BEG airport status
Miloradović za Politiku: Serijska modernizacija Orla za dve do tri godine, rade se samo avioni sa forsažnim motorima; prva fotografija novog nosa Orla 2.0 ''Izvesno je da će se Orlovi koristiti i u narednoj deceniji'' / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Miloradović za Politiku: Serijska modernizacija Orla za dve do tri godine, rade se samo avioni sa forsažnim motorima; prva fotografija novog nosa Orla 2.0

Dnevni list Politika objavio je 17. februara tekst o modernizaciji jurišnog aviona Orao. Sagovornik novinara Milana Galovića bio je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović koji je, uz već poznate činjenice o ovom projektu izneo i nekoliko interesantnih i do sada javnosti nepoznatih detalja.

Prva novost je da će modernizaciju proći samo oni Orlovi koji imaju motore sa dodatnim sagorevanjem. Navedeno je da će to biti dvosedi i jednosedi proizvedeni osamdesetih i devedesetih godina. Pomoćnik ministra odbrane je objasnio da se projekat trenutno nalazi u fazi razvojnih ispitivanja koja obuhvata više aviona, da je završetak opitovanja planiran polovinom ove godine, dok se serijska modernizacija do nivoa jedne eskadrile planira u naredne dve do tri godine. Naveo je i da je izvesno da će Vojska Srbije ove avione moći da koristi i u narednoj deceniji.

Novi izgled nosa aviona u kome se nalazi optoelektronska oprema / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Miloradović je za Politiku otkrio da je u početku bila planirana kompletna zamena hardversko-softverskog okruženja aviona u saradnji sa stranim partnerom ali da je zbog ograničenog vremena i finansija odlučeno da se taj zahvat odloži. Sadašnji obim projekta obuhvata ugradnju modernizacionog kompleta opreme, većinom iz domaćeg razvoja (uz upotrebu pojedinih uvoznih komponenti), koja će omogućiti efikasniju navigaciju i ukupnu borbenu upotrebu aviona Orao i u složenim meteo uslovima i noću.

U Politikinom tekstu prvu put je objavljena fotografija izmenjenog nosa modernizovanog Orla a navedeno je da je to jedina primetna razlika u odnosu na osnovnu verziju aviona kao i da se u nosu nalazi optoelektronski sistem.

– Naš cilj je da Vojska Srbije dobije avion koji će se po svojim sposobnostima približiti sposobnostima višenamenskih aviona četvrte generacije kada je reč o navigaciji, i optoelektronskom otkrivanju ciljeva na zemlji, preciznosti dejstva, digitalnoj svesnosti posade o okruženju tokom izvođenja zadatka kao i zaštiti od protivničkog dejstva – kazao je Miloradović za Politiku.

Izgled prednje kabine na tehnološkom demonstratoru modernizovanog Orla / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prema njegovim rečima projekat modernizacije Orla se odvija u dve faze. U prvoj se radi na ugradnji optoelektronskog i napadno-navigacionog sistema, računara naoružanja i misije, digitalne magistrale podataka i interfejsa ka postojećim i novougrađenim senzorima. Na postojeći nišanski sistem (HUD – Head up display) je ugrađen prikazivač Head Level Display koji će omogućiti pilotu da pred sobom vidi sliku sa optoelektronskih uređaja, sa superponiranom nišanskom simbologijom i navigacionim parametrima, bez spuštanja pogleda na druge uređaje u osetljivim trenucima izvršavanja zadatka.

Kako je još navedeno, osim termovizijske kamere treće generacije, avion Orao će biti opremljen laserskim daljinomerom za precizno utvrđivanje daljine cilja, novim balističkim računarom kao i najsavremenijim inecijalno-navigacionim sistemom, koji trenutno koriste evropski lovci četvrte generacije. Sve pomenuto učiniće efikasnijim gađanje postojećim naoružanjem (top, nevođene rakete i avio-bombe), ali najveća novina su sistemi za upotrebu vođenog naoružanja.

Druga faza modernizacije predviđa ugradnju kompleksnih sistema za samozaštitu aviona. Orao će imati senzore koji će posadu upozoravati da je avion radarski ili laserski ozračen, odnosno da je ugrožen vođenim protivvazduhoplovnim raketama sa radarskim ili infracrvenim vođenjem poput onih koje se lansiraju sa ramena strelca, uključujući i senzore koji detektuju njihovo približavanje avionu. Osim toga, imaće i aktivne (radarske) i pasivne uređaje za ometanje, uključujući i infracrvene mamce nove generacije, kao i nove radio stanice i uređaj za identifikaciju svoj-tuđ (IFF transponder).

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

r

Imaće ovo, imaće ono, u stvari imaćemo jedno veliko sisanje budžeta.

Odgovori
m

Postoji budžet namenjen za našu vojsku. Nema razloga za brigu.

M

Pazi formulaciju:
„Po kvalitetu ubojnih sredstava koja nosi pribliziti ga avionima 4+ generacije!?!“ Sam avion Orao nije mnogo odskocio od F84 Tanderdzeta i na njega cete da nakacite jos malo pa Kh25?
Uzaludno trosenje para, „sta se grb’o rodi, to vreme ne ispravi“, kaze narodna. Na Orlu ce samo SDPR da profitira, od tog materijala ( Orla) se pita ne pravi.

M

Sto onomad rece cuveni Donny Rumsfeld – „…u rat ides sa onim sto imas a ne sa onim sto bi voleo da imas“. Orlove vec imas pa ih imas i nista ne kostaju. Ocigledno Srbija cilja na 20 modernizovanih bombardera, sto se i vidi i u prici o nabavci/zameni sa T7 Redhawk. Modernizujes bombardere da dodatno stabilizujes pricu na jugu. A i sa njima dobijas konacno mogucnost za ofanzivna dejstva. Ono sto mi se posebno svidja je razvoj sopstvenih raketa za standoff dejstva. Siguran sam da ima zainteresovanih klijenata da kupe od nas. Kad kupis od Srbije nema politickih uslovljavanja.

L

@Resurs

Odlično zapažanje, jer se samo o tome i radi. Jedina nada koja ostaje jeste da se obučavaju neki novi kadrovi, kojima to iskustvo može značiti u nekom budućem projektu, realnijem i smislenijem. Sve ostalo je samo zarad fleksanja mišića u cilju dizanja rejtinga.

Orao je lepa ptica koju ni njeni piloti nisu previše voleli, uvek su je videli kao nedovršen avion, što jeste bio i treba da ostane. Vreme ga pregazilo, pre nego je i napravljen prvi primerak.

A, o racionalnosti naše „najviše učinili za vojsku, vazduplohovstvo itd“ garniture, ono što zovu „modernizacijom“ kobajagi poklonjenjih MiG-29, pada u vodu pred primerom Poljske. 16 MiG-29 su modernizovali, ali zapravo, po ceni od 28 miliona EUR, a u današnjem novcu, 29,4 miliona EUR.

Koliko smo mi ono dali za remont/modernizaciju? 180 miliona…

https://www.defence24.com/polish-mig-29-jet-fighters-modernised-fulcrums-compliant-with-the-nato-standards

J

@Leopold
Takođe i ja verujem da je sve pre svega rejting.
Isto tako da modernizacija podiže zananja i iskustva za neke buduće projekte ali naravno i moć vojske.

O Vašem drugom pasusu nemam mišljenje jer nisam
pilot niti sam lično sa nekim od njih pričao o tome.

Recit mi kako je modernizacija 16 Poljskih MIG 29 koštala 28-29.4miliona
Ja iz ovog što ste priložili nisam razumeo .

@Leopold

Mi za te pare dobijamo šest letelica plus remont naše četiri. I modernizaciju koja uključuje poboljšanje radara i mogućnost korišćenja modernijih raketa v-v. I još 30 tenkova t72 u opremi boljoj od 60% leoparda 2 aktivnih u NATO vojskama. I još brmd 2, modernizovani sa optoelektronikom i termovizijom.

Poljaci su dobili u suštini komunikacionu i navigacionu opremu kompatibilnu sa NATO.

Da smo mi daleko bolje prošli jasno je kao dan.

D

@Leopold
Koliko se ja secam ugovor je glasio od 180 do 220 miliona. Ali je tada receno da se za te pare modernizuje 10 aviona, svi motori koje imamo (valjda one sto smo kupili kada i prve 29-ke), obuka za pilote, tehnicare i ostalo osoblje, oni tenkovi i brdm 2 i kao meni nainteresantnije odredjena kolicina naoruzanja ukljucujuci i rakete dugog dometa R-77-1. E sad koliko je tih raketa nisu rekli! Medjutim na Vikipediji pise da je Srbija narucila 100 raketa R-77-1 za svoje modernizovane MiG-29 SMT. Cena same rakete je oko milion dolara.

B

leopold
Po ugovoru, koji ima mislim 14 stavki, za taj novac, ide prevoz, remont svih aviona 6+4, kao i remont svih motora, kao i onih iz rezerve, nabavka raketa, kojima su istekli resursi kao i raketa koje do sada nismo imali ( da te podsetim samo jedna R77 kosta milion dolara, R 27 700000 dolara, tako da samo po jedan komplet raketa za sve avione kosta skoro 30 miliona dolara, a mi ih sada imamo po nekoliko, plus rakete VZ), zatim modernizacija na nivo SM, kao i poboljsanje ingrastrukture, nabavka rezervnih delova, obuka nasih mladih pilota u Rusiji. Za taj novac smo mnogo dobili. Da i ne govorim sto Poljski migovi, nece biti na nivou nasih posle modernizacije.

M

@Leopold A recite nema, molim Vas, ko je radio tu modernizaciju Poljskih 29 tki pošto ni MIG ni remotni zavod u Baranovičima nisu radili tu modernizaciju? Radili su je sami Poljaci naravno, a to koliko su je dobro uradili svedoče i padovi istih aviona. Nisam siguran da li im je flota migova 29 i dalje prizmeljena, pisale su novine u Poljskoj da su loše odrađeni remonti ne modernizacije tako da nisam siguran koliko je za poređenje ta poluinformacija i ono što se radi na našim avionima. Toliko puta je do sada rečeno, sam g-din Banković je ako se ne varam u više navrata navodio da je u cenu od navedenih 180 M Evra uključena modernizacija, stok delova, nova oprema za zemaljsko opsluživanje aviona, naoružanje, tako da i nije za poređenje navedena Poljska „modernizacija“ sa našom.

E

Neka se ulaze, ravije oproba, modernizuje i nauce novi inzenjeri onda je budzet i opravdan ! Krivulja tehnickog znanja i eksperize u razvoju, inzegrisanju i ispitivabju mora da se piodigne. Pa potom i sa vecim budzetom da se uradi nesto pravo!

Sta dobijamo, 20 tak boljih letelica nego do sada, inzenjerski tim koj dobija znanje i iskustvo, posao za firme i ljude.

Malo li je?

S

Ostaje da se nadamo da ce modernizaciju Orla i razvoj VRVZ-200 stvarno zavrsiti i uvesti u naoruzanje.

Odgovori
М

Цитирам: „Miloradović je za Politiku otkrio da je u početku bila planirana kompletna zamena hardversko-softverskog okruženja aviona u saradnji sa stranim partnerom ali da je zbog ograničenog vremena i finansija odlučeno da se taj zahvat odloži“.
– Даље од овога нисам читао…

Odgovori
R

Ma da, čitaj otkaže. Meni je žao što je ta kompletna hardversko softverska zamena posle trebala biti napravljena i na G-4. Od toga nema ništa.

V

Ovo na kraju možda ispadne i dobro pa se naruči neka eskadrila novih aviona Jak 130, L-15 ili M346…

B

Posto gospodin Miloradovic kaze da VRVZ-200 moze da ima domet veci od 40km, da li se mozda razmisljalo o protivradarskoj raketi na bazi VRVZ? To nikad nismo imali u naoruzanju, valjda smo smatrali da je suvise ofanzivno za nasu odbrambenu politiku.

Odgovori
O

Šta prevedeno na srpski jezik znači „zamena kompletnog hardverski-softverskog okruženja aviona“? Šta neće dobiti Orao a planirano je?

Odgovori
R

Novo prednje staklo, digitalni kokpit. Sad će dobiti samo ekran namenjen optoelektronici i VRVZ-u.

O

Hvala na pojašnjenje. E onda u tom slučaju nek se nose u tri 3 lepe. Onda to nije borbeni avion koji se prikazuje nego test platforma za rakete.

V

Pa biće da su se konačno dozvali pameti i krenuli u proceduru kupovine Yak-a 130 ili L15, pa neće da bacaju pare…
Ovako, tu je platforma za testiranje raketa…

B

Oro ….pa to i jeste cela poenta. „test platforma za rakete“ koju SDPR ce da fakturise vojsci. A sem te muze budzeta, realno vise ne bi ni trebalo ulagati u sadasnje orlove. Sto neko iznad napisa, ovo moze jos da ispadne i dobro pa se kasnije kupe novi avioni. Da se ne ulupaju pare u nesto sto realno ne vredi. Test platforma za rakete je realno ono za sta i treba uloziti pare … do duse SDPR-ove a ne drzavne, al ajd sad.

s

Sve je to super, ali je već 2021. Kaskamo i samo kaskamo. Nikako da uhvatimo korak.

Odgovori
R

Nema tu hvatanja koraka. Mogu se samo ošišati ispucali vrhovi da se pristojnije izgleda.

Л

Милорадовић, признајем, стручан јесте. Што се тиче његових обећања у вези рокова завршетака и увођења у наоружање домаћих модернизација и средстава, то је чиста обмана јавности државног врха. Помоћних министра ниједан до сада обећани рок није испоштовао, чак смо на снимку у вези ВРВЗ 200 чули да ни министар Стефановић не вјерује за рок, јер га пита „колико је то реално?“ Мало тога што је обећао је ушло у наоружање, а већина неће ући никада. Нажалост! Није ми јасно како му то све пролази јер министри се смјењују, а он увијек остаје. Очигледно да је да има јаку подршку неког.

Odgovori
S

Meni on izgleda kao klasican politicar prodavac magle.

N

Ima podršku prvog čovjeka države, mislim da je tako nešto bilo i u članku o Vulinovom mandatu, velika većina ovog što se nabavlja je njegova ideja.

n

Vidim da su nasi optimisti i da predvidjaju produzenje zivotnog veka Orla na 48 godina tj u proseku nase flote to znaci do sredine 30-tih (2035-36).
To je bas ambiciozno.

Odgovori
Y

Ukoliko te nove, modernizovane domaće komponente i naoružanje ne integrišemo na neke naše buduće udarne dronove u narednih 4-5 godina – „džaba ste krečili“…
Verovatno sve to što on radi – ekonomičnije i efikasnije bi odrađivale bpl…

Odgovori
Z

A koliko Orla je proizvedeno 90ih?

Odgovori
S

Серија 78 авиона, 57 једносед J-22 (1983—1992) и 21 двосед NJ-22 (1986—1992)[

Ž

Zorica Markovic

1990-1992. 20 авиона

Од тог броја данас имамо 7.

J

Zna li se kolko imamo aviona sa motorima sa dodatnim sagorevanjem?

Odgovori
Z

Imamo 10, tri jednoseda i 7 dvoseda. Tu su i 4 dvoseda iz muzeja ali je pitanje da li svi mogu da se remontuju.

m

Koliko vec te pricice traju dugo unazad? I dalje se nešto najavljuje u nedogled a gde su konkretni i konačni rezultati? Znaci jos oko 3 godine zamajavanja biće ovo biće ono a godine prolaze. Kaže se da će to biti modernizacija domaće pameti i opreme iz domaće industrije uz neke komponente iz uvoza. Kako god obrnuli, okrenuli opet ćemo zavisiti od stranih dobavljača pa bilo to i minimum komponenti. Opet to neće biti komplet domaći industrijski projekat. A sa druge strane naširoko se govori da treba da imamo svoje i da ne zavisimo od stranih dobavljača što je nemoguće u ovim uslovima posebno u RV. Koliko će ova kozmetika da kosta sutra za nedaj Boze može da košta mnogo više. Naravno da ce modernizovani orlovi biti u upotrebi i sledeću deceniju jer će se modernizacija i tzv serijska proizvodnja završiti negde blizu 2030te godine. A zatim nam opet oko 2030 i neke predstoji opet da krpimo rupe i cedimo već iscedjeno. Pogonska grupa sa dopunskim sagorevanjem? Topla voda.

Odgovori
B

Sad, sa ovim nosom, će bar izgledati kao pravi lovac-bombarder a ne kao trenazni avion iz 60ih.
Ovo se trebalo uraditi još 80ih.

Jaguar, Harrier, Su-25 i Mig-27 su još 70ih imali laserski daljinomer i tragač laserski obeljezenih ciljeva u nosu a nama to tek sad palo na pamet.

Nadajmo se da će mo uskoro gledati efelte ovih sprava, pa makar na nekoj vezbi.

Odgovori
S

Avion za 40 godina fakticki nikad nije modernizovan(neke sitne izmene se ne racunaju) niti je ikada definisana precizno ista. Pretezak je to posao, prirodno je bilo da se isprobavaju razna resenje, prepravljaju, pocinju ispocetka itd. Trude se ljudi, nije ovo toliko ni sporo ako pogledamo okolnosti, samo sta da se radi kad su borbeni avioni otisli tu gde jesu pa sta god da se uradi, rezultat nece biti sjajan, ali dobro.

U svakom slucaju, mnogo mi je draze da oni trose te novce, da primaju neku platu, da se ulaze u kakav-takav tehnoloski razvoj, radije bi i ovo puta 10, nego sto imamo ko zna koliko stranacnih radnih mesta u firmama poput Putevi Srbije, Srbija Gas, EPS itd. gde na zalost pojedini sa kvazi diplomama primaju vece plate od inzenjera koji rade u vojsci.

Ne mozemo ni pazariti neki skolsko-borbeni/LIFT avion dok ne nabavimo lovca pa da znamo sa cime ga treba upariti, tako da Orao je za sad tu gde jeste. Nek i rade nesto na njemu, ja bar tako to gledam. Najvise bi voleo neki projekat kao za H145M, platforma sa potporom velike korporacije, a nase naoruzanje u njihovoj ponudi….To kada bi doslo posle Orla bio bi pun pogodak.

Odgovori
V

Srbofil, meni ovo sve i liči na odustajanje od priče zvane Orao. Biće tu Orao i dalje prisutan, ali kao platforma za razvoj raketa.
U doglednoj budućnosti će se verovatno ići sa nabavkom neke eskadrile Yak-ova 130, ili M346 ili možda L15. Svi ovi aparati su već sada nadzvučni (samo se za Yak još ne zna da li je implementiran novi motor), tako da su ti avioni postali zaista zahvalni za upotrebu u mnoge svrhe. Još ako je istina da su Kinezi za L15 razvili AESA radar i rakete dometa 100 km…

S

@Vlad
Ne kazem da se to ne moze desiti, ali ne verujem.
L-15 u toj verziji za koju ne znamo ni da li postoji u serijskoj proizvodnji, koristi ukrajinske forsazne motore i sve je “navodno”, to ne zelim nikako ni da se razmatra. Jak i M346 su toliko “jeftini” da su Rusi zadrzali Albatrose, Italijani 339, a nedavno su uveli prve jednomotorne M345 u naoruzanje.

Drugo, ne mozemo planirati trenazni avion dok se ne kupi lovacki jer ruska i zapadna filozofija kokpita i obuke su skroz drugaciji, takodje nelogicno bi bilo imati dvomotorni skolski za jednomotornog lovca(sto nije iskljuceno i po meni ima vise smisla za nas zbog budzeta jer su Migovi jako skupi trenutno).

Takodje, ne zna se kako ce uopste nase RV izgledati i koji avion je u planu da zameni Mig-29(ako plana uopste i ima) niti da li ce ista od toga i biti.

Sto se samog Orla tice, meni je ovo najbolja konfiguracija do sada i jedina mi zapravo i ima smisla iz vise razloga.

Malo dugacak odgovor da bi vam rekao, kako sam 99.9% siguran da nikakvih izmena u RV nece biti(osim mozda kontrakcije). Mozda ne bude nista ni od serijske modernizacije Orlova i kada istekne resurs i odu svi u penziju, od naseg RV ce ostati Mi-35M kao borbena komponenta i to je to.

M

Kako može Orao da bude „laserski ozračen“ od strane PVO ili VV rakete kad su koliko znam sistemi za za otkrivanje i navodjenje IC raketa pasivni.

Odgovori
P

Ako se meri rastojanje ili navodi laserski raketa

S

@Miloš77
IRST senzori mogu koristiti i laserski daljinomer da bi dobili preciznu balistiku za top recimo pa i za rakete. Takodje nisanski kontejneri kada se koriste u VV modu, a koriste se cesto, mogu koristiti i laserski daljinomer da bi odredili distancu do aviona u koliko se ne koristi radar.

Rafal ima signalizator laserskog zracenja(ne poredim Rafal i Orla da se ogradim odmah). https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/RafaleSpectra.png/1024px-RafaleSpectra.png

Ž

Тако је, а LWS нпр. имају и малезијски Су-30МКМ.

M

Dobro, ali ne moze se raketa VV laserski navoditi na avion kao laserski vodjene rakete VZ i bombe.

Potpitanje:
Dakle Laserski daljinomer se koristi zajedno sa IRST da preciznije odredjuje parametar daljine.
Da li to znaci da IRST ne moze da oderdi daljinu bez laserskog daljinometra, ili je tu laser zbog brzine i preciznosti merenja daljine?

PVO sistemi kratkog dometa koji se lansiraju sa ramena nemaju laserske daljinometre kolko znam. Ili..

Takvi senzori bi trebalo da se montiraju na vise mesta oko trupa aviona da bi ga pokrivalo 360°

S

@Milos77
Ne treba se navoditi sama raketa, ali dovoljno bi bilo da ciljani avion dobije informaciju da ga neko ozracuje laserski, tako da avioni opremljeni samo RWR ne bi znali da ih neko drugim sistemima mozda cilja/osmatra, a pogotovo Orao koji nema sopstveni radar ni IRST niti bilo sta u smislu situacione svesti, realno.

Da, IRST ne moze odrediti precizno daljinu jer pasivni IC tragac je 2D. U principu ta informacija nije potrebna ako se sama raketa navodi na IC zracenje i putem imaging procesuiranja vrsi ciljanje, ali na velikim distancama na kojima rade moderni OLS/IRST sistemi, a i rakete tipa Mica, R-27T, Phyton, nemoguce je osloniti se samo na IC odraz jer se radi o desetinama km, nekad 100 i vise.

Da, neki PVO sistemi imaju laserske daljinomere, Mistral npr. koristi blizinski uplaljac na bazi lasera, ali ima i drugih sistema(prvenstvenio onih koji se oslanjaju na neku jacu opto-elektroniku i IC rakete vecih dometa). Poprilicno sam siguran da Toplite EO senzor PVO sistema Spyder ima laser u sebi.

Da, senzori se montiraju na vise mesta, ali u zavisnosti od talasne duzine nije potrebno toliko mnogo koliko bi covek pomislio.

P

Rbs 70 npr od 1980. Starstreak nesto kasnije

B

Pa u suštini da,samom sebi si odgovorio na pitanje,ali nek neki raketaš potvrdi. Laserski daljinomer upravo ima tu funkciju određivanja daljine. Postoji yt video koji se zove ja mislim „missile knows where it is“ u prevodu,ona konstantno ima referentne tačke u odnosu na koje vrši kretanje. Radarska glava može upravo radarom da odredi svoj položaj,dok IC ne može,barem koliko se ja razumem u senzoriku. Dakle IC hvata samo toplotni odraz u tom spektru,a zatim se spreže sa daljinomerom kako bi odredio gde se to nalazi.

Т

јел неко зна како се води РБС 70…
Јахање по ласерском снопу
Једна од најбољих ракета а свету

T

Gubljenje vremena i bacanje novca .. J-22 i G-4 zameniti sa M-346 ..

Odgovori
S

@TT
Kako ste tako sigurni? Sta ako 29ke zamenimo sa SU-30? Tako bismo dobili skroz drugu instrumentaciju i sistem obuke na dva aviona, cak su i merne jedinice drugacije.

G-4 i J-22 treba da sacekaju lovca. Takodje ako lovac bude jednomotorni(npr. Gripen), nema smisla trositi novac na dvomotorni skolsko-borbeni avion kad pilotima nece trebati multi-engine obuka.

T

Srbofil Ukoliko se planira SU-30 onda Ruska verzija tjs. Yak, ako se planira Rafal ili EF onda M-346 ..
Poenta je da se jednim modelom zamene J-22 i G-4 i resi pitanje LBA i napredne tranaze.

V

TT,
Koliko sam razumeo, Rusi tvrde da se Yak 130 može konfigurisati i za obuku za Rafal?
Nego, zna li neko dokle su Rusi stigli sa novim motorom za Yak 130?

N

A da maznemo orlove iz RS (BIH) oni su koliko se sećam sa dopunskim ,a i nisu bili u muzeju.

Odgovori
Ž

Nikola SFRJ

Покушај набавке тих авиона се 2008-2010. завршио неуспехом.

У РС се налази 7 форсажних Ј-22.

M

Hoće li ove komponente jednoga dana ugraditi na Mig-29?
Ili na bespilotnu, koja bi nasledila Orla?

Odgovori
W

Umesto Orla 2.0, kupiti/naručiti Scaled Composites 401 i naoružati ga sa vođenim projektilima vazduh-zemlja !
P.S.
Prvo kupiti Spyder™- LR !

Odgovori
B

Ala si ti vise dosadan, sa tim Izraelskim pvo sistemima. Lepo ti je Tango six rekao, dobri sistemi, ali ne za Srbiju. A kao drugo lako je reci kupiti. Da li imamo para za to, a i da li bi nam uopste i prodali.

L

Kao neposredni izvršilac-čitaj pilot gorepomenutog aviona, mogu samo da istaknem da je ovo pucanj u prazno. Za vreme dok se ovo izrečeno realizuje, u najboljoj varijanti, imaćemo 4 pilota za letenje na ovom tipu aviona. Toliko o rentabilnosti. Državni vrh, na žalost, nije na vreme shvatio da je lakše kupiti „folmulu 1“ nego imati upotrebljivog vozača formule 1. Sav ovaj novac i vreme uludo su bačeni. Dok god se škrtari na platama i uopšte standardu pilota, imaćemo ovu situaciju, da je orlovska eskadrila popunjena sa manje od 30% pilota!
Razumnima dovoljno…ostali koji se ložite na sve ovo, šta reći, ko zadnji izađe nek ugasi svetlo.

Odgovori
S

@LBAznalac
To ne izgleda impresivno na naslovnoj strani Informera kao „Formula 1“, e sad jedno realno pitanje, da li Srbija uopste moze/zeli da kvalitetno finansira 2 eskadrile borbenih aviona(na stranu sto joj trebaju bar 4) ?

Mogu da se kladim ako ikada i kupimo recimo 8 novih/novijih visenamenskih aviona(tj. lovaca) kao npr. Bugari, da ce to biti jedina operativna „eskadrila“ borbenih aviona, mozda zamenimo G-4 sa 3-4 Albatrosa ili necim slicnim i to je to.

I jos jedna stvar, realno nije samo drzava krila za manjak pilota, dosta je i do same vojske, mozda cak i vise iskreno.

L

@gosp Srb
Ne sumnjam uopšte u Vašu dobronamernost, kao i u težnju svake nacije ili države ponaosob da doprinese svojim čeličnim krilima. Znam da se ovo čita nadugačko i naširoko i nemam problem bilo šta da istaknem, jer je to istina.
Kad kažete Vojska, možete reći i Min. Odbrane i država, isto je.
Na žalost, propuštena je prilika od pre par godina, kada je jako studiozno urađen projekat povećanja broja raspoloživih avijatičara, kako pilota tako i tehničkog sastava. Na nivou doktorata, da budem precizan. Sa realnim pokazateljima, šta se dešava ako se krene u ovim ili onom pravcu.
Na veliku žalost, najviši državni vrh nije imao sluha za odabir pravca. Pri tom to nije imalo nikakve veze sa Vojskom.
Tako da, i sada se država „igra“ sa novcima poreskih obveznika, ulažući u nešto što relno nema perspektivu-jer kao što napomenuh, možemo i bilo koji i u kolikoj količini da kupimo tehniku, ali ljude ne možemo da kupimo. Ko god je upravljao bilo kojim borbenim složenim sistemom znaće o čemu pričam.
A o specifikacijama, potisku, daljinama, uglovima, možemo do sutra…ionako odumiremo (letački i tehnički sastav RViPVO) pa daj bar da bude zanimljivo, da ima o čemu da se priča…

M

Marko, MiG-29 mora u penziju do 2032, tako da- ne.

Mozda ne bi bilo lose da smo umesto Orlova modernizovali MiG-29UB sa nekim modernim izraelskim podvesnim nisanskim kontejnerom, o od njegastvorili skolsko borbeni avion sa ozbiljnim sposobnostima napada na zemaljske ciljeve. Ipak tu bi nam trebalo bar jos 3 dvoseda 29 i to bi kostalo dosta, a vreme im istice. Sad je svakako kasno.

Sto se buducih domacih BPL tice, nadam se da je to plan. Sticanje znanja i sposobnost domace industrije da pravi i naoruzava velike BPL je jako vazna za sledecu generaciju izvidjaca/bombardera/nosaca raketa. To se naravno i dobro izvozi!

Odgovori
A

Ja se sve bojim da je ovde plan da se troše neke pare i da se pravi zanimacija ljudima kojima je ostalo 10ak godina do penzije.

m

Sve je tako divno i lepo, i ja sam za do neba da ljudi rade da imaju plate dostojne struke i čoveka u 21veku. Da možemo sve sami da uradimo od igle do lokomotive itd…
Medjutim sa druge strane ostavljati RV na toliki period bez jurisnih aviona a nemati zamenu u operativnoj upotrebi je veliki rizik po bezbednost zemlje. A tu se radi još uvek na modernizaciji Mig29. Naše istorijsko iskustvo nas uči (ili bar mene) da mi ništa ne možemo uraditi bez mucki pojedinca ili grupe. O bilo kom domenu da se radi. Svaka čast ljudima koji direktno rade na vazduhoplovima u održavanju istih ili učestvuju direktno u modernizaciji. Kaže nema se para? I za smejanje i za plakanje istovremeno. Kuda ide novac vidimo svakodnevno 24h na TV stican nelegalnim putem, dosadise i Bogu i ljudima. A koliko Srbija ima još nevolja ko zna.
Ali zato guli kožu običnom čoveku raznim nametima jer su neki tamo genijalci bili mnogo pametni za kompjuterom. Ako se zna šta se želi i ako se ima nekakva strategija uopšte u ovoj zemlji zašto se ne bi unapred nabavio jedan skolskoborbeni jurisnik bombarder nazovite ga kako hoćete da se ne čeka nabavka višenamenskog aviona. Ako se zna šta nam je potrebno na osnovu utvrđene strategije onda itekako može da se nabavi takav avion bilo sa istoka ili zapada sa istočnim ili sa zapadnim visenamenskim avionom. Ja ovde ne vidim nikakvu strategiju već po sistemu od danas do sutra. Ovi će nam luoiti sankcije ne smemo ništa ozbiljnije da nabavljamo sa istoka, kao neka deca smo. Gde je tu odgovornost za bezbednost zemlje za buduća iskušenja koja neminovno dolaze. Lako je politika tima oni sutradan neće biti u rovovima već neko drugi da bi se ovde igrali kozmetickim sredstvima pa jos za narednih nekoliko godina nekakvog ispitivanja.

Odgovori
Б

Krpljenje neva kubova orlova (starih 50 i kusur god),uz sad vec tradicionalnu nabavku 5 ovoga 7 onoga…a onda vidimo Madjarsku cega i u kavkim kolicinama uzimaju uz offset.

Odgovori
T

Ja vidim i Madjarski BDP koji je na 150 milijardi $ dok je nas 58 ..

P

Meni ova nova njuška liči na onu sa MiG-27K.
Šta bi se sve nalazilo ispod prozorčića?

Odgovori
N

Posto se motor ne menja a dodaje se mnogo nove opreme, koliko ce se to odraziti na letne karakteristike i koliko ce smanjiti nosivost ubojnih sredstava?
Orao nije zadovoljavao trazene parametre ni kada je projektovan.
Verovatni ce imati vecu efikasnost na cilju ako koristi „pametnu“ municiju uz senzore koje ce dobiti ali sveukupno manju nosivost sto znaci manje jeftinije „glupe“ municije.

Odgovori
m

Svaka vrsta modernizacije Orla bez jačih motora i novog stajnog trapa je čist promašaj. Normalan čovek u to ne bi seo… A obe gorenavedene stvari ćemo rešiti malo teže, dok je ono što avion nosi sasvim druga, jednako kompleksna tema.

Odgovori
S

Za bliznje okruzenje i rokanje polozaja istog okruzenja mu netreba jaci motor i stajni trap. Kad nisu stradali 1999 u letu sem na stajanki, vs e drugo sta se sad radi je plus za te avione. Inzinjeri nek se uce, istrazuju, probaju, docice jim to znanje odlicno kad budu isto znanje prebacivali na kojekkave BPLje al u smanjenom obliku.

Da dodam, mi da kupujemo eskadrone i tome slicno necemo, previse para za odrzavanje itd., zato sam
ristas jedne eskadrile al ta eskadrila da bude sposobna da se nosi sa eskvadronima kojekod neprijatelja, prema tome krenuti sa talozenjem kinte vec od juce i za dobrih deset godina poslati upit za Su57 uzput za kasnije jos pre napraviti sekciju na akademiji za https://youtu.be/bZvNLuC12R0

Lp

M

Strela Da li vama izgleda realno da drzava sa 7m stanovnika, okruzena NATO paktom, sa SAD trupama na svojoj teritoriji, potpuno ekonomski zavisna od zapada kupi Ruski avion 5. generacije? Ali ozbiljno? Ovi vade avione iz muzeja, a vi pricate o SU-57..

P

O jacem motoru…pa nije lovac, radikalna izmena trupa a dobilo bi se sta? Ovakav kakav jeste samo mogucnost upotrebe laserski/tv/ic raketa ili bombi uz vecu zastitu. I da leti do penzije zlu ne trebalo

S

@Mile
Ja to stvarno mislim. 21.vek je. Dolazi nova generacija, koja treba da razmislja outofbox. 1999 nas je zadesila sto smo pogresno razmisljali i uzdali se samo u neku kvazi diplomaciju koja nije donela rezultate i vojno stalno zaostajali. Takva filozofija nas je kostala rata 1914, takva filozofija nas je kostala 1941 i ova zadnja koju i sami pamtimo 1999. U svim tim kljucnim trenucima smo vojno imali zastarelu tehnologiji. Nisam na funkciji i netreba da budem politicno korektan ali nama pretnaj iskljucivo preti od Nato saveza idirektno preko njihovih pulena u nasem okruzenju. Imali smo mi odnose i sa Austrougarskom i sa hitlerovom Nemckom i Amerima posle 1945 sve do 1991 pa smo doziveli od njih isto ko i od nacisticke Nemacke. Nase je da trazimo i na osnovu toga javno jos jednom razgolimo ko nam je neprijatelj. Ne trazimo atomsku bombu ali trazimo barabar opremu 21. veka u smanjenom obliku dovoljnu za odbijanje izkusenja buducih diletenata koji ce se naci na funkcijama svojih zemalja pa ce se jim uciniti dobro da se nas malo ponovo bombarduje i napada. Nase okruzenje neguje i spara glavosece iz Sirije, nista jim ne fali od kad su se nazad vratili. 3000 jih je jos po zatvorima u Iraku i Siriji, nece tamo crkniti ali ce se
rvom priliku vratiti odakle su i dosli, ponajvise u nas najblizi komsiluk. Prema tome molim lepo. Ukoliko danasnji oficiri, ovi sta su pred penziju od njih nista ne ocekujem ali buducih ako nevide i ne uzimaju obzir sta sam napiso ko lajik, a svi znamo da je tako.

S

@Strela
Potpuno se slazem sa Vasim razmisljanjem. Svi se strecaju kad se spomene SU-57 kao da je svemirski brod u pitanju, a ne obican avion koji je savremen, sa aktuelnom tehnologijom, tako su se strecali i od stuka u 2. sv ratu jer su zaostali u razmisljanju. Zato i jesmo prezivjeli kroz istoriju to sto nam se desilo nebrojeno puta, jer niko nema viziju, i oni koji imaju viziju budu suzbijeni. I opet ce nam se to isto desiti jer ponovo razmisljamo na nekakav konzervativan i pogresan nacin.
100 puta sam ponovio: sirotinja nije u dzepu, nego u glavi.
Ne da treba, nego mora da se razmislja o avionima 5. generacije ako mislimo o nekoj svojoj buducnosti. Sta ce biti 2040.? Migovi u penziju i? 2040. cemo da kupujemo Rafale ili SU 35? Gluposti. Tada su oni zastarjeli, znaci logicno je da bude avion 5. generacije. Mora SAD da se razmislja o tome, a ne danas za sutra, to tako ne ide. Mora SAD da se razmislja o stealth dronovima domace proizvodnje. Mora vojska da razmislja o sebi i da pravi planove i strategije koji ce da se rade u kontinuitetu koji nece da se prekida sa svakim sledecim mandatom bilo kog predsjednika ili ministra. Ogledalo naseg mentaliteta je kada u decembru padne snijeg i putevi zavejani, onda na tv izadje neko iz puteva i kaze „iznenadio nas je snijeg“. Pa ako nas snijeg u decembru iznenadi sta dalje da pricamo?

B

Strela
Kazes jaci motor? zbog cega. Da bi poneo vise tereta, posto brzinu i plafon leta ima veci i od SU25 i od A10. A sta nije uredu sa stajnim trapom. Sta mu fali? svi ga pominjte a niko nezna sta?

L

Koliko god da urade bolje će biti nego sad što je. I to što urade neka samo bude efikasno. Motorima će biti dodato još malo snage. To je Miloradović najavio još 2017. Šta god drugi mislili, Orao još nije za bacanja, ali pod uslovom da bude modernizovan onako kako je najavljeno.

Odgovori
B

Citat: „Sadašnji obim projekta obuhvata ugradnju modernizacionog kompleta opreme, većinom iz domaćeg razvoja (uz upotrebu pojedinih uvoznih komponenti), koja će omogućiti efikasniju navigaciju i ukupnu borbenu upotrebu aviona Orao i u složenim meteo uslovima i noću.”

Ovo je pametnom dosta, toliko godina sam govorio o ovome po forumima da sve sto bih sada napisao samo bih slavu sebi pomutio. Sto kaze Petar Bozovic „keve mi vi bre niste normalni”. Miloradovic ce da ode u vecna lovista, a zadnje sto bude izjavio bice „prvi modernizovani Orao ce poleteti krajem ili sredinom godine”. Ostaje pitanje da li ce reci krajem, sredinom i da li ce reci intezivan razvoj. Sve ostalo ostaje. Cuveni nasi vazduhoplovni modernizacioni kompleti, pustim temu iz Beni Hila i citam tekst. Nisu u stanju Robin Huda da okace sa lukom i strelom da gadja sa Orla, a oni to kao modernizuju. Volio bih cerko da te zeni carev sin, ali modernizatori oko kuce sviraju.

Odgovori
T

Orao moze sluziti samo kao „Ispitna platforma“ za elektroniku i oruzje.
Mozda se planira kupiti 20 T-7 i „upgrade“ na standart „ORAO 2.0“.

Odgovori
M

It was reported in 2014 that Zambia had ordered 6 L-15s for US$100 million[16] and deliveries have completed in 2017.[17] According to Chinese sources, Zambia had ordered at least another 6 L-15As and 12 L-15Bs.[2]

Odgovori
Ž
K

Vade ih sa smetlišta muzeja i već za samo tri godine će krenuti serijska modernizacija.
Dali još neko primjećuje da ovde nešto gadno ne valjala?

Odgovori
T

Misle da ce biti potrebna ne-defansivna avijacija. Ako rasumes.
Ako nemas nesto drugoga kao SU-25 uzimas ono sto imas.

D

Znaci 2024-25e Srbija ce imati malu eskadrilu Orlova nadogradenu na standard Brazilskog-Talijanskog AMX iz 1994-e ali sa slabijim motorima i losijim stajnim trapom i hidraulickim sistemima i puno manjoj nosivosti?

A koliko dugo misle letjeti ove modernizirane zastarjele kante?

(U redu – barem su bolji nego sto druge bivse Jugoslovenske zemlje imaju).

Odgovori
h

Cilj modernizacije, bez političke korektnosti, su zemlje u okruženju. Tkzv. „stari neprijatelji“. Za njih je ova modernizacija više nego dosta.

V

Dead1,
Što stare kante?
Pa većina Orlova je iz perioda 90 – 92 godina. Mlađi su od Mig-ova 29 i skoro duplo mlađi od hrvatskih Mig-ova 21. Mlađi su i od rumunskih F16.
Kakvi su, takvi su, za sada rade posao. Ali, treba imati na umu i da je Srbija jedina od država iz bivše Juge koja ima jurišnu aviaciju.

D

Vlad ti avioni su sada 30 godina stari. Ovo je ipak godina 2021.

Rumunski su skoro 40. To je i meni glupava ideja.

Odgovori
N

I nova farba bi mu dobro legla…

Odgovori
K

Svaki borbeni avion je opasno borbeno sredstvo ako se naoruža najmodernijim ubojnim sredstvima.Inače,J-22Orao, pokazao se kao najžilaviji u deceniji sukoba i ratova.Ona dva Orla nisu slučajno u BiH umakla poteri kaubojskom F-16 željnog ubijanja.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Маре na: Crna Gora završila prijem helikoptera Bell 505

@srbofil @zivojin Јасно ми је то, нисам се добро изразио... Потпуно ми је нејасна стратегија таквог развоја ваздухопловства.

06. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

@Dax postoji razlika izmedju njihovih i nasih.Svi americki f16 f15 i f18 iz kraja 7pih pa na ovamo imaju digitalizovan kompjuterski kokpit odnosno fly by wire,nasi nemaju pola miga 29 ima analogne pokazivace pravca

05. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

F 16 je zenit doziveo cuvenom misijom izraelskih pilota kada su unistili iracki nuklearni reaktor 81ve

05. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

@Boza M negde sam cuo da nemacka od 90 tajfuna samo 25 koristi jer su preskupi,takodje austrija planira da otpise svojih 15

05. Mar 2021.Pogledaj

Send this to a friend