BEG airport status
Crna Gora za potrebe svoje vojske kupuje helikoptere Bell 505 Do sada je Bell 505 isporučivan samo civilnim organizacijama pa će Crna Gora postati prvi vojni korisnik / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Crna Gora za potrebe svoje vojske kupuje helikoptere Bell 505

Kako je juče preneo crnogorski dnevni list ‘’Pobjeda’’, Ministarstvo odbrane Crne Gore sklopilo je ugovor sa Kanadskom komercijalnom korporacijom ‘’Canadian Commercial Corporation’’ vredan 3.267.234,77 evra o nabavci dva laka višenamenska helikoptera Bell 505.

Pobjedi su iz Ministarstva odbrane Crne Gore preneli informaciju da će prvi helikopter biti isporučen već tokom jula ove godine dok će drugi stići početkom 2021. Ovi helikopteri će prema planu ministarstva odbrane zameniti lake višenamenske Gazele.

Bell 505 u letu iznad Podgorice, april 2019. godine / Foto: Ministarstvo odbrane Crne Gore

Iz resora crnogorskog ministra odbrane mr Predraga Boškovića su u odgovoru Pobjedi naveli da Ministarstvo nastavlja sa daljom modernizacijom i opremanjem Vojske Crne Gore.

– Do sada je uspješno završeno više značajnih projekata, među kojima je i nabavka tri srednja višenamjenska helikoptera Bell 412, čime su u velikoj mjeri unaprijeđeni kapaciteti Vazduhoplovstva, u segmentima kao što su transport ljudstva i tereta, medicinska evakuacija, traganje i spašavanje i gašenje požara. Koliko je to značajno, posebno se pokazalo u prethodnih dva mjeseca, kada smo se borili sa pandemijom korona virusa. U tom periodu naši vazduhoplovci više puta su angažovani za medicinsku evakuaciju pacijenata, što je javnost imala priliku da vidi. –

Bell 505 u letu sa crnogorskim Bell 412EPI / Foto Ministarstvo odbrane Crne Gore

U ministarstvu odbrane Crne Gore tvrde da je nabavka helikoptera Bell 505 novi korak modernizacije Vojske Crne Gore čime će se pojačati kapaciteti njene eskadrile. Takođe kako je preneseno, nabavkom ovih helikoptera ova jedinica će se osloboditi helikoptera Gazela čija je prosečna starost 35 godina.

– Naši piloti već se obučavaju na Bell helikopterima, a i novi će, takođe, biti korišćeni za obuku pilota i tehničkog sastava, kao i za zadatke lakog transporta i taktičkog izviđanja. Vojska Crne Gore biće opremljena sa vazduhoplovima iz iste kompanije, što će značajno povećati efikasnost održavanja i eksploatacije – ističu iz Ministarstva, navodeći da je plan resora da naredne godine zaključi ugovor za nabavku još dva helikoptera Bell 505.

Podsetimo, Crna Gora je već ranije pokazala interes za nabavku helikoptera Bell 505. Radi promocije ove letelice je 8. aprila prošle godine, u organizaciji Ministarstva odbrane Crne Gore, kompanije Bell Helicopter zadužene za Evropu i ambasade Kanade, na vojnom aerodromu “Knjaz Danilo“ u Golubovcima održan Dan prikaza helikoptera kompanije Bell Helicopter Textron na kojoj je bio prisutan i Bell 505 Jet Ranger X.

Bell 505 prilikom promocije Belovih helikoptera 8. aprila 2019. godine na aerodromu “Knjaz Danilo“ u Golubovcima / Foto Ministarstvo odbrane Crne Gore

Tom prilikom ministar odbrane Crne Gore mr Predrag Bošković je, pomenuvši trenutno stanje flote helikoptera Vazduhoplovstva Vojske Crne Gore naglasio da su postojeći helikopteri Gazela stariji od 30 goidna i da se u MOCG razmišlja o njihovoj zameni koja bi se dogodila u narednih 5 godina kao i da je jedan od kandidata za njihovu zamenu upravo Bell 505 koji ima slične karakteristike kao Gazela.

Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore tenutno rapsolaže sa 13 lakih višenamenskih helikoptera Gazela koji su porizvedeni u periodu 1976. do 1991. godine. Do sada je Crna Gora više puta ulagala u flotu ovih helikoptera, od 2008. godine do danas je na C2 preglede i modernizaciju u banjalučki Avio Servis Ikar poslato ukupno 10 helikoptera a u planu su radovi na još jednom. Planirano je da deo helikoptera leti do perioda od 2021. do 2024. a pet gazela bi trebalo da bude u službi do 2030.

U Ministarstvu odbrane su procenili da je Bell 505 prava zamena za helikoptere Gazela / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Međutim, Pobjeda prenosi da je deo Gazela koje su proglašene viškom već ponuđen na prodaju ali da do sada nije prodata nijedna kao i da iz Ministarstva odbrane navode da nije bilo ponuda.

– S obzirom na to da je prosječna starost ovih helikoptera 35 godina i da su troškovi njihovog održavanja iznosili skoro do jedne trećine cijene koštanja jednog novog helikoptera Bell 505, Ministarstvo odbrane i Vojska Crne Gore su predložili Vladi da njih sedam oglasi suvišnim. Imajući u vidu sve navedeno, ali i činjenicu da je tržište prodaje ove vrste sredstava ograničeno u oba javna poziva koje je ovo Ministarstvo objavilo, nije bilo ponuda za kupovinu ovih helikoptera – kazali su za Pobjedu iz Ministarstva odbrane Crne Gore.

U Ministarstvu odbrane su dodali da će shodno propisima definisanim zakonom sprovoditi proceduru prodaje ovih sredstava, po povoljnijim cenama, a sve iz razloga ostvarivanja prihoda kojim će se nastaviti proces modernizacje, kako Vazduhoplovstva, tako i ostalih vidova Vojske Crne Gore.

Dan demonstracije Bell Helicopter

Gepostet von Ministarstvo odbrane Crne Gore am Montag, 8. April 2019

Komentari

K

Da li je realno uzeti u obzir da se Srbija zaintersuje za viskove crnogorskog naoruzanja, juce su novine objavile da bi i 4 Galeba G-4 bili ponudjeni na prodaju ili mozda i nesto od ovih helikoptera?

Odgovori
Ž

Crna Gora je već bar dva puta prodavala avione G-4 i niko ih nije kupio.

Što se tiče Gazela mislim da ih Srbija ima sasvim dovoljno. A ima dovoljno i G-4.

M

Jednu količinu G4 su kupljene od strane privatne firme i nalaze se u Zagrebu, još spakirane. A jedan G2, istog porijekla i u istom vlasništvu, je bio moderniziran od trane Izraelaca prije nekoliko godina.
Sada, kada je ministar ugroza otišao, možda se i pojave na pisti.

Ž

Medo s mora

Мислио сам на преостала 4 Г-4 који се још увек налазе у Црној Гори.

Хрватска приватна фирма ZPZ Aerospace је набавила 7 некомплетних авиона још 2011. године. На два је наводно започет ремонт који до данас није завршен.

B

Jednu Gazzelu bi trebalo sacuvati za Muzej, kao sto je i jedan Mi-8 sacuvan i postavljen na ulasku na Vojni aerodrom “Knjaz Danilo“ u Golubovcima.

Odgovori
S

Dobri helikopteri za turistička razgledanja i prevoz vladinih službenika.

B

Postoji li ruzniji helikopter od ovog?

Odgovori
A

Aerospatiale Lama, Mi-2, Ka-26, Sikorsky S-58, Sikorsky s-97, da nastavim? :-)

Meni mozda najlepsi je S-76 kakvog poseduje MUP Srbije. Mislim da mu i boja MUP-a najbolje stoji.

B

@AL-41F1

Nemoj nastavljati. Ove sta si nabrojao su u glavno helikopteri iz 50ih ili 60ih godina.
A S-97 bas izgleda mocon (futuristicki).

Helikopteri sa samo dva krila na rotoru su svakako ruzni, a onda ovaj prednji deo… pfui.
Nekako neskladno. Kao neka vitka devojka a koja je smotana, neskladna, ne zna da hoda u stiklama.

F

Kamov Ka-27 (princes krofna sa rotorom), WZ-10, Alouette III (kakav užas)…

B

1. Najružniji prizor na nebu odkad je neba je Sikorski H-5. Znam da je star i da je vrlo značajan pionir- to nije izgovor, ne za ovaj stepen gadosti koja razbija ogledala kad ga uhvate u odraz a malu djecu baca u depresiju i plač.

2. mjesto pripada Perodaktilu koji leti i u zubima nosi pola zebre.

3. mjesto tjesno djele Aer Luadi L-55 i Kaman K-max.

4. mjesto je za mene ljudi R-22 Robinson. Znam da ga je kupilo milijardu ljudi, da predstavlja proizvod koji je apsolutno tržišno potvrđen…džaba- meni liči na saobraćajku u kojoj su učesnici bili Spaček, prikolica za motorni čamac i mravojed.

D

@Banja Luka placem od smeha, ti si lud totalno… 🙂

D

Dodao bi i Sikorsky H19, izgleda kao da je udario u nesto i nastavio da leti…

B

Za pravog ljubitelja vazduhoplovstva ne postoji ružan helikopter ili avion.

B

@Boris

Tačno Borise, ali H-5 nije helikopter, ni avion, nego podmornica na koju je neko navrnuo propeler i pustio u nebo.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Sikorsky_YH-5A_USAF.jpg/1024px-Sikorsky_YH-5A_USAF.jpg

Ovo čudo je se proizvodilo 6 dugih godina, i kao i svaka podmornica morala je da ima balast. Sad se ne zezam: Helikopter se lako rušio jer je imao nakaradan centar gravitacije, pa je fabrički dolazio sa dva tega. Jedan od 13 na lijevoj i jedan od 27 kila na desnoj strani. E sad, protokol je bio sledeći: Ako podmornica leti prazna, tegovi su „slajdani“ skroz do pilota, a ako leti sa putnicima, pomjerani su nazad. U protivnom , da nema tegova, maksimalna brzina bila je ograničena na ispod 50km/h. U slučaju da se leti na većoj visini- MORAO si da specijalnim mehanizmom otpustiš- baciš tegove, jer bi se zbog rjeđeg zraka opet prevrtao. Zbog toga, u upustvu za pilotiranje za ovo čudo iz 1946. bukvalno piše da piloti na međusljetanju onda moraju da se „snađu“ i natrpaju na strane kamenja ili sličnog materijala u težini, sada ne postojećih tegova (istina- provjeri).

Ostao je zabilježen i slučaj kada su tegovi sa H-5 izbačeni na farmera koji je na njivi gledao svoja posla, te ga u momentu poslali na sviranje harfe. Ožalošćena rodbina je tom prilikom uklesala na spomenik „Dobro je, otišao je mirno, ne stigavši da vidi užas koji ga je ubio“. Bukvalno. :)

F

MH 65 Dolphin je meni naljepsi helikopter.

B

Samo 3,3 miliona za helikoptere a 155 miliona za pomoć Montenegro Erlajnsu. Ne znam kako NATO trpi tu pomoć beznadežnoj avio kompaniji. Koliko su samo helikoptera i opreme mogli kupiti za 155 miliona.

Odgovori
B

Koliko je Bell 505 adekvatna zamjena za Gazelu? Možda njima ne treba više od Bell 505, i ste strane opravdano, ali po performansama neuporedivo.

Odgovori
v

Mislim da Airbus ima modele helikoptera koji bi bili bolja zamjena za Gazelu.Mozda je zelja da svi helikopteri budu od istog proizvidjaca presudila.Policija u CG vec ima Bell helikopterekoji su zreli za zamjenu takodje.

Odgovori
n

Jel jedan ili dva.😁

Odgovori
D

Dva, da se ne guraju

H

Pa za čije će potrebe da kupuje nego za svoje!?!?

Odgovori
J

U zdravlju i veselju Vi njih trošili i još ih kupovali.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milers na: Pogranična kriza sa Kinom: Indija iz Rusije nabavlja 21 MiG-29 i 12 Su-30

@AL-41F Ne mogu da vas demantujem ali mi je sva ta "ruska prijetnja" po Evropu a i ostale krajeve svijeta više kao propagandna izmišljotina zarad ekonomske koristi. Molim vas, pa primjer ruskog gasa koji je i jeftiniji i kvalitetniji od američkog se predstavlja kao prijetnja za bezbjednost Evrope!!! Pa to nije predstavljala ni tokom hladnog…

07. Jul 2020.Pogledaj

Т5 na: Još jedna uloga: Helikopter H145M kao leteće komandno mesto

Свака на месту, joш бих додао да има места и за опрему за С5I целог jата дронова, а у борбеноj yлози може да носи и вр в-в и в-з, контеjнере са топовима итд.

07. Jul 2020.Pogledaj

AL-41F1 na: Pogranična kriza sa Kinom: Indija iz Rusije nabavlja 21 MiG-29 i 12 Su-30

@Drina Procitajte ovo, mozda promenite misljenje https://www.livefistdefence.com/2020/06/the-truth-hurts-says-indian-navys-1st-dhruv-flight-commander.html

06. Jul 2020.Pogledaj

boba na: Još jedna uloga: Helikopter H145M kao leteće komandno mesto

druze "pakleni", srbija nije u stanju da razvije ni testo za burek kako valja a kamo li sta drugo :-)

06. Jul 2020.Pogledaj

dinja na: Još jedna uloga: Helikopter H145M kao leteće komandno mesto

Staviću i ja mojih 5 dinara u ovu priču, tako Rusi kažu. Imao sam sreću, čast i zadovoljstvo da letim kao letač-mehaničar 30 godina u transportnoj avijaciji. Počeo na CL-215, završio na AN-26. 4500 puta poleteo i sleteo na vodu ili na zemlju. Video sam mnogo nesreće iz vazduha, posebno iz CL-215. Pa rekoh, da…

06. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend