BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Aerodromi u Srbiji se otvaraju za putnički saobraćaj 18 maja. Da li su spremni za putnike? Treći NOTAM rešio dilemu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Aerodromi u Srbiji se otvaraju za putnički saobraćaj 18 maja. Da li su spremni za putnike?

Komercijalni putnički vazdušni saobraćaj, odnosno otvaranje graničnih prelaza na međunarodnim aerodromima u Beogradu, Nišu i Kraljevu, zvanično može početi 17. maja u 23:59 časova prema NOTAM-u koji je izdat juče u 16 časova. Ostaju pitanja: koliko će avio-kompanija leteti, ko će od putnika želeti da leti i kako će to sve izgledati?

Prva informacija vezana za nastavak obavljanja putničkog vazdušnog saobraćaja došla je od epidemiologa Predraga Kona na redovnoj dnevnoj konferenciji za medije pre dva dana. On je tada u sklopu najave opšte relaksacije mera objavio plan za pokretanje javnog međugradskog i gradskog drumskog saobraćaja kao i da će „preporuka“ biti da avio-saobraćaj krene 18. maja. Međutim, istog dana, nekoliko sati ranije, u 12:03 časova izdat je NOTAM koji zabranjuje komercijalno putničko letenje sa međunarodnih aerodroma u Srbiji (pod zabranu dakle ne spadaju kargo i drugi specijalni letovi) na osnovu mera zaštite od Korona virusa do 30. maja. Ovakvu vrstu NOTAM-a distribuira SMATSA a izdaje ga Direktorat civilnog vazduhoplovstva. Kao i u drugim oblastima javne uprave u vreme vanrednog stanja pomenute agencije izdaju svoja obaveštenja i naredbe ove vrste u saglasju sa Vladom Srbije i Kriznim štabom u kojem učestvuju i pomenuti epidemiolozi.

Prethodni, prvi NOTAM, o onemogućavanju međunarodnog putničkog vazdušnog saobraćaja (u Srbiji ne postoji redovan domaći komercijani vazdušni saobraćaj) izdat je za period od 19. marta do 30. aprila. Dakle dva dana pre isteka prvog izdat je novi sa trajanjem do 30. maja u 21:59 UTC.

Kako Tango Six saznaje, novi NOTAM izdat je na vreme (radi obnavljanja približno istog perioda zabrane kao prvi) ali pre novog stava Kriznog štaba o opštoj relaksaciji mera za borbu protiv Korona virusa.

Dodatnu zabunu je kroz domaće klasične medije unela niskotarifna avio-kompanija Viz er koja je najavljivala početak letova sa Lutona do nekoliko destinacija, uključujući i Beograd, za 4. maj. Da li je i Viz er takođe bio zbunjen ili namerno ne otkazuje letove za koje zna da neće biti u mogućnosti da obavi zbog zadržavanja para od prodatih karata na osnovu više sile (otkazivanje van njihove kontrole) tema je za drugu priliku.

Zabuna je razrešena juče oko 16 časova kada je izdat poslednji, treći, NOTAM koji sada zvanično otvara mogućnost avio-kompanijama da počnu sa putničkim operacijama 18. maja. Ukoliko se datum ponovo ne promeni, što je takođe moguće. 

Izjave zvaničnika

„Tesla“ prazan do 18. maja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ministarka Građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je juče gostujući na jutarnjem programu RTS-a da će predlog njenog ministarstva biti da se letovi dozvole od 18. maja. Naglasila je da sve što Srbija želi da uradi u ovom segmentu saobraćaja mora biti usklađeno sa drugim državama i da u Evropskoj Uniji nema jasnog dogovora kada će to biti moguće. Ako se, prema njenim rečima, „Evropa ne otvori“ do tada i „ne bude bilo redovnih linija“ onda ćemo još čekati. Ministarka je takođe rekla da je „Srbija spremna za otvaranje svih vidova saobraćaja“.

Dan nakon prve Konove izjave sličnu je dao epidemiolog Branislav Tiodorović pominjući ovog puta i IATA-u ali verovatno misleći na EASA-u kao jedinu nadležnu evropsku vazduhoplovno-regulatornu agenciju za propisivanje, i kroz nacionalne vazduhoplovne vlasti, sprovođenje novih bezbednosno-zdravstvenih pravila kako pri kretanju kroz aerodrome tako i u putničkim avionima. Njegov komentar bio je da se čeka input i od ove agencije. Što je zapravo odgovor na pitanje od nekoliko milijardi evra: da li će EASA stići da propiše nove zdravstveno-bezbednosne standarde tako brzo i da li će svi, barem u EU i okolnim zemljama, stići da ih primene, na primer do 18. maja?

Koliko će to biti komplikovano ilustrovala je epidemiološkinja Darija Kisić Tepavčević pre dva dana izjavom da očekuje da će, najverovatnije, jedna od mera biti da svako ko želi da leti za Srbiju mora biti testiran na prisustvo Korona virusa u prethodna 72 sata pred let. Ona je juče dopunila svoja predviđanja izjavom da nije sigurno da li će sve koji slete u Srbiju, dakle i na budućim redovnim komercijalnim linijama, čekati obavezna samoizolacija od 14 dana. Kisić Tepavčević je potom istakla jednu bitniju stvar: „Dok druge zemlje ne definišu procedure i ponašanja ni mi to ne možemo. Sve zemlje, zbog prirode vazdušnog saobraćaja moraju to uraditi zajedno i u isto vreme. Ukoliko ostane bilo koje žarište bilo gde, epidemiološka situacija može biti nestabilna.

Drugim rečima, zemlje (do 18. maja na primer) moraju dogovoriti identične opšte standarde zaštita i prevencija na aerodromima i unutar letelica. Ukoliko neka od zemalja i dalje ostane žarište (SAD, Španija, Italija, Velika Britanija, Rusija i nekoliko drugih) uslovi putovanja ka njima mogu biti prohibitivno drastični. Avio-kompanijama to može eliminisati, na primer, segment transfer putnika ali i mnoga druga ograničenja koja ćemo tek otkrivati u narednim danima. Velikoj većini avio-kompanija (osim niskotarifnim) to će komercijalno biti neprihvatljivo.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je sinoć u svom gostovanju na RTS-u da se planira da procedura „brzih testova“ (koje su naši epidemiolozi često nazivali nepouzdanim) na srpskim granicama (dakle i međunarodnim aerodromima) bude okončana isporukom rezultata par dana kasnije „na adresu gde se nalazite, ako ste stranac na putu u hotel.“

Zorana Mihajlović je jutros takođe izjavila za TV Prvu:

– Što se tiče mera bezbednosti u avio-saobraćaju, svi koji budu želeli da putuju moraće da imaju test na koronu koji nije stariji od 72 sata, a kada slete ići će u izolaciju.

Šta možemo očekivati?

Dok izlazimo iz prve, najžešće faze Korona krize, možemo očekivati da će većina zemalja biti oprezna prilikom otvaranja granica iz straha od drugog talasa. Taj oprez će se najverovatnije manifestovati kroz neke od gorenavedenih mera. Dok god ne bude pronađena i distribuirana vakcina, dakle ne ranije od dve godine, za očekivati je da će se letovi obavljati samo između zemalja koje jedna drugu smatraju niskorizičnim ili za koje znaju da imaju slične standarde zaštite protiv širenja virusa. Ovo drugo bi EASA i nacionalna regulatorna tela trebalo da definišu (i bitnije nadziru u prvom periodu) kada je vazdušni saobraćaj u pitanju.

Vazduhoplovna industrija dakle već sada (ako mislimo da otvorimo aerodrome na primer 18. maja) mora imati zajedničke biološko-bezbednosne standarde kao što ih ima u sektoru obezbeđenja aerodroma (skeniranje protiv nošenja oružja, nedozvoljenih predmeta ili supstanci).

Imajući u vidu koliko je taj poduhvat komplikovan i nepoznat (niko za ovu vrstu opasnosti nije ni čuo do pre dva meseca) i koliko će vremena trebati da se uvede, sprovede a zatim prilagodi fizičkim ograničenjima aerodroma, letelica i psiha putujuće javnosti, jasno je zbog čega će ovo biti najveća kriza komercijalnog vazdušnog saobraćaja u njegovoj istoriji. Putovaće samo onaj koji apsolutno mora i onaj koji nije bankrotirao usled druge najveće globalne ekonomske krize u istoriji.

U Americi uostalom to već ne funkcioniše:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Do

Testiranje pre i posle letova i samoizolacija putnika od 14 dana u celom svetu i naravno kod nas sumanutih 28 dana polako ali sigurno gube smisao. Letovi po svetu i Evropi ne funkcionišu već više od mesec dana a broj obolelih, čak i uz mere socijalne izolacije, svuda raste stabilnim tempom. Ove mere što predlažu sada su trebali primenjivati još februara kada je imalo smisla da se spreči ulazak virusa (nisu jer niko nije imao herca tada da povuče ručnu i svi su se nadali da se problem sam reši) , sada više nemaju smisla jer virus je već raširen u populaciji i uvezeni slučajevi iz inostranstva su u trenutnoj postavci minimalni jer će i broj potencijalnih putnika mesecima biti mizeran uz ove nerealne i problematične mere još mizerniji. Jednostavno rečeno sumanutim merama guši se jedna osetljiva industrija koja obrće ogroman novac koji bi kasnije mogao da se uloži u zdravstvo, umesto da se stimuliše vraćanje u normalu i pokretanje tokova novca koji bi se kasnije uložio u regeneraciju i reparaciju zdravstva za nastavak borbe.

Odgovori
Br

Koliko sam ja razumeo bice ili testiranje ili izolacija, ne i jedno i drugo.

to

ako test bude pozitivan, biće i jedno i drugo😉

Do

Svejedno i testiranje i izolacija putnika u trenutnoj postavci stvari nemaju ama baš nikakvog smisla jer je na delu pandemija a ne epidemija. Poenta mog podužeg pisanja gore je da treba pomoći i stimulisati avio saobraćaj a ne gušiti davljenika tek izvađenog iz vode rogobatnim merama koje u pandemiji imaju simboličan značaj. Vreme za testiranja i restrikcije avio saobraćaja je prošlo još u februaru sad je kasno.

An

@Doc
Testiranje i izolacija putnika svakako imaju smisla u zemljama poput Novog Zelanda ili Severne Koreje ili Tajvana, gde je epidemija stavljena pod kontrolu ili nikad nije ni buknula, tj. lokalna transmisija je prekinuta ili se nikada nije ni dogodila. Pošto je tamo broj slučajeva bio mali, skoro niko tamo nije imun na virus, i dolazak par desetina ili stotina zaraženih putnika bi ih samo resetovalo na nulu i započelo epidemiju.

Ako govorimo o saobraćaju između zemalja gde je epidemija otprilike imala istu raširenost i tok, ovo što kažete možda ima smisla.

Wo

Ne vidim poentu u testu ne starijemod 72h. Pa ondana odredistu izolacija 14 ili 21 dan. Pogotovo ukoliko je putovanje poslovno. Sto bi zncilo. Uradis test, sletis,14/21 danizolacije pazavrsis u 3 ili 4 dana poslovne obaveze. Povratak test pa 14/ 21 dan izolacije. Sto je van svake pameti
Ili odlazak u posetu porodici na par dana, pa se ne mozes vratiti na posao jer moras biti u izolaciji 14/21 dan.
Potpuni besmisao.

Gr

Ispostavlja se ds su najbolje prosle zemlje kod kojih su mere bile najblaze. Epidemija je isla prirodnim tokom ekonomija se znatno vise sacuvala.
Raditi nekom test na ulazu u avion i ako moze boti zarazan i u inkubacini 14 dana je glupost.
Sve je ovo samo prica politicara, al sve ce pasti pre jula u vodu i putovace se kao ranije. Ekonomija ne moze da trpi nesto sto ne daje rezultat.

Odgovori
An

Najbolje su prošle zemlje koje su brzo reagovale: Tajvan, Hong Kong, Singapur, i Južna Koreja. Tamo epidemija nije ni buknula i broj zaraženih i umrlih je bio mali, te nikada nije postojala potreba za drakonskim restriktivnim merama.

Gr

Najboje je prosao Singapur i Nemacka koji imaju veliki broj zarazenih, ali nisku stopu smrtnosti kao i ozbiljnih slucajeva.
Zapravo nisu najbolje prosli, nego su najbolje reagovali. Nisu se hvalili i vodili kampanju, vec su obezbedili opremu i medicinski materijal u decembru i januaru.

Br

Odakle to da Nemacka ima veliku stopu zarazenih a mi nemamo, mi imamo malo preko 6 miliona stanovnika, 7 miliona je bilo nekada, a Nemacka preko 80 miliona i znacajan broj ilegalnih radnika, otprilike su 15 puta veci, pa sad pomnozi 9250 X 15 i dobijes oko 140.000 zarazenih, otprilike isto kao Nemacka na broj stanovnika…

Dr

Letovi iz Londona kreću za Beograd sigurno od 01 maja letom wizzair…i sam sam među njima. To su poslednje informacije koje sam dobio od customer service…

Odgovori
Ba

Koliko vidima sjatu ‘Tesle’ – nematog leta Wizza….. Da ne leti a Nis?

Pe

Prodaju se karte RYANAIR (23.05) , ali ne i WIZZAIR iz Nisa.

An

Prvo, otvoriti aviosaobraćaj a ostaviti meru izolacije od 28 dana je besmisleno. Ko će putovati pod tim uslovima? 14 dana je još i podnošljivo, ali sa postojećih 28 dana karantina putovali bi samo oni koji su ostali zaglavljeni negde zbog krize a nisu do sada evakuisani, ljudi kojima je kriza odložila trajno preseljenje u Srbiju, i možda ljudi koji su planirali u Srbiju da dođu na 5-6 meseci (npr. srpski državljani koji žive u inostranstvu, a planiraju dolazak na duže u Srbiju zbog ovog ili onog razloga, ljudi koji dolaze na privremeni rad, novinari koji dolaze na duže i sl.). Ako struka smatra da je 28 dana i dalje neophodno, onda aerodrom ima poente otvoriti možda jedino na 15-20 dana, da se vrate ljudi koji do sada to nisu uspeli.

Drugo, koja je poenta tražiti test na koronu u poslednja 72 sata i terati ljude u izolaciju? Opet, ako struka smatra da su obe stvari neophodne, onda opet ima smisla otvoriti aerodrom samo privremeno, jer će broj ljudi koji će putovati biti jako ograničen i brzo će se ,,potrošiti“.

Treće, koja je efektivnost toga da Srbija zahteva test pre ulaska u avion, ako to ne čine sve države i ne kontrolišu sve putnike? Putnik može da se zarazi između testa i dana putovanja, na prvom aerodromu, u avionu, na drugom aerodromu…dakle to jedino ima smisla kao ,,odlazna“ a ne ,,dolazna“ mera, tj. Srbija da kontroliše ljude koji putuju iz Srbije, a Nemačka ljude koji putuju iz Nemačke itd. Ako to ne postoji, činjenica da je neko bio negativan pre nego što je u zatvorenom prostoru (avionskoj kabini) proveo nekoliko sati sa drugima koji su potencijalno zaraženi, ne znači mnogo.

Jedino što ima smisla je da se ljudi kontrolišu na aerodromu:
1) Ko ima simptome, odmah da se uradi PCR test i da se izoluje u hotel gde će čekati rezultate. Ti ljudi treba da budu prioritet i da im se rezultati dostave u roku od 48h. Ako su pozitivni da se upute na lečenje, ako su negativni da se puste kući bez ikakvih restrikcija jer očigledno imaju grip, prehladu, itd.
2) Ko nema simptome neka bira da li hoće PCR test (uzorak na licu mesta) ili obaveznu samoizolaciju na 14 dana (uz policijske provere, obavezno javljanje, obavezu da se jave ako imaju simptome, itd.). Ko izabere test isto mora u izolaziju dok ne dobije rezultat, koji im mora biti dostavljen za najviše 7 dana, ali bi se u praksi trebalo truditi da bude 3 do 5. Ako je pozitivan na lečenje, ako je negativan onda je sve OK i nema daljih restrikcija.

Ovo je pod uslovom da su samo PCR testovi dostupni. Ako su dostupni i brzi serološki testovi, onda jednostavno treba testirati svakog putnika. No ti testovi pokazuju prisustvo antitela, što će imati i oni koji su koronu preležali i više nisu bolesni niti zarazni. Takođe antitela se ne pojavljuju odmah po početku infekcije. U tom slučaju:
1) Negativan serološki test, nema simptoma: putnik je slobodan da nastavi bez restrikcija.
2) Negativan serološki test, ali teški simptomi: PCR test, izolacija u hotelu dok ne dođe rezultat.
3) Negativan serološki test, blagi simptomi: PCR test, kućna izolacija dok ne dođe rezultat.
4) Pozitivan test, simptomi: PCR test, izolacija u hotelu dok ne dođe rezultat.
5) Pozitivan test, bez simptoma: PCR test, kućna izolacija dok ne dođe rezultat.

Posle nekog vremena, videlo bi se koliko je putnika pozitivno, pa bi se pravila mogla promeniti. Takođe bi se naučilo dosta o efektivnosti obe vrste testa.

Odgovori

Od 25. aprila je samoizolacija 14 dana u Srbiji. Sl. Glasnik br. 60/20

Mi

Nema logike da i dalje postoji karantin za ulazak iz drugih evropskih zemalja, kada je broj obolelih recimo u Nemačkoj, 1940 na milion stanovnika, kod nas 1031 , ali je broj testova kod njih 30.400 na milion, a kod nas 9802. Da smo i mi testirali 30.400, broj dijagnostifikovanih (što ne znači automatski i obolenih) bi bio 3.197, što je mnogo više nego u Nemačkoj.
I svi se međusobno ograđuju od istog virusa, koji postoji na celom svetu.
Sve jedno veliko ludilo, koje će morati da se završi što pre

Odgovori
Pe

Nije jasno ni kuda mozemo da letimo?
Na primer, u Francuskoj traze sertifikat,koji je skoro nemoguce dobiti ako nemate stalnu rezidenciju u Francuskoj ili niste neophodno medicinsko osoblje (attestation de déplacement internationale – international travel certificate).
Videcemo da li ce se nesto promeniti do sredine maja, ali glasine su da ce ostaviti ove uslove jedno pola godine.

Odgovori
sa

odluka se po mojoj proceni, pre svega bazira na potrebi kargo letova, kao i letova za potrebe biznisa, ali ce vreme pokazati, da li sam u pravu.

Odgovori
ve

Pod ovim uslovima niko nece htjeti da putuje avionom.Jedino je moguce odrzavati unutrasnji avionski saobracaj u onim drzavama gdje ta kategorija avio-saobracaja postoji.Putovanje u drugu drzavu bila bi nocna mora.Dolaze losi dani za mnoge avio kompanije ,a mnoge nece prezivjeti.

Odgovori
Ba

A sta ako je povratak u okviru tih 14 dana?

Ne smes da izadjes iz kuce a moras na let.

Odgovori
Al

Sta je sa nama koji smo imali COVID a sad samo antitela. Mislim da treba da kazu nesto i za tu kategoriju. Ovo je sve tako traljavo

Odgovori
An

Ovo je i meni palo na pamet, i jako je bitno. Sad već ima dosta ljudi koji su preležali. Nije svako preležao u bolnici i nema svako potvrdu od lekara da je dijagnostifikovan. Test na antitela bi pokazao rezultat, i bio bi nepotrebno maltretiranje za te ljude. Zato sam gore napisao da svako ko bude pozitivan na antitela mora odmah da bude poslat na licu mesta na PCR test, i ako nema nikakve simptome, da bude pušten kući u samoizolaciju, a da mu rezultat PCR testa bude dostavljen u roku od par dana.

An

Aerodrom će možda otvoriti 18. ali pitanje je kada će biti redovnih letova. Ja sam dobio obaveštenje npr. od LOTa da su svi letovi do 31. maja otkazani (čekam da mi se omogući, preko Varšave, povratak do Beograda, jer imam kartu). Razlog: nestabilna i neizvesna situacija na tržištu aviosaobraćaja. Poljske restrikcije (zatvoreni aerodromi, kao u Srbiji) traju do 9. maja, evropske (putnici koji nisu EU državljani ili rezidenti mogu samo u tranzitu da prođu, ne i da uđu) traju do 15. maja, ali aviokompanija kao da neće da se ,,cima“.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade! Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona. Neefikasno je imati 5 mikro…

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Pajo Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i…

02. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji. A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj…

02. Dec 2024.Pogledaj