Generalni direktorat za naoružanje rumunskog Ministarstva nacionalne odbrane (Ministerul Apărării Naționale – MApN) pokrenulo je proceduru za generalni remont i modernizaciju 10 jednomotornih mlaznih školsko-borbenih aviona IAR-99 Standard Ratnog vazduhoplovstva Rumunije (Forțele Aeriene Române – FAR), saopštilo je ministarstvo odbrane u Bukureštu.
Poštujući strategijsku orijentaciju Rumunije da uposli nacionalnu odbrambenu industriju u glavnim nabavkama koji se tiču odbrane, poziv ministarstva odbrane za direktne pregovore poslata je proizvođaču IAR-99, kompaniji Avioane Craiova S.A. za koju se očekuje da odgovori sa ponudom koja mora da zadovolji zahteve koje je utvrdilo Ratno vazduhoplovstvo.

Prema ministarstvu odbrane, avioni će biti modernizovani na konfiguraciju IAR-99SM (SM – Standard Modernizat) sa ciljem da budu sposobni za upotrebu u naprednoj obuci potrebnoj za lakši prelazak rumunskih vojnih pilota na jednomotorne borbene avione F-16AM i BM. Pored toga, modernizovani avioni bi trebali biti sposobni da izvršavaju zadatke bliske vazdušne podrške kao i presretanje sporoletećih vazdušnih ciljeva.
Komentarišući proces, ministar odbrane Nicolae Ciucă izjavio je da on očekuje da se sporazum potpiše za maksimalno mesec dana.
– Čekamo da fabrika u Krajovi izađe sa tehničkim i finansijskim predlozima i nadamo se da ćemo ugovor zaključiti za ne više od mesec dana. Postoji finansijsko odobrenje – 60 miliona evra za prvu fazu i približno 40 miliona evra za drugu fazu – saopštio je ministar Ciucă na sednici vlade 21. maja a citirali su ga rumunski mediji.
Ako se pregovarački proces završi uspešno, radovi će biti pokrenuti tokom godine sa ciljem da se proces završi do 2024. godine.
Rumunska vojska trenutno poseduje 20 IAR-99 od kojih su polovina nemodernizovani IAR-99 Standard (serijski brojevi 701-708 i 715-716) koji služe u letačkoj školi rumunskog RV-a Şcoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene „Aurel Vlaicu“ u bazi Boboc. Dodatnih 9 naprednih školsko-borbenih i lakih jurišnih aviona IAR-99C Șoim (jastreb) (709, 711-713, 717, 720, 722 i 724-725) sposobnih za izvođenje bliske vazduhoplovne podrške i izviđanje, koje je modernizovao izraelski Elbit, lete u sastavu 951. eskadrile za naprednu obuku, 95. vazduhoplovne baze „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu“ Bakau.
Jedan IAR-99C (719) je takođe u službi Centra za letna istraživanja i ispitivanja (CCIZ – La Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor) baza Krajova, koji je direktno potčinjen Agenciji za vojnu opremu i istraživanje tehnologija (ACTTM – Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare), ministarstva odbrane.

Kao prvi mlazni školsko borbeni avion konstruisan u Rumuniji, IAR-99 je svoj prvi let izvršio 21. decembra 1985. nakon čega je 1987. ušao u serijsku proizvodnju kao zamena za školsko-borbene avione L-29 Delfin i L-39 Albatros RV Rumunije. U Krajovi je proizvedeno ukupno 27 IAR-99 koje pogone motori Rolls-Royce Viper Mk632-41, uključujući i tri prototipa (S001-S003). Od 1990. godine je u raznim udesima izgubljeno njih šest, uključujući prototipove S-001 i S-002 (u momentu nesreće označen kao 7002), IAR-99 Standard 710 i 714 i IAR-99 Șoim 718 i 723.
Treći prototip IAR-99 (7003, bivši S-003) ostaje u fabrici Avioane Craiova S.A koja je zajedno sa Nacionalnim institutom za vazduhoplovna istraživanja (INCAS – Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli“) iz Bukurešta i odeljenjem Airborne and Space Systems kompanije Leonardo, trebala da doradi avion u tehnološkog demonstratora IAR-99TD prema inicijativi koja je promovisana 2015. godine.
Opremljen AESA radarom Leonardo Vixen 500E, IAR-99TD je trebao biti spreman za ispitivanje do kraja 2017. godine sa ciljem testiranja i daljeg razvoja novih tehnologija za novu generaciju naprednog rumunskog školsko-borbenog aviona sa unapređenim borbenim sposobnostima. Trenutni status IAR-99TD nije poznat ali je vrlo verovatno da će bar deo znanja prikupljenih kroz taj program biti primenjeno prilikom najavljene modernizacija 10 aviona IAR-99 Standard RV Rumunije na nivo IAR-99SM.
Galvanized
Ruzan avion je beskonacno tesko napraviti… Svaka im cast!
ivan1
Ajd nije tako strasno , al ako je to vestina Poljaci su majstori kad su napravili TS-11. To ja zovem ruzni avion !
Dušan
U čemu je ružan ? Sličan je našem G-4 osim što ima proste krila.
Kreket
Ha-ha-ha…..plačem….al od smeha, stvarno je TS-11 komedija, gledam na jutjubu, ko onaj nemački Meseršmit samo izdużen….ha ha ha….cirkus skroz!
Leopold
Po čemu je IAR-99 ružan, a gotovo identični G4 nije? OK, stajni trap rumunske ptice kao da je sa G2, ali to ga ne čini ružnim. Ptica se gleda dok leti.
nikola
Lepo rumuni ce modernizovati IAR99 a kada cemo mi veselog supergaleba na G4MD…
zoran
Pitati pomoćnika ministra odbrane..kod njega je sve..sam svoj majstor.
radovanovic
Bravo za Rumuniju neznam sto mi toliko otezemo sa nasim G-4 ???
Djordje
Rekli su da cemo uz pomoc erbasa,to je valjda bilo kada smo h145m uzeli i za momu ugivorili,znaci ubaci cemo francusku avioniku ,gledam ovih dana i francusli alfa dzetovi su ista godista kao nas g4 samo ih bolje modernizuju
Beduin
Ima i ruznijih…
Fouga Mystere je definitivno ruzan
ivan1
Ako mislis na Magistra on ti ko Spacek, neko ga mrzi neko obozava, ja obozavam i jedan i drugi! :D
Boža M
Meni se sviđa. Mada, možda zbog stripa o francuskim pilotima „Tangi i Laverdil“.
Т5
Требало би да има нови мотор који омогућава повећање домета и брзине, веће оптерећење авиона и мању потрошњу. У питању је Ролс-Роис Випер 680-43. Овај мотор ће осигурати додатних 10% вуче и нижу потрошњу. То укључује промену трупа у пределу мотора.
Модернизација и модификација авионике авиона усмерена je на: пренос података, интегрисање ваздушног и земаљског надзора националног простора, а за извршење ових мисија биће интегрисани:
-радар
-Нове генерације ГПС навигационих система
-нови спремник који ће садржавати инфрацрвене и ласерске системе за надзор и детекцију.
ИАР99 XТ1, демонстрaтор, на ИАР 99Ц Фалцону. Такође рег. број 800, није повезан са бројењем ИАР99 или Соим, а то је из серије 700. Може се приметити промена у подручју мотора.
Кокпит ће бити реконфигуриран, као и архитектура кабине, како би се оптимизирао са новом опремом и мисијама.
Студије су из 2011. и 2012. године.
Нема одређених информација о радару, али било би логично да се поново користити Елта ЕЛ / М-2032 из повучених ЛанцеР-а, прилагођаваних новој платформи.
AL-41F1
Rumunija: BDP preko 200 milijardi, vojni budzet 5.5 milijardi.
Srbija: BDP ispod 60 milijardi, vojni budzet manje od milijardu.
Jel sada jasnije sto ce nas G-4 jos morati da saceka?
vesko
Jeste ali Rumunija duplo veca od Srbije i 2.5 puta vise stanovnika.
Tedy
Al-41F1
Yes, Romania’s GDP în 2019 was 243.69 bil USD, 12.483 USD per capita and Ro will receive around 33 bil Euro, from which 19.6 bil Euro will be non refundable, part of the Eu’s recovery package.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-27/eu-commission-proposes-750-billion-euro-fiscal-stimulus-package?srnd=premium-europe
https://www.economica.net/comisia-europeana-propune-un-fond-de-relansare-economica-in-valoare-de-750-de-miliarde-de-euro_185047.html
So, there will be a lot of money on the market.
Andrija
G4 je mogao već da bude u proceduri modernizacije. Rumunija je prvo potrošila značajnu sumu novca da modernizuje MiGove-21. Srbija nije modernizovala ni 21ice, a do ruske donacije ni 29ke, već je samo radila remont 29ki i malog broja 21ica. Rumunija je zatim potrošila preko milijardu evra, a možda skoro i dve (zaboravih) na nabavku polovnih F-16 i adaptaciju svoje infrastrukture za njihovu upotrebu (pa jedno vreme i iznajmljivanje portugalskih pilota!). Srbija je dobila polovne 29ke besplatno od Rusije i Belorusije, i platiće modernizaciju negde oko 300 miliona evra. Dodatna obuka pilota biće relativno laka, nisu potrebna velika ulaganja u infrastrukturu.
Rumunija je već modernizovala 10 IAR-99 na standard C. Srbija nije do sada modernizovala nijedan G4.
Srbija je sada odlučila da modernizuje Orla i na to troši novac (tu je već prototip). Rumunija je sa druge strane svoje Orlove penzionisala još 90tih, i odlučila da ih u suštini zameni višenamenskim MiGovima-21 LanceR koje sada menjaju opet višenamenski F-16.
Hoću reći – možemo svašta da objasnimo razlikama u budžetu, ali Srbija i Rumunija nisu ni ulagali u iste stvari. Rumunima F-16, nama 29ke – OK, to objašnjava razlika u budžetu. Jasno. To što Rumuni modernizuju IAR-99 a mi G4 ne, to je već razlika ne samo u budžetu već i u prioritetima.
Tako da ne, ne mora G4 da čeka zbog manjka para, već zbog prioriteta koje je (po meni) vojska pogrešno odabrala.
AL-41F1
@Tedy
You had tremendous growth because of real anti-corruption campaigns, EU fonds, and economic modernization. Money for defense is just a byproduct. I’m happy for you and I hope for another 100 years and more of good relations between our two nations. You still have a long way to go, but we’re not even halfway there compared to you(2.1% average growth on such a small economy since 2012, that’s pathetic!).
@Andrija
Ne znam da li ce mi proci komentar zbog nekih stvari koje cu izneti ovde, ali mislim da je dosta bilo precutkivanja bitnih stravi. Zaboravljate da je sudbina lovacke komponente RV, sa tehnicke strane, bila neizvesna sve do donacije, a i dalje je neizvesna jer uskoro odlazi u penziju veliki broj pilota i mehanicara! Rumuni su morali modernizovati svoje 21, jer su penzionisali 29ke, a spremali se za ulazak u NATO, nisu imali izbora(jer to nije Hrvatska pa da ostanu na 21 SSSR standard). Nama je sama obuka i selekcija, oprostite na izrazu, debilno organizovana i vojska je sama sebi unistila kadrove. Guranje dece cinovnika, polne kvote kao da su skupstina, desetkovan budzet, smesne plate, manjak interesovanja, a kad ga i ima, obicno treba „veza“ da se prodje, a zdravstveni pravilnik na snazi je iz 1974. GODINE! Pa cemu sluzi korekricija vida u 21. veku?
Tehnicki deo obuke je obuhvatao 75icu, G-4 pa Orla, onda 21 i tek onda Mig-29??? Kada i ako stignete do 29ke, ne mozete stici na red od starijih oficira za nalet i tako dobijete prosek od 20h godisnje naleta. To nije bezbedno, a kamoli dovoljno, mladji piloti kao da nisu ni postojali pa na vezbe koje budu jednom u 300 godina, idu iskljucivo stariji piloti debelog stomaka i 50+ godina(izvinite na izrazu). Sada je nesto bolja situacija, vidjamo mladje pilote na obuci, preobuci i vezbama, ali i dalje zabrinjavajuca zbog brojki.
Nazad na tehniku, 2006 je planirana nabavka „visenamenskog aviona“, te je G-4 imao primat, to je propalo, ekonomija je kolapsirala i vojska je opet bila „poslednja rupa na svirali“. Sada smo dobili opet solidne, ali tehnoloski i posle modernizacije zaista zastarele avione, dok obuka je konacno pojednostavljena(izbaceni su Orlovi i 21) i uveden je novi skolski avion Lasta, ali se i dalje leti tek od 4. godine sto je glupo. na 4. godini bi trebali imati pilota vec na skolsko-borbenom avionu, ako ne i borbenom!
Imamo „staklenu“ Lastu, pa onda analogni G-4 i na kraju polu-stakleni Orao ili 29. Lose je, ali makar nije OCAJNO kao do pre 4 godine.
Sreca vracena je srednja vazduhoplovna pa sada dobijamo tehnicare sa 19 godina spremne da uce i rade. Nisu ni plate toliki problem, samo selekcija i pravilnici da se koriguju i bice mnogo vise interesovanja. Inace ne znam sta ce raditi? Jedino da idu po Aeroklubovima i da mole ljude da se preobuce na borbene avione ili da „uvezu“ pilote, alternativa je gasenje RV ili da ga svedeno na 10ak aviona ukupno. Ili sto bi rekao nas preCednik, „mladi odlaze, bas me briga, zamenicu ih migrantima“.
Sve u svemu, obzirom da nemamo bog zna kako moderan lovacki avion, G-4 moze sacekati, a modernizacija Orla je tu pre svega zbog razvoja sredstava koje ce se moci primeniti, ako bog da, na svim platformama.
Tedy
Al
For sure there will be good relations. There is a tradition on that.
Hope you’ll join EU in the future.
Mayer
>>zdravstveni pravilnik na snazi je iz 1974. GODINE! Pa cemu sluzi korekricija vida u 21. veku?
Pa ne mislite valjda da bi (da prostite) coravi piloti trebali da brane nase nebo? Ja cenim da je davne 1974 ukinut obavezan uslov da kandidat za akademiju mora da moze baciti kamen tezine 10kg s ramena bar 15 metara. Jos tada nam je omladina omekasala u gradovima, slusajuci ploce i svirajuci rok…
>>na vezbe koje budu jednom u 300 godina, idu iskljucivo stariji piloti debelog stomaka i 50+ godina
Bez starca nema udarca! :-) Gerijatrijsko ratno vazduhoplovstvo.
>>ali se i dalje leti tek od 4. godine sto je glupo. na 4. godini bi trebali imati pilota vec na skolsko-borbenom avionu, ako ne i borbenom!
Mislite pitomci pilotske akademije do 4. godine ne lete bas nista? Pa to bi vam bilo kao kad bi studenti klavira na konzervatorijumu tek u 4. godini krenuli da sviraju! Kakav cirkus, nama treba u vojsci management iz privatne ekonomije, jer vojska sopstvenim snagama ocigledno ne moze da izadje iz stagnacije i konzervativizma.
>> mladi odlaze, bas me briga, zamenicu ih migrantima
Mislim da se sada peva druga pesma, posto je dosta gradjana na privremenom & prislinom boravku u domovini a izbori se blize, pesma glasi ovako: „Ostajte ovde sunce tudjeg neba nece vas grija’t ko sto ovdje grije…“
Mayer
Romania is quite serious country, large population, big market. They were doing IT outsourcing larger than ours and that was 20 years ago. They have that famous technical university in Cluj we can only dream about similar institution. Very motivated and ambitious people. I can remember a lot of Romanian students and PhD candidates everywhere in Europa involved in different research projects, and that was 15 years ago. Our society is absolutely not able to imagine how enormous is the advantage which brings the EU membership. Our current situation is the consequence of our bad choices!
Andrija
@AL-41F1
Ako je sve to što ste napisali tačno (a verujem itekako da jeste), onda je to još veći prilog tezi da razlika između Srbije i Rumunije nije samo u budžetu. To što vi opisujete je skoro pa potpuni raspad sistema.
Tu priču o tome da je modernizacija Orla tu zbog razvoja sredstava čujem već n-ti put, ali ako je to u pitanju, zašto se projekat ne ograniči na 2, 3 tehnološka demonstratora? Zašto se planira modernizacija više aparata? Meni se nešto i čini da ćemo možda de fakto ostati na tome (2-3 modernizovana primerka i ćao) a da će modernizacija recimo cele jedne eskadrile ostati samo još jedna lepa priča na papiru. Ili, zašto to što se sada razvija na modernizovanom Orlu ne može da se razvija na modernizovanom Super Galebu? Modernizacija G4 nam treba, da smo krenuli odmah imali bi i platformu za razvoj sredstava koji bi se koristila i drugde (za šta navodno Orao 2.0 primarno služi), a imali bi smo i prototip modernizovanog G4 (možda ne i konačnu verziju). G4 se do sada pokazao kao zahvalnija i manje problematična platforma od J-22. Pritom već je postojao odavno prototip G-4M…
Ja razumem da G4 ,,čeka“ nabavku novog višenamenskog aviona pa da se ,,uskladi“, ali budimo realni, te nabavke neće skoro biti. Ovi modernizovani MiGovi-29 teraće se bar do 2035., ako ne i duže.
AL-41F1
@Mayer
Sta zna USAF, US Navy, RAF, IAF, dajde nase strucnjake da objasne!
Da 4. i 5. godina je Lasta, nakon toga ide G-4, pa mozda stignes do 29ke….a mozda i ne….Na 5. godini bi vec trebao biti u Migu, ali dobro i ovo je napredak u odnosu na malo ranije.
Ne boj se Mayer, ne moze nasa potemkinova ekonomija da izdrzi ljude nazad u zemlji, a i ko ce u buducnosti da radi za 200$ mesecno u srafciger industriji sto nam dovlaci vlast ako ne migranti?
https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/ekonomija/3395326/iz-dijaspore-u-srbiju-stiglo-vise-od-31-milijarde-evra.html
Dead1
Ruminija je u strateskoj tezoj poziciji nego Srbija zato sto je NATO clanica na Crnom Moru.
U biti Rumuni bi trebali trositi puno vise na odbranu nego sto trose.
Pogledaj Finsku – zemlja sa 5.5 milijuna stanovnika a imaju 62 F/A-18C/D sa krstrecim raketama AGM-158. Tu se planira kupiti slican broj modernih aviona (F/A-18E/F, F-3, JAS-39E/F, Eurofighter, Rafale).
A Rumunija sa 19 miljuna stanovnika ima svega 12 F-16AM/BM (+5 naruceni) i 30-ak MiG-21 a planira sve ukupno 53 polovnih F-16!
Tedy
Meyer,
Thank you for your appreciation.
That’s right, joining EU can bring enormous advantages. You, serbs, are smart, ambitious, hard working too. You can be successful enywhere.
You know that from your own life experience.
All you have to do is to make peace with yourselves and step ahead.
Tedy
Dead1,
You can not defend yourself with some F16s, even 53, or with an quite equal number of F18s.
You have to invest in infrastructure first.
https://www.profit.ro/stiri/politic/exclusiv-document-armata-vrea-sa-lanseze-megainvestitia-de-peste-2-miliarde-euro-ce-va-face-din-kogalniceanu-una-din-cele-mai-importante-baze-nato-din-regiune-19372825
2 bln Euro to be invested in one air base, the MK. That one will be one of the largest and most modern in SE Europe.
Propeler Zviz
@ Al-41F1
Nažalost, slažem se Vama po pitanjima manjkavosti selekcije kadra za RV, a na sreću ima pomaka, što ste isto dobro primetili, ali može i mora to još puno bolje.
@ Mayer
Pre izvesnog vremena sam u jednom videu primetio našeg pilota Gazele sa dioptrijskim naočarima. Reko zanimljivo, a oni ionako ne izvode vratolomije na helićima (petlje, valjke…) uz velike G-sile te nije toliko ni bitno. A kod braće Japanaca ima i ovakvih primera…
https://youtu.be/ii52eo9d9Zs?t=706
Mayer
@Propeler Zviz
Kul video, ne znam zbog cega, mozda veoma dobrog kvaliteta snimka, izgledaju super opremljeni i ako hipsteri :-)
>> Pre izvesnog vremena sam u jednom videu primetio našeg pilota Gazele sa dioptrijskim naočarima.
Kao neko ko ceo zivot nosi naocale sa komplikovanom dioprtijom/cilindrima, msilim da manja dioptrija bez cilindara ne bi trebala predstavljati nikakav problem. Sa cilindrima ne dolazi u obzir. Mozda je problem takodje sto se dioptrije cesto pogorsavaju pa je onda pitanje da li vredi ulagati u pitomca koji je sa 18 jos i ok ali sa 35 moze imati veliku diptriju i dobiti cilindre, kao sto je recimo bio moj slucaj…
Boža M
@Propeler Zviz
Možda naočare Japanaca imaju drugu namenu?
Mayer
@Tedy
You are welcome, I’ve held a presentation about SESAR program at Politehnica University of Bucharest. That was five years ago and that was also my first visit to Romania. They give the students of (I guess) aerospace engineering some money to organise an annual conference where the companies were invited to present their projects (for example from air traffic management). They also have arranged to get the speakers from Eurocontrol and other quite important people from the industry. And they have organised it very well. We were accommodated in a very good hotel in the city downtown and everything was free of charge for us. The students also picked us up from the airport and were driving us around in their cars. In Brussels, at Eurocontrol for example, you would never get similar attention, although the beer might be better there :-)…
@AL-41F1
Ja sam mislio da se na akademiji sa letenjem pocinje odmah, bar neke jedrilice, ultralake letelice ili sta znam. Naravno, ja ne mogu da ocenim koliko je relevantno za vojnog pilota da leti od pocetka na bilo cemu ali za mene kao civila nema logike da se toliko ceka s praksom. Teoretski u lokalnom aeroklubu decak od 16 godina moze da krene sa jedrilicama, bar je tako bilo nekada u SFRJ kad sam ja bio klinac…
AL-41F1
@Mayer
Ne moze se organizovati obuka bas identicno kao u SAD gde ti za 55 nedelja sednes u lovacki avion jer oni traze unapred belecor diplomu izenjera(znaci da imas ozbiljno znanje teoretsko iza sebe) kao i poznavanje teorije letenja(osnovne, no mislim da je to nivo znanja kao za prijemni kod nas sto bi spremao neki predmet). Ali recimo kod nas bi moglo prva godina teorija, ostale teorija+druga 75ica, treca Lasta, 4. G-4 i 5. vec si u Migu. Posle 7 godina spreman i za samostalne borbene zadatke, sto da ne?…..sto vise prakse, to bolje, ali kao i uvek, to kosta $$$$.
Fali nam ljudi, nemamo taj luksuz da se razvlacimo!
Dead1
Tedy, I totally agree that you do need infrastructure.
Investing in a single large airbase for such a small air force seems somewhat illogical, especially when you’re a potential front line country in any NATO-Russian slugfest. It makes such a nice target for Russian cruise missiles. Seems that it needs to a more dispersed approach ie multiple air bases.
In any case the truth holds that Romania’s air force still relies on the MiG-21 as its primary fighter and that it’s future will be based on F-16s built in the 1980s and upgraded using 1990s technology. Meanwhile the Russians are deploying Su-30s in the region and can rotate Su-35 and Su-34s and in the future Su-57s!
With regards to Finland, I mentioned the AGM-158 which is a cruise missile launched from an F/A-18 (or F-16) and which the Finns have acquired as a form of deterrence. Poland is doing the same thing having acquired base model AGM-158 for their F-16s and now looking at the extended range version.
Mayer
>> Ne moze se organizovati obuka bas identicno kao u SAD gde ti za 55 nedelja sednes u lovacki avion jer oni traze unapred belecor diplomu izenjera
Pa to je prava stvar jer na taj nacin klinac od 18-19 godina prvo studira na civilnom fax-u par godina gde ga nauce matematiku i fiziku pa kad i ako zavrsi, onda malo zreliji oceni da li je tako specifican poziv za njega ili nije. Takodje ovi na pilotskoj mogu da se skoncentrisu na core business umesto da se bave edukacijom inzinjera…
Aleksa Radojičić
@AL-41F1
Ironično, ali ako se dobro sećam, sistem školovanja pitomaca, tj. budućih pilota je u JNA (a i verovatno nas) baziran na sistemu koji praktikuje RAF, sa mogućim manjim i većim promenama u međuvremenu.
AL-41F1
@Mayer
Jeste super, ali to zahteva ogroman pul ljudi odakle ce da se crpe svi ti izenjeri i zahteva luksuz vremena. Vremena koje nase RV, a ni drzav nema! Nama trebaju sto mladji piloti, sto pre u avionima, a da ostanu u sluzbi sto duze. Praksa mora nadoknaditi teoriju.
Dodao bih i ovaj podatak: Prema popisu iz 2011. u Srbiji je oko 850.000 stanovnika, ili nešto manje od 14 odsto populacije, bez dana škole ili sa nekoliko razreda osnovne škole. Sa visokim obrazovanjem u Srbiji je nešto više od 650.000 stanovnika, što je skoro 11 odsto. Jel vam sad jasnije sto smo tu gde smo?
Tako da pored fakulteta i akademija, moramo izgleda naterati ljude u osnovne i srednje skole.
Mayer
>> u Srbiji je oko 850.000 stanovnika, ili nešto manje od 14 odsto populacije, bez dana škole…
Interesantno je da broj stanovnika bez skole otprilike odgovara broju clanova… LDP-a :-). Ne razumem kako je moguce ne zavrsiti osnovnu, zar nije to zakonska obaveza? Ili ste mislili na funkcionalno nepismene?
Tedy
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2020/05/roaf-b-1-1.jpg
Today.
AL-41F1
@Mayer
Funkcionalno nepismenih ima nekih 150.000, posto nepismen bukvalno znaci neko ko ne zna da pise i cita uopste. Ne znam sta bi vam rekao, verovatno ste kao i ja odrasli negde(Vojvodina npr.) gde je skoro svako kakvu-takvu srednju zavrsio, kamoli osnovnu, ali pogledajte kartu pa cete videti da postoje opstine na jugu i zapadu Srbije sa po 30% stanovnika bez osnovne, znaci to je njima „normalno“(volim ja celu svoju zemlju i narod jednako, da ne pomisli neko nesto sto ne treba).
Drina
@AL-41F1
Brojke su svakako porazavajuce, ali statistika je kao bikini, pokazuje sve a nista ne otkriva.
Nismo mi tu gde jesmo zbog nepismenog seljaka koji nije mrdnuo iz svog sela. Tu smo gde jesmo zbog pismenih, onih sto su pismeni a glupi i neobrazovani, takvi su najopasniji.
Maskirani pismenoscu, mogu da udju u sve drustvene strukture i nanesu nesagledivu stetu. To smo vec videli u proslosti a gledamo i danas.
Nije me strah nepismenih, takvi nikada nece doci u situaciju da odlucuju o bilo cemu u drzvi.
Strah me pismenih, koji su bili, jesu i koji ce tek biti deo sistema, koji kroje kapu i nama i nasoj deci i nasim nerodjenim unucima.
E zbog takvih smo tu gde jesmo, a bilo ih je ohoho prodefilovali su kao na pokretnoj traci, sve pismeni i visokoobrazovani ljudi a mi nikad dublje…
AL-41F1
@Drina
Moje iskustvo govori da je situacija obrnuta. Neobrazovani i nepismeni gutaju propagandu, pa onda ovi sa najpraznijom populistickom pricom dodju i ostanu na vlasti, unistavaju sve, a prvi i dalje gutaju i gutaju.
Tako dodjes u situaciju da ti neobrazovani ljudi koji zbog nedostatka posla, nerazvijene ekonomije i korupciju idu u Nemacku da dadiljaju babe sezonski i rade najbednije poslove, a ubedjuju te kako je vlast u Srbiji super i kako nam je nikad bolje, a ti im ne mozes objasniti nista jer ne kontaju. Klasican konflikt televizora i frizidera.
To sto vi pricate bi bilo istinito da zivimo u komunizmu gde ionako nema izbora i glasanja pa nije bitno sto seljak ne konta, kada ga niko nista pitati nece svakako.
Mayer
>> Nije me strah nepismenih, takvi nikada nece doci u situaciju da odlucuju o bilo cemu u drzvi.
„Nepismeni“ upravo odlucuju o svemu u drzavi. Cak stavise, uspeli su da podjarme sve institucije drustva ali vama su iz ideoloskih razloga oni ocigledno drazi od pismenih…
Drina
@AL-41F1
Da je tako kao sto kazete onda bi drzavom non-stop vladala jedna partija, nesto slicno kao u C. Gori gde jedna partija vlada drzavom 30. godina.
Kao sto znamo u Srbiji to nije slucaj.
Od 2000-te na ovamo na vlasti su bili politicari/partije razlicitih ideologija.
Nema stranke koja na ovaj ili onaj nacin nije bila na vlasti, izuzev nekoliko minornih stranaka.
Ispada da su svi u Srbiji neobrazovani i skloni gutanju propagande zato sto konstantno glasaju za jedne te iste politicare, koji nakon izbora kroz neprirodne koalicije participiraju u skoro svakoj vlasti.
Ne moze me niko ubediti da su za Tadica i Nikolica ili Cvetkovica i Vucica glasali ljudi istog profila, a eto sva cetvorica su bili predsednici/premijeri Republike Srbije.
Drina
@Mayer
To mozda kod vas, gde HDZ participira u skoro svakoj vlasti od prvih visestranackih izbora do dana danasnjeg. Resite ‘zadacu’ u sopstvenom dvoristu, pa tek onda gledajte u tudje.
дане
Модернизација 10 апарата за 100 милиона не делује ми баш повољно.
AL-41F1
Sta ih boli uvo kada ostaju u zemlji ti novci i strucnjaci ce primati plate, a dobice i iskustvo? Svakako se pola tih para vrati drzavi kroz poreze.
Da projekat nema perspektivu, onda bi svakako bilo bacanje novca.
Dali su Amerima par milijardi za Patriote i F-16, mogu i svojima 100 miliona.
nomen
Digitalna avionika + radar.
Mayer
>> Sta ih boli uvo kada ostaju u zemlji ti novci i strucnjaci ce primati plate, a dobice i iskustvo?
Pitanje je naravno koliko od toga otpada na uvozne komponente i strani konsalting i da li su domaci samo sistem integratiori i koliko integracije tacno izvode ali svakako deo + znanje ostaje u zemlji. Inace cena je 10 miliona po avionu meni takodje zvuci mnogo. Koliko kosta AESA radar skromnijih karakteristika za avion ovog tipa? Ozbijan nisanski kontejner npr. oko 2 miliona dolara…
AL-41F1
@Mayer
Ne verujem da ce nabavljati nove AESA kada imaju povucenih Lancera koji imaju odlican Elta el/m-2032. Kompaktni, sasvim dobrih performansi, a i ugradjivani su na avione te klase. Solid state masina sa odlicnim softverom, jeste da je impulsko-doplerski (plannar array nije phased) ali sta ima veze. Lokid je imao neke klipove prezentacije T-50A bas sa tim radarom(pretpostavljam updateovana verzija), opasnu sliku daje!
Nek odrade kom. i MFD u domacoj radinosti, nabave navigaciju, integrisu to sve i vrh.
Stevan
Šta ružan? Englezi su majstori da naprave gadan avion. Canberra, nimrod, blackburn squa…
Mayer
Canberra je lep mali bombarder dizajniran jos za vreme velikog rata koji je potom sluzbovao cak preko 50 godina u razlicitim armijama…
Banja Luka
Bravo, vijesti koje me raduju iz Rumunije. Oni ovo mogu da odrade svojim snagama, a ako se odigra pametno ovo bi moglo da bude sjeme iz kojeg mogu da proklijaju različiti drugi projekti i daju drugu šansu nekada čuvenim rumunskim zavodima. Zar nebi bilo lijepo da se u nekoj budućnosti desi da ostale NATO članice kupe od Rumunije 20, 30- 100 školskih aviona, umjesto što je danas uglavnom samo kupac svega i svačega iz moćnijih članica saveza? Država im je dala 100 miliona? Napraviće oni tri puta toliku vrijednost iz toga, samo neka ih puste da rade na miru razni dušebrižnici koji će po medijima sada da počnu sa pitanjima tipa „A zašto jednostavno nismo kupili M-346“? „Soim“ mi se veoma dopada kao projekat. Samo naprijed.
Dead1
Banja Luka, nema sanse prodati IAR-99 Soim ikome:
1. NATO drzave cesto vrse skolovanje u Americi ili u Kanadi (NATO Flying Training in Canada (NFTC) ) i nemaju svoje avione za skolovanje pilote osim za pocetnu obuku (naprimjer PC-7 ili SAAB MFI-15 Safari).
2. Na trzistu nije samo M-346. Tu su i M345 (modernizirani S.211) koje Italija kupuje a i klipni PC-21 iz Svicarske. PC-21 mijenja mlazne Alpha Jet u Francuskoj* i C101 u Spanjolskoj. PC-21 je zamijenio mlazne Hawk u Svicarskoj i Jordanu. PC-21 su usput kupili i Australija, Saudi Arabia, Singapur i UAE.
*Tu je i Belgija ciji su Alpha Jet bili u Francuskoj a povuceni su 2019-e godine.
Aleksa Radojičić
@Dead1
BL misli na budući projekat školskog aviona.
Andrija
Čisto sumnjam da Rumunija može sama da razvije novi školsko-borbeni avion i da ga proda u velikom broju drugima. No, imaju tehnološku i industrijsku bazu da učestvuju u nekom zajedničkom evropskom projektu u budućnosti, u saradnji sa Francuskom (s kojom imaju tradicionalno prisan odnos) i Nemačkom npr., tj. Airbus-om. EADS je ranije imao Mako/HEAT projekat koji je otkazan, moguće je da će u budućnosti Airbus (sa Dassault-om, Aermacchi-ijem, itd.) ponovo raditi na nečem sličnom – Francuska i Nemačka su već objavile da će zajedno razvijati zamenu za Rafale i EF2000.
Rumuni ako ovim projektom održe i unaprede svoju industriju, otvaraju mogućnost da Avioane Craiova učestvuje u takvom nekom budućem projektu, pa da i deo proizvodnje bude kod njih.
Banja Luka
@Dead1
„Soim“ sam pomenuo zbog toga što sam malo više čitao o tom Elbitovom čedu i generalno mi se dopada ova letjelica, lijepo je izbalansirana i nije preskupa. Ono o čemu govorim je da rad na ovom i sličnim projektima zaustavi gašenje odlične zajednice vazduhoplovnih stručnjaka po kojoj je ova zemlja bila poznata i možda bude okidač za neka druga vremena i izlazak nečeg potpuno novog.
Vjeruj mi, ljudi su tamo prije 15-tak godina bili u stanju da ulaze u izrazito ozbiljne projekte, ali ih politički konformizam u korist kupovanja gotove opreme debelo nagriza. Lobiji i nedostatak finansiranja ih razbi. Rumunija je imala fantastičnu tradiciju u ovom polju, još 1933. je pravila svoj trejner (IAR14), a nakon toga iz njihovih biroa je izašlo na desetine modela. 37.-me prije rata napravili su bombarder, IAR37, koji je napravljen u preko 350 primjeraka. Ovo govorim samo da se stavi u kontekst aero industrije regiona u to vrijeme. IAR80 je bio opak lovac u 2.sv ratu, napravili su ga 450 komada! Znam, u istorijskom kontekstu na kojoj su strani bili, sve ok- ali govorim čisto o nivou razvoja tehnologije za proizvodnju aviona u Kraljevini Rumuniji…Njihove fabrike i biroi su razbijali u ovom specifičnom polju!
Odmah poslje rata proizvode stotinjak komada trainera IAR811-813, a onda ih Sovjetski lobi tjera da kupuju ruske letjelice i prestanu sa proizvodnjom svojih. To traje decenijama i biva prekinuto sa projektima IAR93 i njegovom masovnom proizvodnjom. Kakav god da je taj projekat bio- dao je vjetra u leđa samostalnom razvoju vazduhoplovne industrije u Rumuniji i radilo se dobro. Napravljena je tranzicija ka zapadu…i taman sad, kad bi po nekoj logici stvari trebalo da dođe do pravog procvata ovog polja tamo- sve se gasi zbog slabog finansiranja, a na uštrb jako skupih nabavki i lobiranja za sve i svašta. „Unifikacija“ i slične NATO priče. „To nam više ne treba“ i tako dalje. Vrlo slično kao kad su bili u Varšavskom ugovoru. Svakako, niko ne govori da su ljudi u stanju da naprave lovac IV generacije sami, ali dobar, nov, kvalitetan trainer svakako jesu. Treba im samo dati pare i ostaviti ih na miru da rade.
Dead1
Banja Luka, slazem se da su bili jednom sposobni. A cak da su sposobni sada, tu su vec drugi avioni na trzistu koji se vec prodaju u vecim brojevima (zaboravio samL-39 koji ide natrag u proizvodnju kao L-39NG)..
A sve te drzave koje kupuju PC-21 (a u nekim slucajevima i M345 il cak i T-6) nece trebati kupiti nove avione jos mnogo desetljeca.
Znaci broj potencijalnih zapadnih kupaca za novih Rumunski mlazni avion je jako mali.
D.
Dobro jutro svima!
G-ne Banja Luka, dozvolite mi da Vam odgovorim na vase komentare.
Delim Vas entuziazam oko IAR-99 Șoim (srpski: Soko). To uopste nije los avion.
Ali taj avion nije ¨Elbitovo cedo¨. Projekat je zapocet jos krajem 70-tih, nakon pocetka razvoja G-4 Super Galeba u SFRJ, jer smo tada bili u velikom prijateljstvu. Causesku (rum. Ceaușescu) je ¨bolovao¨ od toga da, sve sto ima Tito, ima i on, a u 70-tim je odluceno da se saradjuje sa SFRJ, zbog tada dobrih odnosa, i da se zajednicki udje u projekat YU-ROM, tj. J-22 Orao, kod nas, i IAR-99 Vultur (srpski: Orao) u Rumuniji.
Da napravim digresiju; kao pikanterija, Rumuni su u zajednicki projekat sa SFRJ, tj. YU-ROM, uneli istrazivanja za IAR-95, projekat visokokrilnog lovca (jedna od mogucih varijanti) i ukradeni projekat stajnog trapa sa Jaguar-a, dobijen spijuniranjem Francuza. IAR-95 nikad nije zaziveo, delom zbog nedostatka dovoljno jakog motora, delom zbog nedostatka finansijskih mogucnosti i znanja, ali i delom zbog odbijanja SFRJ da se na tom projektu radi zajedno, jer je sa francuzima radjen Novi Avion, a zbog Rumunskog diktatorskog rezima, i moguce zbog spijunaze koja je bila samar francuzima, isti su SFRJ ucenili sa odbijanjem saradnje ako se udruzi u projekat sa Rumunijom, posto motor velike snage nije smeo dospeti iza ¨Gvozdene zavese¨.
Da se vratim na temu, IAR-99; Onda su se Rumuni okrenuli projektovanju skolsko-borvenog aviona u klasi britanskog Hawk-a i naseg G-4; Otud i ta slicnost izmedju IAR-99, naseg G-4, posto su oba radjena pod velikim uticajem Britanskog Hawk-a.
Projekat je isao kilavo i oduzio se vise nego sto treba zbog finansijskih problema, a koliko mi je poznato, svi, ili skoro svi avioni su izgradjeni dok je Causesku bio ziv, u fabrici ¨Avioane Craiova¨ iz Krajove.
Avion je prosao Elbitov ¨upgrade¨, ali tek 90-tih, kad su izraelci odabrani za modernizaciju MIG-21 MF i UM (zbog raspolozivog broja aviona i mogucnosti odrzavanja istih) i MIG-29 Sniper, koji je modernizovan samo 1 komad, i od kog se odustalo iz dva razloga: 1. Mali broj raspolozivih aviona, i 2. Rumunija se ubrzo nakon svrgavanja i ubistva bracnog para Causesku, intenzivno prozapadno polarisala, sto je dovelo do problema nabavke rezervnih delova i podrske Rusije.
Kao drugu pikanteriju, spomenucu, da je IAR-99 napravljen u maloj seriji, najcesce se spominju 20 aviona, ali postoji i podatak o 24 komada, i nije imao nikakav komercijalni uspeh van Rumunije. Nije da nije postojalo interesovanje. Koliko ja znam, pokojni Gadafi (i ne samo on) je bio zainteresovan, ali je postojao niz problema, zbog kojih nije odabran.
Takodje, u osnovnoj varijanti se smatra inferiornim u odnosu na G-4 Super Galeb, zbog letnih performansi, ali je to davno proslo vreme. Danas je to, u svakom pogledu, potentan avion u poredjenju sa G-4;
Spomenucu jos nesto. imajuci u vidu stepen korupcije u Rumunskom drustvu, bojim se da je u cenu od 10 miliona po avionu uracunata i ¨provizija nadleznih¨.
Sto se tice najpoznatijeg proizvoda rumunske vazduhoplovne industrije, IAR-80 i IAR-81, originalno, avion je ¨sklepan¨ na brzaka kad su Rumuni shvatili da sledi rat (2.i svetski) tako sto sto su spojili francuski motor Gnome-Rhône 14K Mistral Major sa zanjim delom (od kabine do repa) PZL-24, i smanjili krilo 1/2 od Savoia Marchetti SM.79 (Rumuni su koristili dvomotornu verziju) sto je proizvelo vrhunski lovac na pocetku 2 sv. rata. Ostalo je istorija…
Toliko od mene. Nadam se da sam pojasnio neke nedoumice.
Pozdrav redakciji i svim posetiocima sajta! Zivela Srbija!
Aleksa Radojičić
@Dead1
Ako ćemo realno da gledamo, za vojnu industriju je u miru tržište ne postojeće, a sa druge strane, ne može se očekivati da pred i tokom svakog novog rata država obnavlja jedne te iste fabrike, jer je sad stani pani. Rumunima bi se lepo isplatilo da na svaki mogući način održe vazduhuplovnu industriju. Dobro, ne moraju da proizvode avione, ali remont, modernizacije i modifikacije su sasvim realne stvari, a čuvanje baze na kojoj industrija dalje može da se razvija nudi daleko više opcija Rumuniji u budućnosti.
AL-41F1
@Aleksa Radojcic
Kako za koga. Srbija izveze 400-500-800 miliona godisnje kako kada s tim da tu prima platu jako puno ljudi i daje priliku nasim inzenjerima da nadju posao u struci i ne idu van zemlje, a mogli bi i jos. Bugarska preko milijardu…..Nisu to bas male pare iako ne ratujemo jelte.
Aleksa Radojičić
@AL-41F1
Da, ali jedno je proizvoditi municiju koja se i u miru troši, a drugo je avion ili tenk.
Tedy
Mr. D,
There is corruption when you investigate it. If you do not investigate it, there is none.
In Ro investigating corruption is a reality. Even at the highest level.
Tedy
Mr.D,
Corruption levels:
https://tradingeconomics.com/country-list/corruption-rank
D.
Dobar dan svima!
Dear Mr. Tedy,
I know Romania and Romanians very well. Almost 17 years I have lived in Romania, and I still go very frequently, so I am aware of how things are going in Romania. It is an honorable opinion without the desire to slander and without wanting to repaint something wrong or right, corruption is still „the third hand“ in Romanian society, despite the fact that the rulers want reality to resemble something else, or leave impression of something more beautiful …
Best regards, Mr. Tedy!
Pozdrav redakciji i svim posetiocima sajta! Zivela Srbija!
Tedy
Dear Mr.D,
I have no doubt of your good faith, but the things have changed.
The corruption exists everywhere. I’ m sure there is in Serbia too. But in Ro there is a struggle agains it, with ups a d downs, of course.
We are at the same level as Hungary, according the source I’ve been posted above, but nobody says about them that they are the most corrupt, or corrupt at all. It is a matter of perception.
Best regards, sir.
AL-41F1
@Tedy
The problem is, people in Serbia still think that Romania is the same country that they saw 10-15-20 years ago! And it’s not.
My friend, corruption doesn’t „exist“ in Serbia, Serbia IS corruption, at least currently. Only Albania and Montenegro are worse than us(and they are literally run by Mafia clans).
Your anti-corruption office has EU oversight so when you make a complaint, something might actually happen, whereas in Serbia the members of government not only break the law but the constitution as well. There’s absolutely no law at all if the ruling party decides that way.
For example, we in Serbia know exactly how much money you’ve spent on your F-16s and what equipment you bought for how much money and from who. For our airforce? No clue. Recently the gov. bought 2000 vehicles for the police(ordinary patrol cars), and the contracts were proclaimed „government secret“ even though the procedure is literally called PUBLIC PROCUREMENT. That doesn’t happen in Romania any more.
D.
Dobar dan svima!
Dear Mr. Tedy,
It is good that the fight against corruption started, but it is illusory to compare Romania with Hungary. Hungary has an advantage over Romania, and is only at a disadvantage with Austria and Slovenia. I hope that the Serbian political class will start an effective fight against corruption, because the way will be long.
Best regards, Mr. Tedy!
Pozdrav redakciji i svim posetiocima sajta! Zivela Srbija!
Tedy
Dear Mr.D,
I’ m not the one who makes this comparison.
Ro is rank 70, same as Hungary. Previous Ro was 61 and Hu was 64.
Follow the link above, sir.
Best regards,
Bocko
Negde sam naša na netu, još prošle godine, možda na JuTjbu, proverite kada ukucate ime ovog aviona, da je naš inženjer direktor proizvodnje ili jedan od vodećih inženjera tu u Rumuniji. Imenom i prezimenom srbin.
Old, bald and bold
Evo, sad se moze videti kako bi to izgledalo da je pocela modernizacija G-4. Sad je kasno. A mogli smo…svasta. Za ovih 100 EUR koji su podeljeni za burek i jogurt, G-4 bi dostizao nisku orbitu. No, sad imamo modernizaciju orla sa univerzalnim ziro platformama za tenk, bicikl i avion. Malo, ali samo malo baguju.