BEG airport status
Još jedan uspeh Pipistrela: Komanda za specijalne operacije američke vojske nabavila avione za osmatranje iz Slovenije Letelica Surveyor bazirana je na avionu SW / Foto: Pipistrel

Još jedan uspeh Pipistrela: Komanda za specijalne operacije američke vojske nabavila avione za osmatranje iz Slovenije

Pre nego što je avion Velis Electro postao prvi avion na svetu sa potpuno električnim pogonom koji je dobio tip sertifikat, slovenački proizvođač aviona Pipistrel doživeo je još jedan u nizu izuzetnih poslovnih uspeha i priznanja kvaliteta svojih letelica i projekata.

Američka komanda za specijalne operacije (SOCOM – U.S. Special Operations Command) je u saopštenju za medije koje je 21. maja preneo Aviationweek, otkrila da za dugotrajne osmatračke misije koristi specijalne Pipistrelove platforme, a to je nešto kasnije na svom internet sajtu potvrdio i proizvođač ujedno otkrivši da je reč o letelici Surveyor.

Tajna ispitivanja trajala su čak sedam godina / Foto: Pipistrel

Nedelju dana kasnije, 28. maja, Aviationweek je takođe preneo i informaciju da je SOCOM nabavio Pipistrelove bespilotne sisteme kao deo programa ukupne vrednosti 63 miliona dolara. Kako se navodi, u pitanju su specijalno pripremljene letelice koje se koriste sa senzorima za prikupljanje video zapisa i obaveštajnih podataka putem presretanja signala (SIGINT – signals inteligence) na misijama koj traju do 30 sati na visinama od nešto preko 9000 metara. Iz Pipistrela su takođe naveli da se SOCOM za ovu nabavku odlučio nakon određenog vremena tajnih ispitivanja, a slovenačka novinska agencija STA prenela je da je to trajalo sedam godina.

Letelice neće koristiti direktno SOCOM već kompanija koja pruža usluge ovoj komandi. Familija platforme Pipistrel Surveyor je bazirana na uspešnom avionu SW koga je NASA 2007. godine nagradila u okviru takmičenja Personal Air Vehicle kao i 2008. na takmičenju General Aviation Technology.

Avion se može koristiti sa ili bez pilota / Foto: Pipistrel

Takođe avion SW 121 je jedini avion u klasi CS-LSA koji je od EASA dobio sertifikat za letenje u noćnim VFR uslovima. SOCOM će imati mogućnost korišćenja ovih jeftinih i dugotrajnih platformi kao pilotirani ili bespilotni vazduhoplov i sa različitim paketima senzora, uključujući optoelektronski i infracrveni, radarski i senzorima za prikupljanje obaveštajnih podataka putem presretanja signala.

Iako ima motor, Surveyor je originalno konstruisan kao jedrilica i zbog toga ima mogućnost letenja sa isključenim motorom, dakle da prilikom približavanja cilju bude tih i da ima smanjen infracrveni potpis kao i radarski odraz. Njegova mala brzina i mala potrošnja goriva obezbeđuje letenje na velikim visinama i veliki dolet. Avion ima čvrstu konstrukciju uz veliku primenu kompozitnih materijala a visoko postavljeno krilo čini ga idealnom platformom za osmatranje.

Na avion je moguće postaviti pakete različitih senzora za osmatranje / Foto: Pipistrel

Povodom prodaje aviona američkoj komandi za specijalne operacije, osnivač i generalni direktor Pipistrela Ivo Boskarol dao je izjavu slovenačkoj novinskoj agenciji STA. On je tom prilikom rekao da je zanimljivo da su američka armija i vojna vazduhoplovna industrija najveći izvoznik letelica na svetu ali da su, zbog ovakvih specijalnih letelica došli u malu Sloveniju i u još manju Ajdovščinu jer ne mogu sami da naprave tako dobre letelice po takvoj ceni.

Boskarol je za STA potvrdio da su isporuke deo velikih, višemilionskih ugovora, ali je rekao da su iznosi poslovna tajna. On očekuje da će interes za ovaj segment proizvodnje kompanije rasti sada kada su isporuke potvrđene. Prvi čovek Pipistrela je otkrio i da su u poslednje vreme za slične avione dobili konkretne upite od Ujedinjenih Arapskih Emirata i Saudijske Arabije. Takođe rekao je da raditi za američku vojsku znači raditi po najvišim standardima i da ako te oni prihvate, proizvod je dobar i priznat bilo gde u svetu, bilo da je to prijatelj ili neprijatelj SAD.

Komentari

m

Ovako to radi prava zdrava firma, realno najjači avio proizvođač na području ex-yu. Bravo za Slovence!

Odgovori
C

To je Americka proizvodnja u Slovenji,,,

C

Ali u svakom slucaju Bravo za Sloveniju, iako je to Americka proizvodnja u Sloveniji,,,

i

Sjajno!

Odgovori
I

Svaka im cast!

Odgovori

Svaka cast, veliki uspeh za Pipistrel i Sloveniju

Y

Duboki naklon gopodinu Boskarolu i Pipistrelu zbog svega što čini za vazduhoplovstvo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: Vučić: Potrudiću se da nabavim još bespilotnih letelica iz još jedne problematične zemlje

I neko njemu daje savjet i on to prihvati...aha tako se to zove i sad je sve ok. Pa ne ide to baš tako,niti u jednoj demokratskoj zemlji nije ni približno tako. Nema tamo neko,točno se zna ko je taj. Postoji vlada,postoje resorna ministarstva,postoji mandatar,ako nije fikus,postoje stručni timovi,postoji mehanizam koji to nadgleda,postoji javnost koja…

17. Oct 2020.Pogledaj

drazo1 na: Francuske Vazdušno-kosmičke snage u problemu sa raspoloživim inventarom Rafala ukoliko ih prodaju Hrvatskoj i Grčkoj

@robert Svi imaju sivu tvar , ķod tebe ona radi na nacin da prvo primis informaciju a onda trazis kako je do nje doslo i pravdas nacin kako je do tog ne zeljenog rezultata doslo a stvar je jasna. Ne " kapiras" ti nista i tako ce i ostati i to je samo tvoj problem…

17. Oct 2020.Pogledaj

Miloš77 na: Vučić: Potrudiću se da nabavim još bespilotnih letelica iz još jedne problematične zemlje

Postoji odličnih razlog da se uzme Bajraktar pored kineskih BPL. Prvoni pre svega zbog drugačijih nišanskih sistema, softwera, raketa, a povrh svega najbolje u svetu kanadske optoelektronike. I to baš zato što razvijamo naše BPL (DPV)

17. Oct 2020.Pogledaj

Bob na: Francuske Vazdušno-kosmičke snage u problemu sa raspoloživim inventarom Rafala ukoliko ih prodaju Hrvatskoj i Grčkoj

Ivan Juric I ja sam cuo da je Hrvatskoj ponudjena takozvana mornaricka verzija koja je starija, i navodno su ti isti avioni bili nudjeni i Brazilu. Nemaju aesa radare.

17. Oct 2020.Pogledaj

Boban na: Francuske Vazdušno-kosmičke snage u problemu sa raspoloživim inventarom Rafala ukoliko ih prodaju Hrvatskoj i Grčkoj

omniameamecumporto, Golub Kako god, za 12 aviona trebace bar 15 pilota, sa bar 20 sati naleta godisnje, sto je opet mnogo malo, pa sve to par godina i to pomnozi sa hiljadama evra koliko kosta sat leta, i dobicete koliko je to jeftino i izvodljivo. Licno mislim da ce samo par pilota ici na trening…

17. Oct 2020.Pogledaj

Send this to a friend