BEG airport status
LOM Praha preuzima posao remonta helikoptera Mi-8/17/171 Severne Makedonije Armija Severne Makedonije trenutno ima četiri operativna helikoptera Mi-8 i 17 koji lete u sastavu Helikopterskog skvadrona na aerodromu Petrovec. / Foto: Igor Božinovski

LOM Praha preuzima posao remonta helikoptera Mi-8/17/171 Severne Makedonije

Memorandum o razumevanju i tehničkoj saradnji između Ministarstva odbrane i Ministarstva unutrašnjih poslova Severne Makedonije sa Ministarstvom odbrane Češke Republike potpisan je tokom posete češkog ministra odbrane Lubomira Metnara Skoplju 11. maja, saopštilo je istog dana makedonsko ministarstvo odbrane.

Potpisani memorandum otvara mogućnost za koordinaciju i potpisivanje međuvladinog sporazuma između Skoplja i Praga za remont transportnih helikoptera Ministarstva odbrane i Ministarstva unutrašnjih poslova Severne Makedonije, koji bi trebao da podigne makedonsku borbenu gotovost, ojača bilateralnu saradnju između dva NATO saveznika, a takođe povećati kapacitete makedonske armije i policije u rešavanju kriznih situacija.

Dva operativna helikoptera Mi-8MT sa evidencijskim brojevima 307 i 308 remontobvani su 2018. godine / Foto: Igor Božinovski

Par helikoptera Mi-8MT (ev. brojevi 305 i 306) Armije Republike Severna Makedonija (ARSM) i jedan policijski Mi-17V-5 (registracije MAP-7714) uskoro će biti poslati na generalni remont u pogon za održavanje, popravku i remont kompanije LOM Praha sa sedištem u Pragu, koja je specijalizovana za podršku tokom životnog veka helikoptera Milj u NATO i EU državama i na odgovarajući način sertifikovana od ruske kompanije MVZ Milj, Međudržavnog vazduhoplovnog komiteta (MAK) i čeških vazduhoplovnih vlasti. Jednom kada budu obnovljeni, ova tri helikoptera bi trebala da budu vraćena u Severnu Makedoniju ove ili početkom sledeće godine, što bi im omogućilo da ostanu u službi bar do 2029. godine.

ARSM trenutno ima četiri operativna helikoptera Mi-8 i 17 koji lete u sastavu Helikopterskog skvadrona na aerodromu Petrovec. Operativnu flotu čine dva transportna Mi-17 (ev. Brojevi 302 i 303) koji su remontovani 2016. i dva transportno-borbena Mi-8MT (ev. brojevi 307 i 308). Ministarstvo unutrašnjih poslova ima dva operativna transportno-borbena Mi-171 (registracije MAP-7710 i MAP-7711) koji su takođe stacionirani na aerodromu Petrovec.

Početak zamene flote sovjetskih helikoptera mogao bi početi nakon 2024. godine / Foto: Igor Božinovski

Očekivanja su da će policijski Mi-171 i Mi-17V-5 koji tek treba da budu remontovani, u nekom trenutku bliske budućnosti završe u vojnom Helikopterskom skvadronu koji će takođe biti pojačan sa dva sveže remontovana Mi-8MT (ev. brojevi 305 i 306). To bi omogućilo najmlađoj NATO državi da odahne od teškog udara pandemije virusa Covid-19 na njenu ekonomiju, a oslanjanje na helikoptere Mi-8/17/171 koje je modernizovao izraelski Elbit, moglo bi da pokrene plan investicije od 210 miliona evra za modernizaciju helikopterske flote kroz zamenu letelica iz sovjetske ere novim platformama nakon 2024. godine.

Potpisivanjem ovog sporazuma efektivno se prestaje sa višedecenijskom praksom Ministarstva odbrane da se generalni remont helikoptera ruske proizvodnje organizuje preko lokalnih posredničkih kompanija koje imaju odobrenje države za trgovinu naoružanjem i specijalnom opremom, kao i odgovarajuće bezbednosne dozvole, a njihovo angažovanje je takođe značajno povećavalo cene ugovorenih radova i usluga.

Makedonska flota Mi-8, 17 i 171 do sada je remontovana u Ukrajini, Slovačkoj, Rusiji i Srbiji / Foto: Igor Božinovski

Tokom prethodnih decenija vojni helikopteri Mi-8 i 17 Severne Makedonije bili su poslati na remont u Vazduhoplovni remonti zavod Konotop, ukrajinskog državnog preduzeća Aviakon (ev. brojevi VAM-301, 302, 303, 307 i 308), u slovačku kompaniju za remont vazduhoplova Letecké opravovne Trenčín (LOTN) (helikopter VAM-304), kao i u ruski zavod SPARK Aviation iz Sankt Peterburga (helikopteri 305 i 306). Policijski Mi-171 prošli su svoj prvi generalni remont oktobra 2018. godine u srpskom Vazduhoplovnom zavodu ‘’Moma Stanojlović’’ iz Batajnice.

Očiglednim uzimanjem posla logističke podrške makedonskih Mi-8/17/171, LOM Praha je takođe praktično eliminisao uticaj  poljskog remontog zavoda Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) sa sedištem u Lođu kao i Tehnološkog Instituta Ratnog vazduhoplovstva Poljske (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – ITWL) iz Varšave koji su se, između 2013. i 2016. godine zajedno borili da postanu dugoročni partner Skoplja za remont, produženje životnog veka i modernizaciju makedonske helikopterske flote Mi-8/17/171 i Mi-24V ruske proizvodnje.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

re

Komentarisao sam već ranije da me ova njihova maskirna šema podseća kako sam kao klinac farbao makete od onih boja što su se u tom trenutku preostale i zatekle u fioci, jaki kontrasti i oštri prelazi.
Znam da do te palete boja nisu došli slučajno ali meni kao laiku deluju toliko neprirodno i demaskirajuće da pomislim da se radi o nekoj službi spašavanja pa im letelice moraju da budu što uočljivije.

Odgovori
ID

Šema je otprilike ukršteni zelembać i daždevnjak…

Dr

Uh nekako ne prirodno. Meni su vrh Bugarski SU 25 ta maskirna shema je ko’ sakom u oko ali valjda ima nekakav razlog

Ni

Nisu ti helikopteri tako obojeni ništa uočljiviji na nebu od onih maskirnih Mi-17 i H145 u VS. A bugarske šeme farbanja su osmislili Rusi, nemoj da učite tatka kako se pravjat deca.

Re

Pa šta ga znam, možda nisu ni planirali da se sa helikopterom kriju u šumi. Mogu da ga realno ofarbaju i u ljubičasto ili u digitalnu kamuflažu, neće to danas mnogo pomoći pred neprijateljem…

Ex

Farbali su sa onim šta su imali,kao i mi naše.

Odgovori
Bo

Mi nase smo ofarbali, maskirnim bojama, a ne kao Makedonci drecavim i upadljivim.

To

Steta sto nema prostora da vam poshaljem realne slike iz vazduha. Ne bi ste bili u stanju da ga vidite. Ne lupetajte. Shemu je uradio nas pokojni kolega Mix, a ko se razume u modeliranju i maskiranju, dobro zna ko je Mix.

Odgovori
re

Na slikama se vidi da nisu čak ni mat boje već šljašte kao da su ispolirane. Svo vreme mislio da su te nijanse odabrane prema lokalnoj vegetaciji kad ono, prema boji lokalnog vazduha :)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Grga na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

@Major Oko svake vrste vazduhoplova, tenka, broda, podmornice mozemo da se raspravljamo da li je bolji ovaj ili onaj, ali oko toga koji je najbolji transportni helikopter je prosto iluzorno pricati. Mi 17 je etalon za sve. Tu nema rasprave..Najproizvodjeniji svih vremena.. Geopolitika je vec nesto drugo.

13. Feb 2025.Pogledaj

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj