Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[PARTNER 2021] Neki do sada manje poznati detalji modernizacije Orla; prvi prikaz turboelisne verzije Laste
Novi avioni, novi piloti. Još jedan Bandić u srpskom RV i PVO, pilot potporučnik, na sajmu je dužio modifikaciju Laste / Foto: Ivan Urošević, Tango SIx

[PARTNER 2021] Neki do sada manje poznati detalji modernizacije Orla; prvi prikaz turboelisne verzije Laste

Ovogodišnji 10. jubilarni sajam naoružanja i vojne opreme Partner ostaće upamćen pre svega po mnogobrojnim premijerama od kojih su neke od njih možda bile i neočekivane.

Zvezda ovogodišnje izložbe svakako je bilo oklopno vozilo, odnosno borbeno vozilo pešadije nazvano ‘’Lazanski’’ (prvobitni naziv ‘’Dušan’’). Prvi put su prikazane i nove varijante oklopnih borbenih vozila ‘’Lazar’’ i ‘’Miloš’’, dronovi samoubice ‘’Gavran’’, nove verzije pojedinih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.

Stiče se utisak da su zbog svega navedenog eksponati vezani za vojno vazduhoplovstvo bili u drugom planu. Pre svega oni koji su bili izloženi u Hali 1 gde su prikazani elementi modernizacije jurišnog aviona Orao, kao i  demonstrator nove, turboelisne varijante školskog aviona Lasta.

Napredak projekta modernizacije Orla

Najveći i najambiciozniji domaći projekat modernizacije RV i PVO Vojske Srbije svakako je osavremanjavanje jurišnog aviona Orao, koga je Tango Six krstio Orao 2.o. Prošle nedelje je na Sajmu prikazano nekoliko do sada javno nepoznatih detalja koji se tiču ovog projeкta, bio je izložen model kabine dvoseda, potom nos letelice u kome se nalazi optoelektronski sistem, model rakete sa glavom za samonavođenje povezane sa avionom i navigacijski sistem na žirostabilisanoj platformi.

Model kabine modernizovanog dvosedgo jurišnog aviona Orao / Foto: Tango Six
Nos Orla sa termovizijskom kamerom i laserskim daljinomerom / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Optoelektronski sistem se sastoji od termovizijske kamere i laserskog daljinomera, a interesantno je da je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, prilikom zajedničkog obilaska izložbe sa predsednikom Srbije, rekao da je domet termovizijske kamere 20 km. Ipak, u brošuri “Teleoptik-žiroskopa“ koja se mogla dobiti na sajmu stoji da se modernizacijom Orla mogućnosti za dejstvo u noćnim uslovima „izuzetno unapređuju i da se tako može koristiti na daljinama do 30 km„.

Ovaj sistem omogućuje otkrivanje ciljeva danju i noću i u uslovima slabe vidljivosti, zajedno sa navigacionim sistemom visoke preciznosti i balističkim računarom povećava efikasnost dejstva postojećim naoružanjem odnosno topovima, nevođenim raketama i bombama, ali i omogućuje upotrebu savremenih vođenih ubojnih sredstava.

Inercijalni navigacijski sistem Sigma 95N francuske proizvodnje / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Prednja kabina modernizovanog Orla. Rečeno nam je da to nije konačni izgled / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Pored modela kabine bio je izložen i inercijalni navigacijski sistem Sigma 95N francuskog proizvođaća Safran koji je integrisan u prednji deo aviona. Na instrument tablama kabine nalaze se novi savremeni prikazivaći kompanije “Teleoptik-žiroskopi“, u prednjoj kabini je na nišanski sistem (HUD) ugrađen kolor monitor (tzv. Head Level Display) na kome se prikazuje slika sa optoelektronskog sistema, sa desne strane je kolor monitor APM 8.0“ na kome se prikazuju pilotažni instrumenti i navigacioni podaci na pokretnoj karti sa simbologijom putanje aviona i potencijalnim ciljevima.

Zadnja kabina Orla 2.0 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

U zadnjoj kabini je centralni kolor monitor APM 8.0“ na kome se mogu prikazivati navigacioni podaci, pilotažni instrumenti, slika sa optoelektronskog sistema i slika sa glave samonavođenje vođenih raketa. Sa desne strane se nalazi takođe kolor monitor (tzv. Head Down Display) APM 5.6“. Upravljanje optoelektronskim sistemom i glavom za samonavođenje raketa (koja može imati i funkciju dodatnog senzora) vrši se pomoću upravljačke palice koja je ugrađena u zadnju kabinu.

Osim navedenog u avion je ugrađen računar misije ARM-AE1 koji je takođe proizvod “Teleoptik-žiroskopa“. Ovaj računar služi kao integrator sistema aviona sa analognim i digitalnim komponentama i podsistemima, preko magistrala podataka MIL-1553 i ARINC je povezan sa inercijalnim navigacijskim sistemom, računarom vazdušnih podataka, HOTAS komandama, radio-navigacionom opremom i sistemom za upravljanje vatrom.

Orao dobija i HOTAS komande / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Sva opisana oprema je ugrađena u prvoj fazi modernizacije. Kako nam je rečeno to je Faza 1A, a Tango Six je saznao i da će prvi potpuno opremljen i funkcionalan prototip biti spreman do kraja ove ili početkom 2022. godine. Od ranije znamo da se u projektu koriste dva dvoseda NJ-22, a na Partneru smo dobili i informaciju da je u toku dorada i prvog jednoseda.

Prioritet za modernizaciju imaju dvosedi, trenutno je u aktivnoj službi 6 aviona (zajedno sa dva dorađena primerka). Planirano je da se osavremeni eskadrila sa bar 12 Orlova od kojih bi na kraju 9 moglo biti NJ-22.

Glava za samonavođenje rakete povezane sa funkcionalnim modelom kabine aviona / Foto: Živojin Banković, Tango Six

U sledećoj fazi predviđena je ugradnja sistema za samozaštitu sa senzorima za otkrivanje infracrvenog, laserskog i radarskog ozračenja, kao i sistem pasivne i aktivne zaštite (uključujući infracrvene mamce nove generacije). Osim toga avion će dobiti nove sisteme za komunikaciju i identifikaciju, a ranije je najavljen i novi gornji elektrooptički prikazivač (HUD) i ugradnja transpondera. Takođe postoji i mogućnost povećanja potiska pogonske grupe.

Turboelisna Lasta

Unapređena varijanta školskog aviona Lasta sa turboelisnim motorom bila bi, osim za osnovnu obuku, namenjena i za obuku za gađanje, raketiranje i bombardovanje (GRB). Nova pogonska grupa koju čini turboelisni motor Rolls-Royce M250B17F snage 450 KS omogućiće upotrebu dostupnijeg i jeftinijeg avio-goriva.

Na sajmu je prikazan demonstartor, dorađena serijska Lasta V-54 / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Kako se dalje navodi, anvelopa leta će biti proširena, a tu su i sasvim nove mogućnosti, kao što je obuka za primenu vođenog naoružanja i u upotrebi optopelektronskog sistema (to bi ujedno bio i sistem za izviđanje). Bezbedniju i efikasniju obuku pilota obezbediće ugradnja izbacivih sedišta, kiseoničkog sistema i sistema klimatizacije.

Privremeni izgled zadnje kabine / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Osim toga, od ranije smo imali informacije, a nešto od toga se moglo videti i na sajmu, da bi avion mogao dobiti i HOTAS komande, sistem za upravljanje vatrom, redizajnirani poklopac kabine koja bi bila i NVG kompatibilna.

Neobičan položaj optoelektronskog sistema / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Maksimalna poletna masa turboelisne Laste iznosi 1450 kg, vrhunac leta više od 7500 m, maksimalna brzina preko 400 km/h, dozvoljena G opterećenja +6/-3, nosivost korisnog tereta više od 250 kg.

Predviđeno je da se nova turboprop varijanta bazira na postojećem zmaju i da se u budućnosti izvrši dorada dela postojeće flote aviona Lasta. Upravo je na ovogodišnjem Partneru prikazan demonstrator koji je nastao doradom serijske klipne Laste V-54 (evidencijski broj 54202) sa turboelinsim motorom, modelom optoelektronskog sistema, modelom novog poklopca kabine, nešto dorađenim kokpitom i lakim izbacivim sedištima Zvezda KS-2012.

Rusko izbacivo sedište Zvezda KS-2012 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Ipak, Tango Six je došao do saznanja da će tek nakon ispitivanja obimno dorađene Laste biti odlučeno da li će se deo flote vojnih V-54 dovesti na ovaj nivo ili će se ići na proizvodnju novih aviona.

Svi članci Tango Six izveštavanja sa Partnera 2021 nalaze se ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Ne znam ljudi, meni deluje da se naša namenska krupnim koracima vraća tamo gde joj je i mesto, a to je sam svetski vrh! Normalno, još smo daleko od tog vrha, ali smo nesumnjivo na dobrom putu. Da je ona lepa država poživela i izašla jača iz onih vrtloga 90ih, danas bi nam jedna moćna turska odbrambena industrija gledala u leđa, bez ikakve dileme, ali polako, ćeraćemo se još….

Odgovori
Al

A kada je to namjenska bila svjetski vrh? Kopije sovjetskih sistema sa zapadnom elektronikom svakako to nisu. Niti jedno sredstvo nije unaprijedjeno od uvodjena u upotrebu, govorim o JNA. Ovo sto je prikazano vise lici na zadnje verzije Juga nego li na ozbiljan proizvod.

Dr

@Alasseon

Nekadasnja SFRJ proizvodila je tenkove, BVP, artiljeriju, avione, helikoptere, brodove, podmornice itd. itd. Da li je sve to bilo u svetskom vrhu? Naravno da nije, ali nije bilo ni za potcenjivanje. Ni tada, ni danas a ni sutra nismo i necemo moci da se poredimo sa Amerikom, SSSR-om, Rusijom, Francuskom ili Britanijom, ali proizvodili smo i prodavali dosta toga. Tadasnja SFRJ imala je jacu namensku od tadasnje Turske. Izvoz nameske industrije SFRJ vrteo se oko 7-8 milijardi tadasnjih dolara, to je mnogo vise nego danasnjih 7-8 milijardi dolara. To su samo dva primera, da ne nabrajam dalje.

A gde smo danas? Namenska industrija Slovenije, Hrvatske, C. Gore i Makedonije skoro i da ne postoji, jedino jos Srbija proizvodi i prodaje nesto, i nesto malo BiH. Ali kad saberes sve od Vardara pa do Triglava ne proizvedemo ni 5% kao nekadasnja SFRJ. Iizvoz proizvoda namenske industrije svih bivsih jugo republika manji je od 2 milijarde danasnjih dolara.
Ja o SFRJ nemam lepo misljenje, smatram je smrtnim neprijateljem Srbije, ali cinjenice su cinjenice.
Kazes kopija sovjetskih sistema, a nije kopija nego se dosta radilo po licenci, ajd danas kopiraj Abramsa, Armatu, kopiraj Iskander itd…

Mi

Matori, nismo realni u očekivanjima. Ja sam u početku imao utisak da se namenska „rasplinjava“ mnogim projektima umesto da se usredsredi na jedan koji će usavršiti, ipak, vidi se sada da jedan projekat nadopunjava drugi, da svaki segment kapaciteta raste, da se prate svi svetski trendovi a pritom se gledaju naše realne potrebe, radi se mnogo više od onoga što sam ikada sanjao, a sanjao sam, nije da nisam… Miloradović I ta grupa ljudi oko njega su suvo blago koje trebamo čuvati i pomoći na svaki mogući način, rezultati zasigurno neće izostati.
Danas je najveći problem našeg sistema odbrane ljudstvo, a to ostaje političarima da analiziraju i reše, sektor materijalnih resursa su, s druge strane, zahuhtali voz koji nema nameru da staje.

Ma

Ovakva predstavljanja gledamo zadnjih 20 godina i malo toga je uvedeno u službu, još manje dalje usavršavano.
Modernizacija Orla je čisto bacanje para jer on nema sposobnosti za zadaće koje se od njega očekuju.
Naguranti još više opreme u njega sa ionako slabim motorom ga neće učiniti boljim.

dr

alasseon. A npr. M 84?

Zu

@Kriva Drina

„Namenska industrija Slovenije, Hrvatske skoro i da ne postoji…“

Pipistrel won a competition to supply 194 aircraft to the Indian Air Force

Croatia Is Third Largest Exporter of Firearms to the United States

Og

dr djura M-84 je unapređena verzija T-72. Dakle ni on nije izvorno naš.

Al

@Ogorčeni

Licenca je kupljena u skladu sa pravom, tenk je prošao kroz dosta unapređenja pre nego što je proizvodnja započeta. Tenk je naš, koliko god to neko ne hteo da prizna.

Dr

@Zulum

Svaka cast Pipistrelu ali to je stara vest.
Sto se izvoza u USA tice, i to je vest iz 2016. godine. Tada je HS produkt imao duplo vise zaposlenih i duplo veci izvoz nego danas (2016. rekordna godina za Hr namensku izvezli oruzja u vrednosti od 224. miliona, a prosle godine svega 65. miliona). U medjuvremenu HS je otpustio 50% radnika koji su bili zaposleni na neodredjeno vreme, zbog rata u Siriji.
Pogledaj koliko koja drzava izveze godisnje, brojke ne lazu.

De

Zulum,

Kakve veze ima privatna firma Pipistrel sa namenskom industrijom Slovenije?

Za Cro je bajata vest, iz 2016, kada HS produkt stvarno izvozio u USA najvise posle Austrije i Brazila. Ali to je samo ta godina,i samo pistolji…
Ajd sad pogledaj sta sve Srbija proizvodi.

Zu

@Delta

„Kakve veze ima privatna firma Pipistrel sa namenskom industrijom Slovenije?“

Morate shvatiti da su svi zapadni proizvođači oružja privatne firme koje posluju komercijalno, a ne relikti iz socijalizma za štancanje prototipa.

Zu

@Kriva Drina

HS Produkt je samo jedna hrvatska priča gdje se došlo od ničega u svjetski vrh, uguglaj si kome i što prodaju DOK-ING, Šestan-Busch…

https://www.aalan.hr

De

Zulum,

A pa naravno, opstepoznata stvar da su Lockheed, Boeing, BAE, H&K, Dassault, Leonardo, itd…privatne kompanije i potpuno nezavisne od maticnih drzava. Isto tako, tamo su kuce od cokolade, a prozori su od marmelade.

Dr

@Zulum

Sve to o cemu pises pada u vodu kada pogledas izvoz namenske industrije Hr. Proslogodisnji izvoz hrvatske namenske industije 65. miliona, a za vreme SFRJ bio je bar 20x veci.
E, vidis ja o tome pises, a ne o puskama, pistoljima i uniformama jer danas pusku i pistolj napravi i firme sa 20 zaposlenih radnika.

Sto se pomoci drzave tice, procitaj ovo.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/hs-produkt-i-drzava-ulazu-50-milijuna-eura-u-tvornicu-streljiva-268372

Zu

Fala ti brate Drina-Ći.Kad već miješaš rekordni pad izvoza u COVID 2020 i ex SFRJot robnu razmjenu s Biafrom i Kampućijom, što onda ne napravite pušku koja nije kopija AK-47?

Br

@Zulum

Kako su sve prototipovi, do sada je izvezeno prek,o 100 haubica Nora i par baterija u nasoj vojsci, izvezeni su i BOV Milos, plus 30 nasoj vojsci i BOV M11 je izvezen, koji koristi i zandarmerija, izvezeni su i prvi primerci Lazara, plus oko 40 komada za vojsku i zandarmeriju, napravljeno je i 10 vozila BOV KIV, 15ak terenaca NTV, uskoro stize prvih 10 MRAP M-20 i BOV-OT. Zatim visecevni lanser Morava je otisao u Libiju preko UAE, Laste je kupio Irak, nase naoruzanje za H-145M je prihvacen od strane izvorne firme, Grcka je nedavno kupila rakete za Grad koje povecavaju domet sa 20 na 40km, a uskoro stizu i do 50km, Alas se radi zajedno sa Emiratima i blizi se kraju, Pegaz sa kinezima i stize vec ove godine, Gavran je takodje skoro pa gotov, kao i Tamnava. Malih Milosa ima takodje 10-15 za sada, i jos dosta sitnijih stvari… Sve navedeno nisu prototipovi nego ih koristi i nasa vojska i izvoze se.
Dok se u Hrvatskoj prave samo dobre puske i nista vise. Inace pogledaj izvoz Zastave Oruzje u USA pa uporedi sa izvozom HS…

Br

@Zulum

Pa dodaj na to i ogroman izvoz raznih atiljerijskih raketa, granata, minobacaca i razne municije. Samo u 2019. u Tursku je izvezeno 1500 raketa, i skoro 10.000 raketa 107mm u Emiratima i jos 20ak hiljada drugih raketa, pa 1000 raketa 122mm za S.Arabiju, i preko 10.000 raznih minobacaca brojnim kupcima, pa onda na to dodaj municiju manjeg kalibra, pa Zastavu Oruzje, jer sve ovo navedeno je samo iz Krusika…
Tako da pusti HS… I Socijalisticke relikte koji ne znaju nista da naprave.

Br

Takodje se serijski proizvodi i unapredjeni Vrabac, razne DUBS kupole, teleopticki uredjaji, laserski daljinomeri, razne vodjene glave, univerzalna pokretna artiljerijska računarska stanica (UPARS), radio ometac, unapredjeni mitraljezi velikog kalibra, bacaci granata…

Dr

@Zulum

Hrvatska ni pre Korone nije imala veliki ivzoz. Izvoz namenske industrije Hrvatske prepolovio se vec tamo 2018. godine, a tada Korone nije bilo.
To sto je 2016. godine zabelezen rekordan izvoz naoruzanja i vojne opreme iz Hr, to je zato sto se dosta toga izvozilo i pobunjenicima u Siriji, praznila se skladista sa oruzjem bivse JNA. Kako se rat u Siriji stisavao, tako je i vas izvoz isao dole.

Sto se kopija tice, jedino je jugoslovenska M-70 kopija sovjetskog Kalasnjikova. Ostale puske nisu kopije nego su zasnovane na principu AK-47. Ova nova Zastavina modularna puska ima vise slicnosti sa nekim zapadnim puskama nego sa Ak-47. Na kraju krajeva ako cemo se voditi tvojom logikom onda je vasa VHS puska kopija, i to losa, izraelskog Tavora.

Uostalom ako nisi primetio ja ovde ne pisem o puskama vec o namenskoj industriji, poredim stanje iz nekadasnje SFRJ i stanje danas. Pogledaj sta je nekada bila Kraljevica (jedno od najjacih brodogradilista u Evropi) i ostala brodogradilista u Hr, pogledaj nekadasnjeg Djuru Djakovic, Koncar SUS itd. Toga danas vise nema, ali zato ima pusaka, pistolja i uniformi i zato vam izvoz i jeste tako mali. Ako smatras da je proizovdnja puske i pistolja neki veliki uspeh, podseticu te da i jedna mala Crna Gora proizvodi sopstvenu pusku i pistolj.

Br

A napravljeno je i prvih 12 Pasarsa sa modernizovanim Zirafama i uskoro stize jos jedna baterija, prosto je nemoguce sve nabrojati odjednom… Kvadrikopter naoruzani ce takodje uskoro biti zavrsen…

Prototipovi su samo Aleksandar, Sumadija i Strsljen. S tim sto ce prvi sigurno uci u proizvodnju u narednim godinama, automatizovana haubica sa pocetnim dometom od 75km koja ce biti u samom svetskom vrhu.

St

A klima i izbacivo sediste su nebitni u avionu pa su se toga setili posle 11 godina razvoja? Ako ne racunam onu prvu verziju Laste za koju je razvoj poceo 80tih godina proslog veka.

Odgovori
Da

Osnovno pitanje je da li je ovaj Lasto imao pričvrljen RR Motor ili ne. Ako jeste to je to leteće. U svakom slučaju ozbiljnija priča od nesretnog Kopca. Optoelektronska lopta bi mogla biti uvlačeća. Mala je to cena za tako skup komad opreme ako se treba prinudno sleteti van aerodroma ili bez st.trapa.

Sr

@Stojko
Klipni laki avioni poput Laste obicno nemaju katapultiracuje sediste. Turboprop vec imaju…nosivost je u pitanju.

al

Ovako kad procitam clanak i silne objave zvanicnika, sve to deluje fantasticno. A onda se setim da je Orao poleteo 1974. i da je sad 2022. bezmalo… Vreme neumitno tece, svako malo stizu drugacije najave modernizacije Orla, nesto novo, te ovo ce, te ono ce biti, te samo sto nije (kao i sada). Bojim se da ce Orao napuniti i 60 leta a eskadrila modernizovanih jos uvek nece biti spremna tj „evo samo sto nije“… Sve razumem i potrebu razvoja domace pameti i da ti procesi traju i da se vremena brzo menjaju ali Krstenica ne laze…

Sa druge strane ovo sto citam za Lastu me opet vrlo raduje i sve mi deluje vrlo logicki i na mestu, samo da opet ne bude i Lasta „cura od pola veka“ koja ceka na tretman botoxom ali eto samo sto nije…

Odgovori
Gu

Šta reci za američke B-52 itd…naš Orao pored njih izgleda kao mladić.

dr

A kad bese ono poleteo B 52 ?

VS

Vrlo interesantno ,samo je tesko razumeti vasu logiku ?! Pa onda da kazete rusima i amerikancima… Da izbace svoje SU-25 i A-10 jursine avione iz upotrebe kako ih nije sramota,da sa tim pilotiraju ?! Ali ne vama to ne pada napamet iako su ti avioni vrsnjaci J-22,ili cak i straiji aparati od J-22. Inace idalje i A-10 i SU-25 ce biti jos dugo okosnica americkog , ondnosno ruskog vazduhoplovstva ,i idalje su medju najboljim , jurisnim avionaima danas .Orao je imao prvi let 1974 godine prijatelju , u serijsku proizvodnju je usao pocetkom 80-tih godina. Zadnji aparat je isporicen 1992 godine . Inace radi uporedjenja A-10 je usao u upotrebu 1977 godine a zadnji primerak je isprucen vojsci SAD 1984 godine,od tada se samo modernizuju i letece jos jako dugu .Isti slucaj je i sa SU-25 koji je usao u upotrebu u Sovjetskom vazduhoplovstu 1980 godine. I idalje se koristi uz mnoge modernizacije ,kao i A-10. Ne vidim problem u modernizacije J-22 koji je maljdi od oba aparata ,i ruskog i americkog ?! Sa znatno manje sati naleta od americkog i ruskog jurisnika ,tadkoje samom proverom konstruckije J-22 samog „zmaja“ aviona utvredjeno da jos od 15-20 godina moze da leti bez problema . S’tim sto je jos i Orao konstrucijiski moderniji avion ,od oba navedene aparata. I maldji od oba navedena aparata ,nekoliko godine je kasnije usao u serijsku upotrebu ,ili negde u isto vreme kad i SU-25. Sto je onda za dusebriznike toliko strasno kod J-22 a nije kod A-10 ili SU-25,meni idalje mi to nije jasno ,taj nazovi „autosovinizam“ . J-22 avion dokazan u borbi vise puta ,i RS i na kosovu ,kao izuzetno izdrzljiv aparat „Zilav“ u brobenim dejstivma… Ne moze da ponese toliko naoruzanja kao A-10 ili SU-25 ali preko 2500kg ,je za nase uslove odlicno .Pogotovo sa novim naorzanjam koje ce biti podveseno , „pametno naoruzanja bobme i rakete“… Cije ucinak na cilju i domet trpliran … J-22 Orao prakticno uz sve svoje mane ima bolje prefromasne leta i od A-10 i od SU-25 …. J-22 je dosta brzi i ,sa boljim manevarskim karateristikama ,takodje i brzina penjanja i ,palfon leta je takodje bolji kod J-22 i od A-10 i od SU-25. Tako da to sto vi navodite bas i nema logike .Vi ste ovde bezmalo predstavili J-22 , kao kao avion iz drugog svetskog rata prakticno ?! Za koji cekamo da se modernizuje navodne „60 godina“?! Inace da vas obavstim upravo na „T6“ je predstavljen prvi model modernizacije i nazavan „Orao2.0“ 2017 godine,znaci pre svega 4 godine,prijatelju . Inace kod J-22 posto do sada nikada nije mdoernizovana iz obejtivnih razloga „ratovi sankcije,bombarodovanje….“ Morao je da se nadokandi generacijski jaz,izmdju recimo upravo A-10 ili SU-25 koji mu jesu vrsnjaci ali su modernizovani do sada nekoliko puta 4-5 puta,znaci nije moglo jedno po jedno , postepeno kakao su radi rusi i ameri,pa imamo vremena da modernzujemo ,ove godine pa sledece ,ce bolje varijanta moderniacije…Nego sve od jednom od nule …Pogotov sto ce se ovom modernziacijom bar duplirati mogucnosti J-22,koji se i kao ne modernizovana pokazao kao odlican avion u ratnim oklnostima,radi ce se i na pojacavanju motora ,naravno mislim pre svega na one sa forsazom … Samo treba biti realan, a ne izmisljati stvari kako to vi radite ,i mnogo drugi… Slican slucaj je bio i sa Gazelama „ma to je za odpad zastareli krs“… Intresantno da nukalrnim i vojnim vele silama Francuskoj i Britaniji i mnogim drugim vecim i mocnijim i bogatijim zemlja od Srbije nije zastareo?! Idalje ga koriste . Sta vam to govori !

Me

Nije cilj zamlaćivanja sa Orlom da od babe pravite devojku. Orao, kakav god jeste, služi kao platforma za razvoj i ispitivanje svakojakog naoružanja i sistema. Kad jednom steknete znanje i iskustvo u proizvodnji i integraciji takvih sistema možete to i ponuditi drugim zainteresovanim stranama.

al

@VS S4

Pretpostavljam da se meni obracas pa je red da ti odgovorim a nadam se da ce administracija objaviti…

1. Gde sam ja pomenuo A10 i Su25 pa mi sroci roman o njima i uporedbi sa Orlom?

2. Prediti Orla sa A10 i Su25 i navoditi kako je superiorniji je u najmanju ruku degutantno al’ ajde…

3. Ja sam druze stariji od prvog leta Orla tako da ne moras da mi navodis njegovu istoriju. Porediti upotrebu Orla u nasem RV i upotrebu rusko-americkog pandana je bespredmetno ali to je nasa nasusna potreba da se poredimo sa super – silama jer i sami mislimo da smo isto…

4. Dovoljno dugo pratim T6 i znam dobro kako se kretala prica i o modernizaciji Orla i o „vecnoj“ 4MD modernizaciji Super Galeba koja traje prilicno duze od 2017. zar ne a nigde nije makla.

5. Moj post se samo i iskljucivo odnosio na vreme koje Orlu neumitno istice dok ceka modernizaciju. Cak sam naveo da mi sve ovo predstavljeno izgleda fantasticno. Kao i deo o turbo prop Lasti… Pokusaj malo da razumes sta drugi pisu pre nego prozivas.

6. O „autosovinizmu“ nemoj meni da pricas koji sam sa 19 godina ratovao za ovu zemlju kao pripadnik specijalnih jedinica. U meni ni nakon 30 godina od tada ne manjka ljubavi prema svojoj zemlji i zelje da moja zemlja napreduje u svim segmentima pa i vojnoj avijaciji…

Jos jednom: prvo pokusaj da razumes sta je ko napisao pa onda prozivaj.

Ba

@aleksanto
A zašto vas toliko uzbuđuju sendvičarska buncanja, da imate potrebu da na njih odgovarate? Porediti SU-25 i A10 sa Orlom može samo neko ko je preskočio terapiju, a za razgovor sa njima se školuju posebni specijalisti.

ma

Odlicna naslovna fotografija! Mlad pilot i zraci koliko je pozitivan takve fotografije su potrebne cesce. Ako pogledamo ostale cudno da ne moze kvalitetnije da se urade makete ili modeli, izgledaju kao da je sklepano u nekoj radionici a ne da se radi o proizvodima iz vrha namenske industrije. Prikaz kako ce se sta videti sta je izlozeno pa morali bi ljudi iz vojske da malo vise porade na tome. Laicki i dalje mi nije jasno zasto se islo na program modernizacije Orla koja traje vec koliko god i nije ni blizu nekog kraja a i kad se zavrsi kakav to avion ima RV i sa kojim ciljevima? Galeb mi je delovao prespektivnije u svom segmentu ali to je za strucna lica neka rade svoj posao nase da komentarisemo ovde. TX hvala na reportazi.

Odgovori
Dj

I Orao ima Hotas komande a Rusi predstavili SU 75 5 generacija, a nema Hotas komande vec je palica na sredini.

Odgovori
Be

Djuro, a znas li ti uopce sto je HOTAS?

Sr

@Djuro Pucar
HOTAS nema veze sa pozicijom palice nego da se moze prolaziti kroz menije, birati naoruzanje itd. bez da pilot skine ruku sa gasa i upravljacke palice.

Super Hornet i Eurofighter imaju palicu na sredini i naravno imaju HOTAS.

Ve

Вероватно је хотас високо напредна технологија коју Руска заостала индустрија не може да примени ако уопште и знају за њу. Није ни чудо јер се баве снимањем филмова у космосу ( ко то још ради у свету?)и неким примитивним хиперсоничним ракетама, нуклеарним подморницама и бродовима. Далеко су они од “ као сав нормалан свет“ технологије.

Pe

HOTAS ne znači desno bočno postavljena upravljačka palica upravljanja (F-16, F-2, FA-50, F-22, F-35, Rafale) nego programabilni gumbi koji imaju više funkcija postavljeni na palicu (palice) gasa i palicu upravljanja.

Koja može biti smještena bilo desno kao kod gore navedenih ili centralno (F-15, F/A-18, Gripen, Eurofighter, Su-27, MiG-29).

da

Brzo idite to kazite korisnicima EF 2000, verujem da ce se iznenaditi koliko ne znaju i kako su prevareni.

Ponekad je bolje precutati pa da ljudi pomisle da imate znanje nego reci i dokazati da nemate.

А

Руси су одавно тестирали палицу на десној страни и неки њихов закључак је да је боља централна. Е сад колико то има смисла…

Mi

>> Није ни чудо јер се баве снимањем филмова у космосу ( ко то још ради у свету?

Mislite da Kinezi, NASA ili SpaceX ne poseduju znaje i tehniku da se bave „snimanjem filmova u kosmosu“? U odnosu na sadrzaje koje kreira SpaceX ruski LEO-marketing izgleda kao da je emitovan u SSSR-a 60tih…

Du

(H)ands
(O)n
(T)hrust
(A)nd
(S)tick
Dakle hands on thrust and stick, to znači HOTAS, a ne pozicija palice, dakle pilot nema potrebu uopšte da podiže ruke sa upravljačke palice i palice gasa, već su mu sve komande dostupne odatle.
Inače, off topic, za SFRJ nadzvučni avion nazvan Novi avion je bio izdadjen funkcionalni model kabine koji je ima u to vreme HOTAS, glasovne komande i Fly-by-wire sistem, avion bi ušao u operativnu upotrebu sredinom 90tih godina, tako da je bezveze pričati da Rusi to nemaju

Yo

Nova kabina Orla, novi nos, instrument table i ostala oprema, pa šta je onda ostalo od starog Orla – pored krila i repa – sto daje više smisla pravljenju od babe devojke naspram npr. sklapanja/proizvodnje novog aparata prilagođenijeg savremenim potrebama.
Nešto novo što bi – pored nove opreme koja ide u modernizovanog Orla – rešilo i problem promaje i curenja ulja uz dosta drugih poboljšanja.
Ovako kao da u Stojadina ubacujemo novu opremu iz Renoa, Fiata i sl…

Odgovori
VS

Pa izgleda da su i rusi „ubacili u ladu novu opremu iz mercedesa i BMW“ .Kada su modernizvali njihove SU-25 aparate koji su vrsnjaci J-22 iz 1980godine . I ameri su modernizvali svoj A-10 „Ford Capri,iz 1977 godine i ubacili novu opremu iz Cadillac Escalade I Forda Rangera“?! Zamisli americka baba starija 4 godine od naseg J-22 „?! I napravili i rusi i ameri od starijih baba nego nase „babe“ devojku“?! Mora da tim najvecim vojnim i nuklarnim silama nesto fali.

Be

Samo postoji razlika izmedju tih baba i ove babe.

Te babe, A10 i SU25, su bili vrhunski cim se s trake sasli.
Orao je bila matora baba jos na crtacoj ploci.

Bo

Beduin
A ja ti tvrdim, da ce dva Orla bez problema oboriti 2 A10, a obrnuto nikako. Kao sto tvrdim da ce orao brze i bezbednije bombardovati neprijatelja nego vise nego spori A10.

Be

Tvoju tvrdnju i nije tako tesko provjeriti u praksi.
Jaguar je Orao s jacim motorima.

Provjeri borbeni ucinak Jaguara u 1.zaljevskom ratu pa ce ti biti jasan sav besmisao tvoje tvrdnje.

Zu

@Bobanov shit of the week.

„A ja ti tvrdim, da ce dva Orla bez problema oboriti 2 A10.“

A-10 ima smanjen IR potpis, protumjere, veću pokretljivost i AIM-9X. Ako ga J-22 uspije lockati (ne znam čime) prije nego ga overshoota svaka mast pilotu s 30 časova naleta.

Al

@Zulum

Piloti nabijaju daleko više od 30 časova naleta…

Bo

Zulum
Od granate iz topa Orla nema zastite. A sa maksimalnom brzinom, koja je vise nego i duplo manja od Orla, A10 ne moze ni pobeci.

Ma

Pa pobogu druže šta je ostalo od izvornog F-16,F-15,F-18,B-52, Su-27, Miig-29,Mig-31…???
Isto što i od Orla na kraju modernizacije

Ra

Možda glupo pitanje, ali kako će ova inercijalno navigaciona skalamerija da stane u orla i gde?

Odgovori
ne

Ta skalamerija je prikazana nna postolju za testiranje.
https://www.safran-group.com/products-services/sigma-95

Mi

>> povezan sa inercijalnim navigacijskim sistemom, računarom vazdušnih podataka, HOTAS komandama, radio-navigacionom opremom i sistemom za upravljanje vatrom.

ARM-AE1 je na sajtu firme definisan kao „racunar misije“, sta tacno znaci „povezan“? Prema navedenim hardverskim karakteristikama, operativnom sistemu i kako nije redundantan, sumnjam da ovom racunaru moze da se poveri neka safety kriticna funkcija u vazduhoplovu…

Odgovori
Pe

Ne znam samo kako znate da je taj ARM-AE1 ustvari neupotrebljiv???

Na sta to mislis da treba biti redudantno i sta znas o tome?

Bavis li se ‘Functional Safety em’ ili..

Gu

Namjenska radi pun gas…a Orao će biti prava zvijer od aviona jurišnika za ove naše ratoborne komšije koji nas stalno napadaju i kidišu na nas.

Odgovori
Pe

Tako je! Inace i bez svega ovoga za njih je babaroga!

da

@ Zixo
Da li si siguran da je SKS-94 (neka od verzija) jer meni mnogo vise lici na KS-2012? Konkretno pogledaj izgled naslona za glavu gde SKS-94 ima trouglaste izbocine da bi razbio staklo dok KS-2012 to nema jer sam cilindar koji izbacuje pilota razbija staklo.
http://www.zvezda-npp.ru/ru/node/94
http://www.zvezda-npp.ru/ru/node/539
https://www.youtube.com/watch?v=YZciXs3E7NE

Odgovori
Ž

darkangel

Могуће да сте у праву.

Али ми добисмо такав инфо, мени личи и на СКС-94. :)

da

Ma nemoj mi persirati ;)
Obrati paznju na specificnu metalnu sipku koja je iznad pilota, tacnije na poziciji naslona za glavu.
http://worldavia.net/blogs/154

A sad pogledaj ovaj video sa sajma od 51 sekunde i videces da je to ta sipka samo je sad oblozena platnom da bude ujedno i naslon. Nema sumnje ovo je KS-2012
https://www.youtube.com/watch?v=XEDzYtpl7c0

Ž

Тако је, хвала на исправци.

da

Pogledaj opet ona dva rada sa OTEH 2014 o modernizaciji Laste. U prvom radu su se jasno opredelili za RR motor, dok drugi rad nudi tri varijante modernizacije avion (potpuno nov avion sa MK17 izbacujucim sedistima ali se cela kabina pomera napred za 300 mm uz novi poklopac kabine; druga varijanta je prerada postojeceg aviona uz ubacivanje padobrana za ceo avion ali bez promena kabine i treca varijanta je prerada postojeceg aviona bez dodatnih sigurnosnih sistema ali sa klimom i kiseonickim sistemom).
Zajednicke izmene za sve tri varijante su produzenje motornog prostora zbog TP motora i povecanje rezervoara u krilu.

Po ovim karateristikama sa sajma, oni su izabrali trecu varijantu koja najmanje menja postojece avione ali su preuzeli novi poklopac kabine sa prve varijante zato sto se u medjuvremenu pojavio KS-2012 koji je kompaktniji i laksi od MK17 pa ne zahteva promenu rasporeda kabine (pomeranje napred) vec samo promenu poklopca kabine uz lokalne promene na trupa aviona. Tako su dobili sigurnost prve varijante uz najmanje troskove trece varijante.

Jos jedan argument ovoj tezi je MTOW od 1450 kg uz tezinu naoruzanja od 250 kg, naime u radu za prvu varijantu planiraju MTOW od 1650 kg kad je naoruzan uz 450 kg naoruzanja na cetiri podvesne tacke. Treca varijanta zadrzava postojecu nosivost od 250 kg na dve podvesne tacke.

Meni je zanimljiva jos jedna izmena u odnosu na TP Lastu crteze a to je trokraka elisa, ovo mozda nema veze sa tim ali je zanimljiva razlika.

Pozdrav Zixo.

Ž

darkangel

Сачекајмо ипак испитивања, јер људи који раде на пројекту још нису сигурни у резултате, односно да ли ће моћи да надограде постојеће В-54 или ће морати да се производе нови авиони.

da

Naravno da ispitivanja tek slede, nego hteo sam da ukazem koji su konkretno model izabrali (kombinacija prve i trece varijante) za ispitivanje, ako to ne bude uspesno onda ce krenuti sa prvom varijantom odnosno novim avionom.
Nego bilo bi pametno da nakon Sove i Lastu TP sertifikuju (kad zavrse ispitivanja) jer ce se tesko prodavati bez sertifikata.

Br

Mi uglavnom prodajemo tamo gde ti sertifikati nisu ni potrebni, tako da to i nije neki veliki problem. Tesko da ce neka zemlja sa zapada kupiti nase avione.

Va

Orao rupa za bacanje para. te pare da idu za lastu koju možemo da i prodamo nekome a orao samo za presu il muzej

Odgovori
VS

Mora da ste upravo ,hajde da javimo amerima i rusima ,da su budale .Da svoje A-10 odnosno SU-25 koji su stariji od J-22 ,“daju muzeju ili da ih stave pod presu“ ?! Jako su glupi ti ameri i rusi,dve najvece svetske vojne i nuklarne sile .Da su pitali vas Vaso ustedeli bi grdan novac . Oni budale modernizovali A-10 iz 1977 godine i SU-25 iz 1980 godine,zamisliste?! Da su pametni kao vi pa da J-22 iz 1981 godine ,a uglavnom su iz 1987/88 pa i 1990/91/92 godine … Pod presu ?! Nikada da necu moci da se nacudim , nasem bahacenju i gluposti ,i nivou „autosovinizma“ i nemanja sopstvene samo svesti.

Br

Zasto sa novim motorom Lasta nije dobila i vecu nosivost. I sa prethodnim, slabijim motorom, imala je najmanju nosivost naoruzanja u klasi. Pojedini avioni sa istim motorom i slicnih dimenzija su mogli poneti i do 600kg na potkrilnim nosacima?

Odgovori
Pe

Ako su istih dimenzija i istim motorom, pa onda su im derogirane performanse pri toj nosivosti. Ne to necete procitati u njihovom reklamnom materijalu. A na koji drugi avion u klasi mislite konkretno..

Sr

@Branko @Perica
Zato sto je na izbaciva sedista i neophodna strukturna ojacanja otislo dosta. Nosivost je vise nego dovoljna.

Br

Ne, to je vazilo za staru Lastu, tacnije ovu sada aktuelnu, avioni koji su poredjeni sa Lastom takodje nisu imali izbaciva sedista, ali su imali isti motor, dok se njihova nosivost kretala od 300 do 480kg

Ma

Prvi funkcionalni primerak Orla 2022-e, pa sledi ispitivanje, pa usvajanje modernizacije, pa onda radovi…modernizovace ih taman kad im isteknu svi resursi, tamo 2030-e godine. U medjuvremenu ce i oni koji danas rade na modernizaciji otici u penziju.
A sve je moglo relativno lako da se zavrsi, jos pre 10 i vise godina sa Thales-om ili Leonardom. Kazes lepo koji ti paket treba, oni vec imaju sve…samo uklaviris i integrises na Orla i G-4 i zdravo.

Odgovori
Ma

Šta je problem produžiti resurs?
Orao će u službi biti još 25 godina…smm da se kladim…isto i G4

Sr

Na drzavnom nivou nikad komplet projekat opsezne modernizacije bilo kog aviona nije bio uradjen, kako u Srbiji, tako i SFRJ, na to dodajte da je poslednji mlazni avion konstruisan i proizveden u drzavi i fabrici koje ne postoje vec 3 decenije. Pritom jako malo je finansirana ova grana industrije tokom godina i nije bilo nikakvog ozbiljnog ulaganja do skoro(necu da zvucim kao „bot“, ali realno jeste tako).

Tako da je ovde posao bio mnogo ospezniji nego samo ugraditi neku opremu, postici te kapacitete malte-ne „od nule“, impresivno je to ljudi moji…. Cena koliko god da je, je manja nego da su ti visoko skolovani ljudi ostali bez posla, spakovali kofere i otisli napolje, dugorocni gubitak za ceo kolektiv je ogroman.

Realni budimo, Orao je los avion, ova modernizacija ce ga uciniti manje losim, eventualno bezbednijim, ali nije to sad „primarno“. Ako se sve ovo uradi do kraja, to ce biti 1. prvi projekat te vrste uradjen komplet kod nas. 2. stvorice se kapaciteti i iskustvo za dalju primenu veoma vrednog znanja. Dakle, G-4 bi bio vrlo brzo i kvalitetno modernizovan.

Ja ne bih potcenjivao nicije znanje i niciji trud. Mozda je project management trebao biti drugaciji(citaj bolji) ali ni tu decenijama nismo(pod „mi“ mislim na komplet drzavu) imali iskustva.

Tako da, kako god okrenemo, ovi avioni ce morati vrlo brzo u penziju, ali vredelo je novca jer se obnovilo znanje i iskustvo iz te oblasti.

Ne trebamo se lagati da je Orao sad neki sjajan avion, jer realno nije, los je, da ne kazem katastrofa, ali sta je tu je, to smo dobili….

Odgovori
А

Авион је добар мање више колико је његово наоружање.

Br

Te strucnjake je svakako trebalo zadrzati i razvijati nove sisteme i integracije stranih sistema, ali mogli su to da rade na Galebu, na novoj Lasti ili da lagano razvijaju Kobca, takvi avioni su trazeni u zemljama „treceg sveta“. Ili na Gazeli, Strsljenu… A Orlove samo da remontuju i za 6-7 godina u zasluzenu penziju.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor