BEG airport status
Azerbejdžan u pregovorima oko kupovine italijanskih školsko-borbenih aviona M-346 Prezentacija M-346 u Azerbejdžanu održana je maja 2017. godine / Foto: Ministarstvo odbrane Azerbejdžana

Azerbejdžan u pregovorima oko kupovine italijanskih školsko-borbenih aviona M-346

Novi korisnik italijanskog školsko-borbenog aviona M-346 mogao bi uskoro postati Azerbejdžan. Predsednik ove države Iljham Alijev posetio je 20. februara Italiju a tom prilikom su azerbejdžanski ministar odbrane Zakir Gasanov i izvršni direktor kompanije Leonardo Alesandro Profumo potpisali, kako je saopšteno ‘’Deklaraciju o sporazumu između ministarstva odbrane Republike Azerbejdžan i Leonardo S.p.A u vezi sa nabavkom sistema integracije aviona M-346’’.

Potpisani dokument predstavlja preliminarni dogovor o azerbejdžanskoj nabavci školsko-borbenih aviona Leonardo M-346 Master ali ipak ostaje da se zaključi čvrst ugovor. Stoga nije poznato koliko je nabavljeno aviona, koji su rokovi isporuke, kolika je cena kao i drugi detalji ovog posla a dve strane još uvek nisu komentarisale potpisani dokument.

Za sada postoje dve nezvanične informacije o mogućem broju aviona, pojedini zapadni izvori govore o kupovini 15 primeraka dok drugi navode deset aviona sa opcijom za još 15 M-346. Jula prošle godine izvršni direktor kompanije Leonardo Alesandro Profumo izjavio je da je komanija od većeg stranog kupca dobila prvu narudžinu za isporuku šest aviona M-346FA koja predstavlja laku borbenu verziju školsko-borbenog M-346. Kupac tada nije imenovan pa se smatra da bi potencijalno to mogao biti Azerbejdžan.

Azerbejdžan je još pre par godina pokazao interesovanje za M-346, kompanija Leonardo je u jednoj od azerbejdžanskih baza 10. maja 2017. godine priredila prikaz ovog aviona, i to trećeg prototipa koji je tada pokazan i ministru odbrane Zakiru Gasanovu. Nakon obilaska aviona priređeno je detaljno predstavljanje njegovih taktičko-tehničkih karakteristika i drugih mogućnosti.

Trenutno se u inventaru RV Azerbejdžana nalazi eskadrila školsko-borbenih aviona L-39C ‘’Albatros’’, dve eskadrile jurišnih aviona Su-25 i eskadrila lovaca MiG-29. Većina ove tehnike nabavljena je u proteklih 15 godina i to kao polovna, L-39 i MiG-29 iz Ukrajine a dobar deo Su-25 iz Belorusije. Državni vrh je izrazio spremnost da se započne sa obnovom flote a prvi korak bi mogla biti upravo kupovina M-346. Takođe Azeri su bili pokazali interes i za kinesko-pakistanski višenamenski borbeni avion JF-17 ‘’Thunder’’ koji ipak nije nabavljen.

Kompanija Leonardo je do sada uspela da proda 86 M-346, najveći korisnik je Izrael koji je kupio 30 aviona, potom tu je RV Italije sa 22 aviona, Poljska sa 16 primeraka od kojih ostalo da se isporuči još 8 a prvi strani korisnik bio je Singapur koji je nabavio 12 M-346.

Još 2009. Ujedinjeni Arapski Emirati su izabrali M-346 za svoj novi školsko-borbeni avion, bili su zainteresovani za nabavku 48 primeraka ali do potpisivanja ugovora do danas nije došlo što zbog političkih razloga što zbog nesuglasica oko taktičko-tehničkih karakteristika a spominjalo se i da Emirati imaju veće prioritete.

Komentari

C

Sto kupuju taj kad mogu i mozda im je blize i slicniji YAK?

Mora da su talijani podmazali espresom sa šlagom ;)

Odgovori
A

Znao sam da će odmah ovo pitanje :)

Pa očigledno postoji problem kod nabavke ruske opreme. Piše da su uglavnom nabavljali polovne avione od Ukrajine…

Setimo se da postoji ozbiljan konflikt između Jermenije i Azerbejdžana, a da je Jermenija ruski saveznik, a ne Azerbejdžan.

I

Sukob koji je u vecoj mjeri osiromasio Armeniju, ekonomija Azerbejdzana moze izdrzati bilo koju vojnu nabavku (navodno su trazila i ponudu od LM za citavu eskadrilu zrakoplova). Baku je jedan od najmoderniji gradova u tom dijelu svijeta (nafta i gas cine cuda).

D

Azerbejdzan gleda da se izvuce iz ruskog zagrljaja, kupuju naoruzanje sa svih strana.
U paketu nakon M-346 dolazi sigurno M-346FA (kao zamena za Su24/Su25), a zatim mozda i eskadrila Typhoon Tranche3, kao zamena za MiG-29.
Ovaj prvi korak za sobom vuce verovatno i dugorocnu zamenu helikopterske flote, a Italijani i tu imaju sta da ponude.

Odgovori
N

Ako su-25/24 menjaju sa skolsko borbenim avionom … no comment..

Ž

Азери су одавно из употребе повукли из наоружања Су-24.

А M-346FA би делимично могао да замени Су-25.

G

Italijani i rusi su prvo zajedno razvijali avion onda valjda rusi nisu placali svoj deo kako treba pa se italijani izvukli i poceli svoju verziju da prave .
Razlika je u elektronici ali i Kinezi imaju svoju verziju i izgleda da je dobar avion, kinezi sigrno nemaju problem sa rezervnim delovima.
Njihov modernizovani J10B i J10C sa AESA radarom su interesantni i za nas je odlican.

Odgovori
Ž

Италијани су од Руса откупили документацију тог заједничког програма за 77 милиона долара, једноставно у једном тренутку су им интереси и потребе постале различите.

N

J10 bi stvarno bio odlican izbor. Negde sam naisao na podatak da je cena 41M USD po komadu.

Ж

Ташко да можемо утврдити цену Ј-10 јер никоме у иностранству није продат. До сада се спомињала цифра од око 35 милиона али за верзију Ј-10А.

N

steta sto smo kratki za pare 12 346 pa posle 24 rafala ali to je za nas preskupo

Odgovori
A

To je nas ceo republicki budzet bojim se. Ali da, bilo bi i vise nego lepo.

A

Rafal… Cest magnifique ;) Bojim se da se nema para za novo nazalost. Krpi, krpi i jos ispadne skuplje na duze staze. Mozda jednog dana nesto novo i nas zapadne.

D

Glasam za rafal….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb jedini ostao otvoren

Ma nisam ja pesimističan, samo prenosim informacije sa terena i stvaram zaključke iz njih. Naveo sam mišljenja epidemiloga, no još je indikativnije planiranje letova najvećih kompanija. Jasno je da kompanije poput Ryanaira, Southwesta ili easyJeta imaju ogromne resurse, da su angažirali najveće stručnjake kako bi mogli stvarati poslovne planove, te tako smanjiti gubitke koji se…

01. Apr 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb jedini ostao otvoren

Ako je rizik glavna odrednica onda sigurno ne treba imati ni cargo, a još manje evakuacijskih (rescue) letova, zar ne?

01. Apr 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb jedini ostao otvoren

A očito putnika ipak ima. Kao što rekoh broj je malen, ali ima ih. I uz minimalni load factor ova minimalna konektiranost sa dva leta prema FRA i AMS/BRU i po dva leta za SPU-DBV mora se održati radi strateških interesa države. Konačno, za Zagreb i dalje lete i strane kompanije, zar ne? Vrlo je…

01. Apr 2020.Pogledaj

Mayer na: [POSLEDNJA VEST] Nova isporuka medicinske pomoći: Ruski An-124 sleće u Beograd

>> A u koliko komada je napravljen AN-178? 1 komad dok je 148/158 proizveden u par desetina. Takodje su i motori ukrajinski.

01. Apr 2020.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [POSLEDNJA VEST] Nova isporuka medicinske pomoći: Ruski An-124 sleće u Beograd

@Дејан Delimicno je tacno - da ,Rusija poseduje svu tehnicku dokumentaciju iz prostog razloga sto je Moskva bila glavni grad SSSR i rtamo je bila cela administracija. Moze li da danasnja Rusija napravi AN-124 ili AN 225? Malo verovatno. Na primer, Rusi pokusavaju da naprave ponovo TU-160, koji se pravio ne u Ukrajini,nego u Rusiji.Za…

01. Apr 2020.Pogledaj

Send this to a friend