozdravljam Vas.

Sr

Ako bi pritisak javnosti doveo do toga da se naprave stvarne procedure kada i na koji nacin se moze koristiti helikopter vojske u svrhe VIP prevoza, onda bi to bilo jako pozitivno. Medjutim mali su izgledi za to, u Srbiji nema govora naravno.

Dobro je objasnjeno u tekstu da to uopste nije definisano kako treba. Ja sam za to da se nabavi dodatni S-76B i da iskljucivo ta dva helikoptera se uz ostale vazduhoplove mogu koristiti u svrhe vlade.
MUP i MO nek rade svoj posao.

Dr

Predsednik „brani“ helikopteraše tako što (i sam kaže da) ne lete dovoljno i ne lete noću. Sjajna odbrana. Zašto li ne lete?
Pa, eto, on im ustvari pomaže tako što im je učinio da lete za njegove potrebe. Bravo za političare! To je jedna gomila duševnih ljudi, dobročinitelja.

Meni su smešni novinari koji se pripremaju za ovakve konferencije za štampu – cirka pola sekunde, a ne pitaju da li ga je sačekao konvoj crnih limuzina koji je išao istim poslom.

Odgovori
To

Lete nocu. Milanovic je krivo rekao. Piše gore u clanku.

Jo

Nemam ni vremena ni živce da slušam video od pola sata, a ne znam specifičnu situaciju oko ovog putovanja i inače, oko kretanja predsednika Hrvatske. Ne znam ni kakva su pravila po pitanju bezbednosti i osiguranja.

Generalno, vojni avioni i helikopteri moraju da lete, sa predsednikom ili bez njega. Piloti moraju da imaju određen broj sati u vazduhu. U tom smislu je predsednik Milanović u pravu. Sa druge strane, koliko prevoz civilnih VIP osoba zaista pomaže uvežbavanju pilota, to je već drugo pitanje. Sigurno je da pomaže, ali isto tako je sigurno da se ti letovi razlikuju od letova za koje bi piloti trebali da se obučavaju. Isto tako, koliko je let vojnim helikopterima tipa Mi-17 udobno – i to je pitanje.

To da vojska prevozi šefa države nije ništa neobično, uostalom i Amerika ima „Airforce One“ i „Marine One“.

Ja bih i upotrebu helikoptera za privatna putovanja posmatrao u malo drugačijem kontekstu. Koliko bi koštalo da se predsednička kolona pošalje sa Hvara do Dubrovnika? Da se blindirani automobili pošalju na Hvar, da se obezbedi put kojim prolazi, prekine saobraćaj, itd? Mislim da je jeftinije prebaciti ga helikopterom, ako već hoće da leti u Mi-17. (Ja ne bih!)

Kako šef države treba da ide na privatna putovanja. On može da vozi i starog spačeka, da staje da sam sipa gorivo i menja gume – to ne znači da ide bez obezbeđenja i cele procedure koja je vezana za to, a koja je daleko kompleksnija od kolone automobila sa rotacionim svetlima.

Što se tiče putovanja brodom, to je već potpuno druga stvar. Pre svega, ne znam zašto je Hrvatskoj potrebna VIP jahta od 40 m? Bez obzira na to što je pomorska zemlja. Međutim, ako brod već postoji, onda ne vidim da je pogrešno da se povremeno i koristi.

Odgovori
Mi

Meni je bolje da nas prelete u nekoj letelici, nego da u sred najžešćeg saobraćajnog špica zatvaraju pola grada da prođe VIP kolona.

Odgovori
Da

Republika Irska je slična Republici Hrvatskoj upravo u funkciji predsjednika, kao i broju stanovnika, a u sličnoj situaciji irsko Ministarstvo odbrane objavilo je broj letova, destinacije, za određeni period, vrlo precizno.
https://www.thejournal.ie/president-mary-mcaleese-michael-d-higgins-government-jet-usage-4745843-Jul2019/

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Bole na: Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

u zemlji gde se SMS porukama sakupljaju pare za lečenje mi pričamo o letećim taksijima. zamisli zemlju gde je pšenica 2005 koštala 20 din a prošle godine 19.5. Jel to skok u budućnost ili su budućnost expo i leteći taksiji. to realno zanima 0.1% gradjana Srbije. oni koji ili vole tehnologiju ili baš lepo žive.

28. Apr 2025.Pogledaj

Miloš1977 na: Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

Tesko ce Francuzi dozvoliti deo proizvodnje Rafala u Indiji, ali Indijci nemaju izbora za novi Palubni lovac bombarder. Rafal im je jedini kandidat jer amerikanac ne dolazi u obzir. A tek im Ameri ne bi dali neku licencu za F-35B ili F-18 :-) Rafal F4 jeste velik skok posle MiG-29K ali i bukvalno 3 puta…

28. Apr 2025.Pogledaj

Milan na: [ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

Prvenstveno SILA 450/750 Treba domaca avio indistrija da se ozbiljno razvija zato sto imamo potencijala u tome a ne da se daje prvenstvo stranim firmama koje proizvode avione. Misljenja sam da je domace najbolje.

28. Apr 2025.Pogledaj

Bulatovic Nebojsa na: Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

Branko fantastična analiza i ređanje činjenica. Pogotovo za kapacitete proizvodnje i produkcije sofisticiranih sredstava vojne tehnologije Mnogoljudna zemlja je spremna da obezbedi i dovoljan broj pilota za ovoliku silu aviona. Dokle u isto vreme, (pošto pratim SAD izveštaje o stanju u njihovom RV.kao i novotarijama kod njih) Pentagonove komisije u izveštaju o stanju I sposobnostima…

28. Apr 2025.Pogledaj