BEG airport status
USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35? 90-tih godina smatralo se da će F-35 biti jeftina, pristupačna zamena za čitavu gamu borbenih aviona, među njima naravno i F-16 / Foto: Lokid Martin

USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

Ratno vazduhoplovstvo SAD (USAF) razmatra da predloži razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio postojeću flotu F-16 i koji po svojim karakteristikama bio između 4. i 5. generacije borbenih aviona, izjavio je 17. februara komandant USAF general Čarls Braun na virtuelnom okruglom stolu koga je organizovalo udruženje Defense Writers Group. General Braun se zalaže da USAF u budućnosti ima mešovitu flotu taktičkih borbenih aviona i želi da se o tome započne diskusija u Ministarstvu odbrane.

Prema zamisli komandanta RV SAD, napredni avion sasvim novog koncepta pripadao bi 4,5 ili kako se general izrazio ‘’5-’’ generaciji, koji bi bio odgovarajući i za upotrebu u sukobima niskog intenziteta. Kao glavna i najvažnija karakteristika naveden je OMS, odnosno da avion poseduje otvorene sisteme misije (Open Mission Systems) što omogućuje softverske nadogradnje koje trenutno nisu izvodljive na borbenim avionima F-16. Cilj je da se podaci o novim realnim pretnjama neophodni za najvažnije sisteme misije, ažuriraju u vremenu od nekoliko minuta, što do sada nije bilo moguće.

Do sada je USAF na upotrebu primio oko 250 F-35A od planiranih 1753 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Takođe, naznačeno je da bi se prilikom konstruisanja nove letelice primenila iskustva u radu na trenažnom avionu T-7 Red Hawk (misli se pre svega na digitalni inženjering) ali i iskustva iz programa NGAD (Next Generation Air Dominance) tj. razvoja američkog borbenog aviona 6. generacije za koga je u budućnosti predviđeno da potpuno zameni lovce F-15 Eagle i nadopuni flotu borbenih aviona 5. generacije F-22 Raptor.

RV SAD će takođe izvršiti studiju u kojoj će modelovanjem i simulacijama proceniti odgovarajuću kombinaciju taktičkih letelica koja bi pružila najviše mogućnosti. General Braun je rekao da će ova studija pružiti uvid u sposobnosti koje su potrebne RV SAD, broj potrebnih platformi kao i da li će borbeni avion sasvim nove konstrukcije pružiti tehnološki skok.

Interesantno je da je britanski Janes od neimenovanog bivšeg pilota USAF dobio informaciju da će u studiji biti korišćeni borbeni avioni tipa F-35 i A-10 ali i izviđačko-borbene bespilotne letelice MQ-9 Reaper.

Iako su mnogi mediji preneli kako su SAD već odlučile da razviju novi borbeni avion za zamenu F-16 i istovremeno proglasili da je F-35 propali projekat, komandant USAF je naglasio da svaka odluka o tome da se ide u novi projekat mora imati odobrenje Kapitol Hila i Pentagona, da želi da Pentagonova kancelarija za procenu troškova i evaluaciju programa CAPE (Cost Assessment and Program Evaluation) bude uključena u studiju koja bi zatim dovela do toga da se prva finansijska sredstva nađu u budžetu za fiskalnu 2023. godinu. CAPE je veoma uticajna organizacija koja se obično zalaže za jeftinija rešenja i često se protivi odlukama o budžetu.

USAF trenutno poseduje 933 F-16 čija je prosečna starost preko 30 godina / Foto: USAF

Uključivanjem kancelarije CAPE, u procenu bi se samim tim uključilo i Ministarstvo odbrane a Braun predviđa otpor ovoj ideji u različitim krugovima, ne misli da će se svako složiti sa onim što kaže ali želi da ima početnu tačku kao polaznu tačku i dijalog šta je ta najbolja kombinacija borbene flote dve generacije borbenih aviona. General se zapitao zašto se, ako postoje mogućnosti, ne bi napravilo nešto još sposobnije a da to bude jeftinije i brže i zalaže se da se ne kupuje već gotov proizvod već da se sagleda još nešto što može da se izgradi.

Aviation Week je podsetio da je izlaganje komandanta USAF prvi put da je jedan zvaničnik ovog vida oružanih snaga SAD govorio o uvođenju u upotrebu drugog tipa borbenog aviona 4. generacije i da je u januaru prošle godine bivši glavni čovek za nabavke RV SAD Vil Roper otkrio da će tekuća studija USAF dovesti do dogovora da li se ide na kupovinu novoproizvedenih F-16. Međutim general Braun je sada izjavio da još nije uveren da je F-16 prava opcija i da želi da se ipak napravi nešto novo i drugačije što nije F-16 i što može imati znatno brže vreme reakcije kao i digitalni pristup izvršavanju zadataka. Ali naglasio je i da je otvoren za procenu i drugih platformi kako bi se videlo koja je prava kombinacija borbenih aviona vazduhoplovnih snaga. Takođe, on je napomenuo da on može samo dati preporuku ali da nema konačan glas i da mora da radi sa Ministarstvom odbrane i Kongresom.

RV SAD trenutno poseduje oko 933 F-16 od kojih 782 jednoseda F-16C prosečne starosti 29,7 i 151 dvosed F-16D prosečne starosti 30,43 (podaci o starosti su zaključno sa datumom 30.9.2020.). Kako je u decembru prošle godine preneo Aviation Week u internim dokumentima USAF postoje naznake da je planirana nabavka samo 1050 F-35A što je veliko smanjenje u odnosu na planiranih 1763 aviona. Ipak navodi se da iz RV SAD nisu zvanično saopštili da će odstupiti od prvobitno planirane brojke. U svetu je do danas 13 država (bez Turske) naručilo 712 aviona od kojih 588 F-35A, isporučeno je 185 F-35A i B a za sada postoji potencijal da još 4 države naruče još 207-222 primerka.

Skup za sukobe niskog intenziteta / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ulaganje u još jedan tip borbenog aviona sigurno bi bilo teško progurati u Kongresu jer se u proizvodnji već nalazi nekoliko tipova vojnih vazduhoplova na koje odlazi značajan deo odbrambenog budžeta. I sam komandant USAF je postavio pitanje da li će biti novca za razvoj aviona kojeg on predlaže i podsetio da je tu projekat NGAD, projekat razvoja nove 6. generacije borbenog aviona. Braun takođe smatra da, ako bi se zbog NGAD-a morali žrtvovati postojeći programi, da to neće biti F-35 već neki drugi razvojni projekti.

Pored toga što američki vojni i politički zvaničnici nisu i verovatno neće odustati od daljeg razvoja i nabavki F-35, može se reći da je kompanija Lokid Martin sada pod nekim vidom pritiska da se smanje operativni troškovi i poveća pouzdanost i dostupnost njihovog aviona u inventaru USAF u kome sada razmišljaju o razvoju sasvim novog borbenog aviona 4,5 (5-) generacije koji bi bio jeftinije rešenje od F-35A.

U Lokid Martinu (LM) nisu sedeli skrštenih ruku, portparol menadžemnta kompanije Ken Merčant izjavio je da je Pentagonu poslat novi predlog za zaključivanje ugovora o logističkoj podršci floti aviona F-35 kojim bi se unapredila dostupnost rezervnih delova, skratilo vreme za popravke i smanjila cena sata naleta. Do 2025. nastojaće se da se sadašnja cena časa naleta od oko 36000 dolara smanji na 25000 a to će se, između ostalog, ostvariti i putem formiranja nekoliko dodatatnih logističkih centara sa uskladištenih delovima kako se ne bi trošilo vreme na njihovu isporuku. Takođe LM namerava da prenese licence za servisiranje pojedinačnih sistema F-35 vojnim tehničarima.

Moguće je da bi jedan od predloga bio i nabavka novih F-16 Block 70 / Foto: Lokid Martin

Sadašnja situacija sa snabdevanjem rezervnim delovima i softverom za F-35 uopšte nije jednostavna, postoji specijalni logistički sistem koji uz pomoć veštaćke inteligencije, pravi lanac snabdevanja rezervnim delovima, opremom, softverom i svim ostalim potrebnim stvarima za održavanjem aviona. Takav sistem se pokazao neefikasnim jer se dešavalo da nakon naručivanja rezervnih delova ne dođe do planirane isporuke zbog toga što je sistem sagledavao i procenjivao očekivane potrebe za vremenski period od nekoliko decenija što nije zadovoljavalo realne zahteve USAF. Zbog toga se dešavalo da je vojska uz pomoć 3D štampača sama pravila delove što je izazvalo negodovanje u Lokid Martinu iz koga su zapretili da će, ako se to nastavi, ukidati garancije.

Američka vojska imala je pritužbe protiv Lokid Martina i zahtevala je da se uspostavi normalan plan snabdevanja komponenata koje su naručene ali umesto da se samo ispoštuju postojeći ugovori, kompanija sada nudi novi sporazum koji bi mogao da izazove nove troškove. Iz LM tvrde da novih izdataka možda neće biti i da bi se novim ugovorom najzad uštedelo. Međutim u vazduhoplovnoj borbenoj komandi USAF (Air Combat Command) su saopštili da još uvek nisu uvereni da će se to dogoditi.

Glavno pitanje koje se sada postavlja da li je F-35 u manjoj ili većoj meri promašaj i da li su bila nerealna očekivanja da u USAF avion potpuno zameni lovce-bombardere F-16 ali i jurišnike A-10. Istovremeno se to pitanje može postaviti i u slučaju zamene drugih borbenih aviona, pre svega u vazduhoplovnim snagama američke Mornarice. Da su u USAF potpuno zadovoljni sa F-35A pitanje da li bi se u proteklih nekoliko godina razmišljalo o jeftinijem i pristupačnijem borbenom avionu čija bi upotreba u sukobima niskog intenziteta bila racionalnija. Istovremeno Mornarica je, i pored F-35C nastavila da nabavlja Super Hornete kao i usko specijalizovane EA-18G Growler.

Da li će se, kao i u slučaju F-22 koji nikada nije sasvim zamenio lovce F-15, dogoditi da F-35 ne zameni F-16 i da će se morati konstruisati novi avion (ili čak nabaviti novoproizvedeni F-16) videće se u narednih par godina. USAF je već bio prinuđen da zbog starosti flote F-15 i potrebe njihove zamene   nabavi F-15EX. Podsetimo, prvobitno je bilo planirano da 750 F-22 Raptor potpuno zameni F-15 ali je na kraju, usled troškova razvoja i cene aviona, nabavljeno samo 187 serijskih F-22. USAF za sada poseduje oko 250 F-35A koji su isporučivani u proteklih 15 godina, avion se za to vreme pokazao problematičnim i skupim za korišćenje ali je još jedno od glavnih pitanja da li američka vojna industrija može razviti dostojnu zamenu za F-16 koja bi istovremeno bila jeftina i dovoljno sposobna.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

Degradacija američke vojske će se nastaviti. Pored epskog promašaja sa F35, pomalja se velika ekonomska kriza, možda uz hiperinflaciju. Da ne govorimo da će se politička kriza unutar SAD zaoštravati.

Naravno, neće im pomoći ni teror političke korektnosti koji će dodatno umanjiti meritokratiju u vojsci SAD. Oficiri će se unapređivati po ključu sve više, a ne po zasluzi. Da bude dovoljno žena, crnaca, LGBT itd. Prva žena gej crnkinja admiral i slično.

O korupciji u vojnoindustrijskomnkmpleksu da i ne govorimo.

Odgovori
G

Bravo za komentar ,jedna od tri najvece mafijaske kompanije u USA je upravo Lockheed Martin,nisu ljudi svesni koliko su oni opasni i koliku moc imaju kada su za f35 dobili 1450 milijardi pa ti vidi.Inace ne znam da li bi lockheed dopustio da F16V zameni f35 koliko ce ih kostati sve to,ali cuo sam da novi Viper nije nimalo jeftin.Zakljucak u hrvatskoj nema nista od nabavke vojnih aviona,a ne verujem da ce u buduce bilo koja drzava razvijati 6 generaciju

š

Kako samo dođe iz teme o razvoju nekog novog aviona do zaključka u kojem pominješ Hrvatsku.

G

@što je babi milo
Zato sto ako ovi naruce f16v oni ga izduvase jer ce kanada i finska gripena vrv da uzmu od rafala nema nista jer se posle grcke ceka svica jer ce oni vrvr rafale,tako da ostaje im samo f16v a ako sada ameri odustanu od f35 i uzmu f16v oni nece pre 2030 novi avion dobiti a samim tim ugasice vazduhoplovnu komponentu,zato sam povezao jer ako amerika odustane od f35 i izabere vajpere ovi mozda mogu nesto polovno da dobiju

Hvala. Slažem se sa Vama da je Lockheed Martin opasna kompanija, kao uostalom i ostatak vojnoindustrijskog kompleksa. Svima njima su uvek potrebni neprijatelji i večni rat.

Na sreću američki poreski obveznici su sve više svesni i toga, ali i da su te kompanije finansijske pijavice koji više ne prezaju ni od lošeg kvaliteta proizvoda samo da bi uzeli još novca.

Ne znam za Hrvatsku, ali svakako program 6. generacije postaje upitan.

T

@Gladius
Sta im Hrvatska sa time ? Francuska nudi Hrvatskoj polovne avione generacije 4,5. Sada se Franzusi mogu samo nadati da Hrvatska ne
uzme Rafale. Svaka druga normalna drzava bi bila sretna da im se nudi takve avione za takvu cenu. Njima stvarno nema spasa.
Ta nesposobna i korumpirana bagra nije bila u stanju da napravi remont na Mig-21 bez mita od 100k Evra. Njima ne trebaju avioni.

I

Boza M,
Te Lockheed Martin i Boeing, Northrop-Grumman, ce zamjenit nove kompanije kao Moderna, Johnson-Johnson, Pfizer, Novavax jer svima trebaju novi nevidljivi neprijatelji i novi ratovi da sto vise novca prisvoje. Poreski obveznici su svugdje isti, ovce za sisanje…….:)

T

Gladius Hrvatska moze da kupi Rafal, nije SAD jedini proizvodjac aviona ..

G

@TT tesko grcka je kupila 18 12 polovnih i sest novih a i verovatno je svajcarska sledeca drzava koja ce kupiti tako da hrvatska je otpisana jer ne moze da parira

@Ikar

Nije Vam to bez osnova.

M

Pierre Spray je bio u pravu svo ovo vreme? Ili je ovo samo maskirovka za super opasan F35? Opasni su to machori.

D

Mislim da od razvoj novog aviona nema nista nastavice oni da guraju F35 jer imaju ugovor sa Lokid a 1500 komada i ne bi imalo smisla ulagati opet ogroman novac u nov projekat.
Tu izgleda nemci ispali najpametniji odbili su F35 i uzeli sigurnu masinu F18 i da se ne bi zamerili sa amere.

Odgovori
F

Možda i ne moraju da smišljaju skroz novi avion. Kao što je mornarica Hornetu dala steroide i napravila Super Horneta, tako i USAF može da napravi Super Falcona (kao što je bio F-16XL) ako žele nešto drugačije od Blocka 70.

Ili možda pak da revampuju jedan drugi projekat A-7D Plus (YA-7F Strikefighter) koji bi bio idealan za sukobe niskog inteziteta i prosipanje PGM po glavama „protivnika demokratije“.

Amerima svakako ne nedostaje know-how i resursi. Ovo je više pitanje politike i lobiranja drugih koropracija iz branše u kom će smeru ići cela priča.

Guranje preskupog high-tech F-35 da ganja Talibane po gudurama Afganistana je kao da Mercedesom CLS AMG ideš u selo da poteraš džak krompira i prase…

M

@Falcon
Da, taj F-16XL bi im bio super. Specijalno danas kad bi ga radili bio bi jos vise fizicki sposobniji od F-16 u odnosu na starog FX-16 prototipa.
Ne moraju toliko da brinu o tezini, o steltu uopste. Vazan je domet, nosivost, supercruise, i da bude jeftiniji od F-35.

Bas sad gledam detalje. Bio je tezi za 1300kg Ali je imao DUPLO vecu nosivost, 40% veci domet, i stabilniji je bio u letu od standardnog F-16.
Stavis mu novi motor, nove materijale, najbolju elektroniku, i kraj price.
Siguran sam da bi tukao F35 u svemu osim steltu naravno!

S

@Falcon
@Milos77
F-2 je primer kako treba uraditi povecanje vajpera, XL je nakaza, niti bi ameri znali da naprave dobar FBW za delta krila, to samo francuzi znaju ;) trpeo bi veca opterecenja zbog korena krila i smanjene vitkosti, povecanu stabinost na velkim brzinama, ali nije to za vajpera jer on nema te probleme.

Jedino sto bih ja uz smanjen ugao krila sa F-2 pozajmio i veci LERX od Horneta pa na ustrb maksimalne brzine dobio na upravljivosti na malim brzinama i jos veci alfa(sustinski kradja dizajna FA-50), ali bez indukovanog otpora delta krila XLa. Pogotovo sa danasnjim IC raketama gde je bitno okrenuti nos sto pre u zonu zahtava jer to sto je cist Block-30 fenomenalan u one circe ne pomaze mnogo.

n

„glavnih pitanja da li američka vojna industrija može razviti dostojnu zamenu za F-16 koja bi istovremeno bila jeftina i dovoljno sposobna.“

Odogvor je da svakako moze i da je sposobna samo je pitanje politike tj da li ce biti dozovljeno da takav avion napravi i zaseni F-35.

Odgovori

Pitanje je i smisla i nečije odgovornosti za toliki promašaj.

Postoje ugovori za proizvodnju i prodaju F35, potrošen je ogroman novac i vreme na taj projekat. I sad sve ispočetka.

SAD povećavaju dug eksponencijalno, žive od štampanja novca- koliko još to može da traje?

Ko će da plati sve te nove troškove? Novi dug? Igranka će stati kad tad.

A

@Boža M

Nisu SAD u velikim dugovima zbog F-35 niti će se na tom projektu kola slomiti. U 2019. dug federalne vlade bio je 22,8 biliona dolara dok je na F-35 potrošeno par stotina milijardi do sada.

A ako svet izgubi želju da kupuju američke federalne obveznice imaće i oni (a svi mi) mnogo veći problem od F-35ice.

O

Može. Razvije lepo JF-17 Thunder :)

Malo nadogradi samo :)

N

Svaki avion ima svoju namjenu. F-35 nikako nije loš avion, već je bila loša ideja da jedan avion mijenja bombardera, jurišnika, dodgefightera, mornarički avion, laki i teški avion…
F-35 će se vrlo uspješno koristiti za određene zadaće.
Ljudi ne razumiju stealth tehnologiju. Ljudi misle da avion ili vidiš ili ne vidiš, a nije tako. Onda su tu izjave „pA rADaR s-400 oTkRIva F-35“.. Da bebaći dragi, ali otkriva teže i kasnije, odnosno, sad karikiram, F-16 detektira na 100km, a F-35 na 50km.. Možda dok je već prekasno

Odgovori
N

Mozda ga radar S-400 otkriva kasno ali dalekometniji radari mogu mnogo dalje. Prošle godine su Rusi objavili snimak radara gde su uhvatili 6 F-35 kako kruže oko iranskih granica, to je savršen dokaz da stelt tehnologija vredi samo protiv tehnološki inferiornog neprijatelja.

f

A gdje se vidjelo na zaslonu radara da su to F35. Možda su bile cesne.

N

@Nikola
Ne razumiješ. Može ga sigurno nekako otkriti. F-35 može detektirati bilo koji radar pa i žirafa stara 25 godina. Može li ga pratiti? Jedan radar otkriva, jedan prati i usmjerava raketu, koliko je efektivno samonavođenje rakete protiv takvih aviona?

f

Tipične lovačke priće kako Rusi uvijek nadmudre Amerikance. Nema mnogo veze ali podsjeća me poput one raširene kako su Amerikanci utukli milione dolara da bi razvili olovku koja može da piše u bestežinskom stanju i upotrebljavaju astronauti u svemiru, a Rusi su majstori improvizacije i oni su bili pametni te ponijeli i koristili grafitnu olovku.
Istina je da je grafitna olovka zabranjena jer se grafit mrvi i izuzetno je dobar vodič elektriciteta, te bi njegove razmrvljene čestice koje bi dospjele u elektronske sklopove napravile katastrofu.
Zapravo u čitavoj toj pričici je istina da su amerikanci zaista utukli nekoliko miliona u razvoj olovke ali privatna firma čija namjera je bila da olovku reklamira kako njome možete pisati u ležečem položaju. Nasa je jednostavno kupila nekoliko stotina olovaka kao kad bi otišao na trafiku i kupio. Još zabavnije je da su i Rusi kupili istu olovku. Privatna firma je kasnije bankrotirala.

G

@Njofra da nije los upravu si,ali je preskup za odrzavanje za razliku od f18 i f16 a sat letenja je duplo veci,imajuci u vidu da nadolazi ogromna kriza i to mislim da ce biti primorani da otpisu veliki broj narudzbina f35,inace vec su otpisali 17 B1B lancera,a sto se mene tice imaju dovoljno steltova sta ce im pored onih silnih awacsa i ea 18g grwolera??

M

Malo su bzvz. te priče kako je ko video i koliko pratio F35 na radaru?!?

Na F35 su tokom većine letova montirani radarski reflektori koji imaju cilj da povećaju radarski odraz aviona. F35 ovo nosi na sebi tokom svih normalnih letova, mirnodobskih preleta, patroliranja u prijateljskom a pogotovo u „sumnjivo prijateljskom“ okruženju, kao i u neprijateljskom gde nema mogućnosti da neprijatelj puca na avion. Izraleski F35 nose ove reflektore i tokom patroliranja nad Arapima. Ti reflektori se skidaju samo ako se proceni da je borbena misija takva da je steltnost zaista neophodna. F35 još nije učestovao ni u jednoj borbi, a da znamo u kojoj konfiguraciji je bio, i šta je od toga na radaru video neprijatelj.

Jednostavno, korisnici F35 ne žele da se tačne stelth karakteristike aviona izlažu mogućoj analizi onih kojima to nije namenjeno.

Sam F35 je i dalje sumnjivog opšteg uspeha, sumnjivog odnosa onog za čega je zamišljen i onog što je od njega ispalo, ali steltnost defnitivno nije nešto što je i promilom poznato javnosti. A USA i partneri će se i dalje jako truditi da to i ostane nepoznanica.

S

@Frane
Stvarno su to Ruske lovačke priče!?! Svi smo svedoci kako se ruska svemirska stanica Mir raspala za 15 dana, ili će ipak pre biti da je bila u funkciji 15 godina. Da nije bilo rusa amerikanci bi život u svemiru videli samo u bioskopu,zato se mani tih tvojih lovačkih priča.

S

@frane
Fisher space pen se i dalje proizvodi i ta firma i dalje postoji(nije ni skupa), ali da, Rusi cesto imaju no-nonsence genijalna tehnicka resenja u tipicno slovenskom „stapa i kanapa“ stilu. Manite se te germanske nadmenosti da je „zapad“ uvek „bolji“ jer cesto nije(ne volim mnogo govoriti „zapad“ jer je Rusija sastavni deo zapadne kulture koliko i Francuska i Nemacka i Amerika itd.).

@Miki
Ako ljudi koji imaju borbeno iskustvo protiv stelt aviona kazu da se i pod nekim ometanjem jasno uoce u VHF opsegu lampaskim radarima iz 60ih bez ikakve muke, onda je jasno da moderan fazni VHF radar 100x vece rezolucije i snage bez ikakvih problema moze da uoci F-35 sigurno, ali nije ni to poenta, uvek su tu i standardne taktike izbegavanja PVO, stelt je samo „plus“ ali nije nikakav magic bullet niti ce ikada biti inace se ne bi uvezbavale nove taktike non-stop.

f

Slobodan 321

A ti si jedan od onih sto vjeruje da je setnja po mjesecu snimana u studiju. Sakri se covjece!

B

Slobodane,
Da nije Nijemaca, ni jedni ni drugi svemira ne bi vidjeli.

Stoga………

S

Krasuha upada svuda kde drugi sistemi slucajno pogrese, zato se PVO radi viseslojno i kombinira.

@Beduin

Von Braun je na radnom stolu držao otvorenu, podvučenu (sa Braunovim komentarima) stručnu knjigu jednog Rusa o raketnoj propulziji i konstruisanju raketa.

N

@frane
Kao prvo stelt tehnologija je sprdnja, a kao drugo nisam Sputnjik pa da prenosim rusku propagandu, samo govorim ono u sta verujem. Ne volim ni Srbiju, niti Rusiju pa da bih imao neke potrebe da lupetam.

f

Boza M

Jest, a kasnije je tu knjigu uokvirio i drzao iznad kreveta na zidu.

f

Srbifil

A gdje ste vidjeli u mom komentaru germansku nadmenost. Upravo suprotno, usmjeren je na rusku nadmenost koja iako ponekad i ima dobra rjesenja je najcesce bez ikakvog pokrica.

S

@frane
Provlaci se to kako Rusi ne znaju nista zapravo nego je sve to naduvano(lovacke price). Slicno kao posle drugog svetskog kada su Nemacki generali govorili “mi smo bili odlicni, ali oni su kolicinom dobili” sto naravno nije istina nego su Rusi bili bolji. Znaju Rusi da naprave i bolji avion od SAD i obrnuto sve zavisi od projekta do projekta, ne treba nikoga otpisivati.

f

Pa pričica koju sam postovao je bila upravo primjer nadmenosti kako Amerikanci komplikuju, a Rusi se veličaju kako su kraljevi jednostavnosti i improviziranja. Iako čak i uvoj priči zaista jesu ispali kraljevi jednostavnosti. Jednostavno su kupili istu olovku.

f

Ali onda je treba i ispričati na takav način, a ne NASA-u proglašavati diletantima pominjanjem nekakvih grafitnih olovaka dok NASA baca milione i u svojoj nadmenosti ne vidi jednostavna rješenja.

S

@Frane
Zagubilo mi se jedno slovo,sry…

r

Celu priču treba malo šire posmatrati, a to je razvoj i usvajnje novih tehnologija i materijala.
Globalno posmatrajući nebitno je što je njihova implementacija u ovom projektu nije u potpunosti uspela već to što je ostvaren tehnološki iskorak i dominacija koja će se materijalizovati u sledećoj generaciji.

Odgovori
M

Slažem se.
Ja mislim da su ameri najvecu korist iz F-35 orograma dobili u smislu da su naučili lekciju koju sebi neće dozvoliti nikad više kad je razvoj novog projekta stvar.
Bolni i dugi razvoj F-35 direktno pomaže pronektu 6 generacije NGAD, i svim ostalim koji su u pocetku razvoja.
Tehnologija, logistika i brzina razvoja ce dostići nivo bar dve decenije ispred svih drugih proizvodjača na svetu.

To šta su oni pokušali sa F 35 drugi mogu samo da sanjaju. Pitanje je samo kako oni zamišljaju buduće ratove i šta će im biti potrebno da završe posao. Ogromni resursi su tu, pitanje je kako ih najbolje iskoristiti.

@Miloš77
Lekcija ovog tipa je trebala biti naučena na F-111. Nije trebalo obnavljati gradivo sa F-35.

S

I F-16 je bio „cirkus“ od projekta, ako se pogleda iz tadasnje perspektive. F18 je nastao kao rezultat tog nezadovoljstva od strane mornarice. I rusili su se vise u ranim danima. Mnogo godina kasnije ispada da se muce da naprave bolji. F-18 mozda nece imati tako legendarnu operativnu primenu i zivece krace, ali sam 100% siguran, sta god da je poslo naopako sa tim projektom, nece se ponoviti. Mislim da cemo rezultat videti sa Boeing T-7 Red Hawk i B21 za koje deluje da je sve po planu i budzetu.

I V-22 Osprey je bio kontraverzan, pa je na kraju ispao prilicno „omiljen“. Sad jos prave i manju vairjantu.

E

Dok god se nesto ne promeni u upravljanju takvim projektima istorija ce se ponavljati i desavace se decenijska kasnjenja + desetorstuka probijanja budzeta. Resenje je verovatno u preuzimanju principa iz IT industrije razvijenih u zadnjih 10-15 godina. Dakle iterativni, inkrementalni razvoj, agilne metode, testiranje kao sastavni deo proizvoda. Pogledajte samo kako to radi SpaceX sa Starship-om!

M

@Paqe
Upravu ste donekle. F-111 bio slican pokusaj ali taj zmaj je ogroman i od samog nacrta je bilo jasno davne moze zadovoljiti palubnu avijaciju. Neki su ga gurali zbog da hi se unificirala avijacija ali to je bilo nemoguće.
Sa druge strane F-35 je prodan kao nacrt lakog stelt aviona koji ce da sluzi 3 grane vazduhoplovstva sa vise laznog samopouzdanja nego pameti i logike. Prodan je u stotinama pre nego sto je usao u upotrebubi dokazao nedostatke. To se desilo zahvaljujuci dosta uspesnim prethodnicima i vec drugoj ili ttecoj generaciji stelt tehnologije koja je obecavala prostu i jeftiniju proizvodnju.
Onda se beba ugojila i oslabila i sad imamju preskup F-35 i niko nije dobio bas ono sto je ocekivao. Marinci su jos i najbolje prosli ja kislim jer im zamenjuje Harijera.

@Sasha
Mozda F-18 jije poznat kao F-16 i nije se izvozio u toliko zemalja, ali ovi novo proizvedeni Superhorneti i Growleri ce leteti jos bar 25 godina. Nemacka je tek narucila njihove tako da mozda budu u upotrebi i posle 2050.
U svakom slucaju nadzivece i dosta nas.

@Miloš77
F-111 je slično projektu F-35 trebao biti pionir u mnogim aspektima upotrebe aviona. Gurali su ga kao unificirani dizajn na isti način na koji je guran i F-35. Svest u mornarici je i tada a i sada postojala da od toga nema ništa pa su na vreme naručili F-14 odnosno dodatne F-18. A što se tiče dimenzija nije F-111 nešto mnogo veći od F-14.

S

Klasicna prica gde Rusi i Amerikanci jedni druge nazivaju budalama(mislim najvise na entuzijaste i „analiticare“ koji prate ovakve stvari, ne na profesionalce) i onda obicno obe drzave urade ono stoje ona druga radila i sto se smatralo „pogresnim“.

Tako su Rusi tvrdili da je stelt bacanje para, pa su napravili svoj stelt avion, dok su Amerikanci tvrdili da su ruski avioni zastareli jer nemaju stelt, pa su shvatili da im ima trebaju nove 4+ gen. platforme(kojih Rusi imaju daleko daleko vise).

Odgovori
M

Pravo je pitanje sada koji je bolji 4+ ili 5-
Dok se tu ne složimo mislim da ne vredi dalje diskutovati 😄

Na prvi pogled 5- zvuči kao moderniji kandidat, ali pazi..moze sa sobom da vuče i te skupe probleme od svog starijeg brata F-35. Dok, sa sruge strane 4+ vise zvuči onako ruski i kao nadogradnja starog pa neće lako proći u Kongresu

S

@Milos77
Jeste to birokratija, ali za razliku od nas(i vecinu drzava sveta), ti njihovi odbori i lice na nesto i vode se ozbiljne javne i strucne rasprave. Nije to bajno, sjano i transparentno kao sto se voli predstaviti ali svakako na mnogo visokom nivou u odnosu na bukvalno sve ostale drzave sveta(osim par evropskih kontinentalnih drzava i Britaniju).

Tako da sam siguran da ce doneti odluke koje su u tom trenutku najbolje za njih kako politicki, tako i finanijski, tehnicki itd. a imace koristi i saveznici.

Sto se Rusa tice, nikada ni jedna drzava nece biti „spremna za rat“ u svom okruzenju na nivou na kom je to Rusija. Bar za sad nema izgleda za to, ali nema niko koristi od toga osim njih.

Y

Verovatno iz sličnog razloga zbog kojeg uvode AT-6E “Wolverine“ i sl…
F-22, F-35 i sl. imaju smisla potencijalno protiv efektiva Rusije, Kine i sl., a za neke druge se stvari mogu odrađivati i jeftinije…
Sa druge strane – F-35 svako malo prizeme zbog nekog problema – ali ih uspešno rešavaju u hodu.

Odgovori

Ja sam nekad davno čitao da za jedan sat leta F22 treba od 12 do 24 sati održavanja (skupog).

E, sad, zamislite da neko protiv njih ratuje tako da ih isprovocira da uzlete, ali izbegne da uđe u borbu.

Ti avioni bi bili stalno prizemljeni za lepe pare, i ne bi bili od neke koristi kad ih posle nekog vremena napadne protivnik sa „manje modernim“ avionima.

To što okosnicu vazdušnih snaga SAD i danas čine modernizovani tipovi (f15, F16, F18) aviona iz sedamdesetih puno govori koliko su F22 i F35 uspešni projekti.

Pouzdanost je važan faktor u ratu. Imaš bolje rakete od neprijatelja, bolji radar, stelth, netcentričnost i ostalo, ali flota ispravna 15-25 % za cenu pet puta veću od protivnika. Jasno je ko tu gubi.

Y

@Boža M
Verovatno je iz razloga koje ste naveli i prekinut program F-22 pa se sada razmišlja i o novom avionu…
Ono što je nesumnjivo – ma koliko da su F-22 i F-35 promašeni projekti u celini – svakako obiluju mnoštvom inovacija koje će se isplatiti primenom u drugim projektima…
Verovatno se konkretno i zna na koje inovacije se računa pa USA general pominje novi avion koji bi bio „sposobniji, brži i jeftiniji“ od F-16…
Avion takvih karakteristika bi napravio bum i u komercijalnom smislu na svetskom tržištu.
Ameri su specifični, izgurali su tokom 2. svetskog rata u potpunoj tajnosti i projekat pravljenja A-bombe – u kojem je učestvovalo skoro 200 000 ljudi – pa stvorili i mamutski vojno-industrijski komplex koji mora da se upošljava…

@Yoda

Svakako da ste u pravu da su razvili razne inovacije i nove tehnologije koje će primeniti u novim projektima.

Ono što ja vidim kao veći problem od novca i tehnologija je što SAD prolaze kroz društvene promene koje ukidaju sve ono po čemu je Amerika bila bolja od drugih, a to je sloboda govora, kretanja, naučna autonomija itd.

Danas se u Zapadnom svetu došlo do toga da naučnici ne smeju da objavljuju radove koje će nekoga uvrediti ili koji nisu u skladu sa vladajućim dogmama, jer mogu da izgube posao ili budu žrtva javnih prozivki i ponižavanja.

Y

@Boža M

Privilegovani bankarski monopoli (banksteri) su jedina prava opsanost za USA… Ne može od jedne banke ili sl. zavisiti sudbina npr. dvocifrenog procenta privrednih subjekata i običnih ulagača…
Sve ostalo – masmediološka kvazinačno-politička sprdačina u vidu „liberalnog neofašizma“ – je „zmaj od papira“…
Nažalost, to nije situacija u nekim drugim društvima slabih i podobnih pojedinaca i od vlasti izopštenih društvenih grupa…
Narodski rečeno – ne može slonče u lonče…

S

Sto se tice F-35,gubitnici su partnerske drzave koje su blago receno navucene na ovaj projekat od kojeg najvece koristi ima USA.Sam F-35 nije los avion,daleko od toga,ali je preskup pa kad se na to doda cena odrzavanja,sata naleta i infrastrukture koja je potrebna za hangarisanje onda je svakako promasaj za drzavice koje visinom budzeta ne mogu prismrdeti amerima.

Odgovori

Pitanje je i da li će SAD moći rentabilno da koriste F35, otuda priča o novoj ekonomičnijoj platformi.

Avion ima neke dobre sisteme i nove tehnologije, ali je sveukupno promašaj.

G

@Boza M negde sam cuo da nemacka od 90 tajfuna samo 25 koristi jer su preskupi,takodje austrija planira da otpise svojih 15

@Gladijus

Da, bilo je raznih vesti da Tajfuni imaju jako malu ispravnost, verovatno zbog skupoće, često i zbog tehničkih problema, ali je takođe bilo vesti da je neko preduzeće koje je proizvodilo delove za Tajfune bankrotiralo i da zato nemaju dovoljno nekih specifičnih delova.

Neverovatno kako loš projekat u odnosu na Rafal. Mnogo babica kilavo dete.

A

@Gladius

To je pre problem Nemačke, nego samog Tajfuna. Osim njih i Austrijanaca, niko se nije žalio.

P

Pa sta ce sad biti sa najavljenim remontno-razvojnim centrima, transferima znanja u proizvodnji najsofisticiranijih sustava, strateskim partnerstvom i saveznistvom?
Verovatno ce doci sa F-16V, pravi zrakoplov za dugo cekanu tradicionalnu dominaciju.

Odgovori
t

Ovo sto MIC radi Americkom narodu vec odavno prevazilazi svake granice normalnosti. O tome je govorio Einsehower jos pre 60 godina. Tada je vec bio veliki problem, a danas je dosao do tog nivoa da kompletno kontrolise Americki MoD, i generalno ima ogromnu moc i na najvise slojeve moci.

Ovo je samo jos jedan primer toga. Jedino sto njih interesuje je da prodaju sto vise ratne tehnike, nije vise ni bitno kome. Samo da se stanca..

I sve to u zemlji gde trecina stanovnistva nema neko najosnovnije zdravstveno osiguranje.

Odgovori
B

I da dodam da vise od sedam miliona dece u Americi nema nikakvo zdravstveno osiguranje.

A

Da je to tako trećina stanovništva bi umirala na ulicama. Na sreću nije tako kako vi mislite

M

Ako je nešto skupo a potrebno je u ogromnim količinama po logici stvari je nefikasno.Dakle možda je F35 solidan aviona ali cena njegove eksplatacije ukazuje da je to nefikasna sprava.

Odgovori
V

@Saratoga americki vojni budzet je 10 puta veci od ruskog vojnog budzeta,tako da ni velike drzave u tom smislu ne mogu da pariraju Amerikancima a ne „drzavice“ kako si se ti izrazio.
Meni bi licno bilo drago da se trka u naoruzavanju kija se rasplamsala posebno u poslednjih nekoliko godina,a licno mislim da su interesi velikih americkih kompanija poput Lokida najveca prepreka tome.Americka vojna moc je u sluzbi reklame americkih proizvodjaca naoruzanja i da iza svakog sukoba koji se desi u svijetu stoje interesi naftnih kompanija i kompanija koje proizvide naoruzanje.

Odgovori
S

@Vesko
Ne moze se to porediti jer nisu isti troskovi, koncepcija itd.
Takodje, ogromna je razlika kada neka drzava, recimo Francuska placa 70 miliona dolara avion i celokupnu logisticku podrsku godinama posle toga domacoj industriji gde njihovi radnici primaju debele plate koje trose unutar drzave i kada neka drzava placa avion 100 miliona dolara i visedecenijsku logistiku nekoj drugoj drzavi i njihovoj industriji….

Sto se nafte tice, to su sve gluposti pobornika „antiglobalistickih“ teorija. Amerika, kao i Rusija, ratuje iskljucivo iz sigurnosnih interesa.

V

Au Srbofile sad ces mi reci da je bombardovanje SRJ Amerika pokrenula jer joj je sigurnost bila ugrozena.

S

@Vesko
Moglo se zakljuciti da su im bili ugrozeni dugorocni interesi na Balkanu jer je u BGu ostala ista politicka KPJ struja sto bi znacilo prevrtljivu medjunarodnu politiku(otuda i finansiranje politickih prevrata malo kasnije i sta vec ne). E sad mozemo reci i da su se prosto za*ebali sa tim glupim bombardovanjem, samo kada se oni z, drugi dobije racun(u ovom slucaju mi). Takodje, postoji i faktor da su republikanci imali Irak ’91 pa je i demokratama trebao njihov Irak gde mogu glumiti neke donosioce pravde svojim glasacima, a to smo bili mi…. Sve u svemu, poklopilo nam se toliko losih okolnosti da je to prosto neverovatno, ali u svakom slucaju, ni sa kakvim resursima nema veze, jer sto bi to radili, kada mogu da nastampaju dolare i kupe sve sto ti imas? Takodje post ’48 politicari su trebali znati kada su trazili pare i pomoc od SADa da je to znacilo da ni pod kojim slucajem nesmeju da im remete interese, ali kada ti prevarant vodi drzavu, sve su sanse da on to nece razumeti, na kraju kao i uvek, neduzni plate.

V

Prije ce biti da je raspad Jugoslavije projektovan davno prije nego je politicka elita 90-tih dosla na vlast u Srbiji.Ako nisi znao u Evropi nema komada zemlje sa vecim resursima od KiM.Ako ti mislis da to sto i Vesli Klark ima poslovne interese na Kosovu nema veze sa razlozima NATO agresije neka ti bude.O ulozi Amerike u stvaranju Mudzahedina,Talibana,Islamske drzave,Boko Harama,pa i Vijetkonga kada im je bio interes da potisnu Francuze toliko je toga ispricano da nema potrebe za ponavljanjem.Sve to zbog navidno ugrozene sigurnosti nekoga u Vajomingu ili Teksasu

E

>> Au Srbofile sad ces mi reci da je bombardovanje SRJ Amerika pokrenula jer joj je sigurnost bila ugrozena.

Nisam Srbofil ali je bilo bas tako. Hladni rat posle 4 decenije zavrsen, svet prekomponovan po ideji pobednika i u sred tog sveta ostalo jedno sovjetsko ostrvce zvano Srbija puno ex ruskih agenata i ostalih fanatika. Sta bi ste vi uradili na americkom mestu?

S

@Vesko
Velike sile vode sigurnosnu politiku van svojih granica, tako je uvek bilo. Mislite da su Rusi emotivno vezani za Asada ili one debile u Venecueli? Neki od scenarija destabilizacije FNRJ/SFRJ je verovatno nastao onog momenta kada su nakon protekcije i pomoci SAD, nasi rukovodioci otisli prvom prilikom da trguju sa Sovjetima….. to ti je kao sa mafijom, ne mozes placati protekciju jednima, a poslovati sa njihovim neprijateljskim klanom. Jedini razlog zasto se to bas 90ih desilo je sto su nasi izigravali jedne-drugima….kad ovih drugih vise nije bilo, jasno je sta je usledilo, sve ostalo je samo neki bonus.

Te price o resursima trube exYu komunisti jer ne zele da priznaju svoje greske. To je razmisljanje 19. veka…..da su resursi bitni, Japan i Nemacka ne bi bili to sto jesu. Znanje koje ima jedan Basf, Bosh ili Toyota vrede vise nego svi nasi silni resursi…..

I

Zadnjih godina jedina trka oko naoruzanja je medju Americkim kompanijama (Lockheed Martin i Boeing, Northrop-Grumman), Jedina besmislenost oko projekta F-35 ce postati kad USAF uvede u naoruzanje eskadrile nadzvucnih stealth dronova (u ovom polju USA daleko ispred svih) sto ce biti za par godina.

Д

Pogresno se percepira da je ovo los avion. Losa je ideja da zameni nekoliko razlicitih po nameni aviona. Izraelu izgleda da radi posao, za USAF izgleda da ne. Za 10 godina kada se lanac snabdevanja ustali, prelezi decje bolesti radice on odlican posao. Isto je bilo i sa f-16. On je svoj zenit doziveo u periodu od zalivskog rata na ovamo, ne odmah po uvodjenu u upotrebu. Ali se sada javila potreba za necim jeftinijim za upotrebu i to je to.

Odgovori
M

Za desetak godina? Prvi let F-35 je bio 2006!, a prototipa X-35 2000te!

Dakle po vama je ok da uzme 25-30 godina dok se malo ne sredi i prevazidju se decije bolesti :-)

Cak i onda nece zameniti te razlicite avione koje je originalno unapred „prodan“ da zameni, kao sto ste i sami naveli

Po meni je to neuspesan program.
Mislim da je ti i poenta citavog clanka.

G

F 16 je zenit doziveo cuvenom misijom izraelskih pilota kada su unistili iracki nuklearni reaktor 81ve

Б

Ispadoše rusi sa njihovim unapredjenjima postojecih aviona pametni i ekonomicni,jer sve ovo što planira usaf rusi rade godinama.

Odgovori

Deluje tako.

A

Rade…ali u kom obimu? A USAF ne modernizuje konstantno svoje avione? Pošto se Rusi uglavnom vrte oko modernizacija oni od toga prave veliku priču. Kod Amerikanaca je to rutina i ne pravi tolika halabuka oko činjenice da se prešlo sa Block 30 na Block 40…

Rusi su u upotrebu uveli relativno mali broj novih i modernizovanih aparata (u odnosu na ukupno stanje tehnike) – OK oni procenjuju da im više i ne treba, od NATO i ostalih velikih igrača ih štite nuklearne bojeve glave, a ovo što imaju novo je sasvim dovoljno za zavođenje reda po komšiluku i za poneku retku ekspediciju, kao u Siriji, ali jednostavno količina napredne i modernizovane tehnike je daleko veća kod Amerikanaca nego kod Rusa.

Z

Sindrom Spejs Šatl

Odgovori
D

Ф35 је сигурно озбиљна машина и временом ће му исправити грешке, иако му је цена из ко зна којих разлога пренадувана. Али је тотални концептуални промашај.
Вероватно ће остати још много деценија у ваздухопловствима која су га морала наручити и биће коришћен у специјалним ситуацијама, али кичму ће чинити ловци и ловци-бомбардери 4 и по генерације.
Не могу а да опет не дођем (као за ПАСАРС) до закључка да су наши стручњаци опет били у праву када су одлучили да наставе са Миг29.
Ето и РВ Америке користи 30 година старе змајеве.
Најбоље би било да узму још тих авиона, до узимања сасвим нових и освоје сами модернизације које сматрају да су потребне у реалном сукобу у нашој тактици употребе. Ова брзина улажења нових примерака сигурно није прихватљива за наше РВ.
Мора да нашим стручњацима иду на нерве већина интернет стручњака нпр. са овог портала, који по свему пљују, све знају и имају нереалне снове.

Odgovori
G

@Dax postoji razlika izmedju njihovih i nasih.Svi americki f16 f15 i f18 iz kraja 7pih pa na ovamo imaju digitalizovan kompjuterski kokpit odnosno fly by wire,nasi nemaju pola miga 29 ima analogne pokazivace pravca

D

То је познато. Лепо кажем змај је добар само га стално модернизовати у складу са тактиком употребе. Наш МИГ29 сигурно никада неће добијати податке од локалног авакса, те му та способност не треба, што је америчким авионима битно.
Нисам из струке али бих волео да ми се објасни где је прави баланс између превише и премало електронике. Електроника је пуно осетљивија на ометања и нпр. електро-магнетне ударе.

B

Gladius
Da li je pokazivac digitalan ili analogni, za potencijalni sukob nema znacaj. Ruski piloti vole da kazu prkidac lakse nadjes u mraku, a i ako ti zakaze jedan analogni, nema veze, a ako ti zakaze jedan displej, obro si bostan.

P

Gladius
Za te nabrojane avione dajte koje su to verzije i barem jednu sliku kabine o kojoj pricate.
I potkrepite bilo sta sto tvrdite ovde.

S

@Dax
S tim sto su SAD narucile nove F-15 da zamene 30 godina stare, imaju stotine novih F-35, mornarica ima nove SuperHornete, a mi smo 30 godina stare dopunili isto 30 godina starim aviona jer nismo imali izbora, dok je obim modernizacije dosta slab(za razliku od recimo Indijskih Migova 29) tako da nije bas za poredjenje.
@Gladius
Americki F-15 nemaju FBW, vecina F-16 ima analogne instrumente kokpita osim displeja za radar i navigaciju sto imaju i nasi Migovi od 2008.
Razlika je u radaru, naoruzanju i linku za komunikaciju.

E

>> Americki F-15 nemaju FBW

F-15E koji je uveden u upotrebu u drugoj polovini osamdesetih poseduje FBW.

>> Електроника је пуно осетљивија на ометања и нпр. електро-магнетне ударе.

To je urbana legenda. Elektronika se stiti odgovarajucim merama i to nije nikakav problem.

D

@Bob Ни ја у мојим колима не прихватам да морам у сред вожње по екрану нешто типкам, тако да ми звучи логично да и пилоти воле аналогне контроле. Претпостављам и да није пријатно враћати се избушен после мисије авионом у ком само што није нестала струја.

@Srbofil Па то Вам кажем. Змај је добар само га треба стално модернизовати. Ако наши нису добро модернизовани то је друга прича и није то разлог да се цео змај прогласи лошим.
А РВ САД наручује све и свашта по високим ценама и то вероватно служи одржавање ваздухопловне производње. Дакле наша и њихова ситуација није ни најмање упоредива, не само из тог разлога.

Uuu, prava prilika za Stavatti da uleti sa konceptom 7+ generacije :)

Odgovori

Hahaha i da uključi ove naše, što su ga gostili, u tu priču.

Y

Malo oko lovačkih priča pa zar mislite da tehnologia radarskih sistema stoi u mestu? To je non stop vođeni za nas obične zjadače hleba neviđeni rat .

Odgovori
A

Da bi se ovo bolje razumelo, treba shvatiti da USA sada ulazi u mod bacanja para. Ko ne veruje neka pogleda šta je zimus prošlo u Kongresu pod plaštom kovida.

Hajde sada da pogledamo šta je naručeno za pešadiju, posle 20-25 godina stavljanja oklopa na sve što se kotrlja? Naručen je razvoj vozila bez prozora i vrata?! Ne da je naručen Pinc, naručen je produženi Willys?!

I šta je još naručeno? Prepravljeni Bradley, po sedamnaesti put.

Ako je već tako, pa zašto onda da se pored Loyal Wingmena i F-15EX i bezbrojnih dronova ne pravi i jurišnik iz WWII (valjda da se slaže uz Willysa) i novi F-16.

Da… Ko je podmitio, taj će da razvija. Nebitno je šta. Šta god da im je na umu. Ostali, mogu da imaju najlepše, najpametnije i najplemenitije ideje, njihovo će da bude ukinuto. Kao Lindel i njegovi jastuci, beskrajan broj knjiga, serija, filmova, svega.

P.S. jel vam sada jasnije kako su se dobijali projekti za Luftwafe?

Odgovori
T

Sta ce reci sada oni koji su kupili F-35 ?
Jel leti ? Leti. Problem je neuspela Steathtehnologija. Mala nosivost.
Zamena za F-16 u Nacionalnoj Gardi. Airpolicing.

Odgovori
M

Nema on tolko malu nosivost. Cak i u stellt konfiguraciji ima dosta opcija za unutrasnje spremnike.
Problem je u kompleksnosti citavog sistema, visokoj ceni, visokom stepenu odrzavanja svega vezanog za taj avion, i ne mogucnosti da obavi gomilu stvari efektivno kao avioni koje bi trebao da zameni . To su F-16, A-10 i F-18.
Da moze da ih zameni ne bi Ameri ulagali u proizvodnju i modernizaciju istih.

Tacno, prodan je sa laznim opisom mogucnosti, i cene odrzavanja.
Ali da budemo fer, bar je Harijera uspesno zamenio. Njega tuče u svemu.

M

Ja b’ rek’o da danas zapravo niko nije potpuno siguran kako bi tačno trebalo da izgleda jedan borbeni avion 6-te generacije. Razvoj je neverovatno skup, a ako se ne pogodi pravac razvoja, te neke velike pare (velike čak i za USA) jesu bačene.

A ne zna se ni kako bi se sadašnji avioni 5. generacije pokazali u nekom velikom ozbiljnom i ravnopravnom sukobu, tj. da li su bili vredni razvoja?!?

Da li je bolje imati neki jednostavan i jeftin avion koji za ne daj bože možeš da štancuješ u hiljadama komada, ili neki ultrasofisticrani SF koji može da radi što i 50 jednostavnih, ali ga čak ni u slučaju rata ne možeš brzo i masovno proizvoditi.

Odgovori
V

Mislim da danas niko,ne moze sebi priustiti avion koji bi se stancao u hiljadu primjeraka.Vremena kada je F16 proizveden u oko 4 500 hiljade primjeraka ili Mig21 u preko 10 000 hiljada je ostalo u proslosti,pa cak i produkcija Mig29 u hiljadu komada.

Y

Učinak aviona 5-e gen. se možda već nazire u odnosima između Izraela i Irana, ali i blokiranja ugovorenih vojnih isporuka drugim arapskim zemljama od strane USA – valjda baš zbog F-35…
Izraelci su, navodno, već poodavno duplirali tankove za gorivo i steltnost F-35 – i izviđaju neprimećeni po Iranu bez dopune gorivom…
Kakogod – Izrael ne skriva nezadovoljstvo narudžbinama tj. isporukama F-35 za S. Arabiju i Emirate… Oni zasigurno znaju zašto, a mi možemo pretpostavljati. ..

@Yoda
Teško da neko doda unutrašnje gorivo bez dobre modifikacije trupa. Možda nekim dodavanjem dodatnih rezervoara u unutrašnjem spremniku za oružje (u šta ne verujem). A dodavanjem spoljnih gubi se mogućnost „neprimećenog izviđanja“.

m

Rusi nisu budale.

Odgovori
D

Pa po čemu je ovaj avion loš.
Daj nek neko navede stvarne rezultate tipa koliko visina… brzina…nosivost….

Fizičje tvrnje me zanimaju, šta je loše?

Šta je bolje u f16 ili su.

Sve je danas skuplje i novi Kia je skupli od fiće u održavanju….. tako funkcionira današnja industrija….

Lp

Odgovori
B

Dragan
Avion je los, prvo sto je preskup, drugo, preskupo odrzavanje, trece nema super kruz, cetvrto manevarske sposobnosti jako lose. Da i ne pominjem kvarove i greske koje ima a Tango six je vise puta to pisao. Jednostavno za ogromne novce, malo toga dobijes.

M

Pierre Spray je bio u pravu svo vreme? Ili je F35 super mocan pa pokusavaju da sakriju to propagandom? Opasni su to machori.

Odgovori
A

Ovo znači da su PVO sistemi u odnosu na Avione postali napredniji i više isplativiji kad je u pitanju odbrana. Pozdrav.

Odgovori
S

@Aleksandar
Zavisi kako, gde i od cega se branis.

E

Za sukobe niskog intenziteta USA decenijama veoma uspeno koristi RPA sisteme. Trenutni istrazivacki radovi na polju AI resice probleme vezane za njihovu upotrebu u realnom vremenu. Ja ne mogu da verujem da bi imalo smisla sada ici korak nazad i za misije niskog intenziteta u avion vracati pilota (sto verovatno znaci 1000 kg dodatnog tereta uz sva dodatna ogranicenja uslovljena ljudskom fiziologijom). Danas je software sve. USAF je pre ce biti zainteresovan za borbenu platformu baziranu na konceptima kao sto su digital engineering, agile software develoment i open mission systems. Po toj semi Integracija novih oruzija, senzora, komunikacione opreme itd. odvijala bi se zaista kao instalacija programa na neki android ili iphone (naravno dok god hardware to omogucava). Svaka aplikacija pristupala bi centralnom kompjuteru preko predefinisanig API-ja (application interface). Jedna varijanta zagovara utilizaciju arhitekture poznate kao SOA (service oriented architecture) i ESB (enterprise service bus). Drugi primer predtavlja jedan unix-oliki centralni operativni sistem na koga se instaliraju aplikacije koje vrse svoje funkcije pristupajuci njegovom API-ju. One mogu biti ili „native“ (dakle programirane i kompilirane direktno za tu platformu) ili funkcionisati unutar odredjene runtime environment (kao recimo android aplikacije). Arhitektura bi dakle imala tri sloja abstrakcije. Radi se o dizajnu poznatom u IT sektoru vec skoro 2 decenije. Kod bespilotnih letelica vec postoje NATO STANAG API definicije za komunikaciju i payload intgraciju. Takodje imate recimo open source Payload API specifikaciju za bespilotne koji omogucava interoperabilnost izmedju letelice i opreme. Fascinantno je da F-35 izgleda ne poseduje takvu arhitekturu i ako su izraelci navodili da njihova navodna modifikacija F-35 funkcionise na takvim principima. Ako je to tacno onda bi USA najjednostavnije prosla ako bi usvojila arhitekturu razvijenu u Izraelu. To bi onda znacilo da bi u letelici centralni kompjuter morao da se zameni, software svakako ali mozda i hardware. Takodje takav zahvat ne bi resio druge probleme. Recimo one vezane za neefikasnu proizvodnju, odnosno digital engineering (danas je moguce dosta toga uradit 3D stampom i pitanje je u kojoj su meri blue prints F-35 zaista digitalni). To su moguce razlozi zbog cega se prica o nekom potpuno novom vazduhoplovu koji bi od pocetka bio razvijen koristenjem najmodernijih tehnologija. F-35 je ipak koncipiran po principima od pre 20-25 godina. Ne bi me iznenadilo da koriste Excel fajlove sa listama rezervnih delova.

Odgovori
N

Мислим да ЛМ, НГ и Боинг не знају шта пропуштају нечитањем ваших коментара. Производња авиона је нешто више од игрице. Иза сваке линије кода стоји шараф, плоча, жлијеб, степ мотор……
Универзалност о којој ви причате постоји само у игрицама…..

E

Sta vam je ЛМ, НГ ? Neki ruski modeli automobila, ili? Industrija odavno nije ploca, sraf itd. To vam je kako mali Perica zamislja 21. vek, iz perspektive komsije automehanicara…

A

E ako je USAF zainteresovan za agile software development kao jedan od glavnih principa razvoja borbenih sistema…mogu lepo odmah da zakatanče radnju. I šta znači ,,digital engineering“? Još jedna floskula prodavaca magle menadžmentu na koju se sami inženjeri smeju.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vesko na: Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

Raynarair recimo otvara liniju Podgorica-Zagreb za ovo ljeto,tako da ce sigurno biti i drugih linija za/iz Zagreba.

08. Apr 2021.Pogledaj

zoran na: Slovenija završila Prvu fazu modernizacije vazduhoplovne baze Cerklje ob Krki vredne 72,5 miliona evra

Nekad bio aerodrom baziranja aviona ORAO, N-60 i J-21...stažirao tamo mesec dana.

07. Apr 2021.Pogledaj

Pavle na: Rumunija dobila svoj 17-ti F-16 i kompletirala 53. lovačku eskadrilu

Hajde Edo, bez sumnje opasan avion, ali ako ces mu reputaciju dizati u zvezde na ratu u Libanu 82 onda poturi jos po neki izvor a da nije izraelski ili americki. Sve ostalo Kao na strelistu.

07. Apr 2021.Pogledaj

Slavke na: Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

Petar je potpuno u pravu... Da li neko stvarno misli da je neko u drzavnom aparatu uradio bilo kakvu analizu ili studiju?! Hajdete samo prilazne i odlazne ravni za stari i novi aerodrom, smerovi PSS u odnosu na ruze vetrova... A i sadasnja koncesija prevazilazi plan za skoro celu dekadu (setimo se limita koji su…

07. Apr 2021.Pogledaj

Putnik na: Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

A da ne govorimo o uzasnom ruglu divljih naselja, suta i prljavstine koje su prva slika koju neko vidi kada dolece u Srbiju.... Evo za T6 predlog, neka kamerom snime prilaz i sletanje na LYBE i kako to sve izgleda sa pogledom "kroz prozor aviona" preko Ledina i divljeg naselja.... First Impression - Serbia!

07. Apr 2021.Pogledaj

Send this to a friend