Kompanija Boing saopštila je 2. februara da je istog dana sa međunarodnog aerodroma St. Louis Lambert izvršen prvi let višenamenskog borbenog aviona F-15EX koji će, kako je navedeno, zajedno sa još jednim primerkom, vrlo brzo biti isporučen Ratnom vazduhoplovstvu SAD (USAF). Reč je o prvom opitnom F-15EX koji nosi vojnu oznaku EX1 i ima vojni evidencijski broj 20-0001 a deo je narudžbine od 8 aviona od koji su prva dva namenjena ispitivanju a ostalih 6 će biti isporučeno do kraja 2023. godine.
Kako je navedeno, prvi let koji je trajao 90 minuta, bio je uspešan i tokom njegovog izvođenja šef opitnih pilota Boinga za F-15 Matt Giese izvršio je proveru avionike, naprednih sistema i softvera dok je tim na zemlji tokom leta u realnom vremenu pratio prikupljene podatke i potvrdio da se avion ponašao kako je planirano. Potpredsednik Boinga i program menadžer za F-15 Prat Kumar izjavio je da je uspešnim prvim letom dokazana bezbednost aviona i njegovu spremnost da se pridruži nacionalnoj floti lovaca.
Prvobitno je bilo planirano da EX1 kao i drugi F-15EX budu isporučeni tek u avgustu ove godine ali je iz Boinga navedeno da će se to dogoditi već u prvom tromesečju. Oni će, zajedno sa još 6 za sada ugovorenih aviona, biti poslati na testiranje u vazduhoplovnu bazu Eglin na Floridi. Isporuka serijski aviona planirana je za 2023. godinu a prva jedinica koja će dobiti F-15EX biće 123. lovačka eskadrila “Red Hawks“, 142. lovačkog puka Nacionalne garde Oregona, vazduhoplovna baza Portland.
USAF je jula 2020. godine naručio prvih 8 F-15EX za 1,192 milijarde dolara i to je prva narudžbina borbenih aviona 4. generacije nakon pauze od 15 godina. Prethodno je poslednji F-16 isporučen još 2005. a poslednji F-15E još 2001.godine. Avioni F-15EX će postepeno zameniti lovce F-15C i D čija je prosečna starost oko 36,5 godina, postoje primerci koji lete još od 1979. godine. U USAF se još uvek nalazi 210 F-15C i 23 F-15D a tu je i 218 F-15E prosečne starosti 29 godina.

U budžetu za 2021. godinu našlo se još 12 F-15EX a u petogodišnjem programu FYDP – Future Years Defense Program planirana je nabavka 76 primeraka što će, zajedno sa inostranim naružbinama, obezbediti proizvodnju ovog tipa bar do 2030. godine. Procenjuje se da bi konačan broj aviona u USAF mogao biti oko 200. Sa Boingom je već postignut okvirni sporazum za još uvek nedefinisan broj aviona u vrednosti od 22,89 milijardi dolara što je, kako se procenjuje, dovoljno za 144 F-15EX.
U odnosu na obične F-15, novi F-15EX ima AESA radar Raytheon AN/APG-82, digitalne fly-by-wire komande, novi sistem za elektronsko ratovanje Eagle Passive/Active Warning and Survivability System (EPPAWS) koji je razvio BAe Systems, potpuno nov digitalni kokpit sa jednim prikazivačem velikih dimenzija (Wide Area Display), računar misije ADCP-II za koga se navodi da je najbrži na svetu. Primenjena je otvorena digitalna magistrala i arhitektura OMS (Open Mission Systems) koja omogućuje veoma brzu integraciju najnovijih vazduhoplovnih tehnologija.
F-15EX predstavlja do sada najnapredniji F-15, baziran je na osnovi verzije F-15QA koja je razvijena za Katar a koji je opet nastao daljim razvojem varijante F-15SA koju je nabavila Saudijska Arabija. Svi oni naravno vode poreklo od lovca-bombardera F-15E “Strike Eagle“ i čine familiju F-15 Advanced Eagle. To će biti do sada najbolje naoružani F-15, avion ima nove nosače ubojnih sredstava a ispod krila su dodate još dve podvesne tačke. Najverovatnije će moći da ponese čak do 22 rakete vazduh-vazduh kao i hipersonične rakete vazduh-zemlja (spekuliše se da je privremeno rešenje AGM-183 ARRW – Air-launched Rapid Response Weapon čije je ispitivanje u toku). Takođe na avion će biti postavljeni prilagodljivi tzv. CFT rezervoari za gorivo (Conformal Fuel Tanks).
Advanced Eagle tj. neka od varijacija F-15EX mogla bi se naći i u sastavu još nekih Ratnih vazduhoplovstava. Već nekoliko godina se govori o tome da će Izrael najverovatnije naručiti 25 aviona (moguća oznaka F-15IA) i da bi na taj nivo moglo biti dovedeno postojećih 25 izraelskih F-15I “Ra’am“. Takođe u krajem januara ove godine američka vlada odobrila je Boingu da Indiji ponudi F-15EX kao jedno od mogućih rešenja na trenutno aktuelnom tenderu za 114 novih višenamenskih borbenih aviona namenjenih RV Indije.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Tito
Ultimativni stroj zadnjih 30 godina. a kako izgleda i za naredne decenije.
Branko
Bogata zemlja a koristi i ne odrice se tehnike , i avioni prosecno stari 36,5 godine, i jos ce leteti dok se novi ne isporuce sa trake…. kao je ovo moguce,koliko su nasi Migovi 29-ke sad prosecno stari!!!!??? A kritikujemo ih… Mozda je ovo stvar sto se ti avioni cuvaju i servisiraju u hangarima, ne hvali rezervnih delova, ne hvali akumulatora, guma..goriva a mi nase od doba SFRJ..i u besparici… ne znam …Pouka za i nas
Miroslav
Branko
Razlika je sto je taj F-15 star prosecno 36,5 godina najmanje jednom modernizovan za razliku od nasih 29-ki koje su i u momentu kupovine bile siromasnije od onih za domace trziste.
Rp.
Branko umesto reči nedostaje ili fali(koristi reč:“Hvali“,kao da nešto hoće da nazvali?)
Dragan Brankovic
Znači li to da se polako odustaje od zamisli da je „stelt“tehnologija najvažnija i da ipak avion ne sme biti inferioran u odnosu na protivnika u trenutku kada bude otkriven-mislim inferioran u pogledu brzine i manevrisanja u odnosu na protivnika
Bob
Dragan Brankovic
To je imoje misljenje. F35 ima mnogo slabe manevarske sposobnosti, a F22 u odnosu na njega nesto bolje, ali daleko losije od F15. Zato su i Rusi u startu proizvodnje SU57, zrtvovali potpunu nevidljivost, na konto manevarskih sposobnosti i brzine.
Tito
Ne. Stealth tehnologija je skupa i u nekim situacijama nepotrebna. Kad je nepotrebna tu je F-15. Isto tako djeluje kao missille truck koji će lansirat VV oruzja iz daljine na ciljeve koje oznacuju stealth lovci koji ne mogu nositi toliko oruzja interno.
tux
Не, овај авион је замишљен као део система, повезан линковима са свим осталим где сви деле информације о бојишту једни са другима. Неки од њих неће уопште палити радаре да би били што мање уочљиви, а имаће јасан преглед ситуације. Прво иду крстареће ракете и стелт авиони да се приближе и ослабе одбрану, а иза њих иду Ф-15ице са АМРААМима да почисте остатак. На пример Ф-22 је направљен по супротним принципима, сам себи довољан.
Lovac
Nema tu nikakvih ograničenja u odnosu na protivnika. Svima je već jasno da stelt tehnologija gubi smisao. Jako skupo za proizvesti i teško za održavanje. Stelt tehnologiju današnji radari vide. Istina, nešto teže nego obični avion ali je vide.
TT
Bob F-22 ima bolje manevarske sposobnosti od F-15, F-22 ima 2d vektorisan potisak motora.
Mile
Bob F-22 ima bolje manevarske sposobnosti od F-15 pobogu..
Beduin
dakle, jedno je sigurno.
vrijeme hardware je proslo.
na polju samog dizajna borbenih zrakoplova se u dogledno vrijeme nece nista dogoditi.
kombinacije 0 i 1 su sve
Perica
Beduin
F15 je samo množitelj vatrene moći, ali on sigurno neće ići prvi, ispred Raptora i F35. Moderna pzo obrana ne ruši samo borbene zrakolpove, već i rakete koje su lansirane prema njima. Da bi se probila takva obrana, mora se lansirati puno više raketa, da bi jedna prošla i uništila cilj. Time je asimetrično odgovoreno na stealth tehnologiju. Jer tko koristi stealth tehnologiju, ne može puno nositi, i ako mu ti presretneš svaku raketu koju je lansirao, onda i nemaš neke koristi od stealth tehnologije. Ovaj F15 ima veliku nosivost i on će bit podrška Raptorima i F35. Oni će otkrivati ciljeve i slati ih drugim platformama koje imaju veliku nosivost, i mogu lansirati salve raketa prema cilju. Jedna od njih će proći i uništiti cilj.
Dekki PG
Pakao od aviona, 22 rakete V-V………
Stojko
Za 30 godina mi mozemo da kupimo jedan F15 i okacimo sve rakete koje imamo na njega!
Bob
Stojko.
Preterujes. Prvo mi nemamo rakete za njega, a drugo ne brini se imamo sada gomilu raketa za nase avione.
A kao trece, moze da nosi i 100 raketa, kada ga uoci jedan dobar pvo, gotov je. A da i ne govorim daje sa druge strane SU35S.
Ikar
Bob,
Ovdje ipak rijec o njegovom velicanstvu F-15 najboljem nadzvucnom zrakoplovu, njegova povijest/istorija ratovanja je samo masta i java za vecinu drugih. Tako smiri strasti i uzivaj u tekstu gosp. Zivojina
max
Nosit će do 22 rakete. Šta nisu mogli dodati da odmah vuče vlastiti i nosač aviona za sobom :)
Beduin
dobarrr
Alan Ford
porkrilne nosace ce osbosobiti da nose po 2 rakete 8×2 = 16 + 2 na krajevima krila i 4 na trupu ali moze da nosi i mnogo ubojitije oruzije JASSM, JDAM, JSOW, AARM, u tekstu pomenutu AGM-183 AARW, SDB, itd
Dragan Dubonjac
Znači zamen za F14 „Tomcat“ , samo mislim da ni ova platforma neće moći nositi 12 AMRAAM 120ER već verovatno kombinaciju ovih i „Sidwinder“ 9X ili manji broj AMRAAM i „Sidewinder“ uz neklliko GBU i/ili Protivradarskih raketa !
Ovo samo znači da je ova letelica namenjena za frontovski okršaj !
Ne mislim da je loš ovaj F-15 ali ipak sam mišljenja da SU30 ima gomilu prednosti u odnosu na njega , sem nosivosti , Ruski način razmišljanja je vrlo različit po pitanju svega p i po ovom pitanju !
alexanto
Ocigledno platforma koja uz primenu novih tehnologija ima jos mnogo toga da ponudi. Opasna zver!
Dušan
Nova doktrina 22 rakete ima da puca salvama i se rastereti pred dogfightem?
Milos
Nisu hteli da porucuju F-22 zbog cene, a F-15ex ga je skoro stigao u kostanju. Ne razumem tu logiku
PeleBC
F-22 je neisplativ za ponovno pokretanje proizvodnje, ne zbog „gole“ cijene po komadu. Sva mašinerija je rasformirana i uskladištena.
Bilo je već priče o tome u vezi moguće kombinovane proizvodnje za USAF i Japan. I tada bi pod uslovom da se proizvede >100 komada cijena bila po komadu preko 200 miliona USD, kada se svi troškovi podijele na broj proizvedenih aviona. Uz preskupi F-35, jednostavno nema para.
ike
Masina koja odavno leti. Samo je treba prodati Americi i Indusima. I Dusanu.
Yoda
Kako bi se kotirao naspram npr. Rafala?
Ovo sa 22 v-v + 1 hipersonična v-za pravljeno za protiv S-300/400/500?
Ja bi ovo pazario :)
Ivan Uzice
Kakav crni Rafal. On nema tu sta da trazi. Su 35s,F15 zadnje verzije,Su 30 zadnje verzije,mig 31Bm su liga za sebe. To su teskasi, svi ostali avioni su daleko ispod.Rafal je klasa mig 29m,gripen, F16, tajfuna itd
Yoda
Mig 31 mi je bio favorit za nabavku i pre nego sam se obrazovao ovde :)
Niko drugi ne pravi selfi u bližem Kosmosu :)
Čini mi se da je 5. generacija aviona ipak svuda ponešto podbacila – barem mi je takav utisak – ali cenim da ćemo do 2030. videti zaista revolucionarne modele 6. generacije.
Puno je inovacija, modernizacija, ulaganja – kuva se…
TT
Ivan Kako mislis „teskas“ sta to uopste znaci, da je avion velik? Rafal nosi vise tona oruzja, ima manji odraz od SU-30 i po vecini parametara je bolji avion. To sto su SU-30/35 veci ne znaci da su efikasniji, naprotiv.
Mig-31 nije VBA i on se ne moze porediti, njegova namena je jasna, a to nije V-V borba sa rafalom..
Srbofil
@TT
Rafal nikako ne nosi „vise“ od SU-30. Jer u tu nosivost racunaju sa 3 rezervoara od 2.000l, pa se to popne na teoretskih 9t sa naoruzanjem.
SU-30 moze nositi 8 tona naoruzanja plus 9 tona goriva bez dodatnih rezervoara(a moze i vise od toga ;) )
Dakle Rafal sa 5 rezervaora nosi otprilike isto goriva kao SU-30 bez dodatnih rezervoara i u toj konf. on moze da ponese par raketa ili bombi i to je to, dok Suhoju ostane nosivosto skoro koliko je Rafal tezak.
Rafal definitivno za svoju velicinu ima nenormalnu veliku nosivost, ali shvatite da je SU-30 kao osrednji putnicki avion, to je bre grdosija.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-dacc21b622d7cdff6b6fef46c28cb6b0
Orao
Oduvijek sam tvrdio da je F-15 avion ispred svoga vremena.
I to baš daleko ispred svoga vremena. Prvi puta poletio prije 50 godina, a danas mu rade upgrade da leti još 50 godina…barem.
Mašina koja je sposobna poništiti nečiju kompletnu avijaciju u jednom naletu. Zvuči nadrealno, ali istinito.
Dieter D
Dokaz više koliko je Fighter Mafia bila ispred svog vremena u odnosu na ove korporativne tašna mašna metiljave prevarante i nalickane leteće preplašene zečiće u pilotskim kombinezonima.
WEREWOLF
Eeeee to je mašina battooo ! ! ! Taj jede Su-35S za doručak. Njega treba kupiti do kraja decenije, a ne neki tamo MiG-35 ili šta već.


F-15EX


Aleksandar
Bato kakav doručak ti spominješ gledajući sve snimke bliskih susreta zapadne avijacije sa Su 35 svi su mu se sklanjali pa i ovaj tvoj miljenik F15. U sukobu ova dva aviona misli da tvoj izabranik gubi. Su 35 krši sve zakone i sve pred sobom. Pozdrav.
Gladius
F15 je pravljen da se suprotstavi migu 31,znaci za dalekometnu borbu je predvidjen a su 35 je za blisku borbu gde bi ga odrao.Sve varijante f15 mogu do 7.33 G opterecenje da izdre,znaci ne moze cobra manevar gde bi ga su 35 sacekao imas juznokorejski film sour into sun gde mig 29 pobedi samo zbog cobra manevra
Beduin
Ne
F15 je radjen za MiG25.
MiG25 je radjen za XB70
Glupa paralrla
Živojin Banković
Gladius
Само мало чињеница:
МиГ-31 је свој први лет имао три године након првог лета Ф-15. Можда сте мислили на МиГ-25?
Су-35С је такође наоружан ракетама ваздух-ваздух великог домета.
Проверите тај инфо о оптерећењу за Ф-15 (нарочито за Ф-15Е), авион наравно да може 9 G друга је ствар што у одређеним случајевима има ограничење на 7,33.
Beduin
Gladius
Film…..juznokorejski……jamacno se salis.
Glede G limita………svaki zrakoplov ima G limit.
Svaki moderni 4. generacije bi mogao izdrzati i preko 9G u cistom profilu, no ne preporuca se.
Madjari tako skrsise one svoje 29ke.
Ugl, svaki avion, cim mu nesto pod krila okacis, smanjuje mu se G limit.
Bob
Warevolf
Taj je u startu duplo skuplji od SU35, a triput skuplji od MIG35, ili SU30. A mislim da zaostaje za sva tri po perfomansama. i manevarskim sposobnostima.
Vlada
Aleksandar Ruski lovci su dobri samo u masti rusofila, svi sukobi do sada jasno pokazuju da su zapadni avioni prosto bolji, pre svega Izraelsko-Arapski ratovi. Ja bih se kladio na F-15 na svakog Ruskog sem SU-57.
vasa
ovo je terminator
Luki
Lijep „aviončić“. Mislim da bi čak i F22Raptor imao problema sa njime.
Vlad
Ha, cena 8 F-15EX je manje od 1.2 milijarde…
Sada je definitivno ogoljeno dranje vazala. Zar nisu platili Bugari 1.25 milijardi za njihovih 8 F16? Koja je cena F16 iz ponude za Hrvatsku?
ispade F16 u lajt varijanti skuplji od novih F15…
Boža M
Delimično ste u pravu, ali je razlika i u tome što Bugari i Hrvati kreću od nule, a SAD već ima infrastrukturu, pilote, stručnjake i alate za održavanje, naoružanje koje je kompatibilno sa novim F-15.
Oli
Porediti ovu „kantu“ sa F22 ili Su57 je smešno! Čak bi ga Rafale i Su 35 hladno odvali.
Njofra
Zaboravio si spomenuti da SAD to radi sam za sebe i da planira naruciti 200 komada, a ne 8… Da Hrvatska naruci 200 F-16, vjerujem da bi ih dobili po duplo nizoj cijeni po komadu nego Bugari…
Rašo
Skupa igračka i sigurno ne tako efektivna kao što se predstavlja! Nakon rata između jermenije i azerbejđana će svaka Armija da preispita dali nije isplativije kupiti jednu eskadrilu bespilotnih letelica više, nego takav jedan avijon! Koliko god on mogao nositi v v raketa, mnogo više ga mogu gađati i sa zemlje kao i sa neba!
Balkan Boy
Ovo je avion za dominaciju primarno u vazdušnom prostoru a po potrebi i u napadu na ciljeve na zemlji. Bespilotne gotovo isključivo mogu imati ulogu za izviđanje i napade na zemaljske ciljeve. Dve neuporedive uloge.
Vlada
SAD nisu Jermenija..
Stepanović
Da predupredimo par tradicionalnih komentara, da se narod ne muči:
>A je l’ MiG-29SM bolji?
>Kad ga PASARS dohvati, poželeće da ima 22 padobrana
>Ćujte, ovo će bit odličan zrakoplov za HRZ kad zakrpimo Baniju, vaše leteće kante 29 neće moći preko Subotice haha
>(MedoSaKopna) E OVO JE TEHNOLOGIJA, NAJBOLJI NA SVETU NEMA ŠTA, AMERIKANAC TO KADA NAPRAVI
>(Србољуб) @MedoSaKopna Шта бре Амер кад направи, јеси ли ти видео сине на шта личи најновији СУ-35…..
>S-400 Kad??
Pozdrav za najbolji vazduhoplovni portal i najbolju zajednicu na ovim prostorima, ne bi bilo isto bez svih vas!
Stojko
Nema sanse protiv Rafala.
Stojko
Kakav F15, samo dronovi od Erdogana da se nabave. (to sam zaboravio)
Thomas H.
Stealth Technologija se nije pokazala toliko uspjesno.
Vidi F-117A. B2. Nisu ni F-22 i F-35 bolji.
Sto vise dalekometnih i ubojnih sredstava.
Borba van distance protivnika. Dogfight je proslost.
TT
Dogfight nikada nece biti proslost, bar ne sa IC raketama. Pogotovo ako 5. generacija zazivi.. Kako ce se F-22 i SU-57 detektovati pre 20-30km?
Vladimir
Izgleda da ti stelt avioni znače samo protiv malih siromašnih zemalja čiji PVO je 30-40 godina star. Za razvijenije sisteme izgleda da taj stelt ne predstavlja neku pretnju.
Potez Amerikanaca je potpuno logičan. E sad zanimljivo je da su Rusi ovoga bili mnogo ranije svesni. Prvo su razvili su35 platformu i na njoj baziraju odbranu a tek kasnije se usmerli ka drugim tehnologijama. Nije realno sa cenom eksploatacije jednog „nevidljivog“ aviona bazirati odbranu (ili napad) jedne zemlje. Verujem da je ovaj F15 sa svim ometačima, novim radarom… a boljim karakteristikama od F35 (brzina, dolet, manevar…) itekako opasniji po neprijatelja.
vasa
platforma je su-27, su-35 je su27m sa 130 komada taj avion je završio svoje, su-57 je sad i za sledećih 30 godina
Беленко
Vasa;su 35 jeste su27m,ali se od njega odustalo i pokrenut je su35s koji sem izgleda potpuno je drugaciji avion,posebno u domenu avionike i nosivosti oruzja.
Jale
Ameri lete na avionima preko 30 godina starosti a neki pametnjakovi ci kude nase migove da su stare krntije iako su iste starosti kao F-15 nesto tu ne stima.
Branko
Americki avioni imaju nekoliko puta duzi resurs zmaja i motora i kvalitetnije se odrzavaju. Npr. rumnski F-16 iz 1983 imaju jos po 4000-4500 sati naleta po avionu, dok nasi migovi sa kraja ’80ih imaju po 700 sati preostalog naleta, ili su imali dok nismo presli na odrzavanje po stanju.
Jale
Branko nekoliko puta duzi resurs.zar to znaci da mogu da lete 100 godina?
Orao
Zapadni avioni imaju 100x bolje definiran način dizajna, proizvodnje i održavanja od sovjetskih.
Ovo kako se sovjetski i danas ruski avioni održavaju je živi užas, od remontnih ciklusa do kratkog vijeka trajanja aviona prema proizvođačevim davanjima…
Gladius
Koja elektronika je na njihovim f15 i f18 a koja na nasim.Evo ti odgovora nasi imaju analogne pokazivace majstore a njihovi ful automatizovani.PS slovacki mig 29 su godista kao i nasi a platili su da im rusi najnoviju elektroniku urade
Dax
Руски авион је прављен за ратовање, дакле да не траје дуго већ да узлети, одради посао и у неком тренутку после пар одрађених задатака сходно законима вероватноће преживљавања на жалост да га оборе. То је ружна неминовност рата. И због тога је толико јефтинији и лакши за производњу. По мени логично решење за војску, као што је руска, која је устројена да води одбрамбени рат против велике хорде и то на све или ништа.
Западне армије постоје да би нападале мале беспомоћне измучене земље попут наше, и тако су устројене, и ту има смисла правити комплексне авионе висококвалитетне израде са редурсом авиона од 40 година.
NN
@Orao
Odakle vam to? Da je zbog lose definisanog odrzavanja?
Ruski avioni su dizajnirani za slabo odrzavanje, jednostavna im je takva doktrina bila, drugo mislim da je u pitanju i nivo opterecenja konstrukcije,kod proracuna koliko se smatra da ce konstrukcija biti pod max opterecenjem, koliki je stvr limit konstrukcije, koji su koeficijenti sigurnosti i slicno, msm da shvatate sta hocu reci,kao i razliciti standardi merenja,
,kao npr mere za probojnost tenkovskih projektila npr, lupicu, Rusi da bi nekom projektilu priznali probojnost , 60% ispaljenih projektila mora da zadovolji probojnost na daljini 2500m pod uglom 60 stepeni, dok kod Amerikanaca je 40%, 2000m i 90 stepeni
LUPAO SAM PODATKE, samo u svrhu pojasnjenja.
Meni je fascinantna kolicina podvesnih tacaka f15 u odnosu na SU35 s obzirom na velicinu aviona
B
@Jale
Ne mogu 100 godina, vec trenutno jos 4500 sati po avionu, dok su u istom trenutku migovi imali po 700 sati po avionu, sto je, nekoliko puta duzi resurs.
Živojin Banković
Gladius
Словачки авиони су доведени на ниво МиГ-29СД, уграђени су само нови системи за комуникацију, навигацију и идентификацију.
https://tangosix.rs/2014/05/12/slovacki-mig-ovi-za-srbiju/
Jale
Alo pametnjakovici migovi 21 jos uvek lete u vise zemalja,kako to tumacite?
Jale
Samo jos jedno pitanje sto se tice zmaja aviona zasto rusi na istom zmaju T-22M3 rade modernizaciju ako je on vec krs.
Jale
Moram da dodam jos jednu stvar,sto se tice letackih sposobnosti miga 29 ili suhija 27 o tome ne treba puno pricati zato sto je to vec poznato da su najbolji na svetu njihovo odrzavanje je sigurno tri puta jevtinije tako da sve zavisi sta ce biti ugradjeno u njemu ane nekakvi zmajevi i druge gluposti F-15 jedini americki avion koji po letackim sposobnostima moze da parira gore vec navedenim
Beduin
Jale, ono sto vidis na aeromitinzima, to je beskorisno u realnoj situaciji.
Srbofil
@Jale
To naravno veze nema sa istinom. F-16, F/A-18, F-15 su sve veoma menervabilni avioni
@Beduin
I ovo sto ste vi rekli uopste nije tacno 12:30 https://www.youtube.com/watch?v=rPWy-gYnQKM
Imate gomilu snimaka tog pilota gde on lepo sve objasnjava i naravno da je SU-30 premocan avion, ali isto tako moze biti oboren od bilo kog drugog aviona jer avionom upravlja covek, a ne brojevi sa papira.
frane
Jale
“Alo pametnjakovici migovi 21 jos uvek lete u vise zemalja,kako to tumacite?“
Tako što im se ne dozvoljava veći nalet. Ako imaš avion s resursom od 5000 sati i onaj od 500 sati i prvi ti leti svakodnevno 1 sat, a drugi jednom sedmično po pola sata onda ce ti ovaj drugi duže potrajati. Ali ces imati i slabije obucene pilote.
Беленко
F15,F16,SU27,MIG29 to su po meni avioni workhorse.
Beduin
Ne.
Samo je C130 work horse
Miloš77
A Japan zamenjuje svoje F-15 sa F-35!! Nemaju ameri pojma
Sto se tih resursa americkih motora tiče, ne mojte se bas toliko zaletati. Sve to zvuči super na pairu i reklami, i kada si bogat pa ti i nije vazno.
Evo kolko traje F-35 motor kada ga ne maze i ne paze.
https://theaviationist.com/2021/02/10/f-35-demo-team-forced-to-cut-airshow-appearances-due-to-fleet-wide-engine-issues/
Dušan
F-15EX najnapredniji,mega super hip hop tipi top.Ko deca na novu igračku more i njemu će zvezda da se ugasi kao i njegovom dedi iznad Srbije i Iraka.
Vlada
F-117 nije nilakav deda F-15 koji je stariji avion i totalno druge namene. Poredis lovac i takticki bombarder pobogu..
Баша Мркаљ
У случају озбиљног рата је боље имати авион који се лакше и брже производи јер ће ионако бити брзо уништен. Авиони који дуго трају су погодни за конфликте са инфериорним непријатељем.
Руски Т34 се показао много кориснијим од немачког тигра, иако је тигар био много напреднији.
алекса
Т- 34 није много кориснији него је био многобројнији. Добили их Руси количином, уосталом као и Црвена армија са својом пешадијом. Бројност је пресудила.
Dušan
Ruska tehnika je jednostavnija i jeftinija u održavanju, eno Iračani oće da se reše F-16 i da pređu na MiG-35 ili Suhoje
Vlada
Aleksa Pa covek je upravo to i napisao..
Баша Мркаљ
@алекса управо тако. Немци су правили много боље и компликованије тенкове и нису стигли да произведу довољно и замене уништене у борби.
Srbofil
@алекса @Баша Мркаљ
Najobicnija laz proizasla iz posleratnih memoara nemackih generala, kao „mi smo bili bolji, ali Rusa je mnogo“ jer toboze nemoguce je da jedan „inferiorni“ slovenski narod ima bolju taktiku, strategiju i tehniku od jednih Nemaca „ubermensch“a… Ne nisu ih Rusi „dobili kolicinom“ nego kada su krenuli u ofanzivu, prosto su bili bolji, duplo bolji i to u svemu, ali jednom nacisti je to nemoguce da prizna i uklapalo se u hladnoratovski narativ novog neprijatelja.
Sto se tenkova tice, vecinu unistenih tenkova na obe strane je unistila pesadija i artiljerija, najmanje drugi tenkovi, a sto se samih izgubljenih tenkova tice sa nemacke strane, vecina ih je „izbuljeno“ tako sto su se pokvarili i ostavljeni su pored puta citavi jer nije imao ko da ih popravi, eto toliko o „superiornom“ dizajnu.
Daleko od toga da Nemci nisu pokazali ogromnu inventivnost u tehnici, ali to je em prenaduvano, em ne govori o kljucnim nedostacima cele organizacije. Isto tako „nadljudsko herojstvo“ Rusa je pranaduvano i umanje znacaj i znanje ljudi koji su planirali i izveli te operacije.
To naravno nema veze sa F-15 i ovom temom. Rusi i Amerikanci pljuju tako jedni druge i onda urade isto ono sto je druga strana vec radila, ali kada oni to rade, onda je to „drugacije“……Sto se proizvodnje tice i drugog svetskog rata, shvatite da je 2/3 ukupnog drzavnog budzeta islo vojsci, lako bi se sve svetske sile dosle do ogromnih brojki da moraju, ali ne moraju. Naucili su svi lekciju sovjetskog saveza i prenaduvanih budzeta bez kontrole.
Markok
Kao klinac kad mi je soba bila izlepljena posterima aviona dva omiljena su bili F15 i F14. F15 definitivno jedan od najboljih ikad napravljenih aviona u svojoj kategoriji i u ovoj novoj varijanti zadrzava top mesto jos dugo. Koliko drzava bi da ga vidi u svom RV Brutalan avion
Dax
Озбиљна птица. Доказ да и Американци нису заборавили да праве озбиљне авионе само када се инжењери пусте да раде сбој посао. Нисам експерт у струци али ми се по концепту јако свиђа. Цену не бих коментарисао, јер ми делује да као и увек на Западу неко предувава трошкове.
Е моји влажни снови су сада не само Миг31 и Су35, већ и најновији Ф15.
Стелт прича је изгледа превазиђена и на то се више не рачуна као на кеца из рукава.
Нашим стручњацима из ПВОа још једном дубок наклон. Први на свету су у оним ненормалним околностима доказали шта умеју против стелта, и тиме један цео концепт ратовања озбиљно нагризли и припремили му пут на сметлиште историје.
Narednik I klase
проверени авион у сасвим новој конфигурацији раз-вијен да би могао носити ракету АГМ-183 и тиме растеретио стратегијске бомбардере Б1Б од те улоге.
уз то 15-ца је била расан ловац када се појавила у новој кофигурацији са до 22 ракете в-в је то своје-врстни летећи ужас, јер 1 авион може да поскида читава РВ.
да ли га треба упоређивати са било којим авионом, по мени не, мада су Ф-15 и Су-27 следствено њихо-ве модификације, условно најближи конкуренти.
да ли ће Боинг понудити сличан концепт за новог Хорнета, верујем да да, али то зависи од тржишта.
Srbofil
@Narednik I klase
Za novog Super Horneta je podignut broj raketa sa 12 na 14. Medjutim od svih „krupnih“ unapredjenja mimo kokpita se odustalo. Trebalo je da dobije nove motore, odustali, ugradjen OLS, odustali, sada se prica da ce odustati i od novih CFT, dakle od gotovo svega planiranog.
U principu, najbolji „Boingovi“ avioni su oni koje Boing nije dizajnirao.
Robert
Glavnina promjena je ‘ispod haube’.
Longeroni, krila i vertikalni stabilizatori su istrpili brutalnu reviziju i redizajn korištenih materijala (nešto više titana i pogotovo ugljičnih vlakana) kao dio plana da se radni vijek poveća sa 16.000 na 20.000 radnih sati.
Novo centralno računalo je omogućilo da se konačno implementira digitalni FBW (odnosno preciznije FBL, optički kabeli) s kojim je su riješeni problemi zadržavanja centra gravitacije (nos je postao lakši zbog minijaturizacije radarskog sklopa) te problemima održavanja stabilnosti kod asimetričnih opretećenja vanjskih potkrilnih pilona (vraćena su 2 pilona, izvorno zamišljeni kao nosači za AN/ALQ-131 ECM, nosivosti 900 funti). Letna envelopa je revidirana posebno u režimu leta na malim visinama, novi sistem upravljanja je dodatno spustio minimalnu visinu leta (nije potvrđeno da li se koriti TFR u Sniper gondoli ili nešto drugo).
Što se tiče ostalih senzora, kompletan ECM, ECCM i RWR sistemi su zamjenjeni s novim sistemom proširenih funkcionalnost (bolja pokrivenost interofermetara na trupu, rezervirano mjesto za budući sistem za IC otkrivanje protivničkih raketa), nova kućišta na nosu i repovima (horizontalni i vertikalni stabilizatori). Radar je priča i tema sama za sebe.
Kokpit je zadržao mjesto za kopilota, plan je se kopilot u budućnosti više fokusira na upravljanje dronovima. Obje pozicije su jako revidirane; dominira po jedan ogroman 22″ tablet s kojim se mogu segmentirati po želji pozicije starih CRT ekrana; ukupan broj analognih uređaja je smanjen čak i u odnosu na F-15E, a neki digitalni (npr. EFHMD za motore, gorivo i hidrauliku) je monokromatski prikaz zamjenio kolorom. HUD je niskoprofilan i sad daleko manje smeta pilotu koji se koristi NVG kacigom.
Za prvih 8 aviona su izabrani GE motori s nešto boljim performansama na manjim visinama od konkurenta, PW. Interesantno je da nakon 40 godina, motori opet imati zaštitu za mlaznice (perje).
U nekom trenutku se očekuje više informacija za IRST sistem kojeg bi trebao stalno nositi (po svemu sudeći gondola) te definitivnu potvrdu da ova verzija neće trebati poseban sistem za razmjenu podataka sa F-22/35.
NLOS
Hvala za iscrpan komentar. Svi znamo da je 15ca brutalan avion ali lepo je cuti detalje o svakoj novoj modernizaciji.