BEG airport status
Danas je dan RV i PVO, hajde da pomenemo i ovo "Kako su formacijska mesta u vazduhoplovnim brigadama i eskadrilama napravljena tako da piloti mogu normalno da napreduju do najvećih činova. Eskadrile su jedinstvene specifične jedinice, za razliku od jedinica KoV, koje u svom sastavu imaju isključivo oficire kojima treba omogućiti normalno napredovanje u službi." / Foto: Ministarstvo odbrane

Danas je dan RV i PVO, hajde da pomenemo i ovo

Autor teksta je Saša Oluić, nedavno penzionisani potpukovnik avijacije, pilot na MiG-u 21. Oluić je službovao na Slatini, Batajnici i u Komandi RV i PVO gde je pred kraj karijere bio zadužen i za odnose sa javnošću komande. Koautor je monografije o 204. vazduhoplovnom puku a učestvovao je i u produkcijama raznih medijskih proizvoda kako Ministarstva odbrane tako i drugih medijskih kuća. 

Dan kada vojni vazduhopolovci oblače svečane uniforme, bele košulje i sa ponosom paradiraju stajankama prepunim, za tu priliku, dekorisanih letelica, radara, raketnih sistema. Dan za slavlje, radost, svečarsku atmosferu ali i za nagrađivanje, dodelu priznanja i pohvala. Dan kada sve ljubitelje i poštovaoce tog elitnog vida Vojske Srbije oblije toplina oko srca i sa setom se prisete slavnih predaka. Predaka koji su u trenucima možda najtežim u srpskoj istoriji pred dva manja i jednim velikim ratom, daleke 1912. godine formirali Komandu vazduhoplovstva srpske vojske.

24. decembar.

Tadašnja pamet Srbije vizionarski je predosetila značaj vojnog vazduhoplovstva i njen odučujući uticaj na sve buduće ratove, kojih je nažalost, na ovim prostorima, bilo i previše. Iako finansijski iscrpljena Srbija je smogla snage i možda „poslednji dinar“ uložila zarad svog slobodnog neba, koje za svakog iskrenog patriotu nema cenu. Naša je obaveza da nastavimo stopama slavnih velikana i predamo našem naraštaju vojno vazduhoplovstvo u stanju boljem od onog u kom smo ga zatekli.

Nije današnji dan trenutak da se remeti praznična atmosfera i kroz analizu sagledava sadašnja situacija vojnog vazduhoplovstva, koja je nekome dobra, nekome loša a nekome, onako, osrednja.

Možda je samo trenutak da javno obećaju svi, koji na bilo koji način mogu uticati na stanje u vazduhoplostvu, da će dati i poslednji atom snage da ono bude bolje nego što je danas.

Mnogi su se, često, iznenadili kada su prilikom izjavljivanja saučešća porodici poginulog pilota shvatili da oni žive u skromnim uslovima kao podstanari / Foto: Ministarstvo odbrane

Duguje se to srpskom slobodarskom nebu. Lako je dati obećanje a mnogo ga je teže ispuniti. Ispunjenje povlači za sobom mnogo rada, odricanja, žrtvovanja, razmišljanja, neprespavanih noći. Mora se definisati dugoročna vizija razvoja RV i PVO za narednih bar 20 – 30 godina (u kom i kakvom obliku teba da bude i što je najbitnije za koje namene) a u skladu sa potencijalom kojim naše društvo odnoso R. Srbija rasplaže. Poznato je da to zahteva veliki novac ali kada se kvalitetno osmisli biće višestruko jeftinije i efikasnije od postojećeg. Dug je to i iscrpljujući proces. Može trajati i više godina. On i u razvijenim zemljama traje dugo. No, to ne treba da obeshrabruje već da gura napred. Da li se ovo može ostvariti? Može, ova zemlja ima pameti i znanja. Da li se želi? To je pitanje koje čeka odgovor. Reklo bi se da ima naznaka da želja postoji.

Dakle, danas je momenat da se ovo uradi, sutra već može biti kasno. Svaki dan je važan. Čeka to srpsko vojno vazduhoplovstvo već punih 30 godina. Svoj vrhunac imalo je 1987. godine. Eskadrila 29-ki, 16 aviona, bila je milina pogledati stajanku na Batajnici, šlag na bogatoj torti. Samo četiri godine kasnije napada ga, žargonski rečeno u skladu sa aktuelnom situacijom, „Korona virus“. Ispočetka malo a zatim sve više i više. Klinička slika se pogoršava i nažalost pacijent dospeva do respiratora. Kad je vrag odneo šalu konzilijum reaguje brzo, odlučno, možda pomalo haotično ali uspeva, u poslednjem trenutku, da ubrizga preko potrebnu odgovarajuću infuziju. Pacijent se oporavlja. Skida se sa respiratora i kiseonika ali mu se životni vek oročava na 7-10 godina. Čini se sasvim dovoljno da se ispuni javno dato obećanje i na zdravim nogama formira moderno vazduhoplovstvo.

„Niko nije rekao neću“ / Foto: Ministarstvo odbrane

Ako se kojim slučajem na gore pomenuto pitanje, da li se želi, odgovori sa „DA“ onda ostaje samo nada da će se sve to kvalitetno odraditi i da nikad više važne vesti u medijima ne budu činjenice:

Kako su piloti RV i PVO dobili nov kombinezon, čizme, naočare, rukavice, jakne, kacige (valjda je to nešto normalno, što se podrazumeva).

Kako rade u eskdrilama gde su adaptirane radne prostorije, okrečene, očišćenje svaki dan  (a ne jednom nedeljno) u kojima ima pijaće i tople vode, gde inventar (stolice, stolovi) nije stariji od najstarijeg pilota, gde su prostorije za presvlačenje uredne sa pristojnim ormarićima, prostorije za odmor opremljene prikladnim nameštajem.

Kako imaju savremenu primerenu fiskulturnu salu i sportske terene za održavanje psiho-fizičke kondicije.

Kako imaju ugodan restoran za ishranu letača sa adekvatnim obrocima.

Kako nalet po pilotu nije 20-40 sati na godišnjem nivou već minimum 70-80 sati. To pilota čini bezbednim, efikasnim i sposobnim za izvršenje zadataka u svim meteo uslovima danju i noću, jer se to od njega očekuje. U perspektivi to obezbeđuje da piloti vrlo brzo u periodu od 5-6 godina dostignu nivo prve kategorije stručno-borbene osposobljenosti (naše vazduoplovstvo ima 5 kategorija SBO). U takvim okolnostima uloženo u obuku, u najkraćem periodu, se višestruko isplati. Nažalost trenutna situacija po tom pitanju daleko je od zahtevane a previše košta.

Kako pravilnik o letačima precizno definiše sve beneficije i prinadležnosti koje ih sleduju (reklo bi se, da je sve to definisano ali nije prilagođeno sadašnjem trenutku i uglavnom je na “štetu” letača). Od ishrane koja ih sleduje kada su na raznim kursevima, školovanjima, jedinicama van sastava RV i PVO, od adekvatne medicinske i druge nege kada imaju zdravstvene probleme, da ne moraju da lete do penzije, odnosno do 53. godine, jer biološki radni vek je ograničavajući faktor za tu vrstu profesije, da im se pecizno definiše status kada zbog profesionalnih oboljenja (recimo pri napuštanju aviona izbacivim sedištem naruše svoje zdravlje) budu ograničeni ili nesposobni za dalje vršenje letačke službe. Da im se u skladu sa rizikom profesije obezbedi adekvatan zdravstveni oporavak u zimskim centrima na visinama iznad 1500 metara (trenutno se on realizuje, ispod nivoa profesije, u vojnom objektu gde na 25 pilota ima jedan toalet, jedan lavabo i jedan tuš, uz ishranu u vojničkom restoranu, jer su neki to pomešali sa vojnom obukom u zimskim uslovima).

Kako su se mnogi iznenadili kada su prilikom izjavljivanja saučešća porodici poginulog pilota shvatili da oni žive u skromnim uslovima kao podstanari, jer im je pre dvadesetak godina ukinut prioritet i posebna rang lista za stambeno zbrinjavanje. U tim prilikama pokušaji su da se pomogne na razne načine, u skladu sa datim okolnostima i snagom moći onoga ko želi da pomogne. Tako su se u proteklom periodu, unazad 15 godina, zapošljavale supruge, deca, dodeljivane razne stipendije za decu, otpisivali krediti za stanove (što je, da se razumemo, humana stvar ali nije sistemsko rešenje). Ostaće upamćena anegdota crnog humora od pre desetak i više godina (koja je i sad aktuelna) kada je naporom moćnika otpisan kredit za stan jednom nastradalom pilotu te su nakon ovakve epizode piloti pravili rang listu kad će ko da nastrada ne bi li na taj način rešili stambeno pitanje za svoju porodicu. Jedno, na primer, adekvatno osiguranje pilota moglo bi mnogo toga da razreši.

Pilot jeste vojnik ali je avijacija po mnogo čemu drugačija od ostalih rodova / Foto: Ministarstvo odbrane

Kako su formacijska mesta u vazduhoplovnim brigadama i eskadrilama napravljena tako da piloti mogu normalno da napreduju do visokih činova. Eskadrile su jedinstvene specifične jedinice (za razliku od jedinica KoV) i u svom sastavu imaju isključivo oficire kojima treba omogućiti normalno napredovanje u službi. Zbog nemogućnosti napredovanja  u eskadrilama (ima situacija gde dugi niz godina, iz objektivnih okolnosti, nije bilo pomeranja na više eskadrilske dužnosti) uz skroman nalet u proteklih petnaestak godina (nisu svi ni bili sposobni da psihički izdrže duže prekide u letenju) mnogi piloti su spas tražili u civilnim ili nekim drugim strukturama vojske. Neki su ojačali redove civilnih avio-kompanija, neki helikoptersku jedinicu MUP-a a neki su kao kvalitetan kadar napravili jako uspešne karijere, recimo, u Vojno Obaveštajnoj Agenciji, gde uspešno rade na mestima vojnih atašea širom sveta a u jednom trenutku direktor VOA bio je pilot lovačke avijacije.

Kako zbog nedostatka pilotskog „školovanog kadra“ i višegodišnje letargije po tom pitanju, pri odabiru poslednjeg Komandanta RV i PVO, piloti nisu imali svog adekvatnog konkurenta prvoklasnom oficiru raketnih jedinica PVO (istine radi, imali su jednog ali je on na odgovornoj dužnosti u inostranstvu). Tako da se desio zaslužan presedan u istoriji vojnog vazduhoplovstva da „raketaš“ postane Komandant RV i PVO. Piloti nerado idu na uspostavljeno KoV-ovsko školovanje, KŠA i GŠU. Ne idu zbog mnogih nelogičnosti tim načinom školovanja, između ostalog zato što to nije stručno pilotsko školovanje kao što je, recimo, polaganje za treću i prvu pilotsku kategoriju SBO koje je krajnje stručno i usko specijalizovano za pilote. Tu se polaže mnogo „pilotskih“ predmeta i pišu se stručni radovi. Bila je, davno, neka inicijativa da se to malo proširi i uobliči u neki vid jednogodišnjeg stručnog usavršavanja pilota (na koje bi piloti radije išli) ali nikad nije zaživela a ne zna se da li je u višim strukturama i razmatrana. Hroničan nedostatak „školovanog“ pilotskog kadra a za potrebe popune određenih visokih dužnosti u RV i PVO doprineo je da se, u nekim situacijama, iz „letačkog naftalina“ izvlače pojedinci, koji su godinama bili van letačkog sastava. Mnogi vrunski nastavnici i instruktori letenja danas ne mogu da se postave na rukovodeća mesta jer su „neškolovani“ po važećim kriterijumima VS.

Kako je prevaziđen latentni antagonizam vazduhoplovaca i njihove pretpostavljene strukture GŠ VS. Datira to od pre petnaestak godina, kada je reformama VS veliki broj pilota otišao u penziju a gušene su i mnoge pozitivne inicijative koje su dolazile iz RV i PVO.  Ukinut im je prioritet za stambeno zbrinjavanje, zdavstveni oporavak na planinama, ishrana letačima van sastava RV i PVO (iako su izvršavali planirani godišnji nalet), smanjen beneficirani radni staž, problemi oko postavljenja na formacijska mesta opšteg ili pilotskog vesa van RV i PVO (mnogi piloti su premeštaj u sastav GŠ doživljavali kao kaznu a ne napredak u službi). Jedan bivši Komandant RV i PVO rekao je u nekom iskrenom razgovoru, kada je branio pred kolegijumom GŠ neki stav vazduhoplovaca, da su mu najviše pomogli oni koji su u tom trenutku ćutali, jer su svi drugi apriori bili protiv tog stava. Naravno, on je bio jedini pilot u toj sali za sastanke. Situacija se iz godine u godinu popravlja (naročito proteklih par godina) blagonaklonim odnosom Načelnika GŠ VS  prema RV i PVO ali nažalost među mnogim vazduhoplovcima i danas je urezana misao da ih GŠ VS sputava na mnogim poljima.

Kako se za poziv vojnog pilota prijavilo nekoliko stotina ili hiljada kandidata a ne kao u proteklom periodu 50-60 a vi morate da odabetete recimo 20-30. U situaciji gde je 3% generacijske popuacije sposobno za vojnog pilota prosto je nemoguće od 60 izabrati 20. Razlog za tako mali odziv kandidata je logičan. Neće mlada, zdrava, sposobna, inteligentna osoba uz sav patriotizam i željom za letenjem, da se prijavi na konkurs za visoko rizičan posao u kom su novčana primanja i beneficije ispod očekivanih . Proces regrutacije ove populacije je kompikovan i težak (ima ih jako malo, obuka i školovanje su zahtevni, jako skupi, oko milion evra, i gotovo 40-50% otpadne tokom obuke). Hoće da rade iz ljubavi prema letenju i vojsci (to je preduslov za uspešnog vojnog pilota) ali hoće i da se to dobro plati. Mora se biti iskren i reći da je pre godinu i po dana bilo pozitivnih pomaka na tom planu. U skladu sa mogućnostima povećan je takozvani letački dodatak ali je on i dalje skroman. Pri tom je ta dobra namera nespretno izvedena i stvorila se paradoksalna situacija da nižerangirani piloti imaju veća primanja od svojih pretpostavljenih. Poređenja radi, može se sagledati primer prijemnog konkursa od pre godinu – dve dana, koji je raspisala Kontrola letenja Srbije i Crne Gore, gde su primanja na nivou zapadnih zemalja, kada se na konkurs prijavilo blizu 2000 kandidata. Stvari su proste i jednostavne samo ih treba dobronamerno tumačiti. Mlad kadar, kao okosnica budućeg razvoja, preko je potreban već dobrano ostareloj pilotskoj strukturi koja je u ovom trenutku zagazila u petu deceniju. Dobra primanja i uslovi rada bi ih svakako motivisala a ujedno razrešila i mnoga druga statusna pitanja.

Godine pred nama za Republiku Srbiju su vrlo delikatne i pune izazova, rizika i pretnji. Mudra i dosledna politika su svakako preduslov da se to uspešno prevaziđe. Potrebno je i dalje ulagati u naš odbrambeni sistem. Jačati VS u svim segmentima a naročito RV i PVO. Verovatno mnogi neshvataju ali uticaj vojnog vazduhoplovstva postavljenog na moderne i zdrave temelje, itekako doprinosi relaksaciji tih problema. Jedino je ono sposobno da vrlo brzo u kratkom periodu preokrene stvari u našu korist. Za to je potrebno jako i črstvo vojno vazduhoplovstvo sa motivisanim i obučenim pilotima. Ko razume shvatiće.

Neka nam je svima srećan i blagosloven Dan RV i PVO.

    Komentari

    У свему се слажем са аутором текста само ни у једној реченици није се дотакао овог народа који све то треба да плати. Како живи већина становника Србије, која су њихова примања, каква су им права, каква будућност чека њихиву децу. Пилот борбеног авиона је фантастичан позив мени лично омиљен али и мој син би да буде возач формуле 1 међутим наравно нема ништа од тога. Лепо се каже колико пара толико музике.

    Odgovori
    R

    Nije svako rodjen da bude vojni pilot,vozac formule 1,padobranac itd…kakve to veze ima sa tim-koliko para toliko muzike?

    D

    R. Čovek kaže da nemožemo očekivati od čoveka gradjanina koji ima platu 500 evra da se odrekne 100 evra da bi pilot imao 2500 evra, stan, hranu, nalet, dodatak, odmor…. Da neko nemisli da sam protiv toga da piloti imaju sve to. Nikako. Naprotiv. Samo nisu piloti jedini. Imaju i doktori i profesori itd. Zato je koliko para toliko muzike

    Dr djura – Да, схватили сте шта сам хтео да кажем. Највише бих волео да је просечна плата у Србији 4000€ али није и шта сад да радимо. Да сви грцамо у сиромаштву да би се нечији снови испунили. Одбранити нас не могу од нити једне државе из региона изузев БиХ. Зашто то плаћамо. При том нигде нисам наишао да се неко брине око статуса и положаја професионалног војника који ће не дај Боже рата први да плати главом. Јака држава = јака армија.

    M

    Gospodo, Srbija nema 5000 pilota pa da obezbeđivanje osnovnih potrepstina bude problem. Niko i ne traži od građana da daju 100 eura, mada smo relativno skoro imali situaciju da građani sede u podrumimai skrovištima, dok su ti isti piloti poletali sa avionima na koima retko šta da je bilo ispravno. I da poletali su znajuci da je verovatnoca da slete 1 posto…pa su opet poletali i branili građane i državu.
    Ovde se misli na dugi period zanemarivanja vojske pa i građana. Imali smo mi para a imamo ih i sada samo o raspodeli istih kod nas se nikada nisu pitali ni građani pa ni ti piloti.
    Srećan praznik svim pripadnicima RV i PVO.

    S

    @Dr djura

    Trenutno se na tih 500 eura neko vec odrekao 400 da bi i to malo pilota koje imamo (i drzavnih lekara, profesora…) dobilo i toliko malo sto dobijaju, minus deo koji je otisao da taj isti covek ne gaca po blatu umesto asfaltu i ne ide kod seoskog samana da ga leci.

    Dva su resenja, da onaj cevovod koji sprovodi novac od „proizvodjaca“ do „potrosaca“ (rogobatno i surovo zvuci) malo manje krene da kaplje i propusta ili da „proizvodjaci“ krenu mnogo vise da proizvode novac. U ovo prvo resenje sumnjam da ce se ikada ostvariti ovde, tako da moramo cekati ovo drugo, izgleda.

    Sve u svemu, braco, siromasna smo zemlja, okreni/obrni. I MiG i kompjuter i skolska tabla i autobus kostaju isto ovde, u Americi, Nemackoj i Rusiji, kao sto 500 eura isto vredi i ovde i tamo.

    A

    Pilot mora biti plaćen u fulu, nebitno kolike su plate i kako narod živi.

    A

    @Dr djura

    Vojnih pilota ima toliko malo, da nije problem da i u Srbiji svi imaju 5000 evra platu (onda ne bi morao da im se da ni stan, ni hrana, ni bilo kakav dodatak). I to ne zahteva nikakvo odricanje dela plate od prosečnog građanina, to je sveukupno mala svota novca u državnom budžetu koja može da se preusmeri iz nečeg drugog. A sami znamo koliko se para troši na gluposti. I evo samo pogledajmo u vazduhoplovnom sektoru, Er Srbija ima jako mnogo visokoplaćenih radnih mesta (van pilotskih, dakle unutar kompanije u menadžmentu) a dotira se sa desetinama miliona evra iz budžeta svake godine. Prebacimo deo tih resursa na vojne pilote i problem je rešen.

    I naravno ne mora 5k evra plata, može i tih 2,5k, u Srbiji sa tolikom platom takođe ne mora niko da vam obezbeđuje stan i hranu i dodatke ove ili one.

    T

    Samo posebni ljudi mogu da budu piloti, hirurzi itd. za ta zanimanja je potrebna izuzetno niska nervoza, nesto sto prosocijlane psihopate karakterise (i anitisocijalne ali takvi su obicno u zatvoru), a takvih nije mnogo i zato su takvi ljudi vredni .. Naravno ovo „psihopata“ ljudi uglavnom vezuju za nesto negativno ali to nije uvek tako i oni imaju svoje mesto u drustvu, u poslovia gde je nivo stresa toliki da normalna osoba to proto ne moze da izdrzi ..

    D

    @Andrija

    Tačno je da su piloti Air Serbie odlično plaćeni, za naše uslove, ali isto tako, piloti Air Serbie RADE svoj posao, imaju na hiljade sati naleta godišnje. Koliko ono beše imaju sati naleta piloti RV?

    Znam da nije isti posao civilnih i vojnih pilota, ali smešno je uopšte pomisliti da pilot RV može da ima platu od 2.500 evra mesečno. To je 30 hiljada evra godišnje, što je za srpske prilike pravo bogatstvo.

    Ovde uopšte ne stoji argument da pilota ima malo. Koliko god da ih ima, nije realno da vojni pilot ima 5-6 puta veću platu od prosečne.

    PS. Vremena su se promenila. Davno je prošlo vreme kad je JNA bila zasebna kasta u Jugoslaviji, a piloti RV su bili kasta u kasti. Prošlo je vreme kada su oficiri, a pogotovo piloti RV, bili „elita“ u društvu. Zaboravite tu bajku. Bilo jednom, sad se samo spominjalo.

    J

    Aleksa, kako to da nas mogu odbraniti samo od BiH? Bio bih zahvalan na odgovoru.

    Q

    U ovim komentarima baš svašta čovjek može pročitati. Demokratija je dala za pravo da svako svašta komentariše a sve na bazi paušalnih shvatanja, ličnih iskustava sa interneta, subjektivnih osjećanja itd.
    Pa tako neko kaže što bi piloti bili 5x više plaćeni. Stvarno, zbog čega bi država pokušavala da zadži postojeće i privuče nove pilote, doktore, profesore, naučnike…nije mi to jasno. Što ih nebi platili 100€ više od pekara ili vozača pa nisu oni bogovi? Zašto država ima strateški bitne profesije? Baš čudno.
    Još je čudnije da jedan Srbin poslije vijeka u kom je nestalo 5mil. Srba kaže pa mi svejedno ne možemo nikom ništa osim možda ovom s lijeva i da mu se u tom momentu ne upali lampica da smo opet meta. Da neko samo čeka momenat da nas pljusne opet. A hoćemo li mi to koliko toliko spremni dočekati, to zavisi od nas i koliko smo naučili od učiteljice života, istorije. A na našu nesreću pamtimo kao zlatne ribice…

    C

    @ Aleksa i Dr djura

    Razlika između vojnog pilota i prosečnog građanina je u tome što će vojni pilot prvi pogledati smrti u oči ako dođe do nekog rata. Samim tim, malkice je deplasirano očekivanje da u mirondopsko vreme vojni pilot i prosečan građanin budu izjednačeni u životnom standardu. Isto važi i za lekare – nije realno očekivati da lekari prihvate da im standard ne može biti iznad proseka ali da zato godinu dana ne skinu skafander i ne siđu sa prve linije kada dođe zlo i naopako.

    Profesije od ključnog značaja za javno zdravlje, obrazovanje i odbranu zemlje se ne mogu uprosečavati. Onog trenutka kada to krenete da radite, uništili ste te profesije i zemlju zajedno sa njima.

    Srbija danas, u ovom trenutku, ima sasvim dovoljno para da može svakog svog lekara, univerzitetskog profesora i oficira da plati preko hiljadu evra plus beneficije i to bez da trepne. Potrebno je samo malo dobre volje i malo manje isparavanja novca u bespućima državnih finansija.

    6

    Dejan

    Postovani, toliko nebuloza ste uspeli da napisete u toliko malo recenica.

    Sat mog naleta i sat leta civilnog pilota? Vi bi to da uporedjujete? Koji rizik nosi npr pola sata leta na npr migu 29 kada se vezba presretanje u SMU?

    Da li ce vojni pilot da poleti prvi i da da svoj zivot kada drzava to od njega zatrazi ili civilni?

    Da li ste vi svesni koliko je sredstava i truda potrebno da se odskoluje pilot lovac sa svim potrebnim kategorijama da bi bio samostalan i obucen da odgovori na svaki zadatak koji se od njega zatrazi?

    Nemate pojma, zato nemojte komentarisati. Vojni piloti su suvo zlato svake uredjene drzave, zato i ne moze svako da bude vojni pilot. Za siroki audotorijum postoje civilne skole vazduhoplovstva pa izvolite…

    D

    Nije mi bila namera da izazivam raspravu samo sam pojasnio šta je čovek mislio u postu. Rekao sam da se slažem da piloti sve treba da dobiju ali mislim da i ja treba da vozim Mercedesa slona ali mi to moja doktorska plata sa 25 godina radnog staža ne omogućava pa? Dozvolite da se složim da vojni pilot nemože biti svako ( i ako ni svi vojni piloti nisu piloti lovci) prvenstveno zbog zdravstvenih razloga i to je tačno ali ne i intelektualni tj težine fakulteta. Nepodcenjujem ali ima u najmanju ruku isto tako “ teških” fakulteta. Dozvolite i da se složim da piloti jesu suvo zlato ali i moje kolege koje za svog radnog veka spasu hiljade ljudskih života čime daju svoj doprinos društvu zar ne? Naravno da pekar ili neko drugo časno zanimanje netreba da ima platu pilota ali i on treba da prehrani porodicu tako da se neslažem da piloti treba da budu “ ultimativno “ plaćeni pa ako nam odu svi “ pekari” koju državu će piloti da brane? I na kraju izvinjavam se zbog opširnosti uz samo jednu rečenicu. Kao učesnik malo više ratova upoznao sam mnoge ljude koji su medju prvima “ gledali smrti u oči” pa nemojmo da se upštamo u takvu vrstu priče. Piloti su nosili svoj obol , graničari svoj neki drugi svoj. I moram još jednu. 677 tre. Poštujem sve što ste rekli. Sa naletom od npr. 100 sati godišnje vi svih 100 sati ste izloženi opasnosti. Respekt. Ali kada nastojite da budete grubi prema ljudima budite makar malo realni. Znateli koliko treba vremena i šta sve treba da prodje čovek da bi bio vrhunski epidemiolog ? A ti ljudi su samo ove godine proveli po najmanje 2600 sati rizikujući svoje živote i zdravlje svojih porodica da bi pomogli nekim nepoznatim ljudima oko nas. Hvala.

    6

    Djura

    Postovani doktore, moj sin je vas kolega tako da smatram da sam upoznat jako dobro sa „obukom“ vase struke i svim bolestima vase branse. Doktor danas u ovoj zemlji pa i vrhunski epidemiolog moze biti svako, vojni pilot ne moze. Ako hocete o primerima iz prakse moj sin ce vam rado poslati razvojni put mnogih vasih kolega.

    Ja kao ucesnik svih ratova sa naletima u istim nikada nisam kukao kako mi je tesko, nisam molio svoje pretpostavljene da sklapaju mir kako bi meni i mojim kolegama ostala glava na ramenima. Ja sam potpisao ugovor sa drzavom i jasne su mi sve odredbe istog. Drzava pozove ja odradjujem. Nema zasto, kako, zbog cega…

    Tako se ponasa i moj sin, ne kuka vec radi i vodi bitku ….za razliku od vas koji kukate kako vam je tesko a skolovani ste za to sto radite pa i u ovim slucajevima kada je covid 19 aktuelan.

    Vojni pilot ne moze da leti privatno van svog radnog vremena. Ne moze da prima koverte za ono sto mu je u opisu posla. Ne moze da prodje bez odgovornosti kada napravi gresku i ugrozi neciji zivot.

    Po meni vi imate mnogo vise privilegija kao struka i mogucnosti da materijalno obezbedite svoje porodice.

    Da bio sam i pilot lovac i pilot transportne avijacije i instruktor i vodja vazduhoplova…

    D

    677 tre. Postovani. Generalizujete ili ste zluradi. Tačno je da neke moje kolege kukaju kako im je teško u COVID – u a ovde je priča o vašim kolegama koji kukaju svi jel smatraju da su “ bogom dani” i da treba da imaju neki status koji oni misle da je ok. Za obuku moje struke ste upravu, uostalom kao i za vašu. Ko vam je sve napredovo u struci i ko vam je bio na odgovornim dužnostima! Znači ima toga svuda. Za rad van radnog vremena i to ste u pravu. Moje kolege mogu piloti ne. Za koverte generalizujete. Slažem se da ima i toga. Lično to nemoram da radim jel neživim od plate iz naše države ( i ako imam i nju.) ali vam mogu reći šta mi je rekao moj prijatelj i kolega kada smo razgovarali o tome. “ zar smatraš da je normalno da fudbaler kluba xx zaradi moju godišnju platu za mesec” radilo se o nižerazrednom klubu u Bg. I da na kraju neki kukaju i ako su se za to školovali. Ali ključno je da su se školovali a nije ih školovala država novcem od svih poreskih obveznika a kao što znate nije ih pitala da li žele da plate vaše školovanje. Pa ako malo gledamo tu stranu moje školovanje je moje roditelje ( kao i vas vašeg sina a mog kolegu) koštalo mnogo novca a vaše školovanje vaše roditelje ne. Moje usavršavanje je mene koštalo mnogo uprkos stipendijam ( nisam ih dobio od ove države) a vaše usavršavanje do neznam koje kategorije opet platili poreski obveznici. Hm. I opet ponavljam kao ljubitelj vazduhoplovstva , kao neko ko je amaterski i tome 30 godina nisam protiv vojnih pilota. Nisam. Ja sam za da imaju i plate i nalet i opremu. Ali nisu oni sveta krava . Za sam da imaju i tenkisti, i pešadinci i policajci a i moje kolege. Kakvi smo takvi smo, bolje nemate. Kad zagusti zovete sina i njegove kolege. E pa dajte im opremu i plate.
    Hvala.

    Crni – Апсолутно се слажем да не могу и не требају да буду сви исто плаћени. Да обичан човек прима плату 2 – 3 хиљаде евра кад би му пало на памет да пита зашто пилот има 10 хиљада, а овако док му скида кожу са леђа ко како стигне нормално да му све смета. Ко је тај Србин који не воли војску али једноставно мораш да се запиташ да ли нешто има смисла или нема.

    P

    Pozdrav Oluj i srećan praznik. Možda kad se modernizuje Orao (ako ti imaš neku infrmaciju više o tome I možeš da je podeliš sa nama) ,ako bi se ušlo u postupak nabavke T7 Red Hawk
    (napomena nemam ništa protiv ni onih sa istoka samo možda bi T7 digao veću prašinu ) I/ili nekog lovca naprednijeg od Mig 29 I kad se poveća broj naših Lasti (u buduće i Sova nadamo se koja je u postupku CS-23 sertifikacije ) po mogućstvu makar naše proizvodnje letilice da budu na sva tri aerodroma po eskadrila, možda, ali samo možda bi to povećalo broj pilota. U zadnjih nešto više od 10 godina očigledno je da su mislili da će poput Top Gana serija Vojna Akademija da privuče nove vojnike pa su u nju ulagali umesto u opremu, kasarne I naj važnije plate. Ovo sa slušanjem potreba vojske što si u jednom delu teksta spimenuo, to ne funkcioniše ni u jednom segmentu društva u Srbiji. Onaj ko se dočepa vodećeg mesta više ne misli o onima ispod iako je i sam bio dole pre nego što je došao gore. Bacio sam pogled na stranicu ministarstva odbrane u sekciji u kojoj je raspisana prodaja nepokretnosti VS (ima oko 1000 hektara i ko zna koliko metara kvadratnih objekata koji su na prodaju ) . Kad to budu prodali biće bolje. I na kraju opet Srećan praznik i tebi i svima koji ga slave.

    Odgovori
    N

    Nema potrebe za povecanjem broja Lasti.I trenutni broj je za nase potrebe veliki.Cak i za povecan obim obuke bi 2/3 postojecih bilo dovoljno.Bilo je cak ideja u nekim momentima da se deo proda ako se pojavi kupac

    P

    @Nebojša
    Jednom sam ovde na T6 već kritikovao pravac razvoja UTVE koja nema diverzifikovanu proizvodnju (nemaju širok spektar proizvoda nego guše sami sebe razvijajući avione u istoj klasi ) ,sa ovom informacijom koju ste izneli u čemu je onda poenta samog razvoja i Laste i Sove? Ako dve Sove (sa 4 sedišta ) mogu da zadovolje sve potrebe VS?

    Mislim da pesimizam kod svih u komentarima proističe iz potrebe za većim brojem ljudi (pre svega mladih ) u svim rodovima. Kako sada da ih motivišemo i čime?

    A

    @PakleniVuk

    Nema nikakve poente u razvoju Sove. Mislim oni to rade jer tvrde da postoji strani zainteresovani kupac, ako je tako, super, ali nešto sumnjam da će od toga išta da bude. Ako im neko drugi plaća to nek rade šta oće, ako troše pare iz državnog budžeta to je bacanje para.

    Lasta je projekat zaostao iz vremena SFRJ i većina razvoja je urađena tada tako da je i možda imalo smisla da se to dovede do kraja i proizvede taj mali broj aviona za VS (plus je sličan broj prodat Iraku).

    n

    Поздрав новом колумнисти Т6 све сте лепо описали а мени је само жао што нисте летели на Миражима 5 и што 87 на Батајници нисмо паркирали 16 Миража 2000, остаје нам да се надамо да ће неки нови клинци летети на Рафалима.

    Odgovori
    I

    Hoće naredniče leteti klinci na rafalima, ali ovi iz komšiluka.

    m

    Srecan praznik nasem RV i PVO i nasim pilotima mirno nebo. A zatim za 10tak godina novi aparati modernizovani Su30 ili Mig35.

    Odgovori
    6

    Dr Djura

    Postovani doktore, moj sin je vas kolega tako da smatram da sam upoznat jako dobro sa „obukom“ vase struke i svim bolestima vase branse. Doktor danas u ovoj zemlji pa i vrhunski epidemiolog moze biti svako, vojni pilot ne moze. Ako hocete o primerima iz prakse moj sin ce vam rado poslati razvojni put mnogih vasih kolega.

    Ja kao ucesnik svih ratova sa naletima u istim nikada nisam kukao kako mi je tesko, nisam molio svoje pretpostavljene da sklapaju mir kako bi meni i mojim kolegama ostala glava na ramenima. Ja sam potpisao ugovor sa drzavom i jasne su mi sve odredbe istog. Drzava pozove ja odradjujem. Nema zasto, kako, zbog cega…

    Tako se ponasa i moj sin, ne kuka vec radi i vodi bitku ….za razliku od vas koji kukate kako vam je tesko a skolovani ste za to sto radite pa i u ovim slucajevima kada je covid 19 aktuelan.

    Vojni pilot ne moze da leti privatno van svog radnog vremena. Ne moze da prima koverte za ono sto mu je u opisu posla. Ne moze da prodje bez odgovornosti kada napravi gresku i ugrozi neciji zivot.

    Da bio sam i pilot lovac i pilot transportne avijacije i instruktor i vodja vazduhoplova…

    Srećan dan RV i PVO svim pripadnicima.
    Tekst ne bih komentarisao jer je pisan isključivo iz ugla pilota nadzvučne avijacije i njegovih „problema“. Postoji u RV i PVO još mnogo pripadnika čijih se problema tekst nije ni dotakao a mnogo su veći od „problema“ visokog oficira i pilota nadzvučne avijacije.

    Odgovori
    A

    Bravo Paqe, potpuno ste u pravu! Trenutni problemi u RV i PVO su ogromni, pojedine službe su bukvalno pred gašenjem zbog dugogodišnjeg nemara i karijerizma rukovodećeg kadra.

    N

    Slazem se 100 posto, pre svega se misli na podoficire, tehnicko osoblje, ljude na stajankama, mehanicare, bez njih nema letenja.

    5

    Paqe
    Слажем се са Вама у потпуности, лични став пилота надзвучне авијације.
    „Kako su piloti RV i PVO dobili nov kombinezon, čizme, naočare, rukavice, jakne, kacige (valjda je to nešto normalno, što se podrazumeva)“.
    А истом том пилоту је нормално и подразумева се да се пилотима купе наочаре!! Без наочара нема летења јел’ да?! Лицемерно и дрско до ј…
    Такође се са њим не бих сложио да је корона била у војсци, до недавно па се јелте почела да опоравља. Сматрам да је корона почела можда и осамдесетих. Мегаломанске као што је била Жељава. Дељење станова шаком и капом. Знам нижег официра у пензионера ВС, у то време добио трособан стан!!!
    Нижи официр, не неки генерал са мешином уместо стомака. А дал’ можемо да замислимо онаније у разним генералштабима, дељење шаком и капом ко зна чега све. Службена кола вожњи ма верујем до викендица, код деце на студијама или ко зна куда све не. Имало је, преливало наравно паре су биле из кредита које имамо тек да се враћамо. Јесу ли тада пилоти кукали. Ма брига их је било. Имали су и ћутали.
    Војна лица су увек пристојно живела. Приватно становање!! Па накнада је и то покривала. Обичан радник, нема стан?? Ма ко те ј… црни.

    C

    Pa ništa, vi lepo kada se budete pitali ukinite vojsku da ne bi više otimala hleb iz usta običnim radnicima. Pa kada i formalno dođe strana okupacija, gledajte kako običnom radniku sviće sunce pod istom.

    P

    Ne mozes glorifikovati ficu da bi ti neko hvalio mercedes. Proces je malo obrnut. Kapis?

    С

    Шта је са ракеташима и војиновцима, РВ и ПВО чине припадници 250.рбр и 126.брВОЈИН херојских бригада, не само авијација, то је јединсвен систем?

    Odgovori
    J

    Čestitke i poštovanje!

    Odgovori
    M

    Svim pripadnicima RZ i PZO Vojske Srbije, želim srećan praznik a pilotima mirno nebo!

    Odgovori
    D

    Mislim da RV ne cine samo piloti. Ima tu mnogo ljudi koji omogucavaju da piloti lete na ispravnim avionima,ali oni ocigledno nikad nisu bili popularni medju narodom kao piloti, sto je i razumljivo.
    Dok piloti budu samo na sebe mislili tesko ce RV dosegnuti visine koje zasluzuje.
    Uzgred, ima neki vic u vezi Amera,aviona, popravke…da ga ne pricam sada (ko razume shvatice o cemu pricam).

    Srecan praznik bivsim kolegama.

    Odgovori
    D

    SRECAN DAN NASEG RV I PVO!
    NEKA LETE U MIRU.A SPREMAJU ZA RAT,KAO I SVUGDE U SVETU ZA STA RV I PVO POSTOJI.
    MIRNO NEBO,MOCNE I SAVREMENE AVIONE I HELIKOPTERE,MODERNE SISTEME PVO.
    DA BUDU ONO STO TREBA-BLAGO SRBIJE NA PONOS NASEM RODU I ZEMLJI!!!

    Odgovori
    L

    Jebo te i kod Oluje vazduhoplovstvo čine samo piloti.I to loše hranjeni.Neki tamo tehničari žive u odličnim uslovima.

    Odgovori
    P

    Vidm da ponovo u komentarima imamo logički defekt komentatora. Tekst je pisao pilot, o pilotskim temama, izazovima i potrebnim rešenjima. Pilot je smogao inicijative i hrabrosti da nam se javi i ponudi tekst. Mi smo prihvatili budući da poznajemo osobu (nije anonimni komentator) i budući da je tekst kvalitetan. Autor nigde nije negirao izazove drugih rodova, vidova i specijalnosti.

    Neka druge specijalnosti smognu inicijative, jave se i napišu nešto pod imenom i prezimenom, obrazloženo i suštinski, objavićemo i to.

    Do tada, gospodo tehničari, ne lupajte i ne ispadajte glupi. Nađite nekoga ko će da progovori a da to nije anonimno i u komentarima.

    @Petar Vojinovic
    Ne priliči uredniku portala da napiše svojim čitaocima da lupaju i ispadaju glupi. Pisali su Vam ovde i pod punim imenom i prezimenom pripadnici VTSl koliko se sećam.
    Lepo je što se pilot javio i pod punim imenom i prezimenom napisao tekst. Međutim to je uradio tek po penzionisanju, da ne bi imao problema u službi.
    Kao što napisah gore u mom prvom komentaru ovo je tekst sa osvrtom na RVIPVO viskog oficira i to pilota nadzvučne avijacije koji vidi jedino i samo svoje „probleme“. Njegovi problemi koliko sam video iz teksta su:
    Potreba da se školuje u „KoV-ovskim školama“ da bi time kvalifikovao sebe za dobijanje čina. On bi to školovanje preskočio pisanjem rada za neku kategoriju SBO što je ravno kolokvijumu pred ispit mog sina. Problem je i to što nakon toga dobijanjem čina nema formacijskog mesta da se ostane u eskadrili i generalno samo leti koliko je potrebno već mora da se ide u neku „višu kuću“ i izgube neke privilegije a dobije više obaveza. Pa valjda viši čin i traži školovanje a nudi želju da se napreduje i utiče na sistem na koji se žali. Ili se to školovanje vidi kao uslov za eventualni odlazak u SMATSU ili na neko još bolje mesto.
    Problem je što je „raketaš“ Komandant. Kao da je kužan jer nije pilot. Čovek se školovao i došao na mesto jer nije bilo boljeg. To mesto i ne zahteva letenje već kvaliteno upravljanje sistemom koji se ne sastoji samo od letenja. Međutim sujeta je povređena i predlaže se pilot iz inostranstva koji je sa godišnjeg odmora upravljao akcijom kada je pao helikopter kao kvalitetniji kadar.
    Problem je što su mlađe kolege (čina kapetana recimo, tzv „nižerangirani“ u tekstu) dobile veću korekciju letačkog dodatka i stigle po plati kolege potpukovnike koji su u Komandama. Pa pobogu ti ljudi su oni koji najviše i lete u eskadrilama.
    Problem je nemanje prioriteta za stan? Pa ima se veća plata pa se lakše kupi stan na kredit kao što radi i ostali pripadnici vojske. Ta plata je inače kod pilota nadzvučne avijacije skoro tri puta veća od tehničara i dva puta veća od inženjera pa im se pruža mogućnost lakše kupovine značajno većeg stana.
    A nije problem što je ukinuta vazduhoplovno tehnička služba? Nije problem što tehničari nisu dobili adekvatnu zaštitnu opremu tipa uniforma, odgovarajuće zaštitne cipele, rukavice, zaštitne naočare (ne mora Ray Ban)…? Nije problem nemogućnost napredovanja pripadnika VTSl i plata manja ili jedva veća od proseka u državi kod starijih pripadnika? Nije problem što uskoro neće biti nikoga da održava avione da bi se nekome ispunio san da leti? Popuna tehničkog kadra je značajno niža od popune pilotima.
    Oni koji mogu da reše ove probleme koje sam naveo su oni koji i sede u KRV i PVO. To su visoki oficiri i to piloti nadzvučne avijacije. Možda i mali deo onih drugih pilota ali su i oni „nižerangirani“ kako bi pisac teksta rekao. Za sada su rešili Ray Ban problem. Ovi ostali im nisu bitni jer ih se izgleda ne dotiču.
    Potpisao bi se svojim imenom i prezimenom ali Vam to ništa ne bi značilo. Mogao bih samo imati problema. Ako mislite da ispadam glup i da lupetam nemojte ni objavljivati komentar. Verovatno ste i u pravu kada bolje razmislim.

    P

    …ispada glup svako ko imputira da pilot ne može da piše o pilotima ako piše 24. decembra. Ispada glup ako imputira autoru da ako piše samo o pilotima ne ceni probleme drugih. To je baš glupo.

    Sve ovo preciznije što si naveo je validna kritika ali je kulturnije bilo reći: OK, OK, sve je to super, a da ti ja napišem kakve probleme imaju na primer tehničari i inženjeri.

    @Petar Vojinovic
    Kao što napisah na kraju mog odgovora Vi ste u pravu. Napisao sam odgovor u afektu i glup sam jer nisam iz teksta uvideo koliko pisac ceni probleme drugih a ne samo probleme pilota nadzvučne avijacije sa visokim činom.
    Na moj odgovor me je navelo i to što za dan vida RViPVO a ne Dan roda avijacije o „problemima“ piše pilot koji je jedan od onih ko ih najmanje ima i vidi samo svoje probleme, a ne i probleme u celom RViPVO. Ujedno je jedan od onih koji ih nije rešio jer se na mestima gde se i rešavaju problemi nalaze uglavnom piloti.

    J

    Srećan vam dan dame i gospodo piloti i dame i gospodo aviomehaničari i tehničari.

    Odgovori
    T

    Kad covek procita pojedine komentare na ovom portalu prosto se zaprepasti koliko ogorcenih ljudi ima u Srbiji.Gospodin pilot je opisao pojedine poteskoce i materijalne aspekte svoje struke i naravno da se nije bavio „raketasima“ jer je pilot a piloti nisu politicari pa da se u sve razumeju.Objasnio je zasto je pilotski posao postao nepopularan i zasto nema vise kandidata:Secam se,kada sam upisao VOSVS u Mostaru bilo je oko 5000 kandidata a 160 primljeno.Sada vise njih konkurise za vozaca tramvaja nego pilota migova..Posao lovackog pilota je riskantan ,ekstreman i zahteva mnoge materijalne preduslove.Uravnilovka je staro komunisticko prokletstvo i nigde nista nije dobro donelo.Pilota je malo tako da je apsurdno da se zakida na platama,opremi ili zdravsvenoj prevenciji.Pozdrav

    Odgovori
    S

    Sve je covek lepo objasnio.

    Moram pohvaliti T6. Uvek je bilo tekstova direktno „iz struke“, ali u poslednje vreme je to jako ucestalo. Mislim da ni jedan online portal nije na tom nivou.

    Odgovori
    D

    @Petar Vojinovic
    Gospodine Petre,zanima me kad ste vi napisali bilo koji tekst o vazduhoplovnim tehnicarima ( iskljucivo o tehnicarima, ne da se provuku kratko kroz tekst o pilotima ) ?
    Medju tehnicarima ima veoma uspesnih i fakultetski obrazovanih ljudi, nisu to samo „tamo neki mehanicari“, a siguran sam da ima veoma zanimljivih tema za napisati i iz „zablje perspektive“.
    Ne znam sto vas je pogodilo toliko to sto ljudi , da kazem tako, kritikuju tekst gospodina Oluica ?
    Mislim da ljudi imaju pravo na svoje misljenje, a da pri tome nikog ne vredjaju ( kao sto ste to vi uradili u svom odgovoru @Leonu ).
    Iskreno ne verujem da ce vam bilo ko od tehnicara poslati neki autorski tekst prvenstveno iz razloga sto je vojska takav sistem da je to strogo kontrolisano i kaznjava se ( tako je bilo, a verujem da je i sada tako ). I gospodin Oluic je napisao ovaj tekst kao penzioner, ne kao aktivan staresina, koliko sam shvatio iz uvoda.

    S postovanjem,
    Dusan.

    Odgovori
    P

    Komazec,

    Kada ste Vi vodili vazduhoplovni portal na dnevnom nivou i kada ste morali da pravite uređivačke odluke?
    Kritika teksta je otvorena i apsolutno me nikada ne pogađa (da me nešto pogađa ne bih pustio ni trećinu komantara od desetine hiljada na sajtu). Iznet je logički defekt zašto o tekstu koji pilot piše o pilotima ne piše nešto drugo o nekom drugom. Sa ljudima koji tako rezonuju nemam šta da pričam.
    Ima i sveže penzionisanih tehničara i inženjera. Niko me nije kontaktirao. Niko od trenutno aktivnih nikada nije prišao da pruži konkretne informacije anonimno. Dakle uzobiljite se, kontaktirajte anonimno ili javno u ovakvoj formi. Do tada nemate pravo da kukate.

    С

    Промашен текст који открива да господин потпуковник ни у пензији једноставно није прерастао тактички ниво размишљања, што је велики проблем многих официра. Цео чланак се бави питањем рода авијације а не вида РВиПВО! Полемисање са појединачним ставовима би заузело и превише простора, но на крају се све своди на то да је однос уложеног (и државе и појединца) обрнуто сразмеран доприносу авијације (посебно ЛА) извршењу прве мисије војске у целини (одбрана земље) за земље попут Србије. Занемаривање начела финансијске одрживости и релативизација вишеструко потврђених истина у ратној вештини, сигуран су пут да се и авијација и остатак и вида и војске додатно девастирају.

    Odgovori
    m

    I jedni i drugi su u pravu sto se ovog teksta tice. Medjutim ovde se radi o pilotu koji je resio nesto da kaze iz svog ugla i iz svoje profesije. Svi mi znamo, bar se nadam kroz kakve muke i probleme prolazi RV i PVO. Ne moze pilot da govori u svacije ime i time stavljati sebe u nezgodnu situaciju. Ako tehnicari ili bilo ko drugi zele da izloze svoje vidjenje situacije iz svog ugla neka to i urade. Cela vojska ima ogromne probleme u svim sferama ne samo RV. Ovde je trenutno rec o problemima pilota i avijaciji. Slazem se da o RV i PVO treba nasiroko da se govori sto se i cini svakodnevno na ovom portalu, ali ovde vidimo samo izlaganje jednog pilota nista vise. Drugo ne treba im kvariti danasnji praznik takvim temama ima dana za megdana.
    Jos jednom srecan praznik.

    Odgovori
    L

    Svaka čast Oluja, i konačno neko da podvuče suštinu problema!
    Gospodo zluradi čitaoci a i komentatori, ovim je samo na jednom mestu sažeto ono što je krenulo, a urušiće sistem RViPVO lagano, na žalost. Samo što Oluja nije smeo to na ovaj praznični dan da spomene.
    Da odgovorim drugarima vajnim raketašima i inženjerima – kad ne bude bilo aviona da zagrmi iznad Srbije, možete da tražite slobodno drugi posao, jer avijacija je vodeća grana svakog vazduhoplovstva. Niko od pilota ne gleda u tuđe dvorište, sve kolege u plavoj uniformi smatramo „svojima“, ali ne retko se pokaže kao suprotno! Da li se neko od raketaša izvinio za obaranje naša 2 mig-29 tokom Nato agresije? Da li je vojinovac koji je poslao Bucu Perića i Zokija Radosavljevića preko granice na dežurno odeljenje odbrane BiH trpeo bilo kakve konsekvence?
    Za par godina, kad bude 70% sadašnjeg pilotskog sastava u penziji, gledaćete te nove 29-ke, modernizivane Orlove, sijaset Lasti, Mi17 i Mi35 i H145….ali na livadi. Neće biti nikog da leti. Onda se nazovite TiPVO (tehnika i Pvo) i mirno nebo nam svima želim…toliko.

    Odgovori
    N

    LBA kolega
    Nije mi jasno zasto vam je kao vojnom pilotu i oficiru Vojske Srbije problematicno sto su Perić i Radosavljević navodjeni na dezurnu paru NATO aviacije iznad BiH, pa ta ista nato aviacija nas je bombardovala, potpuno je legitimno da aviacija zemlje koja se brani od agresije, napadne agresorske avione bilo gde, nebo iznad Bosne, Aviano, aerodrom u Engleskoj (ovo je naravno hipoteticki jer mi nismo imali kapacitete ni da doletimo blizu Aviana). Mozda je takticki taj potez bio neopravdan i tu bi se slozili, jer parom slabijih lovaca udariti na paru sofisticiranijih je takticki potpuno neopravdano, ali ostvariti lokalnu nadnoc VaP-u u kratkom periodu i probati nesto oboriti, pa i iznad BiH je valjda nekakav imperativ. Vidim da je vama to problematicno i to je u stvari tuzno da jedan vojni pilot tako razmislja, za otadzbinu se gine, pogotovo ako te narod placa da budes profesionalni vojnik, a ne filozofira kako nesto nije smelo da se desi, pa to ti ne brani ni medjunarodno ratno pravo, imas legitimno pravo da se branis od agresije, pogotovo od necega za sta nije bilo odluke Saveta bezbednosti UN.
    Nemam nikakve veze sa sluzbom VOIN, niti sam njihov advokat, vec iznosim principijelan stav.

    @Navy

    Po meni, kao laiku, bilo je potpuno besmisleno slati dva od samo 14 lovačkih aviona u napadačku akciju iznad susedne zemlje u takvom, istorijski nezabeleženom, nepovoljnom odnosu snaga.

    Jedini smisao upotrebe lovačke avijacije u tim uslovima je bilo ometanje napada NATO pakta iznad naše teritorije. Makar si mogao da računaš da će se oboreni pilot naći na svojoj teritoriji ako ništa drugo. U najboljem slučaju da će NATO avioni odustati od zadatka bombardovanja.

    4

    LBA kolega i ja kao inzenjer da odgovorim tebi. Kad ne bude kvalitetnog teh, kadra da obezbedi da ti mozes da grmis po srpskom nebu i ti mozes da trazis drugi posao ili eventualno da poletis na metli. 99. godinu provedoh na Kosovu i Metohiji. Video sam kako leti Kubi i Strela. Grmi Bofi, Praga, pa i mali 20/3. Tvoju grmljavinu nisam cuo, a NATO malte ne non stop iznad glave.
    I za par godina kad 70% posto teh. sastava ode u penziju mozemo se zvati i mornarica.

    T

    Vidim da i dalje mrze pilote zbog letackog dorucka.E da li ce ikada kapitalizam da stigne u Srbiju..

    Odgovori
    B

    Prosto je neverovatno da cak i ako smo obrazovani mi Srbi moramo da budemo prosti, pa cak i da pokazemo kako smo u nekom sistemu proveli trideset godina, a nikada ga sustinski nismo shvatili, stvarno ovi komentari deluju porazavajuce. Brukamo se gde stignemo, ali sta da se radi, takvi smo kakvi smo i bas zato smo tu gde jesmo! Karadjordje izadje pred Sovjet i pita ih sta misle o nekom problemu, odmah krenu da se svadjaju kao ovo ovde na forumu i kada mu dojade, on izvadi kubure na sto i kaze „braco da glasamo”, sa nama mora samo tako, ko se bavio prvim srpskim ustankom ima dosta poucnih detalja da procita.

    @Petar Vojinovic
    Apsolutno si u pravu covek promasuje temu, ali sta da radis kad smo takav narod, mozda je i dobro da se procitaju cak i ovakvi komentari koji dokazuju puno toga o cemu se ovde povremeno i pisalo. Nas je to vreme Jugoslovenstine upropastilo posebno u drustveno – socijalnom aspektu i sada samo gledamo produkte i nusproizvode toga. Naravno da je nekim zanimanjima lakse da se otrgnu od toga, a neka nece nikada, dok pojedini nikada nece ni shvatiti gde su vreme proveli i za cije zdravlje.

    P

    Paqe,
    jel ste Vi raketas?

    Odgovori

    @Pera
    Nisam.

    M

    Pominje li neko tehnicare koji sve te avione odrzavaju da bi neko leteo…

    Odgovori
    S

    Samo sloga Srbina spasava….haha

    Odgovori
    J

    Bravo Srbofil… poprilično arogancije na jednom mestu (ne mislim na tekst).

    i

    Petre, pre svega svaka tebi čast na hrabrosti da se „javno“ prikažu navedeni problemi sa kojima su nadređeni verovatno upoznati. Dobro je da se požalimo jedni drugima, ali kao što se ispostavilo, tekst je pokrenuo ono najgore u ljudsko prirodi (ljubomoru i zavist, a u nekim komentarima se oseća i mržnja prema pilotima). Tekst je pisao penzionisani pilot pa je razumljivo da ukazuje na problem svoje struke, naravno ne omalovažavajući ostale. To kako se živelo u SFRJ I u JNA krckalo se do 1999.godine. Sadašnje generacije 20 godina žive u bedi I kreditima. Možemo pametovati kome je lošije ili bolje, ali da bi smo krenuli napred “šefovi” trebaju prestati da kažnjavaju podčinjne kada pošalju izveštaj da nešto nije uredu I da je Olujić što se tiče pilota 100% u pravu hteo to neko da prihvati ili ne. Podaci nedvosmisleno pokazuju da iz vojske, da li se radi o pilotima ili vojnicima često I isključivo iz ekonomskih razloga odlaze u druge strukture. Bilo je I većih problema pa ih nismo rešili, sve sa ciljem da zadržimi službeno vozilo u posed. Srećan nam dan RV I PVO I da konačno prestanemo da zavidimo I mrzimo jedni druge. ŽIVELA SRBIJA.

    Odgovori
    z

    @Petar Vojinovic
    Gospodine Vojinovicu.Zaista nije u redu da kao urednik komentarisete komentare svojih citalaca koji komentarima iznose svoje misljenje i pritom vredjate zato sto imaju drugacije misljenje od vas.
    Inace,srecan dan RV i PVO.

    Odgovori
    Ž

    Lepo napisan tekst. Imam par pitanja na koje se nadam da cu dobiti necije odgovore. Prvo meni je sin kopilot u jednoj avio-kompaniji i upoznat sam sa poslom. Interesuje me mnogo cesto cujem skolovanja za vojnog pilota 1 milion eura. Na sta se sve odnosi to? Jednom davno, ali ne mogu sa 100% sigurnosti da tvrdim mi je potpukovnik rekao da u to spada sve od početka akademije :smestaj, hrana , studije celokupne kao i osposobljavanje pilota do pune borbene gotovosti na nekom tipu. Samo da mi neko potvrdi ili opovrgne bio bih zahvalan. Ako je tako, pa da li cemo racunati onda skolovanne civilnog pilota do postajanja vodje vazduhoplova(kapetana), pa u to uracunavati svo gorivo , opsluge aviona itd dok neko ne sazri za tu poziciju, malo verovatno, kao sto verovatno vojska radi kada pominje cifru milion eura.
    A druga stvar, danas je civilna avijacija daleko bolja opcija ako mozete da izaberete. I tamo od ukupno primljenih kandidata 40% sedne za komande sutra nekog velikog mlaznjaka, mada je selekcija smesna kao sto znamo, ali eto sad vidim sa je i u vojsci dosta pao kriterijum.
    Na kraju krajeva, uvek možete biti pilot putničkog aviona, a leteti iz čistog zadovoljstva g2 na Ečki recimo, zavrsite obuku za 7 dana i eto, ako nemate borbena dejstva(kao sto ih realno nemaju gotovo nikada ni pripadnici RV-a) mozete leteti jako slicno kao u vojsci , sa istim optrecenjima , ali to debelo i platiti.
    Tako da ko mladom čoveku moze da objasni da je bolje ostati patriota vezan za svoju zemlju iz minimalna primanja, nego leteti za svetske avio kompanije, takodje imati ugled i prestiz , a i dovoljno novaca za sve sto vam moze pasti na pamet.

    Odgovori
    6

    Postovani Zeljko,

    Ne ide to tako bas, a kriterijum za LA/LBA nisu nikada pali, to vas je neko pogresno informisao.

    Vojno i civilno letenje jedva da imaju dodirnih tacaka. Kriterijumi koje pilot LA/LBA mora da zadovolji su misaona imenica za pilote u civilu.

    Ajmo samo da krenemo od pocetnih elemenata obuke…

    Molim da vise ne uporedjujete neuporedivo.

    A

    Postovani 677.trae, Zeljko je donekle u pravu, a donekle nije.
    Prvo Vama 677-ce da ogovorim. Kriterijumi koje moraju da zadovolje piloti obe branse su zahtevni sami po sebi. Obuka se drugacije sprovodi, drugaciji se kvaliteti traze!!!. Sto se tice upisa u pravu ste. Kriterijumi za upis na akademiju, samo skolovanje vojnih pilota jeste dosta teze, dosta duze traje(mada ne i letacki deo obuke). Ali nemojte da se zavaravate da je lakse upravljati Erbasom a330 recimo od galeba g4. Kada dodjemo do redovnih letackih dana, psihicki je stresnije i vise se paznje trazi voditi letelicu preko sveta od redovnog zadatka izvidjanja reona Valjeva sa Mig-om 21. I pored sve kompjuteristike u civilnim avionima, oni i dalje zahtevaju vise koncentracije, barem donekle. Naravno da kada dolazimo do faktora fizickog opterecenja to nije za poredjenje, daleko je teze upravljati g4-kom nego 330-kom.
    Drugo , moj licni prijatelj je trenutno u opitnom centru Batajnica pilot, covek koji nije sujetan, covek na mestu i covek koji nema nameru da predstavlja svoj posao bolje nego sto jeste. Naime, on takodje kaze da je zadnjih 5 godina na akademiju primljen i „kurta i murta“ , zato sto ne mogu odabrati od 50 kandidata 20 dobrih. Da ne govorimo o masi njih koji ulaze preko debelih veza.
    Mislim da je Zeljkov komentar bio vise tu da objasni zasto bi mlad covek uopste zeleo da bude vojni pilot pored civilstva.
    Zeljko je u pravu i slazem se sa njim sto se tice cene ukupnog skolovanja. Malo prepotentno se iznosi ta cifra od milion eura, konkretno je meni licno priajtelj objasnjavao sta tu konkretno kosta i Zeljko je u pravu.
    A Vi Zeljko ne mozete porediti letenje galeba g2 sa Ecke i letenje u vojsci. Vama je verovatno bio cilj da ukazete da mozete leteti i trpeti relativno slicna opterecenja i jednako dinamicno kao u vojsci, ali vojska je nesto drugo. U Americi ili Australiji se lete i Mig-ovi 29 iz „fore i zadovoljstva“, ali takvo letenje je daleko od vojnog. Da ne govorim sta sve vojni piloti rade i kakve oni zadatke imaju.
    Toliko od mene.
    Sve najbolj zelim obojici!
    Srecni praznici!
    Uzdravlje!

    O

    Pa da, prioritetno da bi postao civilni pilot moraju školovanje da ti plate roditelji a da postanes vojni školovanje ti plaća narod pa i roditelji civilnih pilota. Ok to je u redu tako je svuda u svetu pa i kpod nas.Kriterijumi? Pa veliki broj vojnih pilota ne može da ispuni norme fizicke provere. Pogledaj slike u tekstu i zaokruži gojazne pa i debele. Zato su im i smanjili trčanje sa 2400 metara na 800 metara pod opaskopm njima ne treba izdržljivost kao ostalim pripadnicima vojske već ekspolzivnost-dinamičnost. To se očekuje „dinamit“ u akciji.Molim hajde iz pocetka i ne mistifikuj , a jos manje ne podcenjuj kolege. Danas postati pilot u klasi od par kadeta prioritetno je da budes po mogućnosti pre svega dete pilota ili visokog vojnog budže, onda zdrav, a po mogućnosti i pametan. Razmisli i sam o imenima jer mi se čini da si iz sistema šta god to značilo. Nisu svi baš od juče i čitaju ovaj portal redovno. Ne treba drugi dokaz. Prošlo je vreme vojne gimnazije u Mostaru, ogromnog odziva i primene kategorije prelaska kvantiteta u kvalitet. Da prošlo je vreme kada je zvezda ovag portala pukovnik Suad objasnio kako je sin obućara i domaćice postao pilot nadzvučnog aviona. I očigledno ostao odmeren i skroman jasno orijentisan u vremenu i društvenom okruženju. Čini se da što se više „padalo“ ili bolje reći tonulo to je slika o samom sebi postajala svetlija i bogatije. Možda je to i prirodan odbrambeni odgovor. Bilo bi zaista glupo ulaziti u prošlost i diskutovati o ulozi, značaju, doprinosima, efikasnosti itd. A zašto je to tako i ko je kriv za to .Pa oni koji i vode vazduhoplovstvo ti isti odabrani koji se inače pitaju za sve koji odlučuju i koji ovako nekritički veruju da su krem društva.

    J

    Kakav tekst. Kao neko ko je 34 godine proveo u vojnom vazduhoplovstvu konačno sam shvatio da piloti imaju dve slave ili slavu i preslavu. Koliko mi je poznato 2. avgust je Dan avijacije posvećen pripadnicima roda avijacija. Pomenuti praznik je dan RV i PVO koga čine i svi „nebitni“ drugi. Da ne idem u potpunosti u širinu ostaću na podskupu RV, a njega čini kako sam shvatio „sveto trojstvo“ pilot mehaničar i mašina. Da onaj mehaničar što im priprema letelicu u bundi zamenjenoj pre deset i više godina bez rukavica tehničkih cipela bez toplog obroka bez rezervnih delova dovoljno alata i instrumenata itd. Da onaj isti tehničar što pilotima pridržava kožnu jaknu kada izađu iz aviona da se oznojeni ne prehlade. Onaj ko ne vidi mesto logistike u sistemu neće imati sistem ,ali onaj ko ne vidi čoveka u tehničkoj uniformi ne može imati pobedničku vojsku. I na kraju reč je o danu vida ili ste možda pobrkali kalendar.PS to je na primer znao penzionisani general Ranko Zivak koji se na svečanoj akademiji u istoj toj Komandi gde je radio tekstopisac povodom ovog praznika obratio prisutnima počevši govor zahvalnicom tehničkom sastavu koji je u teškim uslovima za izvršenje zadataka dao sve od sebe da omogući što veću ispravnost. Da par simbicnih reči koje ljudima iz senke znače. To je ta ljudskost koja ništa ne košta.

    Odgovori
    P

    Jovane,

    Vaš komentar, kao i većina sličnih, je van svake logike. Čovek je pilot, pisao je o pilotima. Logički defekt da je nedozvoljeno pilotu da piše o pilotima na 24. dec jer su tu (i to je tačno) i ostale specijalnosti, je sramotan. Ovo čitaju i deca i sigurno im nije svejedno da gledaju kaliko profesionalci nisu u stanju da shvate da je moguće probiti matricu i pisati o onome o čemu želiš i kada želiš.

    Možemo otvoriti potpuno novu temu o položaju, na primer, tehničara. Za to je potrebno da neko voljan, elokventan i kredibilan nešto napiše pod svojim imenom i prezimenom. Mejl je gore levo. Ili me kontaktirajte ili prestanite da se blamirate ovakvom vrstom pridika.

    B

    @Petar Vojinovic
    Mozes svakome ponaosob da objasnjavas, ali samo gubis vreme, ne dopire to do njih. To je jedna nasledjena i naucena matrica koja se naziva „gde sam tu ja” i ona mora da se primeni svuda i na svakom mestu, zato sto su mi kazali kada sam bio mali da ja imam pravo uvek da je primenim i na nju da se pozovem. Sada gledamo to svaki dan, jednostavno je to nekako postalo moderno.

    Svaka cast pojedincima!

    J

    Petre hvala na savetu.Potrudicu se da u buduće obuzdam emocije. Ja sam na žalost i hteo možda i nenamerno da pišem o matricama. Da klišeima odnosa i prezentovanja. Ali to i jeste kliše vazduhoplovstva a to je skoro po pravilu jedino i isključivo pilot. Interesantna je i letelica. Može i novi hangar i osvetljenje. Da to su zaista interesantne teme. Ulje mast buka hladnoća beton nemaju taj kapacitet da zagolicaju maštu decaka. U pravu ste. Ali maštu ne mame ni problemi kaciga letackih kombinezona jakni i sl. Ali eto npr pitanja kako izgleda naoružavalti avione u najlegitimnijem prioritetnom cilju u dva po ponoći u mrklom mraku a onda počnu da padaju bombe. Pa to može da bude dobra sekvenca bilo kog holivudskog akcionog filma verujte klinci bi se lozili. No to nikoga ne interesuje. Ili npr Obrenovac i poplave. Aktivnost se za letače završavala mrakom a tehničari su nastavljali radove pa čak i periodične preglede celu noć da bi ujutro bilo dovoljno helikoptera. Možda se sve to nekome i podrazumeva. I svakako ako je tekst u vezi sa praznikom i to vida onda je reč o vidu a ne o problemima dela ljudstva. Na kraju oni sa punim pravom imaju najveće privilegije koje jedan pripadnik vojske u ovoj državi može da ima. Da može i više siguran sam da da. Praznik je 108 godina postojanja vojnog vazduhoplovstva. I nije neki jubilej pa možda možemo i o problemima.PS pozdrav pripadnicima PVO.

    L

    Ovim ću se još jednom oglasiti i neću više, iz principa. Odgovor se odnosi pre svega na gospodina doktora i Navy. Ostali ako pročitaju, a i ovi pomenuti, briga me za bilo kakav odgovor. Nećete ga dobiti.
    Pre svega jer sam u jedinici, što radim svoj posao koji inače volim, jer ga ne bih radio da nije tako. Učesnik sam svih ratnih dešavanja na području bivše SFRJ i SRJ, i dan danas to smatram prvenstveno svojim poslom.
    Sa potpisom profesionalne službe svoj život sam stavio u službu otadžbine, ma kako se ona zvala. Prema tome neupitan je patriotizam. Nikakve beneficije svog posla, o čemu se naširoko govori, nisam ostvario-ni stan (za koji plaćam potpuno komercijalni kredit), ni vojne privilegije itd. Prema tome, ne vidim kako sam ja to nešto ostvario što se ovde podmeće.
    Pilot samo radi svoj posao i tačka. Problem je sada, što na zalasku karijere, boli me što neće biti koga da nastavi taj posao-a to je vrsta zanata, mora da prođe vreme da bi se proizveo majstor svog posla. Oluja je samo sažeto objasnio zašto ćemo ostati bez pilota, a ja vam kažem da će to biti bolno i surovo otrežnjenje, kada se od glave stanovnika bude odvajalo za čuvanje neba Srbije od strane neke regionalne sile, kako god da se zove.
    Vi koji sada blatite Olujin tekst, samo ćete biti nemi svedok tog. I ja sa svima, ne brinite. Nemam rezervnu otadžbinu tako da ću deliti sudbinu svih nas. Toliko.

    Odgovori
    S

    Postovani meni nesto nije jasno. Nisam hteo da citam, posle izjave da od 50-60 kandidata, treba odabrati 20-30. Pominje se 3%. Zar to nije minimum 30% ?

    Drugi nije mi jasna doslednost izmedju ulaganja u RV i ocajne hrane, 1 wc, nesredjenog stambenog pitanja. Ne zelim da budem maliciozan, ali po cemu vi zasluzujte, ne Vi licno, generalno vojska, stambeno zbrinjavanje ?

    Da ne budem pogresno shvacen u SFRJ su ljudi dobijali „socijalne stanove = novogradnja“, kada su imali decu ili radili poslove viseg rizika, gde spada i posao pilota. E sad mene zanima da li Vi zaista verujete da u danasnjoj Srbiji piloti ce imati normalan zivot ? Nije ovo Jugoslavija.

    Imate tiranina na vlasti, hteli/ne hteli da priznamo. Populistu. U pravu ste mozemo da se divimo eskadrili 16 Mig 29, 80ih, kad su oni vredeli nesto.

    Nezavisno od teme radovao bih se o pisanju na Migu 21. Ipak je to najkorisceniji avion u vazduhoplovstvu SFRJ. Verovatno i Srbije. Iako je avion zastareo; kako vidite njegovu upotebu u vazduhoplovstvu Rumunije ? Ili npr Indije ? Da li je ta letelica bila sposobna da parira avionima 4 generacije, racunajuci u vidu konflikte sirom Azije/Bliskog istoka.

    Odgovori

    Ja sam razumeo da se misli na 3% populacije iz jedne generacije. Na primer, sada ima oko 30.000 mladića stasalih da konkurišu za vojnog pilota, a po psihofizičkim zahtevima za pilota, samo 900 ispunjava uslove.

    Otvoreno je 20 mesta, a prijavi se samo 50-60. Verujem da su tih 50-60 znatno bolji od proseka, ali sigurno bi bila bolja selekcija da se prijavi njih 300.

    Inače, i mnoge razvijene zemlje imaju probleme sa regrutacijom i zadržavanjem vojnih pilota, čak i SAD, jer plate nisu mnogo bolje od civilnih a mnogo je teži posao, pogotovo u SAD, gde je vazduhoplovstvo stalno vojno angažovano po svetu.

    Slično je i sa tehničkim osobljem.Zato pribegavaju bonusima i raznim beneficijama za porodice pripadnika RV. Na primer, plaćena školarina i prednost pri upisu na razne fakultete, bolje zdravstveno osiguranje itd.

    S

    Postovanje za Petra Vojinovica. Mnogo puta sam kritikovao stosta. Mozda mi jednom nije objavljen komentar i to slucajno. Ako icemu ovaj portal zasluzune aplauz to je SLOBODA MISLJENJA. Gospodin Petar ima svako pravo da komentarise kao i svi mi. On je covek od krvi i mesa. Cak mu se divim da ima zivce da ono sto mu se ne svidja „pusti u etar’

    Nije ovo Kurir. Mozemo da se ne slazemo ili slazemo sa Petrom. Ja sam bivsi pripadnik VS i znam dosta, doduse nisam vezan za RV. No covek je korektan i zaista pusta „sve“ komentare.

    Isto tako ja Gospodin Zivojin Bankovic kojeg izuzetno cenim, isto komentarise (tacnihe poducava i to veoma dobro), razne komentatore, pa niko nije rekao „zasto novinar komentarise“ .

    Stavise ja podrzavam da Gospodin Petar i Zivojin komentarisu. Slagao se / ne slagao. Pravo da demokratsko misljenje je garantovano najvisim drzavnim zakonima (barem u teoriji).

    Zaista ne razumem sta poneki imaju protiv Petra. Pa nije covek Baba roga. Covek od krvi i mesa. Pritom prilicno inteligentan i informisan. Isto tako nemam nista ni protiv drugih autora. Recimo kritikovao sam tekst o PVO, jednog (necu da guglam) pripadnika PVO koji je od nedavno saradnik portala. Njemu sam ja bio smesan.

    No i pored toga, drago mi je videti da su autori tekstova ukljuceni u diskusiju. A nemaju potrebe. Tako da veliko postovanje za sve autore Tango Six-a, uz iskrenu zelju da Petar, Zivojin i ostali autori sto vise dele znanja ili da parlamentarno diskutujemo. Zaboga, nismo u ratu.

    Odgovori
    S

    Izvinjavam se na greskama u kucanju, kuckam na slepo em zbog ociju, em zbog vremena. Promasio sam par slova, pa se unapred izvinjavam.

    J

    Plate su u vojsci uređene u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima. Piloti u odnosu na ostale pripadnike istog čina imaju neosporno osetno veće plate. Svakako nisu kao u civilnom vazduhoplovstvu ali nisu ni zanemarljivo male u odnosu na veliki broj gradjana zemlje i svakako su iznad prosečnih primanja. Posebni dodatci na platu u skladu sa nivoom osposobljenosti. To se odnosi samo na pilote,dok npr. inžinjeri su inžinjeri bili oni na stajanci u radionici ili remontnom zavodu (slozicete se ni to nije isto).Mnogi podoficiri VS imaju manje plate od republičkog,ili jos drastičnije u slučaju Beograda gradskog proseka. Male ili nedovoljne benficije? Evo nekih. Besplatno školovanje, prioritet za dodelu stanova iz fonda MO ili stambenih kredita,beneficirani radni staz 16 (za one u
    komandama brigada i više) do 18 meseci (za one u trupi) za godinu rada. Povlastica da samo piloti iz trupe idu sa 50 godina života u penziju ( svi ostali moraju da čekaju 53, 54 godine života bez obzira na beneficirani radni staž). Posebna zdravstvena briga na VMI u sklopu VMA po prioritetu, odsustvo za oporavak pored godišnjeg odmora uz mogućnost besplatnog smeštaja
    i rekreacije na skijalištima Srbije. Besplatan obrok na poslu (meni u formi punog ručka za sve dane na službi leteli,ili ne) u konacnom i ovo je novac (dodajmo to na platu verujte nije malo). Podsetimo istine radi ostali pripadnici RV nemaju nikakav topli obrok u bilo kojoj formi ( novčane nadoknade, bloka, ili gotovog jela) iako je ovo zakonska odrednica. Posebne specijalističke dnevnice za dezurstva. I možda ne baš tako očigledno organizacijska struktura RV i PVO prilagođena pre svega potrebama pilota i tamo gde ima potrebe za njima i gde apsolutno nema. Iz potonjeg proizilazi i logičan prioritet na osnovu potreba za školovanim i usavršavanim kadrom na komandnim i stabnim dužnostima. Prioritet u rešavanju potreba smeštaja odevanja ishrane u odnosu na ostale pripadnike. Nisam rekao da je nezasluženo čak suprotno, ali gde i sta više.

    Odgovori
    Д

    Много опречних коментара је овак текст дао и то је добро за саглeдавање и објективан закључак. Не ваља када пређе на лично а поготово када уредник портала изгуби све стеге елементарног понашања и даје квалификације и вређа. Мислим на дотичног Војиновића кога молим да ми се не обраћа осим ако није терапија у питању. Онда нека распали максимално нећу узвраћати. Ја сам припадник РВ и ПВО у служби ВОЈИН-а 25 година и моје мишљење је да професија војног летача мора да буде максимално вреднована од стране државе. Расходи за материјалну сатисфакцију летача у смислу стана и висине примања нису вредни помена. Има много примера других земања а мени се пример Грка допада. Држава не обезбеђује стан него је за њих стан 50 посто јефтинији од тржишне тј. држава покрива другу половину. У миру највећу вредност имају летачи ловачке авијације јер су они неопходни за пружање помоћи ваздухопловима у нужди или у случају повреде ваздушног простора како би обезбедили услов да имамо међународни цивилни саобраћај а то је значај приход. Приход који вишеструко превазилази куповину авиона, опреме и одржавање те групе у авијацији. Друга је прича о употреби и улози летача у рату. Сада када смо окружени НАТО-ом однос снага у ваздушној борби је једноставно погубан и искуство из болне 1999-те би требало да буде довољно да схватимо да је максималн ПВО једино средство и одвраћајући фактор. С400 и ништа мање од тога. Остале ескадриле свакако имају своју неопходну улогу и да не идем у детаље око тога. Да завршим; летачи ловци да-у миру, најснажнији ПВО колико год да кошта. Стандард летача најјачи али и остали, ракеташи и моја струка, не много мањи. Иначе је све ово само лоша представа и заваравање.

    Odgovori
    M

    Dragane u pravu ste lep primer Grčke. No ne zaboravimo i naša država subvencioniše kredite za stan svim pripadnicima vojske pa i pilotima koji se opredele za ovu opciju rešavanja stambenog pitanja kod komercionalnih banaka. To i nije mali iznos i u zavisnosti od visine kradita participira sa više desetina procenata a za stanove manje površine i i manjim mestima bliži se polovini iznosa. Takodje država subvencioniše učešće i sl. Pripadnici vojske otkupljuju stanove iz državnog fonda po nekomercionalnim povlašćenim vrednostima. To je možda nešto slično. Ne zaboravimo npr. civilni lekar zaposlen u državnoj ustanovi tu privilegiju nema a vojni ima. Zar ne? Problem je obim gradnje i izdvojenih novčanih sredstava za kreditiranje u cilju stambenog zbrinjavanja pripadnika vojske putem kredita koji je evidentno nedovoljan. I našom pravilskom regulativom je regulisan prioritet u stambenom zbrinjavanju koji daje prednost letačima i pripadnicima specijačlnih snaga što je sa pozicija očekivanog i logično. Svako u potpunosti se slažem sa vama o značaju i ulozi vazduhoplovstva u sistemu odbrane u odnosu na okruženjei opredeljenje o vojnoj neutralnosti zemlje, našu proklamovanu samodovoljnosti. vere u nas same i pozicije u svetu i sl. Teško da će vazduhoplovstvo u skorije vreme imati značaj i ulogu kakvo je imalo u neka prošla vremena. Izazovi i krize koji su u prošlosti pred takvo bivše „moćno“vazduhoplovstvo pa i celu vojsku bili postavljeni i rezultatui njihovog rada ostavili su mnoštvo otvorenih pitanja koje pametni, umni, upućeni i školovani ljudi danas nadam se rešavaju u našu korist.

    L

    Moj Jovane! Ko ovo cita pomislice i da je istina. Prioritet na VMI? Nemoj ko Boga te molim pricati o onome sto ne znas ili ne razumes. Ishrana? Pa jos i na platu? Da ne otvaram pandorinu kutiju, raspitaj se kod nekog tehnicara-mehanicara na aerodromu da li dobija neki vid toplog obroka (raspitaj se podrobnije, molim te). Po tom pitanju su u boljoj poziciji od pilota, veruj mi Gde li nadje pripritet za dodelu stanova!? Pa to je ukinuto…ni Bog sveti se ne seca kada! Mogucnost besplatnog smestaja na skijalistima Srbije! Gde se naslusa svih ovih prica!? Voleo bih da si prosao to besplatno skolovanje i sve moguce selekcije tokom prijema i skolovanja, i bar 365 dana u statusu aktivnog pilota. Voleo bih, ali nisi, a mozda si nekada zeleo i zato si zlurad u dusi. Pozdrav.

    Odgovori
    J

    Imao prilike pa i čast da sa pojedinim jedem (počašćen) u posebnoj prostoriji na aerodromu koja se zove letački restoran. Nisu cuo za to. A na Kopaoniku vojni objekat prilagođen potrebama letača gde bi trebalo da provode oporavak. E sada što oni nisu hteli i neće jer je vojni i neko im slivao stravu kroz disciplinu ponašanja u vojnom objektu, a nisu Sunčani konaci druga stvar.Da od tehničara hrane se letač mehaničar u istom letačkom restoranu. Ostali u kantinu na burek ili parizer i to za pare prave a ne listić koji se zove blok. Inace vrednost bloka je svakako blizu crvene pitaj finaniste. Listić za platu sve govori pogledaj da li si i ti ostvario svoje pravo na nadoknadu za topli obrok u skladu sa Zakonom o radu. Bloka na listiću za platu nema valjda zbog poreza ( Niš finansira al mogu da pogledam). A i način bodovanja za rangiranje za stan, kredit je u najmanju ruku zanimljiv. Što se tiče obuke i rada niko nikoga nije tukao po ušima to je bar lični izbor. Na kraju ostvarivali su dečački san da voze avion a usput po malo i učili opšte društvene, prirodne i specijalisticke nauke. Pa to svi visokoškolci rade i mnogo većem obimu osim vozačke obuke kojoj je sve drugo podređeno. Ali npr Ameri u Kolorado Springsu prvo završe studije pa tek onda uče da lete. Uče se veštini. No koncepti su razni a ovaj je naš odnosno još iz sovjetskog doba. Samo nemoj da kažeš da je bilo teze položiti ispite u VVA nego na Vojnotehnickoj akademiji ili mornaričko tehničkoj koje su trajale 5 godina. Pa to su bili suvi genijalci inžinjercine. Pa vojnomedicinska akademija i šest godina studija. Ej šest godina bubanja. Podcenjujuce prepotentno. Sto se tiče mukotrpnog rudarskog rada bas su se poslednjih 20 tak godina naradili loveći X i pripremajući se za aeromitinge i promocije. Posle dvehiljadite dejstvovali sa vv raketama 2004 u CG i dva ili tri puta u Sabli sa dva aviona. Ima li 30 raketa. Ajde molim te.Koliko su imali dejstava na poligonima skolskim sredstvima u redovnoj obuci. Letačka knjižica sve kaže. Cak su na VTI izmislili školsku bombi nekako XM3 od čuj 16 kg koja simulira balistiku prave kako se ne bi mučili da lete sa teretom od npr 1000 kg ( četiri bombe od 250 kg). Pa tu niko ne vežba dovoljno je jedan tehničar rukom da je zakači a pilot vežba samo preciznost.
    I dalje tvrdim piloti imaju najveće beneficije u vojsci oduvek i nema tog junaka koji može da im ih uskrati. Samo se dodaje.Na kraju živeti 365 dana u godini pod letačkom čizmom nije ni malo jednostavno, veruj, često je lakše bilo pod pesadijskom ali ko je pa i tim drugima kriv(sami pali sami se ugruvali).Pešadijska čizma je prostija i grublja ali i dusevnija. Letačka često nema dušu veruj.
    PS podsećam rekao sam ne nezasluženo već u skladu sa očekivanim. O uloženom vraćenom učincima i značaju kroz vreme bilo bi krajnje nepotrebno pa i neukusno pisati.

    N

    1987…Mig 29….srbsko vazduhoplovstvo….to je bilo SFRJ RV PVO a to sto je Srbija prisovijla poslije raspada SFRJ te Mig ove to je druga prica. P Puk se malo z….o.

    Odgovori
    L

    Gosn…Jovan M Dimic, drzite se odgovora na komentar a ne smisljanja novih smicalica. “ A na Kopaoniku vojni objekat prilagođen potrebama letača gde bi trebalo da provode oporavak.“ Ovo ni najveci optimisti od pilota ne bi mogli zasmisliti! Ako govorite o oporavku, ne moze biti vojni objekat koji je prilagodjen…a ispostavi se da 25 pilota koristi po jedan tus, lavabo i WC solju! Ili je objekat za oporavak ili je…objekat iz bajke, u negativnom smislu. Rekoh, voleo bih da provedete 365 dana kao pilot u Vojsci Srbije pa onda da pricamo. A skolovanje je posebna prica, samo sto ni to ne kapirate. Pilot nece postati neko ko nije izuzetno motivisan za taj posao. Odricanja su tokom skolovanja daleko veca od bilo kog drugog kadra, kako u Srbiji tako i u svetu! Nije sve u bubanju. Da, pilot mora biti bar natprosecno inteligentan. Inzenjeri, doktori, sudije…to ne moraju. Pilot mora biti apsolutno zdrav, a vi? Motiv sam vec naveo, dok motiv ostalih za sam posao ne igra neku zescu ulogu. Rat ili mir, pilot kada pogresi prvi je koji ce da oseti tu svoju gresku, gine. Od gresaka ostalih retko stradaju oni sami, uglavnom su to neki drugi koji predstavljaju objekat njihovog rada. No, ne bih vise opterecivao ovaj portal odgovorima na tvoje maliciozne komentare, a neke stvari ne znas jer i ne treba da znas. I kao sto jedan nepoznati pisac jednom rece: nece vam biti bolje ako najbolje (najplacenije) srozate na vas nivo vec ako se izborite da i vi budete na tom nivou! Ko razume….Jovan, tesko!

    Odgovori
    j

    Znači ima nešto na Kopaoniku. Ma ima i na Zlatiboru. Ali nije reč o tome već o vašem negiranju prinadležnosti neki će reći „privilegija“ koje na osnovu razne pravilske regulative piloti ostvaruju u odnosu na ostale pripadnike vojske istog čina, ili ranga. A to su veće plate subvencionisane posebnim dodatcima, veći beneficirani radni staž, raniji odlazak u penziju, posebno regulisan način ishrane na službi, posebno regulisan pravo na odmor i odsustvo za oporavak, posebno regulisan način praćenja zdravstvenog stanja i polikliničkog lečenja, posebno regulisan način kategorisanja bodovanja za rešavanje stambenog pitanja i to sve zbog zbog specifične službe koju obavljaju. To su trenutno priznata prava koja niko i ne osporava. Sporno je negiranje tih kategorija. I za moj kraj, 36 godina sam direktno, ili indirektno bio u poslovnom ili nekom drugom kontaktu sa ovom kategorijom pripadnika raznih vojski i država koje smo služili ne pomerivši se sa ovih geografskih širina i dužina u raznim mestima gde sam živeo i radio. Gledao ih kako se obučavaju, rade, ponašaju.. I nigde ne videh nadčoveka o kome pišete. Uglavnom prosečne obične skromne i kulturne ljude posvećene svom poslu koji su muku mučili da prežive suluda vremena sa svojim ostalim kolegama neletačima i ostanu normalni. Neki su mi bili i kućni prijatelji.Normalno bilo je i onih drugih znatno manje kao i svuda oko nas. No to bih podveo pod ljudske osobine što nema veze sa profesijom oni bi bili takvi i da su leteli na Mesec. Da i ti većinski nikada nisu isticali svoju fizičku ili intelektualnu sposobnost a posebno ne superiornost. Ako je i bilo to je sistem lepo složio svakog na svoje mesto sa njegovim zadacima. Medju ovim drugim bilo je čak i onih koji su mislili o banalnim stvarima pa čak da imaju i prednost prilikom sedenja u „vojnom“ autobusu bez obzira na čin i smatrali da npr. potpukovnik neletač mora da ustupi mesto potporučniku pilotu. Pisali naredjenja o tome a ja ih čitao. Ko razume i zna shvatiće. I niko nikada nije sporio prinadležnosti letača u odnosu na ostale već se smatralo ako oni još nešto dobiju to možda može povući ceo sistem. Meni je i dalje neprimereno pisati povodom praznika o problemima isključivo jednog manjeg dela sastav i to isticati. Praznik je dan kada se nagradjuje hvali ističe stvara možda i drugačija slika nego što realno jeste. Svi ostali dani su za probleme kojih je uvek bilo i biće. Zbog toga sam i dobio kritiku urednika, ali ne mogu da predjem preko činjenice da neko pokušava da negira ono što postoji i to oduvek.
    PS pravde radi moram da priznam da je pilotima izvidjačima ukinuta novčana nadoknada zvana nekako „granični“ dodatak a koja je iščilila onda kada je struka ( ti isti ljudi) pristala na ukidanje izvidjačke avijacije što kao laika nikada nisam razumeo i shvatao kao dobru odluku. Činjenica da je sistem i prepoznao kategoriju letač u „trupi“ kome je osnovni posao letenje i letač u „komandi“ koji mora tek da zadovolji potreban nalet i trenažu. Ovi potinji su redukovani za deo prava ali im nisu ukinuta. I nešto lično nikada nisam pilotima zavideo na poslu koji rade niti sam želeo da ga obavljam, voleo sam svoj posao, letenje ne volim ni kao putnik i radije ću pešice. U vašem obraćanju eto naslutio sam i onu čizmu o kojoj sam pisao.

    L

    Jovane, biti u drustvu pilota ne znaci pilot biti. Zlonamerno lazete svet koji ovo cita. Nisam nista osporavao kao beneficiju vec navodio sta ste netacno iznosili. I ovaj put je mnogo baljezgarije ali necu vise komentarisati komplekse koje ste ovde izneli. Žali Bože vojske i države kojoj ste služili. Za one koje mozda interesuje tekst koji je bio uvod u ove komentare, poenta je da se ovo vojno vazduhoplovstvo gasi, polako, vazduhoplovna „korona“ uzima danak neulaganju u isto, nevodjenju racuna o coveku, stvaranju zavisti izmedju rodova, cinova, specijalnosti, bas zato sto je i u vojsci nestao sistem vrednosti. A onda dolazimo do toga kako privuci mlade i sposobne odnosno kako ih motivisati za poziv pilota. Ako drzava smatra da vazduhoplovstvo nije potrebno, problem je resen. Ako nam isto treba,
    sadasnji nacin motivisanja nije dobar. Ne treba natcovek kako Jovan kaze (mada, za njega licno to jeste natcovek), ali treba sposoban, IZUZETNO motivisan, inteligentan, zdrav, psiholoski profil u vinklu, fizicki spreman. Takvih je inace malo u jednoj generaciji a potrebe za njima rastu iz dana u dan jer se pilotska populacija u vojsci osipa. Samo da Jovan i njemu slicni ne umesaju prste jer sve svedu na blamazu i pljuvacinu a nemaju pojma o problematici.

    J

    Možda u vazduhoplovstvu nisu samo piloti ima i drugih da kažemo „bića“. No zaista vam ne mogu pomoći da to spoznate.Temu „natcoveka“ ste počeli vi neprimerenim komentarom na račun svih drugih obrazovanih ljudi. I ko kaže da je u ratu samo pilotu glava u torbi. Pa za to se i obučavao kao i ostali pripadnici vojske da kada zatreba založi i svoju glavu. Čemu taj lament nad njegovom kletom sudbinom i omalovažavanje drugih. Da možda letači nisu pripremili avion za borbeni let u centru najlegitimnijeg prioritetnog vojnog cilja neprijateljske avijacije. Pa vi te ljude i ne vidite oni su za vas senke koje smetaju. Niko i ne spominje povredjena i poginule tehničare sa Niškog aerodroma kada ih je po prihvatu aviona sa zadatka poklopila krstareće raketa. Da li znate ljude koji su spasavali avione sa Ponikava Batajnice Ladjevaca u jeku objavljenih vazdušnih opasnosti pa čak i dejstava neprijateljske avijacije. Znate li da su ladjevacki tehničari sačuvali 18 Orlova jurišnika i ispratila svoje drugove pilote u naoruzanim avionima stojeći pored piste bez trunke straha poneseni adrenalinom njihovog doprinosa borbi. Moćno je kada gledate šest Orlova naoružanih na forsazu kako poleću. Ko sme i njih da ih izbriše makar iz secanja. Sramno. Vi spadate po meni u onu manjinu o kojoj sam pisao. Vidim da ste aktuelni pa bih vas podsetio da se avijacija skromno oporavlja hvala bogu helikopteri avioni nabavke modifikacije kacige kombinezoni pa čak i nove kape za letače.O tome naširoko piše i ovaj portal. Da li to podleže kritici nas laika. Ko zna možda no to smo mi. Volimo da pametujemo kad ne moramo da odlucujemo.Da li je mnogo pokvareno za 30 godina vrlo verovatno a deo krivice snosi baš struka koja nije uspela da se nametne politici. No po mnogima uvek su neki drugi krivi. Nema potrebe da ste lični a ako imate suprotne dokaze o onome što sam izneo napišite. Povredjena sujeta vas u tome sprečava a i nedovoljan profesionalni odgoj. Bez daljih komentara.

    Odgovori
    N

    Dzabe nove letelice, modifikacije, kacige, kombinezoni pa cak i nove kape za letace… Ko ce to koristiti ako niko ne zeli da koristi sve pobrojano – citaj: ne zeli da bude pilot! Poenta je da se mlad covek privuce struci, valjda. Super su te price o ratovanju, samo, daleka je to proslost koju niko ne spori.
    Ma, šta su znali generali i brkati majori?
    Jedino da viču: „Pali!“, ali – nisu najgori.
    Krivi smo mi! Ni svi ti silni infantilni što su puške sanjali.
    Ne, ne derane. Krivi smo mi što smo se sklanjali.
    Balasevic, do koske!
    Pronadje li se covece???

    V

    Da zanemarimo rat, daleko ga bilo i ne ponovilo se, nikome nije bilo lako. Ali…pre tri meseca na TV sam cula strasnu vest: pao avion vojske Srbije! Koliko supruga, dece, roditelja…se potreslo cuvsi tu vest? Da li su to supruge pilota ili supruge lekara, inzenjera ili tehnicara koje uporno pominjete? Da li vasa supruga strahuje za vas svako jutro kada krecete na posao? Veruje li ona da cete se zivi vratiti svojoj kuci? A sto bi strahovala… Svaka pogibija je strasna ali retko ko nosi glavu u torbi svakodnevno kao piloti. Stres koji deca i supruge pilota nose sa sobom niko ne racuna, niko ne vidi, ali meni je iz licne perspektive to dovoljan dokaz da su piloti zasluzili svaku beneficiju koju imaju i mora se napraviti znacajna razlika u odnosu na ostale njihove kolege (zbog njih samih a ne zbog porodica, zbog stabilnosti u svakom pogledu). Da li ce moje dete biti pilot? Ili jos bolje pitanje, zasto VASE DETE nece biti pilot!? Moje nece jer vidi kroz sta mu otac prolazi tokom karijere, kakav mu je bio razvojni put tokom skolovanja a sta je dobio. Stan nismo videli niti bili blizu da ga dobijemo. Ne znam odakle vama sve te sulude informacije o tim stambenim listama!? Pozdravite vasu suprugu i molim vas nemojte vise nista komentarisati na temu pilota i vasih promasenih zivotnih ciljeva.

    L

    Ovaj covek (Jovan) je neunistiv – ala Balkanski spijun! Ko o cemu baba o ustipcima, ili…trla baba lan da joj prodje dan. Svakoga dana u svakom pogledu shvatam da nismo svi isti a Jovan upravo to i dokazuje. Hvala ti covece sto postojis i sto si mi otvorio oci!!! Ostale molim da preskoce njegove komentare jer nemaju veze sa predmetnim tekstom i problematikom kojom se bavi :)

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

    Upravo to, fa 50 premda nije VBA bi bio sasvim dovoljan. Nabaviti dobar protuzračni štit i jurišni helić tipa ah64 . Padaju mi na pamet i bespilotne letjelice. Hrvatska je pomorska zemlja i prema tome trebala bi razviti solidnu mornaricu. Gripen je ispao iz utrke.Švedi nisu ponudili najnoviju verziju svoga aviona i time su si…

    17. Jan 2021.Pogledaj

    Vazduhoplovac na: Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji

    Nisam bukvalno mislio 1 na 11 ali jedno odeljenje F16 B70 ili Rafal F3R je dovoljno da nas pocisti. R77-1 110km protiv AIM-120C7 120km i nekako, ali Meteor sa svojih 200 km nam je najveca pretnja. Mogu van nasih granica da je ispaljuju. Nama je jedini spas PVO i to S-350 ili S-400 sa Nebo-M…

    17. Jan 2021.Pogledaj

    Pero na: FACC nastavlja svoju kompozitnu priču u Hrvatskoj, Srbija sličnu priliku propustila 2014. godine

    @Strela tvrdnje o postizanju prosječnih plaća je igrokaz za maloumne, a takvih nažalost ima popriličan broj u svim zemljama svijeta. Jedino komunistički i diktatorski sustavi mogu određivati prosječne plaće, dok u demokratskim sustavima plaće određuje tržište (privatni sektor), država može jedino utjecati na minimalnu plaću, a dobar dio zapadnih sustava ni nema zakonski utvrđenu minimalnu…

    17. Jan 2021.Pogledaj

    677.trae na: [ANALIZA] Kakva je budućnost transportne avijacije RV i PVO Vojske Srbije: Da li je vreme za nabavku nove tehnike?

    Srbofil Niko ne spori da treba novo u nekom buducem trenutku ali trenutno jos ne treba pored resursa i iskustva koji imamo sa An-om. Mislim da se sada razumemo. I kada sam leteo isao sam na to da potrosim sto manje goriva, u proseku relacija Batajnica - Podgorica sam stedeo oko 500 litara goriva u…

    17. Jan 2021.Pogledaj

    Srbofil na: Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji

    @Bob Ipak je razlika. Radari za pocetak su totalno drugacije konstrukcije i rade na drugacijem principu, kao sto sam rekao u klasi Zuka. Rumunski avioni su takodje data-linkovani sa najnovnijim standardom Link-16 i svi ce biti modernizovani na nivo tape 6.5, takodje tu su i nisanski kontejneri i mogucnost nosenja AIM-120C-7 koja daleko prevazilazi R-77.…

    17. Jan 2021.Pogledaj

    Send this to a friend