BEG airport status
Novi detalji o incidentu slovenačkog PC-9M ozbiljno oštećenog 2019. godine Slovenija raspolaže sa 9 modernizovanih školskih PC-9M koji se mogu upotrebiti i kao laki borbeni avioni / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Novi detalji o incidentu slovenačkog PC-9M ozbiljno oštećenog 2019. godine

Incident jednomotornog dvosedog turboelisnog školskog i lakog borbenog aviona Pilatus PC-9M Hudournik slovenačkih oružanih snaga (Slovenska Vojska, SV) dogodio se 27. novembra 2019. godine. Slovenački vazduhoplovni portal Sierra5.net donosi nove detalje.

Do nesreće je došlo kada se avion koji nosi vojni serijski broj L9-67 (c/n 640) udario u dalekovod blizu grada Dravograd, severno od reke Drava i blizu granice sa Austrijom, dok je bio na redovnom trenažnom letu na maloj visini. Nakon ozbiljnog oštećenja vertikalnog stabilizatora, letelica koja pripada 152. letačkoj eskadrili (152. letalska eskadrilja, 152. LEESK) nastavila je svoj let i bezbedno sletela na međunarodni aerodrom Edvard Rusjan u Mariboru.

Avion sa evidencijskim brojem L9-67 koji je pretrpeo teška oštećenja u sudaru sa dalekovodom 27. novembra 2019. / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Oštećeni avion nije bio u stanju da se vrati u matičnu bazu Cerklje ob Krki i ostao je u Mariboru do kraja maja ove godine kada je, odvajanjem vertikalnog stabilizatora, krila i glavnih nogu stajnog trapa od trupa, rasklopljen, nakon čega su delovi letelice transportovani do aerodroma Cerklje ob Krki radi fizičkog pregleda i procene pretrpljenih oštećenja, kao i naknadne odobrene popravke uz uputstva iz fabrike, piše Sierra5.net.

Iako detaljna procena štete još uvek nije završena, početna procena je pokazala da se zbog prekomernog oštećenja vertikalnog stabilizatora i kormila pravca, ove avionske kompomente neće biti popravljene prema Uputstvu za popravke strukture proizvođača i da će umesto toga one biti zamenjene tehnički besprekornim elementima, efektivno dajući avionu L9-67 potpuno novi rep.

Popravku letelice izvodiće 153. eskadrila za održavanje vazduhoplova (153. letalsko-tehnična eskadrilja, 153. LETEHESK) koja je deo 15. puka vojnog vazduhoplovstva (15. polk vojaškega letalstva, 15. PVL) i koja je sertifikovana organizacija za održavanje sposobna za II i III stepen održavanja vazduhoplova slovenačkih oružanih snaga.

Popravka aviona L9-67 izvršiće se prema uputstvima proizvođača aviona Pilatus i uz pomoć švajcarskog tehničkog osoblja. Prema sadašnjim procenama, ako se u avionu ne pronađu dodatna oštećenja ili nedostaci, trebaće tri meseca da se avion vrati u operativnu upotrebu. Letelica će takođe proći 300-časovni godišni pregled jer je njegov sertifikat plovidbenosti (Certificate of Airworthiness – CoA) već istekao.

Deo podvesnog tereta koji mogu da nose slovenački PC-9M / Foto: Igor Božinovski

Udes L9-67 je prošle godine bio drugi nesrećni događaj za flotu PC-9M slovenačkih oružanih snaga. Pre toga, još jedan Hudournik je oštećen 28. septembra 2019. u incidentu izletanja sa piste koji se dogodio na aerodromu Portotož tokom događaja ‘’Otvorena vrata’’ koji je organizovao taj međunarodni aerodrom smešten u blizini sela Sečovlje, 5 km jugoistočno od primorskog jadranskog grada Portoroža i manje od 400 metara od granice sa Republikom Hrvatskom.

U incidentu u Portorožu čiji je uzrok bio prevelika brzina aviona prilikom sletanja usled čega je letelica pretrpela manje oštećenje, niko nije povređen.

Kao sastavni deo slovenačkih oružanih snaga, 15. puk koristi 9 turboelisnih PC-9M koji se nalaze u sastavu 152. letačke eskadrile koja operiše iz vazduhoplovne baze Cerklje ob Krki, koja se nalazi oko 80 km istočno od Ljubljane, blizu granice sa Hrvatskom.

Slovenački PC-9M nose vojne taktičke identifikacione brojeve u redosledu od L9-61 do L9-69 i imaju odgovarajuće fabričke serijske brojeve od 634 do 642. Pored toga što im je primarna namena obuka pilota, ove letelice su borbeno sposobne i na 6 potkrilnih podvesnih tačaka su u stanju da ponesu 1040 kg ubojnih sredstava vazduh-zemlja, rezervoara za gorivo i različite vrste podvesnih kontejnera: kontejnera FN HMP sa teškim mitraljezima M3P kalibra 12,7 mm sa 250 metaka, lansere LAU-7A i LAU-19A sa nevođenim raketnim zrnima Hydra 70 mm, avio-bombe opšte namene Mk-81 (113 kg) i Mk-82 (227 kg), dva rezervoara za gorivo kapaciteta od po 154 litara, kao i kontejnere sa opremom za samozaštitu, izviđanje iz vazduha ili laserskim daljinomerom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Tako je to kad pokusavas sa avionom da prodjes ispod dalekovoda.

Odgovori
ma

i to ispod kakvog „dalekovoda“, kako si je samo zamislio to proci:
https://siol.net/media/img/75/fe/2a61a27413d2ef14a85b-poskodovan-daljnovod.jpeg

ma

Zanimljive slike demontaže na Sierra5 – nema nijedne travčice da krivo stoji. Sve čisto, uredno i na mjestu.

Odgovori
ni

Bitno je da su piloti dobro svasta je moglo da se desi

Odgovori
BB

Ako je pokušao da leti ispod ovod dalekovoda što je Max stavio, onda pilot nije bio uredan ni prije leta.

Ja

Ja bih pre rekao da je pilot bio i suvise anbiciozan.desava se to.

Odgovori
Ik

Ovakvi zrakoplovi ce ocito biti u inventuri vecini zemalja sa prostora bivse-YU(sem Srbije i mozda Hrvatske)

Odgovori
K

Ako se ne varam to vec jesu i hrvatski trenazni avioni. Ali ih HRZ nema bas ovako naoruzane.

BB

@K,
Samo što ih oni voze ispod mostova…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Bole na: Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

u zemlji gde se SMS porukama sakupljaju pare za lečenje mi pričamo o letećim taksijima. zamisli zemlju gde je pšenica 2005 koštala 20 din a prošle godine 19.5. Jel to skok u budućnost ili su budućnost expo i leteći taksiji. to realno zanima 0.1% gradjana Srbije. oni koji ili vole tehnologiju ili baš lepo žive.

28. Apr 2025.Pogledaj

Miloš1977 na: Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

Tesko ce Francuzi dozvoliti deo proizvodnje Rafala u Indiji, ali Indijci nemaju izbora za novi Palubni lovac bombarder. Rafal im je jedini kandidat jer amerikanac ne dolazi u obzir. A tek im Ameri ne bi dali neku licencu za F-35B ili F-18 :-) Rafal F4 jeste velik skok posle MiG-29K ali i bukvalno 3 puta…

28. Apr 2025.Pogledaj

Milan na: [ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

Prvenstveno SILA 450/750 Treba domaca avio indistrija da se ozbiljno razvija zato sto imamo potencijala u tome a ne da se daje prvenstvo stranim firmama koje proizvode avione. Misljenja sam da je domace najbolje.

28. Apr 2025.Pogledaj

Bulatovic Nebojsa na: Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

Branko fantastična analiza i ređanje činjenica. Pogotovo za kapacitete proizvodnje i produkcije sofisticiranih sredstava vojne tehnologije Mnogoljudna zemlja je spremna da obezbedi i dovoljan broj pilota za ovoliku silu aviona. Dokle u isto vreme, (pošto pratim SAD izveštaje o stanju u njihovom RV.kao i novotarijama kod njih) Pentagonove komisije u izveštaju o stanju I sposobnostima…

28. Apr 2025.Pogledaj