BEG airport status
Poleteo prvi jurišni avion Su-25 obnovljen u gruzijskom TAM-u Procenjuje se da RV Gruzije trenutno raspolaže sa 12 jurišnih aviona Su-25 / Foto: Ministarstvo odbrane Gruzije

Poleteo prvi jurišni avion Su-25 obnovljen u gruzijskom TAM-u

Prvi dvomotorni jurišni avion Su-25 (NATO: Frogfoot) Ratnog vazduhoplovstva Gruzije koji je prošao generalni remont u fabrici TbilAviaMsheni (TAM, Tbilisi Aircraft Manufacturing Plant) sa sedištem u Tbilisiju, obavio je svoj prvi let 6. marta, objavilo je istog dana na svojoj internet stranici Ministarstvo odbrane Gruzije.

Neofarbani dvosed Su-25UB Frogfoot-B poleteo je noseći ispod krila modele raketa vazduh-vazduh malog dometa R-60 (NATO: AA-8 Aphid), verovatno zbog obezbeđivanja opterećenja teretom i aerodinamičkog otpora tokom prvog leta aviona nakon njegovog remonta.

I pored toga što je navedeno da je avion i modernizovan, na osnovu fotografija i snimaka kokpita može se zaključiti da je ipak samo remontovan / Foto: Ministarstvo odbrane Gruzije

Uprkos informaciji Ministarstva odbrane da je avion takođe i modernizovan, na video snimku vide se standardni kokpiti sa malim uređajima sličnim GPS-u koji se nalaze u obe kabine. Ovo bi moglo da sugeriše da sveže remontovani Su-25UB tek treba da prođe kroz modernizaciju, korak koji je u skladu sa izjavom gruzijskog ministra odbrane Juanšera Burčuladzea od 22. februara da će prvi obnovljeni avion poleteti početkom marta, nakon čega će svakog narednog meseca poleteti po jedan avion.

Obnavljanje flote Su-25 RV Gruzije je deo šireg projekta obnavljanja gruzijske vojne avijacije koji ima za cilj da se u fabrici TAM izvrši generalni remont i modernizacija školsko-borbenih aviona Aero L-39 Albatros, pored jurišnih helikoptera Mi-24 Hind, transportno-borbenih Mi-8MTV Hip i višenamenskih Bell UH-1 Huey. Predviđeni da se završe do kraja 2022. godine, TAM izvodi ove radove u tesnoj saradnji sa državnim vojnim naučnim tehničkim centrom “Delta“.

Video koji je skoro snimljen u fabrici TAM pokazuje da se tamo radi na najmanje 6 Su-25 (4 jednoseda Su-25K i BM, uklučujući avione sa evidencijskim brojevima 03, 16 i 24; i dva Su-25UB, sa ev. brojevima 20 i 21), dva L-39C i 5 Mi-24 (dva Mi-24V Hind-E, ev. brojevi 01 and 02 i tri Mi-24P Hind-F, ev. brojevi 07, 08 i 10).

Prvi remontovani avion je jedan od dva dvoseda Su-25UB / Foto: Ministarstvo odbrane Gruzije

TAM-ovi obimni radovi na održavanju za RV Gruzije dolaze nakon objavljivanja promotivnog materijala kompanije iz 2020. godine, raznih izveštaja u medijima i video snimci Ministarstva odbrane koji su pokazali da su bar dva Su-25 (od kojih jedan Su-25UB) i jedan Mi-24 Ratnog vazduhoplovstva Čada prošli generalni remont u Gruziji.

Tekući generalni remont letelica Su-25 i Mi-24 iz sovjetske ere u Gruziji, pokazuje da je TAM uspešno obnovio svoje mogućnosti dubokog održavanja ovih tipova nakon što je Ratno vazduhoplovstvo Rusije bombardovalo fabriku aviona tokom rusko-gruzijskog rata 2008. godine, i uprkos daljem odbijanju Moskve da obezbedi logističku podršku TAM-u i vojnim letelicama RV Gruzije. Takođe pokazuje da je Gruzija obezbedila logističku podršku u kritičnim rezervnim delovima i remontima komponenata pomenutih tipova letelica od treće strane koja bi mogla biti Ukrajina, ili neka druga bivša sovjetska republika, ili čak neka od članica NATO koja ima iskustva sa Su-25 i Mi-24.

Bivajući postepeno povlačena iz upotrebe u godinama nakon rata 2008., gruzijska flota od 12 Su-25 (10 Su-25K i BM i dva Su-25UB) će sada biti potpuno obnovljena. Avioni bi bili modernizovani na TAM-ov standard Su-25M koji je dalji razvoj Su-25KM, duboko modernizovanog Su-25K kojeg su 2000. godine razvili TAM i izraelski Elbit Systems. Barem jedan prototip Su-25KM (serijski broj 01/316) je proizveden i prikazan na vazduhoplovnoj izložbi Paris Air Show 2001 a kasnije je navodno prebačen u Turkmenistan kao deo trgovinskog sporazuma.

 

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Al

Dok ili ne poprave svoje odnose sa Ruskim ima da krpaju sve svoje krntije ili da odreše kesu i kupu američke škartove. Mislim da imaju primer svojih komšija Jermena pa neka se vode sa time. Ako remontuješ kajaćeš se ako ne remontuješ kajaćeš se. I po meni ovo nije remont nego odabir strane gde ćeš u budućnosti da pripadaš. To se odnosi i na nas da ne bude da nisam samokritičan. Ovo je za sve male, slabe i neopredeljenje zemlje-države. Pozdrav mojoj braći SVIM Srbima.

Odgovori
Al

Znaci oni treba da popravljaju odnose sa agresorom? Jel zato što je u pitanju Rusija kao agresor? Onda i Srbija treba da udje u još tesniju saradnju sa Nato alijansom.

fr

Zar ovi Su 25 se ne proizvode u Gruziji. Valjda imaju sve kapacitete tehničkog remonta. Neku modernizaciju uvijek mogu s Izraelcima odradit.

An

Aleksandre 2, šta mislite gde bi bio Japan da se nije pomirio sa Amerikom?

El

>> Aleksandre 2, šta mislite gde bi bio Japan da se nije pomirio sa Amerikom?

Japan nije imao izbora, bio je nuklearno bombardovan i okupiran od strane USA te je prikljucen Americkom svetu. Sta su trebali da rade, da probaju da se prikljuce Staljinu? Pod Amerima Japan je ubrzo dobio pristup tada najmodernijoj poluprovodnickoj tehnologiji, koju je zahvaljujuci americkom fokusu na odbrambenu industriju iskoristio da postane vodeci svetski proizvodjac potrosacke elektronike. Ostalo je legenda.

ra

Andjelino@ Pa verovatno bi u Japanu snimali postapokaliptične SF filmove !!!

Ia

Andjelino
Japan didn’t make peace with the usa, they surrendered. That’s different. If georgia surrenders to russia, I’m sure things would be different.

Al

Za mog imenjaka. Moj pravac razmišljanja ide ka tome da su Gruzija i Jermenija jedine dve pravoslavne države na Kavkazu sa bogatom istorijom. Žao mije što je Gruzija doživela debakl sa Rusijom i okrenula se protiv nje. Generalno gledano samo jedan mali mig moćnika sa zapada dovoljanda se obe države rastrgnu od strane svojih suseda koji generalno svi pripadaju islamskoj zajednici. A u pogledu Japana, Južne Koreje, Tajvana pa pitajte koga se više boje Amera koji su potrovali ili crvene Kine. I opet ponavljam neću a da nebudem samokritičan pa da ne naglasim da smo mi u još gorem položaju i zato kad god se nešto ovde prezentuje a odnosi se na nabavku novog naoružanja ja to sto posto podržavam. Sloboda nema cenu tako da Srbija mora da obnovi svoje vojne resurse sa novim naoružanjem, popravi status i standard življenja pripadnika vojske Srbije i uzdigne vojnu industriju na viši nivo. A što se tiče naoružanja ja uvek glasam za proverno i dokazano a to je Rusko. Braćo Srbi naša Srbija ima da bude večna samo ako su joj deca verna. Pozdrav Braći.

Odgovori
Be

Kine naravno.

Al

I još da dodam Mihail Sakašvili je vodi svoju zemlju Gruziju sve dok nije zakauvao protiv Rusije pa je na kraju pobegao iz iste. Sad je našao utočište u Ukrajini i tamo buni i zbunjuje pravoslavni živalj u nadi da će tako zakuvati čorbu da definitivno i po sve nas tragično udari brat na brata. Pozdrav.

Odgovori
De

Problem s ovim avionima je sto su lagane mete za bilo kakav PVO, narocito posto ne nose dalekometne rakete ili moderne sisteme za elektronsku odbranu.

Bolje da Gruzijia ulozi u BPL kao Azerbaizan.

Odgovori
Ve

@Dead da li taj problem ima i americki A10?

Bo

@Dead
i Super Tukano

mi

Realno, A10 i Tukano će biti poslati na teritoriju u potpunosti očišćenu od lovačke avijacije i najvećim delom očišćenu od PVO. Istorija pokazuje da se Su 25 nasuprot tome najčešće šalje tamo gde tenkovi ne mogu brzo da stignu, tačnije potpuno obrnuto od doktrine NATO. To ne znači da je on lošiji proizvod već znači da su u startu ukalkulisani mnogo veći gubici Su 25. Kad pogledamo MiG 29 taj pristup deluje itekako poznato…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milojica na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Odlicna ideja za Orla! Novac nije problem, Srbija je lider na zap. Balkanu, sad ima na racunu 10 milijardi evra i dolara, moze pazariti sve, veci je problem da vidimo sta nam zaista treba u ovomo novom geopolitickom okruzenju! Vidimo da zapad propada, Njemacka u krizi, Tramp ne zna dje udara, globalizam je na izdisaju…

20. May 2025.Pogledaj

Perko na: [ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

Niko nije u problemu. Kredit je samo elegantnije rešenje i rasteže period otplate do negde 2033 ili 2035. tako da ne bude veći napor za državu. Uz to da će i inostrane banke da rade nadzor Dasovog tempa proizvodnje. Što je i logično. Ko zna šta će biti sutra.

20. May 2025.Pogledaj

Drago na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Ja bih u jednom rešio problem Super Galeba i Orla, jer će i Orlovi morati biti zamenjeni u sledećih 5-10 godina. Iz tog razloga nebi kupovao Turboprop. Imamo Lastu i Sovu koje mozemo sami proizvoditi. Sa tih klipnih aviona se moze preći na mlazni avion kao na primer T-7, M-346, L-39 ili T-50. Tako da…

20. May 2025.Pogledaj

Falcon na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Kao veliki fan turbopropova moj lični favorit je bio i ostao Super Tucano. Veoma sposoban avion koji može da ponese oko 1.500kg UbS i koji može da poleti/sleti odakle god, bio bi idealna zamena za G-4.

20. May 2025.Pogledaj

DUDE na: FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

HURJET odgovara Spaniji jer u naoruzanju vec imaju avione F-18 sa motorima GE F404. Isti motor se koristi i na HURJET-u. Plus, uvalice Turcima kompenzaciju za A400M. Jednom kada Turska zavrsi razvoj sopstvenog motora, HURJET ce biti veoma pozeljno resenje za sve drzave koje zele da kupe naoruzanje na jednoj adresi, bez mesanja Amerike, Rusije…

20. May 2025.Pogledaj