Trenutno najbrojniji borbeni avion Ratnog vazduhoplovstva SAD (USAF) je jednomotorni laki višenamenski F-16 ‘‘Fightning Falcon‘‘. Prvi serijski primerci ove letelice predati su još 1976. godine, a poslednji su isporučeni USAF-u 2004. godine. Od 2230 aviona, danas je u upotrebi oko 930.
Magazin Air Force Magazine, udruženja Air & Space Forces Association je početkom aprila objavilo interesantan tekst o budućnosti aviona F-16 u RV SAD u kome se navodi da će ovaj tip u tom vidu američkih oružanih snaga služiti još skoro dve decenije, a da će njegova zamena biti izabrana tek za 6 do 8 godina.

To je zaključeno na osnovu izjave zamenika načelnika RV SAD zaduženog za planiranje i programe razvoja koji je saopštio da će, u vezi F-16, u toku ovog meseca biti objavljena dodatna budžetska dokumenta, koja će omogućiti dalja unapređenja flote, kao i njegovu dalju upotrebu u naredne dve decenije. On je takođe dodao da USAF do 2028. ili čak kasnije ne mora da odluči o zameni ovog tipa aviona.
General-potpukovnik David S. Nahom izjavio je u intervjuu za Air Force Magazine da će F-16 biti idealan za različite misije koje ne zahtevaju da avioni budu slabo vidljivi u širokom spektru elektromagnetnog zračenja (tzv. stelt) kao i da ne moraju da imaju veliku sposobnost preživljavanja.
General je dodao i da će F-16 i dalje biti jeftino, višenamensko sredstvo podizanja moći USAF, koje bi moglo da, za polovinu troškova borbenog aviona 5. generacije, izvrši niz niskobudžetnih zadataka, kako iznad na primer Bliskog istoka tako i iznad SAD (iznad SAD se misli na borbenu vazdušnu patrolu). General Nahom je dodao da zbog toga vredi dalje ulagati u flotu najnovijih verzija F-16 koji bi mogli služiti 18-20 godina.
U intervjuu se spominje i jurišni avion A-10, koji je prema, mišljenju generala Nahoma, dobra platforma za blisku vazduhoplovnu podršku u sve ređim situacijama u kojima je protivvazduhoplovna odbrana ili suzbijena ili nepostojeća. Potom je pojasnio da avion F-16 može prilično dobro biti upotrebljen u istoj ulozi, odnosno neposrednoj vazduhoplovnoj podršci. Potom je dodao, zbog prilično ograničenih resursa, ima smisla da USAF ulaže u flotu F-16, a ne u flotu A-10 koja ima ograničene mogućnosti dejstva.
General Nahom je rekao da je buduću flotu USAF najbolje opisati kao mešavinu flote F-16 koja ima niske ili srednje sposobnosti i flote F-35 koja ima srednje i visoke sposobnosti. Tako bi u misijama sa malim rizikom bili angažovani avioni F-16 dok bi na zadacima visokog rizika bili upotrebljeni avioni F-22 kao i budući avion koji bi proizišao iz projekta Next-Generation Air Dominance fighter.

General Nahom smatra da je dobro da USAF trenutno ne treba ništa da radi što se tiče zamene F-16 i da u floti od preko 600 aviona postoji još 18-20 godina života. Ti avioni će, kako smatra general, služiti dobro a odluka o njihovoj zamenit biće donesena u narednih 6 do 8 godina.
U međuvremenu se, kako smatra general, USAF može koncentrisati na ispravljanje nedostataka aviona F-35, obezbeđivanje eskadrilama više aviona F-35 i F-15EX, povećanje ukupne borbene sposobnosti, i sve to dok se istovremneo razvija familija sistema borbenog aviona 6. generacije NGAD i obavlja nadogradnja aviona F-22 Raptor.
Nahom je rekao i da USAF ne mora da donosi bilo kakve odluke o kratkoročnoj, jeftinoj platformi sa posadom zato što ima F-16 u tzv. verzijama‘‘post block‘‘ (Block 40, 42, 50, 52). Iako je priznao da su dorade skupe, smatra da će za ono što će se dobiti to biti dobro potrošen novac. General nije međutim spomenuo koja poboljšanja će dobiti F-16 ili da li ćemu trebati još jedna struktrurna nadogradnja produženja životnog veka u programu SLEP (Service Life Extension Program).
Takođe, smatra da je neophodno da se povlačenje iz upotrebe aviona A-10 treba odvijati po planu jer је USAF potrebno ljudstvo za održavanje i podršku novih platformi poput F-35 i NGAD. Nahon tvrdi da bi uz neograničena sredstva A-10 mogao biti zadržan koliko god dugo je to moguće ali da služba mora da napravi izbor i upravo bira flotu koja je svestranija.
Iz Air Force Magazina podsećaju da je pre godinu dana, USAF počeo da razmatra pravac razvoja borbenog aviona koji bi u 2030-tim godinama zamenio F-16. Avion koji bi se razvio u program MR-X je zamišljen da bude sposoban da se po pristupačnoj ceni koristi u sukobima niskog intenziteta. Letelica bi bila digitalno projektovana i optimizovana sa mogućnostima aviona 4.5 generacije, što znači da, kako bi se smanjili troškovi, ne bi imala pune “stelt“ karakteristike. Bio bi to potpuno nov dizajn na kome bi se primenila iskustva iz projektovanja trenažnog aviona T-7 kao i borbneog aviona 6. generacije iz programa NGAD.
nikola
F16 je dobar avion,u upotrebi je kod mnogih zemalja i ostace jos dugo zahvaljujuci modernizacijama (block 70,72,Viper..) siguran sam da ce ga ameri jos koristiti,kao sto koriste F15 sada u varijanti EX,jos dugo vremena.Mene vise zanima da li je nase RV jos uvek zainteresovano za skolski avion T7 i kada ce taj avion uci u serijsku proizvodnju?
Zulum
Nestalo parica, RV je sad zainteresovano za L-15.
Perica
Vjerujem da jeste, ali program kasni 2 godine zbog nekih dizajnerskih propusta. Planiran je veliki broj aparata za USAF i oni urgentno cekaju na ovaj avion. E to vrijeme cekanja i faktor da je kineski L-15 znacajno jeftiniji a dvomotoran sto je pozeljnije za misije podrske trupama vjerovatnoce uticati na konacnu odluku. Pri tome d ane govorimo da nas ovi drugi ne uslovljavaju nikakvim ogranicenjima na performanse i naoruzanje. Da jje ostao Tramp ko zna ..mozda bi T-7 vec bio izabrana opcija.
ivan1
Neki dan sam citao da je prvi serijski T7 primljen od USAF
dddddd
Netsalo parica ,ili nestaje :)
Nenad
Ne razumem tu podrugljivost. Srbija nije bogata zemlja. Avion L15B odličan avion da se zameni j-22 i g4 u dogledno vreme. Uz to se dobija višenamenski supersonični avion za manje para. Ne znači da što nešto nije skupo i nabudženo da je i loše i da je za podsmeh.
letač u pokušaju
„koje bi moglo da, za polovinu troškova borbenog aviona 5. generacije“
Da, baš je jeftin, pitati Bugare oko toga… Na kraju ih neće ni dobiti…
V-K-O-K
relativan pojam….cijena je relativna.
nekome sitnis a nekome nedostizno
letač u pokušaju
Da, Bugari su bogata nacija pa imaju novaca čak i amere da finansiraju 😉
Zicer
V-K-O-K
Za Hrvatsku ispalo nedostizno, dok je za Srbiju itekako dostizno, cak i vise od toga.
V-K-O-K
Zicer, ne bi ulazio tko sto zeli i koliko je spreman za to izdvojiti…
Svaki pojedinac ima svoje prioritete i procjene, pa tako i drustva olitiga drzave.
Srbijanac.
Sve mi se cini da ce i Amerika smanjiti, i to drasticno broj svojih aviona. A kakva ce zamena biti za F16, ostaje da vidimo. Ali mislim da ce biti preskupa, i to dosta od F16 blok 70.
rkoMi
Kao i sve sto njihovi odbrambeni mesozderi od firmi i rade,njihov posao je sto vise ocerupati budzet za odbranu i sto vise strpati u privatne dzepove,ali na fino upakovan nacin.
altec
Borbeno dokazan i izuzetan avion u svakom pogledu, a pogotovo u tome koliko se i dalje ulaze u njega i njegovu modernizaciju.
Let’s go Brandon
Доказан у борби??? Против каквих авиона и ПВО система, у каквом стању су му противници били?
Zulum
Sirotinjo i Bogu si teška…
Ivan1
Razmisljam o Izraelcima koji i dalje napadaju Sirijski pvo i ostale ciljeve sa distance sa pametnom municijom i raketama vz velikog dometa ispade da je bitniji dolet i nosivost nego ista drugo. Niko pametan se ne zalece u osinje gnezdo. Bice da ce F- 16 u penziju kad se raspadnu sami od sebe.
Feline
@ Prolaznik
Lepo se pokazao MiG-29, odlicna meta za usavrsavanje R-77 i fino doterivanje Irbis-E, a i Su-27 ne zaostaje mnogo.
Vec se pojavio i Su-35SM – ima N036 Byelka radar, kao i Su-57. Koji li ce zmaj u srpsko RV i PVO, Su-35SM ili Su-57M, sta misle susedi? Najbolja varijanta imati i isto sto i sused, i jos nesto pored, da se lepo uvezbavas ;)
Tomcat
Let’s go Brandon
Доказан у борби против јадних држава,где су плате јадне,где се каже газда а не послодавац,где се објашњава како син шефа државе је дошао до богаства носећи гајбице,где преседник хушка на мржњу а после за исте каже наши пријатељи,где се МиГ-29 не сервосирају на време…….Против таквих држава се доказао!И ко је крив,они или ми…?Па наравно увек они,јер нама је увек неко други крив.Мо смо паметни,лепи,морални,
имамо најбоље школе,најлепше жене али нам је наталитет никакав и сиромашни смо.А они су ружни,дебели,глупи,неморални,лопови и богати.Кумемо се у Русију МиГ,Сухој,а сви би попегли у USA,EU и возили Mercedes,BMW,Audi…e то смо ми лицемери са двоструким аршином.Размислите колико наших људи живи у USA?!Политичари памет у главу,поправљај однос са другом највећом Српском државом.Ако се купује авион са запада мани се Rafale,Typhoon,JAS-39 Gripen и сличних бирократских ЕУ пројеката.Купи доказану платформу која је растурила твоју и многе земље и не размишљај пуно.
Yoda
Ovde se zapravo radi o F-35 – koji je planiran da zameni kako F-16, tako i A-10 i još ponešto, ali očigledno da nije dovoljno „upeglan“ da ih zameni…
Nesumnjivo su to dobri aparati čim još uvek imaju mesta i ulogu u vojsci sa najviše borbenog iskustva, ali bih ja ipak bio naklonjeniji novom Super Hornetu i F-15EX…
Da možemo, ne bi pogrešili ni da npr. naručimo ta 2 modela umesto aktuelnih Rafala i Tajfuna, ali nema greške ni ovako sa odgovarajućom opremom..
Miloš77
U pravu si. To svakako nije bilo tako planirano.
F-35 kosta sve vise sto je normalno, ali operativna spremnost je jako niska po poslednjim analizama sto sve cini jos daleko skupljim.
Sad ce neko da napise kako to nije tacno jer se bolje prodaje nego ikad, ALI U STVARI JESTE TACNO :-)
Cena, i osnovne sposobnosti zmaja, procenat operativnosti i odrzavanje aviona pete generacije su od sekundarne vaznosti.
Politicki i tehnoloski iskorakci su #1
Prakticnost, i isplatljivost.. reklame su gomila velikih laži.
Stoga F-16 zivi svoju slavo jos dve tri ekstra decenije.
Deo GAO reporta: U.S. Government Accountability Office (GAO)
,, F-35 i dalje ne ispunjava propisane stope sposobne za misiju, da stalno ne ispunjava ciljeve pouzdanosti i da su se troškovi njegovog održavanja udvostručili.
,,F-35A je u fiskalnoj 2021. bio u potpunosti sposoban za misiju samo u pola vremena. F-35B za kratko uzletanje i vertikalno sletanje bio je u potpunosti sposoban za misiju manje od 20 odsto vremena, prema GAO. F-35C mornarice imao je FMC stopu od samo 9,5 procenata. „
dejanera
Kako sad ovo?! Amerika poslednji primerak F-16 uvrstila u flotu 2004-e a planiraju da ih koriste jos 20 godina?! Pa to mu dodje 40 godina matoro kad ga budu povlacili. Ali zato kad mi remontujemo i modernizujemo avion star 30 godina to je onda kanta. Pa sve i da je tako jasno je meni da siromasan covek kupi toliko matora kola, jer za mladja i bolja para nema, ali da multimilijarder kupi Golfa 2 ili Opel Suzu…….
letač u pokušaju
Nadživjeće on i Ameriku…
Ivan1
Pa realno MiG 29 po vecini parametara i jest kanta. Vek trajanja motora i zmaja kratak. Problem je i u koncepciji po kojoj je stvoren, frontovski lovacki avion. Za to je bio savrsen, baziran blizu fronta, mali dolet, agilan, optimiziran za vv borbu, i onda je bilo tesko ga modernizovati u avion slican kasnim F-16- kama. Rumunija je pokusala sa modernizacijom sa nemcima i izraelcima ali posto je bio mali broj u pitanju plus odbijanje mig a da isporuci rezervne delove za takvu modernizaciju pa je posao propao. Ta modernizacija je inace bila svakako skromna. Rusi su takodje uglavnom odustali od njega. Sa druge strane Su 27 je dokaz da se i ruski avioni mogu lepo modernizovati sa raznim zapadnim i istocnim sistemima.
Ante
Čuj, F16 Block 30, je otprilike kanta kao i Mig 29.
A F16 Block 70, ili Viper, je zvijer od aviona, doslovno bih se dvoumio između njega i F-35, da se ima para za to..
U tekstu se očito govori o starijima F-16, koje bi mogli moderinizirati na nivo Blocka 70..
A onda je to avion tehnološki itekako potentan za sljedečih 20-tak godina.
On će biti „radni konj“ u srednje zahtjevnim misijama, zahvalan i „jeftin“ multirole.
Što se tiče „stealth“ osobina, pa i Rafale je stealth po odrazu na radaru.. Stealth znači kasnije otkrivanje. F22 ostavlja 0.0001 RCS/m2, Su35 0.5 RCS/m2, sad ti računaj, da imaju isti radar, kad će jedan drugog vidjeti u borbi.
Nema „nevidljivih“, nego samo „kasno vidljivih“.
Milos S
Menja ga F35 samo je malo nepouzdan ,😁i problematičan. Ništa više koliko je bio i svojevremeno F14. Ali će se to ispeglati vremenom . A F16 mislim da neće biti baš tako dugo u upotrebi bar borbenoj, možda za Airpolice ali ništa više od toga.Naime to ponajviše zavisi od toga koliko brzo će ići opremanje PVO sa novim modernim sistemima S400,S350. S500. Protiv tih sistema ne pomaže ni dolet ni nosivost ni ometanje ni pametno naoružanje ,moćan radar,brzina ….Samo STELT!!!! Koja je svrha F16,F18,F15 rafala ,tajfuna,ako je šansa da priđe meti bliže od 300km i ne bude uništen skoro pa ravna nuli?? Dok su šanse krstarećih projektila mnogostruko veće da stignu ne na 300 km nego u reon mete.
Vlad
Milos S,
Ne postoji stelt (nevidljiv) avion već je bitna samo daljina otkrivanja letilice. A radari napreduju…
Što se tiče prvog dela tvog komentara, svim odgovornim u američkoj vojsci je odavno već jasno da ih je F 35 malo zeznuo u proračunima. Eto, na mornaričkim otpada oplata a preko zvuka ne smeju da „voze“ u dužem vremenu, inače slede ozbiljna oštećenja. F 35 je kreiran kao zamena za F 16, ali i dosta drugih aviona. Međutim, koncept je promašen a kako vreme prolazi (aktiviranje proizvodnje F 15 i konstantno odlaganje penzije za F 16) to i dokazuje.
max
Izraelski F16 bas i nemaju neke probleme s ruskim „modernim“ sistemima, dolete na puno bliže od 300km i raznesu ih.
Pavle
Npr koje moderne si sanjao nedobog video tako?
Milos S
@Max Izraelski F16 a bogami ni F35 još uvek nisu se susreli ni sa jednim S500,S400,S350. Ako nešto i pokušavaju to je uglavnom sa bezbedne daljine i protiv starih S300pmu ,S200 a i tu ništa još uvek nisu uradili.
Vesko
Ovo samo ukazuje da program Mig 35 itekako ima smisla.
Vlad
Očekujem da svi dežurni mrzitelji Mig-a 29 koriste iste kriterijume pri proceni ovih 40 godina starih američkih F16. Dakle, ako je 40 godina star Mig 29 po njihovim merilima „kanta“ pošteno bi bilo da istom ocenom ocene i njegovog vršnjaka F16.
V-K-O-K
to i nije tako.
bio sam pred kojih par mjeseci na proslavi 25 godina mature…
neki od nas izgledaju kao da im je 60, a neki kao da im je 25….
tako da………..zakljucak izvedi sam
Dejan
Možda i mogu da izgledaju da imaju 25 uz obilatu pomoć plastičara (modernizacija).
Petrovic Dusan
@Vlad Zavisi od pocetne tacke: kvalitet F-16 i kvalitet MiG-29 1985g su nebo i zemlja.
Uzmite neki spanski Seat ili italijanski FIAT 1985 godiste, pa poredite sa Mercedes/Audi 1985….Isto tako-sovjetski krsevi pored savrsene tehnologije F-16.
Feline
Nije pitanje koji će avion da zameni F-16, pitanje je gde naći nekog bez avijacije i pvo, da možeš na miru nad njim da izvodiš operacije iz vazduha. Nešto kao Afganistan i gde si ograničen jedino izdržljivošću aviona i posada.
MiG-29 je upropastio raspad SSSR-a i to što je zamišljen isključivo za V-V borbe nad linijom razdvajanja, tj za lov na jurišnu avijaciju i strike fightere natovarene bombama.