BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Gazela Vojske Jugoslavije proizvedena u Mostaru našla se u Jermeniji kao helikopter za prevoz ranjenika iz zone oružanog sukoba "12616", YU-HDI, HA-LFP, YR-BOS i uskoro EK-H003. Rekonstruisali smo 40 godina dugu karijeru 8. serijski proizvedene Gazele u Mostaru / Foto: Armheli

[EKSKLUZIVNO] Gazela Vojske Jugoslavije proizvedena u Mostaru našla se u Jermeniji kao helikopter za prevoz ranjenika iz zone oružanog sukoba

Jedna od prvih serijski proizvedenih Gazela u bivšoj Jugoslaviji našla je preko Srbije, Mađarske i Rumunije svoj put i do nedavno okončanog oružanog sukoba oko teritorije Nagorno-Karabaha.

Kako Tango Six otkriva, helikopter je planiran za upotrebu u misijama transporta ranjenika iz ratne zone do jermenskih bolnica. Potvrdu o njegovoj planiranoj upotrebi objavio je jermenski ministar zdravlja sedam dana pre okončanja konflikta tako da nije poznato da li je letelica zaista i korišćena tokom rata.

Privatna jermenska kompanija Armheli koja se u miru bavila čarter letovima, iznajmljivanjem helikoptera i obukom pilota aktivirana je za vreme nedavnog konflikta kao pomoć matičnoj državi za prevoz ranjenika sa tri helikoptera. Dva koja je, pored jednog Robinsona R66, već imala u svojoj floti: Erbas H130 i H125 ali i jednom Gazelom u veoma karakterističnoj šemi bojenja.

U pitanju je Gazela SA.341H proizvedana po licenci francuskog proizvođača u fabrici Soko u Mostaru i to drugi ili treći primerak koji je uopše proizveden u Jugoslaviji. Zbog preskakanja oznaka u početku proizvodnje ovaj podatak se ne može nedvosmisleno potvrditi ali znamo da letelica ima (jugoslovenski) serijski broj 008 i da je u RV i PVO JNA imala evidencijski broj 12616. Vojna oznaka tipa bila je HO-42 („Helikopter Opšti“). Proizvedeno je 36 helikoptera ove verzije: evidencijski brojevi 12609-622, 651-672.

Helikopter je zatim najverovatnije prodat iz tadašnje Vojske Jugoslavije 1996. godine a dalja karijera mu se prati kroz registraciju u srpskom registru civilnih vazduhoplova YU-HDI (nije poznato u kom periodu) ali i mađarsku HA-LFP. U Mađarskoj dobija jasno prepoznatljivu šemu bojenja u vremenskom periodu oko 2009. godine koja nas potom dovodi do njegove poslednje rumunske registracije YR-BOS. „Oscar Sierra“ je u Rumuniji uslikan na letelištu Deva 2018. godine. Armheli 2018. godine od svoje države, kako navodi sajt Hetq, dobija „carinsku dozvolu“ za jednu Gazelu za koju se planira registracija EK-H003.

Prvi digitalni trag helikoptera na međunarodnom aerodromu Zvartnoc (EVN) u glavnom gradu Jermenije Jerevanu pojavljuje se nakon, najverovatnije, isporuke kopnom 11. avgusta ove godine na Instagram nalogu zaposlenog u kompaniji Armheli.

Isti zaposleni snima i kraći video klip gde se YR-BOS vidi u jednostavnoj MEDEVAC konfiguraciji koja se sastoji samo iz jednog nosila umesto kopilotovog sedišta:

 
Kako se može videti na snimku rumunska civilna registracija je uklonjena (verovatno pred dobijanje jermenske EK-Hoo3) i celokupna flota kompanije se sa nalepnicama crvenog krsta očigledno ustupa na službu državi što je 3. novembra potvrdio i ministar zdravlja Jermenije. Helikopteri su aktivno uključeni u evakuaciju ranjenika tokom konflikta što svedoči i snimak Erbasa H160 EK-H004 kompanije koji je  snimljen kako prevozi ranjenike do bolnice. Armheli je od prošle godine, nabavkom Erbasa H125, počela da se bavi MEDEVAC letovima kao civilni provajder a Gazela je očigledno poslednje pojačanje floti tokom ratnih dana. Nije poznato da li je zaista i upotrebljena (kao dosta drugog nevazduhoplovnog naoružanja sa ovih prostora) tokom ratnih dejstava koja su završena 10. novembra.

Nismo uspeli da pronađemo fotografiju JNA Gazele 12616. Nešto najbliže što je moguće naći su fotografije „612“ i 12611 kao RA-1341K koja je zapravo serijski broj 003.

Ažurirano: Zahvaljujući čitaocu portala Aleksandru Perduvu dobili smo fotografiju Gazele „12616“. Aleksandar je, kako kaže, kao mali sam pravio album vojnih letelica od isečaka fotografija iz štampe 80-tih godina. Hvala Aleksandre!

Zaokružili smo priču / Foto: Aleksandar Perduv

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

P

Tesko je iz perspektive danasnjih malih drzava Balkana, sa jos manjom ekonomijom, razumeti da se nekada na ovim prostorima pravio kvalitetni helikopter!
I avioni i podmornice,mostogradnja..
Danas se cesto perioda SFRJ omalovazava,a sami nismo stvorili nista(narodi na prostorima bivse sfrj).

Odgovori
m

Pogledajte jedan Pipistrel ili Rimca šta rade, na kojoj su razini tehnologije. I ne treba im tuđa licenca niti državno vlasništvo da rade proizvodnju po direktivi. Može se.

P

@Max
Ma na isto mu dođe. Rimac je bez Wolksvagena ništa (40%su vlasnici ) ,a I Pipistrel (Rotax Austrija i karbon-limovi uvoz Amerika…)… Ekonomsku nezavisnost (gde smo bili samodovoljni sami sebi ) smo poklonili. Sad svi zavisimo od nekog drugog. Na stranu bandoglave političare i njihove idiotske ideje . Ali takve smo prirode, nije nam dovoljno ako je suviše lako, moramo da ga zakomplikujemo da bi imali o čemu da razmišljamo. Kina ima jednog Kofučija, bivša Jugoslavija 22 milona.

B

@PakleniVuk WW je tek kupio dionice Rimca nakon što je Mate prodao svih 150 Concept2. $2milijuna x 150….fine pare. I sada ta tehnologija je u Porscheu i ostalim autima. Porsche Taycan ima „hrvatsku“ tehnologiju od Rimca. Nisu Švabe glupe.

m

SFRJ je bila smejurija. Bez dokaza velicas licencnu proizvodnju helikoptera. Velika stvar. Komunisticka Jugosavija nije bila u stanju da proizvede mlazni motor za avione Orao I Galebove. A Kraljevina Jugoslavija je imala kompletnu proizvodnju I aviona I motora. Taj Soko Mostar je prebacen iz Zemuna. Komunisti su bili nesposobnjakovici, koji nisu imali inzenjere niti tehnologiju. Zavislili su od strane vojne pomoci.

M

Gazela je jako upravljiv i brz helikopter sa novim PO raketama nije za potcenjivanje!
Pitanje dokle se doslo sa modernizovanjem nase gazele u VS?

Odgovori
S

Videli smo sad na Pesteru da se nije doslo.

R

Poslednje sto je uradjeno na njima je montaza Maljutke i Strele 2m.

B

Nekada mocna drzava, proizvodila skoro sve: avione, helikoptere, brodove, tenkove, topove, oruzje, kamione, automobile…Izvozili smo, nase firme radile po celom svetu, nas pasos bio najcenjeniji u svetu, nisi morao da se cuvas ni od muslimana, ni od hriscana, ni crnaca, ni azijata. A sad, zavisimo od drugih, i sto je najgore, imamo ono sto nam dozvole drugi.

Odgovori
S

Evo sad smo u jednopartijskoj komunistickoj diktaturi, pa cemo mozda opet sklapati francuske helikoptere po licenci u fabrikama koje su nastale tako sto se ljudima otme imovina silom.

Taman nam je trenutno nezaposlenost i visina prosecne plate malte ne identicne kao u SFRJ, a i pasos nam je tu negde.

Sta vi prizeljkujete? Boze sacuvaj

B

Prizeljkuje da netko drugi promislja umjesto njega.

N

@Bob
Ma da, sigurno ne znas da su JATovi avioni padali najvise na svetu i bili najcesca meta terorizma, a ekonomija SFRJ je bila na nivou između Kolumbije i Venecuele, jugoslovenski ambasador je ubijen u neutralnoj Švedskoj i postavljane su bombe ispred naših konzulata širom sveta. Sve je to sigurno bila tekovina mira i poštovanja.

I

@Nikola
Steta sto se ne sjecate ljepsih stvari, bilo ih jako puno……..

B

Srbofil, Beduin, Nikola
Viste mladi, pa ne znate kako se lepo zivelo tada, do 90 tih godina, plata u Jugoslaviji je bila veca nego u Nemackoj, a u inostranstvo je isao samo onaj ko nije imao nikakvu skolu. A to da su Jatovi avioni padali najvise na sevetu, cista laz. Nas pasos je bio medju najtrazenijim na svetu, jer nam skoro nigde nije trebala viza za ulazak u zemlju. A jugoslovenski ambasador nije ubijenni od jednog stranca vec ustase hrvata. Mladi ste pa ne znate i ne shvatate kako se nekada lepo zivelo.

S

@Bob
Subjektivni osecaj je jedno, merljive stvari su nesto sasvim drugo, a tu svi mitovi o SFRJ padaju ne u vodu, nego u najgori mulj.
Ja zivim jako lepo u Srbiji sada, jel to znaci da je Srbija „odlicna zemlja“? Pa ne znaci, to je samo moj subjektivni osecaj trenutno.

n

Ja nisam mlad pa se opet te „ljepote“ ne sjecam.
Cak stavise, nijedan od danasnjih problema nije svjez, vec vuce porijeklo iz bivse drzave….

B

Srbofil
Govoris o subjektivnom osecaju. Pitaj sve starije ljude koji su ziveli u doba Jugoslavije pre 80 tih, i videces sta ce ti reci.

D

@Nikola
Molim vas ispricajte nam o padanju JATovih aviona, koliko je nesreca biloa koliko teroristickih napada?

S

„Cak stavise, nijedan od danasnjih problema nije svjez, vec vuce porijeklo iz bivse drzave….“

Tacno tako! Dok ne posecemo sve repove koji su nam ostali od Crvenog Habzburga necemo nista kao narodi ostvariti.

W

O cemu vi diskutujete, SFRJ je bila takav krsh od drzave… Osnovnih stvari je bilo, vise od toga ne, mozda se zivelo ok u BG i ZG i jos par ekskluzivnih gradova, recimo Dubrovinik i Bled, a ostalo? Tehnoloski nisu mogli zasvajsovati mleko i jogurt u onim odvratnim plasticnim kesama da ne procuri, ako je mleka uopste bilo jer osamdesetih ste morali cekati u redu da kupite 100gr kafe i dva iscepana, smrdljiva „tetrapaka“. Plate su na zapadu bile bar 2x vece, znam iz prve ruke, intervjuisao sam ljude koji su sa 18 godina kao zanatlije otisli za Austriju. Moj cale je bio cenjen inzinjer, direktor R&D-a u firmi od 5K+ zaposlenih i jedno vreme tehnicki direktor, dakle sto bi danas rekli CTO. Dobio je od firme veliki stan i to je bilo to, ziveli smo prilicno skromno, covek vozio u SFRJ stojadina i ladu! Jos jedna anegdota, osamdesetih je u Hrvatskoj postojao casopis za hobije pod imenom SAM, Sam svoj majstor, koji je u jednom broju sasvim ozbiljno objasnjavao sta da radite kada kupite muzicki uradjaj Ei Nis, kao rastavite zvucne kutije, otvorite zvucnike, ispravite krivo zalepljene kalote, prelepite ih, membrane premazete drvofiksom jer su od papira i slabog kvaliteta itd, itd…

D

@ Srbofil,

Pa ni kapitalisticka demokracija nije donjela neke uspijehe u Balkanu osim za Slovene koji su uvijek bili pravi zapadnjaci.

Titova Jugoslavija je najblize sto je ovaj kraj imao uspijeha. A sijetimo se da je i prije Komunizma, ovaj teritorij a i Albanija, Bugarska i Rumunska bile primitivne relativno nerazvijene i neuspijesne zemlje.

Naprimjer pismenost u Rumuniji i Jugoslaviji prije drugog svijetskog rata je svega 50% a u Albaniji je pismenost manja od 20%. U Yugoslaviji je pismenost bila oko 50% ali u istini je 80% Bosanaca i Makedonaca nepismeno. U Grckoj malo bolja situacija – 59% pismenost 1928-e.

Bez Komunizma bi Balkanci mozda bili kao Grcka sada u najboljem slucaju. U najgorem slucaju bi bili kao zemlje Juzne Amerike ili cak kao Sirija, Egipat itd (narocito Albanija, Makedonija itd itd).

A sada je vrijeme povratka u fasizam – Poljaci i Madzari idu u tom pravcu. Rusi su vec tu. A Kina je zaista fasisticka zemlja a njihov napredak ogroman. Tu su i Muslimanski-Fasisti u UAE, Qatar, Saudi Arabiji itd.

Zapad propada – siromastvo raste a politicki sistemi nemogu to popraviti (zato sto je prava moc u rukama kapitalista i „1%“). Americi zivotni standardi propadaju vec 40 godina. Nema ulganja u infrastrukturu. Ocekivano trajanje zivota pada vec godina a neki zdrastveni rezultati su slicni siromasnom svijetu.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/benign-neglect/201706/is-the-us-third-world-nation#:~:text=When%20it%20comes%20to%20maternal,wealthy%2C%20peer%20nations%20in%20Europe.&text=While%20the%20U.S.%20may%20be,measles%2C%20specifically)%20is%20114.

B

Bob, ti se jamacno salis.

Place vece u Jugo nego u Njemackoj???

Moze biti ako mislis na DDR.

B

Beduin
Ni najmanje se ne salim. Skolski drug mi je radio u Svajcarskoj, dugo godina nije imao auto, kad dodje na odmor ja sam ga vozio i vodio po kafanama. Naravno to je bilo krajem osamdesetih, a onda po dolaskom 90 tih sve je krenulo nizbrdo za nas.

R

Лиценце ништа своје.

Odgovori
P

@Rp Nije tacno da nista nije bili svoje.Podmornice?Tenkovi?Avioni?Nikada SFRJ nija imala za to licence, vec se radilo.
A proizvoditi slozenu letelicu kao helikopter daleko nije isto, sto i Fiat 500 danas.Prvo, ima daleko vise delova, daleko su veci tehnicki zahtevi nego kod automobila, i neuporedivo manja tolerancija greske.

T

M-84 je je T-72, toliko valjda znate?

B

Od juginih proizvoda, jedino jenzrakoplovna industrija koliko toliko svoje dizajne proizvodila.
A i njih uz veliki udio uvezenih komponenti.

A

Bilo je u SFRJ mnogo dobrih, ali i losih stvari. Glupo je to vreme uporedjivati sa danasnjim. Tada smo mogli da se uporedjujemo sa zemljama u ikruzenju i u svemu smo bili bolji od Rumunije, Bugarske, Madjarske(imali su jaku prehrambenu industriju). Ceho-Slovacka je bila i tada veoma industrijski razvijena zemlja. Sto se tice politickog uticaja, sve navedene zemlje su bile politicki patuljci u odnosu na SFRJ. Standard za ono vreme, mnooogo bolji nego u svim tim zemljama.Zemlja je od pretezno poljoprivredne postala zemlja sa solidnom industrijom, dobrim skolstvom i zdravstvom za to vreme. Sto se tice bezbednosti, bili smo recimo u Beogradu mnooogo bezbedniji u poredjenju sa zapadnim gradovima te velicine. Sto se tice politickih sloboda one su bile razlicite u razlicitim periodima. Do 80-tih godina, one nisu ni postojale, a posle se postepeno zemlja oslobadjala. Nazalost, oslobodjenje od raznoraznih budala,primitivaca,ekstremista nikad se nije dogodilo. Danas svi sa kozmetickim razlikama imamo na vlasti ili opoziciji razne lopove,kriminalce,primitivce,budale, idiote, soviniste, male diktatore. Zato smo svi i dospeli gde smo. Pogledajte gde su danas Ceska,Slovacka,Poljska pa i Bugarska i Rumunija. Glupo je bilo sta dalje komentarisati. I da napomenem da nikad nisam bio clan KPJ (imao sam 15,16 godina),a ni jedne druge partije…

Odgovori
T

To je zato sto su sve te zemlje bile uzasne, a SFRJ manje uzasna ..

J

Republika Srpska je ovako neso odavno radila.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pavle na: Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji

Te krajnje daljine dejstva...eventualno sa nemanevrisucim letelicama, nisu uopste mera za poredjenje. No r77 niti r77-1 nisu borbeno upottebljene, pa su jos nepoznanice. O amraamu se dosta pisalo I lose, a ovde se od istih ljudi glorifikuju do imbecilnosti.

17. Jan 2021.Pogledaj

ID na: Izrael formira novi grčki Centar za letačku obuku; Grčka postaje novi korisnik školsko-borbenog aviona M346

Grčka, prosto, nema izbora. Da nemaju vojsku kakvu imaju, da nisu na vreme ušli u NATO, prošli bi kao KIpar. To je bilo 1974, kasnije ide Sirija i Jermenija. Turska je zemlja koja čim ojača, napada svoje susede. Treba pogledati koliko su osvojili od 1974 i sada pod Erdoganom, što kopna što teritorijalnih voda oko…

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Draken je pun pogodak, još da se prefarbaju onom farbom za tunele barem 5-6 puta . Sigurno bi avioni od sramote postali nevidljivi.

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Baraci možda jesu najjeftiniji ali nikako nisu jeftini. Ameri su Izraelcima izbili adut iz ruku. Izraelski avioni više ne koštaju 500 miliona već duplo više, a tako nekako dođu Rafali. Baraci se sada prvo moraju dovesti u izvorno stanje u kakvom su ih Izraelci dobili, a onda bi se nadogradili u SAD-u na blok 50.…

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Upravo to, fa 50 premda nije VBA bi bio sasvim dovoljan. Nabaviti dobar protuzračni štit i jurišni helić tipa ah64 . Padaju mi na pamet i bespilotne letjelice. Hrvatska je pomorska zemlja i prema tome trebala bi razviti solidnu mornaricu. Gripen je ispao iz utrke.Švedi nisu ponudili najnoviju verziju svoga aviona i time su si…

17. Jan 2021.Pogledaj

Send this to a friend